Hypex DLCP Preamp/processor/XO - ENDELIG !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bra! Sån det skal være IMO. RePhase virker veldig OK å jobbe med.

Du legger på altså på et FIR filter for å korigere fase, etter at du har konstruert delefilter og justert EQ på vanlig måte?
    Ja, så enkelt. Eget EQ vindu for nivå og fase.
    Når en føler seg fornøyd, så generer man filteret - kjører copy/paste og limer inn filterparametrene.

Hva skjer hvis man begynner å FIR korigre hver enkelt enhet. Vil ikke det føre til fryktelig mye forsinkelse kanalene imellom, særlig for bass som krever mye lengre filtre enn HF?
    Ser jo at RePhase er designet for dette og da åpner mulighetene seg for Brickwall filtre og slikt. Men ser for meg at det raskt kan balle på seg med delay og at man på et tidspunkt kan gå tom for regnekraft i DSP.
    Er det et praktisk problem når FIR kanalene settes opp med samme antall tapper? Det er normalt sett egen kontroll for ren tidsforsinkelse i DSP-ene, inklusive MiniDSP OpenDRC. rePhase holder kun styr på en måling om gangen.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Lurte på kva som er tanken til dei seks hulla merka trigger bak på kabinettet? Jack? Eller kva anna? Rekner jo med dei er til styring av utgangstrinn.

Og ein ting til, kva skal ein gjere med chassis- jord på XLR kontaktene som er til utgangane, analog ut? Kople saman og til jord saman med jord frå stikkontakt?

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Slenger ut etspørsmål her til den lille skare som pysler med sine DLCP
    Hypex sier i sitt materiale at USB inngangen skal kunne brukes til audio.
    Det får jeg ike til å fungere.
    Jeg kjenner ikke til kvaliteten på USB inngangen på DLCP om det i det heletatt går å mate den med musikk filer den veien.
    Kan hende det er like greit å brke en USB / Spdif konverter. Noen kommentarer?
    Har ikke helt tro på spdif rett ut fra mother boarden på min pc.

Hbicht

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    311
    Jeg har hypex input Board til min dlcp og USB inngangen fungerer helt fint for meg.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei E.H

Takk for svar.
    Har du 6 eller 12 kanaler?
    Lurer på om mitt problem kan være knyttet til at jeg har 12 kanaler og det virker ikke som begge
    DLCP boardene snakker helt godt sammen alltid.
    Man må slå på en bryter når man skal lage filtre for board numer to.

Habicht

ee

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har begynt å få Jitter, bits og Khz - nerver. Har pr nå DLCP med en skarve squeezebox touch som kilde. Vurderer å bytte ut dette med en auralic eller bluesound først og fremst for å gjøre livet enklere, mtp intern lagring av musikk og også streaming av fremtidig MQA. Er dette helt iddioti med tanke på at saften uansett må gjennom kverna inni DLCPn ?

Er det SPDIF/ usb eller optisk som i teorien skal bli best? hva med denne femtocklok hypen, er det noe man kan få glede av sammen med en DLCP?
    mange spørsmål dukker opp når man går gjennom en liten tekno-depresjon og har mista kontakten med NAS´en.....

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    jeg er dagens orakel:
    vi testet DLCP med sonos eller noe sånt og coaks i mellom hos Stene. Hakket noe vansinnig.
    Byttet til optisk, og livet var herlig
    Konklusjon: optisk er best

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå var du beskjeden Johan.
    Bare degens orakel, det er like før jeg sender flybiljett til oraklet langt i vest.
    Ingen annen jeg kjenner som forstår seg på disse hollender greiene.

Ikke til å tvile på konklusjonen, men jeg kører USB ut fra PC til USB/SPDIF konverter og videre coaks til DLCP.
    Ikke noe hakking her, men ee mener uansett at jeg er døv over 10k så kanskje det hakker som fan i diskanten:p
    Derimot har jeg ikke fått det til å fungere med USB rett i DLCP, tror det har med mangel på kommunikasjon mellom
    de to kortene i min boks å gjøre.

Habicht

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    jeg er dagens orakel:
    vi testet DLCP med sonos eller noe sånt og coaks i mellom hos Stene. Hakket noe vansinnig.
    heisann, liten rettelse - optisk hakker fra sonos men ikke coaks.

ee

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    hehe okei!, jaja en av de funker i alle fall høres det ut som.. har bare prøvd coax her i stua.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    jeg er dagens orakel:
    heisann, liten rettelse - optisk hakker fra sonos men ikke coaks.
    hva pokker... mente det var omvendt
    Orakelstatusen for staks fisk

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har bare brukt optisk uten problem.
    Tror USB er bare for kontroll og ikke musikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt optisk fra parabol dekoder uten problemer. Har ellers kjørt AES/EBU.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Angivelig skal USB kunne brukes til audio.
    Det vises i allefall når man knapper i gjennom inngangene.
    Men som sagt med to kort kommer det lyd, men virker som det er
    bare fra de kortet som er valgt med vippebryteren på baksiden.

Habicht

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Joda, sikkert. Har bare lest noen klager over at en ikke får full uttelling med opplösning med USB.

Som dere har fått med dere er en ny filter designer kommet ut i beta. En del kluss med den (bombe!) men Hypex er mottakelige for innspill. Tror dette blir ok med tid og stunder. Ny firmware for kontroller og moduler er også kommet. De skal löse en del problemer med to moduler.

Men OBS! Alle problemer jeg har hatt med DLCP er i forbindelse med filteropplasting eller firmware-tukling. Hold tunga rett i munnen för dere gjör noe som helst, og dere med to moduler: pass på at dere fölger rett prosedyre. Prosedyren er selvfölgelig ikke i noen manualer, men den står på diyaudio under DLCP tråden der. Jeg kan også bistå med nödhjelp.
    Må innrömme at DLCP guruen selv fyrte opp (les: svart röyk) en modul lille julaften, og venter spent på pakke fra Hypex :p så det er ikke helt rett frem med denne herligheten.

De som ikke har samme fikletrang som meg, kan leve i lykkelig uvitenhet med sin kjære dlcp (les: Habicht).

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke lengre noen unnskyldning for gutta i Holland Johoo, de skulle vært waterboardet i sauemig og grisedengt over pungen med en rusten flisete tugger wire. Makan til totalt sett elendig produkt skal du jammen lete lenge etter. Selv Lancia Stratos ville fremstått som et pålitelig produkt i sammenligningen med DLCP. Hvem andre enn oss nolduser holder ut med et så notorisk upålitelig produkt og leverandør som dette og i tillegg smiler som en Ivo Caprino dukke i gleden av at det låter greit når det av og til funker? Hypex sine dager er kjapt talte på DSP-fronten med alt det spennende som vil komme fra andre produsenter i tiden fremover, hvis de da ikke iler til og klipper skjegget og kommer seg i ærlig arbeid som andre folk.

Edit: Jeg snakker ikke om forsterkerproduksjonen i dette oppgulpet.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og jeg som var i ferd med å sende en flybiljett til Oraklet :D
    Jeg får vel fortsette å leve etter prinsippet mindre røyk mer musikk.

Men spøk til side, det lover godt at det kommer noe ny utvikling fra Hypex.
    Det kan ikke med beste vilje sies at brukergrensesnittet har vært intuativt eller
    brukervenlig. Har tørrtrent litt, men må si at de verste tegneprogrammene jeg har vært borti
    er ikke verre en filterdesign. Men som jeg bruker si, klarte jeg å lære meg tysk
    skal jeg vel klare å lære meg DLCP Hollandsk.
    I teorien er DLCP en fantastisk boks som også til en stor del
    klarer å gjøre fantastiske ting i praksis.

Du hører nok fra meg før jeg setter fyr på den.
    Skal bare på ut all julenips og "diffusorn" da kommer vi i gang igjen.
    Fikk løst en del PC problemer i juleferien så nå har jeg ikke så mange unskyldinger igjen:rolleyes:

Habicht

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.755
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke lengre noen unnskyldning for gutta i Holland Johoo, de skulle vært waterboardet i sauemig og grisedengt over pungen med en rusten flisete tugger wire. Makan til totalt sett elendig produkt skal du jammen lete lenge etter. Selv Lancia Stratos ville fremstått som et pålitelig produkt i sammenligningen med DLCP. Hvem andre enn oss nolduser holder ut med et så notorisk upålitelig produkt og leverandør som dette og i tillegg smiler som en Ivo Caprino dukke i gleden av at det låter greit når det av og til funker? Hypex sine dager er kjapt talte på DSP-fronten med alt det spennende som vil komme fra andre produsenter i tiden fremover, hvis de da ikke iler til og klipper skjegget og kommer seg i ærlig arbeid som andre folk.

Steike for et litterært mesterverk!! Definitivt SlukApprobert - særlig den kreative avstraffelsen :D Herved innlemmet i repertoaret. Selv om både metode og verktøy bærer sterkt preg av Vestlandet, med innslag av både sauer og offshore/supply produkter.

For å være litt seriøs, jeg er helt enig med deg i at å dra begrepet "interaktiv produktutvikling" så langt som dette er for drøyt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kort oppsummert, hvis jeg skal ha DSP/XO, DEQX. Hvis ikke kommer DSP'n til å trenge regelmessig hjelp av JoHoo, og jeg fra DPS.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.755
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe å være redd for, jeg har time på DPS i morgen :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men det skyldes ikke DSP? Uansett, det er knapt noe bedre i verden enn skikkelig TBF. ;)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Steike for et litterært mesterverk!! Definitivt SlukApprobert - særlig den kreative avstraffelsen :D Herved innlemmet i repertoaret. Selv om både metode og verktøy bærer sterkt preg av Vestlandet, med innslag av både sauer og offshore/supply produkter.

For å være litt seriøs, jeg er helt enig med deg i at å dra begrepet "interaktiv produktutvikling" så langt som dette er for drøyt.
    Satser på Slukeraturprisen i år :D
    Seriøst, problemet er ikke HW, det er måten de har drevet SW utvikling og vedlikehold på. Så har jeg også vært spesielt utsatt med bruk av to moduler for 12 kanals drift. Mulig jeg i tillegg har vært ekstra uheldig med min enhet eller at min bruk stresser livskiten ut av softwaren deres - uansett så synes jeg det er dumt at de så til de grader skal overlate kvalitetskontrollen til brukerne.
    Bortsett fra litt tungvindt bruk og litt mangel på funksjonalitet så har faktisk, bank i bordet, den nye Filterdesigneren fungert overraskende stabilt - so far.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

Såpass? :confused:
    Huff da, det var ikke bra.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.819
    Sted
    Østfold
    Det verste var vel egentlig at å justere volumekontrollen hele tiden var risikosport. Sikkert problemer med kommunikasjonen mellom de to modulene.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det verste var vel egentlig at å justere volumekontrollen hele tiden var risikosport. Sikkert problemer med kommunikasjonen mellom de to modulene.
    Volumkontrollen med IR-remoten var lenge et mareritt og slo plutselig av DLCP-en eller mutet noen tilfeldige kanaler. Det i kombinasjon med voldelig popping kunne ta nattesøvnen fra enhver. Men heldigvis så ser det ut til at problemet nå er fikset.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En stor årsak til Tytte71 sin frustasjon skyldes nok at han kjørte 12 kanaler fra dag 1. Og det fungerte ikke. Det gikk ganske langt tid før Hypex kom med en firmware som fungerte for mer enn en DLCP og 6 kanaler.

Jeg tror ikke vi andre som kjenner oss igjen Tytte71 sine beskrivelser, selv om det har vært noen små bugs også bruk av en DLCP.

Men for all del, Hypex burde selvsagt aldri ha sendt et slikt uferdig produkt på markedet. I det minste burde de ha oppgitt at det ikke fungerte med flere DLCP kort. Virker som de ikke en gang testet dette selv.

S

Syncrolux

Gjest
    Høres ikke bra ut. Nå har jeg ikke erfaring med DLCP, men en del av de plate-ampene Hypex har med DSP. Opplevelsen med de er alt annet enn god, for å si det sånn.

Det er litt snålt at et "low-end" og utskjelt kina-produsert produkt som Behringer DCX2496 er dønn stabilt og funker som det skal, mens Hypex ikke får det til...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høres ikke bra ut. Nå har jeg ikke erfaring med DLCP, men en del av de plate-ampene Hypex har med DSP. Opplevelsen med de er alt annet enn god, for å si det sånn.

Det er litt snålt at et "low-end" og utskjelt kina-produsert produkt som Behringer DCX2496 er dønn stabilt og funker som det skal, mens Hypex ikke får det til...
    Har du lyst til å prøve min DLCP og sammenligne den med DAD? Jeg er interessert i høre hvordan den står seg lydmessig mot DAD. Regner med det er AX24 du har ikke ikke den nye DX32.

S

Syncrolux

Gjest
    Takk for tilbudet Orso, men jeg vet ikke om jeg egentlig gidder så lenge jeg har noe som er 100% stabilt, pålitelig, fleksibelt og låter bra. Men skal tenke på det.

En sammenligning blir vel uansett ikke DAC mot DAC, men også to ulike DSP-softwares og forskjellige filterløsninger. Vil tro forskjellen her er mye større? Kan man forresten bruke DLCP som en ren DAC uten å bruke DSP'en ?

Det er AX24 jeg har ja. Det blir nok stående lenge her.

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har ikke turt å oppgradere HW/SW enda i frykt for å oppleve problemer, men får vel bare gjøre det snart.
    Ellers har min DLCP vært overraskende stabil i forhold til hva jeg ser andre har opplevd (6-kanals), strengt talt har den bare vært vrang en gang og det var da JoHoo var her med sin egen PC og koblet seg til min DLCP...

Kan også nevne at jeg hadde et defekt DLCP kort som gjorde at gain på ene analoginngangen var sikkert 50db lavere enn den andre, Hypex var litt vrange i starten - men etter en liten trussel om å gå over til Groundsound så sto jaggu meg en kar fra UPS på døra allerede to dager etter med ny modul til meg.

Når det gjelder optisk/coax så bruker jeg begge - coax til Sonos og optisk til TV, og det har aldri vært noe problem med lyden her.

Har for øvrig endelig lyd igjen etter 3-4 måneder uten, og nCore står ikke tilbake for First Watt forsterkerne jeg måtte sende helt til Sverige for å bli kvitt :D (eller Holton som ble værende i landet)
    Nå kan jeg faktisk lytte noen timer i strekk, tidligere begrenset det seg til 2, maks 3 timer før varmen gjorde det ubehagelig å være i rommet. Skulle jeg fortsatt slik måtte jeg bygget badebasseng i naborommet til avkjøling ved lengre økter.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt snålt at du nevner denne som dønn stabil. Hadde en slik og koblet den kun opp to ganger ifm. testing av høyttaleroppsett. Andre gangen tok den plutselig kveld midt under seansen :rolleyes:.

S

Syncrolux

Gjest
    Det er litt snålt at du nevner denne som dønn stabil. Hadde en slik og koblet den kun opp to ganger ifm. testing av høyttaleroppsett. Andre gangen tok den plutselig kveld midt under seansen :rolleyes:.
    Hehe. Litt typisk Behringer. Enten er boksene helt i orden (jeg har hatt mange av de), eller så dør de etter kort tid (noe jeg også har opplevd). Men funksjonsmessig er det ikke noe galt med de.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbudet Orso, men jeg vet ikke om jeg egentlig gidder så lenge jeg har noe som er 100% stabilt, pålitelig, fleksibelt og låter bra. Men skal tenke på det.

En sammenligning blir vel uansett ikke DAC mot DAC, men også to ulike DSP-softwares og forskjellige filterløsninger. Vil tro forskjellen her er mye større? Kan man forresten bruke DLCP som en ren DAC uten å bruke DSP'en ?

Det er AX24 jeg har ja. Det blir nok stående lenge her.
    Den er stabil i 6 kanaler vil jeg si.

Det er selvsagt en utfordring det med ulike filterløsninger for en rettferdig sammenligning. Siden du kjører FIR, så hadde det vært best å vente til DLCPen har det på plass.

Ja, den kan brukes som ren DAC. Du må bare laste opp et tomt filter for å få lyd. Det er slik jeg har sammenlignet den mot annet og da med passive høyttalere.

Vi kan kommer tilbake til det. Hvis ikke det blir aktuelt, så kan det jo tenkes en eier av AX24 i Bergen er villig til å la meg låne hans.

Fra DAD ;D
    D/A kvaliteten i DX32 er betydelig bedre end AX24 som jo også lyder rigtigt godt.

S

Syncrolux

Gjest
    Vi får se.
    Det er vel fortsatt ikke mulig å se hva slags nivåer man har på DLCP'en? Digitale nivåmetre altså, slik som alle vettuge løsninger har.

ee

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan laster man inn målinger fra REW inn i den nye filterdesign? må man fortsatt inn i TXT fila og slette og herje?, den spør etter .DAT hvordan får jeg dette fra REW?

ee

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    svaret er visst ja, virker det som. Slettet og renamet som .DAT

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se.
    Det er vel fortsatt ikke mulig å se hva slags nivåer man har på DLCP'en? Digitale nivåmetre altså, slik som alle vettuge løsninger har.
    Jeg har ikke testet den nye beta firmwaren, men det er i alle fall ikke tilgjengelig med versjonen jeg har.

S

Syncrolux

Gjest
    Send en bug-rapport til Hypex og si at nivåmeterne ikke vises i softwaren... hehe.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153

Har du lyst til å prøve min DLCP og sammenligne den med DAD? Jeg er interessert i høre hvordan den står seg lydmessig mot DAD. Regner med det er AX24 du har ikke ikke den nye DX32.
    Støynivået på DLCP vs DCX2496 er dag og natt, DLCP er mykje betre i så måte. Har testa på ellers identisk oppsett, med horn i toppen.

Men tipper dette ligg i analogdelen på 2496, denne er så som så, og ser ut til å være mange diskrete regulatorar på DLCP, så tipper kanalane jobber temmeleg uavhengig av kvarandre mtp strømforsyning. Kikka på DACane, desse er faktisk av ein type som er pinkompatible i desse produkta, men DLCP har ein nyare type som skal være hakket vassare. Det står på To Do lista mi å bytte desse ut på 2496(har krinsane liggande), då vil det være same DAC som i DLCP. I tillegg tenkte eg å kjøre passiv filtrering, og sløyfe analogt utgangstrinn. Då vil ein i såfall kunne teste om det er stor forskjell på digitaldelen mellom 2496 og DLCP.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn