I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    GOD PÅSKE!

Påsken er kommet og roen har senket seg på Bekkelaget og hva passer vel bedre å skrive en liten oppdatering på hifistatus på en skjærtorsdag?

Anlegget har stått "steady state" de siste ukene. Det har blitt lite hifi, men masse masse lytting. Har blitt kjent med styrker og svakheter. Må nok innse at lydprestasjonen har gått litt ned etter flyttingen, men det var jo også meningen. Som jeg skrev da jeg startet denne tråden så er svampen ganske våt av lydoppdagelser og "labratorieperdioden" er definitivt over. Ikke det at jeg angrer på alle timene som er brukt på alle mulige lydforsøk, jeg er tross alt en sterk tilhenger av å fordype seg, men like viktig som å fordype seg er det å skifte fokus og fordype seg i noe annet.

Nå er anlegget mer i bruk som det skal, som et redskap for musikk og ikke for lyd. Og som musikkredskap fungerer det helt glimrende. Detaljnivået er sunket en smule siden bøttekottet og det grøter til littegrann, men balansen er der at det ikke er så avslørende for kvaliteten på innspillingene som tidligere. Siden jeg alltid har vært mer opptatt av musikkvaliteten fremfor lydkvaliteten på platesamlingen så er det en god ting på 95% av platene mine. Lyttetrettheten er ikkeeksisterende og anlegget spiser det meste. Plassert slik at det alltid er et lite fysisk punch selv på lav lydstyrke.
    Det er Mac minien som er hjertet i anlegget og er koblet til TVen i midten så nå blir det brukt til tvkonserter, DVDer og youtubevideoer.
    Dessverre har jeg ikke fått Spotify til å virke gjennom JRiver, så Spotify blir spilt uten Audiolensefiltre dessverre. JRiver vet ikke når de får en "playtrough" funksjon på Mac, så jeg smører meg med tålmodighet. Det er påtakelig hvor mye lyttegleden minsker uten Audiolense inne i kjeden, så spiller mest fra hardiskbiblioteket.

Appropos, en artig ting med tidskorrigeringen på Audiolense. Audiolense kan kjøre laaange korreksjonsfiltre og hvis man kjører laange målesveip så ser programmet hvordan hver frekvens utvikler seg i rommet. Det vil si at korreksjonsfilteret kan forutse hvordan toner som blir spilt utvikler seg akustisk og vil kompensere for dette. Hvis man for eksempel har en mode i bassen så kan høyttaleren gi fullt nivå i begynnelsen og endre amplityden i takt med modens utvikling. I praksis vil det si at mange av modene ikke høres tydeligere enn andre frekvenser. Dette er jo fy fy i manges øyne, men jeg kan ikke leve uten rett og slett.

Legger ved et bilde av en hverdagslig situasjon med kaffe, notestativ og trompet hvor anlegget er en stor del av dagens øving. Vet det ser for jævlig ut, men siden det fortsatt er et lite håp om å flytte ned anlegget i kjelleren har vi ikke brukt energi på å finne rack og gjemme kabler og annet shit.

anlegg.jpg

Legger ved en liten musikalsk anbefaling som er at det retoriske slaget. Alle kjennere har disse, men for de som ikke har hørt Mahler symfoniene med Bernstein så anbefaler jeg boksen på det varmeste. Det er bare så gjennomarbeidet. Har hatt andre favoritter opp gjennom, men disse innspillingene vokser i takt med alderen.
    Lydmessig varierer de litt fordi de er spilt inn ulike steder med ulike orkestre, men de låter alle veldig direkte og uten bruk av den forferdelige masterEQen i bassen som er lagt til på alt for mange klassiske innspillinger. MÅ HA plater!!

Bernstein.jpg

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god påske! Håper roen og freden finner vei til dere også.

Påskekylling.jpg

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    God Påske til deg og dine også, Atle!

Finnes den siste boksen der for nedlasting noe sted?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.084
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ønsker deg og familien en god påske!

- interessant bilde fra kammersalen, takk :)

/ Morten

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God påske!
    Takk for Mahler anbefalingen, den skal erverves, kom gjerne med fler "må ha" album:)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg syns dette ser riktig fint ut, AtleT.
    Instrument, noter, anlegg, det virkelige liv. Er litt svak for sånn spilling foran anlegget, ja.
    Det er også noe med å ha musikken oppe synlig blant folket, ikke bare å gjemme det på isolat.
    Jeg har erfart at med lytterom i kjeller blir det et ensomt liv. Selv om det i utgangspunktet er tilgjengelig for alle så blir det stort sett til enerom for lytteren.
    Pent rack du har forresten.
    Og god påske!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når jeg ser hvor nært du sitter men så store høyttalere blir jeg beroliget. Har tenkt å teste dette litt ut selv etterhvert. Ha en trivelig påske Atle.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk karer! :)

Morten, boksen finnes kun på I-tunes for nedlastning så vidt jeg vet, men du kan laste ned enkeltcdene i Flac på Presto Classical - Buy classical CDs, opera CDs, & DVDs online eller streame på Spotify eller Wimp. Bernstein har gjort to Mahlersykluser, den første på Sony og den andre som jeg anbefaler på Deutsche Grammophone.
    Enkeltcdene er litt dyre, så skal du gå for enkeltcder er det symfoni nr 3 vi har hørt hos deg. Symfoni 2 har herlig trøkk og tyngde i de lave strykerlydene. Begge er med New york filh. Symfoni 4 med Concertgebouw er et studie i homogen orkesterklang hvor du flere ganger nesten ikke hører at ulike instrumentgrupper overlapper hverandre. Symfoni 6 er bare Magisk med Wien. God fornøyels

Takk Lagga, fikk nesten dårlig samvittighet for å ikke ta et ordentlig bilde. En gang skal jeg gjøre en skikkelig bildeserie i Lagga/RoDa klasse, men da må endestasjonen være fast.

Det er utgitt så mye bra så det er vanskelig å anbefale, men Brahms 4 med Carlos Kleiber er nok en nobrainer Vidarje som for meg er en klar referanse. MÅ HA! Ikke all verdens lydkvalitet, men det glemmer man fort. Her er en av mange som er enig.
    https://topear.wordpress.com/2012/08/07/comprehensive-review-brahms-4th-symphony/

Takk Ottone! Racket er gull, men litt lite for Gryphon. Får se om det blir nytt rack eller mindre forsterker. Enig, det er mange fordeler med stueanlegg også, så det beste er kanskje både og. En drøm hadde vært å beholde Respons til evig tid i stua og alliere meg med Sluk for horn og Slobs i lytterommet. :cool::rolleyes:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Når jeg ser hvor nært du sitter men så store høyttalere blir jeg beroliget. Har tenkt å teste dette litt ut selv etterhvert. Ha en trivelig påske Atle.
    Takk HCS! Synes Responsene er lite sensitive på lytteavstand og summerer greit nært og fjernt. Det hjelper jo med Audiolense også, men slikt er jo ikke for alle. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk HCS! Synes Responsene er lite sensitive på lytteavstand og summerer greit nært og fjernt. Det hjelper jo med Audiolense også, men slikt er jo ikke for alle. :)
    Hehe, ga meg med eq da jeg var 19 år og hadde det på bilstereo. Ikke hadde jeg peil da, og iallefall ikke nå.. Jeg vil nok tro at med eq har en ett kraftigere verktøy til å få musikken slik en selv vil ha den..Men foreløpig har jeg til gode å høre et anlegg med eq spille noe bedre enn det beste av de uten...Og de beste uten, har vært milevis foran...Dette inkludert Tangens eskepader, Valentino og flere. I mine ører. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hehe, ga meg med eq da jeg var 19 år og hadde det på bilstereo. Ikke hadde jeg peil da, og iallefall ikke nå.. Jeg vil nok tro at med eq har en ett kraftigere verktøy til å få musikken slik en selv vil ha den..Men foreløpig har jeg til gode å høre et anlegg med eq spille noe bedre enn det beste av de uten...Og de beste uten, har vært milevis foran...Dette inkludert Tangens eskepader, Valentino og flere. I mine ører. :)
    Følger opp denne seinere, men nå er huset snart fullt av påskegjester. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Følger opp denne seinere, men nå er huset snart fullt av påskegjester. :)
    Kos deg Atle :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.084
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk Lagga, fikk nesten dårlig samvittighet for å ikke ta et ordentlig bilde. En gang skal jeg gjøre en skikkelig bildeserie i Lagga/RoDa klasse, men da må endestasjonen være fast.
    Ja takk, gjerne flere bilder, SÅ høytidelig bør det heller ikke være, du la ut et foto som fortalte noe, og det er bra nok for meg.

Thumbs_Up.jpg

/ Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har også hatt EQ siden jeg var liten og har alltid synes det har vært morsomt å skru lyd. (Boksen på bildet hadde jeg mye moro med i ungdommen)

Slik jeg ser det så klarer de færreste flerveishøyttalere seg uten EQ. Delefiltre er EQ i aller høyeste grad og jeg tror de fleste er glad for å ha de i signalkjeden selv om de tilfører forvrengning. Å lage passive delefiltre er (var) jo en av de store kunstene med å lage høyttalere. Gode råvarer og en god kokk osv...

Jeg tror du har mye bredere erfaringsgrunnlag enn meg med å lytte til gode høyttalersystemer og i min bok er et godt høyttalersystem et som er tilpasset rommet den står i, så da er det jo ikke så mye mer å gjøre. Litt har det sikkert å gjøre med preferanser også. Jeg synes Tangen sitt oppsett var en fantastisk opplevelse og de besøkene er jeg glad for å ha i minneboken og dessuten et system jeg godt kunne tenkt meg å ha selv, men et svært hornoppsett gir naturlig nok en ganske ulik opplevelse. Jeg liker begge. EQ eller ikke EQ har nok veldig liten betydning i den sammenligningen. Jeg mener at ingen EQ kan redde et system, den kan bare hjelpe til med å skreddersy det.

Det er en tendens til at mange bruker EQ til å senke topper i responsen fordi de gir de tydligste fargingene og heving av dipper er fy fy for mange (typisk seiglivet myte). Da ender man faktisk opp med å fjerne akustisk energi. Går man inn i dypere akustikk å ser hva som forårsaker disse toppene blir det ikke noe bedre å senke de uten å kompensere på noen måte. I direkte sammenligning kan det fort låte litt flatt. I tillegg så har ikke frekvenskorreksjon være transparente så lenge, så man driver fortsatt med omdømmebygging.

Audiolense er som en Formel 1 bil innen EQ og man kan gjøre veldig mye uten at det tilfører noe hørbar farging og man står fritt til å korrigere så lite man vil, men man har muligheten til å kjøre digital deling mellom elementene i et stort flerkanalssystem med full frekvens og tidskorrigering i høyoppløst format. Selv om råvarene er de beste, så stilles det fortsatt krav til kokken. Men selv en glad amatør som meg kan få det til bare innsatsviljen er stor nok.

Vedlegg

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gode poenger Atle, og jeg er langt på vei enig i mye. Når sant skal sies er jeg nesten litt misunnelig på deg og muligheten og kunnskapen til å lage den lyden du ønsker. Selv har jeg valgt en annen vei. Slik jeg ser det er delefiltre i høyttalere konstruktørens måte å "pådytte" en sitt lyd-ideal. Hvis dette samfaller med egen smak er det vel å bra, men når det ikke gjør det kan mye skjer. Alt ifra kabler, til rørbytter til bevisst bruk av eq for å få frem noe en tror er der. Og kanskje er det det også, men konstruktøren har ikke villet det slik. Så utifra dette vil jeg ha høyttalere med så enkle filtre som mulig, alt annet farger lyden i varierende grad. Samt at det til tider gjør en høyttaler mer tungdreven...Når jeg ser delefilter som er bygd opp med masse ting blir jeg litt skeptisk. Hvorfor trenger en dette ? Har ikke konstrukøren nok kunnskap om homogenitet elementene imellom så ha måtte jukse.. ?

Audiolense kjenner jeg ikke. Hva som farger , evt ikke er og en diskusjon. For , i min bok, farger ALT. Uansett, så gjelder det bare å finne det en liker og forsterke det. Og vi er alle glade amatører, ingen har fasiten. Noen kan mer tekniske, men vedkommende vil uansett aldri bli ekspert på din hørsel.. Det er jo det som er så deilig med denne hobbyen, at det kan være så individuelt.

filter.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Du sier noe HCS. Jeg blir bare ikke klok på bransjen. Jeg står mellom at dette enten er uendelig komplisert eller ganske enkelt. :)
    Lyd og musikk føler jeg at jeg begynner å få kontroll på, men når det kommer til høyttaleroppbygging er jeg blank, men hvilken grad av kompleksitet på delefilteret som er riktig kommer nok veldig an på konstruksjonen. Hadde vært interessant å trimme de små grå littegrann å bygge en høyttaler helt etter egne prinsipper. Da får jeg nok fort svaret på hvor vanskelig det er. ;)

Opp til 200hz er jo rom og høyttaler uatskillige og balansen oppover kan være veldig hårfin hvor 0,1 db forskjell i frekvensrespons over 3 oktaver i mellomtonen kan gjøre en betydelig forskjell. Hvilken balanse som er "riktig" har jo også mye med rommets egenklang å gjøre sammen med preferanser selvfølgelig. I proffbransjen har man medfølgende innstillingsmuligheter for å kunne integrere høyttaleren i rommet selv om et proft rom oftest er mer forutsigbart enn de fleste hifihjem. De senere årene følger det med DSP muligheter for ytterligere å integrere bedre.
    I HiFi uten disse mulighetene blir det en vanskelig oppgave både for en høyttalerkonstruktør og kunde å treffe blink, men jeg synes dspmuligheter som Audiolense gjør blinken mye større for mine lyttepreferanser. :)

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hei Atle T da har jeg foss lest tråden din litt , og her er det mye og lære :) Skal følge med videre her inne , vist ikke du har flere tråder :) Ser også at du holder deg til et høyttaler merke og det er meget flotte høyttalere du har liker stilen på di :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei Atle T da har jeg foss lest tråden din litt , og her er det mye og lære :) Skal følge med videre her inne , vist ikke du har flere tråder :) Ser også at du holder deg til et høyttaler merke og det er meget flotte høyttalere du har liker stilen på di :)
    Respons Grand er en fantastisk musikkformidler og den komponenten både jeg og AtleT har hatt lengst. Du bør høre oppleve de en dag Imagine. Det står mer om de her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...r/5938-respons-og-reidar-perssons-venner.html

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.452
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    +1
    Etter at jeg fikk Respons har jeg ikke sett meg tilbake. Har hatt flere utgaver av denne.

Final

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er og fan av disse høyttalerne. I mine ører litt mørke, og med en naturlighet som kler musikken særs godt. Så jeg skjønner at de er lette å like.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Respons Grand er en fantastisk musikkformidler og den komponenten både jeg og AtleT har hatt lengst. Du bør høre oppleve de en dag Imagine. Det står mer om de her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...r/5938-respons-og-reidar-perssons-venner.html
    Ja jeg må få hørt disse, og jeg har bare lest positive ting om di + det som har blitt skrevet om di her inne på hfs, så virker det ut som en høyttaler som er lett og like. Er det ikke kommet mk ll og på akkurat denne serien.

Mvh Imagine

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Ja jeg må få hørt disse, og jeg har bare lest positive ting om di + det som har blitt skrevet om di her inne på hfs, så virker det ut som en høyttaler som er lett og like. Er det ikke kommet mk ll og på akkurat denne serien.

Mvh Imagine
    Den siste versjonen heter Respons Grand BR.

Andervik Audio | Respons Grand BR

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.084
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Har også tenkt at det ville vært interessant å høre Respons,
    de har en viss utvendig likhet med mine, er nysgjerrig på om likheten stopper der...

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei du, takk takk, hyggelig at du fant veien til mitt lille "hjørne"!

Respons har på mange måter grodd seg litt fast her. Kjøpte de så tidlig som i 2003 og har aldri gitt meg noen god grunn til å bytte. Vi er som du ser en liten gjeng her inne med fornøyde eiere.
    For min del tror jeg årsaken til at jeg liker de så godt er måten den spiller feil på (en høyttaler uten feil finnes vel knapt). Vi musikere og kanskje spesielt klassiske musikere filer og filer på sounden vår så den skal høres så homogen og feilfri ut som mulig. Man blir nok preget av det så jeg liker nok bedre høyttalere som spiller som tigre i bur fremfor tigre i fullt firsprang. ;)
    1177410-8-1322135651982.jpg

Respons synes jeg spiller som en tiger i bur. Store krefter under kontroll. For meg er avspilling av store symfonier det viktigste og Responsen har alltid krefter igjen til å ta seg av den store konserttromma som utgjør 1/3 av et symfoniorksesters wattstyrke når det virkelig drar seg til på de store høydepunktene i musikkhistorien.

konserttromme.jpg

Lydbildet klapper nok sammen på Respons også, det skjønte jeg når jeg var på besøk i Slukoteket hvor lydbildet ikke klappet sammen, men Respons klapper sammen på en måte som likner på et konsertsal som blir overfylt av lyd uten at jeg klarer å forklare det noe nærmere.

Hører på mye høyttalere rundt omkring jevnlig og mye låter fint, men hittil er det bare Slukets rigg som virkelig har fristet.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.084
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Begge deler burde være mulig Atle.
    Kjenner meg ellers svært godt igjen i beskrivelsen av hvordan Responsene har tatt bolig hos deg.
    Hadde det nettopp slik med min forrige høyttalere; Mirage M3si - hadde de i 18 år, og selv etter så lang
    tid var det virkelig et "leap of faith" å skulle vurdere og bytte de ut.

Magefølelsen gikk dog i RS' favør, og det er jeg glad for i dag, han har levert et mesterstykke.

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det høres bra ut!
    Hadde jeg hatt den muligheten du har hatt så ville jeg nok gjort det samme. Har kost meg mye med bildene av prosessen deres. Flottere høyttalere finnes vel knapt. :)
    Tipper eierforholdet også blir noe annet etter et prosjekt som deres samtidig som tweakemulighetene kanskje ligger litt mer løst nå enn med Mirage? Skulle gjerne besøkt Reidar Persson for å få vite hva, hvordan og hvorfor han har gjort som han har gjort.

Fremover kommer det til å skje småting her, ikke at det nødvendigvis blir utskiftninger, men greiene må prestere for å få bli med videre. :cool:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg er og fan av disse høyttalerne. I mine ører litt mørke, og med en naturlighet som kler musikken særs godt. Så jeg skjønner at de er lette å like.
    Det var et godt skussmål av "der lautsprechermeister"! :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God kveld i stua!
    Vil tipse om en godplate for de som er glade i kammermusikk og Mozart. Klarinettisten Martin Fröst har tatt med seg blant annet Leif Ove Andsnes og Janine Jansen på Mozartleken. Topp musikk, topp musikere og topp lyd. Tonene triller så lekende lett ut av instrumentene at det nesten er uforskammet. Lyden mangler nesten sin like i mine ører.

martin_frost_mozart.jpg

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hei du, takk takk, hyggelig at du fant veien til mitt lille "hjørne"!

Respons har på mange måter grodd seg litt fast her. Kjøpte de så tidlig som i 2003 og har aldri gitt meg noen god grunn til å bytte. Vi er som du ser en liten gjeng her inne med fornøyde eiere.
    For min del tror jeg årsaken til at jeg liker de så godt er måten den spiller feil på (en høyttaler uten feil finnes vel knapt). Vi musikere og kanskje spesielt klassiske musikere filer og filer på sounden vår så den skal høres så homogen og feilfri ut som mulig. Man blir nok preget av det så jeg liker nok bedre høyttalere som spiller som tigre i bur fremfor tigre i fullt firsprang. ;)
    Vis vedlegget 316050

Respons synes jeg spiller som en tiger i bur. Store krefter under kontroll. For meg er avspilling av store symfonier det viktigste og Responsen har alltid krefter igjen til å ta seg av den store konserttromma som utgjør 1/3 av et symfoniorksesters wattstyrke når det virkelig drar seg til på de store høydepunktene i musikkhistorien.

Vis vedlegget 316059

Lydbildet klapper nok sammen på Respons også, det skjønte jeg når jeg var på besøk i Slukoteket hvor lydbildet ikke klappet sammen, men Respons klapper sammen på en måte som likner på et konsertsal som blir overfylt av lyd uten at jeg klarer å forklare det noe nærmere.

Hører på mye høyttalere rundt omkring jevnlig og mye låter fint, men hittil er det bare Slukets rigg som virkelig har fristet.
    Måtte jo finne veien her Atle T og jeg må nå få hørt dem , når dere sier dere er så mye som en liten gjenG her inne , SÅ ble jeg jo enda mere nyskjerrig. Hva er nærmest i bergen man får lyttet til disse da ? Eller som sagt skal jeg til oslo snart i juni kanskje før håper jeg og tenker en av dere bor der med disse høyttalerene :)

Mvh Imagine

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for musikkanbefaling Atle, Mozart's klarinettkonsert er en av mine desiderte favoritter:) Har du 16 eller 24 bit versjonen?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...................
    .................

Vis vedlegget 316059

............
    Her kjenner jeg meg godt igjen. Veldig mye av de samme prioriteringene. Vanlige høyttalere, slik jeg har opplevd det, kan ikke være best på alt, og orkestermusikk er det store målet for hifi-opplevelser i heimen her også.
    Respons står på min shortlist av 4-5 høyttalere jeg kunne ha dradd i hus "uhørt" hvis anledningen byr seg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Beklager sein tilbakemelding. Har fått i meg noen skikkelig matbakterier og har ligget rett ut når jeg ikke har vært på jobb.

Imagine: Spør i vennetråden til Respons på forumet om det er noen i Bergen som har de. Respons har ligget og kost seg under vingene til Knut Vadseth i mange år og fått god reklame, så tipper det er solgt ganske mange par i Norge. Siste perioden til Fidelity tror jeg faktisk tre av journalistene hadde Respons høyttalere som hjemmehøyttaler.

Vidar: Her går dessverre alt i reedbook. Mozart klarinettkonsert klarer vi oss ikke uten. :)

Ottone: Enig, her må det prioriteres. Respons hadde nok kanskje ikke nødvendigvis blitt valgt hvis andre musikkformer hadde vært førsteprioritet. Fasineres stadig over at det finnes så mange ulike filosofier for hvordan en treveis bassreflekshøyttaler skal konstrueres.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tips om Martin Fröst, har hørt igjennom cden noen og det var mange kjente stykker der.

God bedring!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God bedring! Martin er kjøpt inn og gjennomhørt på ipod'n i dag, veldig bra. Gleder meg til å høre den skikkelig, takk for tips:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mens vi er i gang med BIS så kan jeg anbefale to til i samme slengen. Har sakte fått øynene (kanskje mest ørene) opp for lyden av BIS som har en litt annen opptaksfilosofi enn eksempelvis 2L. De "treffer" naturligvis ikke alltid, men synes det ofte er klare innspillinger med god dynamikk og fin klang (litt avrundet i toppen), men ikke minst alltid fokus på musikken. Hører som sagt kun redbook så hva flerkanalsversjonene byr på vet jeg dessverre ikke.

Stravinskyplata med Bergen harmonien har fått mye skryt. Litt uvant lydbilde fra BIS kanskje med følelse av å sitte i salen, men lyden på denne synes jeg virkelig er en innertier. Spillet er det heller ikke mye å si på. Skandinaviske orkestre begynner å bli gode. :cool:

n12982euao6_l.jpg

Plata med Ole E trekker frem mange nyskrevne nordiske trompekonserter. Brukte den til inspirasjon i mine mest intensive øvingsperioder hvor øvingsdagen begynte altfor tidlig og sluttet altfor sent. Fin plate å ligge på sofaen å våkne opp til. Lydmessig synes jeg kanskje det er denne som treffer best av de han har gitt ut på BIS til nå.

70112.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Usikker på om jeg har anbefalt denne tidligere i tråden, men denne orgelplata må være med når man først snakker om BIS.

Full av orgel-highlights.

BIS-CD-365.gif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Handles! Og du er velkommen til en lytt! :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Den er ikke like brutal og velspilt som noe av det andre jeg vet du har tror jeg, men absolutt verdt pengene og vel så det.
    Takk for invite, jeg iler jeg veit du...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Herbert Blomstedt Bruckner 7 i kveld

Blomstedt-Herbert-12.jpg

Det er en klar sammenheng mellom med store amerikanskfødte svensken Herbert Blomstedts tilstedeværelse i Oslo konserthus og fantastiske konsertopplevelser med Oslo filharmoniske orkester.

Tilbakemeldingene etter gårsdagens konsert med Bruckner symfoni nr 7 tyder på at denne uken ikke er noe unntak. De som er interessert bør kjenne sin besøkelsestid. Har ikke klart å spore opp om det blir sendt på tv eller radio.

«Jeg elsker å komme tilbake til Oslo» - osloby

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn