I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    4.457
    Fantastisk fortelling. Etter 3 år i Texas, der ungene såvidt fikk lov til å huske i friminuttet —— så var jeg i Bergen og klar for the ultimate chamlengr: Ulriken. Eg opp til toppen og var ganske fornøyd med meg selv. Der oppe var det en skokk av unger. barnehage som hadde et 7 fjells prosjekt. Da ble jeg ekstra stolt over å være norsk ... og ekstra ekstra ydmyk i forhold til egen form... iva la noruega!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    På Gaustatoppen er det heldigvis mulighet for å ta bane opp som går inne i fjellet. Det gjør at man med en gang føler seg som en av sprekingene som faktisk går opp og ned.

    I dag var det et stykke som det renner litt vann som hadde begynt å fryse. På vei ned var det ganske glatt et kvarter gange.
    Der kom det unger løpende nedover som Sluket beskriver. De sklir, mister balansen og faller litt. Reiser seg opp og løper videre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.223
    Antall liker
    16.424
    Sted
    Langesund
    Var også på en yders liten topptur i går, og det rare var at jeg på nedturen hadde perfekt utsyn til den spektakulære Gaustatoppen. Falkenuten het høydedraget, og jeg kunne derfra formlig se T-nerden kromme nakken oppover fjellsiden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Var en fin dag i går. Aldri sett så langt fra Gaustatoppen tidligere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tips til god lyd i farten

    Oppfordret nettopp andre i en annen tråd til å si noe om hvordan man får god lyd, så da kan jeg ikke være dårligere enn å skrive noe. Nå gjelder ingen av disse rådene trådens faste lesere som er hardbarkete karer med god lyd, men det kan jo være det slumper borti noen andre.

    Mitt inntrykk er at folk flest er glade hvis disse tingene er på plass.

    1. Feil nivå i presensområdet.
    2. Bassressonanser
    3. For kort eller for lang etterklang.
    4. Dypbass som mangler.


    Er nivået for lite i presensområdet så blir lyden for tykk, myk eller lukket. Er det for mye blir lyden tynn, hard og skrikete. Ekstremt mye handler om nivået her.
    Man kan lese mange steder at frekvenskurven skal være rett i dette området, men her er min erfaring at man ikke må se seg blind på hverken målinger eller råd fra guruer.
    Veldig mye av tweak man betaler mye penger for gjør små endringer i presensområdet og gir derfor hørbar effekt som kan være det lille som skal til for å balansere et anlegg fra å være for mykt eller for hardt.

    Bassressonanser med langt utklingningstid er drepen. Hver eneste tone blir farget av den i større eller mindre grad. Tomme små/middels store rom med harde og tunge vegger er som å be om slike. Uannsett rom er det mye å hente på høyttalerplassering her for å finne det perfekte kompromiss. Møbler, tunge tekstiler og bassfeller hjelper også.

    Ofte er etterklangen for kort, for lang eller skjev. Dekker du en flate med tykk tekstil gjør du etterklangen kortere. Samme skjer med alt man putter inn i rommet. Ved skjev etterklang kan små tweakinger i presensområdet også hjelpe.

    Det er ingenting som er et mer sikkert "kvalitetstegn" enn dypbass, men ofte gjør høyttalerplasseringen at man får utfasninger i dypbassen. Dagens suber er blitt veldig gode, selv i små størrelser og lav pris. Hvis delingen og nivå er lav nok er de ikke så vanskelig å integrere heller.


    Hvis man kan implementere EQ eller avansert DSP så gjør man jobben med å så veldig mye enklere for å balansere presensområdet hvis utgangspunktet er ok.


    Happy hunting! :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Morning...

    Morgenkaffe med brasilianske bønner fra Supreme roastworks, frokost, epostkommunikasjon med organistprofessor for musisering etterpå og Byrd`s Word i bakgrunnen.

    Frisk og god plate med høy kvalitet synes jeg. Er en samling låter fra forskjellige arenaer. Skulle ønske soloene fikk lov til å gå litt flere runder enn de får gjøre her, men det man hører er gamle gode greier.

    Byrds world.jpg




    Tilbake til godlyd.

    -Hvordan vet man egentlig når anlegget låter bra?

    I mitt hode så er det så enkelt at når flere plater låter bra og man gjerne blir overrasket "hmm.. skikkelig god lyd på denne plata og jo...." så er det et sikkert tegn på at lyden er blitt bedre. Jeg bruker sjelden energi på å toppe de låtene som allerede låter spektakulært.

    I bransjen så finnes det en seiglivet sannhet som nærmest mener at jo bedre anlegget er jo "særere" er anlegget på at platene må være innspilt med god kvalitet. Det er helt motsatt av min erfaring.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nei, og det finnes det vel ganske gode årsaker til. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Må jo finne på noe å skrive om i tråden. Derfor lurte jeg på om jeg skulle skrive noe om en musikers hverdag blottet for glamour og myter. Hva driver de egentlig med, hva tjener de penger på osv.... Kan også skrive litt om hva jeg driver med. Finnes det noe interesse for det?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.009
    Torget vurderinger
    23
    En klassiker det der med at jo bedre anlegg en har jo bedre innspillinger MÅ en ha. Det er ikke slik jeg oppfatter det, for hva er en dårlig innspilling? Den er annerledes enn en s.k. god en, men på et ordentlig godt anlegg med god oppløsning etc. så er ikke det plagsomt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.776
    Sted
    oslo
    Det handler vel kanskje mer om at forskjellen mellom gode og dårlige innspillinger øker jo bedre anlegget er.
    Lett å miste takten i foten når man går fra å spille en tredimensjonal og dynamisk innspilt låt, til en flat og udynamisk en.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en dårlig innspilling? Er det dårlig balanse mellom instrumentene, mye båndsus, +++ Min erfaring er at det som gjør en innspilling direkte dårlig er komprimering/mangel på dynamikk. Helt enig med Sluket, ett skikkelig godt anlegg gjør flere album spillbare (hvis det er dynamikk).
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.776
    Sted
    oslo
    Jeg synes at en innspilling kan låte bra selv om den mangler dynamikk, så lenge den har god instrument-separasjon og dybde, samt mye "punch".
    et godt eksempel er mange moderne elektronica innspillinger.

    For meg er en dårlig innspilling en låt som totalt mangler bredde og dybde i lydbildet, tam bass og gjerne dårlig innspilt vokal på toppen av det hele.
    mye dødsmetall og gamle masseproduserte poplåter/disco/italo fra 70-80 tallet som havner i den kategorien, og det låter som regel bare "bra" (gøy) med en god dose EQ.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart at det er noen som setter opp anlegg som er så analytisk at alt som ikke er top notch innspillinger låter dårlig, men det er ikke normen blant de jeg kjenner i alle fall. Og det er i alle fall ikke noe jeg ønsker i min krypt. Det som er merkbart er hvor mye mer levende mine favorittinnspillinger fra '20- og '30-tallet låter etterhvert som jeg oppgraderer. For dess bedre lyd du får dess bedre bør også de mindre perfekte innspillingene låte, hvis ikke er alt fåfengt for meg. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.584
    Antall liker
    69.567
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Må jo finne på noe å skrive om i tråden. Derfor lurte jeg på om jeg skulle skrive noe om en musikers hverdag blottet for glamour og myter. Hva driver de egentlig med, hva tjener de penger på osv.... Kan også skrive litt om hva jeg driver med. Finnes det noe interesse for det?
    God plan!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.144
    Antall liker
    20.594
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    TrompetN, hva er definisjonen på presensområdet? Hvilke frekvenser snakker du om da?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er klart at det er noen som setter opp anlegg som er så analytisk at alt som ikke er top notch innspillinger låter dårlig, men det er ikke normen blant de jeg kjenner i alle fall. Og det er i alle fall ikke noe jeg ønsker i min krypt. Det som er merkbart er hvor mye mer levende mine favorittinnspillinger fra '20- og '30-tallet låter etterhvert som jeg oppgraderer. For dess bedre lyd du får dess bedre bør også de mindre perfekte innspillingene låte, hvis ikke er alt fåfengt for meg. :)
    Som svar til Bjarnetv så synes jeg du forklarer godt det jeg mente i mitt innlegg her. Hvorfor skal ikke en oppdradering gjøre at de mindre perfekte innspillingene også låter bedre?
    Det finnes dårlige innspillinger dessverre, men ser man bort i fra det mest kommersielle sølet så er det nokså sjelden innspillinger beveger seg utenfor det jeg vil beskrive som en god produksjon.

    I miksesituasjoner har det vært nyttig for meg å ta med materialet til ulike anlegg og prøve. Utrolig hvor forskjellig de låter spesielt før mastering. Men jo bedre anlegget er jo bedre gjengir de selve opptaket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    TrompetN, hva er definisjonen på presensområdet? Hvilke frekvenser snakker du om da?
    Godt spørsmål. Ikke 100% sikker på hva definisjonen på presensområdet er, men jeg tenkte cirka 1-3Khz pluss minus.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Må jo finne på noe å skrive om i tråden. Derfor lurte jeg på om jeg skulle skrive noe om en musikers hverdag blottet for glamour og myter. Hva driver de egentlig med, hva tjener de penger på osv.... Kan også skrive litt om hva jeg driver med. Finnes det noe interesse for det?
    God plan!
    Da tolker jeg det som at fire synes det var en god ide. Tenkte i utgangpunktet av tre var nok så da blir det noe greier etterhvert.... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vil det si i det frekvensområdet hørselsterskelen er lavest?

    TrompetN, hva er definisjonen på presensområdet? Hvilke frekvenser snakker du om da?
    Godt spørsmål. Ikke 100% sikker på hva definisjonen på presensområdet er, men jeg tenkte cirka 1-3Khz pluss minus.:)
    Ja, det sammenfaller jo med det området. Musikalsk sett er også der ting byr på mest problemer mest sannsynlig fordi øret er mest følsomt rundt der, men også på grunn av akustiske fenomen som flutter og etterklangen i rommet. Derfor er det nok litt fysikk også og ikke bare psykoakustikk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    4.457
    Vil det si i det frekvensområdet hørselsterskelen er lavest?

    TrompetN, hva er definisjonen på presensområdet? Hvilke frekvenser snakker du om da?
    Godt spørsmål. Ikke 100% sikker på hva definisjonen på presensområdet er, men jeg tenkte cirka 1-3Khz pluss minus.:)
    Ja, det sammenfaller jo med det området. Musikalsk sett er også der ting byr på mest problemer mest sannsynlig fordi øret er mest følsomt rundt der, men også på grunn av akustiske fenomen som flutter og etterklangen i rommet. Derfor er det nok litt fysikk også og ikke bare psykoakustikk.
    Tror det er flere tekniske ting enn dette som bidrar også:
    Svært mange høyttalere går fra 2pi til 4pi stråling fra 1 kHz til ca 200 Hz, og det ganske utbredt at nivået i nedre mellomtone derfor er for svakt - noe som fremhever presensområdet.
    Og så har vi deling fra en liten diskant til en stor mellomtone som er i ferd med å beame. Det skjer jo ofte ved ca 2,5kHz eller deromkring. Hvis høyttalerne så er optimalisert på lytteaksen, så blir det ofte betoning av presensområdet pga den ujevne spredningen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    TrompetN, hva er definisjonen på presensområdet? Hvilke frekvenser snakker du om da?
    Godt spørsmål. Ikke 100% sikker på hva definisjonen på presensområdet er, men jeg tenkte cirka 1-3Khz pluss minus.:)
    Strekk det til 4k så er vi der. Akkurat 4k er veldig effektiv å heve bittelitt for å oppnå litt "falsk" luft i innspillinger, ikke en løsning jeg har valgt i utide for å si det slik. Når det kommer til det å ta med foreløpige mastere og kassettmikser rundt omkring for å høre det på forskjellige anlegg så er det en svært viktig prosess som kan avdekke svakheter og lære oss noe nytt innimellom. Heldigvis har vi alltid venner som er villige til å få slike besøk. Jeg fikk også ofte besøk av musikervenner før jeg selv startet studio fordi jeg hadde DAT-spiller og et anlegg som fortalte andre "sannheter" enn studiomonitorene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vil det si i det frekvensområdet hørselsterskelen er lavest?
    Ja, det sammenfaller jo med det området. Musikalsk sett er også der ting byr på mest problemer mest sannsynlig fordi øret er mest følsomt rundt der, men også på grunn av akustiske fenomen som flutter og etterklangen i rommet. Derfor er det nok litt fysikk også og ikke bare psykoakustikk.
    Tror det er flere tekniske ting enn dette som bidrar også:
    Svært mange høyttalere går fra 2pi til 4pi stråling fra 1 kHz til ca 200 Hz, og det ganske utbredt at nivået i nedre mellomtone derfor er for svakt - noe som fremhever presensområdet.
    Og så har vi deling fra en liten diskant til en stor mellomtone som er i ferd med å beame. Det skjer jo ofte ved ca 2,5kHz eller deromkring. Hvis høyttalerne så er optimalisert på lytteaksen, så blir det ofte betoning av presensområdet pga den ujevne spredningen.
    Absolutt.:)
    Hvis man lager en liste over mulige utfordringer i presensområdet så blir den lang. Det som er fint er at man oppnår mye bare ved å justere litt på nivået.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    TrompetN, hva er definisjonen på presensområdet? Hvilke frekvenser snakker du om da?
    Godt spørsmål. Ikke 100% sikker på hva definisjonen på presensområdet er, men jeg tenkte cirka 1-3Khz pluss minus.:)
    Strekk det til 4k så er vi der. Akkurat 4k er veldig effektiv å heve bittelitt for å oppnå litt "falsk" luft i innspillinger, ikke en løsning jeg har valgt i utide for å si det slik. Når det kommer til det å ta med foreløpige mastere og kassettmikser rundt omkring for å høre det på forskjellige anlegg så er det en svært viktig prosess som kan avdekke svakheter og lære oss noe nytt innimellom. Heldigvis har vi alltid venner som er villige til å få slike besøk. Jeg fikk også ofte besøk av musikervenner før jeg selv startet studio fordi jeg hadde DAT-spiller og et anlegg som fortalte andre "sannheter" enn studiomonitorene.
    4k kan godt være med ja.

    Det er fasinerende med opptak man kjenner veldig godt og ta det med rundt. Vet du konkret hvorfor forskjellene mellom anleggene blir mindre etter mastering? Har noen tanker om det, men kan jo høre med deg først.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God søndag. I går hadde jeg den største konsertopplevelsen min hittil i livet. Har skrevet om de før og vet at dere tror at dette kun er for spesielt interesserte, men jeg vil vedde i mot. Neste gang de kommer skal jeg advare på forhånd.

    Mnozil brass heter gruppa. 7 messingblåsere, 3 trompetere, tre tromboner en tuba, thats about it. Det åpenbare først. De spiller bedre enn alle andre messingensembler har gjort før dem i historien. I mens de gjør det går de rundt på scenen og gjør teater, akrobatikk eller pantomime eller trylling. Humoren kommer først, historiefortellingen dernest og så krydrer vi dette med all slags musikk. Fra den mest kommersielle hit, til Star wars, James Bond til Ildfuglen Stravinsky til samtidsmusikk. Alt så humoristisk og smakfullt gjort med en selvfølge og overskudd man rett og slett ikke har sett før. De selger to fulle Sandvika kulturhus med minimalt med PR med bilettpriser på over 400. Det forteller jo sin historie.

    Det finnes masse youtubeklipp med gutta og man får vel ca 30% inntrykk av hva det er for noe, men dette må ses live rett og slett.

    Thomas Ganz er primus motor og sjefstrompeter. I går hadde han dagen. Satt sammen med en skog av andre profesjonelle trompetere. Vi var alle målløse.

    Ser du Mnozil brass på plakaten, så gå å opplev dem.

    Mnozil Qircue .jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.829
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du må huske å reklamere for de der, helt fantastisk det jeg har sett på you tube med de tidligere.

    H
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Neste gang de kommer må du sende en melding!!! Etter du så dem forrige gang og nevnte det her, trålet jeg Youtube og så alt jeg fant:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult kult. Jeg lover å si ifra! :)

    Opptakene på youtube er morsomme, men de begynner å bli litt gamle, kvaliteten er høyere i dag. Opptakene klarer selvfølgelig heller ikke gjengi den organiske velklangen og energien som kommer ut av horna. Må oppleves. Det er HELT sykt rett og slett.


    Til dere andre. Fant en "fortellende" video som fanger litt av energien og humoren. Når dere går lei av trombone "pratingen" kan dere hoppe til 8.30. Trombonisten er forresten professor i trombone. ;D

     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I lys av noen frustrasjoner rundt omkring på forumet etter mange kabeltråder og manglende interesse for å oppleve fet CD-spiller.

    Jeg tror det kan skyldes at det ikke lenger er stuerent på forumet med kommersiell Hugh end.

    I årevis har mange undergravet lytting som troverdig evalueringsredskap for lyd.
    Bak ligger det sannheter om at det ikke går an å høre forskjeller på cd-spillere, dacer, preamper, effektamper og kabler. Samtidig hevdes det at små sudiomonitorer i et akustikkbehandlet rom lyder bedre enn high end anlegg som står i en stue.

    Kan det være at man ser senskadene av dette nå? Hvorfor skal man høre på Verdens beste CD-spiller når DVD-spilleren til 5.000 spiller helt likt. Kassehøyttalere med dårlig powerrespons låter dårlig selv om de koster en million. Spesielt i et ubehandlet lytterom.

    Hva er det da igjen av hobbyen da utover det sosiale som det er verdt å ta vare på?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.009
    Torget vurderinger
    23
    Heldigvis ER det ikke sånn - problemet er kanskje at mange IKKE vet dette - eller TROR noe p.g.a. tredje parts kommentarer og hearsay. Trist som faen, ja, men i dagens travle samfunn er det kanskje blitt sånn at det for letthetens skyld er så enkelt å ta det andre sier for god fisk, særlig hvis det innebærer besparelser i tid og penger...

    Små monitorer i et dedikert studio er der for å gjøre en jobb, og ikke nødvendigvis den jobben vi forlanger hjemme i stua. Og omvendt selvfølgelig.
    At det er forskjell på en sammenpoppet blikk CD spiller til 4.000,- hos Store Satan og industrielle mesterstykker fra CEC, Esoteric etc. etc. det kan jeg skrive under på!
    Frihet fra støy, microoppløsning, åpenhet, luft, aura... - men mye betinger at resten av riggen også er av en viss kaliber for at synergien skal bli optimal. Bokkøl til kaviaren løfter ikke opplevelsen på samme måte som en god champagne evner. Så også med hifi utstyr.

    Dersom det er slik du sier at det ikke er stuerent lenger med high-end her på HFS så er det i så fall utrolig trist. For high-end lever og puster, og miljøet her i byen er virkelig i ferd med å ta seg opp, mye takket være folk som er rause og deler; vi har rekruttering med flere oppegående ungfoler :D og det sosiale rundt dette blir stadig bedre og ikke minst enda mer utvidet. Vi har klubber, sub-groups, det arrangeres diverse teknisk relaterte samlinger på dugnadsbasis, vi har julebord, sommerfester, happenings hos platesjapper osv. osv. MEN - vi har ikke glemt utstyret av den grunn! Og slik skal det fortsatt være. Vi er gutter og gutter liker tekniske dingsbomser, finurlige, blanke eller stealthsorte mystiske.. the Works. Noen av oss er også menn men har beholdt de viktigste gutteegenskapene, bare gått på litt dyrere leker! Så får heller de verste gråbeinkonformistene med sine minimumsløsninger kysse meg i ræva.
    Så håra røsser!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    I lys av noen frustrasjoner rundt omkring på forumet etter mange kabeltråder og manglende interesse for å oppleve fet CD-spiller.

    Jeg tror det kan skyldes at det ikke lenger er stuerent på forumet med kommersiell Hugh end.

    I årevis har mange undergravet lytting som troverdig evalueringsredskap for lyd.
    Bak ligger det sannheter om at det ikke går an å høre forskjeller på cd-spillere, dacer, preamper, effektamper og kabler. Samtidig hevdes det at små sudiomonitorer i et akustikkbehandlet rom lyder bedre enn high end anlegg som står i en stue.

    Kan det være at man ser senskadene av dette nå? Hvorfor skal man høre på Verdens beste CD-spiller når DVD-spilleren til 5.000 spiller helt likt. Kassehøyttalere med dårlig powerrespons låter dårlig selv om de koster en million. Spesielt i et ubehandlet lytterom.

    Hva er det da igjen av hobbyen da utover det sosiale som det er verdt å ta vare på?
    Hei Atle, har blitt litt aktiv igjen her nå etter en liten pause. Flott å se at tråden din lever igjen :)

    Kommentar: Kjenner at jeg er litt ambivalent til det du skriver her. Jeg forstår frustrasjonene, samtidig som jeg mener at en del av utviklingen du reagerer på har positive ting ved seg også. Jeg er langt mer positiv til high-end nå enn jeg var før. Jeg ser at det bringer penger inn i bransjen som er nødvendig for oss alle, og det kan bidra til nyskaping og å pushe ting videre. Men likevel har jo hifi-miljøet vært gjennom en slags rasjonalistisk vending, som jeg i det store og hele ser på som positiv. For meg dreier det seg om å maksimere hvor god lyd jeg kan få for pengene mine. Jeg vil bare høre musikk jeg, og jeg vil høre musikk som i så stor grad som mulig er high-fidelity, og gir meg suspension of disbelief. Og som underbetalt akademiker med stort studielån ønsker jeg å bruke pengene mine best mulig for å oppnå det. Som jeg har skrevet noen ganger tidligere, opplever jeg at den tradisjonelle hifi-verdenen som jeg ble kjent med i magasiner og på forum da jeg begynte med hifi i liten grad hjalp meg med å oppnå det målet. Det overlot meg til meg selv, på en måte - til mixing og matching, til utprøving av forsterkere og kabler preamper - i stedet for å fortelle meg at jeg måtte begynne med de store jafsene med høyttalere og akustikk.

    Jeg tror rett og slett at noobies som forviller seg inn på hifi-forum i dag vil ha mye større sjanse for å få veiledning som faktisk hjelper dem på vei mot god lyd på en enkel måte, enn hva som var tilfelle for noen år siden. Skepsisen mot kabler som etter hvert har vokst seg veldig stor, og den manglende interessen for ting som rådyre CD-spillere, tror jeg nok delvis handler om dette - en motreaksjon mot en dingseorientert hifi-tilnærming som var alt for mystifiserende.

    Men det er klart at det er mulig å kaste barnet ut med badevannet. Jeg tror ingen av oss som er opptatt av god lyd tjener på at highend-segmentet forsvinner! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn