- Ble medlem
- 05.01.2006
- Antall liker
- 0
Jeg så og forsto det, Løkken. Og min argumentasjonsrekkefølge står ved lag.Honkey: Bemerk enheten på sammenligningen mellom Norge og Sverige: ikke mill, men MIL, som i km*10.
Honkey
|
Jeg så og forsto det, Løkken. Og min argumentasjonsrekkefølge står ved lag.Honkey: Bemerk enheten på sammenligningen mellom Norge og Sverige: ikke mill, men MIL, som i km*10.
Mens folk på venstre-sida vil at folk skal ha det gøy på skolen - uavhengig av om de lærer noe :-DMange høyre folk er litt vel opptatt av økonomi/penger, på grensen til det kvalmende.
Det inkluderer i så fall også et kritisk blikk på fagmiljøenes motivasjon for å argumentere som de gjør.Hvis et parti argumenterer for sin politikk støttet av 2% av fagfolkene er det uansett oppsiktsvekkende og grunn til å se nærmere på.
Finner det merkelig at du synes det partiet som vil redusere statlige utgifter mest er likt det partiet som vil øke dem mest. Leser du statsbudsjettforslagene?Sv og FrP er vel ganske like egentlig..
Skolepolitikken til høyre er den værste, fordi de tenker kroner øre, kutte kostnader, legge til rette for de flinkeste, øke effektivitet, kristin clemet, hun er en trussel mot de fleste studenter.Mens folk på venstre-sida vil at folk skal ha det gøy på skolen - uavhengig av om de lærer noe :-D
-k
Sikkert. Og problemet med politikk er at det er vanskelig å finne noen som er uhildet. Og fasiten eksisterer ikke. Holder meg til dsp, jeg ;-)Det inkluderer i så fall også et kritisk blikk på fagmiljøenes motivasjon for å argumentere som de gjør.
Sammenlignet med tortur og drap vil jeg si at det er et relativt lite overgrep.Sosialisme betyr forresten, hvis gjennomført, et frafall av privat eiendomsrett. Det mener jeg er et av de største overgrep en regjering kan gjøre mot sin befolkning.
Der tar du helt feil, det er rådyrt å bo i oslo, ikke sammenlignet med andre hovedsteder, men sammenlignet med hva som er en akseptabel bostandard, i forhold til en normal inntekt på et normalt lån, med en normal beliggenhet, for en singel person.Hvorfor skulle noen få boliger til under markedspris? Det er billig å bo i Norge.
Det er mulig mange av av disse ikke er så begavede de tror, men for de av dem som er det det ville bare bli værre for de med en høyre aktig skolepolitikk, for vanlig klasseroms undervisning (pugg og lær og tvang) funker ikke får disse. De som er såkaldt skoleflinke, og lykkes uansett, er de som vil lykkes enda bedre med en høyre politikk.lionstar
Er det ikke på tide at de som egentlig ikke trenger noe hjelp får noe oppmerksomhet også.
Lurer på hvor mange uvanlig begavede personer som i dag har dårlige jobber fordi lærerene deres var altfor opptatt med å feire de som var, er og alltid vil være middelmådig.
Hvorfor skulle da de 2 resterende %ene gjøre det - som du antyder i tidligere innlegg? Jeg skjønner ikke logikken din til tider ... ???Men tror du at 98% (tatt ut av løse lufta) av fagfolkene har en politisk agenda som går ut på å gå på akkord med det faglige?
Og de av oss som nylig har tatt opp 2 mill i lån for å kjøpe oss leilighet vil få nyte å betale ned 1 million av dem rett ut av vinduet siden boligprisene stuper...Der tar du helt feil, det er rådyrt å bo i oslo, ikke sammenlignet med andre hovedsteder, men sammenlignet med hva som er en akseptabel bostandard, i forhold til en normal inntekt på et normalt lån, med en normal beliggenhet, for en singel person.
Hvis det ble bygd masse boliger som ble solgt til disse, under markdspris, ville det presse prisene på bruktboliger nedover, og disse (studenter ,og andre nyetablerere), ville få en brukbar bolig, uten å sette seg i uforsvarlig stor gjeld.
Skru opp renta til 6%, og gjør regnestykket for 1 singel student, eller singel arbeider.Eksempel: 1.4 mill for 60m2 på Løkka:
4.5% rente gir 63000kr/året minus 17640kr i rentefradrag som gir 3780kr/mnd i renteutgifter. Legg til 1800kr/mnd i faste utgifter som inkl varmtvann og sentralfyr og du får 5580kr/mnd i totale utgifter. Avdragene er tvunget sparing.
Med 2 personer med middels inntekt 600000 til sammen har 380000 utbetalt pr år dvs 32000 kr/mnd. Etter avdrag sitter de mao igjen med godt over 20000kr/mnd til mat studielån, bil og klær.
Veldig mye i naturen følger Normalfordelinger. Det betyr at funksjonen har en verdi langs hele x-aksen hvis sample-settet er stort nok.Hvorfor skulle da de 2 resterende %ene gjøre det - som du antyder i tidligere innlegg? Jeg skjønner ikke logikken din til tider ... ???
Feil. Hvis du selger for å "oppgradere om 5 år nyter du godt av fallet i markedet. Prisen på det du skal kjøpe har også falt tilsvarende i % slik at differansen mellom det du selger og det du kjøper blir mindre. Langt verre blir det hvis prisene fortsetter å stige. Da øker differansen i kroner.Og de av oss som nylig har tatt opp 2 mill i lån for å kjøpe oss leilighet vil få nyte å betale ned 1 million av dem rett ut av vinduet siden boligprisene stuper...
Det er dyrt i oslo, men siden det finnes både jobber og studier andre plasser, er prisene helt rett. Jeg studerte i Trondheim og sparte 100-150.000 på det.
Problet er at alle på død og liv skal være ultra-urbane og bo i oslo for enhver pris. Ellers ville arbeidsgivere oppdage at arbeidskraft var dyrere og mindre tilgjengelig i oslo og at det var mer økonomisk å opprette virksomhet i Moss eller Lillehammer eller Kautokeino.
-k
Jeg er for stimulering av talent, men ikke barnerov, pining, toppidrettsutøvere piner seg til å bli best, føler ikke vi trenger det i skolen, fordi det en lærer på skolen er ikke verdt noe særlig uansett, det er mest et papir på at du kan noe, problemet er at det å stimulere såkaldte skoleflinke, ikke er så veldig lurt, for det er ofte ikke i denne gruppen du finner de kreative, dis-organiserte, grundertypene, som aldri gidder gjøre lekser, og flyter på sitt talent overalt hvor de ferdes. Ja disse vil bare få det værre med en høyre skole.Lionstar,
Hvordan tror du vår musikalske arv hadde sett ut dersom Mozarts eksepsjonelle musikalske talent ikke hadde blitt stimulert?
Skulle det være noe jeg virkelig misliker i AP/SV-leiren er det hangen til dyrkingen av det middelmådige. Idealtid my ass.
Har du vært utenfor norge? Hvor mange land er det som gir hver innbygger 50kvm minimum å boltre seg på?Skru opp renta til 6%, og gjør regnestykket for 1 singel student, eller singel arbeider.
La meg legge til at jeg syns det er uanstendig for 1 person å bo på under 50 kvm.
Forresten, uvanlig lave fellesutgifter du hadde der.
Det er sant. Pensumpuggerne gir jeg jo F i.Det er desverre ikke slik at det å være skoleflink, er ensbetydende med å være smart, bare se på einstein, røkke, ekornes. osv ;D
Den typen "talent", ville bare få det værre med høyre politikk, og bedre der undervisningen var mer kostbar, og tilpasset den enkelte ( færre elever per lærer).
Enslige kan ikke forvente å bo på 60m2 på Løkka. Utgiftene pr mnd øker dessuten ikke med mer enn 1260 kr pr mnd. Boutgiftene med avdrag blir fortsatt ikke mer enn drøye 10000kr/mnd. Fullt mulig for en med 350000 i året å klare hvis vedkommende ikke har bil.Skru opp renta til 6%, og gjør regnestykket for 1 singel student, eller singel arbeider.
La meg legge til at jeg syns det er uanstendig for 1 person å bo på under 50 kvm.
Forresten, uvanlig lave fellesutgifter du hadde der.
Greia må være å lære alle til å arbeide. De skoleflinke må gis utfordringer ellers tror de fort at alt kommer gratis. Og plutselig kommer dagen da man ikke tar sakene på strak arm. Uten arbeidsmoral er man lost.Jeg er for stimulering av talent, problemet er at det å stimulere såkaldte skoleflinke, ikke er så veldig lurt, for det er ofte ikke i denne gruppen du finner de kreative, dis-organiserte, som aldri gidder gjøre lekser, og flyter på sitt talent overalt hvor de ferdes. Ja disse vil bare få det værre med en høyre skole.
Du har rett i at det lønner seg å oppgradere i nedgangstider (hvis man får lån).Feil. Hvis du selger for å "oppgradere” om 5 år nyter du godt av fallet i markedet. Prisen på det du skal kjøpe har også falt tilsvarende i % slik at differansen mellom det du selger og det du kjøper blir mindre. Langt verre blir det hvis prisene fortsetter å stige. Da øker differansen i kroner.
Banken vurderer ikke noe i forhold til det at sikkerheten reduseres. Må man selge (skilsmisse etc) er man imidlertid ille ute. I verste fall dekker ikke salget gjelden.Du har rett i at det lønner seg å oppgradere i nedgangstider (hvis man får lån).
Hvis vi sammenligner en som kjøper rett før og rett etter en slik reform, så vil dog førstnevnte få f.eks 1 mill mer i gjeld som han må betjene. Banken vil også se at 80% sikkerhet er redusert til 40% sikkerhet. Hva gjør de om man ikke kan betjene lånet?
-k
Så fantastisk at VI to kan være enige =)Banken vurderer ikke noe i forhold til det at sikkerheten reduseres. Må man selge (skilsmisse etc) er man imidlertid ille ute. I verste fall dekker ikke salget gjelden.
En slik reform ville derfor være uhyrlig og usosial. De unge kan ikke forvente 1. gangsbolig med Holmenkollen standard og aker-brygge beliggenhet. + 3 sydenturer i året og Prada dresser i skapet.
Jeg klager ikke, men det er folk som har det vanskelig, null i egenkapital, og bare kan få en mill fra banken, pluss at de har et studielån i ryggsekken.Enslige kan ikke forvente å bo på 60m2 på Løkka. Utgiftene pr mnd øker dessuten ikke med mer enn 1260 kr pr mnd. Boutgiftene med avdrag blir fortsatt ikke mer enn drøye 10000kr/mnd. Fullt mulig for en med 350000 i året å klare hvis vedkommende ikke har bil.
Og det er nettopp disse som må bli enda bedre skal vi ha noen som helst mulighet til å lykkes i fremtidens kompetanse- og teknologibaserte økonomi. Vi ser allerede i dag at USA knuser Europa på teknologi og forskning fordi de har private universiteter som rendyrker faglig elitisme. 70% av nobelprisvinnerne i fysikk, kjemi osv har utdannelse fra amerikanske universiteter, de produserer langt mer forskning og spissteknologi enn hele Europa til sammen. Asia kommer nå halsende etter og Europa havner i bakleksa. Det betyr at vårt kontinent etterhvert vil slutte seg til Afrika som det minst utviklede på kloden. Intet ønskelig scenario skulle man tro.De som er såkaldt skoleflinke, og lykkes uansett, er de som vil lykkes enda bedre med en høyre politikk.
Da skjønner du utmerket godt hva jeg snakker omSelv nøyer jeg med 270m2.
50% av nobelpris vinnerne er av en spesiell jødisk avstamning, som har langt høyere IQ, enn gjennomsnittsmennesket. Snitt IQ på 115. Ikke uten grunn at intel utvikler prosessorene sine i Israel.Og det er nettopp disse som må bli enda bedre skal vi ha noen som helst mulighet til å lykkes i fremtidens kompetanse- og teknologibaserte økonomi. Vi ser allerede i dag at USA knuser Europa på teknologi og forskning fordi de har private universiteter som rendyrker faglig elitisme. 70% av nobelprisvinnerne i fysikk, kjemi osv har utdannelse fra amerikanske universiteter, de produserer langt mer forskning og spissteknologi enn hele Europa til sammen. Asia kommer nå halsende etter og Europa havner i bakleksa. Det betyr at vårt kontinent etterhvert vil slutte seg til Afrika som det minst utviklede på kloden. Intet ønskelig scenario skulle man tro.
Det er ikke noe særlig behagelig å ha det som på slutten av 80 tallet, at en hel månedslønn eller mer går med til å betjene gjeld, tviler på at det vil komme en seriøs nedgang uten at renta øker et par prosent poeng eller mer. Vi kjøpte en ekstra leilighet for morro skyld når det var på bunn i 92, helt vanvittig unaturlig det har steget siden da, verdien kunne ganges med 7 fra da til nå. Det er ikke naturlig, slik jeg ser det, så er boligmarkedet en spekulativ boble.Feil. Hvis du selger for å "oppgradere om 5 år nyter du godt av fallet i markedet. Prisen på det du skal kjøpe har også falt tilsvarende i % slik at differansen mellom det du selger og det du kjøper blir mindre. Langt verre blir det hvis prisene fortsetter å stige. Da øker differansen i kroner.
Poenget mitt er at du ser på prisen i 92-93 uten å ta med renta på 14-15 %, mens nå ser du på renta, og de altså de løpende utgiftene uten å ta med prisen i seg selv.Boligprisene er ikke høye nå. Man bruker ikke mer enn max 30% av inntekten på å bo. Det er lite. En pris på 4-5 årslønner for en liten familieleilighet er ikke høyt.
Nivået i 92-93 var historisk lavt. Leiligehter i Oslo kostet mindre enn tilsvarende i Sarpsborg og Fredrikstad. 60m2 på løkka kostet 120000.-, ny 80m2 på Majorstua med heis og parkering kostet 800000.-, 120m2 i klassisk bygård på St Hanshaugen kostet 500000.- og 100 m2 på Aker Brygge kostet 1.1mill.
Så hva er problemet? Du kan få en fin enebolig i Vadsø for 50.000Kjenner ei som ser på leilighet i fredrikstad nå, hun har en million hun kan bruke, uten egenkapital. Grunnen til at hun leter i fredrikstad, er at hun ikke vil bo på 20 kvm i Oslo. Hun vil heller bo i en 3 roms leilighet i fredrikstad, og det forstår jeg innmari godt.
Så rart... Parkene, barene, museene, konsertene, pikeneSå hva er problemet? Du kan få en fin enebolig i Vadsø for 50.000
Eller en hybel i oslo til 2 mill.
Valget er ditt og å dømme etter prisene så foretrekker mange hybelen i oslo. markedskrefter.
-k