Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Etter fruktkurven jeg gikk i på fredag var det greit å ta det litt ned igjen.
    Koksgrå er den mest anvendelige dressfargen og bør være alles førstevalg når det kommer til dresskjøp. Koksgrå kan pyntes både opp og ned og går sammen med alle skjortefarger og -mønster. Jeg liker godt tredelte dresser når jakken er enkeltspent. Det er liksom mer med en dress med vest, samt at det er lettere å variere; med eller uten vest. Derfor er de siste dressene jeg har bestilt alltid vest til.

    Denne dressen har også en litt sær historie. Jeg skulle få Tom Mahon fra English Cut til å lage noen enkle bukser til meg i 2013. Da de var ferdig og tatt i bruk, likte jeg dem så godt at jeg like godt ville ha vest og jakke til. Da hadde han imidlertid fått så mye å gjøre at han sendte meg til Whitcomb & Shaftesbury, og slik startet det samarbeidet. Stoffet er fra Harrisons og er worsted. Det gikk ett år før jeg hadde fått jakke og vest på plass. Dagens skjortekrage er ikke så godt tilpasset vesten, kragen skal ligge under vesten eller jakken.
    Skoene kunne fått mer omsorg; de har alltid vært vanskelig å få til disse skoene, noe jeg mistenker skyldes at de er av hesteskinn. Har ingenting med min latskap å gjøre.

    Skjorte og PS er fra CT.
    Slips fra Harvie & Hudson.
    Strømper fra Panterella.
    Sko er shell cordovan fra Carmina. Noen av de få Derby-parene jeg har.
    Briller fra Ray Ban.

    InkedP8210015 – Kopi_LI.jpg

    P8210024.jpg

    P8210030.jpg

    InkedP8210003 – Kopi_LI.jpg
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.261
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Tror det har vært nevnt før, men er litt interessert i klokker, som du vet. Bytter du mellom flere forskj. mtp. farve på rem og urskive:confused:.


    mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tror det har vært nevnt før, men er litt interessert i klokker, som du vet. Bytter du mellom flere forskj. mtp. farve på rem og urskive:confused:.


    mvh
    Jepp, jeg har to med ulike brune reimer, en med sort skive og sort reim, og en med blå skive og sort reim. Alle mekaniske, selvtrekkende; 2x Orient, en Seiko og en TAG (Carrera).
    Så har jeg tre fire rimelige kvarts ur, men de har jeg ikke brukt på flere år. Burde egentlig fått skiftet batteri på dem, for et par av dem er slettes ikke stygge.
    Urene skal passe med antrekkene.
    Jeg har også tre par briller, brune, sorte og grå, de skal også passe med antrekket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har vært signaturen i en årrekke den apehånden i knapphullet.
    Ok, oppfordring. La ett og annet antrekk starte med apehånden og bygg derfra i stedet.
    Det forsvinner stadig noen og beholdningen må fylles på fra tid til annen.
    Forsøker som regel å få knotten til å plukke opp noe fra PS, som igjen skal forholde seg til slipset. Som jo skal forholde seg til skjorten. Som skal forholde seg til jakken.
    Sånn går nu dagan...

    P8210001.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.239
    Antall liker
    7.124
    Torget vurderinger
    4
    Skoene kunne fått mer omsorg; de har alltid vært vanskelig å få til disse skoene, noe jeg mistenker skyldes at de er av hesteskinn. Har ingenting med min latskap å gjøre.
    Har aldri prøvd selv (har ingen sko i shell cordovan), men det sies å funke. :confused:
    Skal visst ha noe å gjøre med olje i reinsdyrbenet.

    DSC04366.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ja, jeg har lest om dette, men aldri prøvd det selv.
    Det som skjer over tid er at noe av oljen i skinnet presset ut når du går med skoene på. Jeg tror at beinet presser det tilbake uten å skrape opp skinnet. Ser på nettet at det er et poeng at beinet ikke må ha tørket ut.
    Kanskje jeg skal skaffe meg et slikt å prøve. Stikke innom Idsøe og høre om de har et slikt slengenes. ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tok utfordringen fra Deff.
    Begynte med den grønne knotten, og fant et PS med samme farge i. Der var også slipsfargen å se, og da ga skjorta seg selv. Dressen er en fin ramme rundt. Strømpene forholder seg til skjorten. Kunne kanskje hatt andre sko, ble vel loddent i dag.

    Selene jeg har i dag er de opprinnelige britiske selene i filt. Det er tjukke som edderdunsdyner. De har en noe annen festeordning i ryggen, og henger ikke så godt som de jeg vanligvis bruker. De lange endene som helger ned over magen kan klippes til, men det har jeg ikke giddet. Låsen er helt korrekt plassert der de fleste menn har en liten innsving, og skal ikke være på toppen av skuldrene som jeg vanligvis har dem.

    Dressen er jakke fra English Cut og bukser fra Manning & Manning. Stoffet er flanell fra Holland & Sherry.
    Skjorte er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Slips og strømper fra CT
    Seler fra Alfred Thurston
    Sko fra Crockett & Jones
    Briller fra Tom Ford

    InkedP8220009 – Kopi_LI.jpg

    P8220026.jpg

    P8220020.jpg

    InkedP8220006 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8220001 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8220016_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Antrekket der var helt topp. Det ble riktig bra. Farger jeg kan leve med, selv om brystduken ikke er laget av blyglass. Men om du fokuserer sterkt så vil du få øye på en umøblert arbeider som prøver å skru kjøleskapsdøren din til veggen for å exponere din hang til Pepsi Max. Han prøver å si deg noe.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Brystlomma er for å ha et pyntetørkle i, så det hører med å ha en fargeklatt der.

    Men takk for fine ord.

    Kjøkkenmontøren kom for andre gang. Nå med rett skapdør, men denne gang med en skade. Så det er nok ikke siste gang jeg har sett han...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Et snev av sommer i dag i Stavanger - sånn i tre kvarter elns. I morgen fortsetter høsten etter et lite hvileskjær i dag. Siste sjans til å få luftet sommer jakken jeg fikk laget i fjor. Fikk også laget noen bomull-chinos til, men de har jeg aldri fått sansen for - selv om jeg sendte dem tilbake for retting.

    Leste en artig historie om det en gang, en fyr hvis far var skredder og som hadde en magisk krok på veggen i verkstedet sitt. Fra tid til annen kom det en kunde som var misfornøyd med dette eller hitt ang passformen - selv om skredderen visste dressen var så god som den kunne bli. Høflig som skredderen var tok han dressen i retur, og lot den henge på den magiske kroken i ca tre uker. Når kunden så kom tilbake var han strålende fornøyd med rettingen som han trodde var utført.
    Mye som sitter i hodet...

    Jakke og skjorte er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Slips er fra Walters of Oxford
    PS fra Berg & Berg
    Bukser er ferdigplagg fra Harvie & Hudson
    Strømper fra Falke
    Loafers er håndsydde fra Carmina.
    Og - surprise - jeg kan gå på jobb uten seler! Men ikke belte - der går grensen, altså.

    InkedP8230055 – Kopi_LI.jpg

    P8230065.jpg

    P8230058.jpg

    InkedP8230044 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8230046 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8230038 – Kopi_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jakken er kanon. Liker det grove stoffet som ser ut som lin. Herlig.

    Skjorte og slips snakker vi ikke om, alle kan ha en dårlig dag.

    Men prikkete nylonstrømper og filttøfler egner seg bedre i lukkede rom.

    Buksen er helt ok.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.383
    ^^

    Knise, i *denne* tråden!?!
    Ok da :flirer:


    ------

    Kvalitet!
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Er ikke mye syntetisk på mine føtter. Deff er en mann med mye humor, og bak et noen ganger bryskt ytre banker det et hjerte med både omsorg og omtanke.
    Der finnes mye rart der ute, alskens blandingsprodukt - men jeg bruker kun strømper bomull eller ull. Det siste er veldig behagelig å gå med.
    Carmina er Spanias mest anerkjente skomaker og håndlager high end sko for både kvinner og menn. I Norge selges de hos Høyer og Dagestad. Jeg kjøpte mine i butikken til Carmina på Mallorca. Enkle og fine sommersko.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Har hatt kødd med kamera, ikke sluttet å kle meg. Men i dag ville det legge seg til igjen.

    Jakke fra El Corte Ingles
    Skjorte, slips og strømper fra CT
    PS fra Berg & Berg
    Bukse bespoke fra Whitcomb & S
    Seler fra Alfred Thurston
    Sko fra Russel & Bromley

    P8280039.jpg

    P8280021.jpg

    P8280024.jpg

    InkedP8280019 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8280006 – Kopi_LI.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Nå har det vært så mye bukse/jakke-kombo at kropp og sjel skriker etter dress; det vakreste plagg en mann kan ikle seg. Utenom speedo, da...
     

    ThomAus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Det vakre, men vanskelige nordiske lyset.

    Jakke er bespoke fra W&S
    Skjorte, slips, PS og chinos er fra CT
    Strømper fra Falke
    Boots fra Russel & Bromley
    Hvordan finner du kvaliteten og passformen til buksene? Jeg har lenge vurdert disse men det blir til at jeg nøyer meg med skjortene.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    CT sine chinos kommer i tre modeller; classic, slim og extra slim. De jeg bruker er slim.
    Passformen er ikke optimal til min kropp; litt mage, mangler rumpe og tynne bein. De sitter litt rart i livet, og over lårene er det litt for mye stoff.
    Harvie & Hudson sine sitter bedre, men koster 75% mer. CT har utrolig utvalg i størrelser og ingen slår dem på pris.
    Men hver enkelt må i grunnen prøve selv; kroppene våre er ulike og da sitter klær ulikt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    W Bill er den beste på tweed som jeg vet. Dagens stoff er fra Lamlana-varianten, en blanding av lammeull og angora. Buksene er mer moderne med noe smalere legger enn hva som er vanlig. Jeg synes ikke det nødvendigvis er et pluss, for det forrykker balansen mellom oppe og nede på antrekket, og det hadde blitt mer harmonisk med litt videre bukser.
    Buksene er også heist en cm eller så for høyt i dag.

    Dress og skjorte er bespoke fra W&S.
    Slips fra Watson of Oxford.
    Seler fra AT.
    Strømper er fra Falke.
    Sko fra Allen Edmonds.

    P8300012.jpg
    Ikke bare Trumpegutt som går med lange slips, men jeg har i alle fall mindre hår enn han.

    P8300022.jpg

    P8300002.jpg

    InkedP8300009 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8300018 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8300004 – Kopi_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Begynner å ligne på noe. Kjøkkenhåndkledet og tyggisen var feil men her er to gode elementer:

    one.jpg

    two.jpg

    Hva med samme antrekk men ravfarget tyggis og en koksgrå/svart/mørkebrun skjorte?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er krevende å kle seg i skjorte som er mørkere enn jakken. Been there, done that - og det blir bare ikke pent.
    En ravfarget knute kunne vært fint; i dag skulle den ta igjen det grønne i PSet.
     

    ThomAus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Takk for svar, Svein Arne. Det er nyttig å høre fra noen som har personlig erfaring med disse buksene og jeg er enig at hver enkelt må prøve selv - det blir nok til at jeg avventer til neste London besøk.

    Jeg er forøvrig svært fornøyd med deres business og business casual skjorter som representerer relativt god kvalitet til en rimelig penge.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Da er jobben gjort. Det er dyrt å pusse opp, og det er ikke godt for frustrasjonstoleransen. Men, men nå er det kun småtterier igjen, som å betale kalaset.

    Det er den mest fagmessig skikkeligste dressen jeg har, og er egentlig den første seriøse skredderdress jeg skaffet meg. Laget av Thomas Mahon/English Cut.
    Skjorte er MTM fra Turnbull & Asser
    Slips fra samme sted
    PS fra Kent Wang
    Seler fra A ThurstonStrømper fra CT
    Sko fra Allen Edomds

    InkedP8310044 – Kopi_LI.jpg

    P8310019.jpg

    P8310026.jpg

    InkedP8310007 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8310013 – Kopi_LI.jpg

    P8310033.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det der var bra. Klarer ikke å finne noe feil her, selv i humoristisk ånd. Selv arbeideren passer til stolen. Fin dress.

    Steike fint stoff som oppfører seg slik:

    fint.png
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Stoffet er fra Porter & Harding sin Glorious Twelfth. Av ypperste kvalitet, men dessverre utsolgt nå. Heldigvis.
    Dette rutemønsteret kalles ofte gun club check og er veeeldig britisk.
    På formalitetsskalaen kommer det mellom worsted og tweed, et typisk country antrekk; en gentleman ville ikke kommet på å gå med noe slikt in city. Men jeg er jo en ramp og gjør som jeg vil - når jeg vil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stoffet er fra Porter & Harding sin Glorious Twelfth. Av ypperste kvalitet, men dessverre utsolgt nå. Heldigvis.
    Dette rutemønsteret kalles ofte gun club check og er veeeldig britisk.
    På formalitetsskalaen kommer det mellom worsted og tweed, et typisk country antrekk; en gentleman ville ikke kommet på å gå med noe slikt in city. Men jeg er jo en ramp og gjør som jeg vil - når jeg vil.

    Fallet i det stoffet er stilig, selv om jeg ikke kan skalaene. Jeg har fremdeles en greie med blokkfløyte.

    Men alt det tilside, en ting jeg igjen henger meg opp i et gjentagelse av mønster med små variasjoner i stedet for kontrast. Jeg har en tanke om at et antrekk kan bli bedre om man går all inn med variasjoner over tema i stedet for skrikende kontraster.

    Se her:

    ruter.png

    Hva med å ta denne helt ut og bygge et helt antrekk rundt disse rutene og det gove stoffet?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fargen er jo ikke helt riktige, da men, men.
    Selve prinsippet er harmoni, balanse og sammenheng. Det er den overordnede regelen. Og det bør ikke være mer enn ett kraftfult plagg i et antrekk.

    Du kan bygge opp at antrekk på ulike måter, der det vanligste er enten ton-i-ton (farger ved siden av hverandre i fargeskalaen), eller ved komplimentærfarger ( farger som er på motsatt side av hverandre på fargesirkelen).
    Ton-i-ton (tenk brunt og beige) er lav kontrast, mens å bruke komplimæntærfarger (tenk rød og grønn) er høy kontrast.

    I dag kombinerer jeg disse prinsippene.
    Skjorte og dress ton-i-ton, mens dressen i seg selv, og slips og dress er komplimentær: grønn og oransje er på ganske motsatt side av fargesirkelen; riktig nok ikke direkte over hverandre, men litt til siden. Det er et klokt valg, for eller hadde det blitt et for hardt visuelt inntrykk.

    Slipset grovhet (vevingen kalles 'grenadine') forholder seg til grovheten i dressens rutemønster, mens fargen i slipset forholder seg til de oransje rutene i dressmønsteret; det er nesten helt lik farge.
    Strømpene tar igjen fargen i slipset.
    Jeg har et tilsvarende mørk grønt slips som jeg bruker til denne dressen, men forholder seg da til det grønne i dressen.
    Og jeg kunne brukt et tilsvarende brunt slips, og da hadde det spilt på lag med det brune i dressen.
    Oransje slips er høy kontrast, grønn er lavere og brunt slips er mest ton-i-ton.
    Alle tre er fine, men det rustrøde fra i dag er det beste. Ikke for blankt, og ikke for skrikende i forhold til dress og skjorte.
    Jo mer casual/country dressen er, jo kraftigere skjorte og slips. Det hadde kanskje gått, men vært vanskelig å få til dette antrekket med en glatt slikeslips. På samme måte som det er vanskelig å få til et grovt strikkeslips til en pen blådress. Grov dress = grovt slips, og motsatt.

    Men så er det at dette er anvisninger og ikke absolutte lover.

    Samtidig bør det være en viss både ulikhet og harmoni mellom mønster i de ulike delene.
    Regelen er ikke for lik størrelse på mønster i skjorte og dress. Men her er det også unntak; dersom fargekontrasten er stor nok, man ganske lik størrelse i mønster funke helt fint.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Drit i de reglene. Her er noen andre.

    Lag et antrekk der alt handler om små variasjoner over det grove rutemønsteret. Farger står fritt, men frihet under ansvar.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn