Diverse Hvorfor skifter vi Hifi-utstyr?

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Man blir vel vant til lyden og <kjeder> seg litt. Man har vel kjøpt noe nytt/byttet bare for å få en annerledes lyd. Kanskje ikke bestandig mye bedre, men annerledes.
Så kan det jo hende at preferanser forandrer seg med årene. Før jeg fikk høre godt integrerte subber i et anlegg var det fy fy. Nå kan man nesten ikke leve uten.
Samtidig er det gøy med noe nytt av og til. Spesielt når jeg hører på musikk stort sett hver eneste dag. Det er utrolig avslappende, spesielt på kvelden før leggetid. Av med det meste av lys, fyre i gang en god plate på litt nivå.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.609
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
0
1. Man blir vel vant til lyden og <kjeder> seg litt.
2. Før jeg fikk høre godt integrerte subber i et anlegg var det fy fy. Nå kan man nesten ikke leve uten.
3. Samtidig er det gøy med noe nytt av og til.
Denne hobbyen kan ta helt av.......hvis man begynner med plassering, akustikk, målinger og vinyl

Her er en video som viser hvor enkelt det er å bruke masse tid på
vinyl og hvorfor man bør unngå strømming......(y)

 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.555
Antall liker
35.480
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Denne hobbyen kan ta helt av.......hvis man begynner med plassering, akustikk, målinger og vinyl

Her er en video som viser hvor enkelt det er å bruke masse tid på
vinyl og hvorfor man bør unngå strømming......(y)

En typisk amerikaner som pjatter i timevis for å si noe andre kunne gjort på ett minutt. Huff.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.319
Antall liker
9.191
Slik jeg har lært HFS å kjenne er det alt mellom nysgjerrighet på noe nytt eller uprøvd og behovet for «likes» og tilfredstille eksponeringsbehovet i egen anleggstråd eller vennetråd for nyervervelsen.
Man skal ikke undervurdere betydningen av oppmerksomhet, kred og likes nei, men det gjelder nok ikke bare hifi.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
711
Antall liker
1.031
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Man skal ikke undervurdere betydningen av oppmerksomhet, kred og likes nei, men det gjelder nok ikke bare hifi.
Ekstremt dyre likes da😅 Å poste bilder på face av middagen er gratis og genererer gjerne flere likes også.
Tviler på at noen kjøper komponenter for likes, men tar de gjerne som en bonus på kjøpet. Alle liker vel en tommel opp?😁👍
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen tanker om et spørsmål med mange mulige svar:
Man har det man har pr nu, og man opplever og gjør seg erfaringer og tanker ut fra det man opplever med det man har.
Så hører man andre godsaker andre steder, hos bekjente, i butikker, på messer og shows. Og vipps så "sammenlikner" en, og tenker "hvordan vil noe slikt låte hos meg". I bakgrunnen ligger preferensene; hvordan liker og ønsker man musikk gjengitt? Dette kan endre seg over tid.
Så leser man litt, både her og der. HFS, hifi-blekker, på nett. Kanskje blir man nysgjerrig på enkelte komponenter.
Synspunkter, innspill, tanker og forslag fra "røynde fjellfolk" skal en heller ikke kimse av.
Så spørs det iblant på hvor gode salg og kjøp man kan komme til. Gode salg gjør gjerne at man "får" mulighet til å realisere gode kjøp, særlig på bruktmarkedet. Må erkjenne at jeg mener jeg har gjort en rekke gode salg OG kjøp; senest de nyankomne høyttalerne og forsterkeren som er på vei inn.
Hvis man i tillegg har muligheten til å prioritere, kan man gjerne frigjøre kjærkommen hifikapital - gitt at ens evt partner er med på dansen.
Ser noen skriver at det til dels handler om "likes", ut fra hva man anses for å "flashe". Det har jeg liten tro på, og er overhodet ikke tema i min verden. Couldn`t care less, simple as that.
Det estetiske kan spille en rolle for enkelte. Det gjør det for min del, selv om jeg også har hatt høyttalere som ble sammenliknet med fiskekasser....
Vil en ha mange bokser, eller vil man gjøre det veldig enkelt? Tja, det varierer fra person til person. Enkelt kan lette møblering. Større antall komponenter krever flere kabler, og kanskje utløse større plassbehov.
Noen bytter kanskje for å "kompensere" for noe som kanskje ikke er helt på stell andre plasser.
Nysgjerrighet og "jegerinstinkt" kan muligens spille en liten rolle.
Hvorfor man lytter, og hva man lytter til/etter, vil variere. Selv hører jeg på musikk for å lade batteriene, få opplevelser hvor nerver treffes - kall det gjerne en eller annen form for "terapeutisk" effekt. Noen er 99% opptatt av musikken, andre er mer opphengt i det "analytiske", som i min verden tilsier at en er meropptatt av pinpointing, detaljer og å analysere det man hører. Her vil selvsagt også kvaliteten på ulike innspillinger kunne spille en viss rolle.

Tja, tror jeg stopper der. Sitter egentlig mest og gremmes over hvor treig Posten er med å få siste forsterkerkjøp på plass i post-i-butikk. Gleder meg til, og håper på, en relativt stor musikalsk og estetisk oppgradering når nykommeren finner sin plass i racket. Har vært forferdelig stille siste uken......

mvh
Proffen
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
117
Antall liker
165
Sted
Oslo
Jeg er noen ganger på let etter å finne "svakeste ledd i kjeden" og hvis jeg finner en kandidat så undersøker jeg nøye hva jeg kan gjøre og hva det vil koste meg i kroner. Finner jeg en løsning jeg har tro på så bytter jeg ut og selger det gamle. Så langt i år har jeg byttet forsterker, platespiller, phono preamp , en DAC og en strømforsyning. Vurderer om neste utbytting blir høytalere men har ikke bestemt meg. Høytalere er vanskelig. Det meste kjøper jeg brukt.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Hvis man bytter store komponenter ofte så er det fordi man ikke har funnet den lydsignaturen man trives med. Jeg har levd med samme forsterker i 10 år og har aldri lett etter noe nytt. Byttet høyttalere i 2017 - men bare fordi jeg flyttet - og kunne aldri tenke meg å bytte. Kabler, forforsterker, strømforsyninger etc. kan være moro å bytte bare for å teste noe nytt. Men den manien med å kjøpe og selge hele tiden forsvinner litt når man finner virkelig gode hovedkomponenter.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Folk harfortsatt mye penger å bruke på ting og tang, og det er gøy med nye ting.
Selv betaler jeg mer for noe med vakker design, og god teknisk ytelse , selv om jeg kunne klart meg med noe rimeligere.
I mange år akkumulerte jeg bare, men har solgt unna de siste årene, angrer ofte etterpå, men har ikke plass til alt og heller ikke midler til å bare akkumulere..
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Fordi det er mykje billegare og mindre krevjande enn å gå på konsert kvar dag.
De fleste konserter jeg har vært på, der har lyden absolutt ikke vært noe å snakke om, snarere heller så har det hørtes ille ut i forbausende mange sammenhenger. Kan telle på en hånd de gangene jeg har syntes at det låt bra.
Om konsert-lyd er hva noen vil ha, da er PA-anlegg forholdsvis billig og det hadde vært få grunner til å skulle oppgradere da konsertlyden som hovedregel må sies å høres ille ut.
Selv blir jeg glad de gangene det låter greit når jeg går på konsert, bare synd det skjer så alt for skjelden. Best lyd på konsert opplevde jeg i 1995 da Spin Doctors spilte på Rockefeller, ingen annen konsert jeg har vært på i alle fall har hatt i nærheten av den lyden.

Derfor tenker jeg at det handler om annet enn det, tenker at det ligger litt i mannens natur å ville kjøpe seg fine og dyre ting som gir eierglede, være seg om det er bil eller båt, speilreflekskamera, fiskestang eller sykkel og ski... Vi menn legger litt i det som for oss er lidenskap.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.531
Antall liker
8.096
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Samme her. Jeg vet egentlig ikke om jeg har hørt virkelig god lyd på "elektrisk" konsert. Ikke som jeg kan huske her og nå i alle fall.

Jeg har hørt mindre god lyd på akustiske konserter også, for all del, men alle de beste konsertopplevelsene mine, rent lydlig, har involvert mindre, akustiske ensembler, intimkonserter eller bare en live-session i en pub.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Om konsert-lyd er hva noen vil ha, da er PA-anlegg forholdsvis billig og det hadde vært få grunner til å skulle oppgradere da konsertlyden som hovedregel må sies å høres ille ut.
Det kan jo sies at dette er mer relatert til rom og din egen plassering enn selve anlegget.. Alt vil høres crap ut da, uansett!
En av de beste konsertene jeg har vært på er Foo Fighters på en baseball stadion i USA, syntes lyden var ille først men det var jo enkelt og greit pga. at man satt under tak og alt for langt unna. Da var det bare en ting å gjøre, gå midt på banen! Ikke bare ble lyden utrolig bra, men man kom faktisk nærmere så man fikk med seg mer av showet. Dyktige musikere sammen med gode lydteknikere, ting blir ofte vellykket da.

I den andre leiren, vil aldri dra på konsert på Telenor Arena igjen uansett, for makan til tullete plass å ha konsert..

Men PA anlegg er som andre hifi anlegg, man får ofte hva man betaler for til en viss grad og da med veldig mange unntak i hifi-verdenen.. Mange dyre og gode løsninger der ute i PA-verdenen som man skulle ønske var mer tilgjengelig i den daglige hifien, for i PA-verden så er det ihvertfall fokus fremover for å forbedre og fornye ting sammenlignet med hifi som heller går bakover i tid hånd i hånd med stigende pris.

Forklarer heller mer hvorfor man har sluttet å bytte ut utstyr kanskje.. Bare sitter å venter på funksjoner som ikke finnes, og kun delvis om man betaler alt for mye for alt for mange bokser.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Det er de samme med biler , hifi og innspillinger. De har ikke blitt noe bedre med årene. Jeg har gammelt av allt og har sluttet å bytte ut. Kan bare se på gammelt av JBL som de først som lagde solide massive drivere av høyere kvalitet. Det blir også brukt PA/studio drivere i Hifi sammenheng også. Kan bare se på franske PHL. Men det tar flere år å spille de inn pga. stivere oppheng. Tåler mere effekt og man må bruke større dimensjonering av utstyr ved PA bruk.
 
Sist redigert:

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Noen ganger bytter jeg ut komponenter i A/V sammenheng, eksempelvis nye formater på BD og eller TV. Noen ganger grunnet ønske om en spesifik lydsignatur om det er i hjemmekino eller HIFI. Noen ganger grunnet feil og det er ikke lønnsomt og reparere. Noen ganger kjøp av U/S kilde eller forsterker for å reparere eller oppgradere og benytte i eget oppsett. En sjelden gang i blant bare fordi jeg har lyst og mulighet.
 

møffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Innlegg
444
Antall liker
1.057
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Sjovt nok. Der er normalt ingen der "øffeer" over at en har købt sig en ny stor og lækker forstærker, der "lyder bedre" eller et 55" OLED-TV, til en alt for lille stue.
Dette giver normalt anderkendelse når dette beskrives på div. fora. Se blot GALLERI trådene.
MEN prøv at købe nye kabler eller apparat-fødder. Så går det galt...!


-lidt for sjov, men til eftertanke...

M
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.609
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
0
MEN prøv at købe nye kabler eller apparat-fødder. Så går det galt...!
-lidt for sjov, men til eftertanke...
Det er mange som "tenker" for mye......mye mer enn de måler.......og det gir eierglede (y)
Kjøpte nytt vaskemiddel til bilen....... og så ble bilen raskere på svingete veier......og førersetet strammet opp :unsure:
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Har tidligere byttet/kjøpt for å realisere gamle drømmer når det dukker opp på brukten/finn. Kjøpt med hjertet, ikke hjernen. Nå er jeg gått motsatt vei fra ganske eksotisk(men ikke så kostbart) til klasseD og snart horn(raffinert PA)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.609
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
0
Rene dekk har kortere stopplengde (på vinteren) ;)
Hvert år lanseres tester av dekk, både sommer og vinter, slik at vi kan gjøre våre valg basert på testerens målinger.
Målinger kan også benyttes når lyd skal vurderes, men de fleste er mer opptatt av følelser......og eierglede :unsure:
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.394
Antall liker
63.515
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvert år lanseres tester av dekk, både sommer og vinter, slik at vi kan gjøre våre valg basert på testerens målinger.
Målinger kan også benyttes når lyd skal vurderes, men de fleste er mer opptatt av følelser......og eierglede :unsure:
Er det problematisk for deg at mange er opptatt av følelser og eierglede ved haifai? Så lenge opplevelsene ikke generaliseres til å være allmengyldige bør jo det være helt uproblematisk for deg. Sammenligningen med dekktester er særdeles søkt! For de fleste av oss er haifai en hobby til glede, mens feile dekkvalg kan handle om liv og død.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.410
Antall liker
1.558
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvert år lanseres tester av dekk, både sommer og vinter, slik at vi kan gjøre våre valg basert på testerens målinger.
Målinger kan også benyttes når lyd skal vurderes, men de fleste er mer opptatt av følelser......og eierglede :unsure:
Men dekkenes egenskaper varierer med dimensjoner og med hvilke bil de er montert på.
Samt at man gjør noen vurderinger selv, f.eks pigg/piggfritt/støy/myk gummi/ forventet kjørelengde etc etc.

Men ja, eierglede er allikevel en faktor, samme med følelser.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.941
Antall liker
17.237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Alle disse forsøkene med å sammenligne bil og hi-fi, blir avfeid som tøvete fra alle kanter igjen og igjen. Det kreves kun et minimum av hjerneaktivitet å gjøre så. Likevel ser vi at de dukker opp stadig vekk 😄
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Alle disse forsøkene med å sammenligne bil og hi-fi, blir avfeid som tøvete fra alle kanter igjen og igjen. Det kreves kun et minimum av hjerneaktivitet å gjøre så. Likevel ser vi at de dukker opp stadig vekk 😄
Du har helt rett, det kreves kun et minimum av hjerneaktivitet å gjøre så.
Selv de enkleste sammenligningene faller igjennom. :cool:
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.845
Antall liker
966
med mindre det er gammelt nok så er det nostalgi
 
Topp Bunn