I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har sjeldent vært sikrere på at vi har et skikkelig nettroll blant oss. Lar tvilen komme tiltalte til gode og sier 99% sikker. Tror nesten forumet er arena for et sosialt/psykogisk eksperiment. 36 opprettete tråder i august og fortsatt under troll-radaren til forumets moderatorer er nesten imponerende. ;):cool:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Om det ikke er et nettroll så burde nesten vedkommende beskyttes i mot seg selv til tider. Det som er like interessant er når det legges ned energi blant medlemmene her inne for å delta i eksperiment. Men det skal tillegges at jeg har vært hjemme hos karer som nok har noen problemstillinger å forholde seg til. Ubehandlet huntonitt på veggene, wonderbaum i hjørner av rommet og dyre stereo ting.. ;D

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis vi går utifra at han har vært seriøs så vil jeg si at sjansene er bitteliten for at man har akkurat den tilnærmingen til dette som nærmest er som fluepapri for popcornfest. Tror han kjenner HFS godt og har vært bevisst på hvilke knapper som blir trykket på. Men håper jeg tar feil selvfølgelig.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.598
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har tänkt precis det samma själv Atle. Var övertygad om att han trollade i starten, blev litt osäker en kort stund för att att så igen vara ganska så säker på att detta är trolling i egen hög person.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Hmm.. Gi meg en time så skal jeg lage en liste over noen hundre aktiviteter som bør være festligere..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Virker som det å få innlegg er viktig for vedkommende. Kan bli en spennende høst.. :p

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke. Synes det han skriver virker overbevisende i sin naivitet, på en måte. Dersom det er trolling, er det i så fall svært intelligent trolling, fra en som både behersker språket svært godt og derfor er i stand til å skrive på en slik gjennomført naiv og troskyldig måte, og som vet nok om hifi til å vite nøyaktig hvordan man klarer å lage en hifi-framtoning som nesten kan virke troverdig. Men nå har jeg en tendens til å tro det beste om alle, da. Godt mulig dere har rett.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei AtleT
    Jeg har hatt de samme tankene og observasjonene rundt disse siste bidragene på HFS.
    Tror ikke vi snakker om bevisst trolling. Til det er det for usammenhengende og springende. Han har lagt ut bilder av hjemmet sitt og sitt eget ansikt (profilbilde), så det er nok et reelt bilde du ser av personen. Det som beskrives kan virke tøysete og usannsynlig, men ikke mer enn at jeg har sett verre. Desverre, må jeg innrømme, for det har ikke vært hyggelig for de det gjaldt.
    Det er vanskelig å balansere slikt på nettforum, hvor mye folk med tydelige problemer skal få utfolde seg og dominere, når det kan se ut som det burde beskyttes mot seg selv i en lett manisk forvirret adferd. Grensene er uklare, for det er refleksjoner, utfordringer og adferd som mange oss kan ha mer enn snev av. Det beste vi (jeg) kan gjøre er å la være å svare vedkommende. Både flåsete og ærlige konstruktive svar kan virke mot sin hensikt.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tror faktisk ikke det er trolling - men en person med personlige utfordringer - og lav evne til konsentrasjon - synes litt synd på vedkommende - personer som ham er et lett bytte for HIFI haier.
    Ga noen velmenende råd. Viser det at jeg ble lurt - så får det stå sin prøve.

Forøvrig fint å se at denne tråden er ferdig med sommerferie og i full. En liten oase av kunnskap som det alltid er hyggelig å besøke.

Final

A

ANM

Gjest
    Om noen av dere tenker det kan være noe personlig synes jeg det er betenkelig at dere tar en slik debatt åpent. Ække en lukket gruppe på FB dette...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for kloke synspunkter karer.

Selv tenker jeg det er to muligheter:

1. Det er svært bevisst
    2. Det er helt ubevisst og personen er skrudd sammen slik at alt man skriver havner midt i de store popcornklisjeene.

I stedet for å spekulere tenker jeg på hvilke av alternativet som er mest sannsynlig og jeg blir nok ikke med på deres overvekt til alternativ 2 i denne omgang.

Hvis han er et troll er han et hyggelig troll i det minste. :)
    Nok om det. God natt!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Forøvrig fint å se at denne tråden er ferdig med sommerferie og i full. En liten oase av kunnskap som det alltid er hyggelig å besøke.

Final
    Tusen takk Final og takk for sist! :)

Før man vet ord av det så har man fylt et par sider med litt babbel....

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for kloke synspunkter karer.

Selv tenker jeg det er to muligheter:

1. Det er svært bevisst
    2. Det er helt ubevisst og personen er skrudd sammen slik at alt man skriver havner midt i de store popcornklisjeene.

I stedet for å spekulere tenker jeg på hvilke av alternativet som er mest sannsynlig og jeg blir nok ikke med på deres overvekt til alternativ 2 i denne omgang.

Hvis han er et troll er han et hyggelig troll i det minste. :)
    Nok om det. God natt!
    Bør det ikke i prinsippet være mulig for moderatorene å finne ut av dette? Det er bare å se om ip-adressen til vedkommende har vært i bruk tidligere her på forumet, og om de tidligere innleggene i så fall var svært forskjellige fra det som blir skrevet nå. I så fall er det temmelig sikkert trolling det dreier seg om. Jeg kan ikke det tekniske her, men vet at det er mulig å finne ut av slike ting. Og teknisk skolerte folk er det jo nok av her. Hvis det faktisk dreier seg om trolling tror jeg det er stor sjanse for at vedkommende har skrevet her tidligere også. Og da er det bra å vite det. Hvis det ikke er trolling, er det også viktig å bli klar over det, ut fra hvordan man da kan/bør møte ham her.

U

Utgatt24668

Gjest
    Hvis man synes at noen er urimelig eller har tendenser til trolling - mot seg selv og/eller andre - så synes jeg personlig at det er best å la vedkommende være i fred. Hvis noen har så god tid at de har opprettet en ny profil for å terge så får man heller la seg underholde av det :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei AtleT
    Jeg har hatt de samme tankene og observasjonene rundt disse siste bidragene på HFS.
    Tror ikke vi snakker om bevisst trolling. Til det er det for usammenhengende og springende. Han har lagt ut bilder av hjemmet sitt og sitt eget ansikt (profilbilde), så det er nok et reelt bilde du ser av personen. Det som beskrives kan virke tøysete og usannsynlig, men ikke mer enn at jeg har sett verre. Desverre, må jeg innrømme, for det har ikke vært hyggelig for de det gjaldt.
    Det er vanskelig å balansere slikt på nettforum, hvor mye folk med tydelige problemer skal få utfolde seg og dominere, når det kan se ut som det burde beskyttes mot seg selv i en lett manisk forvirret adferd. Grensene er uklare, for det er refleksjoner, utfordringer og adferd som mange oss kan ha mer enn snev av. Det beste vi (jeg) kan gjøre er å la være å svare vedkommende. Både flåsete og ærlige konstruktive svar kan virke mot sin hensikt.
    De samme tankene har slått meg. Noen ganger må man beherske sin trang til å respondere fordi det rett og slett er for mye usikkerhet, og fordi man blir sittende igjen med en vond følelse hvis det viser seg at det ikke er et troll. For hvis dette er genuint så er det klart at vedkommende behøver litt omsorg, rett og slett. Så det å bare være litt hyggelig, uten å måtte engasjere seg for mye, kan være ganske konstruktivt til slutt. Skulle det avsløres som et troll til slutt så har jo ingen skade skjedd.

Om noen av dere tenker det kan være noe personlig synes jeg det er betenkelig at dere tar en slik debatt åpent. Ække en lukket gruppe på FB dette...
    ANM er faktisk inne på noe. Dette er en åpen diskusjon som alle medlemmer av asylet vårt kan lese. Hvis en person har det vondt og leser om seg selv at han der er bare et troll, så svir det nok fryktelig mye mer enn når noen mener at jeg er en tulling på OT-asylet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for innspill folkens! Det var ikke min intensjon å være fluepapir eller starte en diskusjon, bare gjøre oppmerksom.
    Vi legger den ballen død i denne tråden.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei igjen. Ballen var ikke helt død. Takk for PM. Synes det er veldig koselig at folk bryr seg om hverandre. :)

Min definisjon av nettroll er dette:

"Nettroll er et begrep som beskriver en person som utgir seg for å ha meninger han egentlig ikke har, for å skape debatt og engasjement. Det er gjerne kontroversielle meninger, men har ingen likhetstegn med mobbing og sjikanering. De fleste nettroll er anonyme. De fleste trollinnlegg er av en uskyldig art som gjerne skrives for å se om noen "biter på" og kan sitte å le av dette"

At noen uannsett livssituasjon skulle kunne bli såret av å bli uskyldig anklaget for å være et nettroll på måten som gjort i denne tråden forstår jeg ikke helt. Trolling er et slags spill og jeg ville med mitt innlegg her i tråden bare si at jeg "har avslørt han" og samtidig hinte til trådens lesere om å ta en ekstra kikk. Å blande inn moderatorene for å få slutt på det er ikke min intensjon, det får de finne ut av selv. Skulle det være slik at han er helt uskyldig for harmløs trolling og faktisk bare er en karikatur av en blodekte HiFientusiast så er jo det bare helt herlig. Jeg har ellers ikke svart på noen av innleggene hans i noen tråder hvis noen lurer.

Håper vi kan ta med denne omtanken over i andre tråder og behandle hverandre med respekten vi alle fortjener.
    Og hvis noen lurer så gjorde jeg også research før jeg postet. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har googlet litt, "trollet" har hatt et annet nick her før, muligens fler...hehe
    Helt ok for meg, vi velger selv hva vil engasjere oss i her på HFS og takk for det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Operasjon: slå 18 årige utgaven av seg selv

Midtlivskrisen skyller over meg også. Ikke i form av materielle drømmer, men mer som et ønske om å bli den jeg alltid har følt meg som.

Gjør en lang historie kort: har alltid vært treningsglad, men aldri vært i noen organsisasjon eller lag. Først og fremst har jeg vært glad i å sykle. En ting som irriterer meg litt er at mine personlige rekorder skriver seg helt tilbake til da jeg var 18 år. Det er LENGE LENGE siden nå. Spesielt en løype jeg trente mye har jeg en personlig rekord på 56 minutter som jeg ikke har klart å gjøre noe med. Men nå har jeg lyst til å gi det et realt forsøk.

Noen tanker rundt sansynligheten for å lykkes:

Minus:
    -Aktivitet: på den tiden var aktiviteten høy. Hadde ikke bil og brukte sykkel og apostlenes hester til å frakte meg rundt. Sykkelveien til skolen var lang og kupert. Gymtimene ble brukt til å ta seg helt ut. Trente ellers kun når jeg hadde tid og lyst, så det var ganske ujevnt. I ferier syklet jeg hele tiden.
    I dag tror jeg ikke det er praktisk mulig å komme opp i denne aktiviteten, men har tenkt å bruke mindre bil og forsøke å sykle og gå så ofte som mulig.

-Vekt: på den tiden kommer jeg aldri til å matche, så i beste fall må jeg dra på mellom 5-10 kg mer når jeg sykler.

-Testosteron: nivået har vel falt litt med alderen så musklene vil bygges langsommere opp.

-Tid: hva er god tid igjen?

Pluss
    -Utstyret: er mye bedre, syklen min veier nok 5 kg mindre enn da.

-Hjernen: alltid interessert meg for prestasjon og treningslære, så forhåpentligvis kan jeg mer om å trene riktigere og mer effektivt i dag. Fokus på tekniske detaljer har jeg nok øvd opp litt ved hjelp av musikken, så burde kunne sykler mye mer effektivt i dag enn den gang.

Deadline:

- Det er egentlig ingen deadline, men innen 2017 er tanken i første omgang. Klarer jeg det ikke da får vi øke med 18,19,20.

Tror dere
    :

-at det er mulig å slå den 18 årige utgaven av seg selv? I dette tilfellet i min faste sykkeløype. Det føles som det vil være det ultimate målet i midtlivskrisa.:cool:

PS: prøvde noen runder i sommer og på det beste ligger jeg 20 minutter bak rekorden. :-/

Syklist.jpg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.771
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, går helt klart en rød tråd her enten det handler om hifi eller trening. Kommer til å heie fra sidelinjen med en burger i hånden :) Har troen på deg jeg, men er litt usikker på om du er i stand til å avsette nok tid i en hektisk hverdag...Lykke til! :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Opp til du fyller 50 tror jeg du lett slår 18årsutgaven. ;)
    ......selv om + 20 minutter på en 60 minutters løype høres mye ut....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis målet kun er tiden som skal slås, vel da er jeg forbeholden... Det er først når motivasjon ligger utenfor det målbare, les tid, en kan kjenne på gleden av økt glede av endorfiner bla.. Ikke så lett målbart for vanlige folk.. Dette minner meg om noe annet.. :cool:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes det er smart av deg, AtleT, å sette deg SMARTE mål.
    For uten ordentlige mål er det ikke så lett å vite om du beveger deg i riktig retning.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Dette er veldig enkelt. Finn deg en eller flere sporter du syns er gøy, der motivasjonsfaktorer kan være frisk luft, vakre naturopplevelser, lek, adrenalin og endorfiner. Resultatene kommer garantert.

Siden du har likt sykling. Selv har jeg funnet min store lidenskap, sykling på sti. Får rett å slett ikke nok. Det har blitt 17 timers kondisjonstrening denne uken, inkludert fri i dag. Hadde det ikke vært lystbetont, ville jeg ikke gjennomført 30 minutter engang.
    Syns også det er gøy å sykle med gutta på landeveien, temposykling og det sosiale på spinning.
    En kamerat (eldre enn deg) begynte å sykle denne våren og har hatt en helt rå formutvikling, fult mulig for deg også.
    I tillegg driver jeg også med Triathlon.

Vekt, ikke noe problem. Syklister kan spise hva de vil :)

Muskelvekst, ikke noe problem. I alle fall ikke hvis man kombinerer styrketrening, kosthold og har god tid.

Tid tar det å innarbeide gode vaner. Økning i kondisjon og styrke er også raskest i starten.

Hva du liker best, må du finne ut av selv!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tusen takk for engasjementet! :):):)

En liten oppsummering:

- Karmana ser røde tråder. Huff da, er redd jeg bare er litt sånn....
    - HCS savner dypere motivasjoner.
    - John Harald og 8x12 tror dette blir grei skuring
    - Vidarje bidrar med å løse tidsklemma.
    - Aurora er glad det ikke er hans 25 åring jeg skal forsøke å slå.

Ellers leser jeg det som overvekt av positivitet i forhold til prosjektet. Det er bra.
    HCS, tror hva som motiverer den enkelte kan være veldig individuelt, men du har rett, jeg har noen dypere filosofier som jeg får testet ut med dette prosjektet. Samtidig får kan man jo håpe at man får kroppen til 18 åringen tilbake i samme slengen. :rolleyes: Uannsett, som John Harald og RoDa er inne på så følger det så utrolig mye positivt med seg å begynne et slik prosjekt.

RoDa, enig med du. Hvis ikke målsetting fungerer da har jeg vært en dårlig pedagog i mange år. Å være klassisk trompetist har nok flere likhetstrekk til idrettutøvere enn det motsatte. Trenger bare finne linken. Tror det skal gå greit å komme ned i overkant av 1 time, men derfra og ned blir det hardt arbeid.

John Harald, enig, det er faktisk så enkelt ja. Det er vanedannende og en stor del av det gode liv. 17 timer i uka er MYE synes jeg. Da jeg var 25 trente jeg 10 økter i uka, men da følte jeg nesten at livet bare var pause fra treningen. Vanskelig å finne balansen. Er ikke mange år siden jeg begynte hver dag med en time sykkeltur i skogen. Fantastisk vane å ha! Er ikke like optimist som deg at jeg klarer det, men skal gi det et realt forsøk.

PS: glemte forresten et viktig plusspoeng. Kostholdet i dag er mye bedre enn 18 åringens. :cool:

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Ta vare på kroppen din - la den være i fred! Antikviteter er mest verdt urestaurerte.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg får så dårlig samvittighet av å lese om kost/trening i tråden din AtleT at jeg lar være å kommentere.:(
    Holder meg til "likes" knappen jeg.:p

.....mens jeg nipper til en god italiensk rødvin og mørk sjokolade.:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Bare spis, Bergis - du er langt unna faresonen enda! Selv tok jeg kverken på en Chateau Lafitte til Nan King anden i dag!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn