Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Før legalisering kan være en aktuell tanke, må det konsekvensutredes hvor mange flere brukere det vil bli, hvor mange flere vil havne i rennesteinen pga gradvis overgang til tyngre stoffer. Faren er at det vil bli mange fler enn nå, da brukere av lettere stoff svært ofte går over til tyngre etter hvert. Hva vil det ha å si for det enkelte menneske, for oss som samfunn, kriminalitet osv?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hva skjedde med billedtråen?
    Jeg bruker timer av mitt liv på den, timer jeg kunne brukt på å få vakre menn på mitt fang - og ingen bryr seg om bildene. WTF???

Sånn har verden blitt; utakk er verdens lønn, få derimot noe å jage en mann for. Da har vi det gåendes.
    Drit i skjønnheten han forsøker å spre. Hahaha. At jeg gidder, må visst ha Aspergers elns.
    Hahaha.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bildene er fine de, men sannelig har du vel lagt opp til heftige debatter også :rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    If it ain't broke, don't fix it. Det diskuteres som er å diskutere. Når noe presenteres som noen ønsker endret, så tar det presedens over ting som er som de skal være, viktig og uviktig til side. Ned på 'to do'-lista.

Å ønske menneskesinnet annerledes har ikke lite resignasjon i seg.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det hevdes at hasj og marihuana ofte er inngangsbilletten til tyngre stoffer. Ved salg av disse stoffene på f.eks. apotek så vil punkt 2,3 og 4 bortfalle og da har vi bare punkt 1 igjen. Jeg kjenner mennesker som har holdt seg til hasj i 40 år......

forebygging.no

Hva kan være forklaringen(e) på at man finner en gateway-effekt?

De foreslåtte forklaringene kan grovt sett deles i fire:

1. Endrede ønsker hos brukeren. En ofte benyttet forklaringen er at hasjrusen gir et fysisk/ psykisk behov eller ønsker om mer og sterkere rus. Tanken er at en hasjbruker etter hvert ”trenger” mer og sterkere rusopplevelser og at vedkommende derfor prøver andre narkotiske stoffer for å dekke dette behovet. Det hevdes med andre ord at hasjbrukerens preferanser blir endret som følge av stoffbruken.

2. Sosial interaksjon. Mange har også hevdet at når man begynner med hasj, kommer man inn i et miljø som gjør at veien til andre stoffer blir kortere. Argumentet er at man gjennom hasjbruken møter brukere og selgere av tyngre stoffer – personer man ikke ellers ville møtt om man ikke hadde begynt med hasj eller marihuana. Den sosiale omgangen med brukere av tyngre stoffer kan øke risikoen for at en hasjbruker også prøver annen narkotika.

3. Endret tillit til offentlig informasjon. Tilliten til myndighetenes generelle advarsler mot narkotika kan svekkes av egne erfaringer med hasjbruk, dersom slik bruk ikke har gitt de negative opplevelsene eller konsekvensene som det offentlige advarte mot. En ikke-negativ hasjerfaring kan føre til at man heller ikke tror at annen narkotikabruk vil medføre store ulemper og farer, og dermed vil motargumentene for å prøve for eksempel amfetamin eller ecstasy tillegges mindre vekt.

4. Lavere terskel (kostnad) når man først har gjort én ulovelig ting. Siden all narkotikabruk er ulovlig i Norge, vil det å prøve hasj innebære at man trår over en grense. Når denne grensen er overskredet, kan terskelen for å prøve annen narkotika ha blitt lavere. Enkelte mennesker ville ifølge dette argumentet trolig ikke ha startet med heroin om de ikke først hadde prøvd hasj, fordi den store sperren mot heroinbruk er redusert av den forutgående hasjbruken.

Ingen av forklaringene utelukker de andre og det kan gjerne være flere forklaringer som gjør seg gjeldene samtidig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror nå veldig mye 'gateway' ligger i terskelen inn i et illegalt marked, snarere enn i stoffet i seg selv. Finn meg en heroinist som ikke røyka tobakk som fjortis....

Men det sagt. Det er mange gode argumenter for legalisering av mer eller mindre hva det skulle være. Fravær/reduksjon av den illegale økonomien og i det hele tatt. Ingen troverdige argumenter for at det er sunt. Man snakker seg god og varm om at cannabis er mindre farlig enn alkohol. Det er like mye argumentasjon for at alkohol bør forbys som at cannabis bør tillates.

Men forbud mot cannabis er så dumt at jeg snorter kola i protest og sivil ulydighet? Voksne mannen, tøyse sånn...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.066
    Om dop ble legalisert, ville det ikke være noe profittjag fra kartellenes side.
    Da har de ikke lengre noe narkorelatert incentiv for å drepe hverandre.
    Om vi lot apotek selge dop til en alminnelig pris så kunne narkomane ha et anstendig liv, der de ikke trengte rane eller stjele for å få det de trengte.

Gjengene i Latin-Amerika dreper hverandre ikke for gøy, det er beinhard kamp om blant annet våre markeder.
    Er vi villig til å la så mange dø, for en forbudslinje som bare gir mer av det vi vil ha mindre av?
    Som jeg alt har skrevet, jeg er mener norsk narkotikapolitikk stort sett har vært feilslått. Vi gir tunge misbrukere metadon som har større fysiske skadevirkninger enn medisinsk kontrollert heroin bare fordi det ville vært politisk uakseptabelt å gi heroin til heroinisten. I stedet fikk man store deler av den politiske almue til å tro at metadon var en slags medisin.

Er gjerne med på den politiske kampen for en mer liberalisert narkotikalovgivning, men ikke ved å tro at man bedriver sivil ulydighet ved i mellomtiden også personlig bidra med pesos til kartellene.

Det er dette jeg sliter med å forstå logikken i.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Første gang jeg synes Zomby er usaklig. Men, du har fremdels rikelig igjen på tabbekvoten hos meg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.066
    Jeg tror nå veldig mye 'gateway' ligger i terskelen inn i et illegalt marked, snarere enn i stoffet i seg selv. Finn meg en heroinist som ikke røyka tobakk som fjortis.... .
    Jepp, for går du enda litt lengre tilbake blir korrelasjonen enda sterkere, med alle heronistene som startet med morsmelk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror nå veldig mye 'gateway' ligger i terskelen inn i et illegalt marked, snarere enn i stoffet i seg selv. Finn meg en heroinist som ikke røyka tobakk som fjortis.... .
    Jepp, for går du enda litt lengre tilbake blir korrelasjonen enda sterkere, med alle heronistene som startet med morsmelk.
    Korrigert for alt, så gjetter jeg at morsmelk slår ut med lavere andel heroinister enn erstatningsbarna....

D

Danke

Gjest
    Før legalisering kan være en aktuell tanke, må det konsekvensutredes hvor mange flere brukere det vil bli, hvor mange flere vil havne i rennesteinen pga gradvis overgang til tyngre stoffer. Faren er at det vil bli mange fler enn nå, da brukere av lettere stoff svært ofte går over til tyngre etter hvert. Hva vil det ha å si for det enkelte menneske, for oss som samfunn, kriminalitet osv?
    Jeg tenker også litt sånn, men hvorfor er det ikke sånn i de landene som har avkriminalisert tyngre stoffer og legalisert marianne da?

Tanken med legalisering og avkriminalisering er jo ikke mindre kontroll og frislepp! Det virker som noen tror det. Tanken er MER kontroll, myndighetskontroll istedenfor at frislepp organisert russisk mafia har kontrollen......

En Ide som med sprøyterommene er at man gir Heroin begrenset under kontrollerte måter... Dvs at man ikke bare gir bort stoffet, men at man gir kontrollert i et rom til folk i Heroin program.

Sånn det er idag med piller og metadon gitt på resept så er det faktisk mer spredningsfare enn mitt forslag med et Heroin rom med helsepersonell og streng kontroll.

Da kunne vi slutte med å se Heroinister slite i gatene etter stoff i rennestenen, og de kunne istedenfor bli inkludert i samfunnet...

Nå så har de vel omtrent samme status som Tyskerbarna.....

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hva skjer? Zomby skyter fra hoften...
    Men snu det da, skal vi forby alt vi vet sikkert er farlig?
    Hva med overvekt, det er jo selvpåført og gir helsevesenet store utgifter.
    Hvorfor skal vi ikke forby overvekt, og tvinge tykke mennesker til å bli slanke?
    Vi vet jo det er helseskadelig, og det er selvpåført.
    Hva er argumentet mot å tvinge feite folk til å slutte å være feite?
    Ser du slippery sloop..?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er ikke noe å snu i det, egentlig.

Det jeg sier er at å sammenligne et tillatt og et forbudt stoff, hevde at det forbudte er mindre skadelig enn det tillatte, og at det er et argument for å tillate begge, nettopp kan snus, fram og tilbake og begge veier.

A, er tillatt, men ikke B. B er farlig, men A er farligere. Derfor bør man;

a) tillate A og B eller b) forby A og B.

Begge konklusjonene er like gode, eller dårlige, alt ettersom.

Dette har vært fremført som kronargumentet for legalisering av cannabis av mange, og lenge, og det holder ikke.

Visst er det gode argumenter for legalisering, men dette er ikke et av dem.

Man kan gjerne argumentere for å forby på grunn av at samfunnet skades av den enkeltes rus. Eller man kan argumentere for at legalisering og regulering vil være mindre skadelig for samfunnet. Man kan argumentere for og i mot retten til å gå til grunne ved egne valg, og i det hele tatt. Man kan argumentere for å undergrave den illegale økonomien (kanskje det sterkeste argumentet for legalisering av alt).

Men en ting er å argumentere for legalisering, i den hensikt å nettopp undergrave den illegale økonomien, en annen å selv gi en skjerv til den illegale økonomien ved å bryte loven. Jeg synes ikke akkurat det ene følger av det andre, for å si det mildt.

Poenget om gateway var ganske enkelt at jeg tror loven er skillet som får statistikken til å indikere at det 'snilleste' illegale stoffet er det som drar proppen ut av badekaret. At et eller annet sted krysses en grense, som holder noen tilbake, og som setter andre i kontakt med folk som har mer å by på.

Sist redigert av en moderator:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva skjer? Zomby skyter fra hoften...
    Men snu det da, skal vi forby alt vi vet sikkert er farlig?
    Hva med overvekt, det er jo selvpåført og gir helsevesenet store utgifter.
    Hvorfor skal vi ikke forby overvekt, og tvinge tykke mennesker til å bli slanke?
    Vi vet jo det er helseskadelig, og det er selvpåført.
    Hva er argumentet mot å tvinge feite folk til å slutte å være feite?
    Ser du slippery sloop..?
    Skjerpings! Du ville ikke ha noe in absurdum - for så å komme med det største vissvassinnlegget selv....

Mvh
    Proffen

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Teorien om gateway stemmer vel ikke spesielt godt.
    De fleste som begynner med cannabis går ikke videre.
    Det er jo så mange som gjør det, tar seg en joint i ny og ne. Og lar det bli med det.
    Kanskje alle heroinister startet med cannabis, men alle som starter med cannabis ender ikke opp med heroin. Det er en logisk feilslutning her.
    Og get real, hvor realistisk er det at vi klarer å stoppe all stoffinnførsel og all bruk?
    Bør det ikke heller skje i ordnede og kontrollerte former, under myndighetenes tilsyn?

Og hva om noen ruser seg på stoff? Kan vi tenke oss kontrollert narkotikabruk, slik som mange klarer kontrollert drikking?
    Må en hver som ruser seg ende opp på gata? Klarer ikke de aller fleste av oss å drikke med måte?
    Bør vi ikke heller få bedre hjelp til de som har havnet i uføret, enn å kjeppjage brukerne som nå?

Vi lar de som bor i produksjons- og distribusjonslandene betale en høy pris i form av drap og ekstrem brutalitet, vi er med å finansiere store kriminelle nettverk, noen av dem så sterke at de kan påvirke hele forvaltningen og korrumpere sine egne land. Det er ikke uten grunn at mange narkoforbrytere sendes til USA for å dømmes, i sitt eget land har de bukta og begge endene. Og vi bryr oss ikke fordi det skjer så langt vekke.

Samt vår egen overdosestatistikk, og de elendige livene som mange misbrukere må leve, det er også konsekvensen av vår narkotikapolitikk.
    Det er prisen for å forby narkotika. Dårlig for misbrukerne, dårlig for brukerne, dårlig for samfunnet - bra for bakmennene.

Som Milton Freedman så provokatorisk sier i youtubesnutten: Myndighetenes viktigste funksjon er å beskytte kartellene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men er det ikke sånn at de fleste som går videre 'begynner' med cannabis? Og at det er der hele ideen kommer fra? Og med det samme at de fleste som går hele veien til krokodil eller hva det nå måtte ende med, gjerne har en lang historie med assorterte midler på veien dit?

Det er selvsagt mange som går til, og siden holder seg til cannabis, eller alkohol, eller nikotin, eller koffein, eller hva det nå måtte være, enten det er lovlige eller ulovlige midler. Dette kan være avhengig av eller uavhengig av hva loven sier.

Men jeg ser ikke helt retningen på argumentet i forhold til loven her.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Vel, de som ender på gata, har vel mer bagasje og andre faktorer med seg enn at de begynte med cannabis.
    Realiteten er at cannabis er svært utbredt, noe ikke heroin er. Gate way er wrong way å se, det er en feilslutning.
    Vi bør i alle fall starte med å få loven i samsvar med virkeligheten, begynn med å legalisere weed og hasj, og få det under ordnede former. det er feil å forby noe som mange gjør, og som mange tåler aldeles utmerket.
    Og på sikt bør vi legalisere alle rusmidler, og la den enkelte selv avgjøre hva de vil bruke.

6

65finger

Gjest
    eller forby alt. kun vann, havresuppe og høye kneløft. Alko er vel det rusmidlet med suverent høyest samfunnskostnad

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.723
    Sted
    Smurfeland
    eller forby alt. kun vann, havresuppe og høye kneløft. Alko er vel det rusmidlet med suverent høyest samfunnskostnad
    Kanskje ikke så rart at alkohol fører med seg mye fælt. Løsemidler er ikke å spøke med, selv om det jo faktisk er sosialt akseptert å nyte det som rusmiddel.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Men at ett farlig rusmiddel er tillatt, er i seg selv ikke et argument for å tillate andre (og mindre farlige). Paradokset er at kun alkohol er tillatt, og ikke de andre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.723
    Sted
    Smurfeland
    Men at ett farlig rusmiddel er tillatt, er i seg selv ikke et argument for å tillate andre (og mindre farlige). Paradokset er at kun alkohol er tillatt, og ikke de andre.
    Enig, det er et paradoks. Og som det har blitt sagt tidligere er det like mye et argument for at også alkohol skal forbys som et argument for å tillate flere rusmidler.

Syns allikevel det er hyklersk og dobbeltmoralsk at alkohol selges med statlig autorisasjon, mens man ikke tillates å røyke seg en joint i fred og ro hvis man heller skulle ønske det. Og jeg er enig i at Cannabisforbud er en tullete lov, selv om jeg ikke gidder å bryte akkurat den loven selv. Too much hassle, og jeg er for gammel til sånt. Men helt stutdumt at det er forbudt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Selv er jeg av de få som ikke tåler cannabis, og bruker det følgelig ikke. Det endrer ikke at jeg synes det skulle vært legalt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7170005_LI.jpg
    Gutte- og middagsbesøk. Dette er venner for livet, sonnys kompiser fra videregående, IB, St. Olav. Kjekke fine folk. Godt å ha dem på besøk, smarte gutter som det alltid er kjekt å diskutere med. Den eene var han også på tur til Colombia med.
    Kjekt med liv og folk i huset igjen.
    Så lenge han bodde hjemme var det alltid liv og røre her, og sjelden bare han og jeg til middag; nesten alltid en eller flere av kameratene som vi delte måltidet med.
    Nå er det for stilt her, i for lange perioder.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7180003.jpg
    Våland er en søvnig liten bydel i lille Stavanger, bebodd av øvre middelklasse og sånn pakk som jeg tilhører. Dette er arkeologisk museum, tidligere Vår Frue meieri.
    I denne bydelen hadde NS et sterk posisjon før krigen, og var det parti som fikk flest stemmer i mellomkrigstiden. Rogaland var i det hele en NS-bastion.
    Så var da pøbelen ekstra voldsom under frigjøringen, det skjedde drap på tyske fanger og de sk tyskertøsene ble ikke bare skamklipt på hodet, men også i skrittet. Seierherrene synker ned under okkupantenes nivå. Et trist og mørk kapittel i norsk historie. Samme kan sies om hvordan jødene ble behandlet, både under og etter krigen. Her gikk nordmenn tyskerne en høy gang. Skam for oss.

P7180006.jpg
    Herrens tempel i Stavanger, vigslet til og oppkalt etter byens vernehelgen, St Svithun av Winchester. Vi vet lite om han, men han skal ha vært biskop på 800-tallet. Detet var tiden da vikingene begynte å herje der vest, og en viktig kirkebønn lød: A furore normanorum, libera nos Domine, «Fri oss, Herre, fra nordmennenes vrede».
    Stavanger har jo ingen egen helgen slik som Trondheim, Bergen, Hamar og Oslo. Så de måtte ta til takke med en utlending ingen vet noe særlig om. Sånn er det å være betydningsløs og i utkanten.

Det opprinnelige kirkebygget var doktorgradsarbeidet til den kjente arkitekten Thomas Thiis-Evensen. Nå er det stygt omarbeidet og fremstår som kaldt og utrivelig.

P7180015.jpg
    Det er åpning av Gladmatfestivalen i dag. Et årlig midtsommersblot, en orgie i eting, drikking og pissing som kan liknes med et kollektivt og gigantisk utendørs julebord. Grisete og usmakelig.

P7180022.jpg
    Kun kvinner som får lov å speile seg her. Men jeg er en bad ass...

P7180024.jpg
    Greia var at matprodusenter skulle få selge sine produkt til en rimelig penge. Typisk koster det 40-50 kroner for en smakebit. Helt akseptabelt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7180026.jpg
    Litt mayham, og fare for klaus. Lommetyv- og koleraparadis.

P7180031.jpg
    Humor, med hu mor.

P7180035.jpg
    Pekinganden var sørgelig, men sausen var god.
    Har spist så mye god and i England, dette ble litt for slapt og rart.

P7180037.jpg
    Ikke bare mat, også søtsaker. Sjokoladefontene her.

P7180038.jpg
    Nan rett fra grøftekanten. Legg merke til melet i bakgrunnen, kan ikke ha vært bare rent mel i den posen, siden det er siktet, mener jeg...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7180040.jpg
    De grønne er garlic chicken. Måtte bare smake dem; saftig og akkurat så spicy at det rev litt i tungen. Deilig.

P7180054.jpg
    Gådjå er en anerkjent etiopisk restaurant i Stavanger.

P7180059.jpg
    Måtte prøve deres sambosa, en slags frittert pirog, med sterk chilisaus til

P7180063.jpg
    Ikke bare Bergen, men og Stavanger har sitt Sjøfartsmonument, populært kalt 'Regå'. Det er utformet av Arnold Haukeland. Han er en av våre fremste innen abstrakt skulptur. Jeg liker denne veldig godt og synes den fungerer fra alle vinkler.

P7180071.jpg
    I dag var det bare èn av disse flytende byene i knøttlille vågen; det kan være tre, fire og enda flere. De bringer penger til byen, men er en pest og en plage for de som bor like ved. Støyer, slipper ut eksos og sperrer de innfødte inne.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7180076.jpg
    P7180077.jpg
    Brødrene Fevangs babersalong er et anerkjent sted for maskulin omsorg. Dyrt, men hårklipp av høy klasse. Fint jugendhus.

P7180081.jpg
    Fargegata i Stavanger er der utelivet spinner. FRI bar er stedet. Men ikke la deg lure av navnet, samme prisene der som ellers, bare at mennene er villere og mer villige der enn andre steder.

Gaten er fargesatt av den kjente kunstneren Craig Flannagan. Han har jeg mange bilder av, og han er en grei kar.

P7180097.jpg
    Stavanger er en liten filleby, selvvokst og med skakke gater og skeive hus. Pengene sitter dessuten løst, om ikke så mye nå som bunnen av finanskrisen er nådd. For denne gang.

P7180101.jpg
    Våre lokale helter i den satoriale verden. Fine og flinke folk som leverer i klasse. Ikke dyrere enn i London, mer italiensk i snittet. Men absolutt verd å sjekke ut for dem som har forvillet seg til våre kanter.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    InkedP7180103_LI.jpg
    Stavanger domkirke, jada - lutheranerne har sin egen biskop her.
    Og den forrige, Erling Pettersen, var svært homovennlig, og vant Homofrydprisen under siste års 'Stavanger på skeivå'.
    Jeg fikk aldri takket han personlig for den innsats han har gjort for mitt folk. Men Gud og vi det gjelder, vet hvor mye han har betydd for oss.
    Det er med takknemlighet jeg ser tilbake på hans tid, og med tålmodighet jeg ser på den lange vei min kirke har å gå.

Katedralen er landets eldste virksomme domkirke, fra 1100-tallet; har hørt 1146, men det kan være en gjøk som gol meg i øret.
    Den er oppført med skip i romansk stil og kor i vakker gotikk - som så mange andre av våre store steinkirker.
    I denne type arkitektur er selve troen meislet inn; den romanske arkitektur med sine solide vegger og kraftige søyler - de peker alle hen mot at vi alle holdes av noe større og sterkere enn oss selv, det er rammene rundt våre liv, pilarene, som gjør at vi kan klare oss.
    Gotikken er ganske annerledes, den peker opp mot Gud, der holder søylene aldeles ingenting, de bare streber opp og viser vår lengsel etter herligheten. Veggene er nesten vekke; vi stenges ikke inne, men vi gjennomstrømmes via glassmaleriene av glansen av Guds herlighet.
    Krusifiksene endrer seg radikalt; de romanske krusifiksene viser Kristus med krone, som troer over døden, han kan intet fattes, han er himmelkongen som ingen kan kan knekke.
    I gotikken får vi pasjonskrusifiksene; det er den lidende Jesus som avbildes, det er Gud som ble menneske og gikk i døden for oss. Dette er den Gud som aldri vil lede sitt folk et sted han selv aldri har vært.
    En radikal endring i teologien, med andre ord.

P7180108.jpg
    Høsten, igjen er den her. Men det er midtsommer. WUTF???

P7180113.jpg
    Stavanger rådhus er oppført i en stilretning som kalles 'brutalisme'. Nå er det under oppussing.
    Den kjenner mange gjerne fra London, men den stammer faktisk fra Frankrike og Le Corbusier og hans tanker om bruk av betong. Stilen kjennetegnes ofte av prangende bygg, gjerne utkragede, som her - vi er jo mest vant til at bygg skal bli smalere i høyden - ubehandlet betong, og repeterende geometriske mønstre.
    Den har sin sjarm, men er krevende å forholde seg til. Ikke minst med tanke på den bakenforliggende småhusbebyggelsen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Så ble jeg ghostet igjen, gitt.
    Kastet meg i kalosjene og dro på date.
    Men der var det ingen elsker, det var ingen ingenting.
    Ingen kuk, no nothing, kun en tom parkeringsplass.
    Det er jo selvsagt frustrerende der og da, men lett å komme over. Easy come, easy go.
    Menns seksualitet slutter ikke å forundre meg.
    Og jeg skal ikke gjøre meg bedre enn noen som helst; jeg horer jo rundt med flere samtidig; trenger ikke late som om jeg er noe dydsmønster.

Vil ha en fra Sandnes, men legger an på en annen fra Tasta. Den første får jeg aldri, den siste har jeg nok i halmen før ferien er over.
    Og elsker en frigjøringshelt fra Ålgård. Han er selveste prinsen som vekte meg av dvalen. Finingen min, du bor i hjertet mitt til det tar sitt siste slag.
    Og samtidig har nettsex med tilfeldige as we speak.
    Det er slettes ikke å forakte det heller. Faktisk er det en form for sex som er veldig deilig og lett tilgjengelig, og uten særlig fare for de involverte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Jeg og resten av familien var i Stavanger i begynnelsen av Juni. Det var fascinerende når de flytende hotellene dro - det var to store av sorten en av dagene vi var der og de dro hhv klokken 17 og 18. Det var som en støvsuger hadde kjørt gjennom gatene og sugd opp noen tusen personer. I løpet av svært kort tid gikk det fra å være svært folksomt til nesten folketomt i sentrum.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Rogaland har mange flott turmuligheter, og i dag går turen til Melands Grønahei. Det er selveste indrefileten, og ligger i Hjelmeland kommune, en to timers tur innover i Ryfylke.

P7190005.jpg
    Flau over skitten bil mens vi venter på fergen.

P7190006.jpg
    Strømpevalget er som vanlig upåklagelig. Disse lilla er i bambus og fra Shockshop.
    Snodig det der, jeg er jo så jålete på jobb, da er alt gjennomtenkt og satt sammen etter et sett av regler.
    Men på tur, da driter jeg i hva jeg går i; funksjonelt er det som da gjelder.

P7190023.jpg
    Ingen som er i nærheten av Vestlandet kan være ukjent med ferger.

P7190033.jpg
    Hjelmeland er et søtt lite og velstelt fergeleie. Her kommer også den populære Jærstolen Aksel fra. Har flere selv. Fint i Ryfylke.
    Nå må jeg holde tunga i rett munn, driver og har nett sex med en ung mann, vil helst at rett bilde skal havne til rett mottaker. Kommer det noen nudes i tråden, får dere tilgi og nyte. Hahaha.

InkedP7190041_LI.jpg
    Turen starter i den litt kjedelige Vormedalen, et par mil fra Hjelmeland sentrum.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7190077.jpg
    Skogen er utrolig vakker, dekt av mose.

P7190083.jpg
    Som en slags urskog, nesten ikke kultivert. Fint, fint å gå her.

P7190093.jpg
    Dette feltet er resultatet av et meteoritt treff for 500 millioner år siden. Steinen har most ned og gjerne hoppet bort over. Fantastisk natur.
    Hei, men 500 millioner år... Bibelen sier jo at Gud skapte alt bare for 4000 år siden elns. Dette går jo ikke an. Kan være steinen fra rommet kom for bare 50 år siden. Hva vet vel jeg..?

P7190111.jpg
    Titlene får stå i fred, her som over alt ellers. Det er forøvrig Skottlands nasjonalblomst. Tror jeg vil gjøre den til min også; ufordragelig, ingen vil ha den og umulig å bli kvitt.

P7190117.jpg
    Ikke krasafaren steinbru, men i samme ånden.

P7190120.jpg
    Det er vilt og vakkert. Rogaland i mitt hjerte - når Rogaland er på sitt beste.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P7190132.jpg
    Det er vilt og ganske uberørt. Digger dette landskapet.

P7190134.jpg

P7190141.jpg
    Opp der, rundt den toppen skal vi.
    Og vi får det til. Hard core som vi er.

P7190157.jpg
    En liten seter der til fjells, Synes jeg ser Synnøve Solbakken knele ned og melke oksen.

P7190168.jpg
    Den som ikke synes dette er vakkert, er ikke et menneske og bør avlives.

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Datt av lasset i går.
    Ble kontaktet av 'Horete slavegutt (16)' på Gaysir, og han ville snappe dirty med meg.
    Jeg er ikke tung å be med et sånt nick, og da var det frem med tørkerull og akevitt.
    Men dette var den elendigste slaven jeg har vært bortpå. At det går an...
    Utfra bildene var han ikke èn dag under 35, for så hårete er ingen 16åring, heller ikke om de er fra Midt-Østen, som han karen her mest sannsynlig var.
    Etnisitet er i seg selv ikke noe hinder for verken den ene eller det andre, heller litt pirrende. Jaffal var det i går.
    Men en slave som stiller krav??? WTF? Eller rettere sagt, da blir det lite fuck.
    Han skulle jo kommandere meg til både det ene og det andre. Der går virkelig en absolutt grense av hva master kan finne seg i. Virkelig.
    Så da sovnet jeg i stedet. Hahaha.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn