Jeg har samlet på vinylplater siden slutten av 60-tallet. Flesteparten av mine LP'er er fra ca. 1970-1980. Jeg har vel ca 800 LP'er. Jeg har faktisk aldri vasket en eneste plate i hele mitt liv. Jeg har hatt diverse platespillere og stereoanlegg opp gjennom årene, og må innrømme at knitring var mer vanlig på min Radionette platespiller fra ca. 1970 (har den fremdeles). Nå spiller jeg platene på en Pioneer PL550 med Shure M97XE . Den pickup'en har en liten kost fremfor stiften, som effektivt samler opp endel støv. Jeg pleier også som regel å dra over platen med en platebørste med et type fløyelslignende stoff - det er det hele. Jeg har EN eneste plate som knitrer litt, det er "Made In Japan" med Deep Purple. Årsaken er at denne platen har vært med på endel heisafester på det glade 70-tallet. Jeg kan sette på en 40 år gammel plate og spille hele platen og kun høre et knepp eller 2 i sporene mellom 2 låter. Lurer ofte på hva i huleste som gjør at jeg ikke har problemer med knitring, eller "peislyd", som vi kalte det før.
Ja, du kom vel med dette innspillet i forrige runde av tråden også! Glad på dine vegne at du ikke har trengt eller trenger dette!
For min del har dette vært en åpenbaring. Jeg hadde en helt ny plate her (siste til The War on Drugs). På første spilling av plata, så skippet den på ene sida. Etter Okki Nokki-vask var dette borte og den spilte meget pent. For ikke å snakke om at det var en hørbar forskjell i lyden. Vil si den er litt mer åpen og detaljert faktisk. Dette er enda mer hørbart på gamle plater som har stått lenge. Neil Youngs Decade var støvete og skitten, etter vask låter den nydelig og mer detaljert. Dette kan sikkert ha forskjellige forklaringer, blant annet at jeg ikke har noe spesielt fancy PU eller platespiller, men at skitt i platene også har en innvirkning på lyden er jeg ganske overbevist om nå.