Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg husker ikke navnet, men om du går fra sentrum så ligger den på høyre hånd, en to-etasjes butikk et lite stykke før du kommer til Gunnar Øye, som er på motsatt side. Ser på Google at det kan ha vært Nordseth.
    Men du oct, har jo råd til å dra på skredderitur til London. Vi burde jo strengt tatt fått til en fellestur for de som vil se og kjøpe the real stuff. ;-)

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Trodde det var Gunnar Øye, men altså ikke. Nordseth ligger vel i et lavere prissjikt. Og, ja en klesekspedisjon til Jermyn Street ville vært tøft. Skulle hatt med en viss trønder óg, da:rolleyes:.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    De har gjerne slike hos Gunnar Øye og, men det var ikke der jeg så dem.
    Vi skulle hatt med oss trønderen på tur, men da hadde det nok blitt mer en whisky-tur. Tror ikke han er så interessert i klær, akkurat.
    Sjøl synes jeg det er godt å ha flere bein å stå på og liker både sprit og klær. Han liker bare Beatles og laks - det kan jo bare ikke måle seg.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Shitty bilder; vanskelig lys, er det ikke det man sier når ferdighetene ikke holder mål?

Dressen i dag har kommet til meg på samme måte som noen av de andre dressene mine; i 2013 skulle jeg ha en enkel bukse til bruk all around. Men så likte jeg den så godt at jeg fikk laget vest og jakke.
    Buksen er laget av English Cut, men i løpet av det året det tok før jeg fikk bestilt vest og jakke, hadde han ikke kapasitet mer. Da ble det Whitcomb & Shaftesbury som fikk stå for dem.
    Stoffet er fra Harrisons of Edinburgh. https://www.harrisonsofedinburgh.com/collections/harrisons-of-edinburgh

Skjorte er bespoke fra W&S.
    Slips - CT.
    PS - Kent Wang.
    Strømper Pantherella.
    Sko - oxford semi-brogues fra Loake.
    Og godt gjemt inni der er noen seler fra Albert Thurston.

InkedP6200018 – Kopi_LI.jpg

P6200002.jpg

P6200009.jpg

P6200001.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag er det i grunnen samme lest som i går. Denne dressen har også en spesiell historie.
    I 2012 bestilte jeg en dress fra English Cut, og til den ville jeg gjerne ha en brun bukse og vest, som jeg kunne mix & match med dressjakken.
    Men så likte jeg ikke komboen, og fikk laget en jakke i samme stoff som buksestoffet. Til denne dressen har jeg fått laget to bukser, det er ikke så uvanlig å få gjort, for det er langt mer slitasje på en bukse enn en jakke. Den ene buksen har flat front og ingen oppbrett, mens den andre har to legg og oppbrett - begge har sin sjarm, selv om jeg liker dressbukser med oppbrett best.

Dressen er laget i et stoff fra Hardy Minnis.http://https://www.hfwltd.com/hardy-minnis.html
    Skjorte er bespoke fra W&S.
    Slips og PS er fra CT.
    Seler fra Alfred Thurston.
    Strømper fra Falke.
    Sko oxfords fra Allen Edmonds.

InkedP6210044 – Kopi_LI.jpg

P6210002.jpg

P6210006.jpg

P6210016.jpg

P6210011.jpg

InkedP6210042 – Kopi_LI.jpg

InkedP6210021 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag er det blanding av hummer og kanari. Spesielt glad i buksene, de er nå åtte år, og selv om de er velbrukt så holder de enda noen år.
    Jakken viser hvor vanskelig det er å finne en god passform rett fra butikk. Jakken er for kort, og knappen er festet for høyt. Det gjør at beina mine virker for lang og overkroppen for kort.
    Kragen er også litt for lav, slik at det blir et sk 'neck gap' i nakken.

Jakke er fra El Corte Ingles
    Skjorte er MTM fra W&S
    Slips fra CT
    PS fra Kent Wang
    Seler fra Alfred Thurston
    Bukse er MTM fra Manning & Manning
    Strømper fra Falke
    Sko fra Russell & Bromley

InkedP6220033 – Kopi_LI.jpg

P6220007.jpg

P6220012.jpg

P6220002.jpg

InkedP6220022 – Kopi_LI.jpg

InkedP6220036 – Kopi_LI.jpg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.862
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hva er det med blåstikket i «sko+skinnlegg» bildene dine ? Det ser ut å være litt mindre av det i siste post sammenliknet med tidligere poster, der det er veldig mye blått / veldig kjølig farvetone ift de andre bildene.

mvh
    KJ

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tror det bare er tilfeldig/manglende skills, KJ.
    Jeg tar bildene om morgenen før jeg går på jobb. Da er klærne minst skrukkete. Men lyset er jo så som så her vest, det skifter hele tiden, og location er heller kummerlig for tiden.
    Jeg klipper bildene, og regulerer lyset hvis de er for mørke. Ellers blir det som det blir.
    Ser at en del som poster på internasjonale forum har proffe fotografer, men der er ikke jeg.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.862
    Torget vurderinger
    1
    OK, jeg synes bare det var påfallende systematisk, og lurte på om du fotograferer vesentlig annerledes på de bildende. Det er kanskje bare en automatisk hvitbalanse som er ute og går tur med farvetemperaturen i gulvet, i et forsøk på å få det til å bli hvitt. Uansett fine bilder.

mvh
    KJ

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Bilder blir aldri presise; både lys, kamerainnstilling og skjerm virker inn og fordreier gjengivelsen.
    Selv motehusene, eller akkurat dem, vet å utnytte dette.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Måtte fyke av gårde til verdens beste by rett etter jobb på fredag, for å gå over Vidden og rakk ikke å legge ut bilder. Men slik gikk jeg altså på jobb.
    dressen er den siste jeg fikk laget hos English Cut.
    Skjorte er fra Charles Tyrwhitt.
    Slips og PS fra Kent Wang
    Seler fra A Thurston
    Sko fra Crockett & Jones

InkedP6230044 – Kopi_LI.jpg

P6230056.jpg

P6230006.jpg

P6230016.jpg

InkedP6230034 – Kopi_LI.jpg

InkedP6230020 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Gjerne litt smalt tema siden det er fallende respons i tråden.
    I dag er det igjen blanding av ferdig og målsøm. Dressen kjøpte jeg i Inverness i fjor, den er irsk av flott donegal tweed, merket er Magee. Skjorten er målsøm fra Turnbull & Asser, slipset er fra Charles Tyrwhitt, PS er kjøpt på Metropolitan museum of art i New York og er en reproduksjon av et van Gogh-bilde. Sko er fra Loake, Strømper er Pringle, og så er det selvsagt noen seler inni der fra Alfred Thurston.

Problemet er det samme igjen, jakken er for kort og da virker beina for lange. I tillegg er disse buksene litt for side etter min smak - selv om de fleste som driver med sånt ville si de er innafør. Poenget er som regel å forsterke de vertikale linjene i et antrekk samt fremheve skuldre, og da gir både korte jakker og lange bukser motsatt inntrykk.

En detalj i dagens antrekk er jakkelommene, de er skråstilte, 'slanted' som de kalles i UK.
    Jeg liker ikke det så godt, men det er relativt vanlig på britiske jakker. Plasseringen stammer fra den tiden en hadde hest; det er lettere å komme til skråstilte lommer når en sitter i salen.
    Jakkeslagene er også for smale og mer preget av motebildet enn av stil og harmoni. Med min fasong kunne de godt vært en halv gang bredere, om ikke mer.

InkedP6260029 – Kopi_LI.jpg

P6260010.jpg

P6260013.jpg

P6260023.jpg

InkedP6260045 – Kopi_LI.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pent stoff og pen vest der (de doble slagene ble bra). Likte den der. Men hva er greien med å ikke knappe igjen vesten ordentlig? Jakke greit nok, men på vest virker helt døvt. Skjorten var litt vel lys, hadde likte bedre en mer mellomblå fargetone.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Regler...
    Det er ikke kutyme å kneppe den nederste knappen på en vest. Noen ganger er det også plassert slik at den ikke kan kneppes. Den er bare til pynt.
    Jeg vil anta at skikken er eldre enn skikken med å ikke kneppe den nederste knappen på jakken; den skikken stammer fra mellomkrigstiden.
    Jeg antar at poenget var å ikke sprenge knappen; siden en vest er ment å være ganske så kroppsnær blir det et betydelig press på knappene, og spesielt den nederste - der de fleste av oss har en viss utbuling.

Og enig, en så pass røff dress kan tåle en mørkere, og derved mer uformell, skjorte. Får se neste gang den komme i bruk.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Litt mer casual, med chinos fra CT, det er også skjorten. Den har for lange ermer. Slipset er fra Fort & Stone og kunne vært knyttet bedre, jakken er en MTM fra Whitcomb & Shaftesbury, mens skoene er loafers fra Loake. Strømper fra Falke.

InkedP6270020 – Kopi_LI.jpg

P6270001.jpg

P6270004.jpg

P6270008.jpg

InkedP6270033 – Kopi_LI.jpg

InkedP6270011 – Kopi_LI.jpg

Det siste bildet viser tydelig at ene skulderen er lavere enn den andre, noe som er kompensert for i jakken, men ikke i ferdigplagg, naturligvis.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    På vei til Oslo for å finne ut om det går an å starte behandling. Litt spent, naturligvis, og avreise veldig tidlig på dagen gjør jo sitt til å komme litt ut av balanse.
    Vil ikke være overpyntet til en slik anledning, men heller ikke komme slengendes i joggebukse.
    Det ble en spesiell dag med mye følelser, men også med håp; jeg kom et stykke videre. Det står jo ikke om livet, i alle fall.
    Nå er det tid til å fordøye, og se hva som egentlig kom ut av turen og hvor veien går videre.
    Og så fikk jeg en svært hyggelig middag og en god samtale med en tidligere flamme, selveste Baktruppens Trine Falch; hun kan være nær - og hun har humor; evnen vi er utstyrt med for å bære oss gjennom vanskeligheter. Noen av oss jaffal...

InkedP6280042_LI.jpg

P6280001.jpg

P6280010.jpg

P6280015.jpg

InkedP6280035_LI.jpg

Når det gjelder dagens antrekk så er det selvsagt noe å sette fingeren på. Buksene er ca to cm for korte - men kanskje jeg har dratt dem vel langt opp. Mer irriterende er det at de er for trange rundt livet, og det blir for mye muffins-effekt. Strømpene kunne med fordel vært mørkere, men det var de eneste jeg hadde. Heldigvis har jeg vært innom Steen & Strøm og fylt opp med mer passende.

Jakken er min målsømsjakke fra Gieves & Hawkes.
    Skjorten er i lin og en random jeg kjøpte i Genova for to år siden.
    Bukse er fra CT.
    Strømper fra Falke
    Sko fra Crockett and Jones.
    Ingen seler i dag.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selveste Baktruppens Trine Falch, du overrasker stadig, min venn. Som teaterviter nikker jeg anerkjennende. Er selv på vei fra Oslo til Kopervik. Lykke til med videre behandling, det går nok helt fint. Når det gjelder aktiviteten her inne så er den laber for tiden, de fleste virker rimelig travle og fraværende.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.498
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har alltid syntes at korte ermer under jakke virker så uferdig og nakent, såfremt det ikke er en lett, sommerlig linjakke eller lignende.
    Om strømpene kunne vært mørkere så ser de ut til å plukke opp skjorten, da.

Lykke til med behandlingen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det, begge to. Satser på at behandlingen går bra. Det er noen seinskader etter noe dritt jeg pådro meg i oppveksten som har lagt og gnagd i mange år.

Trine og jeg hadde et crush for 30 år siden, da vi begge studerte teatervitenskap i Bergen. Spennende dame som holder seg godt både på utsiden og på innsiden. Hun er vital, reflektert og i tillegg en varm person.
    Trane: Det er ikke in med kortermede skjorter i herreklær-kretser, noe jeg skjønner, for det er egentlig to antrekk som kolliderer, litt som shorts sammen med jakke, og de korte ermene blir alltid krøllete under jakken - men jeg er jo en bad ass og liker ikke å gå i takt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baktruppen var en viktig aktør i Neues Europäisches Theater på åtti- og nittitallet, en bauta i både europeisk og norsk moderne scenekunst. For de som ikke kjenner til dem. Folk her er kanskje mer kjent med musiker og komponist Jørgen Knudsen. Begge to kjenner sikkert du. Selv har jeg bare hatt kontakt med Knudsen i ettertid. Det er vel ikke så mange år siden de ble offisielt oppløst, mener å huske jeg leste noe i avisene for noen få år siden. Uansett, en spennende teater/performancegruppe var de, med internasjonal tyngde.

Nok finkultur, tilbake til den rene estetikken. De bomullsbuksene var i korteste laget. Jeg ville ikke følt meg vel i dem. Det med bukselengde er en hårfin beregning, det skal ikke mye til i den ene eller andre retninger før jeg sliter litt med egne bukser.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Knudsen vet jeg kun hvem er, men jeg kjenner han ikke. Lisbeth Bodd, som døde for et par år siden, kjente jeg bedre.

I dag var lav-kontrast som gjaldt.

InkedP6290048 – Kopi_LI.jpg

P6290018.jpg

P6290011.jpg

InkedP6290025 – Kopi_LI.jpg

InkedP6290041 – Kopi_LI.jpg

Jakke og skjorte er bespoke fra W&S.
    Slips og PS fra CT.
    Bukse fra Harvie & Hudson.
    Strømper fra Falke og sko er håndsydde fra Carmina.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Liker tråden din veldig godt, jeg tror du forstår deg på bekleding, veldig bra og jeg er omtrent enig i alt du beskriver.Imponert.
    Riktig armlengde på skjorte og jakke, skjortekrage, slips m.m.
    Jeg fører et slikt liv at jeg nesten ikke har bruk for slike klær, sjelden gang, men interessen er der.

Jeg har ei fin jakke/ blaser fra Boss, helt svart som passer meg fint, og lett å finne skjorte til, men må jeg da ha sorte sko, eller kan jeg ha brune??? mørk brune Sebago?
    Ikke lyse brune Loake tror jeg.

NB: hørte engang at man ikke kan møte eller gå hjem til dame etter kl 18, uten sorte sko. Ikke så viktig lenger kanskje.Haha

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Liker tråden din veldig godt, jeg tror du forstår deg på bekleding, veldig bra og jeg er omtrent enig i alt du beskriver.Imponert.
    Riktig armlengde på skjorte og jakke, skjortekrage, slips m.m.
    Jeg fører et slikt liv at jeg nesten ikke har bruk for slike klær, sjelden gang, men interessen er der.

Jeg har ei fin jakke/ blaser fra Boss, helt svart som passer meg fint, og lett å finne skjorte til, men må jeg da ha sorte sko, eller kan jeg ha brune??? mørk brune Sebago?
    Ikke lyse brune Loake tror jeg.

NB: hørte engang at man ikke kan møte eller gå hjem til dame etter kl 18, uten sorte sko. Ikke så viktig lenger kanskje.Haha
    Takk for hyggelige ord, Stein 99.

Sort er faktisk en litt krevende farge.
    Når det kommer til skovalg, ville jeg legge mer vekt på hvilke bukser du bruker til jakken, og prøvd finne sko som passer til dem.

Brune sko til sort jakke føles umiddelbart feil. Hadde satset mer på sorte sko.
    Men skal ikke være for bastant, det kommer an på hvor mørke de mørkebrune Sebagoene er.
    Kan være du havner mer i formalitetskrasj; sort er den aller mest formelle fargen, og Sebago er jo relativt casual.
    Men det kan funke med nesten hvite bukser, sort jakke og mørkebrune sko. Gjerne en litt sprek skjorte til.

Når det er sagt, så gå i det du føler deg komfortabel i.
    Det er langt viktigere at du er veltilpass sånn som du er kledd, enn at du følger 'regler'. Trives du ikke i klærne du går i så smitter det over på hele situasjonen.

NB: Det er langt viktigere å ha med kondomer enn sorte sko når man besøker damer etter kl 18:00.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    [

Når det kommer til skovalg, ville jeg legge mer vekt på hvilke bukser du bruker til jakken, og prøvd finne sko som passer til dem.

Ja, jeg glemte å nevne at jeg alltid bruker dongri til denne sorte jakke, og det gir et passe avlsepet inntrykk, men litt stil samtidig og det passer bra til mitt frodige silver hår, skjorte kan være hvit, lysblå, mellomblå eller nesten alle farger kan brukes, slips også, lett å tilpasse.
    Det går da noenlunde med mørk brune eller nesten burgunder sebago, men matchende svarte sko er best tror jeg også, enig, men mine svarte Loake er litt for brutale/ buldoser aktig så jeg må se etter noen slankere svarte sko i Josefines gt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Til vanlig blå dongery er brune sko, sebago eller andre mer casual som semi-brogues, en helt fin match.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det ble litt varmt etter hvert dette antrekket. Stavanger var oppe i nesten 25 gr C i dag.

Dressen er MTM fra Whitcomb & Shaftesbury i en veving som kalles pinhead. Fikk laget den i 2014.
    Skjorten er bespoke fra samme sted. Den fikk jeg laget året etter.
    Slipset er fra English Cut, PS Charles Tyrwhitt. Seler fra Alfred Thurston, strømper fra Falke og sko fra Alfred Sargent.

InkedP6300031 – Kopi_LI.jpg

P6300003.jpg

P6300006.jpg

P6300013.jpg

InkedP6300023 – Kopi_LI.jpg

InkedP6300041 – Kopi_LI.jpg

I morgen er det til Oslo og Pride.
    Jeg har gått mange runder med meg selv, og har til slutt kommet til at jeg ikke kan leve med meg selv om jeg lar være å vise min støtte også på det viset. Det er mangfoldet som fører til utvikling, og det er mangfold vi ser over alt i naturen, og det er mangfold som preger kulturen. Kun landbruk og samfunnssystemer har monokulturer. Det første er greit nok, det siste fører alltid til ulykke.
    Jeg går i paraden sammen med fagforeningen min, og jeg er rørt og stolt over å få være med på dette. Og kanskje jeg tar en rosa liten apehånd i knappehullet i morgen, just for show off.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    NB: Det er langt viktigere å ha med kondomer enn sorte sko når man besøker damer etter kl 18:00.
    Eventuelt Crocs for 100% sikkerhet. :)
    Tennissokker i sandaler beskytter 100% mot både uønsket farsskap og kjønssykdommer, men jeg er stygt redd for at Svein Arne får stygge alergiske reaksjoner av det... ;D

Johan-Kr

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Salig blanding i dag.
    Jakke og bukse fra El Corte Inglese.
    Skjorte er MTM fra Turnbull & Asser.
    Slips fra CT.
    PS fra Kent Wang.
    Strømper fra Falke.
    Seler fra Alfred Thurston,
    Sko fra Allen Edmonds - og de kunne desperat trengt en runde med krem og kost.

InkedP7030021 – Kopi_LI.jpg

P7030003.jpg

P7030005.jpg

P7030010.jpg

InkedP7030020 – Kopi_LI.jpg

InkedP7030023 – Kopi_LI.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.498
    Torget vurderinger
    4
    Sko fra Allen Edmonds - og de kunne desperat trengt en runde med krem og kost.

Vis vedlegget 447338
    Anbefaler skotrær under oppbevaring og fast rutine på lett puss når man setter bort skoene. Da blir skikkelig vedlikehold med krem mye lettere også.

"Sjuskete" sko kan drepe et hvert antrekk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skotre har nok vår kjære Svein Arne til alle sine sko, antar jeg. I alle fall de som er skikkelig fine. Han har flere steder i tråden omtalt viktigheten av skotre.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det stemmer, men nå under ombygging av heimen så svikter det på flere plan, og nitidig skopuss må bare vente. Men skotrær, det har jeg hatt i all de år.
    Skoene får en liten shinings etter bruk, og så er de i rotasjon - lar det alltid gå en ukes tid mellom hver gang jeg bruker samme paret.
    Av skopleiemidler bruker jeg bare Saphir, har ikek funnet noe som er bedre.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    En salig blanding? Inspirert av helgens pride? :rolleyes:
    Hehehe.
    Mer at det var dyrt og billig, spansk, brittisk, tysk, og amerikansk sammen.

Prideparaden var en utrolig opplevelse, og det kom både én og tretten tårer i løpet av turen på lørdag.

45.000 mennesker gikk i paraden og kanskje innpå 250.000 sto og heiet på. Helt utrolig hva som har skjedd i min levetid.
    Du vet jeg vokste opp på 70-tallet; da var homo det verste skjellsordet som fantes, og det var ikke et rykte en person ville ha på seg.
    Ingen var både åpen og stolt, det fantes ikke. Homo ble sett på som en sykdom, et tegn på moralsk og menneskelig forfall, det var en synd og det var forbudt. Homofile og lesbiske møttes i skjul, under dekke av navnet til intetsigende organisasjoner. Det var en usynlig gruppe, fordømt og hånet av majoriteten. Politiet plaget homser og kirken fordømte dem. Psykiatrien ville kurere dem.

Men det skjer en voldsom endring, bare de siste årene.
    I paraden gikk regjeringsmedlemmer, stortingsrepresentanter, 140 uniformerte politifolk, folk fra Forsvaret, kirken, Garden, fengselsvesenet, mange av de store organisasjonene, og brannfolk, sykepleiere, haugevis av yrkesorganisasjoner og så og si alle de politiske partiene på Stortinget - tror det kun var KrF jeg ikke så.
    Men Hareide gikk jo i fjor, modig gjort for ha fikk litt pepper for det.
    Høyre, Frp og Frpu hadde store og vitale seksjoner i paraden. Og Rødt hadde selvsagt kastet seg med, Sp, Venstre, og MGD.
    Vi var mellom 80 og 100 psykologer som gikk med egen parole der logoen var i regnbuefarger.
    Jeg er kanskje en gammel sentimental dust, men det gjorde sterkt inntrykk å se hvordan holdningene har endret seg på få år.

Som en kuriositet så havnet jeg på samme fly som Tor Berger Jørgensen, biskop emeritus av Sør-Hålogaland, både til og fra Oslo. Og siden han gikk i paraden i fjor, antok jeg han skulle det i år også. Tilbake på Sola tok jeg kontakt med han og spurte om vi hadde vært i samme ærend. Men det hadde han ikke, ikke i år. Han hadde vært på pilegrimsvandring på Selja.
    Men tenk på det, flertallet av biskopene støtter samkjønnet kirkelig vigsel. Det er en utrolig utvikling, selv om den holder på å føre til kirkesplittelse.

Så hører det med at alle rettigheter kan mistes, ingen ting må tas for gitt. En hver seier må forsvares, og selv om vi har kommet veldig, veldig langt i Norge så skal vi ikke gå lengre enn til vår store nabo i øst, Russland, der gir samfunnet LHBT-folk ingen beskyttelse. De lever under svært farlige forhold der myndighetene ikke bare vender ryggen til - men aktivt applauderer overgrep mot LHBT-folk.

Og selv om vi har kommet langt, kanskje lengst i verden, så skal vi ikke overse at de tre vanligste skjellsord blant ungdom er 'hore, jøde og homo'.
    Det kan komme tilbakeslag, og det kan være at under en seksualpolitisk liberalisering hos en elite i de store byene, hos opinionsdannere og de med rell og formell makt - så er det fremdeles mange fordommer blant folk rundt omkring i landet.
    spesielt transpersoner opplever mye negativt, ikke minst på nettet.

Men for meg var det en stor opplevelse. Viktig å ha vært der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror faktisk ikke noe på et tilbakeslag med den ungdommen vi har i dag. Blant dem tror jeg det på sikt er færre konservative i alle leirer ut fra mine observasjoner av unge under 20 år. Selv om de som eldre generasjoner bruker slikt som skjellsord så tror jeg de er mer fordomsfrie, mindre opptatt av andres legning og hudfarge. Det er i alle fall det jeg observerer via egen tenåring på sytten.

Men vi må aldri ta frihet, liberale verdier og rettferdighet for gitt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Vi får håpe dine forhåpninger slår til, baluba, men sikker er jeg ikke.
    Trusselen i dag kommer fra nynazister og religiøse fundamentalister innen kristendom og islam. Alle små, men potensielt veldig farlige grupperinger. Kommunistene hadde heller ikke et greit forhold til minoriteter, men de utgjør i dag ingen fare. De som fremdeles er kommunister får plass i en telefonkiosk.

Jeg tror det har vært et sjakktrekk av FRI å markedsføre Pride som en mangfoldsbevegelse, og ikke et reint homoforetak. Sånn favner de om mange, mange flere mennesker som både faller innen for LHBT og som ikke gjør det men vil vise sin støtte og sympati.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror vi alle skal være klare over at det er krefter som gjerne vil dra samfunnet inn i den svarteste middelalderen. Noen av de er helt åpen med budskapet sitt, mens andre skjuler holdningene ift LGBT-folk under en masse annet.

Johan-Kr

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn