Hvorfor stemmer du som du gjør?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tror nok det er noe i det jeg Honkey, man kan ikke kjøpe seg lykke, virkelige venner, kjærlighet eller god helse.
Mye kan ikke kjøpes, men for mange blir det materielle viktigere enn mennesker, og da er det noe alvorlig galt.
Mange synes det er kjekt å handle, kanskje et slags sankeinstinkt i fra steinalderen vi ikke helt er blitt kvitt?
På samme måte som mange har et slags jaktinnstinkt?
Mange drømmer om den store lottogevinsten, men om man blir så lykkelig den dagen den dukker opp er jeg ikke sikker på.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.635
Jeg finner det faktisk psykologisk nokså spennende at en nasjon som er helt i toppsjiktet hva angår levestandard også har så stor grad av klaging, depresjoner og drop-outs. Dette er et interessant paradoks som definitivt kan gi viktig lærdom. Vi er tilbake til Jeppe og "alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør HVORFOR Jeppe drikker...." Hvorfor gir vår enorme velstand disse tilsynelatende motstridende reaksjonene?
(...this specie has amused itself to death...)
Honkey
Svaret er enkelt: Fordi vi som nasjon har mistet fullstendig bakkekontakten grunnet en Lottopremie ute i Nordsjøen.
Vi har blitt en gjeng grådige, sjalu, furtne egoer. Vi misunner alle som har litt mer enn oss selv. Vi misunner alle som har noen tilsynelatende goder.
Dette gjelder fra studentene til pensjonistene.
Ordtak som "Å sette tæring etter næring" og "En fugl i hånden er bedre enn 10 på taket" er glemt

A

Affa

Gjest
Svaret er enkelt: Fordi vi som nasjon har mistet fullstendig bakkekontakten grunnet en Lottopremie ute i Nordsjøen.
Vi har blitt en gjeng grådige, sjalu, furtne egoer. Vi misunner alle som har litt mer enn oss selv. Vi misunner alle som har noen tilsynelatende goder.
Dette gjelder fra studentene til pensjonistene.
Ordtak som "Å sette tæring etter næring" og "En fugl i hånden er bedre enn 10 på taket" er glemt
Makan til rør. Si fra deg dine goder da. Gi det til noen andre. Flytt til Sudan.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
At noen enkeltpersoner ikke evner å kontrollere forbruket sitt kan knappest tas til inntekt for en påstand om at allmennheten "velter seg i luksus".

At enkelte har mye penger plager meg ikke det minste. At noen av disse igjen utvikler psykoser som følge av det, er heller ikke mitt problem.
Jeg også unner enkeltmenneskene deres økonomiske midler, gitt at de er ervervet via redelige kanaler. Men i ytterste instans er det jo også ditt og mitt problem, Løkken, når stadig fler bukker under for en eller annen variant av velstandssyke. Storsamfunnet og nasjonen har det IKKE bra med å fremkalle så store "produksjonsavvik" som vi etter hvert har opparbeidet. Finner du det hele fullstendig uinteressant? Her er det jo grobunn for flere sosialantropologiske doktorgrader, mann! At det ikke er ditt personlige problem akkurat nå, behøver ikke bety at det aldri kan bli det. Mulig blir det partner, unger, svigerser og svoger, og i den gjengen vil du sikkert finne en eller fler som dropper ut. Og så vil dt påvirke deg til syvende og sist, allikevel...

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.635
Makan til rør. Si fra deg dine goder da. Gi det til noen andre. Flytt til Sudan.
Ikke pokker om jeg sier fra meg noen goder og flytter til Sudan. Godene er mine!!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Enig. BYGG HUS I NORDMARKA!! Skauen går helt til Gardermoen for pokker. Vær litt forsiktig med Østmarka. Østmarka er en ganske liten lomme mellom byen og Øyeren som bør få være natur.
Det kan fint bygges ut i deler av Østmarka også, du kan jo gå noen dager før du kommer til Øyeren.

En forsiktig og moderat utbygging i enkelte randsoner som i liten grad brukes til friluftsliv, men som likevel ligger nærme T-bane og offentlig kommunikasjon, vil kunne gi plass til flere innbyggere i Oslo uten at infrastrukturen belastes noe særlig. Dette vil i tillegg kunne gi lavere boligpriser og mindre trafikkproblemer fordi folk slipper å pendle.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det kan fint bygges ut i deler av Østmarka også, du kan jo gå noen dager før du kommer til Øyeren.

En forsiktig og moderat utbygging i enkelte randsoner som i liten grad brukes til friluftsliv, men som likevel ligger nærme T-bane og offentlig kommunikasjon, vil kunne gi plass til flere innbyggere i Oslo uten at infrastrukturen belastes noe særlig. Dette vil i tillegg kunne gi lavere boligpriser og mindre trafikkproblemer fordi folk slipper å pendle.
Som et apropos til dette; for noen år siden var det en japansk delegasjon arkitekter på besøk i Oslo. De uttalte da til Aftenposten at det mest slående med denne byen var alle de åpne rom, og den enorme plassen som var til rådighet. De hevdet at de uten større problemer ville kunne sette inn boliger til 1,5 millioner mennesker i det som er Oslo by pr i dag. Så kanskje vi like gjerne kan la markagrensa i fred...? ;)

Honkey

A

Affa

Gjest
200m2 med parkareal blandt boligene er verdt mer enn 200 mål i marka. Nei til fortetting, ja til utvidelse. Nei til høyhus, ja til bevaring av bygårdsbebyggelse.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
200m2 med parkareal blandt boligene er verdt mer enn 200 mål i marka. Nei til fortetting, ja til utvidelse. Nei til høyhus, ja til bevaring av bygårdsbebyggelse.
Det er faktisk ikke problematiskt å være enig med deg i dette.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Som et apropos til dette; for noen år siden var det en japansk delegasjon arkitekter på besøk i Oslo. De uttalte da til Aftenposten at det mest slående med denne byen var alle de åpne rom, og den enorme plassen som var til rådighet. De hevdet at de uten større problemer ville kunne sette inn boliger til 1,5 millioner mennesker i det som er Oslo by pr i dag. Så kanskje vi like gjerne kan la markagrensa i fred...? ;)

Honkey
Jeg har faktisk vært i Japan, der er det for jævlig trangt og generelt utrivelig i byene. Her i Norge er det mer enn god nok plass til av vi kan unngå å leve som "rotter i bur". For øvrig oppsummerer Affa for en gangs skyld dette ganske greit.

O

OldBoy

Gjest
Jeg finner det faktisk psykologisk nokså spennende at en nasjon som er helt i toppsjiktet hva angår levestandard også har så stor grad av klaging, depresjoner og drop-outs. Dette er et interessant paradoks som definitivt kan gi viktig lærdom. Vi er tilbake til Jeppe og "alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør HVORFOR Jeppe drikker...." Hvorfor gir vår enorme velstand disse tilsynelatende motstridende reaksjonene?
Honkey
Hvis det hadde vært tilfelle at det var så mye klaging og syting som du sier, er jeg faktisk enig med deg i at det ville ha vært psykologisk spennende. Jeg tror imidlertid at det er med klaging som med nyheter: De positive og hyggelige tingene er det ikke så interessant å snakke om.

Men om det nå skulle være sant, det du sier, så kan dét ha en sammenheng med at det er ganske mange som kan være interessert i å nøre opp under misnøye og kjøpepress. Det ligger mye makt og penger i misnøye.

For eksempel: Politikere-penger-løfter om "quick fixes"-stemmer-hverdag-skuffelse-nye politikere-mer penger-nye løfter-nye skuffelser osv. En selvforsterkende rundgang. Misnøye er levebrød for mange: handelsnæring, reklamebransje, livsstilrådgivere, psykologer, helsevesen, media og sikkert mange flere.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg også unner enkeltmenneskene deres økonomiske midler, gitt at de er ervervet via redelige kanaler. Men i ytterste instans er det jo også ditt og mitt problem, Løkken, når stadig fler bukker under for en eller annen variant av velstandssyke.
"Stadig fler bukker under", - allmennheten har aldri hverken levd lenger, hatt bedre helse eller færre problemer enn det vi har nå, vi får livet servert på et (olje)fat. Studentene jobber 20 timer i uka og ingen stiller krav til dem, man vil at arbeiderne skal ned til 30, folk kan sykemelde seg bare nesa renner en smule og uansett hva man gjør av idiotiske valg forventes det at staten syr puter under armene på en. Velferdsstaten og det offentlige ansvaret for individets velferd i alle instanser har ført til en ansvarsfraskrivelse for enkeltmennesket som har gjort at vi nærmest sitter som fugleungene og gaper etter mat. Er det noe som har ført til sutrementalitet så er det velferdsstaten, hvor man kan totalt avskrive seg ansvaret for egen velferd. "Velstandssyken" er mangel på evne til å selv ta ansvar, og de som lider av den får ingen sympati fra meg. Jeg er helt på linje med Affa hva angår de konfektgnafsende sofasliterne med fibromyalgi og udefinerbare stresslidelser. Og sleng på lifestyle-studentene som snylter på Lånekassa mens de jobber 10 timer i uka, mest med å klage på dårlige karakterer, i samme slengen.

At det ikke er ditt personlige problem akkurat nå, behøver ikke bety at det aldri kan bli det.
Hvis jeg får problemer vil jeg forvente og kreve av meg selv at jeg egenhendig ordner opp i dem, og ikke sitter og gape etter offentlige støtteordninger. Hvis jeg ikke evner noe så basalt som å ta ansvaret for mitt eget liv, og av den grunn "dropper ut", så er det mitt problem. Det kan jeg fint leve med, hvis så skjer fortjener jeg ikke bedre.

A

Affa

Gjest
Jeg har faktisk vært i Japan, der er det for jævlig trangt og generelt utrivelig i byene. Her i Norge er det mer enn god nok plass til av vi kan unngå å leve som "rotter i bur". For øvrig oppsummerer Affa for en gangs skyld dette ganske greit.
Ikke "for en gangs skyld". "Som vanlig" er selvsagt det du mener.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi er ikke mange mennesker i dette landet, så hvorfor så mange tror at de må bo i Oslo, når det i tillegg er ganske dyrt hvis man sammenligner med hva man får for pengene andre steder, forstår ikke jeg.
Takke meg til flott natur, sjø og fjell fremfor skitne gater, støv, kø og rush. Får hodepine bare ved tanken...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ok jeg bor midt i Oslo, mellom sofienberg og grünerløkka. Kjøpte leligheten i 2003 sammed med kjærsten min, vi betalte 2,2mill for 110M2 for toppetasje med god standard. I og med at jeg jobber i sentrum og ofte jobber til sent på kvelden var sentrumsnærhet et must. Våren, sommeren og høsten er fantasisk i denne bydelen, parker, barer, spisesteder, døgnåpne kiosker og for det meste hyggelige mennesker. Jeg angrer absolutt ikke, men det koster, jeg betaler 15.000/mån i lån og husleie i tillegg kommer selvfølgelig alle normale kostnader som telefon, mobiltelefon, internett, strøm, forsikring, mat osv. noe som betyr at mine faste utgifter er på ca. 24.000/mån. Nå driver jeg eget firma og kan i stor grad bestemme hvor mye jeg vil jobbe - dvs. tjene.
Men så har jeg ikke hatt en måned på under 200 timer de siste tre årene, ferie har jeg heller ikke hatt. Sett i perspektiv så er det jo helt urimelig at man skal måtte jobbe så mye for å ha glede av å ha leilighet i sentrum.
Problemet er jo at det i Oslo sentrum nesten ikke finnes bygg over fem etasjer. Jeg sier ikke at man skal gjøre hele sentrum til ammerud, men når man bygger nytt kunne man jo prøvd å strekke seg litt høyere og dermed fått plass til flere leiligheter pr. enhet.

A

Affa

Gjest
Vedr Komponentens tidligere påstand: Oslo er ikke skittent lille Frue.

A

Affa

Gjest
Ok jeg bor midt i Oslo, mellom sofienberg og grünerløkka. Kjøpte leligheten i 2003 sammed med kjærsten min, vi betalte 2,2mill for 110M2 for toppetasje med god standard. I og med at jeg jobber i sentrum og ofte jobber til sent på kvelden var sentrumsnærhet et must. Våren, sommeren og høsten er fantasisk i denne bydelen, parker, barer, spisesteder, døgnåpne kiosker og for det meste hyggelige mennesker. Jeg angrer absolutt ikke, men det koster, jeg betaler 15.000/mån i lån og husleie i tillegg kommer selvfølgelig alle normale kostnader som telefon, mobiltelefon, internett, strøm, forsikring, mat osv. noe som betyr at mine faste utgifter er på ca. 24.000/mån. Nå driver jeg eget firma og kan i stor grad bestemme hvor mye jeg vil jobbe - dvs. tjene.
Men så har jeg ikke hatt en måned på under 200 timer de siste tre årene, ferie har jeg heller ikke hatt. Sett i perspektiv så er det jo helt urimelig at man skal måtte jobbe så mye for å ha glede av å ha leilighet i sentrum.
Problemet er jo at det i Oslo sentrum nesten ikke finnes bygg over fem etasjer. Jeg sier ikke at man skal gjøre hele sentrum til ammerud, men når man bygger nytt kunne man jo prøvd å strekke seg litt høyere og dermed fått plass til flere leiligheter pr. enhet.
Nei, da forsvinner lyset. Grunnen er dessuten dårlig slik at nye høyhus skader fundamentene til omkringliggende bebyggelse.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Ok jeg bor midt i Oslo, mellom sofienberg og grünerløkka. Kjøpte leligheten i 2003 sammed med kjærsten min, vi betalte 2,2mill for 110M2 for toppetasje med god standard. I og med at jeg jobber i sentrum og ofte jobber til sent på kvelden var sentrumsnærhet et must. Våren, sommeren og høsten er fantasisk i denne bydelen, parker, barer, spisesteder, døgnåpne kiosker og for det meste hyggelige mennesker. Jeg angrer absolutt ikke, men det koster, jeg betaler 15.000/mån i lån.
Bytt bank! Hvis du overhode ikke hadde egenkapital, betaler du 8% rente

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
"Stadig fler bukker under", - allmennheten har aldri hverken levd lenger, hatt bedre helse eller færre problemer enn det vi har nå, vi får livet servert på et (olje)fat. Studentene jobber 20 timer i uka og ingen stiller krav til dem, man vil at arbeiderne skal ned til 30, folk kan sykemelde seg bare nesa renner en smule og uansett hva man gjør av idiotiske valg forventes det at staten syr puter under armene på en. Velferdsstaten og det offentlige ansvaret for individets velferd i alle instanser har ført til en ansvarsfraskrivelse for enkeltmennesket som har gjort at vi nærmest sitter som fugleungene og gaper etter mat. Er det noe som har ført til sutrementalitet så er det velferdsstaten, hvor man kan totalt avskrive seg ansvaret for egen velferd. "Velstandssyken" er mangel på evne til å selv ta ansvar, og de som lider av den får ingen sympati fra meg. Jeg er helt på linje med Affa hva angår de konfektgnafsende sofasliterne med fibromyalgi og udefinerbare stresslidelser. Og sleng på lifestyle-studentene som snylter på Lånekassa mens de jobber 10 timer i uka, mest med å klage på dårlige karakterer, i samme slengen.

Hvis jeg får problemer vil jeg forvente og kreve av meg selv at jeg egenhendig ordner opp i dem, og ikke sitter og gape etter offentlige støtteordninger. Hvis jeg ikke evner noe så basalt som å ta ansvaret for mitt eget liv, og av den grunn "dropper ut", så er det mitt problem. Det kan jeg fint leve med, hvis så skjer fortjener jeg ikke bedre.
Har var det først en situasjonsbeskrivelse som for så vidt har mye korrekt i seg, men også et åpenbart islett av (og her beklager jeg men jeg må påta meg den noe eldre herres arroganse) [arrogansemodus on] den unge manns selvforherligende syn på hva livet dreier seg om. Jeg har sett alt fra rengjøringspersonale via sykepleiere til industriledere falle, Løkken, og hver for seg har de gode nok grunner til det. En hver kan komme i en situasjon som tvinger ham/henne i kne, og det er ikke noe som helst i det som har å gjøre med hva du fortjener eller ei. Jeg håper i denne sammenheng at du etterhvert får utvidet din horisont slik at du får nok medfølelse til å begripe hva det vil si å møte veggen. Å få nok. Å falle ned på kne. Her vil jeg rett nok poengtere at jeg selvsagt IKKE ønsker at DU selv faller, men at du får innsikt nok til å forstå andres fall.
[arrogansemodus off]

Mener du med dine spark til studentene å si at det ikke settes krav til studenter lengre, i motsetning til før? Hvorfor har vi studier i det hele tatt, om det ikke stilles krav? Ville det ikke da være bedre for så vel deg selv som andre å studere i land der det stillles strengere krav?
Hva angår nordmenn og klaging: http://www.an.no/Innenriks/article761674.ece Jeg står på at dette feneomenet er interessant, du har nok pekt på noen av årsakene over, men denne "analysen" var sant nok rimelig ovenfra og nedad, og lite basert på kunnskap. Til tross for altså, at vi har det meste lagt til rette, så er vi tristere enn de fleste, spiser mer lykkepiller enn andre, og har større antall uføretrygdede. Det er underlig.

Honkey

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Bytt bank? Det er da ikke noen radikal forskjell på renten i de forskjellige bankene. DNBNOR har vil litt over 4% mao. mitt på treet. Faktum er at det koster veldig mye å bo i sentrum.
Joda Affa høyrer hus blokkerer lyset, men man man kan minimalisere lystapet ved å bygge smart, f.eks med glassfasade.

A

Affa

Gjest
Bytt bank? Det er da ikke noen radikal forskjell på renten i de forskjellige bankene. DNBNOR har vil litt over 4% mao. mitt på treet. Faktum er at det koster veldig mye å bo i sentrum.
Joda Affa høyrer hus blokkerer lyset, men man man kan minimalisere lystapet ved å bygge smart, f.eks med glassfasade.
Glassfasade!!! Det hjelper lite ute på gata. Det er DER det blir mørkt. Fellesarealene ødelegges. Solen står lavt på himmelen i Norge-skyggene er lange. Du bor ikke ved middelhavet.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Det er noe som heter avdrag.....
Avdrag, hva er det?

Mesteparten av betalingen de første årene er renter, men har man kort nok nedbetalingstid, er det mulig å betale så mye man klarer i måneden. Jeg ser at beløpet også innkluderer fellesutgifter, og disse er ofte høye på nye bygg (særlig hvis f.eks kabeltv og varmtvann/fyring er inkludert), da er kanskje ikke beløpet så galt likevel, hvis man har råd da.

T

Thomas_Lutro

Gjest

Vi er nok mer enig enn det kan se ut som. Jeg sa "vær litt forsiktig". Det du skisserer er akkurat det. En annen ting med Østmarka er at man har en del spesiell og derfor verneverdig natur der (urskog).

Forresten, hvis du kan gå "noen dager" i Østmarka før du kommer til Øyeren, trenger du enten mer fysisk trening eller en GPS.  
;)

Da jeg for noen år siden bodde i ei Mannerheim-hytte på Lutvann var det forresten ei gammel dame som prøvde å "gå noen dager" mellom Oslo og Øyeren. Det jeg trodde var alvorlig feil på anlegget viste seg å være en Sea King som hovret 10 meter over taket. Det var pokker til bråk...
;D

Honkey
Det jeg finner slående med japanernes vurdering, er at de ikke så verdien i den lave graden av konsentrasjon i Oslo. Affa har et godt poeng om lys.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Samboeren min var på speidertur ved Børtevann hvor de rotet seg bort, de endte opp ved Nordby i Rælingen etter et par strabasiøse dager. Denne delen av Østmarka egner seg nok ikke for utbygging, men er heller ikke spesielt tilgjengelig for annet enn mer "hardcore" turgåere.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg har sett alt fra rengjøringspersonale via sykepleiere til industriledere falle, Løkken, og hver for seg har de gode nok grunner til det. En hver kan komme i en situasjon som tvinger ham/henne i kne, og det er ikke noe som helst i det som har å gjøre med hva du fortjener eller ei. Jeg håper i denne sammenheng at du etterhvert får utvidet din horisont slik at du får nok medfølelse til å begripe hva det vil si å møte veggen. Å få nok. Å falle ned på kne.
Det er ditt ansvar å innrette livet ditt slik at du ikke "får nok" eller "møter veggen". Vi har aldri hatt et snillere arbeidsliv, aldri jobbet mindre, aldri hatt mer fritid, så kom ikke her å si at det er uunngåelig. I industriens barndom hakket folk i bautastein ti til tolv timer hver dag og hadde fem-seks unger å ta seg av, men de knasket ikke lykkepiller av den grunn.

Mener du med dine spark til studentene å si at det ikke settes krav til studenter lengre, i motsetning til før?
I høyeste grad. Studentlivet er en lek og de som uteksamineres er inkompetente og har lært sjokkerende lite i forhold til lengden på (og offentlighetens kostnader i forbindelse med) studiet.

Hvorfor har vi studier i det hele tatt, om det ikke stilles krav?
Jeg mener høyere utdanning burde vært forbeholdt langt færre og at kravene burde vært langt høyere. Med andre ord akademisk elitisme av den typen man ser i bl.a. USA og Asia. Hvorfor? Det gir resultater. Nevnte regioner knuser Europa på alt av teknologi og kompetanse, vi er i ferd med å bli råvareprodusenter, et rikt u-land.

Ville det ikke da være bedre for så vel deg selv som andre å studere i land der det stillles strengere krav?
Langt derifra. Norge er det eneste landet i verden der en tetting som meg kan ta Ph.D. Jeg synes det er en skam for utdanningssystemet at én med min realfagskompetanse kan ta teknologisk doktorgrad, virkelig, det er latterlig. Personlig synes jeg ikke jeg har noe som helst på det nivået å gjøre. Eller rettere sagt; nivået burde vært mye høyere, på et plan jeg selv aldri kunne nådd. Og masterstudiet er en vits, det uteksamineres sivilingeniører i elektronikk som ikke vet hva sampling eller SNR er, å være eksaminator/sensor er direkte foruroligende. Det kreves latterlig lite for å stå.

I "min skole" hadde en fyr som meg aldri kommet noe lengre enn en lavere grad, i beste fall, men når systemet er som det er, så tar jeg ikke fem øre for å utnytte det.

Hva angår nordmenn og klaging: http://www.an.no/Innenriks/article761674.ece Jeg står på at dette feneomenet er interessant, du har nok pekt på noen av årsakene over, men denne "analysen" var sant nok rimelig ovenfra og nedad, og lite basert på kunnskap. Til tross for altså, at vi har det meste lagt til rette, så er vi tristere enn de fleste, spiser mer lykkepiller enn andre, og har større antall uføretrygdede. Det er underlig.
Det er ansvarsfraskrivelse. Vi har lært oss at staten skal ordne alt, følgelig klager vi når den ikke har gjort det. Samme med russerne. Kommunistsamfunnene ble triste, mørke samfunn som følge av mangel på privat ansvar og privat eiendomsrett. Ansvarsfølelsen ble totalt avstumpet og nå herjes landet av mafia og annen faenskap. Et samfunn uten ansvar, hvor handlinger ikke får konsekvenser, hvor det ikke er sammenheng mellom innsats og belønning, vil råtne på rot.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Når du først drar inn Russland, kanskje viktig å merke seg at de har hatt en tøff overgang fra stor statlig styring til fri kapitalisme?
Det ser Putin at har gått for fort, og for langt. (Så det har forekommet noe ekspropriasjon de siste åra.)

Finnes det ingen mellomting mellom de fire friheter og politisk styring? Hvorfor går menneskene alltid på kanten der den finnes?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vedr Komponentens tidligere påstand: Oslo er ikke skittent lille Frue.
Vel, lille Frue er oppvokst i en by og vet hvor støvete gatene er, vinterstid spesielt, og regner ikke med at Oslo skiller seg ut som bedre enn andre byer på denne måten.
Jeg kjenner folk i Oslo som både har solgt og kjøpt i det siste, og å se hvor lite man får for pengene der er rett og slett skremmende. Men hver sin lyst selvsagt, bare dumt at så mange ikke får sett hvor mye kvalitet det er også andre steder.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Honkey
Det er amerikaniseringen av det norske samfunnet.
Symbolet på the self made man, idealiseringen av et klatre samfunn, der livet ikke dreier seg om annet enn å oppnå mer og mer, hytte på fjellet, båt, sommerhus i spania, holmenkollen/hytte traktor (SUV), bolig i bærum/ oslo vest.

Alle som ikke lever opp til dette idealet, kan føle seg mislykket og risikere og bli sett ned på av folk helt uten innsikt.

Til marka diskusjonen: Ja til 30 etg høyhus, og skyskrapere i ytterkant omeråder, slik som i østmarka de vil  uansett ikke sperre noe særlig utsikt, om de ligger i belter oppover mot åskammer, og ikke nedi sentrum.

Alle som ikke forstår hvorfor folk vil bo i Oslo, skjønner kanskje ikke behovet for ambisjoner, karriere, og ha en bra spennende jobb, men har slått seg til ro med andre verdier.

Angående det med skatt: Jeg syns det er helt greit å betale skatt til (late og fete), som honkey er inne på, så er det lett å skylde på offeret, eller den svake, hvis en aldri har møtt veggen selv.

Det er sinnsykt mange som er fanget i et karriere jag, og slett ikke nyter livet sitt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel Lionstar hva er det som får deg til å tro at man ikke kan satse på karriere og en spennnde bra jobb andre steder enn Oslo? Det finnes nok å velge i hvis man bare løfter blikket, det er ingen grunn til at en bedrift i dag skal plasseres i Oslo, det er billigere å legge den et annet sted og med bredbånd har man kontakt med alle verdenshjørner om man ønsker. "På landet" er ikke bare kyr og sauer, møkkalukt og bønder. Det kan vel så gjerne være bra jobb, flott natur, mer fritid, billigere bolig, og bedre livskvalitet.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Som du sier det er mye du kan ha på landet, og jeg vet hva jeg prater om siden jeg har bodd mange år i både by og land, men angående det med bra jobb, så er det rett og slett ikke riktig at det er flust med bra jobber på landet.. Det er også et underskudd på mennesker i aldersgruppen 20-30 år...Et overskudd på eldre mennesker, et lite dynamisk miljø. Hvis en ikke ønsker å starte noe selv, bare ha en bra betalt og "karrierebyggende" jobb, innen for IT , for å ta et eksempel, så er det så og si umulig finne noe bra jobb på landet, og jeg vet hva jeg prater om, ,prøv å dra til enebakk eller et annet slikt sted, å se etter IT jobber (utenom ikke karriere byggende lavtlønnede jobber i en og annen kommune), så tror jeg du skjønner hva jeg mener... Flytter du til byen derimot, og har litt driv, så klarer du lett tjene over 400 tusen kroner i året, i en privat bedrift.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.635
Vel Lionstar hva er det som får deg til å tro at man ikke kan satse på karriere og en spennnde bra jobb andre steder enn Oslo? Det finnes nok å velge i hvis man bare løfter blikket, det er ingen grunn til at en bedrift i dag skal plasseres i Oslo, det er billigere å legge den et annet sted og med bredbånd har man kontakt med alle verdenshjørner om man ønsker. "På landet" er ikke bare kyr og sauer, møkkalukt og bønder. Det kan vel så gjerne være bra jobb, flott natur, mer fritid, billigere bolig, og bedre livskvalitet.
Det er mye mer stas å gjøre karriere i en av våre større byer enn i Ola-dalen.
Æ`kke så mange te å beundre dæ på bøgda, vett`u

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det er mye mer stas å gjøre karriere i en av våre større byer enn i Ola-dalen.
Æ`kke så mange te å beundre dæ på bøgda, vett`u
Vel, uansett hvor bra du gjør det, og hvor fint hus du får på vestkanten, så har alltid naboen bedre bil, finere kone, større hytte, større båt, osv..Det er en konkurranse som aldri kan vinnes.

På landet, så vises det på en måte mer, og det skaper nok større beundring om en lykkes,det er lengre imellom dem som har gjort det stort på noe, det er ingen steder jeg har bodd hvor jante loven har stått sterkere enn på vestkanten i Oslo, så jeg tror tvertimot gleden over fremgang er mindre, og føelsen av konkurranse her, er større, og terskelen for å føle seg mislykket, lavere, til tross for at en kanskje har oppnådd mer..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.635
Vel, uansett hvor bra du gjør det, og hvor fint hus du får på vestkanten, så har alltid naboen bedre bil, finere kone, større hytte, større båt, osv..Det er en konkurranse som aldri kan vinnes.

På landet, så vises det på en måte mer, og det skaper nok større beundring om en lykkes,det er lengre imellom dem som har gjort det stort på noe, det er ingen steder jeg har bodd hvor jante loven har stått sterkere enn på vestkanten i Oslo, så jeg tror tvertimot gleden over fremgang er mindre, og føelsen av konkurranse her, er større, og terskelen for å føle seg mislykket, lavere, til tross for at en kanskje har oppnådd mer..
Du kan jo se hvor de som "har gjort karriere" slår seg ned. De få du finner på landet er utypiske.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Vel de jeg kjenner på landet som har gjort karriere på landet, eller i det minste hatt det som base for internasjonal virksomhet. Ingen av dem har "begynt" i byen, og så slått seg til ro på landet...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel, blir vel ikke enige om dette men man kan glatt tjene 400 000 i private bedrifter som ligger langt fra Oslo.
Når "alle" tror de må bo i Oslo eller store byer er det heller ikke så rart det blir lite 20-30 åringer igjen på bygdene.

Peter Sellers ser ellers ut til å være godt representert her for tiden, og det er jo koselig, han var min store favoritt tidligere, veldig morsom.
Du skulle ikke ha litt peiling på eiketrær og sånn du Pink-Panter? ;) Du minner meg liksom om noen...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.635
Jeg sier ikke at de ikke finnes. Det er også et definisjonsspørsmål på "karriere" og "landet"
En bondesønn som starter med en gravemaskin og ender opp som internasjonal entrepenør er en variant. Budgutten som ender som finansguru er en annen.
Det er også forskjell på Gvarv og Ski
Men det er løiten tvil om at vi på landet har det best, karriere eller ikke :)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Vel, blir vel ikke enige om dette men man kan glatt tjene 400 000 i private bedrifter som ligger langt fra Oslo.
Når "alle" tror de må bo i Oslo eller store byer er det heller ikke så rart det blir lite 20-30 åringer igjen på bygdene.

Peter Sellers ser ellers ut til å være godt representert her for tiden, og det er jo koselig, han var min store favoritt tidligere, veldig morsom.
Du skulle ikke ha litt peiling på eiketrær og sånn du Pink-Panter?   ;)  Du minner meg liksom om noen...

Mange velger å ta en utdannelse, og da må de til byene, etterpå, så er det dårlig med spennende jobber på landet, dessuten frister det dem ikke å dra tilbake, de som "ble igjen på samme alder", er ofte de mest trangsynte, og slik er det iferd med å bli, så blir det mindre og mindre oppegående mennesker på landet, desverre.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg sier ikke at de ikke finnes. Det er også et definisjonsspørsmål på "karriere" og "landet"
En bondesønn som starter med en gravemaskin og ender opp som internasjonal entrepenør er en variant. Budgutten som ender som finansguru er en annen.
Det er også forskjell på Gvarv og Ski
Men det er løiten tvil om at vi på landet har det best, karriere eller ikke :)
Det som etter min mening er best, å bo steder hvor det er både tett ved byen og som på landet. Sikkert derfor eiendomsprisene er som de er på bygdøy og snarøya :D

Topp Bunn