Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.711
    Antall liker
    13.198
    Dette er innholdsfortegnelsen til Grandis

    hvetemel, vann, ost 21 % (Jarlsberg), pizzakjøtt 13 % (storfekjøtt, vann, soyaprotein, hvetestivelse, stivelse, salt, krydder, konserveringsmiddel (E250)), tomatpuré, paprika 5%, gjær, rapsolje, salt, krydder, sukker

    Er par ting der man ikke har i kjøkkenskapet hjemme, som soyaprotein og hvetestivelse, men hva forskjellen på det og «soya» og «hvete» eventuelt er rent helsemessig vet jeg ikke noe om.

    E-250 finnes i selv det edleste bacon og den fineste spanske skinke. Eller i selleriblader.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Vet ikke, men er rimelig trygg på at frossenpizza til 29.90 ikke gavner folkehelsen.
    Mja. Vi kan openbert vera samde i at det ikkje er så veldig godt, og det er underleg at dei greier å få botnen til å minna så mykje om papp utan å tilsetja skumle saker. Men har det veldig stor helserisiko jf ein ordentleg pizza? Kva er den store skilnaden?

    Ligg det ikkje eigentleg veldig mykje fordomar i at fordi noko er billig, enkelt, praktisk og fell i smak hjå 90% av alle seksåringar, så må det vera eit stort problem?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I følge deklarasjonen for Grandis så er det vel faktisk ingenting der som hverken er veldig prosessert eller skadelig... Har vel ikke vært en Grandis innom døra her siden junior var midt i tenåra, og det er jo ei stund sida... at greia er relativt smakløs gjør den ikke nødvendigvis særlig skummel...
    E250 er forøvrig natriumnitritt som vel også brukes i det meste av prosessert kjøtt, som div pålegg og annen spekemat...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.209
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er innholdsfortegnelsen til Grandis

    hvetemel, vann, ost 21 % (Jarlsberg), pizzakjøtt 13 % (storfekjøtt, vann, soyaprotein, hvetestivelse, stivelse, salt, krydder, konserveringsmiddel (E250)), tomatpuré, paprika 5%, gjær, rapsolje, salt, krydder, sukker

    Er par ting der man ikke har i kjøkkenskapet hjemme, som soyaprotein og hvetestivelse, men hva forskjellen på det og «soya» og «hvete» eventuelt er rent helsemessig vet jeg ikke noe om.

    E-250 finnes i selv det edleste bacon og den fineste spanske skinke. Eller i selleriblader.
    Jeg pleide å ha en liten sekk teksturert soyaprotein i kjøkkenskapet. Brukte det mye omtrent som her, for å spe ut kjøttdeig i f eks en bolognese-saus eller lignende, men sluttet da vi fikk barn med allergier. Ville helst ikke at noen skulle ende opp med soya-allergi også. Genialt produkt, selv om det nok mest brukes for å holde prisen nede her.

    Fruens teori er forresten at det ikke er noe galt med de «ultraprosesserte» produktene i seg selv, men at de fortrenger annen mat fra menyen, og at man da ikke får i seg nok variasjon for å opprettholde riktig tarmflora, med alle de konsekvensene det kan få over tid.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Fruens teori er forresten at det ikke er noe galt med de «ultraprosesserte» produktene i seg selv, men at de fortrenger annen mat fra menyen, og at man da ikke får i seg nok variasjon for å opprettholde riktig tarmflora, med alle de konsekvensene det kan få over tid.
    Eg trur ho har eit poeng.

    Det er jo viss, ehrm, etiske problem ved å studera dette slik at det gjev klare svar, også. Difor vert konklusjonane temmeleg diffuse, og frykteleg vanskeleg å navigera etter.

    Eg let til dømes småungane mine eta kalkun-pølse (ugh), fordi eg trur det er betre å få i seg litt protein enn berre karbohydrat (brød). Sjølv om det er ekkelt og UP. Og så legg eg godt med smør under.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Fruens teori er forresten at det ikke er noe galt med de «ultraprosesserte» produktene i seg selv, men at de fortrenger annen mat fra menyen, og at man da ikke får i seg nok variasjon for å opprettholde riktig tarmflora, med alle de konsekvensene det kan få over tid.
    Sånn rent bortsett fra at jeg personlig gjerne vil ønske å tro at litt spekemat ikke er roten til alt ondt, så resonnerer din frues argument godt med mine rent anekdotiske observasjoner av og refleksjoner over mat, kultur og helse rundt om i verden.

    Er også overbevist om at dette med kultur er en viktig del, og at det ikke bare handler om hva man spiser men hvordan.

    For mye mat men for få måltider.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man nå ellers er interessert kan man jo se på deklarasjonene på det man kjøper.. særlig slikt på glass og i poser...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.592
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det fortrenger god mat på menyen og man blir dårlig av det så er det vel fordi det er dårlig mat kroppen ikke har godt av.
    Helt utrolig at man forsvarer grandiosa

    Er ikke noe helgen selv, spiser mye av den dritten der selv (ikke grandis)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn