rock
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.09.2009
- Antall liker
- 310
Joda hvis en bruker håndsnøre eller stang, men bruker en gangvad eller Kveite/Breiflabbgarn så har hastighet ingen betydning.Å fare på kveiteplassen min tek om lag ein time dersom båten er god for 18 mil. Så om du reiser med 9 mils fart, får du to timar mindre fisketid. Så må du drikke meir kaffi undervegs. Då må du også ofre effektiv fisketid til pissing.
Ein båt bør kunne flytte seg med minimum 14 - 15 mils fart i mitt distrikt. Dei som absolutt vil tøffe, kan alltids slakke opp gassen.
Hadde sjølv ein ferietur som 17-åring med snekke inn Nordfjorden. 6 mils fart. Brukte to døgn til Stryn. Rett nok brukte vi berre 30 liter diesel på heile turen (Tihestars Buck), men det var litt langt mellom høgdepunkta.....
Får bare starte litt før.
Har hatt og har hurtiggående båt, tidligere som gikk over 30 knop
Greit for å komme seg raskt frem, men må være mye mere oppmersom i ukjent farvann og grundt farvann med sluer og grunner.
Enda værre blir det å bruke disse hurtiggående i mørket.
Fisk blir det alltids, synes selve turen er det fineste jeg, ser jeg noe på land ett sted så må jeg opp å se hva vinterstormene har dratt i land.
Er en rekke større cabincruisere i nærheten.
Koster en formue med båtplass og sikkert enda mere sørafor.
Noen blir brukt 1 - 5 ganger pr. sommer - andre ligger hele sommeren fortøyd til båtplassen og brukes som hytte om sommeren.
Kanskje avhengig av noenlunde slip for oppsett og kanskje lagringsplass vinterstid.
Da får 1000,- kronene føtter å gå på.
Sist redigert: