Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    6

    65finger

    Gjest
    Flotte reisebrev. godt kjent på Senja. Gibostad har jeg skutt med kanon! åpen kasamat. river hjelm og briller av deg når det smeller
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Vi var på Grøtsund Fort og våre kanoner (10,5cm) var overbygget. Det smalt godt det også :)
    Men ingenting slår opplevelsen av å skyte med skarpt med 12,7cm kanonene på Fjøløy i Rogaland. Separat prosjektil og hylse. Utrolig kraft i de kanonene.

    https://www.fjoloyfort.no
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Reisebrevene dine følges med glede. Det er interessant for oss i Bærum å se hva som foregår ute i periferien.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Den tradisjonelle oppskriften på hvalkjøtt er å skjære kjøttet i tynne skiver, vende i mel, salt og pepper, og så frese det i pannen så det fåpr stekeskorpe. En har kjøttet i ei gryte, freser opp løk i panna og lager brunsausjevning på melet som er igjen og koker ut panna for å lage saus.

    En skjærer opp gulerøtter og har i gryta, og det hele skal småputre i 2-3 timer. Grønerter og makkaronistuing var vanlig tilbehør hjemme.

    Å servere hvalkjøtt som en delvis blodig biff er søring-oppfinnelse...

    Johan-Kr
    Det var slik det ble gjort her, og. Vel og merke uten gulerøtter. Ei heller makkaroni.
    I oppveksten hendte det vi hadde hvalbiff, og da var det på denne måten.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Siste dag på Senja; som vanlig for tettpakket program. Den etterlengtede fjellturen måtte droppes., men dagen har vært fantastisk for det.

    P7260007.jpg
    Hurtigruta i det smale Gisund.

    P7260028.jpg
    Opp der på den høyeste tiden, Segla, var jeg for to dager siden. På grensen til panikk der på toppen - men jeg klarte det. Jeg klarte det.

    P7260032.jpg
    Senja er som en sveitserost med sine mange tunneller; uten dem ville en ikke kommet frem. I alle fall ikke vinterstid.

    P7260039.jpg
    Det grønneste vann jeg har sett - dette må da være alger. Eller misunnelse. Nei, det kan ikke stemme; det er vi som skal være misunnelig på Senjas vakre, vakre natur, ikke de på oss.

    P7260068.jpg
    Mefjordvær er en en idyllisk liten bygd som ved siste folketelling hadde 178 fastboende sjeler.

    P7260045.jpg
    Så værhardt at de har kledd bygningene med stålplater.

    P7260050.jpg
    Men egen restaurant med fulle rettigheter har de, og kreativt bord for kaffe og donuts.

    P7260052.jpg
    Du Arvid, du er god. Hadde jeg bare som du visst å sette tann for tunge, så hadde jeg vært spart for mange problemer.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7260057.jpg
    Vakre, unge menn finnes over alt, også i Mefjordvær. Deo gratias.
    Han her kan godt få bli med hjem og blåse litt liv i min pipe, og.

    P7260061.jpg
    De har en brygge, og siden jeg liker meg i undergrunnen må jeg ta en tur ned.
    Eller dette er et bilde på at alt, og alle holdes av noe som er større og sterkere enn seg selv. Også jeg trenger noen som holder meg.

    P7260086.jpg
    Tjoring av hus. Sier jo sitt om hvordan vinterstormene kan herje.

    P7260075.jpg
    Ut herfra ligger Norskehavet.

    P7260082.jpg
    Jada, ikke de eneste som har funnet veien hit, eller som synes det er vakkert her.

    P7260083.jpg
    Dramatisk og vakkert.

    P7260072.jpg
    Mellom fjell og flora.
    Dessverre kom det en vakker ungdom og forstyrret inntrykket av skjønnhet og harmoni.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7260095.jpg
    Gulldassen i Erfjord. Arkitekter er Tupelo Arkitektur. Ikke mange plasser de har slike fine veitoalett - og så for transkjønnede, da. Verden går fremover.

    P7260108.jpg
    Men på Tungeneset her de Milliondassen. Tegnet av Code Arkitektur. Begge er vakre, og fine eksempler på hva som er mulig å få til om en er villig til å spytte litt ekstra i.
    God å pisse i var den og.

    P7260117.jpg
    Okshornan, populært kalt Satans tanngard.

    P7260128.jpg
    Code Arkitektur står også bak denne spreke utkikksplattformen i Bergsbotnen.
    Minner om en skatebane.

    P7260132.jpg
    Fin utsikt over et harmonisk landskap.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7260140.jpg
    Hamn har blitt bygd mye ut, og det er stadig utvidelse på gang.

    P7260141.jpg
    Her kan en komme både via landevei og sjøvei.

    P7260145.jpg
    En kölsch er ikek så vanlig å få i Norge, og med dette navnet, etter fjellet jeg var oppe på, kunne jeg ikke si nei.
    Smakte ikke slik jeg er vant med, for mye humle, og også ufiltert.

    P7260150.jpg
    Godkjent fiskesuppe med chili på meg, og kyllingsalat med jordbær på makker.

    P7260152.jpg
    Nordlandsbåten med sine karakteristiske erigerte baug og akterende, råseilet ligger i båten.

    InkedP7260154_LI.jpg
    Fyrlykten er slettes ikke noen fyrlykt, men et selskapslokale. Det kan man leie og feste vilt og hemningsløst i.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7260179.jpg
    Ved Skalands fine strand.

    P7260183.jpg
    Kråkeslottet, et skeivt og skakt sted for kultur og en liten forfriskning.

    P7260191.jpg
    En liten kafe, med mang slags kjærlighet og en liten meny.

    P7260202.jpg
    Kaffe på kanne. Kunst på veggene.

    Men vi har da habile pianister i følget. De improviserer og holder løftet om en konsert.

    P7260209.jpg
    Kunsten heng på hjell.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7260214.jpg
    En ganske interessant bolig, bare for sommerhalvåret, som jo ikke varer et halvt år her nord, men kanskje tre uker - i et godt år.

    P7260216.jpg
    Et slags hippie-sted dette. Herlig sammensurium og veldig søt servitør.

    InkedP7260219_LI.jpg
    Moët & Candon på stranden i pappkrus som det luktet leirbål av. En stakket stund var jeg i paradis, skuldrene helt ned og livet er faen meg ikke verst, altså.

    P7260222.jpg
    Kjærlighet i nord, vakkert er det når to finner hverandre.
    Wish it could happen to me as well...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Javel, så har jeg pult min første asiat, og. Mistenkelig likt som å pule en kaukasier.
    Det tok tre timer i syndes pøl, så var den milepælen tilbakelagt.
    Dette lover godt for helgen.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7270002.jpg
    Siste avskjed med Gibostad. Seks dager går så fort. Det har vært trivelige mennesker å feriere med; mye tull og tøys, mye alvor og seriøst, mange åpen og ærlige diskusjoenr. Mye god mat og god drikke, og mange fine utflukter, både til fjells og langs sjøen. Kommer gjerne tilbake. Men for denne gang er det slutt.

    P7270007.jpg
    Venterom har kommet seg med årene, men særlig spennende er de da ikke.

    P7270009.jpg
    Godt å se at andre også liker partnerne som er en god del yngre enn seg selv.

    P7270024.jpg
    Hurtigruteskipet Nordkapp klapper til kai. Det skal ta meg til Tromsø.

    P7270035.jpg
    På ett vis er Hurtigruten et flytende hotell, men restauranter og butikker.

    P7270057.jpg
    Samtidig driver Hurtigruten med betydelig transport av gods og varer.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7270067.jpg
    Grusomme Finnsnes forlates med andakt og verdighet.

    P7270069.jpg
    Bye, bye happienss, hello horniness.

    P7270072.jpg
    Broer er fint. Bygg broer, ikke murer.

    P7270082.jpg
    Han speider ut over sjøen, den unge mannen. Mot alt han lot bli igjen, alt han forsakte. Sånn er livet; tap og forsoning, tap og forsoning.

    P7270085.jpg
    Not so sure about that.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7270101.jpg
    Det er en særdeles rolig tur til Tromsø. Helt fantastisk dag.

    P7270111.jpg
    Maten ombord var en tragedie. Ventet nesten 30 minutt på en habbis. Og det var to andre gjester der. At det går an...
    Og den den endelig kom, så var den bare uinspirert.

    P7270125.jpg
    Jeg klarer ikke å finne ut hvem som har tegnet Polarmuseet i Tromsø, men vakkert er det i alle fall. Isen skaver seg opp.

    P7270127.jpg
    Det er en fin kommentar til Jan Inge Hovigs vakre Tromsdalen kirke.
    Den er helt formfullendt i modernistisk tradisjon; her er ingenting mer å ta vekk eller noe å tilføye.
    Tromsdalen kirke kalles ofte 'Ishavskatedralen'.
    Men det er helt feil betegnelse, Tromsø har alt to katedraler, det er domkirkene i byen.
    En katedral er alltid en domkirke, så liten den enn måtte være.

    P7270145.jpg
    Her er Tromsø domkirke, det er byens katedral. Ordet 'katedral' stammer fra 'kateter', altså et lærested. Domkirken er biskopens kirke, og hans viktigste oppgave er å se til at læren formidles riktig. Derfor har biskopen en hyrdestav; for å hente inn igjen de villfarne.
    Kirken er den eneste protestantiske domkirke i tre, ble oppført i 1861 og er tegnet av Christian Heinrich Grosch; arkitekten bak mange av de staselige byggene i Oslo.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7270146.jpg
    Synes det er fint at kommunen spanderer på seg litt særpregede bekkalokk.

    P7270147.jpg
    Jo, faktisk.
    Hilsen Mick Jagger.

    P7270149.jpg
    Er vi i Tromsø? Har vi en palme?

    P7270150.jpg
    Tre typer sveitserhus. Jeg liker best det i midten.

    P7270154.jpg
    Her bor jeg, sjabbiere enn jeg kan huske. Og her fikk jeg besøk av en ung, kåt asiat.

    P7270167.jpg
    Tromsø er ikke en spesielt vakker by, men i varmt sommerlys vil mange prøve sine kunster.

    P7270171.jpg
    Tromsø ble ikke ødelagt under krigen, og har derfor mye gammel bygningsmasse.

    P7270178.jpg
    Likt og ulikt, om en annen.

    P7270181.jpg
    Legendariske Ølhallen. Ingen har vært i Tromsø før de har vært i Ølhallen.

    P7270186.jpg
    Hele 50 ulike øl har de på fat.

    P7270183.jpg
    Egen isbjørn må de ha, selvsagt.
    Her inne var også Trond Espen Seim, men jeg ble for star struck til å gå bort og hilse på.
    Jonas Gahr Støre kan jeg si god dag til, men ikke han tassen her. Fatter det ikke.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7270193.jpg
    Jesus spør pysen Peter da Peter flykter fra forfølgelsene i Roma:
    Hvor er du på vei, min herre?
    Hvorpå Peter snur, vender tilbake til Roma, blir tatt til fange og korsfestes i Colosseum.
    Da de reiste korset, sa Peter: Hvilken ære å få dø som Mesteren.
    Hvorpå bødlene svarte: Det kan vi fort fikse på.
    Og snudde korset oppned.
    En kan mene hva en vil om denne historien, sann eller usann.
    Men spørsmålet er eksistensielt viktig og er rettet til oss alle; Hva holder vi på med? Hva gjør vi med våre liv? Lever vi slik vi burde?

    P7270201.jpg
    Skarven er et annet legendarisk utested i Tromsø.

    P7270204.jpg

    P7270205.jpg
    Her samles folk ute og nyter de 21 gradene vi har her i dag.

    P7270207.jpg
    Mens jeg sitter inne og nyter en no shit rekesalat. What you see is what you get; reker, god mayo, salat, paprika og rød løk. Knallgodt, var det.

    P7270209.jpg
    Der er han, skarven - våkende over en stabel men vinflasker.

    P7270215.jpg
    Bak denne dodøren traff jeg en Metadon-bruker. Så det med en gang der han sto og gjorde unna kveldsstellet.
    Men så ble det likevel et fint møte, møttes som likemenn, der vi begge ønsket hverandre en fin kveld og en fortsatt fin sommer.
    Jeg har ingen trang til å sette meg på min høye hest og se ned på han; han kunne vært meg.
    Og jeg er han på noen områder; vi er begge utsatt for sosial fordømmelse, begge har vi en levemåte som mange ikke liker og som derfor gjør at en del mennesker synes de har rett til å fryse oss ut eller hevde at våre liv ikke er like mye verd som deres egne.
    Noe som er det reneste tøv, naturligvis. Men likevel noe som må håndteres.

    P7270216.jpg
    De har humor, tromsøværingene. På doen på Skarven.

    P7270226.jpg
    På Lugar 34 så jeg dette flagget, og da visste jeg at jeg kunne få være meg selv der.

    P7270227.jpg
    En søt liten retro-ekletisk kafe med rom for sleivete seksualliv. Eieren esket Justin Bieber, og da hadde vi mye å snakke om. Hehehe.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Javel, så har jeg pult min første asiat, og. Mistenkelig likt som å pule en kaukasier.
    Det tok tre timer i syndes pøl, så var den milepælen tilbakelagt.
    Dette lover godt for helgen.
    Ja, sånn kan det gå, når ikke haspen er på - der nord for Moralsirkelen.........

    mvh
    Proffen
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Javel, så har jeg pult min første asiat, og. Mistenkelig likt som å pule en kaukasier.
    Det tok tre timer i syndes pøl, så var den milepælen tilbakelagt.
    Dette lover godt for helgen.
    Ja, sånn kan det gå, når ikke haspen er på - der nord for Moralsirkelen.........

    mvh
    Proffen
    Det som er uskjønt med øst-asiater er at de ofte har flate ansikt med brede kinnbein, små, brede neser og utstående øyne med tunge øyelokk. Ofte er de lave også.
    Det er motsatt av hva vi regner som pent og nordiske, vesteuropeere og vest-asiatere er ofte vakrere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du er vel utagerende til tider. Men whatthefuck. .. regner deg fremdels som en venn. Super duper reisetråder og positive bidrag til sentralen så det rekker.

    Denne er til deg SA.

     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7280007.jpg
    Jeg bor shitty like ved Meteorologisk institutt i Tromsø.

    P7280006.jpg
    Instituttet er delt på to bygninger, som hver viser to typiske stilretninger på offentlige og staselige bygninger.
    Denne har elementer fra funksjonalismen, men har også modernistiske innslag.
    Fasaden er bygd opp av elementer som gjentas med liten grad av variasjon; bygget kan i prinsippet forlenges i det uendelige.
    Det er lagt stor vekt på proporsjoner og materialvalg; her er fasaden pusset, i den senere mer typiske modernistiske stilen til f eks Erling Viksjø, brukes helst ubehandlet betong.
    Hele ideen til modernistisk arkitektur er å gjenskape en sosialdemokratisk likehetstanke; alle skal behandles likt. Inntil alle dør av kjedsommelighet.

    Ser vi på det gamle bygget, er det i en klassisistisk stil, det bygningen har en sentralakse, et midtpunkt med to deler på hver side som er like.
    Arkitekten kunne bare tegnet halve fasaden, og så speilvendt resten. Her er det opphøyet harmoni, form og proporsjoner som gjelder.
    Idealene er hentet fra romersk arkitektur og fra renessansen. Dette bygget kunne ikke forlenges spesielt mye, før en også måtte legge til èn etasje - ellers ville bygget kollapset visuelt.

    Dagens arkitektur har forlatt begge disse prinsippene, og den bærende idé nå er å integrere elementer og materialer som ikke nødvendigvis hører sammen, men få dem til å fungere sammen som helhet.
    Hvilket viser at arkitektur på ingen måte er løsrevet fra tiden den skapes i; den avspeiler og bekrefter de herskende ideene.

    P7280010.jpg

    P7280012.jpg
    Først i døden er vi jamsis og like, synger Prøysen. Mon det, mon det... I alle fall var det ganske vanlig at en også i etterlivet viste hvem en hadde vært i dette livet.
    I Tromsø som over alt ellers i verden. Selv er jeg ikke så opptatt av å få et gravsted, jeg er jo dau. Men sønnen min trenger et sted der han kan minnes meg, jaja ikke bare han, forhåpentligvis.
    For meg kan jeg legges i en fellesgrav, eller bli strødd på fjellet. Noe jeg ikke tror er lovlig i Norge. Dette har jeg alt formidlet til min etterlatte.


    P7280014.jpg
    Vi er altså i Nord-Norge, om noen var i tvil.

    P7280017.jpg
    Tromstinden er på 1238 mov, og ligger en drøy times kjøretur fra byen. Det er den til venstre, og skal gi et fantastisk utsyn. Det er dagens første mål.

    P7280025.jpg
    Nesten ikke multer å se i myren.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk, Deff. Et homseikon, Bronski Beat.
    Jeg regner også deg som en venn. Jeg har mistet fire venner i denne komme til meg selv-prosessen, men så har jeg jammen også fått sett kvaliteter i andre som jeg ikke visste de hadde. Så jeg tror jeg går i pluss med god margin.
    Men jeg synes nå jeg ikke er spesielt utagerende, forskjellen er at jeg skriver om det veldig mange driver med - og sexen skriver jeg om på en finslig og respektfull måte.
    Jeg er aldri utleverende av andres sårbarhet, men forsøker på å skrive om ærlige møter - for det dem er.

    Jeg opplever meg selv som en som bidrar positivt til Sentralen, og som tidvis skaper stort engasjement i trådene mine.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7280029.jpg
    Over myr og opp en slak li.

    P7280034.jpg
    Det er relativt bratt i starten, må ut av småskogen.
    Reisefølget i dag kjenner jeg ikke, har bare møtt dem en helg i fjor under en 50-årsdag i Telemark. De var greie disse i dag, men langt mer reserverte enn den elskelige rølpegjengen jeg var med på Senja.
    Vi kunne tøyse og tulle med alt, men også snakke alvor og dypt, i samme tur. Vi hadde ganske ulike erfaringer og syn på politikk og religion, men vi respekterte hverandres meninger; ingen var ute etter å ta noen. Har ledd mye, og opplevd ekte nærhet.
    Fine folk som har fått røynt at livet kan være hardt noen ganger, men som ikke har blitt ødelagt av det, men blitt klokere.
    Fine folk er de, og fine dager var det. Fine minner å varme meg på ut over vinteren. Takknemlig for å ha et så rikt liv, og få så gode opplevelser. Deo gratias.

    P7280047.jpg
    Opp en ur, og så til det flater seg mer ut.

    P7280048.jpg
    Det er varmt og både medvandrer og jeg er kliss.

    P7280054.jpg
    Det er bratt i den neste etappen.

    Vis vedlegget 502924
    Han er modig, reisefølget mitt. Det er mange hundre meter rett ned. Jeg hadde ikke gått så langt ut om Justin Bieber som 16 åring hadde stått og lokket meg. Jeg dør bare ved tanken på å nærme meg det stupet.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er nok litt for glad i jenter og kvinner til å helt bli med på landslaget.

    Men jeg digger homokulturen... always. Det er en herlig hedonisme som jeg ikke ser så mange andre steder.

    Divine er en av mine svaktheter.

     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7280071.jpg

    P7280094.jpg
    Vi kom oss til topps, alle mann, alle. Flott utsikt over Grøtfjord. Ikke så jeg semule, og heller ikke rømme, men så heter veffal fjorden. Vi er for øvrig på Kvaløya.

    P7280111.jpg
    Ynglingene bader og viser seg frem for damene. De bøyer seg ned og viser stussen. Under solen er det så visst intet nytt.
    Vi brukte 3:40 på den turen, og det er ikke lenge, men det var noen høydemeter så jeg er mer enn fornøyd.
    Ikke minst med tanke på gårsdagens seksuelle og rusmessige utskeielser. Jeg tok runden i byen, og var seint i seng og langt fra edru da jeg tørnet inn.
    Det var en fantastisk tur i dag.

    P7280122.jpg
    Mat må man ha, enten en er liten eller stor. Høy på pæra, eller bare er høy i hatten?
    Tror gevir må være reinverdens svar på penis; size does matter.

    P7280130.jpg
    På stranden i Grøtfjord var det reien Syden-stemning. Det er bare en helt egen universell lyd fra badestrender. Tror det er lyden av fryd og glede.
    Og den umiskjennelige eimen av sommer; tennvæske.

    P7280145.jpg
    Kånemor leser KK, mens far leser Morgenbladet. Så ut som om de hadde det bra, altså. Eller egentlig ikke, bare tullet.

    P7280161.jpg
    Så fikk jeg belønningen. Mmm. Av og til er livet bare godt, og jeg skulle ønske jeg hadde evig ferie.
    Èn natt og en halv dag igjen i Tromsø. Ville så gjerne hatt noen flere seksuelle minner herfra. Vi får se hva natten bringer - dere får nok rapport så småning om.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Men Deff, da. Du og jeg har jo for lengst avklart hvor du svinger.
    Hvorfor må du komme ut av skapet her i min tråd? Hahahaha.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.648
    Torget vurderinger
    4
    Dere 2blir med i krigen. Dep,svein skyter meg ikke i ryggen

    Mvh
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.648
    Torget vurderinger
    4
    Så respekt for alt, men hvorfor så mye støy. Fleste oppegående skjønner jo dette.


    Skål d
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tromsø er visselig syndens pøl. Visselig.
    To netter. To menn. To knull.
    Jeg fortsetter mitt arbeid blant minoriteter, og har i natt lagt med en nydelig same. Han så ut som bror til Mikkel Gaup da han var i sine velmaktsdager, og han var utrolig deilig å ha sex med; jeg er helt gåen i dag. Tror jeg må stå på flyet hjem. Hahaha.

    Jeg skjønner at jeg må flytte fra Stavanger om det skal bli noe underliv, den byen er jo halvparten så stor som en fransk kirkegård, men dobbelt så dau.
    Tromsø er en behagelig og relaxed uteby, lite folk nå midt på sommeren; mange på ferie og alle studentene har reist hjem.
    Derav bedre marked for en falmet og nesten utrangert kar som jeg.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7290002.jpg
    Airbnb er så mangt, og du får hva du betaler for der som ellers.
    Tromsø er anlagt i en relativt steil skråning, og det var mye bakkeklartring for å komme til kjellerrommet jeg hadde leid. Spartansk, men helt greit for to dager.

    P7290006.jpg
    Det gjør ingenting, alle kjenner angst fra tid til annen, og vi trenger angst til å varsle oss om fare.
    Visse faser i livet fører med seg mer angst enn andre, spesielt overgangsperioder - og kanskje aller mest ungdomstiden.
    Da utvikler vi oss voldsomt kroppslig, emosjonelt og kognitivt - men dessverre skjer denne utviklingen i ulikt tempo. Vi er usynkroniserte med oss selv.
    Kroppen utvikler seg først, så tenkingen og til sist utvikles følelsene.
    Det er når det er stort misspass mellom disse utviklingsområdene at vi kan oppleve sterk angst.
    Men - som det meste her i livet, ting går over bare vi ikke kaver så mye med armer og bein.

    P7290008.jpg
    Tromsø bibliotek og byarkiv har en flott utforming. Det er spenst og sprett over disse parabole buene. Nesten som en nedstrippet og moderne tolkning av Gaudì.

    P7290011.jpg
    Alle byer med respekt for seg selv har en musikkpaviljong, så også Tromsø.

    P7290012.jpg
    Rådhuset derimot har jeg større problem med. Antar at tanken skal være 'transparens og innsyn, ingen tunge søyler som presser oss ned'.
    Men jeg synes dette er uvennlig, anonymt og lite innbydende. Jeg føler meg lett liten foran dette bygget - så da er det som alle maktbygg.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7290013.jpg
    Tromsø har som sagt to katedraler, denne lille trekirken er den katolske katedralen.
    Norge har to katolske bispedømmer, og ett stift. Tromsø er et bispestift.
    Men nå er det bare surr. I Trondheim bispedømme måtte biskopen gå i vanære for en god del år siden. Biskop Georg Mûller var en vrang og vanskelig mann, og hans stil førte til spesielt mye splittelse innad i menigheten i Trondheim. Når det så kom overgrepsanklager mot han, ble det for mye, og han forlot landet og døde ikke så lenge etterpå. Siden har den bispestolen stått tom, og blir betjent av biskopen av Oslo.
    Ikke for det, Sverige som er nesten dobbelt så stor som oss har bare èn biskop og de klarer seg bra - og han ble til alt overmål kreert til kardinal for ikke lenge siden; den første fra Norden.

    P7290018.jpg
    Så uanselig kan en katedral se ut. Midt i mot, i bak alteret, står bispestolen. Intet bispestete uten en bispestol.
    Men ikke så vanlig plassering midt i fokuspunktet, som regel er bispestolen plassert til venstre for alteret. God knows why...

    P7290020.jpg
    Alle katolske kirker har en billedlig fremstilling av Jesus vei mot Golgata, den kalles 'Korsveien'. Den består av 14 stasjoner; hendelser som man i følge tradisjonen mener hendte med Jesus før han ble henrettet.
    Det som er litt interessant, og veldig katolsk, er at den siste stasjonen er når Jesus legges i graven - siste stasjonen ikke oppstandelsen; det som er så sentralt i kristendommen.
    Den 15. stasjon er derimot selve alteret, der brød og vin blir igjen til Jesu legeme og blod; Jesus står opp av graven og blir levende tilstede i nattverden.

    P7290022.jpg
    Sånn ser skriftestolen ut i Tromsø domkirke. Her kneler man når en skal be om tilgivelse for sine synder.
    Skriftestoler kan ha ganske ulik utforming, men felles er at presten ikke skal se den som skrifter.

    P7290027.jpg
    Verdensteateret er Norges eldste kino, satte i sving i 1916.
    Og et herlig sted å finne en same å pule med.

    P7290030.jpg
    Da jeg så dette flagget visste jeg at jeg var blant mine egne.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Og rytterstatuen hvor er den? Jeg bare spør fordi jeg mener at en rytterstatue er en forutsetning for å kunne kalle et sted for en by. Selv Sandvika har en rytterstatue, akkurat som Roma.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P7290031.jpg
    Narud Stokke Wiigs Kystens hus er ikke innbydende eller spesielt vakker. Bunkers og avvisning er det som springer meg i møte når jeg står ved dette bygget.

    P7290033.jpg
    Tromsø har ikke en spesielt idyllisk havn.

    P7290039.jpg
    Sop i hop uten en bærende tanke, og uten respekt for det som alt er på stedet.

    P7290041.jpg
    Norges vakreste kirke? Ja, synes det.

    P7290042.jpg
    Mye stein, asfalt og betong. Godt med litt tre.

    P7290048.jpg
    Som så mange steder i Europa har også Tromsø sine minnesmerker over jødene som ble drept under krigen.
    Selv om det var andre tider og en annen mentalitet, og ikke så lett for oss å forstå, så er jødeutryddelsen bunnivået for den moderne verden.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Og rytterstatuen hvor er den? Jeg bare spør fordi jeg mener at en rytterstatue er en forutsetning for å kunne kalle et sted for en by. Selv Sandvika har en rytterstatue, akkurat som Roma.
    Det er et godt spørsmål. Har ikke funnet noen enda.
    Men jeg er ikke kategorisk enig med deg; Stavanger er en by og har ingen rytterstatue, og det selv om byen kan føre sine aner tilbake til riddertid og vel så det.
    Derved mener jeg at man kan være by uten rytterstatue.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn