Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det er synd at så mange menn lar konene bestemme klær for seg.
    De har ikke bedre smak enn mennene, og det er alt for mange damer som ser på mannen som et oppussingsprosjekt.
    Slik undergraver de mannens egenvurdering, selvtillit og evne til selv utvikle en smak. Resultatet er bare ikke bra, for de fleste menn er ikke godt kledd.

Å være fint kledd handler om noen få grunnregler.
    Den viktigste er at klærne må passe. Det nytter ikke hvor mange tusen de har kostet eller hvilke fancy-pancy merke det står på innsiden, er størrelsen feil, blir resultatet ikke bra. Du vil ikke se ut som om du har lånt klærne til onkelen din.

Den neste er å velge farger som en kler, som passer til hud og hår.
    Usikker, gå for grå - det er mange nyanser av grått som er kjempefine. Og nesten alle menn klær blått. Velg ton-i-ton, altså spill på variasjoner av samme farge, ikke for mye kontrast, men heller ikke for lite.

Den neste er å ikke blande for mye hummer og kanari. Aldri mer enn ett bråkete element i en antrekk. Less is more.

Dressmann kjenner jeg ikke varene til; jeg kjenner ikke til noen norske butikker.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dagens antrekk er en av disse dressene der jeg har fått én skredder til å lage buksene og en annen til å lage jakken.
    I morgen er det 1.mai, og ingen jobbing, og heller ingen posting. Da er jeg i fjellet og går tur.

Jakke - MTM - W&S
    Bukser - MTM - Manning & Manning
    Skjorte - MTM - Turnbull & Asser
    Slips - Harvie & Hudson
    PS - TM Lewin
    Seler - Alfred Thurston
    Strømper og frakk - Tyrwhitt
    Sko - Russell & Bromley
    Hatt - Drakes

InkedP4300029 – Kopi_LI.jpg

P4300044.jpg

P4300043.jpg

InkedP4300031 – Kopi_LI.jpg

InkedP4300004 – Kopi_LI.jpg

InkedP4300053 – Kopi_LI.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Superkult slips. sykt bra.

edit: Å du. . går inn på siden deres og faller inn i stabilt sideleie.

Takk for tips. Du kan ha tøflene og kjøkkendukene dine i fred men dette er kunst.

Sist redigert av en moderator:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Du Deff, du Deff. Du har nå din egen skrudde sjarm.

Fra tid til annen løsner en knapp, og alle bør lære seg å sy i knapper. Det er ikke vanskelig.

P4300003.jpg
    Det er lurt å ha et lite depot av de vanligste fargene, og litt nødvendig utstyr.

P4300005.jpg
    Fest tråden før knappen tres på.

P4300007.jpg
    Sy på skikkelig Jermyn Street-vis; i kryss og ikke kvadrat.
    Cluet er å ikke sy for stramt, det skal være plass til å kneppe igjen uten å slite ut knapphullet.

P4300008.jpg
    Fest tråden ved å sy gjennom 'stilken' et par ganger og slå knute et par ganger rundt.

Så enkelt at selv mor kan klare det.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.990
    Det er synd at så mange menn lar konene bestemme klær for seg.
    De har ikke bedre smak enn mennene, og det er alt for mange damer som ser på mannen som et oppussingsprosjekt.
    Slik undergraver de mannens egenvurdering, selvtillit og evne til selv utvikle en smak. Resultatet er bare ikke bra, for de fleste menn er ikke godt kledd.

Å være fint kledd handler om noen få grunnregler.
    Den viktigste er at klærne må passe. Det nytter ikke hvor mange tusen de har kostet eller hvilke fancy-pancy merke det står på innsiden, er størrelsen feil, blir resultatet ikke bra. Du vil ikke se ut som om du har lånt klærne til onkelen din.

Den neste er å velge farger som en kler, som passer til hud og hår.
    Usikker, gå for grå - det er mange nyanser av grått som er kjempefine. Og nesten alle menn klær blått. Velg ton-i-ton, altså spill på variasjoner av samme farge, ikke for mye kontrast, men heller ikke for lite.

Den neste er å ikke blande for mye hummer og kanari. Aldri mer enn ett bråkete element i en antrekk. Less is more.

Dressmann kjenner jeg ikke varene til; jeg kjenner ikke til noen norske butikker.
    Du har rett i at de fleste menn ikke er godt kledd, og da ikke en gang målt mot din høye standard.

Men jeg tror at ting er sakte i ferd med å endre seg til det bedre. I alle fall ser jeg i min jobbhverdag at menn bruker mer tid og penger på kvalitet, og det i et arbeidsmiljø hvor dress om ikke pålagt er forventet.

Nok ikke minst fordi flere har fått opp øynene for hvorfor våre bestefedre var bedre kledd for 70 år siden enn de fleste av deres barne- og oldebarn er nå. Fordi grunninvesteringen var så høy den gang så var kvalitet på arbeid og materiale så viktig også for at dette skulle betale seg i det lange løp. Muligens litt sånn tilbake til fremtiden eller fremover til fortiden greie.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.445
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg blander meg lite inn i debatten i denne tråden. Årsaken er vel at jeg bestandig går i skjorte og dongeribukse. Men jeg er kresen på skjorter. Alle mine skjorter er sydd i Roma etter mål. Litt større omkrets på høyre mansjett for å få plass til uret og bestandig to brystlommer for å få plass til telefon på venstre side og det man ellers trenger på høyre side. Snippen skal være smal og uten knapper. Jeg har en lokal skjortebutikk her i Terracina som har mine mål så det eneste jeg behøver er å gå inn og peke på stoffet jeg vil ha. Etter ti dager kan jeg hente perfekt tilpassede skjorter.
    Bon Ton Terracina | Camicie e Abiti su Misura | Accessori |Bon Ton hvis noen oppholder seg lenge nok i nærheten. Prisen er lav, 70 euro, i forhold til nærmeste hovedgate hvor masseproduserte merkeskjorter i dårligere stoff koster opp imot 100 euro. eksempel på hvilke stoffer jeg kjøper.

Skjorter.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ja, det er radikale skjorter. Både i stoffvalg og utforming.
    Men whatever makes you happy, go for it. Prisen er i alle fall sympatisk.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.445
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    ...to brystlommer for å få plass til telefon på venstre side og det man ellers trenger på høyre side.
    :eek:
    Ja jeg ser at dette blir i sterkeste laget for enkelte, men jeg har sjelden behov for å bruke jakke og dress eier jeg ikke. Når jeg er i Norge slipper jeg å gå ut fordi jeg bor bare en heistur fra 200 butikker, fastlege, tannlege og det meste av det jeg ellers trenger. Og her i Italia er det som regel over 20 grader fra april til og med oktober. Derfor har jeg større behov for skjortelommer enn jakkelommer.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.990
    ...to brystlommer for å få plass til telefon på venstre side og det man ellers trenger på høyre side.
    :eek:
    Ja jeg ser at dette blir i sterkeste laget for enkelte, men jeg har sjelden behov for å bruke jakke og dress eier jeg ikke. Når jeg er i Norge slipper jeg å gå ut fordi jeg bor bare en heistur fra 200 butikker, fastlege, tannlege og det meste av det jeg ellers trenger. Og her i Italia er det som regel over 20 grader fra april til og med oktober. Derfor har jeg større behov for skjortelommer enn jakkelommer.
    Synes skjortestoffene så fine ut jeg, men kanskje bedre til chinos og slikt enn å få til å passe til dress ja.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Så var vi der igjen. I morgen er det ny tur til Rikshospitalet, og da skal jeg jaggu meg vise dem at vi kan kle oss selv om vi er fra landet.

Skoene må pusses.
    Av all klestristesse hos norske menn er skoene i en særklasse.

P5010019.jpg
    Like greit å ta flere par om gangen.
    Først fjerne støv og rusk, så gni inn med krem i passe farge.

P5010023.jpg
    Bruker en bit av en gammel t-skjorte. Tar på lite om gangen og gnir godt inn.

P5010025.jpg
    Blander burgunder og brun skokrem på bootsene.

P5010026.jpg
    På de kastanjefargede bruker jeg oftest bare balsam, men kan dra over med en krem fra tid til annen.

P5010028.jpg
    Må ha arbeidspils.

P5010029.jpg
    Så er det voks av god kvalitet på tuppene og hælen.

erib

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    74
    Skopuss er faktisk gøy! Kona rister på hodet over meg, der jeg fint kan sitte en hel lørdagskveld og gnikke. Blir liksom aldri fornøyd... ;D

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.990
    Skopuss er faktisk gøy! Kona rister på hodet over meg, der jeg fint kan sitte en hel lørdagskveld og gnikke. Blir liksom aldri fornøyd... ;D
    Enig, fikk sansen for skopuss i militæret og har siden da funnet det å være en finfin avkobling. Spesielt når man jobber med mer abstrakte størrelser til dagen er det fint å sette seg ned med noe som gir målbare resultater.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg er ganske lei...
    ...av å bedrive høytlesing for kona. Hun er begeistret, og har flere ganger stille tjatret for seg selv; "for en fantastisk fortelling om livet - for en fascinerende person denne velkledde fyren må være..."

Fra meg selv - respekt! Selv om jeg har mumlet noe rundt det å utlevere seg selv. Som ex. selvutnevnt homofob (leeenge siden!) har jeg sannelig fått en real "på leggen" i denne tråden.

Og det er like før jeg er fan av røde sokker...

Men i fortsettelsen får kona får jaggu lese selv ...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.990
    Jeg er ganske lei...
    ...av å bedrive høytlesing for kona. Hun er begeistret, og har flere ganger stille tjatret for seg selv; "for en fantastisk fortelling om livet - for en fascinerende person denne velkledde fyren må være..."

Fra meg selv - respekt! Selv om jeg har mumlet noe rundt det å utlevere seg selv. Som ex. selvutnevnt homofob (leeenge siden!) har jeg sannelig fått en real "på leggen" i denne tråden.

Og det er like før jeg er fan av røde sokker...

Men i fortsettelsen får kona får jaggu lese selv ...
    Du får gi konemor en god klem og takke for at du deler liv med en som er mindre forutinntatt enn du var og menn ofte er. Damer er gjerne det.

En av mine første kjærester hadde en homofil lillebror, på en tid hvor dette fortsatt var om ikke tabu så vanskelig for faren. Han var mellomleder på en bedrift med utpreget machokultur.

Støttet opp av grenseløs kjærlighet fra mor og søster for den flotte personen han var ble den unge mannen sikker både på seg selv og egen legning, og etter hvert på nytt en øyesten for ekte farskjærlighet. Ekte farskjærlighet er når du ikke lar noe stå i veien for å stå opp for og forsvare dine barn som de er, ikke hvordan andres trangsyn mener de burde være. Og det gjorde den faren.

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Fine innlegg folkens. Skopuss og skjortestrykning er meditasjonsøvelser, det er å konsentrere seg om noe konkret og mekanisk, der en ser raske resultat av innsatsen.
    Sidene du viser til Deff, er anerkjente.

Takk KjellR. Innlegget varmer. Og i morgen går jeg i røde strømper.

Jeg har holdt meg på matta lenge, men har i det siste hatt veldig lyst å dele mer av mine erfaringer med menn. Ikke minst menns feighet.

Faens føkkings fyr; enda en som ghostet meg.
    Eller en venninne kunne fortelle at det heter å bli 'submarined'; etter å ha blitt kjent de siste månedene og blitt mer og mer fortrolig og veldig tent på, så fordufter han samme dag som vi skulle avtale en date.
    Jeg ble jo selvsagt lei meg, for han var så sympatisk, og vi hadde etter hvert fått god kontakt.
    Jeg strevde med finingen og alle bølgene han skapte i livet mitt.
    Og han her hadde også et dårlig forhold han ville ut av, men gjerne ikke like mye drama. Så vi var liksom i samme situasjon.

Burde kanskje ant ugler i mosen, for han var egentlig way out of my league. Han var bare griselekker, det er tross alt ikke jeg - fin innpakning eller ei.

Så dukker han opp igjen etter tre uker - ut av det blå - og har en kanskje ikke spesielt god forklaring på hvorfor han dukket under, men likevel med et brennende ønske om treffe meg.
    Så da hiver Svein Arne seg rundt, smir mens jernet er varmt, for ikke å si mens kuken er stiv, og jeg bestiller billetter og hotell. Til i dag.
    Bare for seinere å oppdage at han igjen har gjort seg usynlig og er på tusen favners dyp.

Var både ganske sint og trist da jeg langet ut på tur i dag.
    Og humøret kom seg, som det alltid gjør i naturen, men jeg undres over hva det er som driver menn til hele veien legge opp til nesten-møter. Det er slitsomt og det føles som å bli utsatt for både ambivalens og ondskap.

I alle sånne forsøk på å møtes er det engstelse, noen ganger mye engstelse. Og jeg må ta mot til meg, eller skjer det ingenting. Må våge meg ut av komfortsonen, ut av boblen.

Men denne ghostingen handler om noe mer og noe annet; det handler kanskje mest makt og om hvem som kan kontrollere spillet.
    Det kan være en egen tilfredsstillelse i å få noen andre på kroken, og en særegen glede i å styre et annet menneske. Bare fordi han kan; det trenger ikke stikke dypere enn som så; han gjør det fordi han kan.

Og jeg vil ikke blir sånn selv, vil ikke bli en bitter fyr som driver å dumper andre etter å ha lagt opp til noe som virker fint. Vil ikke miste min menneskelighet, og heller ikke håpet om at noe fantastisk kan skje. At noe fantastisk må skje.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Slutt å lete, og du vil finne.

Siterer John Winston Lennon igjen; "Life is what happens to you while you're busy making other plans."

Fra hans nydelige godnatta-sang Beautiful Boy på Double Fantasy, skrevet til sin sønn Sean.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Slutt å lete, og du vil finne.

Siterer John Winston Lennon igjen; "Life is what happens to you while you're busy making other plans."

Fra hans nydelige godnatta-sang Beautiful Boy på Double Fantasy, skrevet til sin sønn Sean.
    Da skjer det jaffal ingenting.
    Det har 18 års sølibat lært meg, ingen kommer på døra og spør om vi skal finne på noe gøy, eventuelt noe gay. Det må aktivt oppsøkes.
    Så må jeg ta det som følger med av påkjenninger. Jeg bør selvsagt ikke fremstå som for despo, det er aldri noe sjakktrekk verken overfor menn eller kvinner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kan ikke melde om stor suksess med null innsats jeg heller.

Men justere forhåpningene kan nok være en grei tanke. Å 'forelske' seg i en profil på et nettsted er nok å invitere den lille kjærlighetssorgen inn i hverdagen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Å kalle det en forelskelse, slik som i finingen, er å ta for hardt i.
    Men klart det er en sterk interesse og tiltrekning der, ellers hadde jeg ikke giddet å gå på date. Sex bare for sex turns me off.
    Men jeg blir jo skuffet og frustrert - og lei meg - når jeg gang på gang blir ditcha helt i siste liten.
    Sånn er jeg bare skrudd sammen; jeg har et hjerte og det er ikke laget av stein.

Det skjer ingenting om jeg ikke er aktiv og oppsøker dem som kan være av interesse. Sånn er bare verden. Og den kan være hard noen ganger.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Phju, så kom jeg i et slags mål i dag og. Det har gått i ett.
    Men det ble en god time på Rikshospitalet, og det jeg kom der for vil bære frukter. Det tror jeg på.

Finigen har tatt kontakt, og jeg blir jo heeelt mo i knærne - instantly.
    Vet det er en no go zone, men jeg virvles med.
    Jo, for han er jo frigjøringshelten min. Ingen sier nei til Neslon Mandela.
    Jeg har han kjær, men vet at det kan aldri, aldri kan bli oss. Aldri kan han bli min.
    Det er vanskelig å forsone seg med.

Jaja, sånn dro jeg til Oslo.

InkedP5020018 – Kopi_LI.jpg

P5020045.jpg

P5020041.jpg

InkedP5020012 – Kopi_LI.jpg

InkedP5020018 – Kopi_LI.jpg

InkedP5020054 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Formørket, men ved godt mot.

Jakke - bespoke - W&S
    Skjorte og strømper - CT
    Slips - Harvie & Hudson
    PS - husker ikke i farta
    Seler - AT
    Boots - R&B

InkedP5030008 – Kopi_LI.jpg

P5030057.jpg

P5030046.jpg

InkedP5030021 – Kopi_LI.jpg

P4300010.jpg
    Og siden jeg er så homo, så en rose regnbue over hus og heim.
    Må jo bety kjærlighetslykke, vel. Hahaha.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Rett og slett; direkte utsikt til direkte lykke.
    Han pleier å stå i vinduet der og vinke til meg med snabelen.
    Da hender det jeg vinker tilbake og han kommer over for litt tuff love og alt om følger med.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    W Bills donegal i dag. Det var så kaldt at det gikk helt greit med denne, min aller tyngste dressen jeg har.

Dress - MTM - English Cut
    Skjorte - bespoke - W&S
    Slips og frakk - Tyrwhitt
    PS - Kent Wang
    Seler - AT
    Strømper - Paul Smith
    Sko - Crockett & Jones

InkedP5040036 – Kopi_LI.jpg

P5040044.jpg

P5040041.jpg

InkedP5040009 – Kopi_LI.jpg

InkedP5040058 – Kopi_LI.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sykt bra stoff i den dressen, og den mørke kragen på frakken er helt konge. (litt mafiso) Skoene .. not so much, litt pusetøfler. Men sokkene er merkelig nok helt passende. Men du er stilig i dette antrekket.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Deph har helt rett; du er skrekkelig pusete på sko-siden. Det blir for nøytralt og døllt, all over. De bootsene for noen poster siden; se det var noe helt annet!

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk.
    Denne type frakk kalle covert coat, og kommer med eller uten velurkrage. En høst- og vårfrakk
    Fargen jeg har i dag er den vanligste, en slags sandfarge, men de kommer også i mørk blå og i grå. Og gjerne også flere, for alt jeg vet.
    Den har ikke knapper i ermene, men de fire karakteristiske sømmene på mansjetten og tilsvarende nederst på frakken.
    Det er opprinnelig laget for riding og er tettvevd for å tåle busker og torner.

Formelt sett er den fin nok til å brukes med pen dress, men samtidig røff nok til å brukes til tweed.
    Jeg har hatt flere, og den en et klassisk plagg som kan brukes i generasjoner.

At strømpene passer er ikke merkelig, nesten alle fargene på dem tas igjen i den spettete dressen.
    Kunne like gjerne hatt noen sko i glatt skinn, og ville da hatt noen som ikke var så formelle, som f eks brogues.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Semskede sko er helt innafør til den dressen der.
    Jeg kan kle meg. Hehehe. Har holdt på noen år. :)

Jeg har også brukt bootsene fra onsdag til denne dressen, og som sagt (semi-)brogues.
    Oxford ville være helt feil, for formelt. og loafers for casual.

Så i dag er en mellomting.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kle deg kan du, muligens, men sko skal da ikke matche buksene. Derimot vise litt frekk kontrast. Blå bukser; brune sko. Brune bukser; blå sko. Eventuelt lysere eller mørkere brunt.

Makan!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn