Diverse Hvorfor skifter vi Hifi-utstyr?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.408
Antall liker
1.555
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tom Waits:


I don't need no make up
I got real scars
I got hair on my chest
I look good without a shirt
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er opptatt av eierglede og renslighet, og har vært moteriktig kledd et par ganger i livet :D Målinger er viktig enten det er snakk om dekk eller lyd.
Men middelmådige dekk kan fungere greit hvis man øker sikkerhetsmarginene (reduserer farten med noen prosent) og dårlige målinger i vår verden kan jo låte himmelsk. Whatever floats your boat......
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Stort sett menn som holder på med dette..altså HiFi.
Naturlig grunn er at dette kan kobles til Endorfiner, noe man får av shopping. Ikke direkte det man kjøper som utløser det, men altså "eiergleden" ved å ha kjøpt noe nytt (og dyrt). Damer er mer rasjonelle enn menn akkurat der.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Er opptatt av eierglede og renslighet, og har vært moteriktig kledd et par ganger i livet :D Målinger er viktig enten det er snakk om dekk eller lyd.
Men middelmådige dekk kan fungere greit hvis man øker sikkerhetsmarginene (reduserer farten med noen prosent) og dårlige målinger i vår verden kan jo låte himmelsk. Whatever floats your boat......

Det er vel dette mange tenker ved å bruke sommerdekk på vinteren, også ligger de uansett under ett sekund bak bilen foran på motorveien i 110-sonen?

En annen dekktype er OEM, denne er fra bilprodusentenes specs og innehar andre kvaliteter enn de standard typene som selges på markedet. Pirelli, Bridgestone, Goodyear etc. leverer slike OEM dekk til endel bilprodusenter som gir mer skreddersøm både på grep og stabilitet ved å gi områder på dekket annen gummi miks for styrke.
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
For min del er det for at jeg er sinnsykt rastløs og finner roen med hi fi. Klaffer fint nå med litt DIY. 😜
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er vel dette mange tenker ved å bruke sommerdekk på vinteren, også ligger de uansett under ett sekund bak bilen foran på motorveien i 110-sonen?

En annen dekktype er OEM, denne er fra bilprodusentenes specs og innehar andre kvaliteter enn de standard typene som selges på markedet. Pirelli, Bridgestone, Goodyear etc. leverer slike OEM dekk til endel bilprodusenter som gir mer skreddersøm både på grep og stabilitet ved å gi områder på dekket annen gummi miks for styrke.
Sommerdekk er ubrukelig på vinterføre. Jeg tenkte mer på rimelige vinterdekk fra Asia istedenfor de dyre dekkene fra Europa.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Sommerdekk er ubrukelig på vinterføre. Jeg tenkte mer på rimelige vinterdekk fra Asia istedenfor de dyre dekkene fra Europa.
De billigste brenner vel like bra som de dyre, og klart der de gjør seg best.. Amerikanske og Asiatiske dekk er gjerne laget for heller gjørme enn is. "Godkjent" som vinterdekk, så lenge veien er tørr eller våt og temp er over +5C grader.

Om man må stoppe for fotgjengere eller dyr i veien når det er irundt 0-føre, så tuller man ikke med disse dekkene. Norge er heller ikke flatt med strake veier, og man tilpasser også farten med gode dekk. Av og til så er ikke marginene der selv med de beste dekkene heller. Skandinaviske vintre er litt spesielle og trenger derfor litt spesielle dekk til dette.

Billige asiatiske dekk kan vel heller sammenlignes med: Sparer man også på brukte kondomer, og bruker de om igjen?
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Det er mange som "tenker" for mye......mye mer enn de måler.......og det gir eierglede (y)
Kjøpte nytt vaskemiddel til bilen....... og så ble bilen raskere på svingete veier......og førersetet strammet opp :unsure:
Svinkjører! 😅
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.534
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Kjøpt og solgt hifi i 40 år for å finansiere eget forbruk (les oppgraderinger). Men nå er jeg i mål. Lyden er så perfekt her, at jeg våger ikke bytte ut noe (om jeg ikke da arver 80 laks til en bittelitt større accuphase).
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
117
Antall liker
165
Sted
Oslo
Tror også jeg er i mål nå for 2024 etter en litt hektisk periode med kjøpt og salg
Pr nå er det ingenting jeg har lyst til å bytte ut selv om enkelte mener noe annet.
Resten av året vil jeg bruke til å finne musikk på TIDAL som jeg ikke har hørt før men liker så det er bare å sette seg godt tilrette og "grave" vha ipad'en.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.706
Antall liker
7.952
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjøpt og solgt hifi i 40 år for å finansiere eget forbruk (les oppgraderinger). Men nå er jeg i mål. Lyden er så perfekt her, at jeg våger ikke bytte ut noe (om jeg ikke da arver 80 laks til en bittelitt større accuphase).
Eg skjønar kva du meiner. Trur det er lite å hente på å skifte noko særleg . Det måtte då vere eitkvart i vinylriggen til avsindig pris
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.439
Antall liker
17.165
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En annen dekktype er OEM, denne er fra bilprodusentenes specs og innehar andre kvaliteter enn de standard typene som selges på markedet. Pirelli, Bridgestone, Goodyear etc. leverer slike OEM dekk til endel bilprodusenter som gir mer skreddersøm både på grep og stabilitet ved å gi områder på dekket annen gummi miks for styrke.
Det der er en sannhet med modifikasjoner.
Det er på ingen måte snakk om spesielle dekk. Kun standard dekk der produsent av både bil og dekk har funnet frem til «optimal» variant for aktuell bilmodell.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Glad jeg er blitt så gammel at jeg er ferdig med å skifte utstyr oftere enn jeg skifter sokker. Deilig og økonomisk fordelaktig å ha funnet roen. Anbefaler to ting: 1. Aksepter at det er mulig å få god lyd, men at det er grenser for hvor bra det kan bli. 2. Anskaff et Audio Note anlegg på mellomnivå. Da er komponentene ferdig matchet, og man kan lett få store musikkopplevelser😀
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.282
Antall liker
9.520
Torget vurderinger
2
Nå er jeg ferdig med oppgraderinger og bytter, Har både forforsterker( 5år gammel) og sluttforsterker( 3 år gammel) jeg aldri kommer til å bytte, kjøper nå bare vinyldingser og sånn for moroskyld
. Hadde vært billigere og smartere og kjøpt det samme/ tilsvarende for 25 årsiden og vært ferdig med det, men det hadde ikke vært så morsomt og lærerikt.

Før jeg kom så langt ville jeg prøve ulike ting som rørforsterkere og lettdrevne høyttalere, DIY osv
 
Sist redigert:

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Innlegg
187
Antall liker
327
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
0
Det der er en sannhet med modifikasjoner.
Det er på ingen måte snakk om spesielle dekk. Kun standard dekk der produsent av både bil og dekk har funnet frem til «optimal» variant for aktuell bilmodell.
Nope, der tar du feil. Fryktelig feil. oem - dekk er av vesentlig dårligere kvalitet enn "samme" type dekk kjøpt i løsvekt kjøpt over disk. Spesielt dekk kjøpt hos dekkonline er leftovers fra bilprodusenter. Etter mange dekksett på mc har jeg erfart dette. Ikke sparer man noe på å handle billig i utlandet heller, tvert om.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
939
Antall liker
1.317
Sted
Østfold
Fryktelig feil. oem - dekk er av vesentlig dårligere kvalitet enn "samme" type dekk kjøpt i løsvekt kjøpt over disk.
Helt riktig, OEM er generelt en billigutgave av "the real thing". Ser det f.eks. veldig godt på mekaniske komponenter på sykkel, som jeg skrur endel på.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.439
Antall liker
17.165
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ og ^^ Tror nok begge dere er litt på jordet av hva OEM står for - og hva vi snakker om her.
«Leftovers» fra type Dekkonline osv og «billigdekk» har da nothing å gjøre med dette.

O (original) E (equipment) M (manufacturer).
 

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Innlegg
187
Antall liker
327
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
0
^ og ^^ Tror nok begge dere er litt på jordet av hva OEM står for - og hva vi snakker om her.
«Leftovers» fra type Dekkonline osv og «billigdekk» har da nothing å gjøre med dette.
Hvordan vil du begrunne påstanden din?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Hvordan vil du begrunne påstanden din?
BMW, Porsche, Mercedes, Ferrari, Bugatti etcetc. Har OEM dekk, der Pirelli, Goodyear, Bridgestone etcetcetc. Leverer dekk med specs på bilprodusentens ønsker og krav. Disse har også en annen betegnelse, "stjernemerkede". Har du firehjulsdrift og kjører med billig dritt dekk og firehjulsdriften knøler det til og raser, lykke til med å få dette dekt på garantien. Her er det kun stjernemerkede eller OEM dekk som de kaller det som betyr at garantien gjelder faktisk.

Bare å hør med en merkeforhandler om du tror det er tull. I denne verdenen så er ikke OEM billige tulleprodukter fra kina.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Det der er en sannhet med modifikasjoner.
Det er på ingen måte snakk om spesielle dekk. Kun standard dekk der produsent av både bil og dekk har funnet frem til «optimal» variant for aktuell bilmodell.
Det er vel det samme jeg skrev? Stjernemerkede dekk er også et annet begrep noen produsenter kaller det, merkingen kan vel være noe ulik basert på hvem de er OEM for også. Kjøper man OEM og et std. Dekk av samme produkt, så er det faktisk noen forskjeller som f.eks. mykere gummiblanding på deler av dekket for bedre grep.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.439
Antall liker
17.165
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kjøper man OEM og et std. Dekk av samme produkt, så er det faktisk noen forskjeller som f.eks. mykere gummiblanding på deler av dekket for bedre grep.
Total avsporing av trådens tema, men…
Nei, har dekket en annen spec, så har det også en annen typebetegnelse.
Edit: Dette er vel en BMW-greie du sikter til?
 
Sist redigert:

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Innlegg
187
Antall liker
327
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
0
Total avsporing av trådens tema, men…
Nei, har dekket en annen spec, så har det også en annen typebetegnelse.
Denne diskusjonen er meningsløs egentlig i dette forumet men den er høyst aktuell i andre fora. Egentlig så gir jeg blanke f... 😂....Foreslår, for husfredens skyld at vi avslutter digresjonen her.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Total avsporing av trådens tema, men…
Nei, har dekket en annen spec, så har det også en annen typebetegnelse.
Vel, de er merket med en sjerne og det er OE og ikke OEM forresten. Så det er jo et annnet produkt, selv om det står det samme ellers. Forskjeller også på våt vei, ikke alltid bedre enn standard produkt på alle parametre. Prisen er også forskjellig.

Igjen, hør med merkeforhandler på eget bilmerke neste gang man handler dekk mtp. Garanti.. Og sjekk gjerne irundt på internett på hva forskjellene er ellers.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
890
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Er det noen her som burde lese trådstarters spørsmål...?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Stadige utskiftninger har blitt erstattet med suppleringer. Hobbyen har også dreid noe mer mot reparasjon og bygging og har tatt en mer nostalgisk retning mot eldre utstyr. Det er også gøy å sette sammen komponenter som spiller fint sammen til en rimeligere kostnad. Og så har jeg for stort hus….
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Er det noen her som burde lese trådstarters spørsmål...?
Om man ikke ønsker at det sporer ut her på forumet, så bør man slutte å stille spørsmål. Faktisk bør man vel slutte å skrive noe som helst..
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
Topp Bunn