Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Oliane er nabo til de som driver Haugen Gardsmat. Hvert år har de 60 griser gående fritt i skogen ved gården, fra tidlig vår til slaktetid. Gården ligger i Flåm.
    Oliane er 84, og ble veldig stolt da hun ble spurt om hun ville la dem bruke hennes sylteoppskrift. Men hun satte en betingelse: hun måtte være med når den skulle lages.

    Den koster mer enn den som matkjedene selger nå, men er veldig god og laget på ingredienser man stoler på. Viser manglende respekt for maten og prosessen bak den, det butikkene holder på med nå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Var innom to butikker i dag og handlet litt.

    Felles for dem begge var at alle disse varene de skulle ha som var så billige .. bare tomme hyller.

    Så det handler egentlig bare om å ha noen få varer av hvert slag og når de er tom kan de bare la hyllene stå tomme slik at de kan late som om de har billige varer.

    Det er med andre ord bare svindel, og man skal være godt heldig om man faktisk finner noen av disse "tilbudene".
    Evt så hamstrer nordmenn når noe er billig, jeg var innom ræva 1000 igår og da hadde de alle disse produktene inne, men det kan ikke ha vart særlig lenge da folk hadde både 10 og 20 pakker med sylte i vogna
    Kjøper noen slike mengder med sylte så er det for videresalg eller bruk på et pensjonat eller lignende. Kan ikke helt forestille meg noen annen grunn. Jeg hadde ikke klart å fortære 20 stykker med sylte i løpet av uoverskuelig fremtid.

    Men for noen er jo dette nå billigmat, som man skal rynke på nesen over og ikke kjøpe.

    Det er ikke alt som er verdt å hamstre, men dette kommer ikke til å vare så alt for lenge. Så når det selges tunfisk-i-olje-bokser til 2,40 for stykket så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en liten bunke hvis man spiser slikt, eller katten liker det.

    De som liker slike supertilbud bør benytte sjansen.
    De som ikke liker slike priser bør kjøpe så mye de kan for at butikkene skal tape så mye på det at de slutter med det.

    Kvalitet og pris henger ikke alltid sammen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er utrolig hva folk er villige til å putte i fryseren bare det er billig nok.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Mitt største ankepunkt er at det i dagligvarehandelen ikke er noe automatisk samsvar mellom pris og kvalitet. Kjøper du en biff til 500 kroner kiloen kan den fort være dårligere enn en til 1/3 av prisen. De fjongere produktene fremstår i stor grad som en mekanisme for å melke folk som ikke bryr seg og tror noe er bra bare det er dyrt og pakket pent inn. Helst i sort emballasje.

    Bransjen holder ikke sin del av tillitskontrakten. Inntil de gjør det er det vanskelig å ta betalt for kvalitet. For småprodusenter er det annerledes da kontrollen over prosessen potensielt er en helt annen.

    Til daglig kjøper jeg min biff på rema. Entrecôte fra Nordfjord kjøtt. Den koster 179 pr kilo eller hva det nå er, og det er som regel fine stykker åfinne i haugen. Jacobs utvalgte selger samme stykningsdeler til tredobbel pris og ofte uten fettmarmorering i det hele. Da kan de bare ha det så godt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.665
    Antall liker
    7.411
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så når det selges tunfisk-i-olje-bokser til 2,40 for stykket så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en liten bunke hvis man spiser slikt, eller katten liker det.
    Katter skal helst ikke ha for mye tunfisk, og det man skal gi den skal i såfall være tunfisk i vann. Tunfisk i olje må en ta selv...

    Johan-Kr
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Var innom to butikker i dag og handlet litt.

    Felles for dem begge var at alle disse varene de skulle ha som var så billige .. bare tomme hyller.

    Så det handler egentlig bare om å ha noen få varer av hvert slag og når de er tom kan de bare la hyllene stå tomme slik at de kan late som om de har billige varer.

    Det er med andre ord bare svindel, og man skal være godt heldig om man faktisk finner noen av disse "tilbudene".
    Evt så hamstrer nordmenn når noe er billig, jeg var innom ræva 1000 igår og da hadde de alle disse produktene inne, men det kan ikke ha vart særlig lenge da folk hadde både 10 og 20 pakker med sylte i vogna
    Kjøper noen slike mengder med sylte så er det for videresalg eller bruk på et pensjonat eller lignende. Kan ikke helt forestille meg noen annen grunn. Jeg hadde ikke klart å fortære 20 stykker med sylte i løpet av uoverskuelig fremtid.

    Men for noen er jo dette nå billigmat, som man skal rynke på nesen over og ikke kjøpe.

    Det er ikke alt som er verdt å hamstre, men dette kommer ikke til å vare så alt for lenge. Så når det selges tunfisk-i-olje-bokser til 2,40 for stykket så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en liten bunke hvis man spiser slikt, eller katten liker det.

    De som liker slike supertilbud bør benytte sjansen.
    De som ikke liker slike priser bør kjøpe så mye de kan for at butikkene skal tape så mye på det at de slutter med det.

    Kvalitet og pris henger ikke alltid sammen.
    Mange mister nok hue også når det er tilbud, setter en 10 er på at mye av dette havner i søpla..

    1418684403469.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Folk med normalt vett vet å benytte seg av et godt tilbud.

    Man er egentlig litt dum i hodet hvis man betaler mange ganger prisen bare for å handle den samme varen i en fjongere butikk.

    Selges det samme i hipseterinnpakning og gangetabell... så er man litt enfoldig om man biter på.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.865
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Er det for billig så er det gæli. For dyrt er også gæli. Ekstra medium prissetting funker i et ekstra medium land.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    irma er coop
    Ikke helt. For det første ingen eiermessig forbindelse til Coop her, for det andre en liten del i det danske Coop konglomeratet, som omfatter Superbrugsen, Dagligbrugsen, Kvickly, Irma, m.fl. Men skal man konkurrere innen fødevarer i Danmark, må man sikte høyere enn norske butikkers satsing på tørrfôr, våtfôr og frossentfôr til mennesker.
    Spesielt i senere år har skandalene i dansk og EU-landbruk gjort at forbrukerne stiller strenge krav. Coop i Danmark leder an i satsing på økologisk og transparent produksjon, og Coop her hjemme ser at dette lønner seg, og har begynt å ta etter, om enn fortsatt i liten målestokk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    irma er coop
    Ikke helt. For det første ingen eiermessig forbindelse til Coop her, for det andre en liten del i det danske Coop konglomeratet, som omfatter Superbrugsen, Dagligbrugsen, Kvickly, Irma, m.fl. Men skal man konkurrere innen fødevarer i Danmark, må man sikte høyere enn norske butikkers satsing på tørrfôr, våtfôr og frossentfôr til mennesker.
    Spesielt i senere år har skandalene i dansk og EU-landbruk gjort at forbrukerne stiller strenge krav. Coop i Danmark leder an i satsing på økologisk og transparent produksjon, og Coop her hjemme ser at dette lønner seg, og har begynt å ta etter, om enn fortsatt i liten målestokk.

    Joda helt, og poenget var at sammen med dansk supermarked dominerer de dansk dagligvarehandel. Vi har også centra og ultra i Norge men pga liten interesse er utbredelsen lav
    Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å skylde på kjedene i Norge, interessen og kunnskapen i befolkningen må opp
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.338
    Antall liker
    7.540
    Torget vurderinger
    4
    Begrenser antall julevarer pr. kunde

    Det viser jo tydelig hvor pervertert konkurransen i Norsk dagligvarehandel har blitt. Kjedene konkurrerer ikke om å selge tilbudsvarer, men om å være billigst på tester, for å fremstå som billige slik at de i neste om gang tjener penger på det de ikke konkurrerer på. En slags vulgær kvasikonkurranse. Og min erfaring er at disse prisene i hovedsak er rabattert av kjedene eller kjøpmann selv, ikke leverandørene.

    Dette skjer samtidig som høstjakta er i innspurten. DLF (Dagligvareleverandørenes Forening) har tydeligvis fått en del henvendelser fra medlemmer som kjenner presset fra innkjøperne i forhandlingene og har sett seg nødt til å orientere medlemmene om grenser:
    I forbindelse med
    høstens forhandlinger om samarbeidsavtaler for 2016 har DLF mottatt
    henvendelser fra medlemmer som ligger i grensesonen for hva en leverandør bør
    drøfte og forhandle om med dagligvarekjedene. I samråd med advokat Henrik Svane
    vil vi orientere om grensedragningen mellom hvilke temaer som lovlig kan
    drøftes etter konkurranselovgivningen og hvilke som ikke bør være del av
    forhandlingene.
    Bl.a. synes det som forsøk på å presse leverandører til å oppgi sensitive opplysninger om egne produkter, som i neste omgang vvil svekke dem i konkurranse med kjedenes egne merkevarer (Private Labels), innkjøpere som viser til egen kunnskap om konkurrenters betingelser (lovstridig transparens fx. som følge av oppkjøp og samarbeid mellom kjedene, typisk COOP/ICA og Bunnpris/Reitan Distribusjon.), samt tydelige signaler om at Bunnpris/RD sitt samarbeid om distribusjon under bordet utvikler seg til årsforhandlingene hvor leverandører opplever å diskuterer BP sine betingelser på fx. JM med Reitan.

    Ingen beskyldninger uttrykkes konkret, men det henger tjukt i lufta.

    Leverandører bør utvise varsomhet med å gi dagligvarekjedene detaljert innsyn i konkurranse-sensitive opplysninger rundt sin virksomhet, eksempelvis informasjon om råvarer, ingredienser, blandingsforhold, resept og andre innsatsfaktorer, for å begrunne en prisøkning. Leverandører bør særlig utvise varsomhet med å utveksle slike opplysninger der dagligvarekjeden er private label konkurrent.

    Rema1000 har inngått innkjøpsavtale med Bunnpris. Rema1000 forhandler om betingelser til Bunnpriskjeden, men leverandørene bør utvise varsomhet dersom Rema1000 ønsker å forhandle andre betingelser til Bunnpriskjeden som eksempelvis Joint Marketing, da Bunnpris og Rema1000 er selvstendige rettssubjekter og konkurrenter nedstrøms. Det vil kunne skade konkurransen om Rema1000 er kjent med Joint Marketing-vederlag som tilbys direkte til Bunnpris for tjenester Bunnpris utøver for leverandørene, da Rema1000 vil kunne benytte informasjonen og tilpasse seg til skade for konkurransen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    De norske matkjedene oppfører seg som Djengis Khan overfor leverandører. Utrolig at de slipper unna med det.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Det er samme taktene i andre bransjer, Harding! Har noen slemme eksempler.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.549
    Antall liker
    13.222
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For ca 10 år siden var det en liten bygdebutikk her i området som stengte dørene. De hadde en grei kundemasse, og drev bl.a. med hageartikler, som hageverktøy og kunstgjødsel til priser mellom blomsterbutikkene og Felleskjøpet, hvor nærmeste utsalg her er 10 mil unna. Jeg var tilfeldigvis i farta, og ble sittende å prate med innehaveren, som jeg kjente litt. Hans hovedgrunn var at hans fortjenestemargin var gått mot null, da han betalte nesten dobbelt så mye for den samme pallen som Rimi-butikken i sentrum. Utsalgsprisene til kjedebutikkene er forsåvidt OK, men kunne uten tvil også vært lavere, eller gitt høyere pris til produsentleddet, men da selvsagt på bekostningav egen fortjeneste. Det er jo en grunn til at noen klarer å bli millardærer på 10-15 år ved å selge matvarer, som i utgangspunktet har påstått svært lave marginer. Det er stort sett ikke mulig å drive uavhengige dagligvarebutikker i distriktene på grunn av denne praksisen, og heri ligger også hovedgrunnen til det vi ofte opplever som et tildels sterkt begrenset vareutvalg. Det samme er i ferd med å skje i byggevarebrasjen, hvor vi feks her i regionen har fått en multimillionær på byggevarer, hvor prisene ofte er det dobbelte av feks Byggmax. Var hos brodern på Lillehammer i fjor, da det datt inn en Byggmax avis i posten. Jeg kjente jeg ble passe pissesur bare av å bla gjennom den avisen. Selvsagt koster det litt mer å frakte varer ut i distriktene, men man frakter da faen ikke et par-tre planker i slengen... Og dette er bare litt av historien om handels-Norge. Jeg drev sjøl butikk i noen år, og er slett ikke ukjent med det spillet som drives. Dog - skal det drives forretning ligger det i sakens natur at det må tjenes penger også, men på hvilken måte og på hvems bekostning?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.086
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    @Hardingfele: Hu Oliane høres ut ei tøff dame. Personlig får jeg sylta flysendt nordfra. Fattern lager den selv, etter god gammel nordnorsk oppskrift:rolleyes: I Oslo er min favoritt den på Fromagerie. Håndlaga i Tromsø. Rørte multer, fars sursild og hjemmelagde pølser er også en selvfølge på bordet her i den tida.

    Litt transportkostnader må man vel regne med ifm jula!?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det er ikke det minste rart at man kan bli styrtrik på dagligvarehandel over flere år i Norge. Markedet er på over 200 milliarder kroner årlig, og det har i flere år stort sett vært kontrollert av 3-4 aktører med noen slengere her og der (som Bunnpris). Trenger ikke veldig store marginer for at det blir mye penger av noe slikt.

    Men: Kjedene har i stor grad valgt å konkurrere på det som er absolutt dyrest å konkurrere på: Pris. Dersom det faktisk eksisterte et marked for allverdens fjonge produkter rundtomkring i landet så er det underlig at slike ivrige kapitalister som Reitan, Hagen (nå ute av bransjen), Johansson osv ikke har kastet seg over det. Marginene på slike produkter er mye, mye høyere. Norgesgruppen driver til en viss grad med det med Jacobs, Centra, Ultra og Meny, men ellers er det store volumer og konkurranse på pris det går i. Om jeg ikke husker helt feil ligger også mye av fortjenesten på andre ting en mat, dvs shampoo, vaskemidler, tannbørster osv osv der folk er langt mindre prisbevisste enn hva de er på mat.

    Som crusier sier: Det står skralt til med interessen og kunnskapen selv om man kan få et litt annet inntrykk om man leser aviser og de evige spaltemeterene om mat og drikke. Senest i går lærte jeg et godt voksent ektepar som handlet på Meny hvordan de skulle lage vanlig, brun saus (noe som kun fantest i Toro-poser). Interessant nok kunne hun å lage hvit saus, men brun var et mysterium.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.549
    Antall liker
    13.222
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Åja - ungdommen skal ha det enkelt ? Postsendt nordfra..... :) Driver sjøl rull og sylteproduksjon etter bestemors oppskrifter... Sylterullen gikk i lake i går kveld...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Er Tromsøsylta i handelen i år? Sammen med lammerullen? To utrolig gode produkter med hjemmelaget stuk og helt riktig smak.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.865
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Glemmer aldri den hjemmelagde sylta til mormor som var laget på min lekekamerat grisen, som jeg pleide å ri på i bingen og leke cowboy. Men vi ble dessverre uvenner den dagen den tygde istykker lekepistolen min. Gilde sylte blir ikke det samme.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.338
    Antall liker
    7.540
    Torget vurderinger
    4
    De norske matkjedene oppfører seg som Djengis Khan overfor leverandører. Utrolig at de slipper unna med det.
    De slipper unna med det i hovedsak av to årsaker:

    1) Det norske markedet er så konsolidert (innkjøpsmakt fordelt på nå kun 3 hender) at det for de fleste leverandører er katastrofalt å miste kontrakten med en av dem. For nye aktører som først kommer inn hos en av de tre er leveringskravene så sterke at de må gjøre store investeringer for å sikre produksjonskapasitet, og samtidig ofte nedprioritere de få andre mindre kundene de måtte ha. Resultatet er at de blir så sårbare at en konflikt med kunden er ensbetydende med konkurs. Det er jo en kjent sak at fx. Reitan gjort nettopp dette, bare for å kjøpe opp konkursboet etterpå og bruke merkevaren som Private Label.

    2) Det har politisk vært nesten enerådende fokus på den såkalte leverandørmakten. Sant nok er det vanskelig for små aktører å komme inn på markedet, men det er mer en effekt at det konsoliderte markedet hvor de store har muskler nok til å overleve enn at de store leverandørene presser ut de små. Det er jo lett å på peke på Orkla, Kraft, Ringnes, Coca-Cola etc. som den store stygge ulven. Selv da COOP/ICA-sammenslåing ble vurdert var det større fokus på konkurransevridning på lokalplan enn på nasjonalt plan. De diskuterte om tre COOP/ICA-butikker mot en REMA i Huttiheiti ble for mye eller ikke. At det ble ytterligere konsolidering av den totale innkjøpsmakten var tilsynelatende ikke like viktig. Ei heller at man med største selvfølge planla å vippe hele regningen over på leverandørene i form av bedre betingelser til COOP/ICA.

    Så nei, det er ikke overraskende at matkjeden får oppføre seg slik.

    For øvrig er det verdt å merke seg at vinneren i norsk dagligvarehandel i stadig mindre grad henter pengene fra nettopp handel. Eiendom, innkjøp og logistikk er etter hvert langt viktigere. Det å få butikkene til å gå rundt er snart bare navet som de andre funksjonene spinner rundt. Reitan tar uansett en viss prosent i franchiseavgift av kjøpmennene sine, enten det går bra eller dårlig. Eller leilendingene er snart mer korrekt betegnelse for de fleste leier butikklokalene av Reitan Eiendom og er bundet til dette. Den virkelige kampen da ICA ble avviklet var typisk nok om de attraktive lokalene. På logistikksiden betaler leverandørene en såkalt distribution fee til Reitan Distribusjon og ASKO. Noe som blir mer og mer lønnsomt etter hvert som de fleste leverandørene avslutter egendistribusjon og over på ASKO og Reitan Distribusjon som kan kjøre med stadig fullere biler og høyere kapasitetsutnyttelse. I forlengelsen av dette har NorgesGruppen kastet alle leverandørenes selgere/vareplasserere ut av butikklokalene. Igjen må leverandørene betale en kompensasjonsavgift for at NG selv skal gjøre denne jobben. Og igjen medfører dette at NG styrker sin sentralstyring på bekostning av leverandørenes innflytelse og reell konkurranse i butikkene.

    Dessverre evner ikke konkurransetilsynet å se det fullstendige bildet. Siden butikkdrift, eiendom, logistikk og produksjon av egne merkevarer er organisert i egne selskaper, egne juridiske enheter, er alt tilsynelatende i skjønneste orden. Selv om Johansen-familien og Reitan-familien kan bestemme over søndagsmiddagen hva som skal skje på alle sider av bordet. I realiteten trenger man kun èn hånd for å telle de personene som bestemmer i norsk dagligvarehandel.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De norske matkjedene oppfører seg som Djengis Khan overfor leverandører. Utrolig at de slipper unna med det.
    Det er kun 3 aktører i det norske markedet.

    Hva forventer du?

    All reell konkurranse er forbudt.

    Alle andre aktører er stengt ute fra markedet med brutale tollmurer.

    ..

    Jeg har liten sympati, for det er leverandørene som har skreket høyest mot all konkurranse.

    Nå får de virkelig kjenne monopolist/kartellskruen tvinge den siste dråpe av dem.

    De har selv ødelagt markedet og nå får de betale prisen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.086
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    @Aurora: Fattern har med i kofferten. Jeg sa FLYSENDT:rolleyes:
    @Sluket Kontakt Fromagerie, du. Der er det en meget trivelig "pige" fra Sørlandets hovedstad som har full kontroll på begge deler. Forresten, det minner meg på lammerullen..den kommer også med fattern..
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.665
    Antall liker
    7.411
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde en kompis som drev en liten bruktbok-sjappe og kiosk for noen år siden. Hans innpris på brusen var omtrent det samme som Rema kunne selge den for...

    Johan-Kr
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ikke bare der det skjer. Innpris på økologisk melk fra Rørosmeieriet er samme som Coop selger tilsvarende økologisk melk for (i en litt annen forpakning) fra samme meieri.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.033
    Antall liker
    3.582
    He he…..var innom min lokale Rema butikk i går kveld før stengetid.

    Det var tomt for folk i butikken da jeg ankom og jeg slo av en liten prat med jenta i kassa. Hun sa at en del folk går helt bananas på "gratisvarene". Det skjer noe i hodet demmers, sa hun. En kunde hadde røsket med seg alle 4 brettene med tilsammens 24 pakker risgrøt fra Fjordland. ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Min lokalbutikk skiftet nylig fra Ica til Extra.
    Det største forskjellen er at det over natta ble fryktelig mye trengsel i butikken.
    Kanskje det var noe i påstandene til madammen om at det var veldig dyrt på Ica.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.173
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    1
    De norske matkjedene oppfører seg som Djengis Khan overfor leverandører. Utrolig at de slipper unna med det.
    De slipper unna med det fordi de som kunne ha gjort noe med det, toer sine hender og beundrer matmakta:

    Konkurransetilsynet vil ikke se på problemet med liten sideveis konkurranse (de tre store deler markedet komfortabelt mellom seg, alle har koll på prisene til konkurrentene og ingen vil ødelegge, det er nok kake til alle tre). Det er derfor de så iherdig annonserer sin fortreffelighet på TV - det er livsviktig å få det til å se ut som om de konkurrerer knallhardt.

    Konkurransetilsynet vil ikke se på problemet med den knallharde vertikale konkurransen der alle tre kappes om å oppføre seg mest mulig bad-ass mot alle som har noe de skulle ha solgt/distribuert ut til forbrukerne. Høstjakta er et lukket forum der uforutsigbarhet og brutal oppførsel er regelen. Det eksisterer ingen vei forbi kjedene og deres distribusjons- og salgsapparat og dette gjør at alle leverandører som er avhengig av en kontinuerlig varestrøm (eksempelvis større meieri-, slakteri- og grønnsaksprodusenter) er helt prisgitt kjedenes velvilje. Selv kortvarig stans/forsinkelser/brems er ødeleggende. Ingen av de involverte aktører er overhode i tvil om hvor makta sitter plassert.

    Politikerne, særlig de som regjerer nå vil ikke banke gjennom den loven om god handelsskikk som kunne ha ordnet opp i uvesenet og gitt innsyn i og regulert maktfordelingen. Stensnæs-utvalget var overhodet ikke i tvil etter å ha sett på maktstrukturene i dagligvarehandelen. Loven er utredet og ligger i skuffen sin. Hvorfor skal det være så vanskelig å få det til?



    Fikk vite på telefon i kveld at det er kroken på døra for 16 store kyllingprodusenter i Trøndelag nå. Coop sa opp kontrakten med Nortura med 14 dagers varsel og nå er det kroken på døra med umiddelbar virkning. Flere har akkurat bygd ut i forhold til de nye konsesjonsgrensene og nå venter konkursen umiddelbart vil jeg tro.

    Det er bare å gratulere en eller annen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ikke bare der det skjer. Innpris på økologisk melk fra Rørosmeieriet er samme som Coop selger tilsvarende økologisk melk for (i en litt annen forpakning) fra samme meieri.
    Det finurlige her er jo at det mest sansynlig ikke hadde vært no rørosmeieri idag om det ikke var for coop
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.033
    Antall liker
    3.582
    I går kveld på NRK1 sa Ole Robert Reitan at Norge er det landet i verden hvor konkurransen i dagligvaremarkedet fungerer best.

    Teamaet i debatten var riktigheten av at festmat som svineribbe nå har en lavere pris enn kattemat.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Naturligvis avhengig av hva målet er med konkurransen. Om det er å tilby de samme varene i ulike kjeder, i minste felles multiplum versjon, ribbet for gode ingredienser og produsert billigst mulig, for så å konkurrere om lavest mulig utsalgspris, så har han vel rett. Men pføy for et mål.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Naturligvis avhengig av hva målet er med konkurransen. Om det er å tilby de samme varene i ulike kjeder, i minste felles multiplum versjon, ribbet for gode ingredienser og produsert billigst mulig, for så å konkurrere om lavest mulig utsalgspris, så har han vel rett. Men pføy for et mål.
    Desverre så er så er Ola Nordmann stort sett opptatt av å få sine faste kjente merkevarer billigst mulig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    ^ presis. Folk velger faktisk helt frivillig å kjøpe Norvegia ost selv om det ligger andre oster like ved siden av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn