I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Atle!
    Sitter akkurat å hører på noe musikk som jeg tror vil være av interesse for deg, men det er kanskje kjent allerede:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei igjen Vidar! Det var en godlåt ja. God musikk er som regel rett i plomma det. :)
    Har ikke hørt Entremundo albumet før, men Renaud Garcia-F har jeg vært borti.

Kul genre med å kombinere litt ulike genre. Låter litt Zirque de soleil over det bare bedre. Skal sjekkes ut. Vet du om han har fler album i sammen "altmuliggenren"?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Han er et nytt bekjenskap for meg, det ligger ganske mange album på Spotiy. Sitter nå å hører på legendes og det er mer i en mer eksperimentell genre, men også veldig bra.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Frode T spilte inn en direktegravert vinylskive. Noen som kjenner til den?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Der må jeg kikke litt. Ganske stilig at de gjorde det. Det var I vinden og Kongshaug er ikke vanskelig å be. Skulle vært artig å eid ett ex.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Helga gikk så altfor fort, men veldig koselig med farsdag. Blir egentlig koseligere og koseligere. I år fikk jeg til og med gave av junior, farsdagskaffe. Kjenner tydeligvis far sin.

kaffe.JPG

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God kveld i stua!

I dag tenkte jeg å skrive om lytteromsakustikk fra en litt ny vinkel i denne tråden.
    Et lytterom er i de fleste sammenhenger en kraftig lydkilde som i mange lytteposisjoner kan være vesentlig sterkere enn lyden fra høyttalerene. Balansen mellom lyden fra lytterommet og høyttaler varierer med avstand på lytteposisjon. Ved en avstand når vi et punkt som kalles "critical distance" som er der lyden fra høyttaler og rom like sterke og totallyden vil være sterkest. Rombidraget kan selvfølgelig tunes med akustikktiltak og minskes med absorbsjon som kan sammenlignes med å flytte lytteposisjonen nærmere høyttaleren.

Når det kommer til høyttalere med ulik spredning vil høyttalere med større direktivitet naturligvis gi mer direktelyd i forhold til rombidrag. Dette er jo veldig logisk, men tenker man egentlig på det når man lytter til til for eksempel store hornhøyttalere? Det er totalyden fra høyttaler + rom vi bedømmer lydstyrke etter. Sammenligner man 100 desibel avspilt fra et stort hornsystem i forhold til en vanlig liten dynamisk høyttaler vil andelen av rombidrag være høyere med den dynamiske høyttaleren uavhenig av hvilket volum man spiller på.

Reflektert lyd.jpg
    Direktelyd.jpg

Akustikk er grovt sett linjært i forhold til volum, men det er ikke hørselen. Derfor vil rombidrag oppleves mer ødleggende jo høyere i lydnivået i rommet er og derfor vil direktive høyttalere oppleves mer punchy selv ved lave lyttevolum siden en større andel av totallyden i rommet består av direktelyd.

Hva med flerkanals? Når jeg skrur på mine ekstrahøyttalere kompenserer jeg med å senke volum med 4-5db. Dette betyr at opplevelsen av rombidraget fra hver høyttaler blir lavere i forhold til direktelyden som igjen betyr at man har (tipper absolutt minimum effekt) 2-3db mer direkte lyd enn ved tokanals.

Hvis jeg skulle brukt akustikktiltak for å absorbere totallyden med 2-3 db ville det krevd en god del.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23

AtleT, du pålegges herved å skifte avatar - her er en som er 100% relevant, helt ned til Dizzy's caps!

cosmic h.png

:D:D:D:D:D
    audionaut.png

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Den er god Sluk! Takk! ;) Du må love å ikke avsløre til noen at jeg snik-profilerer banjo som frontinstrument.

Dizzy er vi glad i både med og uten Cap.

Dizzy.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Storveies! Bæltøft! BTW, jeg synes Dizzy omtales/spilles altfor lite - nesten ingen ting å lese her inne.. Han var stor, faktisk en gigant, og ofte å se på TV da jeg som storøyd gutt oppdaget ham og lurte på når ansiktet hans skulle sprekke!!

Ikke vær redd for den banjotilnærmingen - kun veldig innvidde som ser koblingen og de skjønner tegninga uansett. Ellers er jo selvsagt det å bli assosiert med banjo in any way, shape or form nok til å ta kål på nattesøvnen ja. :cool:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dizzy er en av kongene helt klart og en foregangsfigur for mange av de største beboperene.

Banjogreie var en spøk. Skulle bare sjekke om HCS fulgte med, men det gjorde han ikke. ;) Ser på instrumenter kun som et talerør for musikk enten det er datamaskinm, banjo eller sekkepipe.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.091
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dizzy er en av kongene helt klart og en foregangsfigur for mange av de største beboperene.

Banjogreie var en spøk. Skulle bare sjekke om HCS fulgte med, men det gjorde han ikke. ;) Ser på instrumenter som et talerør for musikk enten det er datamaskinm, banjo eller sekkepipe.
    Ikke glem blokkfløyta da.
    Jeg kjøpte meg denne for et par uker siden;

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kommet meg gjennom ganske mange Garcia Fons album og så langt er det Solo - the Marcevol concert som er favoritten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Litt vel mye rølpete for min smak, og trombone låter ikke pent når det spilles upresist. Men morsomt er det jo!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er et gateband jeg plutselig opplevde i sommer. Rimelig sprek lyd i de trange gatene:)

God helg tilbake!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk! :)

Upolert er det Sluk, men synes det bikker over på den rette siden. Synes det er fasinerende time og energi.

Vidar, he he, det der er jo så smakløst som bare saxofonister kan være. Var sikkert en opplevelse live. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Poster et akustikkforedrag av en jeg har fulgt en stund. Flink og morsom fyr!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Etter flere år med skrivekløe her i hjørnet mitt har jeg nå fått skrivestopp. Kjærlighetsforholdet til HFS går opp og ned og nå er det nede i en liten bølgedal.
    Jeg kjenner meg så godt at jeg vet at det ikke kommer til å vare evig, så jeg får bare nyte det. :)

Så i mangel på noe å skrive poster jeg et studio jeg får gode vibrasjoner av.

opptaksrom.jpg

The Music Room | Manifold Recording and the Miraverse

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare å nyte det Atle. Ting her inne går som oftest i ring. Og enkelte ganger er det bare sunt å ta et skritt ut og smile litt over det hele. Og uansett er det mye en kan lese uten å ytre så mye, gjør det selv i perioder. Kos deg. Og jeg må få tatt en tur, det du har fått til er jeg spent på hvordan fungerer. Med en sur puritaner som meg vet du jo at det ligger an til slakt.. ? :cool:. Sannheten er vel snarere det motsatte. Vi snakkes !

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kommer ikke til å bli borte eller ta pause. Ikke missforstå. Koser meg stort sett bare ved å henge her og skrive, men har bare truffet et lite vakum.
    Har faktisk koblet ned anlegget. Hadde barnebursdag her og for å sett press på meg selv til å få kjøpt inn nye hifimødbler kobler jeg ikke opp igjen før det er på plass. Kanskje det til og med dukker opp noen bilder også omsider. :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var et flott rom! Kjenner du til noen spennende innspillinger som er gjort i det rommet? Står at alle ståendebølger er lavere enn 27.5Hz, det er slike dimensjoner vi også skulle hatt:) "24' high ceiling: all fundamental room modes are below A0"

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kjenner dessverre ikke noen innspillinger som er gjort i det rommet Vidar. Er nok ganske optimalt opptaksrom det der med gode muligheter for justering av etterklang.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God kveld i stua!

Satt og sløvet foran tven i kveld, "best of" Anne Lindmo gikk i bakgrunnen. Kjartan Kristiansen fra Dumdum boys var et av klippene de viste og smalt han til med følgende sitat for å forklare hvorfor de jobbet så hardt uten å nødvendigvis sette pris på publisiteten rundt egen suksess: "Du får ikke belønning for det du gjør, belønningen er det du gjør"

Utrolig godt sagt.

Har kjøpt ny TVbenk i dag, så nå kommer anlegget opp igjen snart. Blir herlig.

Fikk et drømmetilbud tidligere i uken. Fikk pappesker med cder som en av Osloavisene har fått tilsendt i løpet av året for omtale. Jeg kunne bare plukke med meg de platene jeg ville ha. Det er fortsatt slik at man sender en eller to cder til alle mediahus i håp om at de vil skrive en anmeldelse av plata di, i løpet av et år blir det en del. Mye smal norsk musikk som nok aldri kommer opp på overflaten, men en ren gullgruve for en som meg.

Har tenkt litt på en sak siste tiden. Har dere tenkt på hvordan "sannheten" kan ligge rett foran nesen vår i år etter år uten at vi får øye på den, så plutselig en dag får vi øye på en av de. Likevel er drøssevis av sannheter vi aldri kommer til å se bare fordi vi aldri har åpner øynene for dem.

Livet er underfundig!

God hælj!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.091
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har kopiert meg AtleT. Jeg også kobla ned anlegget i høst og putta det nedi boden. (4-5 uker)
    Måtte finne et annet hifi-møbel for å få det på plass igjen pga. at minstemann klådde på lyd-dingsene.

Nå er det oppe igjen og jeg har brukt flere uker på å skru Audiolense.
    Har bannet og stanget hodet i veggen, fordi jeg har ikke fått det til med deling mot ny sub.

Nå er det bare velstand, og musikken er i fokus igjen.
    Kom gjerne innom en tur om du finner et lite gløtt av tid i jule innspurten.

Mvh. B

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    De barna, de barna!

Har fulgt litt med i kulissene og har skjønt at du har slitt litt. Har verket etter å komme innom en tur for å se om jeg kunne hjelpe til, men julestria begynner tidlig her i huset. :-(
    Audiolense og jeg har stort sett vært venner, og selv om jeg ikke har hatt slike problemer som deg har jeg nok brukt godt over 100 timer på det programmet hvis det er noen trøst. Til gjengjeld er det nok ikke noe jeg har lært mer om lyd av enn den tiden jeg har brukt på det.

Ser veldig fornuftig ut det du har gjort nå.
    Jeg tror det er litt roligere om en ukes tid. Melder deg... :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt om hardingfelestrenger

Litt hyggelig og interessant lesning om forsking rundt nye og bedre strenger til Hardingfela. Fikk assosiasjoner til Klasse D forsterkertråden.

Tarmstrenger= Mer overtoner, rundest og mykest lyd, men mer ustabilt. Rørforsterkere
    Stålstrenger= Helt stabil, men mindre overtoner. Klasse D.

;):D:)

Forskar p� hardingfelestrengar - Telemark

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn