I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.093
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt hyggelig og interessant lesning om forsking rundt nye og bedre strenger til Hardingfela. Fikk assosiasjoner til Klasse D forsterkertråden.

Tarmstrenger= Mer overtoner, rundest og mykest lyd, men mer ustabilt. Rørforsterkere
    Stålstrenger= Helt stabil, men mindre overtoner. Klasse D.

;):D:)

Forskar p� hardingfelestrengar - Telemark
    Stålstreng på hardingfela er piggtår for øret.
    Tarmstreng derimot, er balsam for sjelen og gir hardingfela sarte eventyrvinger.
    Om det lar seg gjenskape med moderne materialer er det jo fint, ellers syns jeg det fungerer godt som det er. Ingen har vondt av å høre en spelemann stemme fela.
    Våger meg på en anbefaling, med kjente utøvere fra mine hjemtrakter.
    Grappa musikkforlag Rosa I Botnen
    https://www.platekompaniet.no/cd/rosa-i-botnen/
    Dette låter magisk på et godt anlegg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Da var vi over på den andre siden av julemusikkrushet for denne gang. Det er noe magisk med denne julemusikken, blir liksom aldri lei.
    Årets høydepunkt var å bli spurt om å ta med to elever jeg har fulgt siden de var små å spille som solister på to stappfulle kirkekonserter. Får vel ta det som et aldringstegn at det er morsommere å spille med elever enn uten.

I dag fikk jeg endelig sett nye Star-Wars filmen. Den svarte til forventningene og vel så det. Julaften kom tidlig i år. Det ble Dolby Atmos salen på Lørenskog. Helt topp rett og slett. Kan anbefales til de jeg kjenner her inne som har den salen som nærmeste nabo.

I morgen begynner jeg med juleforberedelsene.

star_destroyer.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Fanken - der har jeg ikke vært enda, sjefen har mast flere ganger men jeg har rota det bort....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så det innslaget om nye felestrenger, men det tar jo liksom luven av den gamle påstanden om at man brukte kattetarmer til ordentlige fiolinstrenger, mens på hardingfele brukte man hele katta.....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Så det innslaget om nye felestrenger, men det tar jo liksom luven av den gamle påstanden om at man brukte kattetarmer til ordentlige fiolinstrenger, mens på hardingfele brukte man hele katta.....
    He he, enkelte vil nok hevde at det låter sånn også. Av og til...

cat-wallpaper-preview-8.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    GOD JUL!

Tusen takk til alle som bidrar til å lage dette forumet interressant og underholdende! Dere gjør hverdagen min litt rikere.​

Jula lot ikke akkurat vente på seg i år heller, man blar om et par sider i kalenderen og plutselig er den her igjen. Det nærmeste jeg kan komme julegave til dere tenker jeg er et bilde eller to fra galskapen i stua, så knipset noen i dag før julepynten har kommet på plass. Slik det ble i 2015.

JBLene står for "first wave front" og "backwave"​

Hifien2.jpeg

Responsene står for det "laterale" sidebidraget
    ;)

Hifien.jpeg

Ønsker alle som frekventerer dette "dunkle" hjørnet en riktig GOD JUL!!
    Håper dere får en fredelig julehøytid med med mye godt samvær med familie og venner og masse god mat.

Legger ved en hilsen fra noen karer som har orden på sakene sine. Vi ses i 2016 :)
    Mvh Atle

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Jerry Hey har utrolig mange studio sessions/innspillinger på km.telleren, og han har vært med lenge. Han og Bill Reichenbach på onafon var å se på hvert eneste studioalbum med blåsere i mange år.

Med de beste ønsker for høytiden Atle - best å få den unna i en fei så vi kan komme i gang med jobb og det regulære igjen :D :D Samt musikkaftener! Take care.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk skal du ha Sluk, det virker som en god plan og takk det samme!

Jerry Hey er en gigant ja. Det snakkes om at han har over 1000 innspillinger på samvittigheten. En foregangsmann og enda en trompetist som faktisk har hatt betydning for musikkhistorien.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når dere først er inne på Mr. Hey (en av mine ungdoms helter) så må det fortelles at denne er under innøving her i huset nå.... :rolleyes:

Kjør denne låta på oppsettet ditt du Slukfar!
    Her er det masse deilig mooooooog.
    Har skiva i ørten utgaver, men mangler vinylversjonen :(

Ønsker deg og dine ei fin julehøgtid, Atle. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God Jul til deg Atle. Takk for gode innspill, innsikt, nyskjerrighet og glede! Ha en en feiting med de tingene som gir deg glede med dine rundt deg :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Når dere først er inne på Mr. Hey (en av mine ungdoms helter) så må det fortelles at denne er under innøving her i huset nå.... :rolleyes:

Kjør denne låta på oppsettet ditt du Slukfar!
    Her er det masse deilig mooooooog.
    Har skiva i ørten utgaver, men mangler vinylversjonen :(

Ønsker deg og dine ei fin julehøgtid, Atle. :)
    Tusen takk JA!
    Jerry Hey sine arr ser og høres så lette ut frem til man prøver selv. Hva skal du bruke arret til?
    Lykke til!
    Håper du og dine får en fin og fredlig jul. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God Jul til deg Atle. Takk for gode innspill, innsikt, nyskjerrighet og glede! Ha en en feiting med de tingene som gir deg glede med dine rundt deg :)

Takk for det HCS!
    Gjennomgangmelodien i år har vært "at det er i motbakke det går oppover". At jeg noen gang skulle ha et flerkanals oppsett og i tillegg anbefale andre å gjøre det samme hadde jeg ikke sett for meg i januar 2015.

Spent på hvordan det låter hos deg etterhvert.

Kos dere masse! Glad du fant veien tilbake til forumet.
    God Jul til deg og dine.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.117
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trompet, ja... Lew Soloff spilte trompet i et av min ungdoms favorittband - Blood, Sweat&Tears. Etter at BST gikk i oppløsning for maange å siden, fulgte jeg ikke så mye med. For et år siden var jeg på besøk hos broder'n på Lillehammer, og musikken rulla. På ei plate med Sigvart Dagsland, spilt in i USA, dukket det opp en flott trompetsolo og komp. Jeg spurte hvem svarte det var, - Ole Edvard? Men neida.. Lew Soloff, - 70 år.... han døde i mars i år....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Enig, Soloff er en knakende fin trompeter som har vært med på det meste i de litt store jazzbandene. Spilte vel lead på Gil Evans/Miles Davis Schetches of Spain, Frank Sinatra, Charles Mingus for å nevne noen få.
    Liker Dagsland plata svært godt og blir aldri lei trompetsoloene. Var så heldig å treffe han en gang og han viste meg noen triks, gammel ringrev som har en kapasitet som veldig få andre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God jul Finger! Takk. Hyggelig at du funnet tilbake hit. :)

Julaften ble veldig hyggelig i år også med et innhold som ikke manglet noe. Kona og jeg avsluttet kvelden med en liten halvtime "Its snowing on my piano" i mørket foran anlegget. Fin måte å avslutte en bra dag.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Artig med bilder fra "galskapen i stua". Er fristet til å teste ut det samme her, har jo ca. samme hardware/software setupen som deg. Mangler bare noen monitorer. Har du forsket mer på dette med forskjellige innstillinger?
    Synes kammersal-tråden er blant de bedre på HFS galleriet.

Ha en fortsatt god jul og kos deg med familien.

Mvh. Bergfinn

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God jul til deg og Bergfinn! :)
    Hyggelig at du liker deg i mitt litt alternative hjørne.

Når det gjelder oppsettet så har jeg ikke forsket noe spesielt. Jeg blir nok litt lat når ting fungerer, men har brukt litt tid på jobben å reflektere mer over hva livelyd egentlig er. Føles generelt som anlegget spiller litt mer i medvind i så måte. :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Skulle ikke mye julefred til før det dukket opp tanker å dele i tråden. For utenforstående lurer jeg på om det kan se ut som jeg har tatt en helt ny kurs, en kurs bort fra high-end og tokanals for en kurs mot surround og nøytralt utstyr.

I realiteten er ekstrahøyttalerene først og fremst brukt som akustikktiltak og erstatter diffusorer og bassfeller til en langt lavere pris og størrelse med stor fleksibilitet.
    Byttet fra Gryphon til Ncore har heldigvis gått smertefritt. Savner faktisk ikke Gryphon når jeg sammenlikner ren tokanals. Det låter litt ulikt, men Ncore gir meg samme nysgjerrigheten på musikken som Gryphon frembrakte. Jeg er jo en proffmann i sjelen så at Gryphon var laget for den glatteste racerbaneasfalten passet meg egentlig ganske dårlig. Jeg hadde Gryphon mer på tross av enn på grunn av. Å ha en liten lett boks som Ncore full av beskyttelsesfiltre som låter likt varm som kald passer meg bedre når det fungerer.

Byttet av dacen til Lynx har vært vidunderlig. Lynx er dønn stabilt og dataproblemene har gått fra 30-40% til nærmere 0. I cdkvalitet låter det ganske likt, men Lynx graver frem betydelig bedre lyd i lavere formater fra Spotify og YouTube. Filmlyden har også blitt bedre. Samtidig får jeg gjort målinger på samme lydkort som jeg spiller musikk fra og opptaksriggen jeg gjør opptak med har blitt oppgradert betydelig. 16 kanaler gir mange muligheter for fremtiden både for optak og avspilling. Kan for eksempel ha digital deling på to 5 veis og ha 6 kanaler igjen til akustikktiltak i form av ekstrahøyttalere. :D

JBLene har jeg fått blitt bedre kjent med i det siste. All tv lyd og filmlyd går kun gjennom de to i front. Så lenge de ikke blir presset til å spille for høyt er de virkelig gode. Har muligens ikke hatt bedre filmlyd her før, men det er nok litt lydkortets fortjenste også. JBL er litt mer lettbente i toppregisteret i retning hornlyd i forhold til Respons. Fin supplement til totalen.

Så "Hjemme alene" med junior i kveld. Lenge siden sist nå. Utgitt i 1990!? 25 år gammel. Like god i dag som da. Anbefales på det varmeste.

Ellers går det i ribbe og pinnekjøtt. Kroppen roper etter grøntfor, men det får bli i 2016. Fortsatt god jul!

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har en følelse av at du kommer til å like den. Tror det ligger ganske langt inne for Prolyd å kreve den nye prisen, så jeg tipper det hjelper å prute. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Godt nytt år!

Et år er gått og jeg synes det er hyggelig å oppsummere litt. Spolte tilbake et år og leste litt i denne tråden før i dag. Året 2015 var det året der jeg endelig skulle oppfylle drømmen med lytterom kombinert med studio og øvingsrom. Litt rart å lese om det i dag må jeg innrømme. Planer ned til minste detalj måtte forkastes og en plan B måtte tvinges frem.
    Når jeg nå ser tilbake tror jeg sannelig 2015 er et av de beste årene i mitt stadig lengre liv. 2015 var året der jeg fant tidstyven smarttelefon og internett og tok kontrollen tilbake. Jeg var nok ingen ekstrembruker, men ønsket mer av det gamle fokuset tilbaket for å utøve musikken bedre. De fleste appene på tlf ble slettet og surfing på internett ble lenge redusert kun til laptopen. I juli tok jeg så internettfri jeg kunne. Tror faktisk disse tiltakene alene gjorde 2015 så bra. Anbefales...

Var så heldig å bli fast kammermusiker igjen i år. Har hatt en lang pause fra kammermusikken fordi det rett og slett er vanskelig å finne flinke, allsidige, hyggelige og strukturerte folk som samtidig har plass i kalenderen til å øve og spille konserter uten at det nødvendigvis betaler seg til enhver tid. Når de til gjengjeld spør meg om å begynne i et ferdig ensemble må man bare takke og bukke.

Hifien har fortsatt i samme sporet som i fjor. Føler at kodene er knekt og at jeg har funnet svaret på tingene jeg alltid har lurt på.
    Salget av min kjære kjære Diablo ble uungåelig til slutt, men har faktisk ikke angret et sekund. Flerkanals er kommet for å bli. Undrer nesten litt på om jeg har plass til fler. Skulle hatt to Linkwitz pinnae kanaler for å komplimentere.

Besøk har det vært litt lite av, men rakk heldigvis å oppleve horna på OB-BB loftet før de på uforståelig vis forsvant ut igjen og fikk også endelig til en hyggelig kveld hos Vidarje. Atmos hos Tralltrall har jeg også fått hygget meg med noen ganger.
    Har på følelsen at det blir betydelig mer farting i 2016. :cool:

Nyttårsforsetter og nye starter er jeg glad i og klarer ofte å holde de også. I år blir det bare hyggelige forsetter. I år skal jeg kun prøve å flinkere til å være snill med meg selv, gå daglige turer og forsøke å jobbe enda litt mindre.

Ønsker alle som svinger innom denne tråden et Godt nytt år! Måtte 2016 bringe dere glede og lykke.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år Atle:)
    Håper vi kan få til en runde med målkurvenerding i løpet av 2016. Det hadde vært spennede å hørt hvordan det låter hos deg nå, fikk et lite glimt av hva Responsene er i stand til hos John Harald til tross for litt for høyt akevitt konsum:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk det samme Vidar! :)
    Det må vi få til, du får invitasjon når tiden er inne.

Reidar er en luring. Logiske og velfunderte konstruksjoner.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Håper vi kan få til en runde med målkurvenerding i løpet av 2016. Det hadde vært spennede å hørt hvordan det låter hos deg nå, fikk et lite glimt av hva Responsene er i stand til hos John Harald til tross for litt for høyt akevitt konsum:)
    Det var vel ikke kun volumet at akevitt som var høyt på Julebordet, men også lyttevolumet kombinert med gledeshyl fra de andre :)

Det er noe helt annet å lytte på lavt volum alene, med lavt støygulv.
    Synd at ikke flere har opplev den kombinasjonen :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det var vel ikke kun volumet at akevitt som var høyt på Julebordet, men også lyttevolumet kombinert med gledeshyl fra de andre :)

Har ikke du rørforsterkere da? Trodde alle visste at tungdrevne høyttalere ikke fungerer med rørforsterkere? Masse 2 og 3 gradsforvrengning og uhumskheter :D

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Har ikke du rørforsterkere da? Trodde alle visste at tungdrevne høyttalere ikke fungerer med rørforsterkere? Masse 2 og 3 gradsforvrengning og uhumskheter :D
    Hei. Regner med at du tuller med meg :)
    For de som ikke kjenner Respons Grand kan jeg informere om at konstruktøren, Reidar Persson, bruker rørforsterkere under utvikling og på demonstasjoner.
    60 watt rør fra Audio Research har blitt brukt med stor suksess på messer. Driftseffekten er lav fordi en liten 10" skal spille lineært ned til ca 30 Hz i bassrefleks og filteret er passivt delt med 24dB pr oktav.
    Ja, de krever en strømsterk forsterker, i alle fall for å spille grisehøyt! Ca 800 watt i 4 ohm tror jeg vil være perfekt for de som vil presse høyttaleren til maks!
    Hvis det er noen som har en slik rørforsterker å låne bort, blir jeg glad.
    En av de som kjenner denne høyttaleren godt, Knut Valseth, anbefaler Rogue M180 som en god match.
    På mye musikk er jeg enig, mren selv har mer troen på mer membranareal i bassen. Det er også mulig at 10" som skal ta seg av mellombassen opp til 350 Hz bør byttes ut i noe som gir mer smekk, selv med aktiv deling og to JBL 18" :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tuller selvsagt!
    Høyttaleren forandrer seg veldig i forhold til hva som står koblet i front, det er helt sikkert. Noen synes det er en svakhet, andre en styrke.
    Tror at hvis man bytter ut et element er det mulig man bør bytte mellomtonen også og plutselig er kabinettet feil osv osv.... Ville ha latt de være som de er og heller få noen til å bygge noe større fra bunnen ved behov. :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God natt i stua! Starten på det nye året har vært en kald fornøyelse. Vakkert, men huff så kaldt.

Et kaldt glimt fra stua.

Lytterommet.JPG

Planer:
    Det er planlagt noen små stepp i samme retning fremover, blant annet skal venteforsterkeren erstattes, men det viktigste nå er å få tak i en windowsbasert media PC. JRiver MediaCenter versjonen for Mac har som tidligere skrevet så mange funksjonsmangler at det ville være dumt å ikke utnytte mulighetene. Nå har jeg et surroundanlegg i stua og det ville være litt dumt å ikke kunne utnytte det til film og trenger Windows for å kjøre film gjennom JRiver. Nå er det JBLene i front som alene spiller filmsporet og jeg er ganske imponert over de holografiske evnene disse småtassene har. Det kommer lyder alle steder i fra. Rett og slett bedre enn Respons på det punktet.

Det nye racket har gitt meg behov for lengre høyttalerkabler som jeg skal kjøpe denne uken. Valget faller denne gang på Linn sine kabler.

Ellers er det lite å melde om fra Kammersalen for øyeblikket. God natt!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sov godt, Atle.

Selv om, du antakelig har lagt deg nå, så kan det hende at du ikke får sove og står opp og leser litt i tråden din før du prøver igjen. Derfor skal jeg gi deg noen velmente råd før du legger deg igjen - et-par triks jeg har brukt titt og ofte når jeg en sjelden gang ikke har fått tak i Ole Bromm - ta fram blokk og papir og notér og ta det med deg inn på soverommet om du ikke klarer å lære alt utenatt.

1)
    Pass nå på å ta schallstykket ut av trusa før du legger deg.

Det kan bli eit ofsleg leven hvis din Henne blåser i feil tut - vet ikke hvor lett beklemt du blir, men selv hadde jeg i alle fall blitt småforlegen og lovet meg selv å sluttet å spise ertesuppe og hodekål eller kålrot og kanskje også blomkål om det hadde kommet en sånn lyd fra midtskips - mens den gifta dama jeg bor sammen med også hadde løst ut billett til samme området på skuta - liksom samtidig. Er ikke helt komfortabel med å fise høyt når jeg har andre i senga men vet ikke om du lar deg sjenere deg av det. Likevel er det litt artig, innimellom, å ta tilstrekkelig rennefart og trøkke til, på tross av at KF ikke har det på ti-på-topp-lista si, kun i den hensikt å tørke tarmtottene i mild føhnvind.

2)
    Noen ganger, når man ikke er trøtt i det hele tatt, så sovner man så godt og fredfylt når man nettopp har sagt adjø til ei raus kveldsbønne. Viktig i forkant da, er å ha fulgt prosedyrene - å ha arrestert dyna skikkelig under helene på bakbeina, sikret at resten av fasilitetene rundt og oppover langs sidene er fullstendig lekkasjefrie ellers og som siste kvalitetssikring, trukket dyna godt oppover skallen, minst så høyt opp slik at bare issen og øra er synlig for omgivelsene - som en ordentlig sniper. Og så bruke rompemusklene alt man er kar om.

Garantert bedre enn Globoid - på tross av kjeften i etterkant som garantert kommer - den teller liksom ikke når smaken av suksess er så stor og euforiene nesten sliter en i filler..

Natta, Atlet.

BB

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ha ha ha ha!!!:D Ikke noe er som å sette seg godt til rette på Åpent bakeri, tine opp en litt kald og hustrid kropp etter å ha fulgt ungen på skolen, valgt en plass nær ildstedet med en scone og kaffe på bordet. Åpner HFS og oppdager at selveste BB har komponert orginal "flatulenspoesi" i verdensklasse i de sene nattetimer. :) Nå må du roe ned litt før noen tipser Norske talenter om Senjaværingen som kan alt fra å snekre høyttalerkabinetter i blinde til å produsere godnattahistorier til godt voksne menn på løpende bånd.
    Ha en fin fin dag BB!
    PS: Vi må treffes en dag og gråte litt over tapte horn...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vifteløs/lydløs pc er deilig.
    Kjøpte i fjor, kostet meg kun 6 K inkl. SSD disk.
    :D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for linker BX! Det er jo billig moro. Skal jeg først kjøpe noe nytt blir det lydløst og med SSD.

Har du link til din Bergfinn?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Min neste multimedia-pc skal også være vifteløs. Jeg har byttet ut de originale viftene med de mest støysvake jeg fant, men kan fremdeles høre dem når støygulvet er lavt.
    Har du en separat nas eller liknende for musikken et annet sted i huset? 2TB SSD blir jo ganske dyrt:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.623
    Det er jo bare å plassere en nas eller en støyende PC et annet sted i huset. Det er enkelt å sette opp en homegroup der alt er tilgjengelig for alle over wifi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn