Du har en meget tolerant frue.Karma skrev:Jeg vil anta at den mest relevante problemstilling for de fleste, er at man faktisk ikke får lov eller anledning til å plassere høyttalerne optimalt i en stue.![]()
|
Du har en meget tolerant frue.Karma skrev:Jeg vil anta at den mest relevante problemstilling for de fleste, er at man faktisk ikke får lov eller anledning til å plassere høyttalerne optimalt i en stue.![]()
Du kan jo snu det på hodet. I stedet for at ting ble perfekt ved en bestemt plassering, så kan det være at akkurat der forsvant ett problem.coolbiz skrev:Utvilsomt, men jeg stiller meg likevel noe undrende til påstandene om sjelsettende [sic] forbedringer som følge av millimeterjusteringer. Det har jeg tilgode å oppleve. Kanskje jeg ikke har eksperimentert systematisk nok. Det forutsetter vel dessuten at man har millimeterpresisjon på øreplasseringen også?vredensgnag skrev:...
Det lønner seg VIRKELIG å sikre at man har optimal høyttalerplassering.
Etter det jeg har sett av bilder i bladet har vel ikke Hr. Redaktøren de helt store problemene. Resten av dette avsnittet får hver og en tolke som best de kan.vredensgnag skrev:Så her har vi redaktøren av "Skandinavias ledende hifi-magasin" som etter noen år får en aha-opplevelse når det gjelder høyttalerplassering. Naturligvis kan også lydbildet snappe inn og ut i lytteposisjon, og mange "natt&dag" opplevelser med andre komponenter skyldes nok dette.
Spørsmålet er heller om man får lov til å utnytte denne, ikke sant?Akkurat som i eiendomsbransjen, handler god hifi om "location, location, location" -- i ekstremt mye større grad enn noe man måtte finne på med kabelløftere, spader, o.a.
Hehe. Den er jeg med på! Har noen ganger blitt temmelig overrasket selv.KJ skrev:Summen av det hele er såpass kompleks at en kan undres over at det fungerer såpass godt som det gjør i mange tilfeller.
mvh
KJ
Så var det dette med fanden og bibelen? :vredensgnag skrev:Så her har vi redaktøren av "Skandinavias ledende hifi-magasin" som etter noen år får en aha-opplevelse når det gjelder høyttalerplassering.
Godt du ikke abbonerer da Val 8)Valentino skrev:Det er en svært god analogi, RoDa.
Medgir å føle meg litt fandenivoldsk på morgenkvisten. ;D
Til info: Denne Steve Lyde, som har skrevet på auduocircle om hvor mye bedre hans nye Gedlee høyttalere er enn hans gamle Orioner, må nok tas med en klype salt. Han drev Orionene sine med en 6-kanals Pioneer hjemmekino-receiver som ikke er egnet til å drive den resulterende 2-ohms lasten. Videre ser lytterommet hans ut til å være massivt dempet, noe som ikke er gunstig for denne typen høyttalere.orso skrev:Leste du denne tråden Val?
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=74098.0
Holder en knapp på Gedlee høyttalerne jeg, ukvalifisert synsing selvsagt. Men nå må det leses om de nye Orion.
Dersom en bruker denne kalkulatoren:http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.htmltimc skrev:Du kan jo snu det på hodet. I stedet for at ting ble perfekt ved en bestemt plassering, så kan det være at akkurat der forsvant ett problem.coolbiz skrev:Utvilsomt, men jeg stiller meg likevel noe undrende til påstandene om sjelsettende [sic] forbedringer som følge av millimeterjusteringer. Det har jeg tilgode å oppleve. Kanskje jeg ikke har eksperimentert systematisk nok. Det forutsetter vel dessuten at man har millimeterpresisjon på øreplasseringen også?vredensgnag skrev:...
Det lønner seg VIRKELIG å sikre at man har optimal høyttalerplassering.
stående bølger, rommoder og vibrasjonsforplanting kan være temmelig på millimeteren ja.
.... er det «farlige» paraleller til haifai her?RoDa skrev:...
De store gutta som spiller gitar spør etter hva jeg har hørt ofte bare om hvor pluggen er, det er de som dilter etter som er så jævli opptatt av hvilken forsterker de spiller på osv... Hvorfor? Etter sigende så klarer de gitaristene med sin egen sound å spille denne gjennom hva det skulle være.
...
RoDa skrev:Det er forhåpentligvis lyden av artistene og deres instrumenter som er kjent, ikke rommet de spiller i?
Når sist hørte du en plate og tenkte: "Ahh, der hørte jeg den fine bakveggen i Abbey Road...?"
De store gutta som spiller gitar spør etter hva jeg har hørt ofte bare om hvor pluggen er, det er de som dilter etter som er så jævli opptatt av hvilken forsterker de spiller på osv... Hvorfor? Etter sigende så klarer de gitaristene med sin egen sound å spille denne gjennom hva det skulle være.
R
trex skrev:En interessant ting å tenke over fra innspillingsiden av hifi er at de store og kjente studioene i verden, sjelden eller aldri er kjent pga elektronikken, kablene eller høyttalerne sine. Disse blir byttet ut med jevne mellomrom, eller annet utstyr kommer til.
Det er lyden av selve innspillingsrommet, og/eller kontrollrommet, hvor ting blir mikset som er kjent.
Men på innspillingssiden er det ofte ønskelig med en signatur på lyden, det er vel neppe det på avspillingssiden av hifi.
Som Sonic Youth som tweaker utstyret til det ugjenkjennelige,og Lou Reed med sin umiskjennelige Fender amp/Stratocaster.R.S. skrev:trex skrev:En interessant ting å tenke over fra innspillingsiden av hifi er at de store og kjente studioene i verden, sjelden eller aldri er kjent pga elektronikken, kablene eller høyttalerne sine. Disse blir byttet ut med jevne mellomrom, eller annet utstyr kommer til.
Det er lyden av selve innspillingsrommet, og/eller kontrollrommet, hvor ting blir mikset som er kjent.
Men på innspillingssiden er det ofte ønskelig med en signatur på lyden, det er vel neppe det på avspillingssiden av hifi.
Dette er en mye brukt argumentasjon, uten at den blir mer gyldig av den grunn. jevnfør dette med hvor dårlig lyd det faktisk er på det meste som utgis. Det skalo dog sies at ikke alle musikere er tonedøve, noen er faktisk svært nøye på hvilke utstyr som blir anvendt. Noen tweaker til og med utstyret sitt
Mvh. RS
;Dtrex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
egentlig er det merkelig at noen gidder å høre på all møkka gjennom svindyre stereoanlegg.
Hvem da?R.S. skrev:Noen tweaker til og med utstyret sitt
Mvh. RS
trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
egentlig er det merkelig at noen gidder å høre på all møkka gjennom svindyre stereoanlegg.
Vet ikke helt om vi snakker om samme ting, så det er greit å la det ligge..........
Det er det faktisk, det er så elendigt at Hr linkwitz kan side på række 12 ,med to mikroner til 20 Kr. på sine briller og en harddiskoptager i lommen og laver optagelser der er bedre end enhver professionel kan, så kan man undre sig over årsagen til at det er sådan. eller måske tage ved lære af det.trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
Vet ikke helt om vi snakker om samme ting, så det er greit å la det ligge..........
I call bullshit. I call SUPERBULLSHIT! I call absolute superbullshit crap.thor72 skrev:Det er det faktisk, det er så elendigt at Hr linkwitz kan side på række 12 ,med to mikroner til 20 Kr. på sine briller og en harddiskoptager i lommen og laver optagelser der er bedre end enhver professionel kan, så kan man undre sig over årsagen til at det er sådan. eller måske tage ved lære af det.trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
Kan mikroner brukes til å lage god lyd ved avspilling også? Eller er mikroner noe man bruker når man tar opp?thor72 skrev:Det er det faktisk, det er så elendigt at Hr linkwitz kan side på række 12 ,med to mikroner til 20 Kr. på sine briller og en harddiskoptager i lommen og laver optagelser der er bedre end enhver professionel kan, så kan man undre sig over årsagen til at det er sådan. eller måske tage ved lære af det.trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
I sentralsammenheng kan man vel etterhvert si: "I call Danish!". Uten hentydning til bakverk.vredensgnag skrev:I call bullshit.
Din bemærkning viser tydeligt hvor lidt du tilsyneladende har forstået af hvad hi-fi gå ud påSnickers-is skrev:Kan mikroner brukes til å lage god lyd ved avspilling også? Eller er mikroner noe man bruker når man tar opp?thor72 skrev:Det er det faktisk, det er så elendigt at Hr linkwitz kan side på række 12 ,med to mikroner til 20 Kr. på sine briller og en harddiskoptager i lommen og laver optagelser der er bedre end enhver professionel kan, så kan man undre sig over årsagen til at det er sådan. eller måske tage ved lære af det.trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
vredensgnag skrev:I call bullshit. I call SUPERBULLSHIT! I call absolute superbullshit crap.thor72 skrev:Det er det faktisk, det er så elendigt at Hr linkwitz kan side på række 12 ,med to mikroner til 20 Kr. på sine briller og en harddiskoptager i lommen og laver optagelser der er bedre end enhver professionel kan, så kan man undre sig over årsagen til at det er sådan. eller måske tage ved lære af det.trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
thor72 skrev:Det er det faktisk, det er så elendigt at Hr linkwitz kan side på række 12 ,med to mikroner til 20 Kr. på sine briller og en harddiskoptager i lommen og laver optagelser der er bedre end enhver professionel kan, så kan man undre sig over årsagen til at det er sådan. eller måske tage ved lære af det.trex skrev:Selvfølgelig er det elendig lyd på alt som tas opp av proffe lydfolk,
Dersom jeg hadde en flaske vin for hver gang en hifi-adept påstår "hvem-som-helst" kan gjøre bedre opptak en profesjonelle lydteknikere, ville kjelleren vært full. Jeg ville også vært full.R.S. skrev:He-he, tappert selvforvar. Du burde vite bedre. Nettopp slike primitive opptak som dansken her beskriver er en sjokkopplevelse for hifi-nerds. Utstyret vårt er gjennomgående mye bedre enn vi tror, det største hinderet er innspillingene som ikke holder mål. Selv klassisk musikk slipper ikke unna komprimeringen.
Om noen ikke forstår hva jeg snakker om; ta en titt på disse trådene:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28826.180.html
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33870.100.html
Mvh. RS
Hjertens enig, og jeg synes det er påfallende hvor mange dårlige opptak endel hifinerder klarer å finne. Selv blant opptak som egentlig er vellydende. Jeg finner ikke igjen elendigheten ved de selv når jeg hører de, og noe sier meg at det oftest ikke er lydteknikerne som er det svake ledd, det er nok heller innsnødd nerdehifi som kun låter greit med enkelte opptak som tilfeldigvis ikke trigger alle svake punktene i hifien.vredensgnag skrev:Dersom jeg hadde en flaske vin for hver gang en hifi-adept påstår "hvem-som-helst" kan gjøre bedre opptak en profesjonelle lydteknikere, ville kjelleren vært full. Jeg ville også vært full.
Bruker man ørene når man kjøper inn musikk er det enkelt å unngå det som er av feilskjær der ute. Men påstanden om at en fjott med to billige mikrofoner og en dårlig smurt tapespiller skal kunne gruse en lydtekniker som kjenner sitt fag er latterlig - men den føyer seg pent inn i rekken av "alle som lager komponenter, musikk, akustikkelement til hifi er totale idioter" påstander vi leser med jevne mellomrom.
Det må være noe med disse "papir i olje" kondenastorene uten plastikk og "bomull i linolje"-kablene som brukes av enkelte ;DVidar P skrev:Hjertens enig, og jeg synes det er påfallende hvor mange dårlige opptak endel hifinerder klarer å finne. Selv blant opptak som egentlig er vellydende. Jeg finner ikke igjen elendigheten ved de selv når jeg hører de, og noe sier meg at det oftest ikke er lydteknikerne som er det svake ledd, det er nok heller innsnødd nerdehifi som kun låter greit med enkelte opptak som tilfeldigvis ikke trigger alle svake punktene i hifien.
Polyvinylklorid (PVC) er uten sammenligning det beste isolasjonsmaterialet i alle slags audio-kablerthor72 skrev:Bomuld dur ikke, men silke dur, og jeg putter det ikke i øerne.
Hehehe.... Fått for mye møllers trank lark ? ;Dlarkus skrev:Polyvinylklorid (PVC) er uten sammenligning det beste isolasjonsmaterialet i alle slags audio-kablerthor72 skrev:Bomuld dur ikke, men silke dur, og jeg putter det ikke i øerne.Det gir en overlegen holografi og en detaljering i lydbildet som overgår alt annet med god margin
![]()
mvh
larkus
Glemte å ta med at PVC synes å tilføre en ekstra oktav i bunnen av frekvensspekteret og gir en perfekt impulsgjengivelse i bassen.HCS skrev:Hehehe.... Fått for mye møllers trank lark ? ;D
Tran kan i enkelte situasjoner føre til en litt sur lyd.larkus skrev:Trank har jeg ikke smakt. Kanskje det kan brukes til å impregnere silkekabler med?
Bare knegget litt over det bombastiske i dine utsagn om pvc...Men det er vel godt skjult ironi sikkertlarkus skrev:Glemte å ta med at PVC synes å tilføre en ekstra oktav i bunnen av frekvensspekteret og gir en perfekt impulsgjengivelse i bassen.HCS skrev:Hehehe.... Fått for mye møllers trank lark ? ;D
Trank har jeg ikke smakt. Kanskje det kan brukes til å impregnere silkekabler med?
mvh
larkus
Sannsynligvis en litt glatt, sleip og fiskeaktig gjengivelse ;Dtimc skrev:Tran kan i enkelte situasjoner føre til en litt sur lyd.larkus skrev:Trank har jeg ikke smakt. Kanskje det kan brukes til å impregnere silkekabler med?
HCS skrev:Og timc. tran skulle vel føre til "fet" lyd.... Tror du ikke ?![]()