Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    Min mor har bosatt seg i Spania. Hun kjøper Jarlsberg produsert i Irland i spanske butikker. Den koster 1/4 av hva den "samme" osten selges for i Norge. Og i Spania er den ansett som dyr.
    Men akkurat jarlsberg er jo en tulleost, sammenlignet med annet man kan kjøpe. At den skilte seg ut i Norge er ikke rart, når man tenker på det gule plastfyllet som kalles Norvegia.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prising? Sjekk bildeler dere. Ytterhus til sidespeilet på min Focus? 250 kr i England, 700 kr i Norge. Siderute til min Mercedes S320? 1400 kr i Tyskland, 3400 i Norge. Samme ruta fra samme leverandør. Ikke er det spesielle tollavgifter heller. Det eneste de har gjort, er å trekke fra tysk moms, sette den i en container på vei til Norge og legge til norsk mva (som er ca 5% høyere enn tysk) og vips er den 250% dyrere. Ikke rart Steen familien er søkkrike, i likhet med kolonialmajorene.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Folk i Norge har mye penger og er lite prisbevisste, da blir det slik. Jeg har akkurat kjøpt solkrem. Apoteket reklamerte med 30% rabatt, da kostet 125ml faktor 30 ca 150 kroner etter rabatten. For å få rabatten måtte man kjøpe to eller flere solkremprodukter. To meter til siden i butikken ved siden av kostet 200ml faktor 30 kroner 99. Begge typene var vannfaste, hudvennlige, beregnet på barn og fra merkeleverandører.

Bare ett eksempel på hvor lett det er å ta overpris fra nordmenn. Skal vi skjere opp løken for deg? 20 ganger prisen takk.

H

Hardingfele

Gjest
    Prising? Sjekk bildeler dere. Ytterhus til sidespeilet på min Focus? 250 kr i England, 700 kr i Norge. Siderute til min Mercedes S320? 1400 kr i Tyskland, 3400 i Norge. Samme ruta fra samme leverandør. Ikke er det spesielle tollavgifter heller. Det eneste de har gjort, er å trekke fra tysk moms, sette den i en container på vei til Norge og legge til norsk mva (som er ca 5% høyere enn tysk) og vips er den 250% dyrere. Ikke rart Steen familien er søkkrike, i likhet med kolonialmajorene.
    Trengte ny potte til en eldre Jeep, fra katalysator og ut, med lyddemper og oppheng. Fikk den levert på døren fra en selger i UK. Totalt, inkl frakt/mva, etc, straks over tusenlappen. Topp utførelse i rustfritt stål, med oppheng som passet på millimeteren.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Hadde nærbutikk i blokka jeg bor i tidligere. Kunne krite så mye øl og mat jeg bare orket. De hadde masse god ferdigmat, i og med at de også drev catering på si. Kan ikke si annet enn at jeg savner det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trengte ny potte til en eldre Jeep, fra katalysator og ut, med lyddemper og oppheng. Fikk den levert på døren fra en selger i UK. Totalt, inkl frakt/mva, etc, straks over tusenlappen. Topp utførelse i rustfritt stål, med oppheng som passet på millimeteren.
    Jeg tapet opp sideruta og fikk det gjort i Tyskland. Skulle den veien lell.

Re prisbevissthet: Den mest lønnsomme banken i verden er norsk:

DNB på topp - DN.no

Ikke kommer den særlig høyt opp på kundetilfredshetsmålinger heller. Likevel er 35% av norske privatkunder kunde der.

C

cruiser

Gjest
    Syns det er fascinerende at man kan bruke 800-900k på bil men ikke ta seg råd til en tur tilfiskehandleren, attpåtil jamrer om det på ett hififorum. God kvalitetsmat er en prioritering både i tid og penger og det ser man i aller høyeste grad i landene man misunner matkulturen til..

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.606
    Torget vurderinger
    2
    ^En annen underlighet med Norge er at vi har betydelig flere utsalgssteder / matbutikker pr. capita enn samtlige andre europeiske land (ca 4,5 x flere enn England, f.eks). Antakelig relatert til et mer desentralisert samfunn. Vet ikke helt hva det vil gjøre med utvalg, men et lavt kundegrunnlag, må nødvendigvis virke begrensende på utvalg, samt prisdrivende.

Honkey
    Jepp!

Jeg har vel 7-8 matbutikker innen 300 radius her jeg bor i Oslo: Mega,Kiwi,Rimi,Og en Rimi til, Rema, En lokal innvandrer butikk, Delikatesse butikk hvor man forresten møter kokkene fra TV, En Brustadbu, og en stengt (heldigvis) Lime. Ganske unødvendig mange i forhold til min observasjon i andre europeiske stor byer hvor matbutikker/supermarked er knapt å oppdrive. I Norge synes man å handle det man har behov for hver dag, mens feks der jeg frekventerer i Frankrike handler man bilen full en gang i uka.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^En annen underlighet med Norge er at vi har betydelig flere utsalgssteder / matbutikker pr. capita enn samtlige andre europeiske land (ca 4,5 x flere enn England, f.eks). Antakelig relatert til et mer desentralisert samfunn. Vet ikke helt hva det vil gjøre med utvalg, men et lavt kundegrunnlag, må nødvendigvis virke begrensende på utvalg, samt prisdrivende.

Honkey
    Jepp!

Jeg har vel 7-8 matbutikker innen 300 radius her jeg bor i Oslo: Mega,Kiwi,Rimi,Og en Rimi til, Rema, En lokal innvandrer butikk, Delikatesse butikk hvor man forresten møter kokkene fra TV, En Brustadbu, og en stengt (heldigvis) Lime. Ganske unødvendig mange i forhold til min observasjon i andre europeiske stor byer hvor matbutikker/supermarked er knapt å oppdrive. I Norge synes man å handle det man har behov for hver dag, mens feks der jeg frekventerer i Frankrike handler man bilen full en gang i uka.
    Sannhet med modifikasjoner. Hovedhandling er sikkert riktig, men det suppleres hver eneste dag med ferskvarer som brød og annet. Det er alltid en liten minibutikk med brød, vin, pålegg og ost rundt et hvert hjørne.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Til ære for Gjestemedlem. Noen biler fra Norgesgruppens flaggskip (Jacobs på Holtet) tatt på handletur i dag.

Honning
    honning.jpg

Avdelingen for kapers
    kapers.jpg

Pesto og relaterte produkter - deler av utvalget

pesto_etc.jpg

Utvalget i diverse sirup - en 10-12 typer lønnesirup + sirup med ymse fruktsmaker

sirup.jpg

Litt sennep og slikt:
    sennep.jpg

Syltetøy som passer til oster
    syltetoy.jpg

Noen av variantene av pizzasaus(tomatsauser tilgjengelig
    tomatsauser.jpg

Et lite knippe av sjokoladeutvalget

sjokolade.jpg

Poenget er at det finnes ganske så mye varer tilgjengelig for salg i Norge som kun finnes i et lite antall butikker, gjerne store matbutikker i de større byene hvor det er kundegrunnlag for å ha slikt stående. Jeg regner med at enhver kjøpmann i Norgesgruppen har tilgang til de aller fleste av disse varelinjene dersom vedkommende skulle ønske å piffe opp utvalget en smule, men så gjøres i svært begrenset grad. Dette er produkter jeg er helt sikker på selges med en hyggelig margin og god avanse for butikken. Så jeg påstår på ingen måte at dette er rimelige varer, men kun at de faktisk eksisterer. Og det samlede vareutvalget på denne sjappa er veldig, veldig godt. Som sagt har jeg knapt opplevd å gjøre en bomtur dit om det er noe litt spesielt eller fjongt jeg trenger.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.606
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som gjør at fransk hermetikk skal koste 5 ganger mer i Norge enn Frankrike. Toll eller avanse?. En boks med andeconfit (andelår kokt og nedlagt i fett) en den franske versjonen av norske fiskeboller/trøndersodd på boks. Koster 9 Euro i Frankrike (80 kr) og 400kr på tilbud i "fine" norsk butikker. og 130 kr i Danmark..

Jeg bare spør?
    Bon appetit,,
    Vis vedlegget 313161
    Pleier å kjøpe med noen slike fra tur ja. Godt tips dog er ikke å ta dette med som håndbaggasje, da blir de franske sikkerhetsgubbene gretne og sultne og din håndbaggasje noen kilo lettere før du får gå videre.

Noen får Remabutikker har store bokser med 4-5 lår og masse masse andefett til rundt 330 kr. De norske kipe i pose har nesten ingen fett rundt. Fettet er supert å ta vare på og surre poteter og annet i senere. På Meny raner de deg for 4-500 kr for en slik boks.

Andeconfit med sprø pommes frites og en god skarp sennep (noe som ikke er så lett å få tak i her hjemme) er herlig mat. Fett, sprøtt og slafsete.

Rillette de canard (og annet) er også verdt å putte i sekken. Heller ikke noe som er lett å oppdrive her hjemme og noe man får for 2-3 euro for et glass i Frankrike. Kanskje det kommer etterhvert i kjølevannet av "pulled xxx" i guffen barbeque sauce som ser ut til å bre litt om seg.
    Jepp, rilette kjenner jeg godt. Vil også anbefale røkt skivet andebryst som man får vakumpakket for slikk og ingeting i Franrikes supermarkeder, jeg freser det i pannen som bacon, og dynket ristet brød med fettet. NAM.

Fattern er i Nice nå og får ikke plass til mer enn 5 bokser confit med i bilen hjem påstår han. Fjott som kjører sedan, og skal bare ha med et vinlass hjem :mad:. Om 2 uker er jeg i Nice og da blir det bokser i koffertene tenker jeg... Så innledes balkongsesongen med grillet andeconfit, anbefales.

G

Gjestemedlem

Gjest
    "tilgjengelig for salg i Norge" er vel for folk som ikke bor i Oslo det samme som "tilgjengelig i England eller Danmark"

Litt ubeleilig å måtte kjøre 1200 km for å handle til helgen.

Ser ut som en flott butikk. Man har slike, jallasjapper på Grønland og Ultaemegasuper i tillegg til de vanlige kjedebutikkene. Men slik er det dessverre ikke i resten av landet.

H

Hardingfele

Gjest
    Jacobs på Holtet var nettopp en uavhengig forretning, som bedrev egen logistikk, inntil Norgesgruppen kjøpte seg inn ikke så lang tid tilbake. Grunnleggeren ønsket å nyte sitt otium i n'te potens, og fikk anledning til det. Kjenner folk som har bosatt seg i Nordstrand-området nettopp for å være innen rusleavstand til butikken. Muligheten finnes.
    Man kan studere ytterpunktene i Brennpunkt-filmen: tidligere innehaver av denne butikken, og dennes kvalitetsinnstilling; og Reitan, som "vil ha Bestselgere" og som forteller produsentene hvor totalt uinteressert han er i noe annet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    "tilgjengelig for salg i Norge" er vel for folk som ikke bor i Oslo det samme som "tilgjengelig i England eller Danmark"

Ser ut som en flott butikk. Man har slike, jallasjapper på Grønland og Ultaemegasuper i tillegg til de vanlige kjedebutikkene. Men slik er det dessverre ikke i resten av landet.

Ja, det er en bra sjappe. Dog dyrt. Men jeg tror at slikt omtrent kun finnes i Oslo fordi det ellers ikke er kundegrunnlag for det andre steder. Mulig jeg tar feil, men man skulle jo tro at butikker i utgangspunktet ville selge høymarginprodukter fremfor å konkurrere om å være billigst på kjøttdeig og wienerpølser.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja, det er en bra sjappe. Dog dyrt. Men jeg tror at slikt omtrent kun finnes i Oslo fordi det ellers ikke er kundegrunnlag for det andre steder. Mulig jeg tar feil, men man skulle jo tro at butikker i utgangspunktet ville selge høymarginprodukter fremfor å konkurrere om å være billigst på kjøttdeig og wienerpølser.
    Det er ikke mange som kan kjøpe kvalitetsprodukter hele tiden til norske priser uten å risikere å havne i luksusfellen. Man må prioritere, og prioriterer man mat med norske priser i Norge får man ikke råd til noe annet enn å spise med en ringe arbeiderlønning.

Man må kjøpe på tilbud, på dato, på sesong og ha lagringsplass og fryser. Da klarer man seg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Jacobs på Holtet var nettopp en uavhengig forretning, som bedrev egen logistikk, inntil Norgesgruppen kjøpte seg inn ikke så lang tid tilbake. Grunnleggeren ønsket å nyte sitt otium i n'te potens, og fikk anledning til det. Kjenner folk som har bosatt seg i Nordstrand-området nettopp for å være innen rusleavstand til butikken. Muligheten finnes.
    Man kan studere ytterpunktene i Brennpunkt-filmen: tidligere innehaver av denne butikken, og dennes kvalitetsinnstilling; og Reitan, som "vil ha Bestselgere" og som forteller produsentene hvor totalt uinteressert han er i noe annet.
    Jeg er en av de selv, det var et element i vurderingen for valg av bosted, dog ikke det eneste eller det mest avgjørende.

Om jeg ikke husker feil ble de en del av Norgesgruppen mellom annet for å få tilgang til innkjøpsavtalene og logistikken rundt volumvarer. Det er på en måte to butikker i en - de har alt det vanlige også slik at man kan gjøre hele handelen der. Selv sverger jeg til Rema o.l. for basisvarene, det koster en del å stikke foten inom Jacobs. Går fort en tusenlapp på ting man plutselig "må" ha.

H

Hardingfele

Gjest
    Vil man ha litt trøst, og syns det er for lang vei til Jacobs på Holtet, er det verdt å stikke innom Ultra/Centra/Jacobs ved Colosseum kino. Inngang Essendrops gate 9.
    Bare synet av kjøttet som står i modningsskapet bak i bildet er nok til å få meg blid, på tunge dager. Godt utvalg av varer.

Litt merkelig å gå forbi leketøysforretningen på vei mot rulletrappen ned til butikken, men det er verdt turen.

DSC_0011-720x478.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vil man ha litt trøst, og syns det er for lang vei til Jacobs på Holtet, så er det verdt å stikke innom Ultra/Centra/Jacobs ved Colosseum kino. Inngang Essendrops gate 9.
    Bare synet av kjøttet som står i modningsskapet er nok til å få meg blid, på tunge dager. Godt utvalg av varer.
    Ja det er jo bare 1190 km for en kjapp t/r og ikke hele 1200.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Vil man ha litt trøst, og syns det er for lang vei til Jacobs på Holtet, så er det verdt å stikke innom Ultra/Centra/Jacobs ved Colosseum kino. Inngang Essendrops gate 9.
    Bare synet av kjøttet som står i modningsskapet er nok til å få meg blid, på tunge dager. Godt utvalg av varer.
    Ja det er jo bare 1190 km for en kjapp t/r og ikke hele 1200.
    Hva har dere i Bææææærrrrrrrrrrgen!!!! ? Er det Meny som er det fjongeste der? Cruiser sa vel at Ultra hadde prøvd seg utenfor Østlandet men stengte pga manglende kundegrunnlag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Det er da ingenting. Det er tross alt i Oslo hvor det bor folk.

Vi leide leilighet på noe som het Lillesand Apratments i fjor da vi skulle til Kristiansand Dyrepark med ungene. De ligger like ved Lillesand senter. Det ser slikt ut i det veikrysset - her bor det knapt et menneske, for øvrig.

lillesand.PNG

Inne på dette området finner man følgende:
    - Meny
    - Rema
    - Coop Extra
    - Kiwi
    - Rimi

Lillesand Apartments er der tallet "1" står. Fant det lettere amerikansk å ta bilen til matbutikken derfra.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva har dere i Bææææærrrrrrrrrrgen!!!! ? Er det Meny som er det fjongeste der? Cruiser sa vel at Ultra hadde prøvd seg utenfor Østlandet men stengte pga manglende kundegrunnlag.
    Ja vanlig meny, Obs og ICA (ikke lenger den store) er alt som finnes her, og mesteparten av OBS er jo bare sykler, grytekluter og kinamikk.

Ikke er det en landegrense i kjøreavstand heller.

Så man er fanget av geografien og tvunget til å nøye seg med identiske lavutvalgsbutikker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Ja vanlig meny, Obs og ICA (ikke lenger den store) er alt som finnes her, og mesteparten av OBS er jo bare sykler, grytekluter og kinamikk.

Så man er fanget av geografien og tvunget til å nøye seg med identiske lavutvalgsbutikker.
    Da har jeg mer forståelse for frustrasjonen, skulle tro det stod bedre til i Bergen...

I Oslo er det også bra mengde innvandrersjapper. De har mye det samme, men utvalget speiler til en viss grad etnisiteten til de som driver den og demografien i området. Har en tyrker like i nabolaget som er bra på oliven, feta, dadler++ i tillegg til godt utvalg og god kvalitet på frukt/grønt, og fem minutter i bilen er det en annen tyrkiskdrevet sjappe (antar jeg siden den heter "Istanbul") som har veldig stort utvalg og i sentrum ligger den suverent største som nok har det meste av asiatiske matvarer som importeres til Norge.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Jeg pleier å handle/prate med slakteren som faktisk har 2 utsalg selv om jeg bor i en by med bare 20 000 innbyggere. Får ofte gode tilbredningstips, svar på hvor lenge det kan lagres i kjøleskap og så videre.

Men folk flest inkludert min bedre halvdel bryr seg ikke om man kjøper sau eller lam så lenge prisen er lav, senest i går ble det klaging på at ytrefileten av lam kostet 500kr/kg.

C

cruiser

Gjest
    Gjestemedlem kan dra på strandkaien, Solheim Kjøtt, belforte, colonialen og diverse andre delikatessesjapper hvis han ønsker det. Bergen er på ingen måte dårlig stilt når det gjelder utvalg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Gjestemedlem kan dra på strandkaien, Solheim Kjøtt, belforte, colonialen og diverse andre delikatessesjapper hvis han ønsker det. Bergen er på ingen måte dårlig stilt når det gjelder utvalg
    hysj. Du måkke være løsningsorientert rundt deph :p

Dessuten så kan han jo be sin lokale butikk ta inn varer han savner. Mesteparten finnes jo i sortimentet, men er valgfritt fra butikk til butikk.

G

Gjestemedlem

Gjest

Da har jeg mer forståelse for frustrasjonen, skulle tro det stod bedre til i Bergen...

I Oslo er det også bra mengde innvandrersjapper. De har mye det samme, men utvalget speiler til en viss grad etnisiteten til de som driver den og demografien i området. Har en tyrker like i nabolaget som er bra på oliven, feta, dadler++ i tillegg til godt utvalg og god kvalitet på frukt/grønt, og fem minutter i bilen er det en annen tyrkiskdrevet sjappe (antar jeg siden den heter "Istanbul") som har veldig stort utvalg og i sentrum ligger den suverent største som nok har det meste av asiatiske matvarer som importeres til Norge.
    Det står ganske dårlig til med innvandrerbutikker i Bergen også. De finnes, men det er stort sett hermetikk og tørrvarer. Utvalget av frukt og grønt er ganske lite, og ingen plasser noe som kan måle seg med grønsakshandlerne på Grønland. Internasjonal Mat er vel den eneste som er av litt størrelse, og selv sen kan sikkert passere som en brustadbu, og selv der er frukt og grøntavdelingen et lite avlukke helt bak i butikken. Ingen av dem har noe ferskt bakverk av noe slag heller. I nabokommunene finnes det ikke en eneste en så vidt jeg vet om.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg jobber i en av de de største Norgesgruppen sine ferskvare butikker i Oslo/Akershus. Vi har vel ca 60 meter manuellt bekjente disker, til fisk, delikatesser, pålegg kjøtt, ost osv. Har både fra innland og utland.

Vi skaffer det meste og jobber hardt for å sørve hver eneste kunde uansett størrelse på lommeboken. Noe jeg mener vi får til.

De produktene vi ikke selger går med til produksjon av gryteretter ol.
    Dette er de produktene som ofte skiller butikkene fra hverandre, altså de som noen enkelte spør etter. Mengdevarene er standard storfe indre, ytre, entrecôte, mørbrad, svinefilet, svinekoteletter nakkekoteletter, suppekjøtt av ulike typer. Cote beuf, T bein, hengemodnet storfe kjøtt, culotte ol, som er gode råvarer, kjøper et fåtall av personer. Det finnes ikke nok matnyskjerrige kunder til å ha/lage spesielle produkter liggende. Enda til i Oslo. Det er ingen problemer å få tak i ting som feks wagu eller Kobe kjøt. Problemet er at vi må kjøpe inn et minimum kvanta på 5kg for å selge deg som kunde en biff på 250g. De resterende 4,75 kg, av det selger vi kanskje 3 biffe, vil da måtte gå med til egegenproduserte gryter.

Om dere tror at vi sitter igjen med mange kronene på de biffene vi faktisk selger. Så tror dere feil. Har ikke lov å gå ut med tall men det er langt mindre marginer enn det dere tror. Hvorfor tror dere at de lokale små slakter butikkene og fidkehandleren på hjørnet må legge ned en etter e? Hadde det vert marked for slike så hadde det vert flere av de. Man er jo avhengig av volum for å kunne få inn lønnsomhet. Jeg utfordrer dere som et kunder til å planlegge innkjøpene litt, gi butikkene litt tid til å skaffe tak i råvaren dere ønsker, så finner man som oftest ut en løsning. Er litt vanskeligere å se masterchef og då finne samme råvaren i butikken dagen etter...

Ved å oppsøke butikken spørre om dette kan skaffes så finner man i det minste ut hvilke butikker som prøver.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må bare legge til at over de 15 årene jeg har jobbet i ferskvarebutikk, så ser man en trend til at folk blir påvirket av andre verdensdeler i matveien. Det ser ut som om at folk er litt mer nysgjerrig nå enn før. Så jeg er positiv til at dette er en trend som vil komme enda sterkere og at det vil komme flere lokale småbutikker igjen.

Men veien dit er forsatt lang.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skjønar det med mat har vorte rimeleg komplekst for mange. Og som innbyggjar i et kommunesenter med relativt få innbyggere, har eg Coop og bunnpris å handle mat frå. Må køyre minst 40 min for å komme til Rema. Men kan også:

- handle perfekt klippfisk direkte Frå produsent
    - handle ferskfisk på kaia eller fiske sjølv
    - handle unikt geitekjøt direkte Frå gard (Deffe har prøvd kvaliteten som tradisjonell juleribbe)
    - handle grønsaker frå gard i sesongen (tradisjonelle rotfrukter er lettast tilgjengeleg)
    - og norsk frukt av topp kvalitet når eg er på tur om hausten (har nettopp funne ut at verdas beste pæresort, Clara Friis, ikkje lenger er å få frå min faste leverandør. Så no må eg ha ein annan)
    - haust også frå naturen bær, sopp og det vi gidder dyrke sjølve i hagen.

Har også rimelig stor kapasitet når det gjeldu kjøl og frys. Så vi ordnar oss greitt. Med ein allergikar i familien vende vi oss tidlegare til å lage mat frå grunnen av. Kona og eg mesker oss når vi er på tur, men har relativt tradisjonelt matstell elles. vi (og ungane, når dei som no er på påskebesøk) er rimeleg fornøgde med det.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Det er da ingenting. Det er tross alt i Oslo hvor det bor folk.

Vi leide leilighet på noe som het Lillesand Apratments i fjor da vi skulle til Kristiansand Dyrepark med ungene. De ligger like ved Lillesand senter. Det ser slikt ut i det veikrysset - her bor det knapt et menneske, for øvrig.

Vis vedlegget 313254

Inne på dette området finner man følgende:
    - Meny
    - Rema
    - Coop Extra
    - Kiwi
    - Rimi

Lillesand Apartments er der tallet "1" står. Fant det lettere amerikansk å ta bilen til matbutikken derfra.
    Du glemte den beste: Jens Eide Din lokale slakter - Kontakt oss

G

Gjestemedlem

Gjest
    - og norsk frukt av topp kvalitet når eg er på tur om hausten (har nettopp funne ut at verdas beste pæresort, Clara Friis, ikkje lenger er å få frå min faste leverandør. Så no må eg ha ein annan)
    - haust også frå naturen bær, sopp og det vi gidder dyrke sjølve i hagen. .
    [h=3][/h]Clara Frijs er å få tak i som tre i alle fall. Når man bor på landet så kan man vel finne en solrik plass til noen frukttrær. Huske pollineringssort også. Plant også et Mallard i samme , så har du det beste i plomme også, og kanskje en Rivers Early for de gamle gode små blåplommene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Til ære for Gjestemedlem. Noen biler fra Norgesgruppens flaggskip (Jacobs på Holtet) tatt på handletur i dag.

Honning
    Vis vedlegget 313215

Avdelingen for kapers
    Vis vedlegget 313216

Pesto og relaterte produkter - deler av utvalget

Vis vedlegget 313217

Utvalget i diverse sirup - en 10-12 typer lønnesirup + sirup med ymse fruktsmaker

Vis vedlegget 313218

Litt sennep og slikt:
    Vis vedlegget 313222

Syltetøy som passer til oster
    Vis vedlegget 313219

Noen av variantene av pizzasaus(tomatsauser tilgjengelig
    Vis vedlegget 313220

Et lite knippe av sjokoladeutvalget

Vis vedlegget 313221

Poenget er at det finnes ganske så mye varer tilgjengelig for salg i Norge som kun finnes i et lite antall butikker, gjerne store matbutikker i de større byene hvor det er kundegrunnlag for å ha slikt stående. Jeg regner med at enhver kjøpmann i Norgesgruppen har tilgang til de aller fleste av disse varelinjene dersom vedkommende skulle ønske å piffe opp utvalget en smule, men så gjøres i svært begrenset grad. Dette er produkter jeg er helt sikker på selges med en hyggelig margin og god avanse for butikken. Så jeg påstår på ingen måte at dette er rimelige varer, men kun at de faktisk eksisterer. Og det samlede vareutvalget på denne sjappa er veldig, veldig godt. Som sagt har jeg knapt opplevd å gjøre en bomtur dit om det er noe litt spesielt eller fjongt jeg trenger.

I utgangspunktet den ENESTE butikken i landet med nettopp et slikt utvalg. Fordi de alltid har vært en høyprofilert forretning med store ferskvareavdelinger og kompetente folk, samt at de ligger smakk midt i velstandsbeltet på Nordstrand... Da er det liv laga for utvalg. På parkeringsplassen er overrepresentasjonen av Cayenne, XC90, Rangee Rover etc. påtagelig....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Jeg jobber i en av de de største Norgesgruppen sine ferskvare butikker i Oslo/Akershus. Vi har vel ca 60 meter manuellt bekjente disker, til fisk, delikatesser, pålegg kjøtt, ost osv. Har både fra innland og utland.

Vi skaffer det meste og jobber hardt for å sørve hver eneste kunde uansett størrelse på lommeboken. Noe jeg mener vi får til.

De produktene vi ikke selger går med til produksjon av gryteretter ol.
    Dette er de produktene som ofte skiller butikkene fra hverandre, altså de som noen enkelte spør etter. Mengdevarene er standard storfe indre, ytre, entrecôte, mørbrad, svinefilet, svinekoteletter nakkekoteletter, suppekjøtt av ulike typer. Cote beuf, T bein, hengemodnet storfe kjøtt, culotte ol, som er gode råvarer, kjøper et fåtall av personer. Det finnes ikke nok matnyskjerrige kunder til å ha/lage spesielle produkter liggende. Enda til i Oslo. Det er ingen problemer å få tak i ting som feks wagu eller Kobe kjøt. Problemet er at vi må kjøpe inn et minimum kvanta på 5kg for å selge deg som kunde en biff på 250g. De resterende 4,75 kg, av det selger vi kanskje 3 biffe, vil da måtte gå med til egegenproduserte gryter.

Om dere tror at vi sitter igjen med mange kronene på de biffene vi faktisk selger. Så tror dere feil. Har ikke lov å gå ut med tall men det er langt mindre marginer enn det dere tror. Hvorfor tror dere at de lokale små slakter butikkene og fidkehandleren på hjørnet må legge ned en etter e? Hadde det vert marked for slike så hadde det vert flere av de. Man er jo avhengig av volum for å kunne få inn lønnsomhet. Jeg utfordrer dere som et kunder til å planlegge innkjøpene litt, gi butikkene litt tid til å skaffe tak i råvaren dere ønsker, så finner man som oftest ut en løsning. Er litt vanskeligere å se masterchef og då finne samme råvaren i butikken dagen etter...

Ved å oppsøke butikken spørre om dette kan skaffes så finner man i det minste ut hvilke butikker som prøver.
    Du som er i bransjen - hva er grunnen til at grytekjøtt (type høyrygg, bibringe og slikt) er såpas dyrt i Norge? Koster fort 120-130 kroner kiloen mens en entrecôte kan fås for under 200-lappen. Eneste forklaring jeg kan finne er at det her i landet produseres store mengder kjøttdeig/karbonadedeig og at det er mer lønnsomt å bruke kjøttstykkene til slikt enn til å selge de i store stykker.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Tilgjengeligheten kan faktisk være bedre i utkanten enn i byene. I høyfjellet hvor jeg tilbringer mye tid på hytta, som ligger utafor alfarvei, har jeg lokale osteprodusenter, fisk, kjøtt, ølbryggeri, og skikkelig hjemmebakst innenfor en omkrets på ca en mil og to. Det benytter jeg meg jevnlig av. Treffe dedikerte ildsjeler er veldig interessant og lærerikt.

C

cruiser

Gjest
    Litt om oligarkene som med politikernes velsignelse og beskyttende hånd tjener seg ufattelig styrtrike på det norske konkurranseforbudet og på norske forbrukeres bekostning.

Utbyttefesten i dagligvarebransjen - Orkla - Næringsliv - E24
    Blir jo bare småtterier i forhold til denne karen.. Dieter Schwarz - Wikipedia, the free encyclopedia
    Eller Persson i Sverige som driver med klær evt Walton familien ellerellerelller, du må bare leve i den illusjonen om at dette er ett norsk fenomen og at gresset er grønnere på den andre siden..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn