Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å være uenig i dette, Odd. Dette er jo elementer som går litt utenpå mye av det som diskuteres her. Ille at potet av alle ting skal havne ut i dette uføret.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    Impulskjøpte noen plommer fra det store utland igår. Store, fine røde fra Spania og noen feiende flotte, gule fra Italia. Smakte surt gress.
    Hvor i svarte er de søte, saftige, men ikke feiende flotte, norske plommene?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ringerike og gulløye. sliter å finne noen bedre utenlandske

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å være uenig i dette, Odd. Dette er jo elementer som går litt utenpå mye av det som diskuteres her. Ille at potet av alle ting skal havne ut i dette uføret.
    Litt på siden, men samtidig midt i. Dette med potetene er jo bare ett eksempel blant veldig mange. Poenget er å peke på de store linjene, hvor hen vi er på vei.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Der har du linket til en kommentar som er virkelig god.:) Kari Gåsvatn har fulgt utviklingen i matproduksjon/miljø/bærekraft/forbrukervilkår i lang tid og har en rekke tankevekkende kommentarartikler rundt de nærmest overgrepsliknende tilstandene i og rundt industrialisert matproduksjon, der både dyr og arbeidskraft behandles like ille. Og i neste omgang også forbrukeren som limes til det hele enten man vil eller ikke.

Fra sin helanaloge oppvekst i Rindal på Nordmøre har hun erfaringer som står i kontrast til det hun ser på nært hold etter mange år i Tyskland. Fantastisk dyktig, virkelig verdt å følge. Heia Kari og heia Nationen som har flere av samme kaliber. Bra link, Gjestemedlem;)

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    En kan bli litt skeptisk når man ser jordbærene som tilbyes nå. Friske og fine jordbær fra Belgia. Holder seg i ukesvis. De norske holder seg knappt en dag etter at de er plukket.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dette bærer helt i feil retning. Alt for mye enighet her nå!!! Kan noen balansere det hele? 😜

C

cruiser

Gjest
    Poteten er ikke den eneste rotgrønnsaken som blir etterbehandlet med budnip og andre tilsvarende antispiremiddler. Dette er også spot on in the middle og overhode ikke på siden av det vi diskuterer i denne tråden. Det er akkurat dette vi prøver å beskytte oss mot ved å prøve å bevare det norske landbruket.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte ei kasse gravenstein rett frå fruktgarden ovanfor ferjekaia til Isane då eg køyrde inn Nordfjord torsdag. Dei hadde fått mykje sol, og var ganske perfekt modne. Og den smaken....har ikkje smakt maken på svært mange år.
    Og langt billegare enn butikkalternativa. Trass i at bonden fekk pengane, ikkje grossistane....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    Ein må vel vere alvorleg hjenerskada for å ete noko anna enn norsk potet i sesongen?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Arve, kva med bidraget til felleskassa, den såkalla merverdiavgifta, betalte du den? Eller var dette svart?

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Cruiser er på jordet, og så lenge norske bønder er statssubsidierte latsabber som produserer svære, grove poteter med jord og drit og som selges i poser etter vekt, vil jeg foretrekke pene, små, rene, delikate franske amadinepoteter selv om de er dyrere. Bare så det er sagt.

C

cruiser

Gjest
    Hvis du mener en norsk uvasket lagringspotet er eneste alternativet til amandine så sier det mer om din uvitenhet enn utvalget av norske poteter :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    Lenge siden jeg har sett uvaskete poteter i butikk. Finner jeg uvaskete poteter utpå vinteren foretrekker jeg disse da de har holdt seg bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjøpte ei kasse gravenstein rett frå fruktgarden ovanfor ferjekaia til Isane då eg køyrde inn Nordfjord torsdag. Dei hadde fått mykje sol, og var ganske perfekt modne. Og den smaken....har ikkje smakt maken på svært mange år.
    Og langt billegare enn butikkalternativa. Trass i at bonden fekk pengane, ikkje grossistane....
    Det har vært et fint år for epler. Så mye sol og finvær har gjort underverker.

Vanligvis seter jeg mest pris på nyplukkede sprø Summerred fra toppen av treet, men noen av årets Discovery fra Hardanger.. rød nesten til kjernen har vært vidunderlige (men de må spises fort før de blir melne), Gravenstein kan være et måltid... liker den når de er deformerte og store som håndballer, et måltid i seg selv. Nydelig smak, og god til press er de også, men de finner av samme grunner sjelden veien til kjedebutikkene.

Av årets plommer må jeg vel fremheve Jubileum, noen ganger store som gåseegg... men i år har de vært fabelaktige. Min favoritt i plommer pleier å være Mallard. Men en ting jeg savner litt her hjemme er Mirabelle. Det finnes noen trær rundt om, men de er ikke mange. Var en uke i Paris nylig, og der fant jeg dem hos en lokal frukthandler. Små... ikke så pene, litt vel modne ... men så mye smak.

Så gøy det hadde vært med en fruktgård der man kunne plante alle disse fine sortene bare på gøy. ... Har man plass i hagen kan man få tak i dem... Gimle Planteskole i Norheimsund kan skaffe endel lokale og fine sorter frukt, tatt vare på av forsøksstasjonen i Hardanger.... Det er en investering for fremtiden som kan skaffe deg ingredienser du sannsynligvis ikke kan kjøpe for vanlige penger i Norge.

En annen ting jeg fikk alvorlig sansen for i Paris var bokhvetepannekaker med sider fra Bretagne. Om en eller annen tar tak i dette kan Sogn og Hardanger overgå dette med glans, men i da er det et sorgens kapittel av sukkerdrikke som lages av sider her.

Eplene med syre til sider har forsvunnet, eller aldri vært der ... hva vet jeg. Sider på søtepler blir damepiss.

Den dagen bøndene i Sogn og Hardanger matcher disse har de vunnet!

wpid-20130607_200920.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Arve, kva med bidraget til felleskassa, den såkalla merverdiavgifta, betalte du den? Eller var dette svart?
    Det reknar eg med. Når det står diger plakast på riksvegen, må alt vere i orden, elles kjem kontrollørane på besøk. Alle som sel frukt betalar vel moms? Var rett nok rimelegare enn i butikk, men det skal ikkje mykje til...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.556
    Torget vurderinger
    23
    Må si jeg synes det er ganske slemt når en flaske norsk eplejuice dukker opp i butikken til kr. 109,- - selv med en fint designet etikett..

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg synes det er ganske slemt når en flaske norsk eplejuice dukker opp i butikken til kr. 109,- - selv med en fint designet etikett..
    Ja enig. Det er greit med gårdsmat/hjemmebrygget osv, men det er viktig at aktørene, enten det nå er produsentene eller distributør/selgere ikke er for grådige. Rettnok er det ofte finfin kvalitet men det er viktig å ikke overprise hinsides. Det ER økt betalingsvillighet for småskala/kortreist lokalmat, men dette må ikke utnyttes for kortsiktig urimelig høy profitt. Prisene vil uvegerlig bli sammenlignet med pris i kjedebutikk og da må ikke differansen gjøre at en tenker på den lille multiplikasjonstabellen der en står..

Jeg har kjøpt en god del lokale blåskimmeloster rundt omkring, og de er for det meste riktig gode, men prisene er ofte (ikke alltid) litt i stiveste laget synes jeg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.556
    Torget vurderinger
    23
    Men biffen min får du aldri

Fint innlegg av Dagfinn Nordbø i VG i dag. Herlig illustrasjon også.

Men biffen min får du aldri - Mat - VG - Google Chrome_2014-09-29_13-15-12.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser ut til at markedet for kylling har fått seg en trøkk. Aldri vært så mye tilbud på ymse kyllingprodukter som nå, og halvprisboksene er full av datokylling som ingen har ønsket eller våget å kjøpe.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er noe merkelig med et Mattilsyn som sier "maten er trygg å spise, så lenge du ikke tar på den".
    Hvem er disse menneskene i dette tilsynet? Hvem jobber de for?
    Eller, hva er de redd for?

Det er for mange spm dette statlige organet ikke gir svar på.
    Kylling er for meg blitt søppelmat, og egner seg ikke som grisefor engang.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva gjør man i Nortura når man oppdager at tusenvis av pakker med pinnekjøtt er muggent?

Legger bort de med mest synlig mugg, og skynder seg å selge resten før forbrukeren oppdager det og det rekker å utvikle seg synlig mugg i resten også.

2306255.jpg

Fant mugg - solgte pinnekjøtt uten tillatelse - VG

Godt norsk, profittbehovet overstyrer matsikkerheten. Og dette er de som har fått i oppdrag å regulere kjøttmarkedet i Norge...

Hos Nortura regner man muggent kjøtt som et "kvalitetsavvik", ikke som en helsefare selv om mange muggtyper utvikler giftstoffer som kan gjøre oss syke.

En ting er nå i alle fall sikkert, det blir ikke Nortura som blir leverandør av årets julemiddag. (Ikke at det er så stor fare for at det hadde blitt det uansett).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Tykkjer at spekemat som ikkje er speka, men vassblese med saltvatn i staden, er temmeleg på trynet. Vakuumpakka, ferdigskåra saueribbe er på same nivå som alkoholfri sprit.....
    Vitsen med spekemat og liknande fiske/kjøtprodukt er å fjerne vatnet (ved hjelp av salting og tørking). Då vert det heilt feil å gjere det på denne måten.

(når det er sagt, er det ikkje berre å sjekke om ribbesidene er tørre. Dersom dei er maskintørka på nokre få dagar, fjernast rett nok passeleg med vatn, men skal det verte skikkeleg "pinnekjøt", må det tid til for å speketørke. Ribber av sau og geit må ha minimum ein månad på eit kaldt loft. Og du må passe på at dei ikkje slær seg,, då kan du risikere at det mugnar.)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    At den ikke er norsk selvfølgelig.
    Vi bør kunne klare å være selvforsynt med mat.

Sporing av sykdommer, medikamentbruk er mye enklere når det er norsk bestand som blir slaktet.
    Dette er utenfor vår kontroll når det skjer i et annet land.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Er det for øvrig noen som kjenner til hvorvidt kyllingen er fri for disse multiresistente bakteriene, om vi handler fra f.eks. Stangekylling eller andre, mindre leverandører? Og hva med kalkunkjøtt, samme problem? Jeg har snappet opp rykter om at problemet hovedsakling ligger hos Prior, men ikke klart å verifisere dette. Noen som vet hvordan det er med frossen kylling, forresten?

Jeg er fly forbanna på denne varianten av industrialisering, som flytter hygienekravene fra produsent til konsument. Det er et fullstendig uholdbart regime, og vi må vise vår forbrukemakt ved å slutte med kylling umiddelbart, alle mann.

Honkey

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    Problement med kalkunkjøtt er vel først og fremst at det er kalkunkjøtt. Eventuelle resistente bakterier gjør kun vondt verre.

Generelt tar frysing livet av en betydelig bakterieflora, men lagtfra alt. Varmebehandling er nok langt mer effektivt i så måte, men det er heller ikke bankers og mye kjøttilbereding skjer ved relativt lave temperaturer og det varierer ganske mye når basselusker tar kvelden. Full koking er det nok lite som overlever. Til sterilisering av vann er det vanlig å bruke trykkoking i 20 minutter, da er det 121 grader som gjelder tror jeg.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er importerte stammer fra b.l.a. Skotland som har dratt dette med seg inn i norsk avl.
    Norske avlstammer finnes vel ikke mer? så problemet ligger ikke hos Prior, men hos kyllingbøndene.
    Det er kun varmebehandling som tar knekken på bakterien.

Stange vet jeg ikke om har problemet, de sier selv at det er norsk kylling, men siden de også har utenlandske stammer kan ingen garantere noe.

Hjemme hos oss er det kyllingfritt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Tykkjer at spekemat som ikkje er speka, men vassblese med saltvatn i staden, er temmeleg på trynet. Vakuumpakka, ferdigskåra saueribbe er på same nivå som alkoholfri sprit.....
    Vitsen med spekemat og liknande fiske/kjøtprodukt er å fjerne vatnet (ved hjelp av salting og tørking). Då vert det heilt feil å gjere det på denne måten.

(når det er sagt, er det ikkje berre å sjekke om ribbesidene er tørre. Dersom dei er maskintørka på nokre få dagar, fjernast rett nok passeleg med vatn, men skal det verte skikkeleg "pinnekjøt", må det tid til for å speketørke. Ribber av sau og geit må ha minimum ein månad på eit kaldt loft. Og du må passe på at dei ikkje slær seg,, då kan du risikere at det mugnar.)
    Holder deg for å være kjentmann, Arve, så jeg våger følgende spørsmål:

Kjenner du til pinnekjøtt fra Eldhus? Jeg synes deres pinnekjøtt smaker fortreffelig, og bare undrer på om du vet noe om de fremstiller dette på rett vis, tørt nok, og med god kvalitet på råvarene? Ja, jeg vet det er ferdig kappet, men jeg vet ikke om jeg gidder å trekke fram saga når jeg skal lage mat...

Har du eventuelle andre tips omkring top of the line pinnekjøttprodusenter?

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det er importerte stammer fra b.l.a. Skotland som har dratt dette med seg inn i norsk avl.
    Norske avlstammer finnes vel ikke mer? så problemet ligger ikke hos Prior, men hos kyllingbøndene.
    Det er kun varmebehandling som tar knekken på bakterien.

Stange vet jeg ikke om har problemet, de sier selv at det er norsk kylling, men siden de også har utenlandske stammer kan ingen garantere noe.

Hjemme hos oss er det kyllingfritt.
    Mitt problem er at jeg ikke er særlig glad i rødt kjøtt (med et visst unntak av lam), og at jeg ikke orker å bli vegetarianer...
    Jeg mailet Stange, og fikk raskt svar.
    Min mail:
    Multiresistente bakterier har vist seg å være et problem i forbindelse med kyllingkjøtt. Vi har fra en av de store aktørene blitt direkte forklart at hygienetiltakene i praksis er flyttet fra leverandør til forbruker, noe jeg finner helt utålelig i 2014. Selvsagt skal man tilberede så vel kylling som annen mat på hygienisk vis, men dersom produktet man har kjøpt er potensielt farlig, er det noe fundamentalt galt med forsyningslinjene.

Mine konkrete spørsmål til dere blir derfor:
    1. Er multiresistente bakterier et generelt kyllingproblem, eller knytter det seg til spesifikke leverandører?
    2. Er produktene fra Stange fri for slike multiresistente bakterier?
    Svaret fra kundeservice hos Stange:
    Jeg forstår frustrasjonen din, og det er flere innenfor dette temaet som ikke forstår stort.
    Det må også sies det at veterinærinstituttet har prøver/tester ute, og av venter på resultat. så det
    er fortsatt en del vi ikke har fått svar på og vet for lite om.

I henhold til dine spørsmål:
    1: Slik som vi har fått opplyst så er dette et generelt problem, noe usikkert om det kan oppstå fler påviste prøver
    hos noen enn andre, da dette henger også mye sammen med hygiene.
    2. For våres del så har vi ikke fått påvist denne bakterien på prøvene vi har tatt. Men så er det snakk om vi kanskje skal få
    økt intervallene på prøvetakingen siden vi ikke vet omfavnet av dette.
    En helt uholdbar situasjon så vel for produsenter som konsumenter.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bakteriefugl har jeg helt sluttet å handle. Et godt eksempel på at det er null sammenheng mellom matsikkerhet og hvorvidt det er norskprodusert eller ikke. Er det ikke rundt 70% av den norskproduserte kyllingen som er infisert med antibiotikaresistente bakterier nå?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn