God kveld i stua!
I dag tenkte jeg å skrive om lytteromsakustikk fra en litt ny vinkel i denne tråden.
Et lytterom er i de fleste sammenhenger en kraftig lydkilde som i mange lytteposisjoner kan være vesentlig sterkere enn lyden fra høyttalerene. Balansen mellom lyden fra lytterommet og høyttaler varierer med avstand på lytteposisjon. Ved en avstand når vi et punkt som kalles "critical distance" som er der lyden fra høyttaler og rom like sterke og totallyden vil være sterkest. Rombidraget kan selvfølgelig tunes med akustikktiltak og minskes med absorbsjon som kan sammenlignes med å flytte lytteposisjonen nærmere høyttaleren.
Når det kommer til høyttalere med ulik spredning vil høyttalere med større direktivitet naturligvis gi mer direktelyd i forhold til rombidrag. Dette er jo veldig logisk, men tenker man egentlig på det når man lytter til til for eksempel store hornhøyttalere? Det er totalyden fra høyttaler + rom vi bedømmer lydstyrke etter. Sammenligner man 100 desibel avspilt fra et stort hornsystem i forhold til en vanlig liten dynamisk høyttaler vil andelen av rombidrag være høyere med den dynamiske høyttaleren uavhenig av hvilket volum man spiller på.
Akustikk er grovt sett linjært i forhold til volum, men det er ikke hørselen. Derfor vil rombidrag oppleves mer ødleggende jo høyere i lydnivået i rommet er og derfor vil direktive høyttalere oppleves mer punchy selv ved lave lyttevolum siden en større andel av totallyden i rommet består av direktelyd.
Hva med flerkanals? Når jeg skrur på mine ekstrahøyttalere kompenserer jeg med å senke volum med 4-5db. Dette betyr at opplevelsen av rombidraget fra hver høyttaler blir lavere i forhold til direktelyden som igjen betyr at man har (tipper absolutt minimum effekt) 2-3db mer direkte lyd enn ved tokanals.
Hvis jeg skulle brukt akustikktiltak for å absorbere totallyden med 2-3 db ville det krevd en god del.