I områder vi IKKE bor (Reisebrev fra et litt annet Tyskland)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og for å vise at jeg mente alvor, et Caspar David Friedrich- øyeblikk derifra. Vi gikk deler av det som kalles "Der Malerweg", vel ikke helt uten grunn:

Vedlegg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.105
    Hvordan det er eller ikke er- Frauenkirche er haka-ned-på-brystet, tårer-i-øynene, pusten-vekk vakker!

Anbefales for alle! Kom dere ned til Dresden og se den!

mvh
    Mista nesten pusten av orgelet J.S.Bach inne i Frauenkirche.
    Kan levende forestille meg akustikken der, og Tocata & Fuge i D-moll er satt opp på ønskelisten i det jeg kommer inn i kirken.
    Dresden er ført opp på "besøkslisten".
    Kan ellersmessig anbefale en tur innom gamlebyen i Munchen også om dere ikke har vært der.
    Da henter jeg litt chips og en øl, og venter på neste bilde tkr :cool:

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.105
    Ratzeputz er et brennevin som produseres i Celle. Fritt oversatt betyr navnet "svelgrenser". En slags brennevinens svar på Plumbo, m.a.o. Ja, jeg har drukket den, og nei, den anbefales ikke i store mengder......

Lüttje Lage er en niedersachsisk spesialitet. En slags tokomponentsdrink, hvor komponentene henholdsvis er øl og kornbrennevin. De to komponentene kommer i hvert sitt glass, ett med og ett uten stett. Trikset er å holde begge glasene i samme hånd og deretter helle kornbrennevinet ned i ølstrålen mens man drikker hele sulamitten på styrten. Til denne øvelsen får man utdelt en diger smekke. Den trengs. Denne drikken kvalifiserer til skikkelig flatfyll. Tro meg. Been there, done that. :eek:

mvh
    Ratzeputz er vel "by far" noe av det jævligste som har passert min gane. Den holder 58%, og er basert på ingefær.
    Jeg fikk følelsen av at tunga krøllet seg motsatt vei av vanlig, samt at tærne krøllet seg oppover i ren forfjamselse.
    Det tok 5 minutter å få igjen vett og forstand etter inntaket.

Som en god nummer 2 over udrikkelig ildvann kommer Munchen snapsen Obstler som smaker en blanding av lynol og symaskinolje :p

Luttjè Lagè ekvivalent her oppe på berget blir vel en god akevitt/juleøl flatfyll :rolleyes:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan det er eller ikke er- Frauenkirche er haka-ned-på-brystet, tårer-i-øynene, pusten-vekk vakker!

Anbefales for alle! Kom dere ned til Dresden og se den!

mvh
    Mista nesten pusten av orgelet J.S.Bach inne i Frauenkirche.
    Kan levende forestille meg akustikken der, og Tocata 6 Fuge i D-moll er satt opp på ønskelisten i det jeg kommer inn i kirken.
    Dresden er ført opp på "besøkslisten".
    Kan ellersmessig anbefale en tur innom gamlebyen i Munchen også om dere ikke har vært der.
    Da henter jeg litt chips og en øl, og venter på neste bilde tkr :cool:
    Jaja, får vel fortsette litt til, da.

Har pussig nok ikke vært i München på snart 30 år! Det er så lenge siden at jeg knapt kan huske det. Har den på min besøksliste, omenn ikke til Oktoberfest, som bli litt for heftig for en eldre herre.

Vi forlot Bad Schandau etter to overnattinger der. Egentlig hadde vi tenkt oss til Leipzig, men vi valgte heller å følge Elben nordover. Istedenfor å rase nordover på Autobahn, fulgte vi småveier langs elven. Et pat timers kjøring nordover brakte oss fra trange daler ut til de vide elveslettene i Sachsen- Anhalt. Fascinerende landskap!

På vår vei krysset vi Elben flere ganger, men bare en gang i motorløs kabelferge:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ratzeputz er vel "by far" noe av det jævligste som har passert min gane. Den holder 58%, og er basert på ingefær.
    Jeg fikk følelsen av at tunga krøllet seg motsatt vei av vanlig, samt at tærne krøllet seg oppover i ren forfjamselse.

Som en god nummer 2 over udrikkelig ildvann kommer Munchen snapsen Obstler som smaker en blanding av lynol og symaskinolje :p

Luttjè Lagè ekvivalent her oppe på berget blir vel en god akevitt/juleøl flatfyll :rolleyes:
    Vel, Lüttje Lage ligger i den kategorien, eller "Beer and Chaser" som den kalles i USA, men mengdeforholdene blir litt forskjellige. Lüttje Lage er 2 cl. snaps på 10 cl. øl, eller en desiliter brennevin på halvliteren med øl......en nesten garantert oppskrift på hukommelsestap, motorikkutfall og åndedrettsdepresjon. Et godt råd: Ikke drikk Lüttje Lage hvis du har noen som helst planer for neste dag!

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nok av alkoholholdige digresjoner. Vi fulgte Elben opp slettelandet nesten til grensen mellom Sachsen-Anhalt og Brandenburg. Vi ville se en berømt dør:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...I denne døren er det skrevet inn 95 teser i bronse. Det er døren i Schlosskirche hvor Martin Luther hengte dem opp. (På latin, forresten! Litt merkelig at en mann som oversatte bibelen til tysk for at alle skulle forstå den, skrev akkurat dette på latin, synes jeg).

Vi ga avkall på Leipzig for å dra til byen hvor martin Luther prekte og underviste i 35 år, Wittenberg.

Hvorfor? Fordi vi hadde anledningen, var nysgjerrige, og hadde fått nok av overdådig barokk og eventyrlandskap, kanskje.

Vedlegg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ein` feste Burg ist unser Gott = Vår gud han er så fast en borg er inskripsjonen i kirketårnet til Schlosskirche.

Det var nytt for meg at Thomas Müntzer, prest og anfører i de store bondeopprørene i Tyskland, hadde studert teologi under Martin Luther i Wittenberg. Han ble ikke gammel. Ble henrettet, mener jeg å huske. Skiltet henger på veggen i det huset hvor han bodde.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Stimulerende tråd. Tyskland byr på mange herlige opplevelser. Det var flott å se igjen Dresden!

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.105

Vel, Lüttje Lage ligger i den kategorien, eller "Beer and Chaser" som den kalles i USA, men mengdeforholdene blir litt forskjellige. Lüttje Lage er 2 cl. snaps på 10 cl. øl, eller en desiliter brennevin på halvliteren med øl......en nesten garantert oppskrift på hukommelsestap, motorikkutfall og åndedrettsdepresjon. Et godt råd: Ikke drikk Lüttje Lage hvis du har noen som helst planer for neste dag!

mvh
    Melding mottatt tkr, og "point taken".
    Dette skal jeg holde meg unna.
    Det får holde med et og annet arbeidsuhell rundt juletider :rolleyes:

Avstår videre alkohol digresjoner, og går over i billednyelsesmodus.
    Det ser ut for å ha vært en artig liten ferjetur.
    Atter en gang - koser meg veldig med tråden din tkr.
    God tur videre.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Stimulerende tråd. Tyskland byr på mange herlige opplevelser. Det var flott å se igjen Dresden!
    Takk for det, Vreden, jeg er fremdeles gledelig overrasket over at denne tråden faller så godt i smak hos så mange!

mvh

reisebrev er alltid velkomne. Har foreslått en et eget reiseunderforum for tips til plate og hifisjapper med muligheten for utsvevende tilleggsposting av ymse slag, men nei da.

Ser jo ut til at gutta med høytalerbandasje rundt øra har en viss suksess, trass i en viss motvillighet i systemet tidligere. Tror det samme kunne vært tingen for reisebrev som sagt. Nordmenn flest er jo ute og flyr "hele tida"

Fortsett det gode arbeide. Tråden leses med stor interesse herifra.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Die Wende:

I Tyskland vet alle hva som menes med det: Sammenbruddet av DDR- staten og integreringen av den tidligere Tyske Demokratiske Republikken i Forbundsrepublikken Tyskland.

Omveltningene i det tidligere DDR har vært monumentale, både på godt og vondt. Jeg har ikke tenkt å gå innpå politikken, det føler jeg meg ikke kompetent til. På gateplan synes de fleste å savne det enestående sosiale samholdet som eksisterte, men ser samtidig at de har fått et materielt uendelig mye bedre liv.

De aller fleste vi snakket med på vår reise hadde et eller annet å fortelle om den fredelige revolusjonen i 1989, ihvertfall de som var 20 år og eldre den gangen. Vår guide i Dresden snakket om den "andre raseringen av Dresden", nemlig om hvordan sosialitisk byplanlegging hadde rasert mye av det som var igjen av gammel bebyggelse og gamle gateløp.

Som illustrasjon et par bildet tatt fra toppen av Frauenkirche. Det er ikke vanskelig å kjenne igjen den "sosialistiske arkitekturen" so omgir bykjernen:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I Wittenberg var det litt annerledes. Der hadde penge- og materialmangel under sosialismen ført til at uvurderlige deler av bygningsmassen langsomt råtnet på rot. Lucas Cranachs malerverksted/atelier lå også i hovedgaten i Wittenberg. De neste to blidene viser gårdsplassen i hhv. 1990 og 2012:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Til venstre i kveldens siste bilde ser vi rådhuset i Wittenberg. Vår guide (Ja, vi er kommet til at det nesten alltid lønner seg å ta en guide. Man får med seg så mye mer på så mye kortere tid), rundt 45 år gammel, fortalte at det i 1989 hadde vært demonstrasjoner på rådhusplassen hver eneste dag, med over 10 000 deltakere.

Den "demokratisk" valgte borgermesteren ( som om de hadde noe valg!) hadde holdt et forsvarstale for sosialismen og DDR- systemet foran demonstrantene, hvorpå en av folket hadde gått opp på podiet og skreket mot borgermesteren "Hör doch auf! Ich kann den Scheiss nicht mehr hören!" ( Slutt! Jeg orker ikke høre mer på den skitpraten!) og sparket borgermesteren i ræva og ned av podiet.

Borgermesteren, som trakk seg dagen etter, anmeldte mannen for vold mot offentlig tjenestemann, men ingen av de 10 000 vitnene hadde sett noe.....:cool:

Når man ser på fotoet fra 1990, og trygt kan gå utifra at hele landet så tilsvarende ut, er det innlysende at gjenoppbyggingen av DDR har kostet ubeskrivelig mye penger. Daværende forbundskansler, Helmut Kohl, lovte blomstrende landskaper ("Blühende Landschaften") i sin euforiske tale etter gjenforeningen av Tyskland. Disse koster f. eks. min svoger Jürgen, som vesttysker, en ekstraskatt, "Solidaritätszuschlag" på ca. 100€ i måneden den dag i dag!

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Det motiverer virkelig til å poste mer.

mvh tkr

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    43
    Hei!

Fine bilder tkr. tyskland har mange ukjente perler.
    Hadde du sagt du var i Muenchen for 40 år siden og husket lite fra det kunne jeg kanskje frisket på hukommelsen din.
    Det er rart det er så lenge siden?

Mvh Knut

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

Fine bilder tkr. tyskland har mange ukjente perler.
    Hadde du sagt du var i Muenchen for 40 år siden og husket lite fra det kunne jeg kanskje frisket på hukommelsen din.
    Det er rart det er så lenge siden?

Mvh Knut

Dæven, du har rett.

Det er faktisk nøyaktig 40 år siden vi var i München. Skremmende, blir litt engstelig nå!

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nuvel. Nok om det. Før vi drar videre, et siste bilde fra Wittenberg.

Martin Luthers hus, hvor han, en frafallen munk, levde i giftermål med sin frafalne nonne, Katharina von Bora. Huset var opprinnelig det klosteret hvor Martin Luther hadde bodd.

Dengang lå huset helt i utkanten av Wittenberg, og den Lutherske husholdningen, som besto av opptil 40 mennesker hadde både kjøkkenhage, jorder og beiteland.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Wittenberg. Jeg skyter inn at i "Hamlet" er prinsen, Horatio, Rosenkrantz og Guildenstern elever ved universitetet i Wittenberg ...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mursteinsgotikkens by

VI HADDE GYLDIG GRUNN TIL Å BESØKE WISMAR.

Mer om det senere.

De gamle hansabyene ved Østersjøen ligger som perler på en snor: Lübeck, Schwerin, Wismar, Rostock, Stralsund, Greifswald......vi får vel ta med Danzig (Gdansk) Königsberg (Kaliningrad) og Riga også, for fullstendighetens skyld.

Lübeck er storesøsteren her, og Wismar minner forbausende mye om Lübeck, men bare i mindre målestokk.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Beste tråden på HFS med god margin. Nå hadde jeg en 5 siders gottepose å fryde meg med. Tusen takk og håper på mer

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Men det har vært litt hektiske dager. Nå er vinterveden i hus, og en kvart hjort henger til mørning i vedboden.

Vi fortsetter litt.

Det tyske uttrykket er "Backsteingothik".

St. Georgen er fremdeles under oppbygging. Den ble nesten fullstendig ødelagt av allierte bombetokt i 1945.

St. Nikolaien er vakker! Morsomt med St. Nikolaien er at man bokstavelig går over lik. Hele kirkegulvet er dekket med gravsteiner.....

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Men vi var ikke i Wismar bare for å se på vakre kirker, drikke øl og spise nyrøkt kveite i den gamle havnen eller nyte atmosfæren. Det som brakte oss til Wismar, var dette:

Schloss Bothmer.

mvh

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Die Wende:

I Tyskland vet alle hva som menes med det: Sammenbruddet av DDR- staten og integreringen av den tidligere Tyske Demokratiske Republikken i Forbundsrepublikken Tyskland.

Omveltningene i det tidligere DDR har vært monumentale, både på godt og vondt. Jeg har ikke tenkt å gå innpå politikken, det føler jeg meg ikke kompetent til. På gateplan synes de fleste å savne det enestående sosiale samholdet som eksisterte, men ser samtidig at de har fått et materielt uendelig mye bedre liv.

De aller fleste vi snakket med på vår reise hadde et eller annet å fortelle om den fredelige revolusjonen i 1989, ihvertfall de som var 20 år og eldre den gangen. Vår guide i Dresden snakket om den "andre raseringen av Dresden", nemlig om hvordan sosialitisk byplanlegging hadde rasert mye av det som var igjen av gammel bebyggelse og gamle gateløp.

Som illustrasjon et par bildet tatt fra toppen av Frauenkirche. Det er ikke vanskelig å kjenne igjen den "sosialistiske arkitekturen" so omgir bykjernen:

den "sosialistiske arkitekturen"

Det bildet minner mistenkelig om Oslo.......
    Forøvrig, HFS' beste tråd for tiden!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Die Wende:

den "sosialistiske arkitekturen"

Det bildet minner mistenkelig om Oslo.......
    Forøvrig, HFS' beste tråd for tiden!
    Måtte bla tibake og kikke. Du har faktisk rett!

Takk for rosen, forresten.:)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    [h=1]Orchester Das MDR SINFONIEORCHESTER[/h] Das älteste Radio-Orchester Deutschlands präsentiert sich heute als eines der lebendigsten und innovativsten Ensembles seiner Art in Europa. Neben der alltäglichen Präsenz im Hörfunk und im Fernsehen stellt sich das Orchester nicht nur der Herausforderung, perfekte Aufnahmen zu produzieren. Das Ensemble hält auch mit einer Vielzahl von Konzerten sowie Kinder- und Jugendprojekten engen Kontakt zu Jung und Alt, wodurch es gelingt, immer wieder neues Publikum für Musik zu begeistern.

Sachsen, Sachsen-Anhalt und Thüringen, die Heimat des Sinfonieorchesters, gehört zu den wenigen Regionen weltweit, deren Musiklandschaft über Jahrhunderte hinweg durch zahlreiche berühmte Komponisten wie Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn Bartholdy, Richard Wagner, Robert Schumann, Franz Liszt oder Kurt Weill geprägt wurde. Durch das MDR SINFONIEORCHESTER wird diese reiche Tradition in einem Repertoire gepflegt und weitergeführt, das auch neueste Musik mit einbezieht und Genre übergreifende Experimente wie die Dresden Soul Symphony, ein Projekt für DJ und Orchester oder aktuelle Filmmusik umfasst.

[h=2]Botschafter Mitteldeutschlands[/h] Weltweit zu hören ist das Orchester über die Europäische Rundfunkunion (EBU/UER), zahlreiche - auch preisgekrönte - Tonträger, bei Tourneereisen sowie Gastspielen. Damit übernimmt es die Funktion als musikalischer Botschafter Mitteldeutschlands.

Chefdirigent ist mit der Spielzeit 2012/13 der international erfolgreiche Kristjan Järvi. Er hat damit die Nachfolge in einer illustren Reihe von Persönlichkeiten wie Hermann Abendroth, Herbert Kegel, Wolf-Dieter Hauschild, Fabio Luisi und Jun Märkl angetreten.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sa. 25.08.2012, 18:00

Romantische Sommernacht
    mit dem MDR Sinfonieorchester und Viviane Hagner
    Klütz, Park von Schloss Bothmer (Open Air)
    Details
    ab 15:00 Uhr Picknick im Park
    18:00 Uhr Konzert mit zwei Pausen

A. Dvořák: Slawische Tänzeop. 46 und 72 (Auswahl)
    B. Bartók: Rumänische Volkstänze Sz 56
    G. Enescu: Rumänische Rhapsodie op. 11/1
    M. Bruch: Schottische Fantasie Es-Dur für Violine und Orchester op. 46
    J. Brahms: 1 or 2 Slavonic Dances OR Berlioz : Rakoczy
    Z. Kodály: Tänze aus Galánta

Eine laue Sommernacht, funkelnde Sterne, karierte Picknickdecken und fantastisch reiner Geigenklang: All das auf einmal bekommen Sie nur in Klütz beim großen Open Air! Gemeinsam mit unserer Preisträgerin Viviane Hagner präsentieren Ihnen Gilbert Varga und das MDR Sinfonieorchester große Romantik im verwunschenen Schlosspark: Auf dem Programm stehen nicht nur Bruchs Schottische Fantasie, sondern auch Werke von Dvořák und Tschaikowski. Machen Sie es sich also auf Ihrer Picknickdecke gemütlich und genießen Sie die „Romantische Sommernacht“ auf Schloss Bothmer – natürlich mit großem Feuerwerk-Finale!

Hansano-Kinderbetreuung

Konzert von Mercedes-Benz

Mit freundlicher Unterstützung der J. J. Darboven GmbH & Co. KG, der Sparkasse Mecklenburg-Nordwest, des Steigenberger Hotel Stadt Hamburg in Wismar sowie des Landkreises Nordwestmecklenburg
    Künstler: MDR Sinfonieorchester
    Viviane HagnerVioline, Preisträgerin in Residence 2009

Gilbert VargaLeitung

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke romantikken min favorittgenre, men konserten var riktig bra. Særlig moro var det da PAen utviklet er kraftig brum og måtte slås av. Da fikk tkr og madammen oppleve hva slags trøkk et 80- manns symfoniorkester kunne utvikle utendørs....Formidabelt!

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Keiser Wilhelms badebyer

Før jeg gir meg i denne tråden, ønsker jeg å vise dere ett (egentlig tre) sted til:

På øyen Usedom, helt på polskegrensen ligger Ahlbek, Heringsdorf og Bansin, også kjent som de tyske keisernes badebyer. Det fantes også en fjerde, Swinemünde, som nå heter Swinuiscje og ligger i Polen...

På slutten av det nittende århundre lå de mindre enn en halv dags togreise fra Berlin, og dette var de kondisjonertes sommerparadis, ikke så ulikt Monaco og Marbella i dag.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Både de heltmodige russiske okkupasjonsstyrkene (de rev opp hele jernbanestrekningen og tok med seg alt- skinner, sviller, penser, signalanlegg som krigsreparasjon!) og SED- regimet (de eksproprierte absolutt alle hotellene og overlot dem til DGB som tilsvarte LO i DDR som arbeiderferiesteder) gjorde sitt ytterste for å sørge for at alle badestedene bare var en skygge av seg selv i 1989.

I dag er de på nytt blitt mondene feriesteder for Berlinere, og er reparert tilbake til sin opprinnelige glans:

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.611
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok at en blogg hadde vært passende plattform for en utlegning av en slik størrelse /lengde.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn