I ståvo åt Townes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg den boksen jeg også, men da tror jeg at det må lyges endel på prisen ovenfor samboern ;)
    Har nettopp fått tilkjørt og planert ut 300 m3 med stein utenfor garasjen så det har gjort sitt innhogg i budsjettet kan du si.
    Been there, done that :cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.147
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå ble jeg nærmest letta.
    Fins vel ikke noe som er særlig mer fornuftig og bruke penger på.

Jeg har de fleste remastrede på Cd, men tror nok at manha dette på schallplatten ja.:)

Jeg er særlig fornøyd med siste cd -utgave av Abbey Road,man hører godt dvs mye bedre at macca er habil på bass f.eks ... Nesten så Ringo kan synge og boblene bobler over på Octopussys Garden! (jeg vet det ikke heter det, men artig ord da gitt!)
    Heftig begeistret, og koser meg ved tanken på vinylutgaven.

Til lykke!

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Italiensk ... rørforsterker ... eller høyttalere?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jaua H.R.

Helgens test falt i smak nok i alle fall, til at det var tid for et skifte av interiør i stova. Smøysa syns de var bedre (fordi de var mindre).

Det ble noe billig og ukjent rask, men vi likte det vi hørte. De spiller betydelig bedre enn de som nå må forvises til boden inntil videre.
    Disse heter Artesuono MA 1.1, og det var et tips her inne som fikk meg til å sjekke de ut. Det var enkelt å få til testing, siden selgeren må regnes som nabo, i alle fall i global målestokk

Noen foreløpige pros and cons:

+ Vokal er mye bedre. Utrolig mye bedre rett og slett. Trolig det som var ustlagsgivende
    + Det spiller mer "lutfig og åpent" - et større lydbilde enn de forrige.
    + Lyden oppleves som klarere. I mangel på fornuftige hifi-uttrykk, så kaller eg det "klarere"
    + Bassen er "finere" og mindre "rumle"aktig. Kanskje mer stram eller noe sånt? Hakke peil eg :)
    + Prisen

- Det er et herk å finne stativer som passer de, har lånt noen inntil videre - men dette blir midlertidig
    - Sweet spot virker å være veldig avgrenset, en god del bass forsvinner dersom eg bøyer meg fremmover i soffan. Når eg lener meg helt bak låter det mye bedre. Heldigvis er det best den veien
    - Egentlig det samme som over, det kan hende det blir litt for lite bass når eg skal høre på Scooter.

De blir i alle fall stående her inntil vi flytter, så får vi se om de takler et rom som er ca dobbelt så stort. Kanskje det må til noe tyngre skyts da :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk!

Fornøyd med at eg fikk et såpass løft med såpass lite peng.
    Spenningen blir til neste høst, da faller de nok kanskje i fisk, men inntil videre er det good potatoes.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Som Giorgio Armani sa: en dum kvinne i en vakker kjole er likevel en dum kvinne.
    Jeg sier at hun har i alle fall på seg en vakker kjole.

Uansett, gratulerer med anskaffelsen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, de er jo fine også, selv om det nesten blir irrelevant for deg..?.:)

Du får lære deg å skrive innlegg, liggende i sofaen.
    Hvis du ikke kan det fra før av da.
    Du er jo ikke feit nok til å sette ei nettfjøl opp på kant mellom to valker, slik som en kamerat av meg gjør....;)

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Gratulerer med nyanskaffelsen, så jo riktig så konevennlige ut de der og hvis lyden er bedre også er det jo vinn vinn.:)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ser fine ut, hvem selger disse? Minnes det navnet der fra carhifi-dagene

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @hifiguru
    Aner faktisk ikkje kem som selger de her på berget. Ingen kanskje? Slik eg forsto det på selger, så er dette et slags datterselskap av noe som heter RCF (som retter seg mot "profejsonelle" høyttalermarkeder - ka enn det er), som ba dette datterselskapet om å lage en høyttaler for hifimarkedet. Godt mulig de lager bilstereo også, men tror disse blir overkill i stasjonsvogna vår ;)

@Ørnbjørn
    HifiTownes tog ein HifiRobban. Tror eg må kjøre noe seriøs testing med noe mono men og the mummies i kveld.

@Bent
    De er konevennlige, fordi de er mindre enn de forrige :)

@united
    Er ikkje feit nok ennå, men jobber med saken

@dag
    Foretrekker kvinner dumme og uten klær. Det er definitivt beste komboen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Gøy med noe nytt. Gratulerer med blanke fine høytalere.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det fozzy. De skal i alle fall stå i ett år. Kanskje lengre. Det viktigste er at smøysa er fornøyd :cool:

Må bare finne noen stativer som er enda mer stabile enn de eg har nå. Det er faktisk mulig å skubbe skiten over ende om du virkelig går inn for det. Og med drolten i hus, kan man aldri vite ka han finne på i et psykotisk øyeblikk.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.147
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer m nye høyttalere.
    Spennende med et merke som ikke "alle"har.
    Ser pene ut.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Grattis med nye høytalere!!! får håpe ikke Scooterlyttingen (som du er så avhengig av før leggetid) ikke er ødelagt for deg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Godt å se at hifisjuka lever i fuzzlaget, hvis ikke blir vi vel eksludert fra sentralen. Gratts med nye lydesker, jeg og HiFiRobban må finne en anleding til å dra over fjellet snart. ;)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Yup!

HifiRobban har stående invitasjon til å ta turen over fjellet og få guida fjelltur over Vidden. Samme har Ørnbjørn. Sleng deg med du også, så blir det pub-til-pub runde. Først øl på Ulriken, så på Fløyen :rolleyes:

@blues og Finger

Takker :) Scooter mistet littegrann punch nå, men kjører på med en 22" sub etterhvert.

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nye høyttalere. Det er alltid morsomt (og av å til frustrerende) å få nye hts til å yte sitt beste..

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Nå er det vel på tide med et bilde av hele systemet!:D

Gleder meg til å se den ganske gode forsterkeren, den bra platespilleren, de nye høyttalerne, CD-spilleren og dacen som du har et sted;)

Mvh
    Andreas

PS veldig fin tråd du har!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det cardas.

Mjo, skal se om eg klarer å finne fram fotografiapparatuset i løpet av aftenen. Inntil videre kan jo litt av den ganske gode forsterkeren sees her :)

Minstemann er turbo propell etter en dag i bhg, så prøver å roe ham ned med litt Nick Cave :)

Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Har en feeling på at den forsterkern er bedre enn ganske god.:)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    God kveld i ståvo

Travelt så det holder for tida. Det er utfordringer på logistikkfronten, og tiden spiller sjeldent på lag med meg. Nå er det imidlertid duket for noen behagelige timer i ståvo. Drolten knallet i det hodet traff puten, og storesøster syssler nå med sitt.

Far tenker å kose seg med litt muzak, teste en øl eller tre(tten), mens det kontempleres hvorvidt man er motviert for en en ny bio:

Skal man starte på Shakeys sjølbio i aften tro? Å smake det lokale julebrygget er i alle fall helt obligatorisk.

Det er vel på tide å avduke Arbiter-blokkene, Magico høyttalerne og Goldmund grammofonen etterkvert, men før den tid er det kjekkere å introdusere "anleggets" siste ervervelse:

Jaggu faèn endte eg ikkje opp med en SBT, gitt. Motviljen mot dette har vært stor, veldig stor, men innser jo nå at dette faktisk er smart. Smartere enn meg i alle fall. Det er jo en umulighet å snurre plater så lenge drolten er våken, og med SBT på plass, så kan det streames easy-peasy-japanese enten det er flacfiler lokalt, eller det er mp3s via spoty. Det gjør i alle fall sitt til at anlegget blir brukt mer enn tidligere, og godt er det. Så får grammofonen heller vente til drolten sover. Som nå, når eg lar denne få en runde :)

Litt ujevnt, men eg liker den eg.

Kanskje kommer det et hifibilde ila kvelden...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kveld i ståvo

Jauda. Vanlig fredagskveld i ståvo. Smøysa på seinvakt, drolten kubba momentant, og eldste styrer på med sitt. Far har jekka seg ei øl, og hanket med seg noen cd'er fra første og nærmeste kasse under senga før drolten tok kveld.

Håper eg i alle fall fikk med meg to-tre stk det er verdt å dryle gjennom. Tenkte å bruke litt av kvelden til å skrive anmeldelse til stafetten som det er deadline på i mårra, må berre få lagt eldste først.

Og ja, det var jo "lovet" noe hifi-porr. Her er i alle fall et dodgy bilde av den "ganske gode forsterkeren".

Det er en Luxman L-550 Aii. 2x20 watt klasse A. Fornøyd med den, både lyd og design. Sucker for retrolooken på den. Denne blir nok værende i overskuelig framtid, men må innrømme at eg er nyfiken på rørforsterkeri, men det er nok neppe noe for meg når alt kommer til alt. Med 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 tommeltotter er det rett og slett for mye nevorser knyttet til denslags.

Men nå må det til litt honky tonk rett og slett:

Signert og greier. Hyggelig fyr var han og :)

Ha ei framifrå aftens grabbar og grabbiner (som om det er noen av de her inne)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Der var juleølet på plass ser jeg. Underholdende tråd du har Townes.

Med vennlig hilsen Elektron

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mange sjenerende og asymmetriske aspekter ved dagens "totalitet"... :p Så mange kompromisser at det hele ser litt halvveis ut, men skal alltids klare å flekke opp et bilde, så kan vi heller se kor mye mindre ille det blir når vi er på plass i nye kåken om et års tid :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jul i ståvo

Nissen blingset på datoen...

Over en mnd for tidlig, så dukket denne saken opp i ståvo :eek:

beatles1.jpg

beatles2.jpg

Dessverre må eg bruke kvelden på Deep Purple, og når man er aleine med kidsa blir det vanskelig å snike seg opp på loftet for å gi de en omgang med VPI'en først. Går mye "rykter" om overflatestøy. Noen mener US versjonen er "verst", andre EU versjonen. Frykter at det ikkje er helt suverent.

En annen ting som irriterer meg, er at eg mener å ha lest at det skulle være 100% tro mot original-coverne. Dette stemmer ikkje. Kall meg gjerne en flisespikker, men eg blir litt irritert når det står noe sånt som "2009 digital remasters" bakpå kvert cover. Burde vore mulig å samle denne infoen en eller annen plass i de 252 sidene som utgjør den medfølgende boka, evt et eget infoark om mastring, kilde, trykking etc.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Faèn faèn faèn

Dette skulle jo bli en behagelig kveld, men litt lett pjalling og noe muzak, men neiiiiiiiiiiiiiiiiiida. Uglien bare fortsetter. Hadde en kjip tur på verkstedet tidligere i veka, og nå...

Noe er gale med anlegget!!!! Finner ikkje ut av det, har drevet desperate forsøk på feilsøking i ettermiddag/kveld, men det er ikkje lett når det er to turbokokko-unger gaulende rundt ørene.

Prøver etter beste evne å foklare "feilen", og setter stor pris på evt forslag:

-----

Det er som om deler av lyden forsvinner av og til, omtrent som når du er på utendørskonsert og det blåser noe jævli. Av og til føles det som om bassen forsvinner, av og til diskanten. Det blir plutselig litt ullent/grøtete, eller noe bare "mangler".

Har drevet og koplet litt fram og tilbake, og i alle fall fått eliminert at det er høyttalerne det er noe feil med. Det er enten høyttalerinngangen(e) (heter det det?) bak på forsterkeren, eller så er det kablene. Håper naturligvis på det siste, men frykter/tror det første.

Forslag til korleis dette kan feilsøkes så systematisk og "riktig" som mulig? Eg har mulighet for å kople til to høyttalerpar til ampen, og eg har prøvd å kople til både inngang A og inngang B. Tilsynelatende er det feil med begge, men den er "mindre" på A. Det leder meg jo til å tro at det er noe med inngangene på ampen, for eg mener det har skurret i tillegg når de har vært koplet til inngang B.

Eg er nesten sikker på at det må være ampen. Dessverre har eg ikkje reserveamp og/eller høytalere/kabler nå, slik at eg lett kunne eliminert ting.
    Har testet med både spotify via sbt, samt cd'er så det er neppe noe med kilden.

------

Any thoughts? Store deler av tiden låter det helt riktig, noe som gjør det ekstra vanskelig/forvirrende å feilsøke.

Det hele er bare jævli irriterende. Eg behandler jo tingene mine så forsiktig og pedantisk at det er helt utrolig usannsynlig at noe skal bli ødelagt av meg. Det eneste eg vet er at den ene terminalen på ene høyttalerkabelen har fått seg en "knekk" en gang, men det var ikkje av meg...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Her må du kunne få "A piece of advice" snarest. Jeg har imidlertid ikke peil.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eg er jo helt fullstendig clueless... Kunne like gjerne satt en apekatt til å feilsøke.

MEN...nå låter det stort sett riktig hele tiden plutselig. Innbiller meg av og til at eg hører noe "ullent" i ene kanalen, til tider men det kan jo like gjerne være en vaklende psyke og paranoiaen som spiller meg et puss.

Testet litt med Ryan Adams sin Ashes&fire nå nettopp. Testet åpningskuttet, Come home, samt Lucky now. Innbilte/innbiller meg at eg hører mer klang på vokalen i venstre kanal enn i høyre. Den i venstre klinger mer åpent og luftig, den i høyre mer lukket. Eg evner egentlig ikkje å beskrive lyd, men det er sånn det høres ut. Men når eg testet med å kople til headsetet, så er det akkurat det samme der, så da er det kanskje mikset på den måten? Så akkurat nå vet eg seriøst ikkje ka eg skal tro.

Får vente til etter helga og rekvirere kyndige folk på besøk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjetter på utgangsreléer, eller ett av dem. Holder det seg i en kanal? Kjører du biwiring, siden det veksler mellom bass og diskant?

Har du en reserveforsterker å teste med?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kjører biwiring ja. Ingen reserveforsterker innen rekkevidde.
    Sliter tungt med å finne ut om det holder seg i en kanal, faktisk. Hodet er ikkje med i dag.

Utgangsreléer ja. Takk for tips, men kunne like gjene stått eg "gjetter på eawjisaiudgusdyfreto" :) Eg hadde skjønt akkurat like mye, men antar det er noe i ampen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.245
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Switch h og v kanal på høyttalerne. Flytter (u)lyden seg, så vet du at det sannsynligvis sitter lengre oppe i systemet. Prøv deretter å switche h og v kanal inn fra cdspiller. Flytter lyden seg, sitter det i cdspiller. Hvis ikke, har du et forsterkerproblem.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn