du kan enkelt sjekke om elementene er sprengt skru di opp og bruk , et batteri som brukes i brann alarmene som henger i taket. Ta så batteriet på pluss og minus på høyttaler elementet og så husker jeg ikke meire kansje noen andre kan forklare videre før meg her nå.
Sånn kan du sjekke om det er brudd i spolene eller ikke. Hvis membranen flytter seg ut (eller inn - avhengig av hvilken vei du har koblet til batteriet) når du setter strøm på terminalene, er spolen hel. Hva slags batteri det til enhver tid er trygt å bruke eller hvor mye strøm/spenning en gitt svingspole tåler, vet jeg ikke, men jeg tror likevel at hvis et helt element hadde vært dødt, hadde Townes lagt merke til det, og ikke beskrevet problemet som "litt ullen lyd i den ene kanalen".
Men, det er likevel en enklere måte å sjekke dette på, siden Townes etter sigende bruker biwiring på disse. Ved å nappe ut en leder til hhv. diskantelementet eller basselementet og observere om lyden forandrer seg, vet man om elementet virker. Hvis lyden f.eks. ikke forandrer seg (diskanten forsvinner) når man drar ut ledningen til diskantelementet, er det elementet dødt. (Gitt at kortslutningsplatene mellom bass- og diskantterminalene er fjernet, slik de skal under biwiring, da.)