Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det handler vel neppe om å nøye seg med noe som helst for Deph. Han ønsker bare de få ekstra produktene som ellers kan være vanskelige å få tak i. Kanskje de har noen ålreite frosne paier, kanskje de har noen pølser, pickles eller oster som er interessante. Jeg har liten tro på at Deph ønsker seg et liv der han må leve på mat fra Tesco eller Iceland, han ønsker bare det lille ekstra. Om det er nok til at en slik kjede kan overleve, eller om de i det i det hele tatt blir levert noen produkter Deph er interessert i får vi se når den tid kommer. Uansett så er det ikke Deph som er årsaken til suksess eller fravær av sådan.

C

cruiser

Gjest
    Vi vet jo alle hva deph ønsker, han er bare ikke villig til å betale for det.. som så fryktelig mange av våre landsmenn :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi vet jo alle hva deph ønsker, han er bare ikke villig til å betale for det.. som så fryktelig mange av våre landsmenn :)
    Tja, når folk konsekvent heller betaler 40% for en klin indentisk handlepose hos Meny fordi de de føler seg for fin på det til å handle nøyaktig det samme hos Rema eller Kiwi så ser jeg på dette som en ekstraskatt på de litt mindre begavede. Det samme on man handler 3 små persilledusker til en høyere pris enn du får en gedigen bukett i en innvandrerbutikk for, eller at folk er strålende fornøyd med å betale dobbelt så mye som svenskene for en liter melk.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.516
    Torget vurderinger
    4
    Deph, noen verdsetter tiden sin til mer enn at de bruker den til å fly mellom butikker for å kjøpe den billigste persillekvasten.

Dessuten må det jo være en gjerrig føkk som deg som klager på utvalget, men ender med å kjøre mellom de REMA 1000, Kiwi og Prix for å sammenligne priser på de billigste tannkremtubene. :rolleyes:

Sikker på at du pruter på sluttsummen når du står ved kassa og skal betale.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Så ikke så gale ut dette.

Frozen | Iceland Groceries

Litt paier og slikt, desserter, forhåpentligvis engelske pølser til Full breakfast, ok på fisk og skalldyr, yorkshire puddings, crumpets, og en masse annet.
    Iceland er den nærmeste lokale butikken til der jeg bor når jeg er i Praha, og de har mye annet enn frosne varer. Helt OK utvalg faktisk.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er nok litt skremmende for pensjonister og naustegubber å se nye varer i hyllene. Men de kan jo egentlig bare fortsette å handle der de alltid har gjort det, og de de alltid har handlet. Joikakaker, Grandiosa og Toroposer, en pakke sirup og et langebrød.

Brukte ikke Iceland noe særlig da jeg bodde i England, men det er jo noen år siden nå. De store butikkene til Tesco, Morrison og M&S hadde flott utvalg til sammen, og sper man på med besøk på markeder og mathaller og slikt så har men det man trenger. Side vi ikke har slikt her i Norge så blir det et kjærkomment ekstratilbud. Selv de store butikkene her har jo kun de samme matvarene, men fyller opp plassen med sjøstøvler, strømpebukser og kinamikk.

Eneste lyspunktet her er enten de bedre jallabutikkene eller når jeg får låne meg et kort til Storcash.

H

Hardingfele

Gjest
    Det vil ikke være som om Iceland brått konverterer nordmenn til frossenmat. Vi er verdensledende på det. Og sikkert bra å få litt variasjon i utvalget, om mulig. Verdt å huske at frosne grønnsaker, dersom de er behandlet rett, inneholder mer næring enn påstått ferske, dersom disse har vært underveis en stund.

Har selvsagt litt å si hvordan maten er behandlet før den ble nedfryst ...

While canned vegetables tend to lose a lot of nutrients during the preservation process (notable exceptions include tomatoes and pumpkin), frozen vegetables may be even more healthful than some of the fresh produce sold in supermarkets, says Gene Lester, Ph.D., a plant physiologist at the USDA Agricultural Research Center in Weslaco, Texas. Why? Fruits and vegetables chosen for freezing tend to be processed at their peak ripeness, a time when—as a general rule—they are most nutrient-packed.

Fresh vs. Frozen Vegetables: Are we giving up nutrition for convenience? - EatingWell

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De frosne grønnsakene vi har i Norge i dag har vel fått godkjentstempel av ernæringsfysiologer, men så var det det med smaken da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt forskjellig hva som tåler frysing av grønt og hva som taper seg. Grønne erter, grønne bønner, spinat, urter og slikt beholder kvaliteten. Rotfrukter generelt taper seg stort i min verden.Fisk og skalldyr er helt ok om frysing og tining er gjort riktig. Kjøtt tåler det helt fint også. Middagsrester som oftest også (litt tap er det jo), kraft og supper stort sett helt uten problemer. Har ikke tenkt så mye på hvorfor men dette er min personlige erfaring.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt forskjellig hva som tåler frysing av grønt og hva som taper seg. Grønne erter, grønne bønner, spinat, urter og slikt beholder kvaliteten. Rotfrukter generelt taper seg stort i min verden.Fisk og skalldyr er helt ok om frysing og tining er gjort riktig. Kjøtt tåler det helt fint også. Middagsrester som oftest også (litt tap er det jo), kraft og supper stort sett helt uten problemer. Har ikke tenkt så mye på hvorfor men dette er min personlige erfaring.
    Jeg er sånn noenlunde enig i det du skriver her. Rotgrønnsaker taper seg (i smak), mens erter og spinat og slikt er helt fint. Kjøtt er ok å fryse, og fisk er veldig bra frysemateriale. Her i huset fiskes det så mye deler av året at vi må fryse endel, stort sett fileter fordi vi pleier å filetere på fiskestedet. Og så lager vi mye fiskekaker av lyr, som fungerer kjempefint som frossenmat. Det og hjemmelaget ertersuppe har vi alltid i fryseren.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    De frosne grønnsakene vi har i Norge i dag har vel fått godkjentstempel av ernæringsfysiologer, men så var det det med smaken da.
    Ja, de var jo nylig på NRK FBI og hevdet hardnakket at næringsinnholdet var like bra som på ferske.
    De om det og det kan sikkert måles og sånn.

Men det er og blir smakløst, mye av det -slik dere sier om rotgrønnsaker f.eks.

Om innslaget på NRK kan hjelpe på å få flere til å spise mer grønt, da er det helt greit. Men akk, hva de går glipp av.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Deph og dere andre: så har jeg fått meg frityrkoker - så hva skal jeg debutere med? :)

Det ble en rimelig en (Tefal Easy pro), men jeg var "såååå" nærme å kjøpe en Sage.....

C

cruiser

Gjest
    Deph og dere andre: så har jeg fått meg frityrkoker - så hva skal jeg debutere med? :)

Det ble en rimelig en (Tefal Easy pro), men jeg var "såååå" nærme å kjøpe en Sage.....
    No brainer.. fried chicken

Var godt du ikke kjøpte deg en sage, da måtte jeg ha gitt deg en smekk bak :)

C

cruiser

Gjest
    Frityrkokere er et helvete å vaske, alternativet er å kjøpe den billigste på europris å bare pælme den etter noe tids bruk eller bare bruke en jerngryte eller wok.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Flott, cruiser. Skal prøve - var en oppskrift i A-magasinet på fredag, syrisk, som fristet veldig.
    Tror jeg kan ta utgangspunkt i den.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Tempura-ett-eller-annet er også snadder. Eller fish & chips.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja litt samme råd fra meg her. Tempura og samosa og slik. Bank livdriten ut av et stykke svin eller kalv, eller ha noe dryppende fersk fisk, kreps eller sogar frossen stor reke... dypp i en god batter, mel, eggwash, batter ... mange varianter her. Og så friter på 180-190 en stund. Eller double, tripple-fried chips om du vil ta den et hakk opp. Det skal bli srpøtt utenpå og saftig inn samme hva det er. Eh, kjør noen gulrøtter på 85 grader i smør og urter en time på Sous Viode og så gi dem en tampuraomgang... kan ikke gå galt. Lag små baller av scampi og kamskjell slått til pulp, krydret litt og rullet sammen og dyppet i batter og så fritert. Brislig om det er sesong, prøv scotch egg om du er i det avanserte hjørnet. Frityrgryten er en sann venn om dere finner ut av hverandre og de rundt bordet kommer til å takke deg.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Takk for tips.
    Har innviet den nå men bare med pommes frites, Beate poteter. To stekinger, men de ble ikke helt sprø, sikkert fordi jeg ikke hadde tålmodighet til å la dem avkjøle seg mellom stekingene. Men godt, det ble det :)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg kan vel helle olja tilbake i kanna (avkjølt) etter den lille stekingen der... Eller er det fy fy?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du kan bruke oljen mange ganger, men sil den mellom hver gang. Når den begynner å lukte (den der ekle frityrlukten du kjenner kl. 02:45 utenfor gatekjøknene) donerer du den til sultne barn i Afrika eller tømmer den i utedassen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Ikke tøm det ned i springen i alle fall. Jeg bruker min flere ganger og fyller tilbake på flasken. Når den pensjoneres fylles den også på flaska of går i søpla.

For ordentlige fries deler du de opp, skyller lenge I kaldt vann, koker stavene noen minutter i vann, legger i fryseren og så friterer du først på 120 grader deretter på 180 grader. Har du dårlig tid kan koking og frysing erstattes med 2-3 minutter i mikroen på full pupp. Uansett er målet å få ut fuktighet før fritering. Oljen må varmes opp til betydelig over 120 grader for første fritering, temperaturen faller mye når potetene has i.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du Deffe....
    Kva er eigentleg ein naustgubbe?
    Er det ein som eig eitt (eventuelt fleire) naust? I så fall er eg sjølv ikkje kvalifisert. Om det då ikkje er godt nok å ha plass i småbåthamna....?
    Kan det samanliknast med fjøsnisse? Eller haugkall? Rimtusse?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du Deffe....
    Kva er eigentleg ein naustgubbe?
    Er det ein som eig eitt (eventuelt fleire) naust? I så fall er eg sjølv ikkje kvalifisert. Om det då ikkje er godt nok å ha plass i småbåthamna....?
    Kan det samanliknast med fjøsnisse? Eller haugkall? Rimtusse?
    Det er et uttrykk som en god venn av meg introduserte. Tror det betyr en litt enfoldig gubbe som er litt mer inne i sin egen verden enn veldig opplyst om verden rundt, jeg tenker litt han der millionæren som lever i en brakke som du har lest om i avisen, og litt Oluf og litt trøndere og litt de som lever sitt helt eget liv og stenger ute verden eller ikke forstår den, eller ikke har evner til det. En litt dement 100-åring som ikke kan hjelpe for det. Noe slikt. ... Naustet symboliserer kanskje det nære og kjære, kunne sikkert vært et stabbur eller en gamme... men det klinger litt bedre tross alt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oluf som naustgubbe? Ånei... en skarpere samfunnskommentator skal du leite lenge etter, - men kanskje ikke i det som er mest kjent fra TV og DVDer..
    Arthur Arntzen var forøvrig Dagbladets reperesentant og kommentator i Tromsø i mange år....
    Det finnes et samfunn utenom Oslogryta som kanskje er lite kjent der nede....:cool:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Uttrykket kommer selvfølgelig fra en verdensanskuelse der man ser på folk enten tilhørende en urban, opplyst og liberal del, kall det gjerne elite om du vil - eller det motsatte; rural grensende til Bruaset, med tilhørende uopplyst angst/skepsis/vrede overfor det ukjente og annerledes, uopplyst som man er i denne kategorien. Usmart, enkel og drevet av følelser i stedet for kunnskap og fakta. En naustgubbe om du vil.

Deffe tilhører første kategori, men ikke ta ham for hardt for det. Det er jo tross alt liberal rekved fra kunnskapens tre vi snakker om her. Sånt lager man ikke naust av.

H

Hardingfele

Gjest
    Til orientering. Dette er ikke et naust. Innehaveren var ikke en gubbe. Han var ytterst opplyst.

VF-940.jpg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    ...nå må du ikke røske opp i de radikal-liberales verdensanskuelse her.

Deffe: nå må du kontre med et bilde av en ordentlig naustgubbe her! I svart/hvitt sånn som verden er. Ta en klassisk innavlet variant med intelligens sør for ekvator og språkføring nord for polarsirkelen. Med heimerulla snadde!

G

Gjestemedlem

Gjest
    ...nå må du ikke røske opp i de radikal-liberales verdensanskuelse her.

Deffe: nå må du kontre med et bilde av en ordentlig naustgubbe her! I svart/hvitt sånn som verden er. Ta en klassisk innavlet variant med intelligens sør for ekvator og språkføring nord for polarsirkelen. Med heimerulla snadde!
    Pipen er sikker redigert bort men det begynner å ligne på noe... en av de der i sydvest som snakker Bodø.

Europas største dimling. 'Commie bastard' på Nynorsk.

cordon.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til orientering. Dette er ikke et naust. Innehaveren var ikke en gubbe. Han var ytterst opplyst.

Vis vedlegget 489765
    Verdas fyrste kritiske journalist. (Ved sida av Mark Twain). Stor inspirasjonskjelde for den nynorske hifi-pressa. Kven eig hytta hans no, tru? Skulle valfarta dit.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bruke oljen mange ganger, men sil den mellom hver gang. Når den begynner å lukte (den der ekle frityrlukten du kjenner kl. 02:45 utenfor gatekjøknene) donerer du den til sultne barn i Afrika eller tømmer den i utedassen.
    Ikke tøm det ned i springen i alle fall. Jeg bruker min flere ganger og fyller tilbake på flasken. Når den pensjoneres fylles den også på flaska of går i søpla.
    Synes dere to burde bytte ut Tesla-en med en kjekk biodiesel-bil. Tror kanskje det vil svare seg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Da er det snart jul igjen og nok en gang får det norske folk muligheten til å hamstre liksomsurkål. 4 kroner og 50 ører hos Kiwi. Løp og kjøp en hel handlevogn!

H

Hardingfele

Gjest
    ^ Jippi! Sikkert også mulig å kjøpe "marsipan" som består av 85% melis/potetmel!!! Billig!!!

(Fortsatt ikke for sent å fermentere surkål til julemiddagen, om man vil det. Finn et Norgesglass, et par kålhoder og sett i gang. Så at Pascale Baudonnel fermenterte 14,5 kilo kålhoder i går kveld. Choucrote>Sauerkraut>Surkål).

Julemiddager uten choucrote garnie er ikke mye å skryte av for en kvinne fra Alsace. Fermenteringskrukken hennes er så stor at kålhodene ser ut som rosenkål.

Skjermbilde 2018-12-03 kl. 11.22.52.jpg

Sist redigert av en moderator:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    Det er vel litt forskjell på surkål og sauerkraut. Surkål lages på 1-2-3, samtidig med at ribben stekes.

H

Hardingfele

Gjest
    Det er vel litt forskjell på surkål og sauerkraut. Surkål lages på 1-2-3, samtidig med at ribben stekes.
    Opprinnelig surkål er et fermentert produkt. Noras surkål ligger i sukkerlake og får sin "surhet" fra eddik. Et kjappisprodukt både i fabrikken og på kjøkkenet.

Forskjellen på skikkelig surkål og Noras er stor og ikke i Noras favør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn