I områder vi IKKE bor (Reisebrev fra et litt annet Tyskland)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Som tidligere sjømann forbinder jeg Tyskland i stor grad med Reeperbahn hamburg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reeperbahn

Ble faktisk tilbudt Tandberg stereo der nytt, langt billigere enn hva det kostet i Norge.

Ellers er det de lange kanaler som jeg minnes, der disse lange frakteferjene gikk lastet med stål og diverse.

( Disse kanaler er det en mengde av også i England og andre Europeiske land ).

Var innom bla. Oldenburg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oldenburg

og Elsfleth.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elsfleth

Traff mye rart i Hamburg bla en Tysker som viste seg å være gift med en Norsk kvinne, denne Tysker var en skipshandler og agent.

Har faktisk ennå mye Tysk reklame og adressekort liggende fra denne tiden.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter reisebloggen min, jeg:

Dett bildet viser "Ansgar- Haus" i Hannover. Ikke særlig imponerende fra utsiden, egentlig, men det har sin grunn at jeg viser det. Her bor nemlig svigersene. Felicitas, svigermor, er sterkt dement og bor på sykehjem her. Det spesielle er at Gerhard, svigerfar, som er 87 år gammel og en vennlig og pigg gammel gubbe, også har fått plass i en serviceleilighet i samme komplekset. Han steller seg selv, får servert middag i felles kantine, og greier seg selv ellers. Han kan besøke Felicitas så ofte han vil, og pleier å hente henne opp til leiligheten sin hver dag.
    Jeg vet ikke om liknende institusjoner i Norge.

Gerhard i finstasen på vei til 120- års lag (dvs, 60 + 60. Svoger og svigerinne feirer felles 60- års dag.)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke plage folk med mange festbilder, men kanskje det er interessant å se hvordan slikt foregår andre steder:

Velkomstdrink foran inngangen. Maria og noen venner av Reinhard.

Svoger Reinhard skjenker vin. Han er et- eller- annet i finansministeriet i Niedersachsen. Den karen som han skjenker vin til, som ser ut som en snill gammel onkel, er visst finansministeriets mest fryktede tvangsinndriver av gammel skattegjeld...Reinhard roste ham opp i skyene... ;D

Flott lokale: Parkschlösschen i Lehrte.

På disken sto en Nana: Niki de St. Phalle har hatt store utsmykningsoppdrag i og rundt Hannover. Den som gider, kan jo google henne.

Mye artig pynt i den restauranten:

Maten var et kapitel for seg. Temaet for kvelden var "Italiensk kjøkken for viderekomne"

Man forlater gartantert ikke en tysk 60- års dag sulten eller tørst!

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et siste bilde fra festen:

Jeg viser det fordi det viser tyskere i en for dem nesten ukjent og uhørt aktivitet. Reinhard og svigerinne Christa holder tale!
    Noe som er en helt kurant og selvfølgelig del av enhver rund dag i Norge er nesten ukjent i Tyskland. Her holdes det ingen taler, punktum! I beste fall ønskes det velkommen med en kjapp skål.

mvh

Edit: Christa er en myndig dame. Jeg takker alle tenkelige og utenkelige guder for at det er søsteren hennes jeg er gift med. Reinhard er en typisk tysk myndighetsperson, som utmerket godt vet hvordan man skal bjeffe en underordnet ned i støvlene. Praktisk anlagt er han ikke.
    Christa er "on the record" for å kalle ham både "Amtsarsch" og "Sesselfurzer". Kanskje Slartibastfast kan oversette. Jeg finner ingen egnede norske uttrykk. Heldigvis.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Festen var slutt relativt tidlig. Ungdommen dro videre på en annen fest, og de gamle startet hjemreisen rundt halv tolv.

Undertegnede og madammen tok inn på "Ansgar- Haus". Ikke bare går det an å la gamle ektepar få bo i samme bygg selv om en av dem er dement og den andre frisk, de har også gjesteleiligheter til leie for en billig penge (25 €/ natt) for folk som kommer langveisfra for å besøke slektninger.
    Jeg kunne sagt mye om det norske selvskrytet når det gjelder velferdssystemet vårt, men jeg skal la være.

Dagen etterpå hanket vi med oss Gerhard for å ta ham med til tkr Towers. Vi tok ICE fra Hannover til Berlin. Det gikk styggfort:

mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Dagen etterpå hanket vi med oss Gerhard for å ta ham med til tkr Towers. Vi tok ICE fra Hannover til Berlin. Det gikk styggfort:

mvh
    Omtrent som når jeg kjører Merca på Autobahn. Har i hvert fall hatt konstantfartholderen på 230. ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    tkr skrev:

mvh
    Omtrent som når jeg kjører Merca på Autobahn. Har i hvert fall hatt konstantfartholderen på 230. ;)

Du vinner. Min slitne, gamle Audi A4 feiger ut rundt 210. :)

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.218
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    Jeg måtte gi meg tidligere. :-[

Fruen "feiget ut" da vi passerte 180, og på 189 var det et spørsmål om å lette på gassen eller forberede skilssmisse! Så nå ( foreløpig ;D ) har jeg 189kmt som max hastighet på GPSn. :-\

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Maria hadde dødsfall i familien, og vi måtte dra til Hannover i en begravelse. Vi gjorde det beste ut av det, og hadde en hel dag i Berlin på tilbaketuren. En fascinerende by i førjulstiden! KaDeWe i juleshoppetiden må bare sees for å tro det...

Ellers tanket vi litt kultur, og tilbragte en ettermiddag på Museumsinsel- Både Alte Staatsgallerie og Bode- Museum kan anbefales- Tintoretto, Tizian, El Greco, Caspar David Fiedrich, og en flott samling malerier fra det nittende århundre- Max Liebermann, Fritz v. Uhde, "the usual suspects"= Monet, Manet, Pisarro, Renoir, Van Gogh, osv,osv.
    Litt morsomt var det å se to små malerier "Von der Fischerei Solsvig auf der Insel Store Sartoröe drei Meilen von Bergen" - altså fra Solsvik på Sotra. Nesten hjemme. ;D

Etterpå var vi på adventskonsert med Singakademie Berlin. Et kor på rundt 60-70 medlemmer;

Settingen var det heller ingenting å si noe på: Nikolaikirche like bak Alexanderplatz:

Ingen forkleinelse for Bergen Domkantori og Domkirken, men dette var et par nummer større.

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.300
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Flotte bilder. Fint å se reisebrev med noe annet enn dønn kjedelige bokser og dyre ledninger.

Kjørte gjennom Tyskland i sommer. Fin tur med få bilder.

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Kjempefin tråd :)

Jeg kjørte også igjennom Tyskland i sommer..på en litt spesiell måte...vi var flere Citroën 2CV som kjørte sammen fra Norge til 2CV verdenstreff Salbris i Frankrike..

Vi kjørte bare på landeveier..ikke autobahn...en fantastisk tur!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, C Alshus og Vapor!

Prøver etter fattig evne å vise at Tyskland er mye mer enn bare Autobahn og Reeperbahn.....

@Vapor: Høres ut som en kjempefin tur! :D

mvh

M

Morpheus

Gjest
    Kudos til trådstarter for en intim og anderledes tråd :). Kjekt å se at Tyskland evner å ta vare på de eldre og ivareta deres stolthet når "vintermørket" nærmer seg.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Morsom tråd, la den gjerne bli lenger!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, Morpheus, Ambings!

Jeg skal forsøke å holde denne tråden oppdatert når jeg finner noe interessant å melde.

Til sommeren planlegger vi tur til festspillene i Mecklenburg- Vorpommern, og muligens en svipptur ned til Dresden og Leipzig. Vi får se....

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Plutoniumsfantastico tråd! håper det kommer mere tkr :D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.713
    Jeg er i Tyskland flere ganger i året,
    så jeg syndes dette er en fin tråd.
    Kjenner meg igjen!

;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    totte var også i berlin denne helgen, fra torsdag til søndag. Utmerket by, utmerket kost. Smalt på snaue 3 kg på 4 dager. Vel blåst.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, Slomo, Finger!

@totte: Trådstarter får ølvom bare av å se en Hansa- bil kjøre forbi, men 3 kg på 4 dager er formidabelt. Vel blåst!

mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Fin tråd, i beste tkr-stil.

Og fine bilder.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, Delle!

Skal forsøke å vedlikehold den i ny og ne...fikk forresten spørsmål om jeg virkelig ville poste noe her, det var gått 240 (?) dager eller noe sånt siden siste posting. Ville det, da.... :)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forberedelsene besto bl.a. i

1) Hogge ned et mål med gammel granskog og omgjøre den til ved.

2) Kjøpe 40m*3 med flis

3) Leie et anleggsfirma med shovel, og stubbekutter til å bulldose området flatt etter å ha ha fliset opp alle stubbene.

4) Planere området, kjøre på noen lastebillass med sand og fordele flis utover ialt 2 store sirkustelt.

Deutsche Gründlichkeit på sitt beste!

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke kjede med en masse bilder fra festen, men vertsparet kastet ut de siste kl. 0800 om morgenen. Da var tkr og madammen forlengst i seng etter å ha spasert hjem i beksvart mørke og minusgrader. Fy f*** så mørkt det var. I Marwede blir gatelyset slått av kl. 24, og stedet ligger midt inne i skauen.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har litt problemer med å laste opp, men ovenfra og ned:
    Madammen
    Sølvbrudeparet. Klaus i sirkusdirektørhabitt
    Livemusikken sluttet kl 0430
    Det sto biler parat til å kjøre gjestene hjem fra kl 0100 og utover. Dessverre hadde de gitt seg da vi famlet oss hjemover.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Siste bilder for i kveld:

Sirkusteltet fra røde-løper-siden.

Det var jævlig kaldt midt inne i skauen i Lüneburger Heide, og det gikk med over 300 liter paraffin på festen for å holde teltet varmt

Toalettvogn var der også. Den hadde en utpreget slagside, så utpå kvelden ble det en utfordring for mange å treffe riktig.... ;D

Nok for i kveld. Vi hadde det skikkelig moro den kvelden. Dagen etterpå var noe mer ruglete, men begynte med frokost i sirkusteltet for slekt og venner.

mvh

Edit: Det er litt komplisert å forklare mitt slektskapsforhold til Anne og Klaus. Jeg kaller dem for min fillesvoger/svigerinne, iom. at de egentlig er madammens eks-svoger og -svigerinne. Morsomme og snille mennesker, iallfall!

Vedlegg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    24
    tkr skrev:
    Ludo skrev:
    tkr skrev:
    Ratzeputz er et brennevin som produseres i Celle. Fritt oversatt betyr navnet "svelgrenser". En slags brennevinens svar på Plumbo, m.a.o. Ja, jeg har drukket den, og nei, den anbefales ikke i store mengder......
    Hehehe, det bringer frem minner... Det kurerer jo alt!! Ratzeputz ble introdusert for familien sist jeg var i Celle, til stor glede for min mor... :)
    Hvis mor din setter pris på Ratzeputz, må hun ha hår både på brøstet og på ryggen! Ratzeputz skal drikkes bart, og holder vel rundt 60%. Var hun marinejeger før hun ble gift?

Hyggelig tråd :)

Du får Ratzeputz på baren Internasjonalen på Youngstorvet og på Lompa (Olympen).

Fra spøk til alvor: Jeg har konsumert en del Ratzeputz, og en typisk damedrink er det ikke! Smaker omtrent som oppspritet Jägermeister med Tabascosaus....

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.300
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Denne tråden er en definitiv berikelse for forumet.

Takk og god natt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    MARWEDE

150 innbyggere stor, ligger midt inne i skogen ca. 30 minutters kjøring fra Celle

En vei fører inn, 3 skogsveier fører ut. Herfra er det 5 Km til nærmeste Bundesstrasse, noe som betyr at det er så langt man kan komme fra folkeskikken i et så tett befolket land som Tyskland.

Idyllisk? Javisst! Typisk for hele området er svære og solid byggede gårder, alle sammen med kryssede hestehoder i gavlene, og innskrifter hogd inn i den tverrgående bjelken over inngangen. Innskriften på fotoet lyder: "Herre, bevar oss fra krig og brann"

mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Severdigheter er det littegrann verre med....Har man flanert forbi den gamle mølleruinen og sett skulpturen i vannet, er det ikke så mye å se på...

Rent vann er det jo her. Elven, som heter Lutter, var full av ørret

...Men kanskje vi finner noe likevel?

mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jorden her i Lüneburger Heide er skrinn og sandholdig. Så mye er det ikke å få ut av den, men bøndene her har vært og er fortsatt svært velhavende. Grunnen? Skog!

Bildet er fra det huset vi bodde i, leid for anledningen. Eikedragerne i taket var nesten 40 cm. brede!

...Og da trenger man jo en sag?

mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Saga er fra 1926. Har stått på 2 andre steder før den kom hit, først dampdreven, så elektrisk. Nå blir den drevet av en diesel, en forhenværende skurtreskermotor.

Strømnettet i Marwede ville tålt å drive den, vi snakker om ca 3 KW. Problemet er oppstarten. Det er et digert svinghjul på den som står i kjelleren. Diameter på godt og vel 2 m. Før svingjulet var opp i fart, brukte elektromotoren 30 KW. Noe som ville ha tatt ut strømmen i hele Marwede.

En ser litt av svinghjulet helt i venstre hjørne av bildet.

Det er ikke akkurat dvergbjørk som sages opp her.

Ikke her heller. Fillesvoger Klaus har tinget en skive av denne eika til hagebord.

mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På tide å oppdatere denne tråden, etter å ha kjørt Øst-Tyskland på langs fra østersjøen til den tsjekkiske grensen og tilbake igjen.

Marias datter, Johanna, bor og jobber i Berlin. Vi startet derfor turen med en reise til skogene og sjøene like øst for Berlin, hvor samboeren til Johanna stammer ifra. Det var ingen mangel på rimelige "Ferienwohnungen", og vi endte opp i en gammel villa i Grünheide. Området har i alle år vært ferie- og utfluktssted for berlinerne, som bygget mange flotte Jugendstilvillaer i området:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ett av formålene var vel i grunn å treffe foreldrene til Johannas samboer, Robert, som har en liten "Datsche" i området. En nesten norsk hytte med ett mål tomt og enkel innredning. Det var varmt i været og sol, så både tkr og Madammen fikk et forfriskende morgenbad i en innsjø med klart og rent vann:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi befinner oss i det gamle DDR, hvor ting går litt annerledes enn i Forbundsrepublikken. Den gamle skikken med å gi folk tilnavn eksisterer her ennå, så la meg presentere Mutti, Hanni, Manni og Gerdi, eller litt mer formelt, Angelika, Johanna Robert og Gerhard:

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn