Hvorfor skal jeg kjøpe platevasker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.646
    Sted
    Hus
    Har også samlet LP`r siden 1970, og singler før den tid. Spilt via Lenco L78, JVC QL4, Micro Seiki DDX1000, DQX1000 og til slutt DD-100. Stort sett det jeg selv har kjøpt nytt har holdt seg godt, men det har ikke det som har blitt kjøpt inn brukt. Derfor er det godt å ha en ultralydvasker som tar ti skiver i slengen og bruker støvsugeren på VPI 16,5 til så suge opp væsken. Klarte ikke å holde tritt med platevask med bare VPI`n, for skivene kom inn i hopetall. Enkelte måneder 200 LP`r som ble henta på posten. Nå når LP`ne er rene, så er det lite knitring med de, for de har alle fått nye innercovere etter vask. Rundet 5600 LP`r i sommer :D

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har samlet på vinylplater siden slutten av 60-tallet. Flesteparten av mine LP'er er fra ca. 1970-1980. Jeg har vel ca 800 LP'er. Jeg har faktisk aldri vasket en eneste plate i hele mitt liv. Jeg har hatt diverse platespillere og stereoanlegg opp gjennom årene, og må innrømme at knitring var mer vanlig på min Radionette platespiller fra ca. 1970 (har den fremdeles). Nå spiller jeg platene på en Pioneer PL550 med Shure M97XE . Den pickup'en har en liten kost fremfor stiften, som effektivt samler opp endel støv. Jeg pleier også som regel å dra over platen med en platebørste med et type fløyelslignende stoff - det er det hele. Jeg har EN eneste plate som knitrer litt, det er "Made In Japan" med Deep Purple. Årsaken er at denne platen har vært med på endel heisafester på det glade 70-tallet. Jeg kan sette på en 40 år gammel plate og spille hele platen og kun høre et knepp eller 2 i sporene mellom 2 låter. Lurer ofte på hva i huleste som gjør at jeg ikke har problemer med knitring, eller "peislyd", som vi kalte det før.

Født under en heldig og støyfri stjerne!? ;)

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Jeg har samlet på vinylplater siden slutten av 60-tallet. Flesteparten av mine LP'er er fra ca. 1970-1980. Jeg har vel ca 800 LP'er. Jeg har faktisk aldri vasket en eneste plate i hele mitt liv. Jeg har hatt diverse platespillere og stereoanlegg opp gjennom årene, og må innrømme at knitring var mer vanlig på min Radionette platespiller fra ca. 1970 (har den fremdeles). Nå spiller jeg platene på en Pioneer PL550 med Shure M97XE . Den pickup'en har en liten kost fremfor stiften, som effektivt samler opp endel støv. Jeg pleier også som regel å dra over platen med en platebørste med et type fløyelslignende stoff - det er det hele. Jeg har EN eneste plate som knitrer litt, det er "Made In Japan" med Deep Purple. Årsaken er at denne platen har vært med på endel heisafester på det glade 70-tallet. Jeg kan sette på en 40 år gammel plate og spille hele platen og kun høre et knepp eller 2 i sporene mellom 2 låter. Lurer ofte på hva i huleste som gjør at jeg ikke har problemer med knitring, eller "peislyd", som vi kalte det før.
    Ja, du kom vel med dette innspillet i forrige runde av tråden også! Glad på dine vegne at du ikke har trengt eller trenger dette!

For min del har dette vært en åpenbaring. Jeg hadde en helt ny plate her (siste til The War on Drugs). På første spilling av plata, så skippet den på ene sida. Etter Okki Nokki-vask var dette borte og den spilte meget pent. For ikke å snakke om at det var en hørbar forskjell i lyden. Vil si den er litt mer åpen og detaljert faktisk. Dette er enda mer hørbart på gamle plater som har stått lenge. Neil Youngs Decade var støvete og skitten, etter vask låter den nydelig og mer detaljert. Dette kan sikkert ha forskjellige forklaringer, blant annet at jeg ikke har noe spesielt fancy PU eller platespiller, men at skitt i platene også har en innvirkning på lyden er jeg ganske overbevist om nå.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Du har Massey Hall-skiva, vel? En sånn liten maskin som Espendo har burde gå godt sammen med det øvrige i Laksevåg..

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    Etter et par mnd med Pro-ject Vinyl Cleaner VC-S så er konklusjonen at dette er en maskin som er flott til å holde vedlike gode plater.
    Problemplater har den ikke sjans på,har en del festplater fra åttitallet og der er det nok bare ultralyd som kan få ut skitten.
    Ultralydvasker i kombo med denne hadde vært gull.
    For de som har Knosti og vurderer oppgradering så ville rådet kansje være å hoppe over dette trinnet og heller spare opp til ultralydvasker.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.646
    Sted
    Hus
    Kunne vært artig med en prøvevasking for å sjekke resultatet. Apropos Neil Young. Jeg har ca 15 LP'er med Neil Young, og er ikke imponert over lydkvaliteten på noen av dem.
    Har 32 LP`r med Neil Young / Crazy Horse, og synes ikke at skivene hans fremhever seg med dårlig lyd. :)

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Kunne vært artig med en prøvevasking for å sjekke resultatet. Apropos Neil Young. Jeg har ca 15 LP'er med Neil Young, og er ikke imponert over lydkvaliteten på noen av dem.
    Har 32 LP`r med Neil Young / Crazy Horse, og synes ikke at skivene hans fremhever seg med dårlig lyd. :)
    Jeg har bare fire stykker, men synes lyden er helt fin. Ikke veldig trente ører da.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Etter et par mnd med Pro-ject Vinyl Cleaner VC-S så er konklusjonen at dette er en maskin som er flott til å holde vedlike gode plater.
    Problemplater har den ikke sjans på,har en del festplater fra åttitallet og der er det nok bare ultralyd som kan få ut skitten.
    For de som har Knosti og vurderer oppgradering så ville rådet kansje være å hoppe over dette trinnet og heller spare opp til ultralydvasker.
    Interessant poeng. Kan godt være du har rett, jeg har for lite erfaring enn så lenge, men må si jeg fortsatt er forbløffet over hvor mye bedre lyd jeg får ut av de vaskete platene. Kan en mulighet være å rett og slett gjøre en enda grundigere jobb med problem-plater? Flere runder med påføring av væske, suge og så gjenta prosessen en eller to ganger? Uansett, for de fleste er de vel en sweetspot når det gjelder lommebok, utstyr og enkelhet i bruk. Liker at Okki Nokki'en er grei å flytte på og veldig enkel i vasken.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, men kan det ikke tenkes at det er mange plater som er "beyond saving" jeg har ihverfall kastet en del gamle plater som så ut til å ha vært igjennom krigen.
    riper i vinylen vil vel også skape ulyd og da hjelper det kanskje ikke med rens om enn aldri så dyp?
    Jeg bare undres. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Du skal ikke se bort fra at for eksempel MoFi har væsker som kan brukes med den.. Sjekk først..Dyprenseren deres funker, iallefall.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg får vaskelysten over meg skal jeg vaske livskiten ut av Black Sabbath Live Evil,10 ganger på hver side kanskje?
    Ser på væsken som blir sugd opp at P-J Vinyl Cleaner tar mer skitt enn Knosti men forskjellen er ikke så hørbar som man skulle tro.
    På brukervennlighet blir Knostien knust.
    Kjøpte for noen dager siden et nytt album,på spor en var det hopp og sprett,ei runde i vaskeren og problemet var løst.
    Abba The Album (1977) akkurat samme ulydene på slutten av Eagle,har fått 3-4 runder i Knosti og 3 på P-J men den lar seg ikke løse.
    Kunne vært interessant å høre fra de som har gått fra Okki Nokki til utralydvasker om forskjellene.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    HeyHo: Du skal ikke se bort fra at for eksempel MoFi har væsker som kan brukes med den.. Sjekk først..Dyprenseren deres funker, iallefall.
    Skal sjekke opp det :)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, men kan det ikke tenkes at det er mange plater som er "beyond saving" jeg har ihverfall kastet en del gamle plater som så ut til å ha vært igjennom krigen.
    riper i vinylen vil vel også skape ulyd og da hjelper det kanskje ikke med rens om enn aldri så dyp?
    Jeg bare undres. ;)
    Det kan tenkes men det er dem uten en ripe også.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke nødvendigvis at det er skitt/møkk i rillene som er årsaken. Ei plate kan være utslitt/ødelagt med varige skader i rillene og full av "pops og peiskos" uten at det er markerte riper.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke nødvendigvis at det er skitt/møkk i rillene som er årsaken. Ei plate kan være utslitt/ødelagt med varige skader i rillene og full av "pops og peiskos" uten at det er markerte riper.
    Selvfølgelig men får en svaret på det med en vaskemaskin med vakumsug?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten: De fleste væskene til utblanding med aqua destillata (NG, P-J, Okki..) har to eller flere forskjellige forholdsanvisninger, tilpasset forskjellig stand på skivene. Jeg styrer personlig unna den VidarP-miksen...Bland heller en noe kraftigere utgave av originalvæskene for bruk på hardere oppgaver..

Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    "Hæ, VASKER du NYE plater?!?!?!"

Morsomme scener i huset for tida...

Vasker sakte, men sikkert gjennom samlinga og blir mer og mer overbevist. Folk som bruker MYE penger på dyre pick-up'er, men ikke vasker platene bør til sjekk på hifi-sykehuset!

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.785
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1

Vasker sakte, men sikkert gjennom samlinga og blir mer og mer overbevist. Folk som bruker MYE penger på dyre pick-up'er, men ikke vasker platene bør til sjekk på hifi-sykehuset!
    Er d virkelig så mye dritt på nye plater? Hørbart?

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum

Ja, det vil jeg si. Hører forskjell på nye plater jeg kjøpte rett før vaskeren og nå etter å ha tatt dem en omgang i den.

Generelt: mindre knitring, platene er ikke statiske, trekker til seg langt mindre støv. Og, hovedsaken for meg: det høres ut som jeg har fått ny pickup! Mer detaljer og friskhet i lyden!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Det varierer selvfølgelig, men ja - enkelte er fulle av rester fra slippmiddel, støv, fingeravtrykk osv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Uten å ha greie på det, så tror jeg nok først og fremst at slippmiddelet bidrar til at skitt fester seg i platene. Jeg opplever ikke forskjellens mellom nytt vasket og uvasket som stor, men synes en vask gjør at de holder seg rene.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Enkelte nye plater jeg kjøper både ser og høres ganske jævlige ut. Det er veldig synlig støv fra fabrikk.
    Tror en Okki Nokki blir kjøpt inn ganske så snart.

Jeg har allerede byttet innercover til noen antistatiske jeg kjøpte i en gruppehandel her på sentralen. Kan jeg bruke de om igjen etter vask, eller burde jeg hente fram nye?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Enkelte nye plater jeg kjøper både ser og høres ganske jævlige ut. Det er veldig synlig støv fra fabrikk.

Jeg har allerede byttet innercover til noen antistatiske jeg kjøpte i en gruppehandel her på sentralen. Kan jeg bruke de om igjen etter vask, eller burde jeg hente fram nye?
    burde nye... dessverre!

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum

Svarte deg i den andre tråden du har laget :)

Kjøp en Okki Nokki eller liknende og du ser deg ikke tilbake! Jeg vasker meg gjennom platesamlinga for tida og det er bare lykke. Gamle og skitne plater blir (nesten) som nye. Hører mer detaljer og et bedre "lydbilde". Jeg vasker også nye plater. Det var en meget "skitten" ny plate som gjorde at jeg til slutt fikk ut fingeren.

Og ja, alltid nytt MoFi eller Vinyl Styl innercover etter vask!

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Jeg hadde en demo for to kompiser på vårt årlige Øl og Vinyl Haraball. Ba de ta med noen vanskelige plater. En av dem skippet på ene sida: borte etter vask. Så prøvespilte vi en gammel og skitten utgave av John Cales Paris 1919. Knitring og ullen lyd. Etter vask: klarere lyd, langt mindre knitring og gutta ble nesten religiøse...!

Jeg kan for øvrig fortelle at til og med kona har sagt at hun hører forskjell på platene nå.

Spilte en liten haug med (foreløpig uvaskete) 7-tommere i helgen og da kom det fra sofaen: "Jeg tror du må få tatt de der i platevaskeren".

Må bare få skaffet 7-tommers sugeren til Okki Nokki!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tøft. En anstendig vaskemaskin er faktisk det beste hifikjøpet jeg har gjort siden Audiolab 8000A og Arcam Alpha+. Mange kroner har rent ut av kontoen siden den gang...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.511
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm, jeg må kanskje vurdere en Okki Nokki her hjemme også..

juster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en VPI 16,5, hat den noen år nå. Jeg må bare innrømme at den ikke blir så mye brukt som den burde, selv om jeg vet det har noe for seg å vaske sine plater, nye som gamle. Ikke alltid at der er hørbare forskjeller, men.

Er der noen som vet om der er norsk importør av VPI vaskemaskiner? Trenger vel snart en ny børste samt "sugestykke".

Mvh. Tom-Erik

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    608
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du kom vel med dette innspillet i forrige runde av tråden også! Glad på dine vegne at du ikke har trengt eller trenger dette!

For min del har dette vært en åpenbaring. Jeg hadde en helt ny plate her (siste til The War on Drugs). På første spilling av plata, så skippet den på ene sida. Etter Okki Nokki-vask var dette borte og den spilte meget pent. For ikke å snakke om at det var en hørbar forskjell i lyden. Vil si den er litt mer åpen og detaljert faktisk. Dette er enda mer hørbart på gamle plater som har stått lenge. Neil Youngs Decade var støvete og skitten, etter vask låter den nydelig og mer detaljert. Dette kan sikkert ha forskjellige forklaringer, blant annet at jeg ikke har noe spesielt fancy PU eller platespiller, men at skitt i platene også har en innvirkning på lyden er jeg ganske overbevist om nå.
    Jeg håper det er innafor å legge til at jeg har troen på din musikksmak. Neil Young, Kurt Vile, War on Drugs...

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Morten S: Det er absolutt lov! Det går mye i gitarbasert musikk i heimen. Barn av 90-tallet: indie, lofi, den bra "britpopen", litt alt.country osv

Alt dette låter også bedre etter platevask da :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ En UL-vasker fungerer utmerket vekselsvis til det formålet også;)
    Langt fra like sikker mht en Okki Nokki:rolleyes:

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    261
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med denne. Har denne selv og er strålende fornøyd. Bra at motor går begge veier. Blir gullende rene plater ☺

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn