A
Affa
Gjest
Mener du ikke www?Og hva med dem som bruker arbeidstiden til WWII rollespill?
Mener du ikke www?Og hva med dem som bruker arbeidstiden til WWII rollespill?
Jeg har dokumentert mine påstander. I motsetning til Nessa har jeg gode poeng. Selvsagt. Sannhet og lys, det er meg det.Jeg tror de fleste har oppfattet poenget ditt nå, Affa. Vi har forstått at du ikke begriper eller interesserer deg det spøtt over hva som virkelig foregår der ute i den virkelige verden. La folk i fred nå, gamle ørn. Du oppfører deg om lag slik Nessa & Co gjør overfor de som velger abort. Tror du det medfører noe som helst positivt?
Honkey
Det som virkelig setter Norge i bakevja er vel ikke mangel på kompetanse eller nyskapning, men mangelen på risiko-villig og/eller langsiktig kapital. Dette kan sikkert forklares med historisk mangel på adel, venstre-vridning i politikken etc. Men når Google etablerer seg i Trondheim så kan det i hvert fall ikke være total mangel på skarpe hoder. Det er vel heller slik at skarpe hoder er billige i norge (sammenlignet med vesten) pga flat lønns-profil og industri som ikke makter å omsette kompetansen til omsetning.Ja. Amerikanerne og asiatene knuser oss på innovasjon, forskning og spisskompetanse.
Jeg er helt enig i at standarden har gått ned. Jeg vil dog påstå at de fleste i elektronikk-klassen min forstod konsepter som SNR. Undervisningen har blitt mer markeds-orientert, og uteksaminerte kull har vokst enormt. Det er nærmest en selvfølge at univeristeter vil falle for fristelsen å senke kravene når alternativet svir økonomisk. Dessuten er det rimelig at antall "flinke" mennesker totalt i 1960 var ganske likt tilsvarende antall i dag, og når man skal utdanne 10 ganger så mange akademikere er det helt forutsigbart at nivået faller.En nyutdannet norsk siving anno 2006 kan i hvertfall mindre enn en nyutdannet norsk siving anno 1976 (eller 66, 86, 96). Kravene senkes hele tiden og studentene jobber mindre og mindre med studiene og har dårligere og dårligere forkunnskaper fra videregående skole.
http://www.mi.uib.no/nmr/rapport2005/NMRRapportH2005.pdf
Jeg og du har vært heldige og fått utdelt god helse, god utdanning, sannsynligvis stabile oppvekstvilkår som har latt oss komme dit vi er i dag.Hvis en person er så mentalt tander at han bryter sammen fordi han har gamlere bil eller styggere kjerring enn naboen, så kan han ha det så godt. Takler ikke folk engang livets bagateller?
Kjenner du noen med Firbromyalgi eller ME (kronisk tretthetssyndrom) Komponenten? Mulig pipa di hadde fått en noe annen lyd om du hadde litt innnsikt i hva dette dreier seg om. Hvorfor er det så jævla moro å sparke på de som ligger i ro?Han har helt glemt å nevne alle disse med de ikke-diagnostiserbare sykdommene som han ellers alltid maser om så vi kan jo glede oss over det så lenge det varer. Fibromyalgi... sånn et flott ord... og så alt for sjelden nevnt... ;D
Jeg tror ikke at 90% av befolkningen hadde vært i stand til å gjennomføre en siv.ing eller dr.grad. Men mange hadde greid å få i land en middelmådig grad. Nå er det slik at arbeidsmarkedet vil ha folk som har gjort det bra. Man skal gjerne ha A eller B og ha involvert seg i sosiale aktiviteter og ha hatt faget som hobby eller annen relevant erfaring før man før en ok jobb. Det betyr at man både må ha evner og interesse.Dette med utdannelse, mulig mange av dere er studenter og aldri har jobbet, men nesten uansett hvilken jobb man får, så benytter man svært lite av det en har lært uansett, også innen forskning, derfor syns jeg dette fokuset på utdannelse, som er et papir, mer enn noe annet, blir helt feil.
Folk som er flinke er det som regel av egen intresse, at de brenner for noe, og i svært liten grad på grunn av utdannelse.
En annen ting, det er nok av folk på ntnu, bare for å ta et eksempel, som ikke er noe flinkere, smartere eller bedre, fordi de har en eller annen grad å vise til. Slik som Siv ING, det skal ingen ting til for å skaffe seg det, det er bare å søke og gå der i 5 år, men påstand er at ihvertfall 90% av befolkningen hadde klart det, hvis ikke fler. Det samme med en doktorgrad, krever lite å få ta det, krever bare utholdenhet og alt en grad viser er at de har vært utholdende i å skaffe seg et papir, sier noe om et minimumsnivå av kunnskap, og betyr at de kanskje kan noe som muligens kan være relevant i en jobb og en stund etterpå, 5 år etter utdannelsen, er det meste glemt, utover den lille biten som har vist seg å være nyttig, og er bygd videre på.
Bakdelen er at det lave lønnsnivået gjør Norge til et uattraktivt land for de aller skarpeste hodene. De som virkelig koker over av idéer og kunnskap drar heller til Silicon Valley enn å bli værende i Trondheim, Google eller ei. Vilkårene for gründere og næringsetablering er også temmelig dårlige. Man har alltid snakket mye om fordeling her til lands, men aldri viet så mye oppmerksomhet til hvordan verdiene skal skapes.Det er vel heller slik at skarpe hoder er billige i norge (sammenlignet med vesten) pga flat lønns-profil og industri som ikke makter å omsette kompetansen til omsetning.
Det har skjedd mye siden du ble uteksaminert...Jeg er helt enig i at standarden har gått ned. Jeg vil dog påstå at de fleste i elektronikk-klassen min forstod konsepter som SNR.
Ja. Det er helt meningsløst å utdanne så mange akademikere. Det er ressurssløsing og underminerer satsingen på de som virkelig kan utrette noe.Dessuten er det rimelig at antall "flinke" mennesker totalt i 1960 var ganske likt tilsvarende antall i dag, og når man skal utdanne 10 ganger så mange akademikere er det helt forutsigbart at nivået faller.
Jeg omgås, såvidt meg bekjent, ingen fra ind.øk. Og jeg er inneforstått med at samfunnet bør besørge et minimum livsgrunnlag for de som ikke greier seg selv. Imidlertid er det et problem hvis det blir så lett å melde seg ut at folk kan innta horisontalen bare fordi naboen har større bil, eller fordi Glamour og konfekt frister mer enn en arbeidsplass som kanskje ikke byr på drømmejobben. Det er hverken bra for produktivitet eller allmennhelse om det ikke lønner seg å stå opp om morgenen og yte et dagsverk. Det er ikke bra hvis man i "forståelse for de svake" gjør det allment akseptert å sykemelde eller trygde seg ved det minste tegn på motgang. Det er ikke bra hvis man alminneliggjør sykdom i en slik grad at det å være syk blir det alminnelige.Hvis du stikker nesa utenfor ind.øk.-ere på gløs og partiprogrammer, så finner du mange menneskeskjebner, noen mer selvforskyldt enn andre, og noen mer sympatiske enn andre. Samfunnet har ikke bare plikt til å sørge for et minimum for de som har kommet uheldig ut, men også i høyeste grad egeninteresse av å gjøre dem produktive.
Jeg oppfatter siv ing studiet som en lettere grad da, det er liten grad av egenstudie, sammenlignet med andre utdannelser. Det er vanskeligere med studier uten tilsvarende struktur. Dessuten er det ikke nok med A eller B, det holder med C bare en har bra personlig fremtoning. Det kreves heller ikke mye for å ta en doktorgrad, kjenner til flere som har blitt tatt opp som stipendiater med C på hovedoppgaven. Det som betyr noe er at hovedoppgaven er orginal, og at professoren eller hvem som skal ansette kjenner studenten.Jeg tror ikke at 90% av befolkningen hadde vært i stand til å gjennomføre en siv.ing eller dr.grad. Men mange hadde greid å få i land en middelmådig grad. Nå er det slik at arbeidsmarkedet vil ha folk som har gjort det bra. Man skal gjerne ha A eller B og ha involvert seg i sosiale aktiviteter og ha hatt faget som hobby eller annen relevant erfaring før man før en ok jobb. Det betyr at man både må ha evner og interesse.
Jeg synes at jeg har fått brukt store deler av utdannelsen min i begge jobbene jeg har hatt etter utdanning til nå. Kanskje er det fordi jeg har tatt bevisste valg om både å utdanne og jobbe med ting jeg synes er spennende, ikke det jeg tror gir mest penger eller status.
Ingen av disse jobbene kunne ha vært fyllt av noen med bare brennende engasjement. Veldig få setter seg inn i Fourier eller Nyquist eller Maxwell på egen hånd, og de som gjør det får ofte bare en delvis forståelse for temaet. Poenget er at man må ha grunnleggende teori inne (som regel fra utdanning), engasjement (kan ikke læres eller kjøpes for penger) og forståelsen for at utdanning bare er en inngangsbillett - man må stadig lære og omstille seg også etter utdanning.
mvh
K
Ja jeg vil vel si at du bommet litt der. Har tidligere prøvd å forklare for vår unge venn her hvilke symptomer og plager det er for de med denne sykdommen, men er litt usikker på om det gikk inn... Er ganske sikker på at det prellet av når jeg får tenkt meg litt om...Da sier vi heller de som ligger nede, Affa. Og muligens rettet jeg baker for smed da jeg var litt streng med Komponenten her... Unnskyld om jeg bommet litt på mål, frue Men dette er virkelig ingen spøk for de det gjelder.
Honkey
Det er mange som mottar noe som har betalt masse skatt, og således egentlig forsørger seg selv via sine skattepenger i perioder av arbeidsløshet, eller vansker.Jeg omgås, såvidt meg bekjent, ingen fra ind.øk. Og jeg er inneforstått med at samfunnet bør besørge et minimum livsgrunnlag for de som ikke greier seg selv. Imidlertid er det et problem hvis det blir så lett å melde seg ut at folk kan innta horisontalen bare fordi naboen har større bil, eller fordi Glamour og konfekt frister mer enn en arbeidsplass som kanskje ikke byr på drømmejobben. Det er hverken bra for produktivitet eller allmennhelse om det ikke lønner seg å stå opp om morgenen og yte et dagsverk. Det er ikke bra hvis man i "forståelse for de svake" gjør det allment akseptert å sykemelde eller trygde seg ved det minste tegn på motgang. Det er ikke bra hvis man alminneliggjør sykdom i en slik grad at det å være syk blir det alminnelige.
Jeg ser ikke poenget med en diskusjon rundt "hvilket studie er vanskeligst", men jeg mener at undersøkelser viser at siv.ing sudenter er blant de studentene som bruker mest tid på studier pr uke. Det er heller ikke uvanlig at samme fag tilbys på åpne fag og siv.ing, og gir færre studiepoeng for siv.ing-er.Jeg oppfatter siv ing studiet som en lettere grad da, det er liten grad av egenstudie, sammenlignet med andre utdannelser. Det er vanskeligere med studier uten tilsvarende struktur.
Trynefaktor kommer man vel ikke unna uansett hva man skal drive med. Personer som er enkle å ha med å gjøre vil vel sannsynligvis fungere bedre i nesten alle situasjoner enn "særinger"?Dessuten er det ikke nok med A eller B, det holder med C bare en har bra personlig fremtoning. Det kreves heller ikke mye for å ta en doktorgrad, kjenner til flere som har blitt tatt opp som stipendiater med C på hovedoppgaven. Det som betyr noe er at hovedoppgaven er orginal, og at professoren eller hvem som skal ansette kjenner studenten.
Alle yrkene du ramser opp er ting som interesserer meg =) Men jeg har samtidig behov for å komme overens med kolleger og oppdragsgiver(e)/prosjekteiere.Jeg er uenig at arbeidsmarkedet er slik du hevder. Det er vanskeligere å få jobb, hvis du slenger på med doktorgrader, helst skal du ikke være nerd, ikke fagidiot, sosialt oppegående, og det holder med en overfladisk kunnskap, bare du har en bra fremtoning/virker mer kompetent enn du er. Hvis du ønsker jobb som programmerer, forsker, utvikler, og skal stues inn på et kontor, da kan en godt være litt sær, men i de fleste tilfeller er det negativt.
Helt enig. Egentlig synes jeg generell studiekompetanse og allmennfag burde avskaffes. Innfør rene realfagslinjer eller samfunnsfagslinjer på videregående og krev spesialisert kompetanse for gitte høyere utdanninger. Den store akilleshælen til utdanningssystemet i dag er vdg. skole, det viser tallrike undersøkelser. Man burde hatt en mye mer spesialisert vdg. skole med retninger som:Videre må (spesielt gutter) som har en disponering for "smale" interesser penses inn på realfag og ikke bli skole-tapere. Jeg er sikker på at det finnes folk som kan bli flinke til å programmere eller beregne bruer som faller ut fordi de ikke takler norsk eller historie.'
Her er vi meget enige!Generell studiekompetanse er en anakronisme, i dag kan hvem som helst ta den. Få den vekk, innfør spesialisering i vdg. og dropp allmennfag-systemet. Det er mitt tips.
1) Forferdeleg viktig. Tenk berre på vårt skøytefantom Koss, som bestemte seg for å spesialisere seg på skøyter i 16 -17 års alder, etter å ha satsa like mykje på "alle" andre idrettar.Hva vi kaller det er forsåvidt ikke så nøye. Jeg gikk allmenfaglig musikklinje men måtte uansett gå forkurs og ta privatist-fag for å komme inn på siv.ing studiet. 9-årig grunnskole skal i utgangspunktet gjøre folk til egnete samfunnsborgere og gi en koherent kunnskaps-platform (floskelspråk...).
Jeg er opptatt av at:
1) Valgmuligheter: må ikke ekskludere opsjoner for tidlig. Vi kan ikke forvente at en skolelei 15-åring vet hva han kommer til å drive med resten av livet
2) Humanister må ha grunnleggende innsikt i hva leger og jurister og kjemikere og statsvitere holder på med. Ikke forståelse, men et visst overlapp. Kall det gjerne "bredde".
3) Det må være anledning til å fordype seg i primærinteressen forholdsvis tidlig for å holde motivasjonen oppe (det samme som Ivar nevner). Kall det gjerne "dybde".
4) Det vil aldri oppstå enighet om hva som er "primærfag" eller viktigst. Jeg har hørt norsk-lærere, matte-lærere, fysikk-lærere og historie-lærere si at "deres" fag er absolutt viktigst og danner basisen for alle andre fag...
5) Gode lærere/forelesere er løsningen til alle problemer i skolen. Ikke nye datamaskiner eller bedre inneklima eller bedre kantine. Hvordan man oppnår det er forsåvidt likegyldig. Høyere lønn, bedre arbeidsbetingelser, økt bruk av "ikke-lærere" etc.
-k
Kva så med relativt fysisk oppegåande pensjonistar...?Har jeg ansvar for at de treningsdresskledde sullikene som velger å prioritere V75, konfekt og rullings samt det å ligge og dra seg til 1330 hver dag fremfor det å jobbe skal kunne opprettholde den livsstilen? Selvsagt ikke. Snyltere og hypokondere skal ut å slite som andre. Skatt skal de også betale, minimum 30%.
Det første er jeg ikke enig i, jeg mener man må tenke mer fagidiot, utvikle og rendyrke kompetansen innenfor det området man faktisk utdanner seg i. Utdanningssystemet slik det er nå oppfostrer alt for mange "halvstuderte røvere" som besitter mye "Trivial Pursuit - kunnskap", men ikke egentlig behersker noe fag.2) Skal ein få god utvikling, er det viktig at ein ikkje tenkjer "fagidiot", men at alle opplever verdien i at andre har andre innfallsvinklar og verdigrunnlag. Tenk om alle var som meg.....forferdeleg!
Så de som ikke går allmennfag har ikke normal allmenndannelse? Jeg visste ikke at man bedrev klassetenkning i vdg. skole. Den grunnleggende allmenndannelsen som vi trenger for å fungere i samfunnet er det vel grunnskolen som skal forsyne oss med? Hvis alle skal kunne fungere i samfunnet må dette være grunnskolens oppgave, normal allmenndannelse kan vel ikke være en ting forbeholdt de med generell studiekompetanse?3) Ja, samstundes som ein sikrar "almenndanning" og -kunnskap.
1. Faren med slikt, er at det utviklar seg sterk navleorientering om seg og sitt...og ein generelt minkande empati og forståing for andre synsvinklar ser ut til å få breiare fotfeste, og dessutan legitimitet. Slikt får konsekvensar. Spesielt når det gjeld alfakreativitet, som berre unntaksvis opptrer i homogene fagmiljø. Musikalsk allegori; folkemusikk og definerte sjangar vert ganske tamme når det går ei stund utan "nytt blod" eller påverknad utanfrå.1, Det første er jeg ikke enig i, jeg mener man må tenke mer fagidiot, utvikle og rendyrke kompetansen innenfor det området man faktisk utdanner seg i.
2. Utdanningssystemet slik det er nå oppfostrer alt for mange "halvstuderte røvere" som besitter mye "Trivial Pursuit - kunnskap", men ikke egentlig behersker noe fag.
3. Jeg ser forøvrig ingen motsetning mellom dette og det andre du nevner. En bedrift eller organisasjon trenger tverrfaglig kompetanse for å fungere, men denne må ikke nødvendigvis besittes av én og samme person.
4. Så de som ikke går allmennfag har ikke normal allmenndannelse? Jeg visste ikke at man bedrev klassetenkning i vdg. skole. Den grunnleggende allmenndannelsen som vi trenger for å fungere i samfunnet er det vel grunnskolen som skal forsyne oss med?
5. Hvis alle skal kunne fungere i samfunnet må dette være grunnskolens oppgave, normal allmenndannelse kan vel ikke være en ting forbeholdt de med generell studiekompetanse?
6. Selv har jeg ikke generell studiekompetanse, men jeg får nå til å konversere med folk på en vanlig måte, både formelt og uformelt, allikevel.
Forsåvidt enig i det grunnleggende, men....Hvor mye tror du feks arbeiderne på en fabrikk, eller de ansatte på et bilverksted, snakker om Ibsen og nyere norsk historie på jobben? Det går i glemmeboken med en gang eksamen er unnagjort. Imidlertid gjør det store innslaget av irrelevante fag at mange potensielle rørleggere og mekanikere dropper ut av skolen, aldri blir noe.1. Faren med slikt, er at det utviklar seg sterk navleorientering om seg og sitt...og ein generelt minkande empati og forståing for andre synsvinklar ser ut til å få breiare fotfeste, og dessutan legitimitet.
Homogene fagmiljøer kan være uheldig, som sagt trenger en bedrift eller organisasjon som oftest tverrfaglig kompetanse for å fungere godt. Hvis man har ti eksperter innen hvert sitt felt er fagmiljøet både kompetent og heterogent. Selv om hver enkelt av de ti har bare ett kompetanseområde de virkelig behersker.Slikt får konsekvensar. Spesielt når det gjeld alfakreativitet, som berre unntaksvis opptrer i homogene fagmiljø.
Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig mener her, så.....nei..?6. Har du reflektert over kor langt folk kunne komme med meiningsbryting utanfor dei fora dei beherskar, om dei var trygge nok til å gjere dette?
Som kjent har Grenland en lang tradisjon som tyngdepunkt for norsk industri. Her finnes mange kompetente industriarbeidere. Sommerens store Ibsenoppsetting Dannelsesreisen er snart UTSOLGT! - på lik linje med tidligere års oppsettinger av Peer Gynt!Forsåvidt enig i det grunnleggende, men....Hvor mye tror du feks arbeiderne på en fabrikk, eller de ansatte på et bilverksted, snakker om Ibsen og nyere norsk historie på jobben? Det går i glemmeboken med en gang eksamen er unnagjort.
Veldig mye av det jeg har lært på skolen oppleves der og da som irrelevant, og jeg finner det vanskelig å repetere noe som helst. Men det ligger bruddstykker lagret ett eller annet sted "baki der", og ved behov kan det være nyttig.Forsåvidt enig i det grunnleggende, men....Hvor mye tror du feks arbeiderne på en fabrikk, eller de ansatte på et bilverksted, snakker om Ibsen og nyere norsk historie på jobben? Det går i glemmeboken med en gang eksamen er unnagjort. Imidlertid gjør det store innslaget av irrelevante fag at mange potensielle rørleggere og mekanikere dropper ut av skolen, aldri blir noe.
Det er vel akkurat dette vi ikkje avklarte før vi starta debatten....kanskje vi er ganske einige når det kjem til stykket...Vi kan også snakke om flere nivåer av bredde.
mvh
Knut