I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    TrompetN, det begynner å nærme seg slutten på håndverkere, støv, støy og Fjordland. Det skal bli godt. Har fått inn endel nye ting som jeg skal pusle litt mer med når kreftene strekker til. Stykket på t-skjorte er jeg litt usikker på, men regner med at du har fasit? ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har rett svart-hvitt i at rene subjektive "sannheter" forblir det og ikke en akseptert forståelse av alles virkelighet. Heldigvis. Samtidig må vi være rause og la undring og åpenhet være tilstede innen hobbyen.

Blir trivelig å få deg på besøk svart-hvitt. Det er så mange ulike versjoner av lyd, og alle har sine kompromiss. Ingen sitter på alt, men noen er nærmere enn andre. Det koster, ikke minst tid.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Og hvordan låter det med skråtak? ;)
    Har testet litt med hornet de siste dagene, men klarer ikke høre at betoninger endrer seg av retningen på hornet. Salen var vist som en spøk. Alt for stor for å ha en sammenligningsverdi for deg. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk for hyggelige ord :)

La meg få understreke at jeg har lært mye på HFS og av folk her. Håper også å få klemt inn tid til en Gjøvik-tur til HCS i vår/sommer!

Det jeg har lært på HFS av rent teknisk karakter, er at rommet teller. Surprise, surprise...men det må oppleves i alt fra studio til hjem og lydsoner...

Dessuten har jeg lært at debatten om analog og digital er mest underholdende hvis man er i kranglehumør. De beste oppsettene kan komme fra både analog og digital kant. Og det beste oppsettet jeg har hørt, var ikke en gang aktivt.

Og ikke minst: Alle jeg har møtt her, er også veldig hyggelige personer.

Så det er mye positivt å finne der mennesker samles. Også på HFS. Sånn sett intet nytt under solen her heller :)

Hva angår godlyden i eget hjem, så er den en eneste lang liste med kompromisser. Og for folk flest har den vel primært med akustikk og pris å gjøre. Jeg vil ikke si noe om pris her og nå, men det har begynt å utkrystallisere seg et tall hvis man setter gitte krav til teknisk kapasitet...

Og til sist til Trompeten: Dine innspill verdsettes!
    For å se realiteten må man være klar for det selv tror jeg. Etterhvert så innser man at det meste er gråtoner, no free lunch og ingen fasit. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    TrompetN, det begynner å nærme seg slutten på håndverkere, støv, støy og Fjordland. Det skal bli godt. Har fått inn endel nye ting som jeg skal pusle litt mer med når kreftene strekker til. Stykket på t-skjorte er jeg litt usikker på, men regner med at du har fasit? ;D
    Høres bra ut! Du må hilse både kone og hund. Stykket er sonate nr 8 av Beethoven "Pathetique".:)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at du slenger innom og sjekker tilstanden i alle fall, Atle. Hvis en ikke har planer om et års fravær fra HFS (eller permanent) så er det ikke nødvendig å stenge tråden midlertidig, det blir sjelden så mye å ta igjen i egen tråd at det ikke er overkommelig. Hvis du ikke er Sluket, og du holder deg borte fra asylet i flere uker. Da kan det bli litt mye lørdagsboogie å gape over i et jafs. ;)

Er det ikke deilig å være fornøyd? Jeg har vært der siden månedsskiftet september/oktober i fjor. Plutselig falt siste brikke i det store bildet på plass, fra da av har det dreid seg om mindre justeringer. Klart det vil komme nye investeringer, og det i år antar jeg, for et par komponenter i systemet er ikke sikret framtidig kontrakt. Men enn sålenge nyter jeg fruktene av min søken etter mitt lydnirvana slik det står i dag. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    70.842
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

La meg få understreke at jeg har lært mye på HFS og av folk her. Håper også å få klemt inn tid til en Gjøvik-tur til HCS i vår/sommer!

Det jeg har lært på HFS av rent teknisk karakter, er at rommet teller. Surprise, surprise...men det må oppleves i alt fra studio til hjem og lydsoner...

Dessuten har jeg lært at debatten om analog og digital er mest underholdende hvis man er i kranglehumør. De beste oppsettene kan komme fra både analog og digital kant. Og det beste oppsettet jeg har hørt, var ikke en gang aktivt.

Så det er mye positivt å finne der mennesker samles. Også på HFS. Sånn sett intet nytt under solen her heller :)

Hva angår godlyden i eget hjem, så er den en eneste lang liste med kompromisser. Og for folk flest har den vel primært med akustikk og pris å gjøre. Jeg vil ikke si noe om pris her og nå, men det har begynt å utkrystallisere seg et tall hvis man setter gitte krav til teknisk kapasitet...

For å se realiteten må man være klar for det selv tror jeg. Etterhvert så innser man at det meste er gråtoner, no free lunch og ingen fasit. :)
    De to setningene der hadde klart seg godt i glass og ramme :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Kjekt at du slenger innom og sjekker tilstanden i alle fall, Atle. Hvis en ikke har planer om et års fravær fra HFS (eller permanent) så er det ikke nødvendig å stenge tråden midlertidig, det blir sjelden så mye å ta igjen i egen tråd at det ikke er overkommelig. Hvis du ikke er Sluket, og du holder deg borte fra asylet i flere uker. Da kan det bli litt mye lørdagsboogie å gape over i et jafs. ;)

Er det ikke deilig å være fornøyd? Jeg har vært der siden månedsskiftet september/oktober i fjor. Plutselig falt siste brikke i det store bildet på plass, fra da av har det dreid seg om mindre justeringer. Klart det vil komme nye investeringer, og det i år antar jeg, for et par komponenter i systemet er ikke sikret framtidig kontrakt. Men enn sålenge nyter jeg fruktene av min søken etter mitt lydnirvana slik det står i dag. :)
    Takk takk, jeg har ikke pause fra HFS jeg, har bare tatt en liten kjendisfinte. Savner et eget skravlehjørne. Har lyst til å lage en ny tråd, men denne Dunkle kammersalen går over i evigheten.
    Som deg synes jeg det er veldig deilig å ha funnet sin vei ja. Alt kan jo alltid blir bedre, men "plastikkanlegget" mitt fungerer helt topp til det jeg trenger et stereoanlegg til. Litt forundret over hvor mye godt integrerte tillegskanaler gjør for opplevelsen og klangen i anlegget generelt og hvor lite utbredt det egentlig er. Veldig synd at de fleste ikke har Audiolense og flerkanals lydkort tilgjengelig.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

De to setningene der hadde klart seg godt i glass og ramme :)
    Ja, dette gjelder oss alle sammen. :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.835
    Sted
    Langesund

Takk takk, jeg har ikke pause fra HFS jeg, har bare tatt en liten kjendisfinte. Savner et eget skravlehjørne. Har lyst til å lage en ny tråd, men denne Dunkle kammersalen går over i evigheten.
    Som deg synes jeg det er veldig deilig å ha funnet sin vei ja. Alt kan jo alltid blir bedre, men "plastikkanlegget" mitt fungerer helt topp til det jeg trenger et stereoanlegg til. Litt forundret over hvor mye godt integrerte tillegskanaler gjør for opplevelsen og klangen i anlegget generelt og hvor lite utbredt det egentlig er. Veldig synd at de fleste ikke har Audiolense og flerkanals lydkort tilgjengelig.
    Fant meg veldig godt til rette hos deg med en gang. Det låt så ikke-stereoanlegg liksom - kunne bare sitte å nyte musikken. Slår deg på rytmisk driv og detaljer da ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Gjør et nytt forsøk på et siste innlegg. Tror faktisk ikke jeg har postet denne tidligere. Synes denne videoen er en god oppsummering.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Noe av problemet med å ha lagt ned denne tråden er at man ikke lenger har noe talerør ut i verden. Noen ganger så skjer det ting man bare har lyst til å få ut av systemet og da er det for fristende å legge ut her.

I dag fikk jeg en "pakke i posten" fra et råskinn av en trombonist Marius Hesby. Inni pakken lå en cd og en liten lapp hvor det stod at han gjerne ville jeg skulle ha denne cden som han har spilt inn siden han håpet at den ville ha så god lyd at den kunne være av interesse for meg. Utrolig hyggelig gest som jeg bare måtte dele med dere. Har ikke hørt på den enda, men forventningen er til å ta å føle på.

Battleground av Omstridt duo (trombone og orgel).

Omstridt duo.jpg

Det var alt jeg ville si, God sommer! :)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk for kallenavnet! ;D

Tar den med. Veldig dyp orgelbass på denne. Egentlig veldig fasinerende orgellyd i dypet på denne. Nærmer seg referansekvalitet tror jeg...
    Finnes til nedlastning i 96Khz Flac på Lawo.no. Tatt opp i DXD.

The Shy, vi skal ikke i Slukoteket dessverre. :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Takk for kallenavnet! ;D

Tar den med. Veldig dyp orgelbass på denne. Egentlig veldig fasinerende orgellyd i dypet på denne. Nærmer seg referansekvalitet tror jeg...

Kan du spørre artisten om han vet hvorfor ikke DXD-filen er lagt ut for nedlasting? Det finnes jo folk som vil ha slikt, så det forundrer meg at artister ikke pusher mer på for å levere det mest høyoppløste. Jeg regner med at kjeden av folk fra innspilling til distribusjon er begrenset i dette tilfellet, så hadde vært morsomt å høre artistens mening om dette.

:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk for kallenavnet! ;D

Kan du spørre artisten om han vet hvorfor ikke DXD-filen er lagt ut for nedlasting? Det finnes jo folk som vil ha slikt, så det forundrer meg at artister ikke pusher mer på for å levere det mest høyoppløste. Jeg regner med at kjeden av folk fra innspilling til distribusjon er begrenset i dette tilfellet, så hadde vært morsomt å høre artistens mening om dette.

:)
    Det ligger på bordet hos Lawo. Send melding til de. Er veldig få som tilbyr DXD nedlastning så man får masse gratis reklame hvis man gjør det.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen erfaring med mikrotoner? Kom over denne videoen og fikk endelig forklaringen på hvorfor jeg aldri blir helt fornøyd med gitarstemingen

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    God morgen Vidar :)

Jeg bruker ikke kalle det mikrotoner, men forholder meg til det gjennom temperert og utemperert intonasjon ja.

Spesielt innenfor den klassiske genren spiller vi brassmusikere utemperert og er bevisst på hvilken "funksjon" tonen vi spiller har i akkorden. Da intonerer vi etter funksjonen. Treblås på sin side spiller ofte mer i retning temperert og strykere spiller med vibrato. :D

I bandgenre spiller man gjerne temperert.

Mikrointonasjon er et evig mas rett og slett. ;D

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God morgen:)
    Da ble jeg litt klokere denne dagen også. Imponert over at dere intonerer så presist og bevist. Så en av funksjonene til vibrato er å maskere at det ikke er 100% i pitch.
    Evig mas, tenk på å forholde seg til dette instrumentet:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hyggelig at noen fortsatt blir imponert over forhistorisk håndtverk. :)
    På toppen av fysikken er jo intonasjon først og fremst psykoakustisk definisjon. Det jeg mener med det er at det viktigste ikke er at det er rent, men at det høres rent ut.

Går man på konsert med et av verdensklasseorkesterene så er gjerne brassen intonert med kirurgisk presisjon. Akkordfunksjonene har sin egen pitch, men de har også sin egen klangfarge og individuell styrke som alle må tilpasses hver enkelt akkord.

Vibrato er et effektivt filter for opplevelsen av intonasjon ja.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    He he, bare du ikke siterer fullt navn også. Det må jo sies at vibrato har jo en del andre funksjoner også da. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hei igjen

Denne tråden er egentlig død, men står nå opp igjen. Årsaken til at tråden ble lagt ned var at jeg synes det var for tynn suppe fra min del og at jeg gjentok meg selv for ente gang. Her om dagen leste jeg litt baklengs og ble litt overrasket over hvor moro det var. Var nok bare litt lei min egen hifiverden som er en vanlig syklus når det nærmer seg sommer og sol. Har postet under et annet alterego med en litt annen tilnærming enn blodnerdingen i denne tråden, men synes ikke det var noe mer fart eller moro, så da er jeg tilbake her til hifinerdingen.

Litt av problemet med hifilivet er at jeg koser meg sånn med tingenes tilstand og steget opp virker stort og dyrt. I den forbindelse har jeg lenge tenkt på å sjekke ut en av det mest interessante kommersielle høyttalerene på markedet (i mine øyne hvertfall) og i dag fikk jeg det endelig til.

Var tidlig ute og fikk meg en liten gåtur. Åstedet var Thorvald meyers gate 7. Er mindre kjent i området der, men hadde ikke fått morgenkaffen enda, så jeg tenkte å prøve å gå på måfå ned Thorvald Meyers gate å finne kaffe. Gikk 20 meter ned gaten og så meg rundt og så ikke mindre enn 3 kaffebarer.

Valget falt på denne "Supreme roastworks". For et kaffemekka Grünerløkka er blitt.

supreme-roastworks.jpg

Det var fortsatt et kvarter igjen til demoen så jeg gikk i retningen av Akerselva og knipset disse. Fin høststemning.

IMG_3644.JPG

IMG_3645.JPG

IMG_3648.JPG

Så var det demo av JBL M2. Det er rart med det. Jeg er skeptisk til å legge for mye i Floyd Toole og researchen hans, men likevel ender jeg opp med å synes høyttalerene som kommer ut i andre enden er spennende.

M2.JPG

LSR7.JPG

Fikk en fin demo på Lydrommet og fikk også hørt den nye LSR7 serien som er storebroren til LSR 308 som jeg har fra før.
    Hørte M2 i stereo og fikk 5.1 demo med 2L opptak med M2 og LSR7 som fronter.

Lytterommet til Lydrommet er veldig stort (som en liten gymsal) og veldig dempet, så overføringsverdien til små rom blir vanskelig å tolke.

Men, når høyttalerene låter stort og uanstrengt i et slikt rom kan man være rimelig trygg på at kapasiteten holder i de fleste andre rom.

Utseendemessig er de veldig brede, men dybden gjør at fotavtrykket ikke er stort større enn Responsene jeg har i dag.

M2 låt i mine ører litt typisk JBL med et fokusområde i øvre bassområde med en glatt topp og litt rufsete øvre mellomtone. Den rufsete mellomtonen tilskriver jeg for mye nivå eller for rett frekvenskurve så det ville jeg evt fått tunet til som jeg vil.

Høyttaleren gav ikke det store smekket, men spilte stort og flott på alt med en veldig stabil og detaljert phantom center.

Mange skriver at disse er bedre en K2ene, men det er ikke mitt inntrykk etter denne demoen, men nå koster de det tredobbelte også.

Det anbefales en lytt på disse hvis du er på jakt etter høyttalere i 100.000 tusen klassen. Servicen fra Lydrommet var upåklagelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.130
    Torget vurderinger
    23
    BTW, ble anbefalt Supreme Roastworks av en annen her på HFS - er det bra der? Har innvilget meg høstferie et par tre dager.... trenger ny forsyning av kaffe også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takker Sluk! Er nok absolutt noe å sjekke ut. Det skal ikke stå på prisene og utmerkelsene som står på hyllene og det var effektiv og stram, men hyggelig betjening. Min Cappuccino var hverken bedre eller dårligere enn andre gode kaffebarer, men så er det få som klarer å skille seg ut med melk i kaffen. Vil hvertfall ikke fraråde deg å ta turen. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.130
    Torget vurderinger
    23
    Da legger vi turen innom der i morgen. Har tenkt å handle kaffekvern også, da kan jo bønnene deres få ta jomfruturen :D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Mens andre var på messe

Hører rykter om en HiFi-messe som gikk av stabelen forrige helg.... Jeg hadde istedet lagt andre planer. Vår alles gode venn HCS skulle komme på besøk på lørdagen og søndagen spurte Tralltrall om jeg ikke ville være med til Autentic her på forumet for en kinodemo. HCS ble dessverre dårlig, så lørdagen ble forvandlet til familietid, men søndagen ble fin.

Trenger jo ikke si noe om detaljarbeidet som er gjort med kinoen til Autentic.

Autentic.jpg

Tenkte litt på det når vi så et klipp av bilfilmen Need for speed hvor heldige vi er som kan holde på med denne hobbyen. Det er et under at flere ikke vil ha slike opplevelser hjemme i stua. Fine biler, fine damer og lyden og følelsen av fart og motor er moro.

need-for-speed-cover.jpg

For meg som har bygget opp anlegget for å spille tokanals akustisk musikk best mulig så ser jeg at det har en vesentlig lavere underholdnings og forståelsesfaktor i blant de store massene. Har også litt inntrykk av at hjemmekinoer har fått et ufortjent dårlig rykte blant musikkelskere. Nå bør det gå over snart, for med mulighetene som MiniDSP/Dirac tilbyr samt alle flerkanalslydformater og konserter så må man i mine øyne opp i høy høy kvalitet i to kanaler for å matche billigere flerkanalsoppsett.

Senest i dag spilte 5.1 oppsettet med JBL LSR7 serien fletta av M2 i stereo i lydkvalitet. Det har skjedd noe med flerkanals de siste årene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.130
    Torget vurderinger
    23
    IMO har surregutta ALLTID vært flinkere enn oss tokanalsdinosaurene (c) Sluket :cool: til å rigge både anlegg og ikke minst rom - skal du se film så MÅ du jo ha skikkelige fasiliteter, og det er også enklere å få aksept i heimen, for de som sliter med vrang kjerring... Noe å lære?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Ja, de har jo nesten ikke hatt noe valg. Men for 10 år siden har lyden på musikk bare vært så som så synes jeg, men sakte har høyttalerutvalget blitt bedre, receiverene blitt bedre. Etterhvert har man fått betalbare prosessorer med ok DSP. Da kan man jo bruke gode klasse D trinn som effektforsterkere. Prosjektorene og lerretene har blitt gode og billigere og ikke minst subene. Nå som Dirac har kommet med mangekanalers løsning med MiniDSP så er det fritt frem for mange å trylle god lyd.
    Fryd og gammen. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Enig med siste taler! Velkommen tilbake!
    Takk skal du ha Impulse! Takk for fint magasin forresten. Koselig lesestoff og grattis med ny platespiller.

I sommer fikk jeg endelig æren av å være artist på festivalen din. Tenkte jeg skulle snakke med deg om det, men forstod for sent at du ikke var aktiv i år og at du ikke naturlig hadde kontroll på programmet. Var veldig koselig og en fantastisk ramme som utøver. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn