Ingen lydtekniker jeg, men for meg virker det logisk at lavest mulig forvrengning, best mulig dynamikk, rett frekvensgang osv. er viktige verktøy for folk som skal gjøre en mest mulig nøyaktig jobb i studio. Litt på sammen måte som at kirurgen gjerne foretrekker en skarp kniv (kanskje pasienten og
).
Jeg forundres virkelig over hvor elendig innspilt mye moderne musikk er. Et utrolig fett musikkstykke som Justin Timberlake sin "Mirrors" er innspilt med slapp og voluminøs bass og grøtete lyd. Den låter da egentlig ikke bra på noe anlegg, hverken Ghettoblaster, Highend eller billig. Hvordan er det egentlig mulig med alle de ressursene han har tilgjengelig ?
Hørte et liveopptak av den samme sangen og det var noe helt annet. Klar over at live er en annen idrett, men dog.
Utrolig synd er det at så mye musikk ødelegges av "kule" studioteknikere. Samtidig er det naturligvis også moderne musikk som er godt innspilt.
Tilsvarende forundres jeg ofte over hvor fantastisk godt eldre innspillinger kan låte. Man setter på noe som er tatt opp for 55 år siden og blir transportert tilbake til øyeblikket, eksv La Boheme med Anna Moffo.
Jeg mener det bør være et tankekors for mange i bransjen at de ikke klarer å lage et opptak i dag som er like godt som opptak gjort for 30 - 50 år siden. Det ville ikke flydd spesielt godt i andre bransjer.
Final