Hypotese: Hvorfor noen foretrekker vinyl.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg startet i '71 og har klart å dra på meg over 10k LP'er men like fordømt går det i CD'er....
    Er dette av praktiske eller lydmessige årsaker? Har jo forstått det sånn at du er en eldre herremann, så tenker at du kanskje du ser mørkt på å stuke deg til beins oftere enn nødvendig. ;D
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg startet i '71 og har klart å dra på meg over 10k LP'er men like fordømt går det i CD'er....
    Er dette av praktiske eller lydmessige årsaker? Har jo forstått det sånn at du er en eldre herremann, så tenker at du kanskje du ser mørkt på å stuke deg til beins oftere enn nødvendig. ;D
    Pass deg, han er enda eldre enn du tror! ;D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.495
    Antall liker
    17.285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg startet i '71 og har klart å dra på meg over 10k LP'er men like fordømt går det i CD'er....
    Er dette av praktiske eller lydmessige årsaker? Har jo forstått det sånn at du er en eldre herremann, så tenker at du kanskje du ser mørkt på å stuke deg til beins oftere enn nødvendig. ;D
    Familien som klaget. De ble så lei romlinga fra rullatoren over gulvet omtrent hvert 20 minutt;)
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Jeg har vokst opp med vinyl. Lenge var det bare vinyl som gjaldt. Senere ble det ja-takk-begge-deler (som Ole Brumm aldri sa) - men nå er vinylen definitivt ute av huset, til fordel for digital musikk fra harddisk.

    Jeg leser en del av innleggene i denne tråden slik, at en forklaring er på sin plass. Så her kommer den:

    For meg har det seremonielle, som nevnt rett ovenfor her, hatt utelukkende negative sider. En hindring spesielt for kona og resten av familien til å spille musikk. Kona ble så stresset av kravene til forsiktig og korrekt håndtering av plater, platespiller, støvbørsting og alt det der, at det endte opp med null musikkspilling for hennes vedkommende. Nå går hun inn i det digitale musikkarkivet vårt med den største selvfølgelighet og spiller det hun har lyst til å spille. Uten å være bekymret for noe som helst.

    Det mest irriterende med vinyl for mitt vedkommende var denne evinnelige snuingen og skiftingen av plater i utide. Å måtte snu platen etter en sats eller to av en symfoni eller et par ganger i løpet av en rockekonsert, hører ikke hjemme i min så-nær-konsertopplevelsen-som-mulig-verden. De driver ikke med slikt i konserthuset. Ei heller på en rockekonsert - der dundrer de i vei i timer ad gangen - nærmest uten pause. Her er digital musikk helt overlegent.

    Covere er heller ikke noe som fører meg tettere innpå musikken - snarere tvert i mot. Et skikkelig distraksjonsmoment - som heller ikke har noen plass i den levende musikken. Vi sitter da ikke i konserthuset eller på en rockekonsert og fikler med albumcovere? Jeg merker i hvert fall at jeg konsentrerer meg mer om musikken når jeg ikke fristes til å sitte og bla i et cover.

    Digitalisert musikk har ført til at jeg hører på mer musikk enn før. En del av mine gamle vinylplater har vært mye blandet drops - et par gode låter blant en overvekt av møl. Ble aldri spilt før. Med digitalversjonen liggende på harddisken, hender det at jeg setter på også disse platene - og om jeg ikke orker å høre alt, og zapper litt, så hører jeg i hvert fall noe. Bedre enn ingenting. Pluss at jeg som regel spiller hele platen i digital utgave, og ikke bare førstesiden, slik jeg hadde en lei tendens til i vinyltiden.

    Digital musikk er også mer mobil enn vinyl. Viktig for meg og mine tre stereoanlegg. Dessuten kjekt for musikkspilling på terrassen og i bilen - og ikke minst ved hifi-besøk, enten man får besøk eller skal på besøk. Pluss at det hele er nærmest immunt mot å bli ødelagt. Nå går det an å by opp til fest hjemme - eller invitere musikkglade barn og barnebarn - uten å frykte for å få ødelagt plater og platespiller.

    Lydmessig synes jeg digitalmusikken er bedre. Ikke sånn at det er plagsomt med god vinyllyd - men helt subjektivt, naturligvis, er digitallyd gjennomgående bedre i mine ører.

    Bare noen momenter i full fart som har vært viktige for kona og meg hjemme hos oss.
    T.o.m jeg som er født på 50tallet og vokst opp med vinyl synes dette innlegget er knall og riktig beskrevet , flott ! Har aldri spilt så mye musikk som nå , og ikke minst utvidet min horisont betydeligt !
     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Jeg foretrekker vinyl fordi jeg synes det låter best i mitt oppsett i mitt lytterom.
    Jeg plages overhodet ikke over anstrengelsen det er å snu LP'n.
    At enkelte argumenterer mot vinyl fordi de har LP'er med kjedelig musikk synes jeg er spesielt.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg har vokst opp med vinyl. Lenge var det bare vinyl som gjaldt. Senere ble det ja-takk-begge-deler (som Ole Brumm aldri sa) - men nå er vinylen definitivt ute av huset, til fordel for digital musikk fra harddisk.

    Jeg leser en del av innleggene i denne tråden slik, at en forklaring er på sin plass. Så her kommer den:

    For meg har det seremonielle, som nevnt rett ovenfor her, hatt utelukkende negative sider. En hindring spesielt for kona og resten av familien til å spille musikk. Kona ble så stresset av kravene til forsiktig og korrekt håndtering av plater, platespiller, støvbørsting og alt det der, at det endte opp med null musikkspilling for hennes vedkommende. Nå går hun inn i det digitale musikkarkivet vårt med den største selvfølgelighet og spiller det hun har lyst til å spille. Uten å være bekymret for noe som helst.

    Det mest irriterende med vinyl for mitt vedkommende var denne evinnelige snuingen og skiftingen av plater i utide. Å måtte snu platen etter en sats eller to av en symfoni eller et par ganger i løpet av en rockekonsert, hører ikke hjemme i min så-nær-konsertopplevelsen-som-mulig-verden. De driver ikke med slikt i konserthuset. Ei heller på en rockekonsert - der dundrer de i vei i timer ad gangen - nærmest uten pause. Her er digital musikk helt overlegent.

    Covere er heller ikke noe som fører meg tettere innpå musikken - snarere tvert i mot. Et skikkelig distraksjonsmoment - som heller ikke har noen plass i den levende musikken. Vi sitter da ikke i konserthuset eller på en rockekonsert og fikler med albumcovere? Jeg merker i hvert fall at jeg konsentrerer meg mer om musikken når jeg ikke fristes til å sitte og bla i et cover.

    Digitalisert musikk har ført til at jeg hører på mer musikk enn før. En del av mine gamle vinylplater har vært mye blandet drops - et par gode låter blant en overvekt av møl. Ble aldri spilt før. Med digitalversjonen liggende på harddisken, hender det at jeg setter på også disse platene - og om jeg ikke orker å høre alt, og zapper litt, så hører jeg i hvert fall noe. Bedre enn ingenting. Pluss at jeg som regel spiller hele platen i digital utgave, og ikke bare førstesiden, slik jeg hadde en lei tendens til i vinyltiden.

    Digital musikk er også mer mobil enn vinyl. Viktig for meg og mine tre stereoanlegg. Dessuten kjekt for musikkspilling på terrassen og i bilen - og ikke minst ved hifi-besøk, enten man får besøk eller skal på besøk. Pluss at det hele er nærmest immunt mot å bli ødelagt. Nå går det an å by opp til fest hjemme - eller invitere musikkglade barn og barnebarn - uten å frykte for å få ødelagt plater og platespiller.

    Lydmessig synes jeg digitalmusikken er bedre. Ikke sånn at det er plagsomt med god vinyllyd - men helt subjektivt, naturligvis, er digitallyd gjennomgående bedre i mine ører.

    Bare noen momenter i full fart som har vært viktige for kona og meg hjemme hos oss.
    T.o.m jeg som er født på 50tallet og vokst opp med vinyl synes dette innlegget er knall og riktig beskrevet , flott ! Har aldri spilt så mye musikk som nå , og ikke minst utvidet min horisont betydeligt !

    Ingen er tvunget til at sidde med coveret i hånden.:)
    Og hvorfor sammenligne hifi med "rigtig" koncert? Det er to uundværlige men forskellige ting.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt en del vinylrigger til noen titalls tusener men ingen jeg selv kunne leve med! Kun for nostalgien. Er avhengig av en støyfri bakgrunn og det har jeg aldrig hørt med vinyl
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Har hørt en del vinylrigger til noen titalls tusener men ingen jeg selv kunne leve med! Kun for nostalgien. Er avhengig av en støyfri bakgrunn og det har jeg aldrig hørt med vinyl

    Men det findes.
    Og hvis ikke det lykkes for dig, at få tyst baggrund,
    så bare vend fasen i den ene kanal og da forsvinder al pladestøj/knas.:cool:;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det mest irriterende med vinyl for mitt vedkommende var denne evinnelige snuingen og skiftingen av plater i utide. Å måtte snu platen etter en sats eller to av en symfoni eller et par ganger i løpet av en rockekonsert, hører ikke hjemme i min så-nær-konsertopplevelsen-som-mulig-verden. De driver ikke med slikt i konserthuset. Ei heller på en rockekonsert - der dundrer de i vei i timer ad gangen - nærmest uten pause. Her er digital musikk helt overlegent.
    Greit nok, dette. Kanskje et bedre poeng så lenge vi snakker om klassisk. Det er tross alt musikk skrevet (for det meste) lenge før elektronisk, eller for den del mekanisk innspilling var noe tema i det store og hele.

    Men. Musikkhistorien og musikken er i høyeste grad formet av hvordan den er formidlet til publikum. Singelen, LP'en, CD'en, harddisken, eller for den del VHS/DVD/BD. Alle formatene gir rammer for hva som er mulig å putte inn i det. Det er på en måte scenen på samme måten som et konserthus, en kirke, et leirbål, og den tas i bruk av kreative kunstnere på en måte som bruker mulighetene. Man kan oppleve ting live som ikke går på plate, og visa versa. Tørre vitser, dagsaktuelle slengbemerkninger, dialogen med publikum, og i det hele tatt. Man kan gjøre ting på plate som man ikke kan med publikum til stede, en symfoni uten at noen hoster, en halsbrekkende solo som går til helvete 9 av 10 ganger, kanskje til og med må klippes og limes sammen av flere forsøk, som Zappa har gjort flere ganger klippe sammen individuelle instrumenter fra forskjellige konserter, til og med forskjellige låter, og ende med interessant samspill som aldri fant sted i virkeligheten.

    Albumet er en egen form, jeg vil til og med si to, LP og CD. Som singelen, som konserten, som partituret.

    Tillegg, forresten: Jeg anbefaler denne boka til David Byrne. Han tar blant annet for seg noen tanker om hvordan sånne tilsynelatende uvesentlige ting som akustikken på CBGB's var med på å forme Talking heads som band.

    41IimGsn8OL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg


    Velegnet lesestoff i sommervarmen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Ja det er rart. Nesten det samme som at man postet en CD i "den best lydende plata i vinyl samlingen din" tråden.

    svar til #50.
     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Jeg velger vinyl fordi original vinyl presenterer musikken som er spilt inn på en mest dynamisk og levende måte..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker miksen som ofte er mer dynamisk på vinyl.
    Miksen er den samme på både CD og vinyl (ja, jeg har mikset begge deler selv). Det er mastringen som er forskjellig, og den foretas etter miks.
    Selv har jeg ingen sterke meninger om vinyl vs. CD, men har vinylsnurre på vei inn så jeg liker nok begge deler.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden denne tråden har tydeligvis har vekket en del gamlinger som ikke har et så "romantisk" syn på saken som vi yngre entusiaster har. Kan noen av dere gamlinger huske å ha lyttet på DBX-skiver?

     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk flere av kanskje de mest annerkjente produsenter/
    teknikere som fortsatt spiller inn musikk analogt.
    Disse innspillingene kommer som regel ut på alle digitale
    formater, og da selvfølgelig også vinyl.(180g/200g)
    Dette skjer visstnok fordi disse menneskene foretrekker analog
    lyd, fremfor digital. Det er mere arbeidskrevende å jobbe analogt,
    så det må vel sterke grunner til får å fortsette denne veien?😀

    Selv foretrekker jeg å kjøpe gml. analoge innspillinger på vinyl,
    og nye digitale innspillinger digitalt.

    På topp digital utstyr og topp analog utstyr, er min ringe erfaring
    at det kan låte veldig likt.
    Hva som låter best?
    Ja det kommer av kvaliteten på innspillingen du til enhver tid
    spiller av på, LP platen, eller sølvplaten.
    Dette er min erfaring.😀
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest

    For this recording, I chose the AKG C-24 tube stereo microphone andrecorded directly to two tracks through our tube microphone preamps and custom cables. We recorded
    analog tape, as well as high definition 24-bit PCM digital media at 176,400 samples per second. I hope you
    enjoy these performances and the sound.

    Bob Attiyeh
     
    Sist redigert:

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Når det er snakk om nyere inspillinger som er digitale blir kanskje ikke fordelen med vinyl like avgjørende som hvis inspillingen er analog. Ville da tro at konverteringen til digital og til analog igjen gjør at informasjon fort kan blir borte. Det avhenger selvfølgelig mye av digitalustyr som blir brukt både inn fra analog master og til CD og ut fra CD.
    Når det gjelder støy som det er mye snakk om her er nok det helt klart med på at Vinyllyden låter varmere i mange tilfeller. Digitalt er så rent at det ofte blir karaktisert som kaldt uten at det egentlig er riktig. Kjøpte på Lørdag en LP av Van Halen som jeg også har på CD. Nå blir det litt feil å sammenligne to helt forskjellige skilder men jeg likte begge deler. Ikke så stor forskjell egentlig. Kan vel faktisk si det samme om andre ganger jeg har sammenlignet. Liker best pop og rock på vinyl. Rolig musikk med knittring kan jeg spare meg for.
     
    Sist redigert:

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Tjah - fikk 2 spontane kommentarer fra 2 ungdommer som fulgte heim min sønn etter rigget opp avstøvet Ariston (en billig Linn-type spiller med billig Rega 300 arm og nyinnkjøpt 2m rød Ortofon) - på NAD 3020 og Daner Open høyttalere. Totalt sett et relativ billig "sett". Platen var Pink Floyd "The final cut".

    Kommentarene var: 1: Det var utrulig klar lyd (komm: tross platestøy..?) og 2: Dette var noe annet end spotify...

    Vet ikke om dette kan tilskrives LP som format - eller at de som i sin tid utgav denne LP brydde seg mer om kvalitet end dagens produsenter gør? Uansett - så handler hifi om at få best mulig musikalsk opplevelse - og så er det for meg ett fett om det er CD, SACD, streaming eller LP!

    Men etter at ha støvet frem nevnte (pakket bort etter fikk barn i pille-alderen) - så hører jeg faktisk mer og lengre tid på musikk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kanskje anlegget ellers? Om referansen er de små hvite dingsene som leveres med mobiltelefonen eller Beats by Dr. Deaf eller noe, så skal det neppe allverden til for å imponere.

    Jeg digger vinyl, altså. La det ikke være noen som helst tvil om den saken.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Vinyl er....for det første....svart plast med noen riller som går rundt og rundt på en platespiller. Men... det er også noe annet, som er vanskelig å forklare. Jeg spiller CD også..for all del, og så spiller jeg musikk fra Tidal på ein slik fjøl som du trykker på. Fjølen er koblet til CD-spilleren med en kabel, og lyden er upåklagelig. Men så kommer dette med nostalgien, enkelheten ( les : jævla mye styr med støv, rensing, justering, håndtering, snuing av plasten i tide og utide, etc, etc ). Har til og med laget forskjellige spillelister i Tidal, som kan surre og gå i timevis. Det er veldig enkelt med musikk som kommer av seg selv, uten noen form for anstrengelser. For meg er vinyl noe som definitivt tilhører den mørke og kalde årstid. Det er ikke mye som slår vinylavspilling foran peisen en fredagkveld med god vin og fyr i teltet....eller var det i peisen. I fjor vinter hadde madammen besøk av noen korvenner/venninner. Musikken den kvelden kom fra den tidligere nevnte fjølen - en stund. Plutselig stopper musikken. Hva f... er det som skjer. Jo... det er plutselig noe galt med nettet. Musikken fra fjølen har stoppet, og det står noe i et rødt felt øverst at noe er helt galt, og at musikken ikke kan fortsette, uansett faen hva du gjør. Det finnes nå 4 muligheter ...vinyl, CD, kassett eller synging ( de synger jo i kor - stort sett )!!!. Det begynte med CD. Musikken durte i vei fortsatt, sammen med litt samtale, vin og lite konsentrasjon om hva som egentlig ble spilt. Så åpnet jeg lokket på platespilleren, dro frem en LP med Leonard Cohen, la platen ned på tallerkenen, litt skruing på forsterkeren, og...noe merkelig skjer...samtalen stoppet, alle var nysgjerrige på hva som nå skulle skje. Alle i dette koret har levd noen år, og alle er fortrolig med vinyl. De fleste av dem har ikke hørt på vinyl siden 70-tallet, og er vant med knitring og dårlig lyd. Overaskelsen ble stor da knitring var helt borte, og lyden var ...faktisk...utrolig nok...ikke så helt bort i natten. Samtalen ble mye stillere, og det ble lyttet til musikken. Det ble til og med "hysjet" når noen begynte å prate !! Alle var borte for å se på leamikken som roterte, og var enige om at dette var stor stas. Det er noe eget med vinyl, men om lyden er bedre eller dårligere enn fra endre lyttegreier bryr jeg meg ikke om. Jeg ville aldri kun hatt vinyl, men jeg ville heller aldri vært uten.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Tydelig mange årsaker til at noen av oss foretrekker vinyl. Her er mitt liile bidrag til listen:

    Det er jo mange her inne som har live musikk og konserter som referanse. Så hva er spesielt med en konsert? Avhenger selvfølgelig av type konsert... men vil vel ikke påstå at konserter generelt alltid preges av absolutt ro mellom låtene som fremføres, lavt støygulv under fremføringen eller perfekt feilfri fremføring. Det er alltid en tilstedeværelse av ambient noise, være seg vinden som blåser under en utendørskonsert eller ett kremt fra personen bak deg.

    Kan tenkes at for mange av oss vil en viss tilstedeværelse av støy, uro og forstyrrende overraskelser representere noe levende, noe naturlig. Kan hende at noen av oss rett og slett distanserer oss litt fra det perfekte sterile lydbildet som skapes av det digitale mediet. Vi føler kanskje ekstra på den skrikende roen og tomheten mellom sporene på et perfekt støyfritt album, at det rett og slett skaper en kald og tung atmosfære når vi sitter og lytter, mens en vinylskive gir oss en varme og trygghet som jo ofte skapes av naturlig og kjent bakgrunnsstøy.

    Kan hende at det syntetiske for oss ligger nettopp i det perfekte.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    CD er som å ligge på isolat
    Vinyl er som å slippe ut i korridoren igjen
    :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hvorvidt LP er bedre enn CD/SACD/MP3/FLAC eller annet kommer man vel aldri til å bli enige om her inne.
    Jeg har ikke lenger platespiller, men skjønner de som har det. Det er noe eget ved lyden av en god platespiller.
    Det er også noe eget ved det å holde i en stor skive og et stort cover. Men der stopper også min fasinasjon.

    Det jeg ikke skjønner er når man sammenligner og/eller omtaler i samme åndedrag live/konsert lyd og LP. Hifi har da svært lite med PA og konsertlyd å gjøre?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig at magien til vinyl ligger i det ørevennlige imperfekte. Man kan også skape dette i selve digitalproduksjonen eller akustisk.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Enig at magien til vinyl ligger i det ørevennlige imperfekte. Man kan også skape dette i selve digitalproduksjonen eller akustisk.
    Nei, det kan man ikke uten videre. Støyen og unotene man tilfører syntetisk vil være uforanderlige og etterhvert forutsigbare, støyen man får av vinylen vil aldri være helt lik fra avspilling til avspilling.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig at magien til vinyl ligger i det ørevennlige imperfekte. Man kan også skape dette i selve digitalproduksjonen eller akustisk.
    Nei, det kan man ikke uten videre. Støyen og unotene man tilfører syntetisk vil være uforanderlige og etterhvert forutsigbare, støyen man får av vinylen vil aldri være helt lik fra avspilling til avspilling.
    Det kommer an på hvilke elementer man legger i det imperfekte. Selvfølgelig enig i det du skriver her, men at det fanger kjernen av vinylens magi er jeg ikke enig i. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Innbiller meg ikke at jeg kom med eureka innspillet, ville bare legge til noe på listen. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig at magien til vinyl ligger i det ørevennlige imperfekte. Man kan også skape dette i selve digitalproduksjonen eller akustisk.
    Hvordan gjør en dette akustisk Atle? Selv har jeg snurrer, men er for lat. Og spiller derfor mest cd. At disse er mulig å få tak i til en fornuftig penge gjør at jeg får dekket ekorn-genets behov..
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror dessverre det er mange her inne som aldri
    har hørt en topp topp analogrigg?😀
    Der finnes det nesten ikke hverken støy eller sus.😀
    Dessuten finnes det digitalrigger som kan låte
    varmere enn analogrigger.😎
     
    A

    ANM

    Gjest
    "Nesten ikke" er jo et svært relativt begrep synes jeg. Husker før man omsider la ned fett og lim fabrikken i området der jeg bodde før, klarte de å redusere utslippet av godlukten kraftig. Det hjalp ikke, lukten var der uansett og folk reagerte like fullt.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.000
    Antall liker
    11.946
    Sted
    Hus
    Siden denne tråden har tydeligvis har vekket en del gamlinger som ikke har et så "romantisk" syn på saken som vi yngre entusiaster har. Kan noen av dere gamlinger huske å ha lyttet på DBX-skiver?


    Nautilus produserte vel noen slike i half speed master variant ???
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    600
    Jeg gjorde den tabben å legge luktsvak hønsegjødsel på plena. Det er vel i samme gate :)

    "Nesten ikke" er jo et svært relativt begrep synes jeg. Husker før man omsider la ned fett og lim fabrikken i området der jeg bodde før, klarte de å redusere utslippet av godlukten kraftig. Det hjalp ikke, lukten var der uansett og folk reagerte like fullt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig at magien til vinyl ligger i det ørevennlige imperfekte. Man kan også skape dette i selve digitalproduksjonen eller akustisk.
    Hvordan gjør en dette akustisk Atle? Selv har jeg snurrer, men er for lat. Og spiller derfor mest cd. At disse er mulig å få tak i til en fornuftig penge gjør at jeg får dekket ekorn-genets behov..
    Omtrent slik du gjør det i praksis allerede vil jeg tro. Relativt komplekst å forklare den praksisen i teori, så vi kan ta det muntlig ved leilighet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    3.201
    Jeg husker første gang jeg fikk låne med en CD-spiller hjem. Det var vel et par år etter at CD-spillerne kom på markedet.
    Jeg hadde til og med kjøpt en CD-plate; Cowboy Junkies - Trinity Sessions, som var hot da.

    Cowboy_Junkies-The_Trinity_Session_(album_cover).jpg


    Snakk om nedtur, musikerne hørtes ut som om de var pakket inn i sånn tykk byggeplastfolie.
    Etterhvert har jeg jo blitt vant til digital-lyden, men .....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den følelsen kjenner jeg igjen! Jeg kjøpte en Sony Cdp 101 da den kom høsten 1983. På det tidspunktet hadde jeg Michell Gyrodeck med digert diy-power, Stax UA-9 cf arm og Stax cpy-ecp1 kondensatorpickup. Det ble så rått parti at spilleren ble solgt etter tre uker..
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Den følelsen kjenner jeg igjen! Jeg kjøpte en Sony Cdp 101 da den kom høsten 1983. På det tidspunktet hadde jeg Michell Gyrodeck med digert diy-power, Stax UA-9 cf arm og Stax cpy-ecp1 kondensatorpickup. Det ble så rått parti at spilleren ble solgt etter tre uker..
    Den tiden husker jeg også. Min første cd spiller var også denne "berømte" Sony cd spilleren.😄
    Var vel nesten like lite imponert som deg.😢
    I dag er det nok ikke samme sak. Noen satser på en god analogrigg med alt det innebærer.
    Andre satser like friskt på en digitalrigg😎
    De som da bruker store resurser på en analogrigg, vil etter all sannsynlighet foretrekke
    dette fremfor en middels Digitalrigg og omvendt selvsagt😄
    Dette er vel kanskje største grunnen til at noen foretrekker det ene fremfor det andre?👍
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Enig at magien til vinyl ligger i det ørevennlige imperfekte. Man kan også skape dette i selve digitalproduksjonen eller akustisk.
    Hvordan gjør en dette akustisk Atle? Selv har jeg snurrer, men er for lat. Og spiller derfor mest cd. At disse er mulig å få tak i til en fornuftig penge gjør at jeg får dekket ekorn-genets behov..
    Omtrent slik du gjør det i praksis allerede vil jeg tro. Relativt komplekst å forklare den praksisen i teori, så vi kan ta det muntlig ved leilighet. :)
    Løsningen er å strime via PC/Lappetopp og samtidig kjøre et tilleggsprogram som akkumulerer naturlige effekter i tilfeldig rekkefølge og intervaller. Hvis klassisk: hosting, frasing med papir, hvisking, pastiller som triller nedover i salen (eller var det kanskje på kino?), rauting (utekonsert) og andre rurale lyder. Husk: Ingen klapping mellom satsene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn