God helg folkens!
Tenkte å skrive litt om noe som har opptatt meg helt siden jeg ble bitt av denne hobbyen. Hvorfor skal det være så pokkers vanskelig med lyd?
Egentlig er det jo ikke så vanskelig, det kommer jo lyd ut av et membran som beveger seg nogenlunde i takt med bølgeformen som blir bestilt i fra kilden.
MEN lydentusiaster jakter perfeksjon i større grad enn i andre hobbyer.
Så her er min forklaring på hvorfor det er så vanskelig.
Stikkordet er faktorer. Det finnes mange faktorer som ofte ikke har helt kontroll på. Sjakk er et spill med 16 brikker ganger to. Mulige kombinasjoner er så omfattende at to sjakkspill veldig sjelden er like.
Innen lyd vil jeg faktisk våge å påstå at faktorene er enda flere og derfor vil resultatet også inneholde nærmest talt uendelig kombinasjoner.
For å ramse opp noen faktorer så vil høyttalere gjerne ha mer enn 100 betydningsfulle ulike faktorer som har betydning for kvaliteten. Romakustikken har nok enda flere faktorer, men som nok ikke er like hørbare, så kommer resten av anlegget og tilslutt vil musikkinnspilingene variere ganske kraftig.
Som om det ikke er nok så varierer ørene våre og preferansene våre minst like mye.
Over alt på nettet kan man lese bastante uttalelser om eneste fasit og en vei til Rom og ut av disse vokser det igjen frem disipler ut av disse forgreningene.
Hvis man som nysjerrig entusiast kjøper halvparten av disse fasitene så har man det gående.
Er det en ting jeg personlig er helt sikker på er at den perfekte lyden aldri vil kunne oppnås og at fasiten alltid vil variere fra situasjon til situasjon.
En annen ting jeg er helt sikker på er at den gode lyds veier er uransakelige. Det kan blir god lyd ut av veldig mye rart som man skal dykke veldig langt ned i teori for å ha en sjanse til å kunne forstå.
Som musiker er jeg jo vant til å leve i en verden der det er åpenbart at ingenting kan være 100% riktig for alle, men lydteknikk kombinerer jo denne estetiske verdenen med ingeniørfag som er avhengig å komme frem til et slags fasitsvar.
Dette er en spennende kombinasjon som sammen med en krevende kundegruppe, en musikkbransje uten standarder og uendelige kombinasjoner på anleggssiden gjør dette veldig vanskelig. I hvertfall i mine øyne
Med ønske om en fin 3 søndag i advent.
PS: mange som liker Wyntons tolkninger her så her er en koselig konsert i hans aller retteste element.