Noen tanker om et spørsmål med mange mulige svar:
Man har det man har pr nu, og man opplever og gjør seg erfaringer og tanker ut fra det man opplever med det man har.
Så hører man andre godsaker andre steder, hos bekjente, i butikker, på messer og shows. Og vipps så "sammenlikner" en, og tenker "hvordan vil noe slikt låte hos meg". I bakgrunnen ligger preferensene; hvordan liker og ønsker man musikk gjengitt? Dette kan endre seg over tid.
Så leser man litt, både her og der. HFS, hifi-blekker, på nett. Kanskje blir man nysgjerrig på enkelte komponenter.
Synspunkter, innspill, tanker og forslag fra "røynde fjellfolk" skal en heller ikke kimse av.
Så spørs det iblant på hvor gode salg og kjøp man kan komme til. Gode salg gjør gjerne at man "får" mulighet til å realisere gode kjøp, særlig på bruktmarkedet. Må erkjenne at jeg mener jeg har gjort en rekke gode salg OG kjøp; senest de nyankomne høyttalerne og forsterkeren som er på vei inn.
Hvis man i tillegg har muligheten til å prioritere, kan man gjerne frigjøre kjærkommen hifikapital - gitt at ens evt partner er med på dansen.
Ser noen skriver at det til dels handler om "likes", ut fra hva man anses for å "flashe". Det har jeg liten tro på, og er overhodet ikke tema i min verden. Couldn`t care less, simple as that.
Det estetiske kan spille en rolle for enkelte. Det gjør det for min del, selv om jeg også har hatt høyttalere som ble sammenliknet med fiskekasser....
Vil en ha mange bokser, eller vil man gjøre det veldig enkelt? Tja, det varierer fra person til person. Enkelt kan lette møblering. Større antall komponenter krever flere kabler, og kanskje utløse større plassbehov.
Noen bytter kanskje for å "kompensere" for noe som kanskje ikke er helt på stell andre plasser.
Nysgjerrighet og "jegerinstinkt" kan muligens spille en liten rolle.
Hvorfor man lytter, og hva man lytter til/etter, vil variere. Selv hører jeg på musikk for å lade batteriene, få opplevelser hvor nerver treffes - kall det gjerne en eller annen form for "terapeutisk" effekt. Noen er 99% opptatt av musikken, andre er mer opphengt i det "analytiske", som i min verden tilsier at en er meropptatt av pinpointing, detaljer og å analysere det man hører. Her vil selvsagt også kvaliteten på ulike innspillinger kunne spille en viss rolle.
Tja, tror jeg stopper der. Sitter egentlig mest og gremmes over hvor treig Posten er med å få siste forsterkerkjøp på plass i post-i-butikk. Gleder meg til, og håper på, en relativt stor musikalsk og estetisk oppgradering når nykommeren finner sin plass i racket. Har vært forferdelig stille siste uken......
mvh
Proffen