TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.700
- Antall liker
- 7.011
Flott spilt! Nå kommer regjerende Europamesterene Stavanger BB. Stykket er variasjoner over Goldbergvariasjonene av Bach. Fint band og fint stykke. Anbefales!
Absolutt! Og nå gjelder det å bruke argusøynene og se etter ottone i salen. Men med den bildekvaliteten (godt at lyden er betydelig bedre) så vil han vel se mer ut som et Picasso-portrett enn seg selv.Flott spilt! Nå kommer regjerende Europamesterene Stavanger BB. Stykket er variasjoner over Goldbergvariasjonene av Bach. Fint band og fint stykke. Anbefales!
Veldig kult! Hvis det ikke var for at jeg svetter med et pokkers kapittel jeg må få ferdig til imorgen hadde jeg selvfølgelig vært der...I helgen er det NM i brass i Bergen. I skrivende stund spiller elitedivisjonen sine selvvalgte numre. Norge er i Europatoppen i brassband så de beste holder skyhøyt nivå og kan være verdt en lytt for de med hang til brass.
Her kan dere streame konkurransen direkte fra Grieghallen. Åsgeir Grong står for opptaket.
PS: ser dere ekstra godt etter kanskje dere får øye på godeste Ottone.
https://livestream.com/NMF/events/8027223
Stavanger Brass låter slett ikke ille over mine MonoPulse akkurat nå. Skal du vinne eller avansere divisjoner i NM må du spille STORT, og det er det vårt lokale brassmiljø i Kopervik har glemt siden storhetstiden deres på åttitallet. Noe som er trist, du lar deg ikke imponere lenger på brasskonserter her omkring fordi de driver og pusler på instrumentene sine, og det har faktisk vært et tilfelle av et medlem som fikk sparken i distriktets beste orkester fordi han gjorde de andre nervøse med å spille slik de gjorde på åttitallet, og slik elitedivisjonsorkestrene alltid har spilt.Shit happens Olav. Lykke til med skriving. Ottone kommer på
scenen Baluba, ikke i salen. Er redd Goldberg er litt uklokt valg hvis seier er målet, veldig svært stykke som er veldig avslørende i forhold til andre stykker.
Det er litt som med idrett at hvis man skal hevde seg så må man satse. Brassband har hatt en rivende utvikling de siste 20 årene og nivået flytter seg hvert år. Det ser man på vanskelighetsgraden på stykker de spiller i lavere divisjoner. Hvis man fisler i hornet blir det vanskelig å hevde seg ja.Stavanger Brass låter slett ikke ille over mine MonoPulse akkurat nå. Skal du vinne eller avansere divisjoner i NM må du spille STORT, og det er det vårt lokale brassmiljø i Kopervik har glemt siden storhetstiden deres på åttitallet. Noe som er trist, du lar deg ikke imponere lenger på brasskonserter her omkring fordi de driver og pusler på instrumentene sine, og det har faktisk vært et tilfelle av et medlem som fikk sparken i distriktets beste orkester fordi han gjorde de andre nervøse med å spille slik de gjorde på åttitallet, og slik elitedivisjonsorkestrene alltid har spilt.Shit happens Olav. Lykke til med skriving. Ottone kommer på
scenen Baluba, ikke i salen. Er redd Goldberg er litt uklokt valg hvis seier er målet, veldig svært stykke som er veldig avslørende i forhold til andre stykker.
Tror muligens ambiensmikrofonene er Grieghallen sitt faste og blir ikke nødvendigvis brukt. Åsgeir Grong er flink. Tidligere trombonist med fast jobb i forsvaret før han satset alt på lyd. Har jobbet sammen med han både som musiker og på lyd.Legg merke til mikrofonplasseringen, klassisk trekanals med støttemikrofon i midten. Jeg antar at det også er ambiensmikrofoner hengende fra taket. Det er omtrent slik Chandos Records jobber i Grieghallen, og siden brassband ikke er på filharmonisk størrelse trengs ikke ekstra mikrofoner for batteristene, slik det gjerne er nødvendig når hele salens dybde brukes under innspillinger av store orkesterverk med Harmonien.
Jeg tror Ottone splller solojuff i Sola brass band, men ser at de ikke spiller i elite i år. Beklager feilinfoen.Btw, spilte vår venn ottone med Stavanger Brass igjen i år? Det er jo noen år siden han var i det orkesteret men sluttet for å fokusere på old boys-laget i Alexander Brassband som har litt mindre ambisjoner. Hvis det er tilfellet så bekrefter det min opplevelse av å ha fått et glimt av ham med euphonium mot leppene. ;D
Hvis det er tilfellet, vel blåst ottone!
Så der har altså du din bakgrunn? Jeg har bare hørt Oslofjord Brass fra publikummerplass i Grieghallen tidligere, så det blir jo spennende å høre hva dine gamle kumpaner får til. Men er de i elitedivisjonen så er de elite, det kan ikke bli dårlig.Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band.
Ja, har spilt med Oslo brass i ujevne mellomrom siden jeg var ferdig å studere. Ble etablert som et ensemble hvor profesjonelle og freelancere kunne ha et møtepunkt.Så der har altså du din bakgrunn? Jeg har bare hørt Oslofjord Brass fra publikummerplass i Grieghallen tidligere, så det blir jo spennende å høre hva dine gamle kumpaner får til. Men er de i elitedivisjonen så er de elite, det kan ikke bli dårlig.Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band.
... Dove Descending (nok engang et stykke av Wilby, som også Bjørsvik valgte) virker som et interessant stykke musikk. Krysser fingrene for dem selv om jeg ikke har noe forhold til det bandet fra før. Slik blir det når en venn har bakgrunn derfra. Eikanger Bjørsvik og Manger har jeg jo hørt på siden før jeg dro på mitt første NM i 1986.
(Syntes forresten at det var litt rart at ottone skulle spille med Stavanger etter å ha sluttet for årevis siden. Det var nok bare en med tilsvarende sveis eller noe slikt som dukket opp i et sekund med euphonium foran ansiktet)
Er litt for mange orkestermusikere der i år høres det ut som. For tydelige understemmer så toppstemmene ikke for skint nok.Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå!
Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
Det mangler altså litt mikrodynamikk, for å snakke haifaispråk. Syntes Stavanger også var gode. Og selv om det er en liten avstand fra de helt på toppen til de nedover, så er dette kanskje det høyeste nivået jeg har hørt blant de ti orkestrene i mine år som brass-entusiast.Er litt for mange orkestermusikere der i år høres det ut som. For tydelige understemmer så toppstemmene ikke for skint nok.Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå!
Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
Jeg er enig. Det mangler ofte litt mikrodetaljer i forhold til Eikanger som jeg alltid liker veldig godt. Det gror fint i Norsk brassband og det er svært gledelig. Savner å være i Grieghallen den helgen i året. En helt spesiell setting.Det mangler altså litt mikrodynamikk, for å snakke haifaispråk. Syntes Stavanger også var gode. Og selv om det er en liten avstand fra de helt på toppen til de nedover, så er dette kanskje det høyeste nivået jeg har hørt blant de ti orkestrene i mine år som brass-entusiast.Er litt for mange orkestermusikere der i år høres det ut som. For tydelige understemmer så toppstemmene ikke for skint nok.Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå!
Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
Skikkelig kult. De spilte ikke helt brass-normert i alle partiene, og da er det litt gøy å se at dommerne ikke har trukket så mye for det. At de rett og slett tillater litt variasjon i formen. Høyst fortjent, jeg likte det jeg hørte selv om jeg skjønner problematikken. For et nivå vi har, for et nivå!Kult! Det ble 4 plass på Oslo i år bak anger-korpsene med Eikanger på første, Manger på andre og Stavanger på tredje. Veldig bra!
Neste år tror jeg at jeg skal ta med familien på tur og gi junior en øyeåpner.
Tusen takk Sluk! Nei, egentlig ikke. Et polarplott viser jo det samme, men gir oftest ikke en visning som får frem poenget. Skal legge ut det jeg har. Skal ut på veien i dag så det blir i morgen.BTW, har du sett/funnet noen illustrasjoner, tegninger, GIF animasjoner etc. på hvordan strålingsmønsteret ser ut ved forskjellige frekvenser og baffelstørrelser?
Synes du treffer spikeren på hodet her ja. De nest beste klarer ikke ha overskuddet gjennom.Skikkelig kult. De spilte ikke helt brass-normert i alle partiene, og da er det litt gøy å se at dommerne ikke har trukket så mye for det. At de rett og slett tillater litt variasjon i formen. Høyst fortjent, jeg likte det jeg hørte selv om jeg skjønner problematikken. For et nivå vi har, for et nivå!Kult! Det ble 4 plass på Oslo i år bak anger-korpsene med Eikanger på første, Manger på andre og Stavanger på tredje. Veldig bra!
Neste år tror jeg at jeg skal ta med familien på tur og gi junior en øyeåpner.
Det som slår meg er at de som ikke skiller seg så sterkt ut som de aller beste gjorde er at de gjerne stiller med et par svært gode solister, men helheten er ikke av samme storhet som de aller beste. Det husker jeg fra Molde sist gang jeg selv satt i Grieghallen for noen år siden, og slik var det vel med noen av årets utfordrere også.
Forbilledlig forklaring av fenomen som mange lurer på hva er og hvordan fungerer.
Nå har jeg satt meg ned og tittet litt på det jeg har og jeg finner lite bortsett fra polarplott, men som nevnt så er disse ofte innstilt med en fargeskala som gjør at det ser ut som noe er rundstrålende. Det virker egentlig ikke som de som bygger høyttalere er opptatt av selve lydfeltet i rommet bortsett fra frekvensrespons og tidsdomenet i decay, og fokuserer på spredning, baffelstep og kantdiffraksjonen i byggingen.BTW, har du sett/funnet noen illustrasjoner, tegninger, GIF animasjoner etc. på hvordan strålingsmønsteret ser ut ved forskjellige frekvenser og baffelstørrelser?
Noe må man jo holde på med.Detective Inspector Trumpet, I presume..? En fin og enkel prinsippskisse det der.
I do my very best.Som alltid, litt å lære og gruble her inne. Takk for at du deler mr T
Det siste bildet viser på en enkel måte at det er forskjell på en liten og en stor høyttaler. Helt uavhengig av frekvensområde, kapasitet, forvrengning.Noen ganger går det opp noen lys og enkelte ganger betyr disse lysene mer enn andre. En av mine største åpenbaringer når det gjelder lyd skjedde da jeg hørte om diffraksjon første gang.
Definisjonen av diffraksjon er bøyingsfenomener av bølger. I lytteromsakustikken er diffraksjon veldig komplekst og oppstår i de mest kompliserte former og måter. Likevel var det en fundamental ting som forandret mye for meg.
Skåret ned til beinet:
- når en lydbølge kommer ut av en åpning som er større en bølgelengden så går bølgen rett frem.
- når en lydbølge kommer ut av en åpning som er mindre en bølgelengden bøyes lydbølgen mer og mer proporsjonalt med størrelsesforskjellen.
Så hva har dette med oss å gjøre?
Jo. Et høyttalerelement kan defineres som denne åpningen og baffelen rundt er med å påvirke hvor stor åpningen er for bølgen i alle retninger.
Dette påvirker som kjent spredningen på høyttaleren.
Hvis man for eksempel har en høyttaler baffel på 40 cm som spiller en sinus på 400hz som er 80cm lang,bred og høy så vil deler av lyden gå rett frem, deler av lyden til siden og deler av lyden vil bøye seg rundt høyttaleren.
Hvis man spiller den samme 400hz fra en høyttaler med 20 cm bred baffel vil andelen av lyd som bøyer seg rundt høyttaleren være større enn baffelen på 40cm.
I tillegg har man en glidende overgang i frekvensene over og under.
Når man spiller en frekvens på 80hz sier man ofte at den er omnidireksjonal. Bølgelengden her er 4.25 meter som vil si at det krever en baffel på 4.25 meter for at bølgelengden kun skal gå rett frem. Det er det de færreste som har så store åpninger så lyden bøyer seg hos de fleste.
Vil det likevel si at det er likegyldig om baffelbredden er 20 eller 40 cm for avspillingen av 80hz? Kanskje, men hvis man legger på noen cm til og kanskje bygger baffelen høy så begynner det å bli betydelig forskjell på andelen av lydenergi som går rett frem og snur seg rundt baffelen. Det vil sjelden være en kilde som er 100% omni, så andelen vil være ulik selv om forskjellen kanskje er mikroskopisk eller uhørbar.
Lyden som bøyer seg rundt baffelen blir ikke borte, men den kommer tilbake etter å ha blitt reflektert av frontveggen. Det vil si at den andelen lyd som bøyer seg kommer frem til lytteposisjon vesentlig forsinket i forhold til direktelyden. I et slikt perspektiv kan det virke litt meningsløst å plassere eksempelvis suber på centimeteren eller snakke om forsinkelse fra eksempelvis portåpningen siden en stor andel av lyden likevel er forsinket.
Andelen som bøyer seg rundt bestemmer lydstyrken som kommer i fra veggen i forhold til direktelyden. Jo bredere baffel jo mindre kommer i fra veggen. Man kan også tenke seg at direktelyden og lyden som bøyer seg rundt lager hver sin separate ressonans.
Øret vårt hører ikke godt nok til å fange opp dette som en katastrofe, men vi hører forskjell på et midbasshorn, en 15 tommer og en 6.5 tommer. Forskjellen på dette er det vanligst å tilskrive kapasiteten, men jeg vil hevde at diffraksjon har en betydelig andel av forklaring på hvorfor dette oppleves ulikt.
Så til det mest interessante i mine øyne.
Hvor stor baffel har instrumentene anlegget skal gjengi? Hvor stor er en basstromme i et trommesett? Hvor bred er en kontrabass? Hvor bred er klokkestykket til en trompet?
Alle instrumenter følger samme diffraksjonsregler. Har det noe å si for realismen på lyden hvis høyttalerkildene er i nærheten av samme bredde som instrumentene? Kan det høres?
Jeg tror vi alle som har hørt slike anlegg kjenner svaret på dette. Jeg mener mye av årsaken til opplevelsen er diffraksjonen. Som på en måte er et annet ord for spredning, men som også tilfører et tillegsperspektiv.
God natt!
Vis vedlegget 480039
Så kjekt å se at dere fulgt godt med på begivenhetene.Ja, har spilt med Oslo brass i ujevne mellomrom siden jeg var ferdig å studere. Ble etablert som et ensemble hvor profesjonelle og freelancere kunne ha et møtepunkt.Så der har altså du din bakgrunn? Jeg har bare hørt Oslofjord Brass fra publikummerplass i Grieghallen tidligere, så det blir jo spennende å høre hva dine gamle kumpaner får til. Men er de i elitedivisjonen så er de elite, det kan ikke bli dårlig.Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band.
... Dove Descending (nok engang et stykke av Wilby, som også Bjørsvik valgte) virker som et interessant stykke musikk. Krysser fingrene for dem selv om jeg ikke har noe forhold til det bandet fra før. Slik blir det når en venn har bakgrunn derfra. Eikanger Bjørsvik og Manger har jeg jo hørt på siden før jeg dro på mitt første NM i 1986.
(Syntes forresten at det var litt rart at ottone skulle spille med Stavanger etter å ha sluttet for årevis siden. Det var nok bare en med tilsvarende sveis eller noe slikt som dukket opp i et sekund med euphonium foran ansiktet)
Jeg tar ikke munnen for full tror jeg når jeg sier at OBB oftest har gjennomsnittlig den flinkeste besetningen musiker for musiker i divisjonen, men brassband er så mye mer enn det og OBB har vanligvis ikke bestått av brassbandmusikere, men musikere som spiller brassband. OBB er gjerne et enten eller band. Enten liker dommerene det eller ikke så de veksler mellom topp fire og i bunn. Jeg har vel en 2 og 3 plass tror jeg som eneste band som klarer å hamle opp med anger-korpsene.
Du har rett, jeg var med der inntil for tre år siden, har nok nevnt det her på HFS også. Oppe i elitedivisjonen noen år, uten å nå helt til topps. Gøy, men slitsomt, og på tide å la ungdommen få komme til.Takk for hyggelig melding Ottone! Hvorfor har jeg trodd at du har vært aktiv i Sola da tro?
.........