TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Det må ha vært interessant å jobbe med en som Brian C. Stor sans for den mikrofonplasseringen jeg også. Mange Decca innspillinger mangler mikrofonene over perkusjonen og det synes jeg ofte er svakheten deres.Jeg tror du har rett i det siste, for det er gjerne samme personell som står for både gode og mindre gode innspillinger. Personlig har jeg aldri fått lov til å jobbe med klassisk musikk i en konsertsal, det hadde virkelig vært noe. Sysler litt med planer om opptak av klassisk gitar, vokal og orgel i kirkerom. Musikerne har jeg i og for seg, og håper at det også gjelder kirkerom og orgel. Som ikke burde være noe problem på Karmøy, kommunen er jo full av kirker.Så hyggelig at du får noe ut av skribleriene. Baluba er både ekspert og erfaren ringrev så vi får håpe han kommer på banen med noe.
Kan jo skrive litt om hvordan jeg ser det.
Hvis vi snakker om klassisk musikk er mitt inntrykk og erfaring at filosofien er veldig forskjellig. Noen er veldig puristiske, mens de fleste er mer industri. Opptakene er ofte først og fremst er å anse som dokumentasjon.
I det ligger det en prioritering:
1. alle tonene skal kunne høres.
2. alle tonene skal være riktig spilt
3. opptaket skal være artifaktfri
4. god pinpointing.
Først deretter har jeg inntrykk av at det rent estetiske får plass.
Prioriteringen resulterer i at mikrofonene står relativt nærme og at man bruker nærmikrofoner til å blande inn.
Mange av orkesterverkene blir spilt inn i konsertsaler hvor akustikken er tunet for fin lyd for publikum og klar lyd for orkester. Ofte er ikke dette optimalt for opptak.
Akustisk kamfilter er nærmest uhørbart, mens avspilt opptak av kamfilter låter ofte ikke bra. Derfor velger man ofte bort mye reverb i opptaket og legger på kunstig klang i etterkant. I redigeringsprosessen lager produsenten et lydbilde som høres flottest mulig ut.
For meg virker det litt tilfeldig hvilke opptak som blir fantastiske.
Men jeg har vært tilstede under innspilling med Brian Couzens i Grieghallen. Han inviterte meg til å sitte sammen med ham under øving og mikrofonplassering. Sønnen Ralph var ute i salen, Brian (og jeg) satt i opptaksrommet bak scenen og gav ordrer. Og jeg må innrømme at jeg har stor sans for den puristiske måten far og sønn jobbet på. Et stereopar tradisjonelt plassert, støtte i sentermikrofon, et stereopar til ambiens, og et par over perkusjonistene fordi Grieghallens hele dybde ble brukt under opptaket, noe som fører til at perkusjon kan bli liggende litt for langt bak i lydbildet.
Edit: Jeg gav selvsagt ingen ordrer til Ralph, det får være grenser for min frekkhet også.
PS: en av utfordringene du kan støte på med opptak av orgel er at det ikke finnes flust av orgler som er støyfrie nok til å egne seg for opptak, men det finnes sikkert likevel noen på Karmøy.