kjellbjarne
Hi-Fi freak
Freud -)
Til å med ett kjøtthue som meg forstår hva Armand mener. Jeg tror du bare er vrang.. kjeder du deg eller forsvarer du egne valg?Synes bare det er litt merkelig, når du latterliggjør de som kjøper støydempingstrafo og filter i løs vekt.
Kunne brukt pengene på en flaske Guatemala rom eller annet godt eller en Teddypardo strømforsyning,(som fungerer like dårlig som andre)
Kan ikke du finne det ut som kaller andre kjøtthuer?Det har jo blitt sagt at alle hørbare forskjeller er målbare, men er alle målbare forskjeller hørbare?
Synes det var en som skrev at en måtte høre en mygg på andre siden av jorden omtrent. Det er vel ikke så lett?Det har jo blitt sagt at alle hørbare forskjeller er målbare, men er alle målbare forskjeller hørbare?
Det er jo et interessant standpunkt. Man måler med letthet radioaktiviteten i en banan eller at tiden går saktere i kjelleren på et hus enn på taket. Men man greier altså ikke å fange opp de forskjellene middelaldrene menn hører i rødvinsrus når de hører musikk!Jeg tror at målemetodene er for dårlige til å gi gode svar. Ikke det at det er umulig men st en må angripe problemstillingene annerledes.
Det må vi ha, vøtt…Et klart terningkast 6 Gøy med slike kopper som får kaffen til å smake bedre.
Spørs om en ikke må ha med tidsdomenet au ser du.Det er jo et interessant standpunkt. Man måler med letthet radioaktiviteten i en banan eller at tiden går saktere i kjelleren på et hus enn på taket. Men man greier altså ikke å fange opp de forskjellene middelaldrene menn hører i rødvinsrus når de hører musikk!
Jeg er uenig
Sånn roughly;Finnes det en oversikt eller en plass der det er greit forklart hva f.eks -110db betyr rent praktisk?
Tror du må lese på nyttKan ikke du finne det ut som kaller andre kjøtthuer?
Ja det var veldig langt unnaSynes det var en som skrev at en måtte høre en mygg på andre siden av jorden omtrent. Det er vel ikke så lett?
Edit: det var visst lengre unna
Nei, hvorfor det?Spørs om en ikke må ha med tidsdomenet au ser du.
Men atomur er foreløpig de ferreste av oss forunt
Jeg skjønner jo at du har vanskelig for å ta til deg informasjon hvis du bare skum leser tråden forøvrigKan ikke du finne det ut som kaller andre kjøtthuer?
Det finnes mange, dette kan være like bra sted å starte som mange andre:Finnes det en oversikt eller en plass der det er greit forklart hva f.eks -110db betyr rent praktisk?
Ser sånn utNei, hvorfor det?
Hva skal man med atomur? Tror du det er vanskelig å måle tid?
Føler det er dårlig gjort av meg å spørre om noe, også få såpass utfyllende svar uten å bli særlig mye klokere. I følge specs så har min forsterker SNR 96 dB og jeg vet strengt tatt ikke hva det betyr på noe sett og vis.Det finnes mange, dette kan være like bra sted å starte som mange andre:
What are decibels, the decibel scale & noise measurement units
Find out what decibels, the decibel scale are and what noise measurement units we use to report on them. Blog article by Pulsar Instruments.pulsarinstruments.com
Legg merke til at dB-skalaen er logaritmisk og relativ. Den sammenligner to størrelser. Hvis noe er mindre enn noe annet er det en negativ dB-verdi. Når vi bare sier "decibel" mener vi ofte dB lydtrykk (SPL). Skalaen for dB SPL har referansepunktet ved det svakeste lydtrykket et menneske med normal hørsel kan høre ved 1 kHz. Det er pr def 0 dB SPL. Alle andre lyder sammenlignes med den. En lyd ved 20 dB SPL er 10x større lydtrykk enn 0 dB SPL, 40 dB SPL er 100x større, og en ved 60 dB SPL er 1000x større lydtrykk enn 0 dB SPL.
Hvis vi i stedet tar utgangspunkt i musikksignal, f eks ved 90dB SPL i godstolen, så vil en forvrengnings- eller støykomponent ved -110 dB relativt til signalet bli avspilt ved 90-110 = -20 dB SPL i lytterommet. Som tabellen over viser tilsvarer det ulyd som spiller like høyt som signalet, men som befinner seg ca 500 km unna. Eller en mygg på ca 15 meter avstand mens musikken spiller.
Det kan også passe å minne om at de fleste av oss har støygulv i lytterommet et sted ved 25-35 dB SPL, så i tillegg til å kunne høre en ulyd ved -20 dB SPL må man også kunne skille den ut som en lyd 45-55 dB lavere enn støygulvet i rommet for å kunne høre noe ved -110 dB.
Det er vel sånn omtrent hva det betyr rent praktisk, at -110 dB under signalet betyr at det ikke er en snøballs sjans i helsike for å kunne høre det med et menneskelig øre. Men Armand kan måle ting som er nesten tusen ganger svakere enn det.
I brake for tutorials, sto det på en bumper sticker en gang.Føler det er dårlig gjort av meg å spørre om noe, også få såpass utfyllende svar uten å bli særlig mye klokere. I følge specs så har min forsterker SNR 96 dB og jeg vet strengt tatt ikke hva det betyr på noe sett og vis.
NeiDet har jo blitt sagt at alle hørbare forskjeller er målbare, men er alle målbare forskjeller hørbare?
-120db eller -100 betyr Ikke en dritt, platespiller har støynivå - 65db og det betyr at det er stille i lytteposisjon , men tydelig sus og grums med øret nær høyttalerelementet.Finnes det en oversikt eller en plass der det er greit forklart hva f.eks -110db betyr rent praktisk?
Nei. har jeg selv funnet ut.Jeg tror at målemetodene er for dårlige til å gi gode svar. Ikke det at det er umulig men st en må angripe problemstillingene annerledes.
Ja....redigert.. Men så nå du skrev minus 110Finnes det en oversikt eller en plass der det er greit forklart hva f.eks -110db betyr rent praktisk?
Jeg leste "vanlig samleie". Å med det så tror jeg det er kvelden.
Så hva er poenget med å måle for mye på dette?Sånn roughly; Vis vedlegget 754476
Besøk Finmark sommerstid - en mygg er ikke en myggEn mygg må være maks 1m unna for å høre den så mye å gå på..
dB er som Asbjørn skrev kun et forholdstall og kan brukes om alt mulig.Finnes det en oversikt eller en plass der det er greit forklart hva f.eks -110db betyr rent praktisk?
Er det ikke deilig å ha litt mer kontroll på det man driver med lovemusikk? Har musikkgleden din blitt borte så som du vet mer om hva som foregår og hva som er viktig og ikke?Nei. har jeg selv funnet ut.
Ingen hokus pokus og alt kan måles.
Det skal f.eks så lite forandring på frekvens kurven fra 20 til 20.000 for å få en solid hørbar forandring.
Dette viste vel jeg delvis. Men etter å fått inn minidsp Studio, så skjønner en alt sammen egentlig.
I tillegg til å rydde bort den kraftige 48hz toppen min (plagsom hørbar og trykkende) fjernet den også den tendensen til skrikende diskant.
Og mye mer som den forbedret.
Jeg selv har ikke rørt en finger, bortsett fra å flytte rundt på mic etter ønske fra sdp. Så etterpå stilte den inn selv.
Og da var det å lagre den.
Dermed kan eg på fjernkontrollen også med 1 trykk gå tilbake til slik det var før. Men nå sporet jeg vel av litt.
Målemetodene gir svar, men en må kunne dette og det er der vi fleste feiler. Vi kan ikke dette.
Det kan du jammen lure på. Makan til snål lyd det er i de....Besøk Finmark sommerstid - en mygg er ikke en mygg
Fra det ene til der andre, lurer på hvordan hørsel de har, de som konstruerte og/eller tunet mellomtonen på B&W 802 og 803 D3
Absolutt. Men eksempelet med myggen er et forsøk på å sette ting i perspektiv når det gjelder målinger.Så hva er poenget med å måle for mye på dette?
Er det ikke andre parameter som er viktigere og hørbare? En mygg må være maks 1m unna for å høre den så mye å gå på..
Har vært i indre Troms 1 år, spiste med lange vinter hansker, lue, hjelm og gassmaske. Bare vippet den opp for mat.Besøk Finmark sommerstid - en mygg er ikke en mygg
Fra det ene til der andre, lurer på hvordan hørsel de har, de som konstruerte og/eller tunet mellomtonen på B&W 802 og 803 D3
Joda, vil det samtidig si teorien ikke helt stemmer med virkeligheten? Bruker vi skalaen og justere støy til myggen er 1m unna, er det først da lyden får konsekvenser?Absolutt. Men eksempelet med myggen er et forsøk på å sette ting i perspektiv når det gjelder målinger.
Det er dessverre slik at svært mange ikke klarer helt å stole på målinger, og grunnen til dette (tror jeg) er at dette er en teknisk verden de ikke klarer å forstå.
Det er utviklet en hel del forskjellige målinger som viser alle mulige slags parametere på elektronikk. Elektronikk er faktisk mye mye enklere en akustikk. DET er vanskelig det.
Takk du. Har hatt sistnevnte hjemme. De gikk i retur. Kraftig løft i øvre mellomtone. Akkurat der alt som er skarpt sitter. I ettertid så jeg (fra målinger) at de hadde et løft på 4db (eller var det 6?) fra 6Khz (løftet begynte vel på 4Khz om jeg husker riktig). Ørene mine tok ikke feil....Fra det ene til der andre, lurer på hvordan hørsel de har, de som konstruerte og/eller tunet mellomtonen på B&W 802 og 803 D3
Det smått geniale med dB-skalen er vel at man kan gjøre nettopp det. dB for et forhold mellom spenningsamplituder er 20 log10(v2/v1), mellom to effekter 10 log10(p2/p1), og i begge tilfeller vil 20 dB mer amplitude eller effekt øke lydtrykket i rommet med 20 dB SPL om høyttalerne tåler det.Lyd er en annen greie og må ikke blandes med spenninger (sånn direkte i hvert fall)
Digresjon, men det skarpe sitter vel mest i 1-3khz området. Men det er klart et løft på 4 (eller 6) dB blir jo voldsomt.Takk du. Har hatt sistnevnte hjemme. De gikk i retur. Kraftig løft i øvre mellomtone. Akkurat der alt som er skarpt sitter. I ettertid så jeg (fra målinger) at de hadde et løft på 4db (eller var det 6?) fra 6Khz (løftet begynte vel på 4Khz om jeg husker riktig). Ørene mine tok ikke feil....