Litt på siden, men samtidig midt i. Dette med potetene er jo bare ett eksempel blant veldig mange. Poenget er å peke på de store linjene, hvor hen vi er på vei.Vanskelig å være uenig i dette, Odd. Dette er jo elementer som går litt utenpå mye av det som diskuteres her. Ille at potet av alle ting skal havne ut i dette uføret.
Der har du linket til en kommentar som er virkelig god. Kari Gåsvatn har fulgt utviklingen i matproduksjon/miljø/bærekraft/forbrukervilkår i lang tid og har en rekke tankevekkende kommentarartikler rundt de nærmest overgrepsliknende tilstandene i og rundt industrialisert matproduksjon, der både dyr og arbeidskraft behandles like ille. Og i neste omgang også forbrukeren som limes til det hele enten man vil eller ikke.
Huff ja, skjerpings folkens!Dette bærer helt i feil retning. Alt for mye enighet her nå!!! Kan noen balansere det hele? ������
Det har vært et fint år for epler. Så mye sol og finvær har gjort underverker.Kjøpte ei kasse gravenstein rett frå fruktgarden ovanfor ferjekaia til Isane då eg køyrde inn Nordfjord torsdag. Dei hadde fått mykje sol, og var ganske perfekt modne. Og den smaken....har ikkje smakt maken på svært mange år.
Og langt billegare enn butikkalternativa. Trass i at bonden fekk pengane, ikkje grossistane....
Det reknar eg med. Når det står diger plakast på riksvegen, må alt vere i orden, elles kjem kontrollørane på besøk. Alle som sel frukt betalar vel moms? Var rett nok rimelegare enn i butikk, men det skal ikkje mykje til...Arve, kva med bidraget til felleskassa, den såkalla merverdiavgifta, betalte du den? Eller var dette svart?
Ja enig. Det er greit med gårdsmat/hjemmebrygget osv, men det er viktig at aktørene, enten det nå er produsentene eller distributør/selgere ikke er for grådige. Rettnok er det ofte finfin kvalitet men det er viktig å ikke overprise hinsides. Det ER økt betalingsvillighet for småskala/kortreist lokalmat, men dette må ikke utnyttes for kortsiktig urimelig høy profitt. Prisene vil uvegerlig bli sammenlignet med pris i kjedebutikk og da må ikke differansen gjøre at en tenker på den lille multiplikasjonstabellen der en står..Må si jeg synes det er ganske slemt når en flaske norsk eplejuice dukker opp i butikken til kr. 109,- - selv med en fint designet etikett..
Holder deg for å være kjentmann, Arve, så jeg våger følgende spørsmål:Tykkjer at spekemat som ikkje er speka, men vassblese med saltvatn i staden, er temmeleg på trynet. Vakuumpakka, ferdigskåra saueribbe er på same nivå som alkoholfri sprit.....
Vitsen med spekemat og liknande fiske/kjøtprodukt er å fjerne vatnet (ved hjelp av salting og tørking). Då vert det heilt feil å gjere det på denne måten.
(når det er sagt, er det ikkje berre å sjekke om ribbesidene er tørre. Dersom dei er maskintørka på nokre få dagar, fjernast rett nok passeleg med vatn, men skal det verte skikkeleg "pinnekjøt", må det tid til for å speketørke. Ribber av sau og geit må ha minimum ein månad på eit kaldt loft. Og du må passe på at dei ikkje slær seg,, då kan du risikere at det mugnar.)
Mitt problem er at jeg ikke er særlig glad i rødt kjøtt (med et visst unntak av lam), og at jeg ikke orker å bli vegetarianer...Det er importerte stammer fra b.l.a. Skotland som har dratt dette med seg inn i norsk avl.
Norske avlstammer finnes vel ikke mer? så problemet ligger ikke hos Prior, men hos kyllingbøndene.
Det er kun varmebehandling som tar knekken på bakterien.
Stange vet jeg ikke om har problemet, de sier selv at det er norsk kylling, men siden de også har utenlandske stammer kan ingen garantere noe.
Hjemme hos oss er det kyllingfritt.
Svaret fra kundeservice hos Stange:Multiresistente bakterier har vist seg å være et problem i forbindelse med kyllingkjøtt. Vi har fra en av de store aktørene blitt direkte forklart at hygienetiltakene i praksis er flyttet fra leverandør til forbruker, noe jeg finner helt utålelig i 2014. Selvsagt skal man tilberede så vel kylling som annen mat på hygienisk vis, men dersom produktet man har kjøpt er potensielt farlig, er det noe fundamentalt galt med forsyningslinjene.
Mine konkrete spørsmål til dere blir derfor:
1. Er multiresistente bakterier et generelt kyllingproblem, eller knytter det seg til spesifikke leverandører?
2. Er produktene fra Stange fri for slike multiresistente bakterier?
En helt uholdbar situasjon så vel for produsenter som konsumenter.Jeg forstår frustrasjonen din, og det er flere innenfor dette temaet som ikke forstår stort.
Det må også sies det at veterinærinstituttet har prøver/tester ute, og av venter på resultat. så det
er fortsatt en del vi ikke har fått svar på og vet for lite om.
I henhold til dine spørsmål:
1: Slik som vi har fått opplyst så er dette et generelt problem, noe usikkert om det kan oppstå fler påviste prøver
hos noen enn andre, da dette henger også mye sammen med hygiene.
2. For våres del så har vi ikke fått påvist denne bakterien på prøvene vi har tatt. Men så er det snakk om vi kanskje skal få
økt intervallene på prøvetakingen siden vi ikke vet omfavnet av dette.