Hei igjen
Denne tråden er egentlig død, men står nå opp igjen. Årsaken til at tråden ble lagt ned var at jeg synes det var for tynn suppe fra min del og at jeg gjentok meg selv for ente gang. Her om dagen leste jeg litt baklengs og ble litt overrasket over hvor moro det var. Var nok bare litt lei min egen hifiverden som er en vanlig syklus når det nærmer seg sommer og sol. Har postet under et annet alterego med en litt annen tilnærming enn blodnerdingen i denne tråden, men synes ikke det var noe mer fart eller moro, så da er jeg tilbake her til hifinerdingen.
Litt av problemet med hifilivet er at jeg koser meg sånn med tingenes tilstand og steget opp virker stort og dyrt. I den forbindelse har jeg lenge tenkt på å sjekke ut en av det mest interessante kommersielle høyttalerene på markedet (i mine øyne hvertfall) og i dag fikk jeg det endelig til.
Var tidlig ute og fikk meg en liten gåtur. Åstedet var Thorvald meyers gate 7. Er mindre kjent i området der, men hadde ikke fått morgenkaffen enda, så jeg tenkte å prøve å gå på måfå ned Thorvald Meyers gate å finne kaffe. Gikk 20 meter ned gaten og så meg rundt og så ikke mindre enn 3 kaffebarer.
Valget falt på denne "Supreme roastworks". For et kaffemekka Grünerløkka er blitt.
Det var fortsatt et kvarter igjen til demoen så jeg gikk i retningen av Akerselva og knipset disse. Fin høststemning.
Så var det demo av JBL M2. Det er rart med det. Jeg er skeptisk til å legge for mye i Floyd Toole og researchen hans, men likevel ender jeg opp med å synes høyttalerene som kommer ut i andre enden er spennende.
Fikk en fin demo på Lydrommet og fikk også hørt den nye LSR7 serien som er storebroren til LSR 308 som jeg har fra før.
Hørte M2 i stereo og fikk 5.1 demo med 2L opptak med M2 og LSR7 som fronter.
Lytterommet til Lydrommet er veldig stort (som en liten gymsal) og veldig dempet, så overføringsverdien til små rom blir vanskelig å tolke.
Men, når høyttalerene låter stort og uanstrengt i et slikt rom kan man være rimelig trygg på at kapasiteten holder i de fleste andre rom.
Utseendemessig er de veldig brede, men dybden gjør at fotavtrykket ikke er stort større enn Responsene jeg har i dag.
M2 låt i mine ører litt typisk JBL med et fokusområde i øvre bassområde med en glatt topp og litt rufsete øvre mellomtone. Den rufsete mellomtonen tilskriver jeg for mye nivå eller
for rett frekvenskurve så det ville jeg evt fått tunet til som jeg vil.
Høyttaleren gav ikke det store smekket, men spilte stort og flott på alt med en veldig stabil og detaljert phantom center.
Mange skriver at disse er bedre en K2ene, men det er ikke mitt inntrykk etter denne demoen, men nå koster de det tredobbelte også.
Det anbefales en lytt på disse hvis du er på jakt etter høyttalere i 100.000 tusen klassen. Servicen fra Lydrommet var upåklagelig.