Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det.
    Sirkelsagen er mitt hat-kjærlighetsobjekt; ekte ambivalens.
    De som ikke har fått det med seg, så driver jeg altså med full oppussing. Nå er jeg på sjette uken, og har blitt lovt at de er halvveis.
    Da gjenstår det å se om de også holder eller bare lover.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Som håndverker og ringe arbeider vederkveger det å se at fintfolk kler seg for begivenheten. :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ikke tvil om det.
    Putins jakke sitter ikke godt, og jeg tror ikke den er skreddersydd. Knappen er plassert for høyt, det gjør at han får disse merkelige rynkene foran der til venstre i bildet, og jakken er for vid over brystet, og ermene er for lange. Det skjer også noe merkelig over skuldrene, men det kan være måten han står på.
    Kan være han har valgt en dress som ikke sitter for godt for ikke å overstråle verten.

    Macron har en jakke som sitter langt bedre, kappen er riktigere plassert, om ikke perfekt, men lommeklaffene er litt for små og han har litt neck gap; det vil si at kragen er litt for lav i nakken. Han største problem er imidlertid skjorten, den har for lange ermer.

    Putins slips er bedre for det gir litt variasjon i et ellers monokrom antrekk.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.404
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    ^ Har Putin krympet en størrelse eller to ? Har han kanskje ikke tid å gå til skredderen.

    Når det gjelder merker på ermene, hvordan skal de uinnvidde ellers flashe «sin gode smak» ?

    Ellers en utsøkt og lærerik tråd. Grå flanell dress og sirkelsag har absolutt noe for seg.

    mvh
    KJ
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Interessant du sier det, for mange, men ikke alle, av de kjente skredderne i Savile Row, syr merkelappen på innsiden av innerlommen.
    Selemakeren Albert Thurston har navnet sitt på baksiden av selen, den siden som vender inn mot kroppen.
    Begge bygger på det samme prinsippet; eieren skal se, ikke andre. Very britisk, very diskret.

    P5200032.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så der ... og tøfler passer ikke til dress.

    ... men den skjorten var stilig! Kragen på den der hadde klasse.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hehe, jeg regnet med du ville kalle dem tøfler, Deff. Det har du gjort før.
    Men de skoene er helt innafor til en relativt uformell dress som denne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hehe, jeg regnet med du ville kalle dem tøfler, Deff. Det har du gjort før.
    Men de skoene er helt innafor til en relativt uformell dress som denne.
    Lettsindige og eksperimentelle miljøer er vel mer inkluderende i sin toleranse. Det er i alle fall hakket bedre enn sjøstøvler og propellhatt, så langt skal jeg strekke meg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    setter stor pris på denne tråden!
    Jepps! Jeg også, kongetråd, så om mine kommentarer opp og ned, sleivspark og udannet ros er uønsket så skal jeg holde meg borte. Lover.

    Min tanke er at en tråd lever med levende ektefølt interaksjon, og man lærer jo litt folk å kjenne etterhvert også.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hehe, jeg regnet med du ville kalle dem tøfler, Deff. Det har du gjort før.
    Men de skoene er helt innafor til en relativt uformell dress som denne.
    Lettsindige og eksperimentelle miljøer er vel mer inkluderende i sin toleranse. Det er i alle fall hakket bedre enn sjøstøvler og propellhatt, så langt skal jeg strekke meg.
    Hehe, du altså.
    Loafers er klasse.

    Oxford er mest formelle sko, så kommer Derby, så monks og så loafers som de minst formelle skoene i en herregarderobe.
    Det handler om overflate, åpenhet og grad av snøring.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hehe, jeg regnet med du ville kalle dem tøfler, Deff. Det har du gjort før.
    Men de skoene er helt innafor til en relativt uformell dress som denne.
    Lettsindige og eksperimentelle miljøer er vel mer inkluderende i sin toleranse. Det er i alle fall hakket bedre enn sjøstøvler og propellhatt, så langt skal jeg strekke meg.
    Hehe, du altså.
    Loafers er klasse.

    Oxford er mest formelle sko, så kommer Derby, så monks og så loafers som de minst formelle skoene i en herregarderobe.
    Det handler om overflate, åpenhet og grad av snøring.
    Enig der. Mangel på snøring er et stikkord.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    setter stor pris på denne tråden!
    Jepps! Jeg også, kongetråd, så om mine kommentarer opp og ned, sleivspark og udannet ros er uønsket så skal jeg holde meg borte. Lover.

    Min tanke er at en tråd lever med levende ektefølt interaksjon, og man lærer jo litt folk å kjenne etterhvert også.
    Kjempekjekt at du er engasjert, Deff. Og veldig hyggelig sagt, fingern.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hehe, jeg regnet med du ville kalle dem tøfler, Deff. Det har du gjort før.
    Men de skoene er helt innafor til en relativt uformell dress som denne.
    Lettsindige og eksperimentelle miljøer er vel mer inkluderende i sin toleranse. Det er i alle fall hakket bedre enn sjøstøvler og propellhatt, så langt skal jeg strekke meg.
    Hehe, du altså.
    Loafers er klasse.

    Oxford er mest formelle sko, så kommer Derby, så monks og så loafers som de minst formelle skoene i en herregarderobe.
    Det handler om overflate, åpenhet og grad av snøring.
    Enig der. Mangel på snøring er et stikkord.
    Oxford har så kalt lukket snøring, mens Derby har åpen, og er mer uformell.

    last ned (43).jpg
    Oxford sko.


    last ned (42).jpg
    Derby sko.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dress er egentlig ikke så komplisert å få til; det er jo ett langt og likt stykke stoff. Det en har å spille på er skjorte, slips og PS. Her vil dresstoffet og eventuelle mønstre legge føringer for hva som ser greit ut sammen og hva som blir krasj. Men de fleste får til å ta på seg en dress og se anstendig ut.

    Langt vanskeligere er det å sette sammen bukse og jakke, og få dem både til å passe sammen og samtidig gi en fin helhet. Det bør ikke være for stor kontrast mellom bukse og jakke, men heller ikke så lav kontrast at det blir 'nesten-dress'.
    Skjorte vil også være mer utfordrende; farge og mønstre skal harmonere i jakke og skjorte. Grunnregelen er at mønstrene i skjorte og jakke bør være relativt ulik i størrelse, eller i farge.
    I dag har jeg en pepita-rutet ('houndstooth' på engelsk) jakke og en skjorte i samme mønster. Grunnen til at det fungerer og ikke blir et visuelt kaos, er fargekontrasten mellom skjortens lyse blå og jakkas mørkebrune. En annen regel er at skjorten bør være lysere enn jakka.
    Jeg har en vest i fiskebeinsmønster som tar opp fargen fra jakka og fra buksa, men som lager en fin kontrast til skjorta. Men antrekket hadde fungert uten vest og.

    Jakke og bukse fra El Corte Ingles. Skjorte, slips og PS fra Charles Tyrwhitt, vest MTM fra Withcomb & Shaftesbury, sko (oxfords, ikke tøfler) fra Allen Edmonds.

    InkedP5310059 – Kopi_LI.jpg

    InkedP5310047 – Kopi_LI.jpg

    P5310009.jpg

    P5310001.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ! Powerplay. Nå er du inne på noe.

    Men også litt Jeremy Corbyn og en manglende snadde...

    Men den der er en av de aller beste kombinasjonene så langt.

    Terningkast 6.
     
    6

    65finger

    Gjest
    setter stor pris på denne tråden!
    Jepps! Jeg også, kongetråd, så om mine kommentarer opp og ned, sleivspark og udannet ros er uønsket så skal jeg holde meg borte. Lover.

    Min tanke er at en tråd lever med levende ektefølt interaksjon, og man lærer jo litt folk å kjenne etterhvert også.
    oppfatter ikke dine innlegg som noget negativt på noen måte
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    A rainy day in Soho.

    Blir aldri lei av tweed. Selv om de fleste forbinder tweed med Skottland, lages det også utmerket tweed andre steder. Denne er irsk, og stoffet har navn etter byen Donegal. Det er karakteristisk med sine spettete farger i et melert stoff.

    Dress er ferdigdress fra Ede & Ravenskroft, ett av de eldste skredderhusene on the Row. De er de som lager kroningskappene til de kongelige i England.
    Skjorte er bespoke fra W&S, slips og PS fra Kent Wang, mens skoene er fra Cheaney. Det er derbys, av typen split toe, eller også kalt norwegians. Blir ikke så pene i skinnet av regnvær, men kvalitetssko tåler vann. Paraply fra CT.

    InkedP6020015 – Kopi_LI.jpg

    P6020001.jpg

    P6020034.jpg

    P6020003 – Kopi.jpg

    InkedP6020010 – Kopi_LI.jpg

    InkedP6020017 – Kopi_LI.jpg

    InkedP6020022 – Kopi_LI.jpg
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.806
    Antall liker
    1.416
    Torget vurderinger
    1
    A rainy day in Soho.

    Blir aldri lei av tweed. Selv om de fleste forbinder tweed med Skottland, lages det også utmerket tweed andre steder. Denne er irsk, og stoffet har navn etter byen Donegal. Det er karakteristisk med sine spettete farger i et melert stoff.

    Dress er ferdigdress fra Ede & Ravenskroft, ett av de eldste skredderhusene on the Row. De er de som lager kroningskappene til de kongelige i England.
    Skjorte er bespoke fra W&S, slips og PS fra Kent Wang, mens skoene er fra Cheaney. Det er derbys, av typen split toe, eller også kalt norwegians. Blir ikke så pene i skinnet av regnvær, men kvalitetssko tåler vann. Paraply fra CT.

    Vis vedlegget 443211

    Vis vedlegget 443212

    Vis vedlegget 443213

    Vis vedlegget 443217

    Vis vedlegget 443214

    Vis vedlegget 443215

    Vis vedlegget 443216
    Flott dress, den trur eg eg ville følt meg vel i.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den der tror jeg det tar det tar lang tid å kunne slenge sammen.

    år.jpg

    Meisterstück
     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Den der tror jeg det tar det tar lang tid å kunne slenge sammen.

    Vis vedlegget 443449

    Meisterstück
    Det var ikke vanskelig i det hele tatt. :)
    Normalt ville jeg gått for en annen skjorte, en som var mer vinrød, med noe mørkeblått i eller noe i den duren.
    Men siden det er små spetter av gult i dressen ble det denne - som jeg egentlig har fått laget til en annen dress i Donegal tweed. Slipset ga seg selv, og da ble det PSet et naturlig valg.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Fin og kultivert tråd! Selv om dette er langt fra min verden er det et fascinerende innblikk dette. Selv hadde jeg måttet jobbe litt med kroppsfasongen før jeg besøkte Emily & Co. Men såpass anglofil er jeg at det er artig med reportasjer fra britisk herreekvipering! Det krever et trenet øye å se detaljene i antrekkene, kunne vært interessant å høre hva slags respons du får her hjemme? Perler for svin eller opplever du at andre responderer positivt?

    Og så et lite faglig spørsmål; Ser at du knyter slipsene på en måte som jeg har oppfattet som uvørent, hovedstykket buler gjerne delvis innover og delvis utover idet det går inn i knuten. Uvørent antar jeg det slett ikke er, men jeg har alltid bestrebet meg på å få slipset til å bule utover fra knuten og med god symmetri. Hva vil du si om dette?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk, det var hyggelige ord, Odd J.
    Du trenger ikke ha kroppen til David Beckham for å bli fin i skreddersydde klær. Det er en av fordelene ved å få klærne laget til akkurat deg; dine flatterende trekk fremheves, mens det du ikke har vært like heldig med kamufleres. Skredderen kan knipe inn litt her, og putte inn litt stuffing der, regulere bredde og høyde på plaggene, gjøre alle mulige tilpasninger egentlig, sånn at helheten blir optimal.
    Med ferdigklær, rett fra butikken blir det et sjansespill om din kropp passer til det designeren har sett for seg da plaggene ble skapt.

    Slipsknuten på bildet kalles 'four in hand', og er denne asymmetriske knuten aller enkleste av alle slipsknuter. Jeg bruker i realiteten bare den, noen ganger lager jeg den dobbel; lar det brede blade på slipset gå to ganger rundt det smale. Det er en knute som passer god til denne type krage, som kalles 'klassisk'. Det er den kragen jeg liker best og som passer best til min hodefasong.

    1-17-Four-In-Hand-Knot.jpg

    full-windsor-knot-1.jpg
    Noe krager er videre, 'cut-away' kalles de, og da blir four in hand knuten for spinkel, der passer den større og symmetriske windsor-knuten bedre.

    Smale og spisse krager, typisk amerikanske, kan ikke ha windsor, i så fall må slipset være uten foring. Men jeg har ingen skjorter med veldig spisse krager, jeg kler dem ikke.

    Det du sikter til som 'uvøren' antar jeg er den skrukken like under knuten. Den kalles 'dimple' og er laget helt bevisst. Det skaper en liten visuell interesse like under knuten.
    Noen menn ønsker ikke denne dimpelen, men det er mest vanlig å lage en slik.

    Jeg får få kommentarer på antrekkene. En sjelden gang skjønner jeg kolleger reagerer negativt og synes jeg lager en avstand til andre med klærne, eller at jeg fremhever meg selv for mye. Mens andre synes det er greit, eller at det ser fint ut.
    De aller, aller fleste sier ingen ting. De har ikke forutsetninger til å vurdere, tror jeg. Det blir nok som med vin, hi-fi, og andre high end-produkt som ikke nødvendigvis har så stor bling-faktor. Hvis en ikke er ganske inne i greiene så skjønner ikke folk flest hva det er.
    Stilen jeg har bryter jo i tillegg ganske med motebildet, og det gjør kanskje at en del ikke synes det er spesielt pent av den grunn. Men det er kommentarer som aldri kommer meg for øre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Takk for slips-tips og tanker rundt herrebekledning. Det kan være subtilt landskap dette her, jeg ser den. For damer er det antakelig mye lettere, stil og god smak i klesveien anerkjennes som regel av begge kjønn i omgivelsene. For karene er det nok litt mer urent landskap der en interesse for å kle seg godt først og fremst for sin egen del kan feiltolkes av andre som signaler om avstandstaken, klasseforskjell og kanskje også andre ting. Skal ikke overdrive dette og ting er helt sikkert under forandring på dette feltet. Men det har litt overføringsverdi til hifi-interessen der mange (meg selv inkludert) ikke snakker for høyt om hobbyen til uinnvidde og faktisk føler behov for å unnskylde penge- og tidsbruken på dette. Jeg tar meg i å skifte kanal fra NRK Alltid Klassisk til noe annet når det kommer folk i nærheten av bilen...

    Igjen, flott tråd som jeg skal følge litt med på:)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tror det er mye av et norsk fenomen det der med at menn ikke skal kle seg pent. Dresskoden her til lands er liksom hva som helst bare det ikke passer sammen og husk å ikke pusse skoene. Alt for mange anstrenger seg ikke nok - mens noen anstrenger seg litt for mye.

    Et fint antrekk skal være gjennomtenkt, men uanstrengt. Klærne trenger ikke være dyre, men de skal passe til kroppen. Uttrykket skal henge sammen og skape balanse både i farge og snitt. Og antrekket skal passe til anledningen.

    Skal du kun ha èn dress så gå for en koksgrå, det er den mest anvendelige av alle dressfarger.
    Da kan du fjonge deg med litt farge på skjorten, slips og PS når du skal på fest, men dressen er likevel formell nok til å brukes i bryllup og kanskje også i begravelse dersom den er tilstrekkelig mørk og du har hvit skjorte og sort slips til.

    Dress nr to bør være mørk blå, og da har du i grunnen to dresser i èn; mørk blå virker sort i dempet belysning.

    Etter det kan du begynne å leke deg: lys grå, ruter, striper, rosa... :)

    Jakke + bukse er mer krevende å få til, og mer uformelt enn dress. Her skal jakken være litt mer uformell enn en dressjakke, gjerne grovere stoff og knapper, kanskje litt romsligere. Klassikeren er mørk blå jakke, og mellomgrå bukser, lys blå skjorte til. Kan nesten ikke bli feil.

    Tweed er fint på alle, stoffets grovhet og fargesjatteringer er uformelt, men snittet er relativt formelt - det beste fra to verdener. Blåtoner, mellomgrå og alle naturfarger; brunt, rust, gultoner, grønt - alt etter hvilke farger en selv har.
    Det er ganske vanlig, og fint, med ruter på tweedplagg. Uten ruter er fiskebeinsmønster tidløst og passer også veldig godt til stoffets røffhet.
    Stoffet stammer fra Skottland, og det er underlig at vi i Norge ikke bruker det mer. Både klima, farger og topografi har likheter mellom Skottland og Norge, noe som burde føre til at vi kledde mer på samme måte. Jaja, kilten er vel for mer spesielt interesserte.

    Innkjøperne i klesbutikkene er en liten klikk som heller vil dra til Italia for innkjøp, der har de jo som kjent både samme værforhold og lynne som oss. Så da må mange ta til til takke med det som de finner i butikkene.

    Ikke kjøp annet enn 100% naturprodukt som ull, bomull, lin osv. Syntetisk er ikke fint og det slites mye fortere, puster mindre og er uglesett i kleskretser, for det er vel stort sett ulike former for plast disse stoffene er laget av.
    Bomull er kjøligere enn ull - men den slites raskere, og da varer plagget kortere.
    Lin er fint og av det eneste dresstoffet der det er innafor med skrukker. Typisk sommerplagg. Den irske linen regnes som den aller mest eksklusive.
    Så finnes det en rekke blandinger av ull, og lin, silke osv, det er helt greit - så lenge det er snakk om naturprodukt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Strever med lyset der jeg er forvist for tiden. Men dette gir nå i alle fall ett inntrykk av dagens antrekk.

    Jakke, bukse og skjorte - bespoke Whitcomb & Shaftesbury.
    Slips - Charles Tyrwhitt
    PS - Walters of Oxford
    Strømper - Pantherella
    Seler - Alfred Thurston
    Sko - Bromley & Russell

    InkedP6060026 – Kopi_LI.jpg

    P6060003.jpg

    P6060007.jpg

    P6050001.jpg

    InkedP6060020 – Kopi_LI.jpg

    P6060010.jpg
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    697
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er mye av et norsk fenomen det der med at menn ikke skal kle seg pent. Dresskoden her til lands er liksom hva som helst bare det ikke passer sammen og husk å ikke pusse skoene. Alt for mange anstrenger seg ikke nok - mens noen anstrenger seg litt for mye.

    Et fint antrekk skal være gjennomtenkt, men uanstrengt. Klærne trenger ikke være dyre, men de skal passe til kroppen. Uttrykket skal henge sammen og skape balanse både i farge og snitt. Og antrekket skal passe til anledningen.

    Skal du kun ha èn dress så gå for en koksgrå, det er den mest anvendelige av alle dressfarger.
    Da kan du fjonge deg med litt farge på skjorten, slips og PS når du skal på fest, men dressen er likevel formell nok til å brukes i bryllup og kanskje også i begravelse dersom den er tilstrekkelig mørk og du har hvit skjorte og sort slips til.

    Dress nr to bør være mørk blå, og da har du i grunnen to dresser i èn; mørk blå virker sort i dempet belysning.

    Etter det kan du begynne å leke deg: lys grå, ruter, striper, rosa... :)

    Jakke + bukse er mer krevende å få til, og mer uformelt enn dress. Her skal jakken være litt mer uformell enn en dressjakke, gjerne grovere stoff og knapper, kanskje litt romsligere. Klassikeren er mørk blå jakke, og mellomgrå bukser, lys blå skjorte til. Kan nesten ikke bli feil.

    Tweed er fint på alle, stoffets grovhet og fargesjatteringer er uformelt, men snittet er relativt formelt - det beste fra to verdener. Blåtoner, mellomgrå og alle naturfarger; brunt, rust, gultoner, grønt - alt etter hvilke farger en selv har.
    Det er ganske vanlig, og fint, med ruter på tweedplagg. Uten ruter er fiskebeinsmønster tidløst og passer også veldig godt til stoffets røffhet.
    Stoffet stammer fra Skottland, og det er underlig at vi i Norge ikke bruker det mer. Både klima, farger og topografi har likheter mellom Skottland og Norge, noe som burde føre til at vi kledde mer på samme måte. Jaja, kilten er vel for mer spesielt interesserte.

    Innkjøperne i klesbutikkene er en liten klikk som heller vil dra til Italia for innkjøp, der har de jo som kjent både samme værforhold og lynne som oss. Så da må mange ta til til takke med det som de finner i butikkene.

    Ikke kjøp annet enn 100% naturprodukt som ull, bomull, lin osv. Syntetisk er ikke fint og det slites mye fortere, puster mindre og er uglesett i kleskretser, for det er vel stort sett ulike former for plast disse stoffene er laget av.
    Bomull er kjøligere enn ull - men den slites raskere, og da varer plagget kortere.
    Lin er fint og av det eneste dresstoffet der det er innafor med skrukker. Typisk sommerplagg. Den irske linen regnes som den aller mest eksklusive.
    Så finnes det en rekke blandinger av ull, og lin, silke osv, det er helt greit - så lenge det er snakk om naturprodukt.
    En ordentlig gentlemans tråd!

    Må si meg riktig imponert over din kunskap og perfeksjon. Er en fryd å følge! Undres således over størrelsen på din garderobe og om den snart går tom.. -Hehe.

    Det du sier om norske menns klesvaner stemmer ganske bra. Har inntrykk av at mange kler på seg det som er rent og først i skapet/garderoben (om det i det hele tatt er kommet til skapet/garderoben) mens andre streber veldig og da gjerne som et følge i flokken..

    Nordmenn har ingen gentleman's kultur å vise tilbake til med tradisjoner sett i forhold til den britiske kulturen eller generelt europeisk. Nærmeste vi kommer er nickers og vadmel og at vår gode venn Hercule Poirot gikk på tv hver fredagskveld.
    Norske klesbutikker har gjengs over samme utvalg der du kan velge billig eller dyrt. Velger man dyrt er du med i hopen. Kvalitet er et relativt begrep. skredersøm er vel lite utbredt i Norge. -Hvis man ser bort i fra Thailandske dresser sydd på øyemål på ferie v.o.m.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.660
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En blir jo gjerne ansett som forfengelig og jålete om man går i dress til hverdags. For min del må jo folk kle seg akkurat som de vil - det være seg joggis, dress eller nudisten, for den del.

    Jeg er ikke typen som kler meg i dress til daglig - kun til fest, begravelser, konfirmasjon, bryllup osv. Jeg snoker nå innom tråden jevnlig, alikevel :)

    Johan-Kr
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for hyggelige ord.
    Norske menns kleskultur handler også om vår særskilte historie; vi har vært en fattig nasjon med liten grad av ulikhet innbyggerne i mellom. Det tror jeg er det mentale utgangspunktet for den norske likhetstanken, en del av det norske som jeg setter veldig pris på, og dets vrengbilde at vi ikke skal skille oss ut, tro vi er noe eller ha for mye selvtillit. Det er ikke like sjarmerende del av vår nasjonale identitet.
    Vi var underlagt fremmede makter i flere hundre år og kun nylig har vi fått selvstendighet, det har gjerne også lagt en demper på selvbevissthet og en naturlig stolthet over å være den en er.
    Fattigdom, få forskjeller mellom mennesker og stor grad av selvsensur tror jeg er den historiske forklaringen på menns dårlige kleskultur.

    Rikdommen kom seint til landet, og den sammenfalt i tid med en nedgang i håndverkstradisjoner. Svært få vet om arbeidet som er lagt ned i et plagg, og enda færre bryr seg, og nesten ingen er villig til å betale hva det koster.
    Jeg vet ikke om flere enn én som tilbyr skreddertjenester i Norge. Det er Michael T i Bergen (og Oslo), men klærne blir ikke sydd her. De lages i fabrikker i lavkostlandet Portugal. Det er ikke uvanlig, også mange av de dyre merkevarene som f eks Boss får laget flere av klærne sine i Polen og Tyrkia.

    Her hjemme er kunnskapen gått tapt - dessverre - og jeg har liten tro på at den kommer tilbake. Menn som vil ha skreddersydde klær drar enten til England eller Italia. Alt etter smak og behag - det er en del viktige forskjeller på hvordan de lager dressene i disse to landene.
    Noen får nok laget klærne i Tyskland, jeg vet det finnes skreddere der, og at de er påvirket av den britiske måten å lage klær på, men jeg har ikke oversikt over hvem eller hvor mye de tar for oppdraget.

    Jeg lever i eksil, og det er vanskelig å ta anstendige bilder for tida, men jeg kommer sterkt tilbake når oppussingen er ferdig. Hvis den blir ferdig, føles det mer som akkurat nå.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Et utsnitt av gårsdagens antrekk.

    P6070002.jpg

    P6070006.jpg



    Dress, bespoke i gabardin-vevning fra Whitcomb & Shaftesbury. Denne dressen har også en litt annerledes tilblivelseshistorie. Jeg hadde bestilt en jakke og en matchende bukse. Men da de kom, likte jeg ikke komboen - jakken var fin, buksene også - men ikke sammen. Det jeg så raskt var at buksene ville bli fine til en mørk blå-dress.

    Skjorten er MTM fra Turnbull & Asser, egentlig laget til en lys grå dress. Slipes og strømpene er fra CT. Skoene - som ikke kom med på bildet - er burgunder oxfords fra Allen Edmonds.
    PS er fra Metropolitan Museum of Art, New York.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jo det er mange land med sykultur og lavere prisnivå. Thailand, Vietnam og Tyrkia er eksempler. Selv har jeg kun gått til seriøs skredder i Vietnam. Rimelig godt fornøyd med en dress til 3K, (noen år siden) en frakk til 600 og et par silkeskjorter i samme stil. Men sett jeg hadde brukt et tilsvarende budgett der som kreves i London:

    Ville man da endt opp med noe dårligere eller bedre. Om man går til de aller beste der?
    Bedre ville jeg tro. Men det finnes selvsagt gode skreddere i Vietnam, også. Men det er vel ikke bare hype som gjør at Savile Row er verdenskjent. Det går med minst 50 timer håndarbeid pr dress iflg standarden.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn