I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Atle, skal vi lese innlegget dit slik at rør og vinyl = romkorreksjon, mens andre varianer ikke er det? Correct me if I'm wrong
    Faen veit hvordan det innlegget bør leses... Kanskje noe sånt som de fleste stoler på ørene i siste instans selv om hjernen og kunnskapen sier noe annet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Atle, skal vi lese innlegget dit slik at rør og vinyl = romkorreksjon, mens andre varianer ikke er det? Correct me if I'm wrong
    Faen veit hvordan det innlegget bør leses... Kanskje noe sånt som de fleste stoler på ørene i siste instans selv om hjernen og kunnskapen sier noe annet.
    Det er vel å håpe? Bedre med anvendt kunnskap enn tillært forståelse.. Tenker jeg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    23
    I wrote under :D What did the trumpet say after being run over by a truck?I B flat ;)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men Atle, jeg er litt usikker på om du har rett i den virkelighetsbeskrivelsen..? Mitt inntrykk er at det er mer utbredt med romkorreksjon blant objektivister enn subjektivister? Eller så bare projisererer jeg min egen tilnærming over på alle andre ;)

(edit: det var til innlegget for noen dager siden om rør og rom, eller hva man skal kalle det!)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fett!! Noen av de plasttrompetene er faktisk uforskammet gode.

Har du forresten fått med deg "The new generation" av voldstrompetere? Louis Dowdeswell er en snakkis.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Men Atle, jeg er litt usikker på om du har rett i den virkelighetsbeskrivelsen..? Mitt inntrykk er at det er mer utbredt med romkorreksjon blant objektivister enn subjektivister? Eller så bare projisererer jeg min egen tilnærming over på alle andre ;)

(edit: det var til innlegget for noen dager siden om rør og rom, eller hva man skal kalle det!)
    Absolutt, men det er opptil flere objektivister som er mot romkorrigering selv om det åpenbart gjør lyden målbart bedre.
    Mitt poeng er at det er andre faktorer enn de mest åpenbare som gjør at lyden enten høres bedre ut uten romkorrigering eller at det lyder bedre med en rørforsterker i forhold til en klasse D. Samme ting.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ah, da skjønner jeg. Og ja, du har nok rett i at de aller, aller fleste til syvende og sist lar sine egne ører være dommere. Og det er jo bra!

Det det kanskje heller handler om for min del - i den grad jeg inngår i objektivistenes rekker - er HVA jeg gidder å utforske med ørene mine. Ettersom jeg har blitt overbevist om at forskjellene mellom dacer og kabler (feks) er minimale til ikke-eksisterende, gidder jeg rett og slett ikke utforske det så mye (lenger). Høyttalere, akustikk, stereo vs multikanal osv, derimot - er ting som både hode og hjerte sier har mye å si. Derfor er det noe jeg fortsatt bruker tid på. Så det er mer å la sin subjektive dømmekraft fungere innenfor visse rammer. Noe sånt. Hvis det gir mening?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det gir absolutt mening. Jeg er nok en av de på forumet som har det mest objektive forholdet til lyd, men er samtidig en av de største forkjemperene for å stole på ørene sine. Så "Snickers is" sin signatur i dag "god lyd er når det låter bra". Synes det sier veldig mye.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt vi har forskjellige tilnærminger. Jeg tror på forskjell både i dac og kabler. Og har glede av å utforske. Nå har jeg horn, bass refleks og en magnestat ifht høyttalere. Surrerundt får jeg ikke til, DSP er et langt lerret. Men snart har jeg loddet sammen en habil hodetelefon forsterker.. Glede.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et lite hjertesukk

Hmm.. Har lyst til å skrive noen (siste) ord om akustikk i dag som jeg kom på i det jeg minnet meg selv om Floyd Tooles skriblerier jeg linket til i Hifi/rom tråden.
    Har skrevet det før i litt annen drakt, men for meg har det både vært litt morsomt, men også litt frustrerende å lese skribleriene om akustikk her på forumet de siste 10 årene, men ellers i den store verden i vitenskapelige papers og fra akustikkprodusenter. Lytteromsakustikk blir nemlig forstått litt baklengs. Akustikk for musikk har i praksis har blitt praktisert i flere hundre år og har en dyp forståelse av alle som har med musikkinstrumenter å gjøre. Når nå selve Toole langt på vei skriver det han skriver i 2016 kommer debattene opp gjennom på forumet i et litt rart lys. Det har ikke vært måte på hvor dumme folk har vært som har hifihøyttalere i vanlige lytterom uten akustikktiltak og høyttalerprodusenter som kontruerer høyttalere for å spille i vanlige rom uten tiltak.

For meg er det den naturligste ting i verden at mange foretrekker rom med sterk kontroll på akustikken, det gir en helt spesiell opplevelse. At eksempelvis Knut Vadseth foretrekler det motsatte er like naturlig. Det er noe annet når man idiotforklarer oppegående lydeksperter som har livlige lytterom på bakgrunn av vitenskapelige papers. Det låter akkurat like bra i dag som for 20 år siden med høyttalere i rom uten spesiell akustisk kontroll i forhold til virkeligheten. Det eneste som har forandret seg er den vitenskapelige forståelsen om at refleksjoner faktisk ikke behøver være så ødeleggende i rom med bra høyttalere.

Jeg elsker akustikktiltak og forståelsen av hvordan de fungerer fordi de kan forme lyd akkurat slik jeg vil ha den, slik at jeg kan hjelpe folk til å oppnå sitt lydnirvana, men det er noe helt annet enn å hevde at alle anlegg må inn i en akustisk form for å kunne spille bra.

Det mest ironiske er også at det viktigste tiltaket ikke finnes noe skikkelig kriterie på og blir nesten aldri nevnt.

Dette er igjen en påminnelse til oss alle om at litt takhøyde alltid er lurt og egne preferanser og erfaringer ikke alltid stemmer for alle.

Nok hjertesukk på en søndagskveld etter en helt fantastisk fin helg. Ha en fin uke alle sammen!

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.066
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel kanskje de færreste som har dedikerte lytterom hvor man kan gå fullstendig ape med akustikktiltak, uten at det er noe galt i det i seg selv. De fleste av oss er henvist til stua, hvor "tiltak" ikke alltid er like velkomne, men hvor vi likevel har muligheten til å lytte til god musikk. Navlebeskuelsen og meg-alene-vite slår nok til av og til her på HFS. Jeg har påpekt det før, og siden du er utøvende så tror jeg du vet hvor jeg vil, når jeg påstår at det er besnærende få musikere som er opptatt av det meste av det som foregår her på HFS... :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skulle gjerne hatt eget rom jeg også, men som så mange av dere andre her er jeg henvist til begrenset tid i sweetspot i stua.
    Man tar det man har og får bare gjøre det beste ut av det. Tror jeg skal komme ganske godt ut av det lydmessig uten mengder av akustikktiltak.
    Det blir jo aktiv deling med AL og EQ for hver delefrekvens hos meg ettehvert.

Høres jo ut som du Atle har fått rimelig god kontroll i stua di med "stereo multikanal" uten mengder av akustikk tiltak.
    Skulle vært moro å hørt.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.875
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja vi har nok litt forskjellige vinklinger og preferanser i hobbyen vår, men det er nettopp det som gjør den spennende!
    Tenker vi alle har litt og lære av hverandre, de som er veldig sikre på at de har rett - har jo nesten aldri det....

Vi to har radikalt forskjellige tilnærminger til rom, og det er noe som gjør det svært interessant og følge tråden din Atle.
    At jeg ikke kan skjønne annet enn at du er en svært hyggelig fyr kommer såklart også på plussiden...

Det viktigste enkeltstående tiltaket her hjemme, var jo og finne posisjonen hvor høyttalerne koblet til rommet.

ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det er vel kanskje de færreste som har dedikerte lytterom hvor man kan gå fullstendig ape med akustikktiltak, uten at det er noe galt i det i seg selv. De fleste av oss er henvist til stua, hvor "tiltak" ikke alltid er like velkomne, men hvor vi likevel har muligheten til å lytte til god musikk. Navlebeskuelsen og meg-alene-vite slår nok til av og til her på HFS. Jeg har påpekt det før, og siden du er utøvende så tror jeg du vet hvor jeg vil, når jeg påstår at det er besnærende få musikere som er opptatt av det meste av det som foregår her på HFS... :)
    Ja, ikke et negativt ord fra meg om lytterom som det er jobbet massivt og detaljert med. Skulle gjerne hatt det selv. Man får en større fleksibilitet til å få det til å låte akkurat som en selv ønsker med balanse mellom detaljer, fasthet i dynamikken og klang.
    Jeg tror jeg vet hvor du vil, men jeg synes det er mange musikere her på sentralen og de færreste musikere i dag er likegyldig til lydkvalitet er mitt inntrykk. De færreste blogger på hififorum, men jeg får mange spørsmål fra musikere om hjelp så det har muligens forandret seg litt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Skulle gjerne hatt eget rom jeg også, men som så mange av dere andre her er jeg henvist til begrenset tid i sweetspot i stua.
    Man tar det man har og får bare gjøre det beste ut av det. Tror jeg skal komme ganske godt ut av det lydmessig uten mengder av akustikktiltak.
    Det blir jo aktiv deling med AL og EQ for hver delefrekvens hos meg ettehvert.

Høres jo ut som du Atle har fått rimelig god kontroll i stua di med "stereo multikanal" uten mengder av akustikk tiltak.
    Skulle vært moro å hørt.
    Å ha anlegget i stua gjør det vanskeligere ja. Tipper du får det til å swinge når du får skikkelig dreis på byggingen. :)
    Det viktigste er at rommet "klinger bra" i utgangspunktet. Låter rommet bra så bør det være mulig å få god lyd også. Låter ikke rommet bra sliter man uannsett hvor mange tiltak man putter inn.

Er veldig fornøyd med tinges tilstand her. Har hatt flaks. Kontroll på akustikken er vel ikke helt riktig beskrivelse, men akustikken ødelegger ikke mer enn jeg vil at den skal og gjør det viktigste: formidler musikk slik jeg liker og behøver det uten at kameleoneffekten blir borte.
    Du er velkommen på lytt Bergfinn! :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg vil også:) Svært spendt på hva dette med ekstra kanaler gjør hos deg. Har alltid etterlyst multikanal-lyd der side/bakkanaler bare legger til ambience.

Godt å se at du også lever litt i flaksens verden:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja vi har nok litt forskjellige vinklinger og preferanser i hobbyen vår, men det er nettopp det som gjør den spennende!
    Tenker vi alle har litt og lære av hverandre, de som er veldig sikre på at de har rett - har jo nesten aldri det....

Vi to har radikalt forskjellige tilnærminger til rom, og det er noe som gjør det svært interessant og følge tråden din Atle.
    At jeg ikke kan skjønne annet enn at du er en svært hyggelig fyr kommer såklart også på plussiden...

Det viktigste enkeltstående tiltaket her hjemme, var jo og finne posisjonen hvor høyttalerne koblet til rommet.

Vis vedlegget 396284

/ Morten
    Det var kloke ord Lagga! Takk for at du liker å lese her inne og betryggende at jeg får det til å virke som jeg er en hyggelig fyr på internettet. :)

Det er mitt inntrykk også, hvis rommet låter bra og man får koblet høyttalerene til rommet er det meste gjort.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg vil også:) Svært spendt på hva dette med ekstra kanaler gjør hos deg. Har alltid etterlyst multikanal-lyd der side/bakkanaler bare legger til ambience.

Det er bare å komme innom det veit du. Du må komme alene da så vi får litt tid.

Husker det blåste litt motvind da vi lyttet på 2L miks i flerkanals en gang ja. Er ikke så fan av den miksingen jeg heller, men instrumentklangen isolert sett kommer veldig til sin rett da også i forhold til 99% av to kanals avspilling.
    Fikk ganske god tid med Final da han var her og mutet de ulike kanalene etter ønske. Musikken har en tendens til å forsvinne med kanalene. VELDIG GØY når man har det implementert ferdig. Og foretrekker man den litt tørrere lyden fra 2 kanaler så er det bare å mute de andre.:)

8

8x12_TOM

Gjest

Husker det blåste litt motvind da vi lyttet på 2L miks i flerkanals en gang ja. Er ikke så fan av den miksingen jeg heller, men instrumentklangen isolert sett kommer veldig til sin rett da også i forhold til 99% av to kanals avspilling.
    Fikk ganske god tid med Final da han var her og mutet de ulike kanalene etter ønske. Musikken har en tendens til å forsvinne med kanalene. VELDIG GØY når man har det implementert ferdig. Og foretrekker man den litt tørrere lyden fra 2 kanaler så er det bare å mute de andre.:)
    Er jo en handlingens man og tar invitasjonen så fort som mulig. Er i Holmestrand å jobber t.o.m. torsdag. Vet du er veldig travel, men passer en av kveldene(tirs, ons, tors.)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Er jo en handlingens man og tar invitasjonen så fort som mulig. Er i Holmestrand å jobber t.o.m. torsdag. Vet du er veldig travel, men passer en av kveldene(tirs, ons, tors.)
    Skulle til å skrive at: neida jeg er ikke så veldig travel, men så sjekket jeg kalenderen. Hvis det må være en kveld (det bør det kanskje være) og ikke for sen kveld, så har jeg ingen frikvelder før oktober. :( I skolens høstferieuke er det derimot flere muligheter. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    8

8x12_TOM

Gjest

Skulle til å skrive at: neida jeg er ikke så veldig travel, men så sjekket jeg kalenderen. Hvis det må være en kveld (det bør det kanskje være) og ikke for sen kveld, så har jeg ingen frikvelder før oktober. :( I skolens høstferieuke er det derimot flere muligheter. :)
    Ser du skriver at du har "fri" etter kl.15.00 dagene 3-10 oktober. Skal se hva jeg får til:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Eventuelt en formiddag før 12.00. De er det mange av i september, men det låter jo så mye bedre på kvelden. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn