Hvorfor stemmer du som du gjør?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hei

Jeg har mange ganger og i mange år undret meg på at menneskene er så egosentriske når det kommmer til å gi sin politiske stemme i valg. Det oppleves av meg som om det så å si er den intime sfære som blir bestemmende for valg av parti. Er du student stemmer du på det partiet som gir best studentvilkår, selstendige næringsdrivende på de som gir minst skatt, pensjonister på de som gir høyest pensjon, de som er redd innvandring stemmer på.....
Er det da ingen som tenker lengre enn nesa rekker? Mener velgeren virkelig at vi skal vi bytte samfunnsmodell om akkurat HAN er så heldig å vinne i Lotto? Et politiske valg går nemlig ikke på om akkurat enkeltpersonen Honkey_Chateau skal ha det best mulig; det går på å ha et konsistent og helhetlig syn på hva som gavner samfunnet totalt sett.
Kommentarer...?

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Du har nok mye rett i det du mener. Mange er seg selv og sine nærmest, det handler kanskje om den menneskelige natur. Men det skyldes også at det er relativt liten forskjell på en del partier, og da er det gjerne disse små nyansene som blir avgjørende. Det er også gjerne slik at enkel retorikk vinner mange velgere. Er det så rart? Hvor mye tid har folk flest til å sette seg inn i dypet av problemstillingene på alle felt? For eksempel er selv ekspertene uenige i hvordan de forskjellige parienes politikk vil innvirke på folks økonomi mht rente, strømpriser, inflasjon, etc., selv for partier i posisjon, siden vi sjeldent lenger har bare ett parti der.

Selv stemmer jeg absolutt ikke ut i fra mitt eget ståsted. Da hadde jeg neppe stemt på et parti med homofil utenriksminster, jeg som er skaphomofob. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette er jo like vanskelig hver gang, men jeg har mange ganger stemt ut i fra synet på EU, og det har vel mer med samfunnet enn meg personlig å gjøre.
Man har jo saker som man synes er viktigere enn andre, dette med innvandring er jo heller ikke en direkte personlig ting, det og går på hvordan man vil ha samfunnet man skal leve i.
Har aldri stemt for å få lavere skatt ( og dette er vel det eneste jeg forbinder med H)
De som er "solidariske" og stemmer SV for å dele godene, er vel strengt tatt oftest interessert i å få en del av andres goder... ;)

K

knutinh

Gjest
Betyr skaphomofob at man er redd homofile i skap, eller at man selv sitter i et skap og er redd homofile? =)

Jeg så en meningsmåling en gang som viste at pensjons-vilkår var et viktig tema for student-velgere, mens student-vilkår var et ikke-tema blant pensjonist-velgere.

Hvis alle velgere velger "ideelt" rasjonelt ovenfor å maksimalisere sin egen velferd så vil vi vel få et system som maksimaliserer den gjennomsnittlige velferden, mer eller mindre? Så kan man jo spørre seg om gjennomsnitt, topp 10% eller bunn 10% er de verdiene man bør tilstrebe seg å forbedre.

Mange velgere på venstre-sida har jo etterhvert god økonomi og ville vel tjene rent økonomisk på å stemme blått? Endel velgere på den ytterste høyre fløy er vel lavt-lønnte eller endog sosial-klienter og ville sannsynligvis få store økonomiske fordeler av en Sv-regjering?

-k

A

Affa

Gjest
Det stoore flertall av folket er idioter, hverken mer eller mindre. Følgelig faller mange ned på utgiftspartier som SV, FrP, Sp og KrF. Resten av idiotene stemmer Ap fordi de er arbeidere eller trygdet.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Den første setningen er jeg faktisk helt enig med deg i Affa. Og nettopp derfor er jo den demokratiske modellen fullstendig gal. Man kan jo ikke be idioter om å gjøre de riktige valgene for landet? Nei, la oss børste støv av ideal-staten!

O.
Det stoore flertall av folket er idioter, hverken mer eller mindre. Følgelig faller mange ned på utgiftspartier som SV, FrP, Sp og KrF. Resten av idiotene stemmer Ap fordi de er arbeidere eller trygdet.

K

knutinh

Gjest
Gjør yrket "arbeider" deg til idiot?

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Situasjonen med SV eller FrP alene i regjering er strengt tatt økonomiske skrekkscenarioer, om man tar i litt. Nå er det lite sannsynlig at SV kommer dithen, ettersom de overgåes med ekstrem margin av FrP på populisme. Og det sier ikke lite! ;) Og slik verden og Norge utvkler seg i disse dager ser det vitterlig ut til at om i underkant av 4 år kan vi stille oss selv til utstilling som et av de mest høyrevridde nasjoner på kloden. - Det skal sterkt rygg til å bære gode dager, sa man i gamle dager. Vi nordmenn er i ferd med å bevise at vi ikke har rygg til denne formuen og all denne velferden. Vi velter oss i dekadens og luksus, og klager mer enn noen annen nasjons befolkning mens vi stadig legger på oss, fysisk og finansielt. Og det som styrer stemmegivingen ser i hovedsak ut til å være frykt og sutring. Kan dette sies å være sunne trekk i et samfunn?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du ser ikke mye til denne luksusen den dagen du havner på sykehus. På mange måter er vi idioter, da vi ikke kan bruke penger på å ta oss skikkelig av syke, gamle, og unger for den saks skyld. Vi har en merkelig måte å prioritere på i dette landet.

Så flaks for deg at du er blant de faktisk nå bare 11 % av ikke-idioter i dette landet Affa. Det må være fortvilende å omgåes undermålere hele tiden, stakkars deg!! ;)

Hvis andre parti enn FRP våger å ta litt fatt i dette med integrering/ innvandring kommer de til å sanke stemmer. Lurer på hvortid de skal skjønne det...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Ahhh... sykehus...

Det er når du trenger det minst at du får mest av det.
og da snakker jeg om å vente i kø.

Noen som har opplevd å ha med seg sykt eller skadet barn på legevakten på en søndags kveld?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Betyr skaphomofob at man er redd homofile i skap, eller at man selv sitter i et skap og er redd homofile? =)
Da er man redd for å bli låst inn i et skap sammen med en diger homse, som aldri har turt praktisere, elns. :eek: :eek: :eek:

;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Situasjonen med SV eller FrP alene i regjering er strengt tatt økonomiske skrekkscenarioer, om man tar i litt. Nå er det lite sannsynlig at SV kommer dithen, ettersom de overgåes med ekstrem margin av FrP på  populisme. Og det sier ikke lite! ;) Og slik verden og Norge utvkler seg i disse dager ser det vitterlig ut til at om i underkant av 4 år kan vi stille oss selv til utstilling som et av de mest høyrevridde nasjoner på kloden. - Det skal sterkt rygg til å bære gode dager, sa man i gamle dager. Vi nordmenn er i ferd med å bevise at vi ikke har rygg til denne formuen og all denne velferden. Vi velter oss i dekadens og luksus, og klager mer enn noen annen nasjons befolkning mens vi stadig legger på oss, fysisk og finansielt. Og det som styrer stemmegivingen ser i hovedsak ut til å være frykt og sutring. Kan dette sies å være sunne trekk i et samfunn?

Honkey
Dette høres ut som Idar Vollrik og Nerd-Liv Valla i en og samme person. Men sannheten er vel mer at mange sutrer fordi de ikke makter å karre til seg av rikdommen, og når de ser at andre klarer det, og når noen som klarer det attpåtil har en hudfarge som tilsier at de burde vasket gulv så blir det en del frykt og sutring, særlig når tirsdagskveld etter tirsdagskveld går uten at det blir noen millioner extra.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg har stemt SV fordi jeg ser samfunnet som en helhet der alle har ansvar for hverandre. Kanhende jeg stemmer AP neste gang. Og i noen saker er høyre bra: "bygg ned byråkratiene". Bare synd at de ikke greier det i praksis, f.eks lar private byråkratier ese ut: helseforetakene :p

Mao motsatt høyreideologi slik Margaret Thatcher uttrykte det: "There is no such thing as a society, we are all individuals"

O

om.s

Gjest
Har aldri stemt, og skal av prinsipp heller aldri gjøre det......

mvh

W

wurst

Gjest
Vi velter oss i dekadens og luksus, og klager mer enn noen annen nasjons befolkning mens vi stadig legger på oss, fysisk og finansielt.
Dette må være sett fra Oslos vestkant. Vi har Europas eldste bilpark, omtrent de dårligste veiene, sykehus og eldreomsorg som ikke fungerer, nedslitte skoler osv. osv. Det er ikke vanskelig å finne eksempler som ikke passer inn i din beskrivelse.
Selv har jeg en vanlig årsinntekt, bilen er 16 år gammel, og jeg har som regel problemer med å betale regningene før diverse purringer eller inkassovarsel. Det slår meg at de som ser ned på "folks" prioritering av materielle goder er de som ikke dette representerer noe problem for.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Har aldri stemt, og skal av prinsipp heller aldri gjøre det......

mvh
Dette tyder på en person som er temmelig uinteressert i hvordan samfunnet organiseres, og derved har sluppet sin rett til medbestemmelse. Grei nok innstilling, men da går jeg ut fra at du heller ikke klager på at ting ikke virker slik de skal? ;)

Honkey

O

om.s

Gjest
Dette tyder på en person som er temmelig uinteressert i hvordan samfunnet organiseres, og derved har sluppet sin rett til medbestemmelse. Grei nok innstilling, men da går jeg ut fra at du heller ikke klager på at ting ikke virker slik de skal? ;)

Honkey
Den første analysen din er helt feil, og det er forsåvidt den andre og, jeg klager med den beste samvittighetog selvfølgelighet, faktisk så betyr det vel ikke en dritt hvilken farge det er på partiet/ene som styrer, det hele står alikevel på stedet hvil.
"Intet nytt under solen", utenom en masse svulstige ord, som de ved neste korsvei alikevel fornekter.
Og sånn ruller det på, og enda dummere!, folk går på hvergang også.....

PS: Jeg er faktisk en av de som betaler min skatt med en viss glede, selv om den fortiden tilfaller Sverige og ikke Norge  ;)

mvh

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Demokratiet er ikke perfekt, men det er det beste vi kjenner til. Synes du (oms) bør ta noen runder på tenkeloftet. Ganke arrogant å forklare at alle er dumme - du er vel av mennskeslekt du også?

O

om.s

Gjest
Demokratiet er ikke perfekt, men det er det beste vi kjenner til. Synes du (oms) bør ta noen runder på tenkeloftet. Ganke arrogant å forklare at alle er dumme - du er vel av mennskeslekt du også?
Takk for de velmenede ord Karl, men ta ikke meninger ut av luften og plasser meg i dine "båser", du har ikke en aning om hvor mange runder man hatt på "tenkeloftet" for å mene det jeg gjør, at du ikke derimot er ikke enig, vel det bekymrer meg meget mindre....

Dum? kan ikke se at jeg har brukt ordet og heller ikke forklart noen som helst noe som helst, det er vel hjernen som spiller deg ett lite puss her....

mvh

A

Affa

Gjest
Gjør yrket "arbeider" deg til idiot?

-k
Nja.
De som er arbeidere som stemmer på et parti fordi det heter det samme som yrket er nok det. De dummeste arbeiderne er de i fagforeningen.

A

Affa

Gjest
Den første analysen din er helt feil, og det er forsåvidt den andre og, jeg klager med den beste samvittighetog selvfølgelighet, faktisk så betyr det vel ikke en dritt hvilken farge det er på partiet/ene som styrer, det hele står alikevel på stedet hvil.
"Intet nytt under solen", utenom en masse svulstige ord, som de ved neste korsvei alikevel fornekter.

PS: Jeg er faktisk en av de som betaler min skatt med en viss glede, selv om den fortiden tilfaller Sverige og ikke Norge  ;)

mvh
Jeg betaler med glede hvis sofasliterne også begynner å yte litt til fellesskapet. Det rødgrønne dårefellesskap ønsker å premiere latskap og har i den sammenheng signalisert at arbeid skal lønne seg i enda mindre grad enn det gjør i dag. Tvert i mot skal du premieres kraftig hvis du prioriterer TV Norges formiddagssendinger og rullings/tab X-tra fremfor det å få den feite ræva i gir å komme seg på jobb.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg betaler med glede hvis sofasliterne også begynner å yte litt til fellesskapet. Det rødgrønne dårefellesskap ønsker å premiere latskap og har i den sammenheng signalisert at arbeid skal lønne seg i enda mindre grad enn det gjør i dag. Tvert i mot skal du premieres kraftig hvis du prioriterer TV Norges formiddagssendinger og rullings/tab X-tra fremfor det å få den feite ræva i gir å komme seg på jobb.
Jeg tror det er en grunn til at du har Peter Sellers som avatar, Affa! :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.412
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette må vere feil! Det er vitterleg mange som stemmer høgre også. Så tesen din held ikkje vatn!

Elles tek Ibsen feil når det gjeld Dr. Stockmann.

A

Affa

Gjest
Jeg har stemt SV fordi jeg ser samfunnet som en helhet der alle har ansvar for hverandre. Kanhende jeg stemmer AP neste gang. Og i noen saker er høyre bra: "bygg ned byråkratiene". Bare synd at de ikke greier det i praksis, f.eks lar private byråkratier ese ut: helseforetakene :p

Mao motsatt høyreideologi slik Margaret Thatcher uttrykte det: "There is no such thing as a society, we are all individuals"
Har jeg ansvar for at de treningsdresskledde sullikene som velger å prioritere V75, konfekt og rullings samt det å ligge og dra seg til 1330 hver dag fremfor det å jobbe skal kunne opprettholde den livsstilen? Selvsagt ikke. Snyltere og hypokondere skal ut å slite som andre. Skatt skal de også betale, minimum 30%.

A

Affa

Gjest
Dette må vere feil! Det er vitterleg mange som stemmer høgre også. Så tesen din held ikkje vatn!

Elles tek Ibsen feil når det gjeld Dr. Stockmann.
Samfunnets støtter skal du ta av deg hatten for lille skolelærer. De holder liv i mang en vannstyrt AP/SV kommune.

K

knutinh

Gjest
Dette må være sett fra Oslos vestkant. Vi har Europas eldste bilpark, omtrent de dårligste veiene, sykehus og eldreomsorg som ikke fungerer, nedslitte skoler osv. osv. Det er ikke vanskelig å finne eksempler som ikke passer inn i din beskrivelse.
Selv har jeg en vanlig årsinntekt, bilen er 16 år gammel, og jeg har som regel problemer med å betale regningene før diverse purringer eller inkassovarsel. Det slår meg at de som ser ned på "folks" prioritering av materielle goder er de som ikke dette representerer noe problem for.
Jeg tror du er litt farget av VGs ønske om skandaleoppslag.

Enver organisasjon VIL ha feil. Så også noe så komplekst som et samfunn. Det norske samfunnet har store feil, men samtidig er vi vel kåret til det beste landet å leve i en del ganger?

Jeg har levd mesteparten av mitt voksne liv som student med mindre penger enn de fleste trygdede og lavtlønnte. Jeg tror det gir meg en viktig innsikt når jeg nå har en normalt betalt jobb.

Noen klager uansett hvor bra de har det. Noen bruker opp lønna den dagen den kommer inn på konto. Jeg har aldri klagd over dårlig råd eller vært helt fri for penger. Selv i militæret med 80,- dagen eller under utdanning med ca 5-6000,- i (stort sett lånte) penger pr mnd har jeg vært i noen krise. Jeg innser at andre kan ha en livssituasjon (barn, helse) som gjør ting vanskeligere, men jeg har venskelig for å tro at noen trenger å leve fattigslig i norge hvis man gjør fornuftige valg.

Nok om det. Helsevesen og veier er to uendelige utgiftsposter. Det er ingen grenser for hvor mye penger som trenges, og man må si stopp ett eller annet sted. Mye tyder på at man gjør irrasjonelle valg innenfor den totalpakken med penger samfunnet har til rådighet (som å la en snekker gå sykemeldt i 12mnd mens han venter på operasjon i stedet for å sette ham i jobb umiddelbart). Men jeg tror den største gevinsten er å hente på mentalitets-skifte. Etter 2. verdenskrig var hele samfunnet motivert for å dra i samme retning, industrialisere samfunnet og komme oss opp. Nå er det helt gangbart å venne-flokken å gå på sosialen og spille playstation fordi man ikke gidder å jobbe. Eller sørge for attføring og gratis utdanning fordi man får litt vondt i ryggen. Der tror jeg vi må ha en endring.

De som er frisk og rask nok til å jobbe må betale skatt og godta at man i perioder må gir mer enn man får tilbake. De som trenger hjelp må få den, men ikke ta mer enn de trenger.

Innvandrere med ingeniørutdanning må ut fra kebab-sjapper og inn i et arbeidsliv som skriker etter arbeidskraft. De som er unge og "sultne" må få lov til å jobbe 12timers-dager i en periode av livet uten at Gerd-Liv Valla går de i strupen. Unge flinke jenter må ikke bli en paria-kaste bare fordi de "sannsynligvis får barn snart".

puh...
-k

-k

K

knutinh

Gjest
Nja.
De som er arbeidere som stemmer på et parti fordi det heter det samme som yrket er nok det. De dummeste arbeiderne er de i fagforeningen.
Gjelder det også polakker som avspises med slaveavtaler og som prøver å organisere seg for å få mer makt?

-k

A

Affa

Gjest
Gjelder det også polakker som avspises med slaveavtaler og som prøver å organisere seg for å få mer makt?

-k
Polakkene driter jeg i. Jeg er i mot arbeidsinnvandring. Vi har nok med å få våre egne sluberter i arbeid i dette nisselandet.

O

om.s

Gjest
Får quote meg selv her, det var visst dette du mente og ville ha frem karl:

Dette er jo beskrivende for situasjonen når politikerene lover og lover igjen og igjen det samme, og ingenting hender, som folk burde ha lært litt av, men?

Det ville jeg ha frem.

Men det var ikke meningen å fornærme deg eller noen, personlig karl, beklager udiffransieringen fra min side.

O

OivindJ

Gjest
Jeg har stemt blått hele tiden og jeg er blakk ennå :)

Stemmer alikevel stadig det jeg ser på som mest rettferdig, imotsettning til svært mange andre tipper jeg.

Å stemme på de såkalte sosialistene = BITING THE HAND THAT FEEDS YOU.

K

knutinh

Gjest
Polakkene driter jeg i. Jeg er i mot arbeidsinnvandring. Vi har nok med å få våre egne sluberter i arbeid i dette nisselandet.
Nå er vel industrien og mesteparten av høyresida uenig med deg på akkurat dette. Lite fremstår som mer fordelaktig sett fra arbeidsgiveren enn å få inn villig, kompetent arbeidskraft som er villig til å jobbe for lavere lønn i et arbeidsmarked hvos færre og færre er villige til å bli skitne på fingrene.

-k

O

om.s

Gjest
Når det andre er sagt, så har jeg ingen tvil om hvilken retning jeg skulle valgt, om jeg skulle komme til å stemme en dag!

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881

mvh
Jeg prøvde også å betale min skatt med glede for noen år siden. Men kemneren ga seg ikke før jeg betalte med penger... ::)

O

om.s

Gjest
Jeg prøvde også å betale min skatt med glede for noen år siden. Men kemneren ga seg ikke før jeg betalte med penger...  ::)
Jeg sa med en viss glede, men man gjør seg jo noen tanker om hvordan det disponeres til tider......

mvh

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dog er det et interessant feneomen at et samfunn som vårt faktisk SKAPER et stort antall drop-outs. (Det er disse Affa beskriver i så malende vendinger). Vi har det som land best i verden, vi klager masse, vi har ufattelig mange på uføretrygd og en temmelig stor offentlig sektor. Vi greier oss så uhørt bra fordi vi har en enorm oljeformue.
Spørsmålene er: Hvor ønsker vi (norges innbyggere) at Norge skal? Ønsker vi oss mer penger til å drive dank? Ønsker vi mer penger til instanser som sykehus for å ivareta livsstilssykdommene vi pådrar oss i økende antall? Ønsker vi et samfunn som tvinger folk ut å løpe, ut på (tvangs)arbeid? Ønsker vi å se et folk som sliter for å oppnå noe, eller ønsker vi å surfe som vi gjør med økende gnål om hvor ille vi har det?

Honkey

O

OivindJ

Gjest
Ønsker vi et samfunn som tvinger folk ut å løpe, ut på (tvangs)arbeid?
-JA

Ønsker vi å se et folk som sliter for å oppnå noe?
-JA

... og er du ikke fornøyd med jobben du har i dag, så finnes det muligheter, men de krever en innsats!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vet dere forresten hva som er det første folk vanligvis spør om når de har fått innvilget uførepensjon? Det er hvor mye de kan tjene uten at pensjonen blir redusert...

K

knutinh

Gjest
Samtidig hører man om folk som går sykemeldt med kroniske smerter i to år fordi det er for lang kø på en ukomplisert rygg-operasjon. Hvor er logikken i det?

Eller at folk må sitte skadet en hel søndag på legevakten fordi det er for lite folk.

Eller at man (i mitt tilfelle) må innom ørten kunnskaps-løse leger som refererer deg dit alle forstår at du egentlig skal (røntgen, vaksine etc). Alle bruker sin halv-time og knoter seg rundt i arkaiske databaser skrevet i DOS for å fylle ut navn og fødselsnummer, og ingen kan bruke av tida til å stille andre spørsmål (det må man bestille egen time til, må vite...).

-k

Topp Bunn