TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Virker som det er mer enn bare "romkorreksjon" som befinner seg 6-7 meter fra slukoteket.
Faen veit hvordan det innlegget bør leses... Kanskje noe sånt som de fleste stoler på ørene i siste instans selv om hjernen og kunnskapen sier noe annet.Atle, skal vi lese innlegget dit slik at rør og vinyl = romkorreksjon, mens andre varianer ikke er det? Correct me if I'm wrong
Det er vel å håpe? Bedre med anvendt kunnskap enn tillært forståelse.. Tenker jeg.Faen veit hvordan det innlegget bør leses... Kanskje noe sånt som de fleste stoler på ørene i siste instans selv om hjernen og kunnskapen sier noe annet.Atle, skal vi lese innlegget dit slik at rør og vinyl = romkorreksjon, mens andre varianer ikke er det? Correct me if I'm wrong
Absolutt, men det er opptil flere objektivister som er mot romkorrigering selv om det åpenbart gjør lyden målbart bedre.Men Atle, jeg er litt usikker på om du har rett i den virkelighetsbeskrivelsen..? Mitt inntrykk er at det er mer utbredt med romkorreksjon blant objektivister enn subjektivister? Eller så bare projisererer jeg min egen tilnærming over på alle andre
(edit: det var til innlegget for noen dager siden om rør og rom, eller hva man skal kalle det!)
Ja, ikke et negativt ord fra meg om lytterom som det er jobbet massivt og detaljert med. Skulle gjerne hatt det selv. Man får en større fleksibilitet til å få det til å låte akkurat som en selv ønsker med balanse mellom detaljer, fasthet i dynamikken og klang.Det er vel kanskje de færreste som har dedikerte lytterom hvor man kan gå fullstendig ape med akustikktiltak, uten at det er noe galt i det i seg selv. De fleste av oss er henvist til stua, hvor "tiltak" ikke alltid er like velkomne, men hvor vi likevel har muligheten til å lytte til god musikk. Navlebeskuelsen og meg-alene-vite slår nok til av og til her på HFS. Jeg har påpekt det før, og siden du er utøvende så tror jeg du vet hvor jeg vil, når jeg påstår at det er besnærende få musikere som er opptatt av det meste av det som foregår her på HFS...
Å ha anlegget i stua gjør det vanskeligere ja. Tipper du får det til å swinge når du får skikkelig dreis på byggingen.Skulle gjerne hatt eget rom jeg også, men som så mange av dere andre her er jeg henvist til begrenset tid i sweetspot i stua.
Man tar det man har og får bare gjøre det beste ut av det. Tror jeg skal komme ganske godt ut av det lydmessig uten mengder av akustikktiltak.
Det blir jo aktiv deling med AL og EQ for hver delefrekvens hos meg ettehvert.
Høres jo ut som du Atle har fått rimelig god kontroll i stua di med "stereo multikanal" uten mengder av akustikk tiltak.
Skulle vært moro å hørt.
Det var kloke ord Lagga! Takk for at du liker å lese her inne og betryggende at jeg får det til å virke som jeg er en hyggelig fyr på internettet.Ja vi har nok litt forskjellige vinklinger og preferanser i hobbyen vår, men det er nettopp det som gjør den spennende!
Tenker vi alle har litt og lære av hverandre, de som er veldig sikre på at de har rett - har jo nesten aldri det....
Vi to har radikalt forskjellige tilnærminger til rom, og det er noe som gjør det svært interessant og følge tråden din Atle.
At jeg ikke kan skjønne annet enn at du er en svært hyggelig fyr kommer såklart også på plussiden...
Det viktigste enkeltstående tiltaket her hjemme, var jo og finne posisjonen hvor høyttalerne koblet til rommet.
Vis vedlegget 396284
/ Morten
Det er bare å komme innom det veit du. Du må komme alene da så vi får litt tid.Jeg vil også Svært spendt på hva dette med ekstra kanaler gjør hos deg. Har alltid etterlyst multikanal-lyd der side/bakkanaler bare legger til ambience.
Godt å se at du også lever litt i flaksens verden
Er jo en handlingens man og tar invitasjonen så fort som mulig. Er i Holmestrand å jobber t.o.m. torsdag. Vet du er veldig travel, men passer en av kveldene(tirs, ons, tors.)Det er bare å komme innom det veit du. Du må komme alene da så vi får litt tid.Jeg vil også Svært spendt på hva dette med ekstra kanaler gjør hos deg. Har alltid etterlyst multikanal-lyd der side/bakkanaler bare legger til ambience.
Husker det blåste litt motvind da vi lyttet på 2L miks i flerkanals en gang ja. Er ikke så fan av den miksingen jeg heller, men instrumentklangen isolert sett kommer veldig til sin rett da også i forhold til 99% av to kanals avspilling.
Fikk ganske god tid med Final da han var her og mutet de ulike kanalene etter ønske. Musikken har en tendens til å forsvinne med kanalene. VELDIG GØY når man har det implementert ferdig. Og foretrekker man den litt tørrere lyden fra 2 kanaler så er det bare å mute de andre.
Skulle til å skrive at: neida jeg er ikke så veldig travel, men så sjekket jeg kalenderen. Hvis det må være en kveld (det bør det kanskje være) og ikke for sen kveld, så har jeg ingen frikvelder før oktober. I skolens høstferieuke er det derimot flere muligheter.Er jo en handlingens man og tar invitasjonen så fort som mulig. Er i Holmestrand å jobber t.o.m. torsdag. Vet du er veldig travel, men passer en av kveldene(tirs, ons, tors.)Det er bare å komme innom det veit du. Du må komme alene da så vi får litt tid.Jeg vil også Svært spendt på hva dette med ekstra kanaler gjør hos deg. Har alltid etterlyst multikanal-lyd der side/bakkanaler bare legger til ambience.
Husker det blåste litt motvind da vi lyttet på 2L miks i flerkanals en gang ja. Er ikke så fan av den miksingen jeg heller, men instrumentklangen isolert sett kommer veldig til sin rett da også i forhold til 99% av to kanals avspilling.
Fikk ganske god tid med Final da han var her og mutet de ulike kanalene etter ønske. Musikken har en tendens til å forsvinne med kanalene. VELDIG GØY når man har det implementert ferdig. Og foretrekker man den litt tørrere lyden fra 2 kanaler så er det bare å mute de andre.
Takk! Godt å høre at det ikke ble for negativt og surmaget.Søndagssukket ditt hadde gjort seg på forsiden av HFS som en reminder for oss alle
Høstferien?Regner med at du dukker opp her på vårparten da Atle?
Når er den? Kunne prøve det. Vært så trivelig å sees. Samt få tips, korreksjoner og litt latter.Høstferien?Regner med at du dukker opp her på vårparten da Atle?
3-10 okt. Skal ha "Show-verksted" (fant opp et nytt ord akkurat nå) til 15.00 hele uka, men etter det er det fritt frem. Enig, det hadde vært hyggelig. Må sjekke ut hvordan skikkelige rørgreier kan låte.Når er den? Kunne prøve det. Vært så trivelig å sees. Samt få tips, korreksjoner og litt latter.Høstferien?Regner med at du dukker opp her på vårparten da Atle?
Ser du skriver at du har "fri" etter kl.15.00 dagene 3-10 oktober. Skal se hva jeg får tilSkulle til å skrive at: neida jeg er ikke så veldig travel, men så sjekket jeg kalenderen. Hvis det må være en kveld (det bør det kanskje være) og ikke for sen kveld, så har jeg ingen frikvelder før oktober. I skolens høstferieuke er det derimot flere muligheter.Er jo en handlingens man og tar invitasjonen så fort som mulig. Er i Holmestrand å jobber t.o.m. torsdag. Vet du er veldig travel, men passer en av kveldene(tirs, ons, tors.)Det er bare å komme innom det veit du. Du må komme alene da så vi får litt tid.Jeg vil også Svært spendt på hva dette med ekstra kanaler gjør hos deg. Har alltid etterlyst multikanal-lyd der side/bakkanaler bare legger til ambience.