Lagga
Hi-Fi freak
Eller IFA.....For optimal realisme må nevnte pastiller være "Tenor"...
(som riktig nok ikke var tenor, men bass....)
/ Morten
Eller IFA.....For optimal realisme må nevnte pastiller være "Tenor"...
jeg skulle så inderlig gjerne sett at man sluttet å bruke begrepet "vinyl" om LPr. Det er da vel ingen som omtaler CDr som "polykarbonat"? Huff! Dette er et slikt forferdelig hipsterbegrep introdusert av den generasjonen som lever i den tro at hifi - klubben oppfant den analoge platespilleren ;-)Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self
Det går en tråd på diyAudio der man prøver forstå hvorfor man foretrekker vinyl. Douglas Self, en kjent designer, tar opp tråden fra et leserinnlegg i HiFiNews, des 2015.
Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self - diyAudio
Bakgrunn for hypotesen:
Fra pick-up/vinyl grensesnittet kommer et signal med en lav frekvent bakgrunnsstøy grunnet begrensning i kvalitet på pressing osv. Dette signalet er ute av fase og kan vanskelig bli lokalisert av øret og derfor kan det bli tolket som «surround sound» - i betydning av større rom.
Alle som har lekt litt med surrond DSP modi på ulike AV recivere kjenner igjen følelsen av at lydbilde vokser litt i forhold stereo modus.
Synes tråden fra D.S. var såpass interessant at jeg fikk lyst dele…
mårnings!Vel, mine gode mann, betegnelsen vinyl kom lenge før hipster var et daglig begrep og det er faktisk en hipster-greie å være motstander av ordet. Vinyl dukket nok opp som følge av at begrepet plate, som forøvrig vi brukte og jeg fortsatt bruker hjemme, ikke lenger var spesifikt nok og kunne like gjerne bety CD. Må gjerne si LP, men det er jo kun ett av formatene, nemlig 12" 33. Det finnes også 12" 45, 10" 33 og singler, men det kan man kalle CD-singelen også, så da må man spesifisere og si 7" 45 eller bare 45, som jo igjen er en hipster-betegnelse. Synes vinyl er et godt fellesbegrep jeg...
Prudence var tidlig ute her med å lansere ideen om "skitlukt fra en trøndersk utedass"For å koble sammen med tråden om tweaks over toppen, mer spesifikt innlegget om flasker med fjelluft fra preikestolen: Etter røykeloven, kanskje det ligger en smule livefølelse i svette- og prompelukt på flaske. Gjerne koordinert med musikken så man får en jevn fin duft av svette, og en og annen braker i forbindelse med med crescendi i musikken.
Aldri høyrt DBX-skiver, men hadde ein DBX 122, som eg brukte å gjere opptak med. Vart bra, bortsett frå nokre hysteriske dynamiske pumpeeffekter som gjorde at eg kutta det ut etter kvart.Siden denne tråden har tydeligvis har vekket en del gamlinger som ikke har et så "romantisk" syn på saken som vi yngre entusiaster har. Kan noen av dere gamlinger huske å ha lyttet på DBX-skiver?
https://en.wikipedia.org/wiki/Dbx_(noise_reduction)Hva er egentlig dbx? Gammelt sykkelmerke?
Ja, du kunne få ganske uheldige pumpe-effekter i lyden på grunn av det. Husker Petter Rønneberg (Wahn etc) hyllet DBX. Han drev kz-labelen Sophisticated Artwork på åttitallet. Men akkurat til hans type musikk (ambient analoge synthlandskap) fungerte det greit, men i det øyeblikket det ble litt mer dynamisk begynte det å pumpe i noen tester jeg var med på.Hadde ( har? ) en kassettspiller med dbx, men det var ubrukelig i praksis. Støygulvet gikk opp og ned sammen med musikken, veldig forstyrrende.
Jeg brukte Vinyl i mine yngre konfirmantdager den gang jeg hadde oppsett med Quad ESL63 ++. I dag bruker jeg kun digitalt grunnet krav til ryddighet i stua, og ikke minst fordi jeg elsker å grave på TIDAL og Spotify etter ny musikk. I tillegg har jeg alle mine favorittalbum på SSD disk på DSD eller highres - mye jazz, klassisk og prog-rock...Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self
Det går en tråd på diyAudio der man prøver forstå hvorfor man foretrekker vinyl. Douglas Self, en kjent designer, tar opp tråden fra et leserinnlegg i HiFiNews, des 2015.
Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self - diyAudio
Bakgrunn for hypotesen:
Fra pick-up/vinyl grensesnittet kommer et signal med en lav frekvent bakgrunnsstøy grunnet begrensning i kvalitet på pressing osv. Dette signalet er ute av fase og kan vanskelig bli lokalisert av øret og derfor kan det bli tolket som «surround sound» - i betydning av større rom.
Alle som har lekt litt med surrond DSP modi på ulike AV recivere kjenner igjen følelsen av at lydbilde vokser litt i forhold stereo modus.
Synes tråden fra D.S. var såpass interessant at jeg fikk lyst dele…
Ihvertfall så nyansert som en samtale mellom to personer som foretrekker CD kan bli. :/Ganske nyansert prat rundt vinyl vs cd.
Problemet - om man kan kalle det for et problem - er at man også trenger et godt RIAA-trinn, og at man snart vil oppdage at lyden blir enda bedre dersom man legger på en del tusenlapper. Og dermed har man det gående.Ein trenger ikkje lese andres erfaringer og meininger alltid,det beste er å få erfaring sjøl.
Prøv og feil metoden er heilt genial,glede og fustrasjon hånd i hånd.
Den som har prøvet og feilet "nok" med feks vinyl,oppdager at vinyl er klasser bedre enn digitalt på feks vokal,klang,rytme,trøkk,3d.(4d?)også bortetter.
Nevnte eg klangen i vinyl forresten?
Men det finst masse dårlige innspillinger på vinyl,akkurat som på cd,desverre.
Ikkje treng det vere dyrt heller,sjøl bruker eg lenco l75 med tungt plinth,2 armer(rega rb250+stax ua70)totalpris snurrer,ca10k.