ICE Power spiller skjorta av KRELL!

T

theStig

Gjest
Nei, gi meg en Tandberg. Eller Radionette. Ikke disse nymotens greiene.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Rørfolket har ikke tid. De kappes om å finne livsdejavuende NOS rør i en ukjent kjeller i Sibir et sted.
Nei da, her spelast det musikk ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det vet jeg ikke, men i mine ører låter ICE og gode rørforsterkere temmelig mye av det samme.
Ikke på Martin Logan ;)

H

hobby

Gjest
Ikke på Proac eller Sonus Faber heller for den saks skyld...

K

kbwh

Gjest
I mine ører låter kombinasjonen ICEpower og Sonus faber riktig godt. Har dog ikke prøvd Krell eller CJ (siden rørforsterkeri er nevnt) sammen med Sf.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Dette har vel mye med god eller dårlig match å gjøre.

På mine høyttalere spilte solid state klart bedre enn ice, men som sagt, god eller dårlig match.

Dag

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.189
Har aldri sett en bedre og mer hesiktsmessig plassering av CD samlinga, enn hva som trådstarter har. Skulle ønske jeg kunne hatt noe lignende hjemme.

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Har aldri sett en bedre og mer hesiktsmessig plassering av CD samlinga, enn hva som trådstarter har. Skulle ønske jeg kunne hatt noe lignende hjemme.
hmm...den hylla måtte bli relativt lang...

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Noen mener jo også at Skoda er en bedre bil enn Mercedes (ser bort ifra 2003-2005 mod.).

Kan jo hende at han har glemt å skru opp høreapparatet sitt :p.

Jo jeg gråter............ men kanskje mest fordi jeg synes mest synd på fyren.................. er Krell verdens beste forsterker................. seff IKKE, må Krell matches forsiktig på lik linje med alle andre high-end forsterkere........... ja selvfølgelig må de det. Legg merke til at "testeren" i dette tilfelle snakker om et Krell slutt-trinn til 75000 Sv kr i år 2003 eller tidligere......... hvilket slutt trinn kan det så være ?........ intet FBP slutt trinn iallefall........... altså et eldre eller av kav serien........ jeg tror at man med riktig matching av alle FBP slutt trinn kan oppnå referanse lyd som ingen klasse D forsterker kan overgå pr dags dato.......... likt JA, men overgå eller utklasse ........ aldrig i livet  :D  Har i sommer prøvd et par Embla 600 watt'ere og har oppnådd meget gode resultater med de, men i konkuranse med rørpre/Krell CX effekt trinn kommer de til kort både når det gjelder autoritet og evnen til og trekke mange forskjellige høytalere........... på enkelte høytalere låter Embla ypperlig........ faktisk nær referanse lyd, på andre som en 2000 kr's Nad forsterker, mens Krell'en får alle høytalerne til og yte sitt maks og faktisk har man noen ganger på følelesen av at......"og vel så det"  ;D
Nå skal det sies at CX'en min koster flere ganger så mye som Embla settet så det skulle egentlig bare mangle at Krell'en ikke låter bedre.

Avsluttningshvis vil jeg si at matching er viktig enten det gjelder Krell eller det gjelder Embla........... setter man sammen en dårlig match så låter nesten hva som helst bedre............... og selv en passiv del som en ny kabel kan gjøre underverker i et dårlig sammensatt anlegg................ eller gjøre det hele enda værre   ::)

Nei gitt, Embla er nok ikke Nirvana selv om det hadde gøy hvis det hadde vært det............... men seff........ hjemme hos "noen" er det nok Nirvana på lik linje med at Krell er Nirvana hos andre.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Vel, matching er uansett vesentlig, og det er det punktet som gjør det umulig å kategorisk erklære at et produkt er entydig bedre enn et annet.

Blir litt som å sammenligne Toyota RAV4 med Lamborghini Diablo. For motorveier og landeveier er sikkert Lamborghini best, men det er liten tvil om hvilken bil som gjør seg best på humpete hytteveier i vårløsningen. (Dette kun for å illustrere matchingspoenget, det er ingen åpenbare paralleller mellom de nevnte bilmodellene og de nevnte forsterkermodellene).

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Hvis det var hylla mi du snakker om så huser den de til en hver tid mest spilte cd'ne (ca.30stk). Skulle forøvrig ønske jeg kunne plassere resten av samlinga der også, med det lar seg nok ikke gjøre av praktiske årsaker.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Det er lenge siden jeg så en Krell med skjorta på...
::)

B

Back_Door

Gjest
Dersom ICE Power hadde kostet det samme som hva det som det blir testet mot koster, hadde vi aldri hatt disse diskusjoner. Dette faktum sier en del om hvor mye følelser kontra fakta som styrer hva man opplever ;)
Jeg mener også å se at mange tar sine standpunkter ut fra hva de selv har valgt og betalt.
For min egen del skal jeg kjøpe helt nytt anlegg denne høsten. Jeg er opptatt av mest mulig fremtidsrettede løsninger, og håper å beholde et åpent sinn m.h.t mine valg. High End er har med teknologi og matching å gjøre, vel så mye som pris. Kan jeg få i pose og sekk, så skal jeg jammen benytte meg av den muligheten!

O

om.s

Gjest
Jeg mener også å se at mange tar sine standpunkter ut fra hva de selv har valgt og betalt.
Selvsagt er det en grunn til at man velger som man gjør!, (men dette slår jo også begge veier, billig/dyrt og vice versa..) men jeg har svært sjelden sett el hørt om noen som bevisst har valgt ene og alene pga at det var dyrere og ikke noe annet!, det er ett litt sånn bakstreverskt typisk "Norsk HiFi tenkende", (på noen forum SKAL ting være så billige som mulige, og gjerne funnet på dynga for å ha noen som helst relevans i sammenhengen, tenker ikke nødvendigvis på hfs nå...) men langt på vei de fleste velger jo utfra sine forutsetninger også de økonomiske, det de mener er den best lydmessige gevinsten, noe annet ville være å sterkt undervurdere deres motiver og evner.

Selvsagt finner man ikke nirvana "gratis" men ett godt stykke på kan man nok være heldig å komme for "rimelige" penger, men dog....

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Har du aldri sett på "Mitt anlegg" bilde da?

Slik ser det nå ikke ut lengre i min stue.
Kort vei fra samlinga til cdspiller, det er kjekt.
Som diffusor så synes jeg vel ikke løsningen er alt for god på eksemplet du henviser til, mener at mine hyller gjør dette bedre ::)
Der står jo cdene helt tett og blir dermed en jevn helhetlig flate, dog med mellomrom i høyden pr. rekke.

Her er det nye rommet mitt og plassereringen av cd/hyller.
De avbildede hyllene er Boalt fra Ikea og jeg har plassert de på høykant slik at det er meget lett å lese på cdryggen.
Her er det da også mellomrom mellom hver cd slik at det blir en langt mer "ujevn" flate.

Her er bildet av hele bakveggen i det nye rommet og da med god plass til fremtidige nye cder ;D

Da får jeg litt lengre vei fra hylle til spiller, men det er ikke skadelig å få rørt på seg litt, samtidig som jeg får diffusering på vegg bak lytteposisjon som jo skal være gunstig.
Vinyl i hyller nedenfor og kjekt å få samlet alt i den nye lydhula.

Oooops! Kanskje jeg blander cdhyllearrangementet Espen R. henviser til med trådstarters egen løsning kontra de jeg skriver om som er de i linken han starter tråden med.
Dere får ta det opp mot bilden i den linken.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hvor får man kjøpt slike hyller?
Hei!
Dersom det er meg du spør, så blir svaret Ikea.
De heter Boalt og koster 95.- pr stykk og det er plass til 32 cder i hver.
I mitt nye rom så har jeg ikke gjort samme "feil" som i stua.
Der skrudde jeg opp en og en hylle (2 skruefester på hver) direkte på veggen, og da jeg nå har flyttet alt ned i kjellerrom så blir det jo et ikke helt ubetydelig antall med småmerker (hull) i veggen.
I kjelleren nå så har jeg satt opp glattkant(lister) langs hele bakveggen festet i "stenderverket" hver 60 cm. og bruker dette til å skru hver hylle fast i.

Mvh.KW

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Hei!
Dersom det er meg du spør, så blir svaret Ikea.
De heter Boalt og koster 95.- pr stykk og det er plass til 32 cder i hver.
I mitt nye rom så har jeg ikke gjort samme "feil" som  i stua.
Der skrudde jeg opp en og en hylle (2 skruefester på hver) direkte på veggen, og da jeg nå har flyttet alt ned i kjellerrom så blir det jo et ikke helt ubetydelig antall med småmerker (hull) i veggen.
I kjelleren nå så har jeg satt opp glattkant(lister) langs hele bakveggen festet i "stenderverket" hver 60 cm. og bruker dette til å skru hver hylle fast i.

Mvh.KW
Var deg jeg spurte ja.
Hva slags materiale er disse laget av?

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Det var ikke Krell, men Kurer testeren hadde sammenlignet med ICE....etter å ha kommet til bunns i den som står ved siden av...... ;D ;D ;D

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.593
Torget vurderinger
49
Klart rør er mye bedre enn klasse D. Klasse D har en bittelitenspole på utgangen, mens rørforsterkere har DIGRE TRANSFORMATORER.
Gi deg mann :mad:
Det er McIntosh som har de største transformatorene !
Eller var det Autoformere det het ???

;D ;D ;D

B

Back_Door

Gjest
Selvsagt er det en grunn til at man velger som man gjør!, (men dette slår jo også begge veier, billig/dyrt og vice versa..) men jeg har svært sjelden sett el hørt om noen som bevisst har valgt ene og alene pga at det var dyrere og ikke noe annet!, det er ett litt sånn bakstreverskt typisk "Norsk HiFi tenkende", (på noen forum SKAL ting være så billige som mulige, og gjerne funnet på dynga for å ha noen som helst relevans i sammenhengen, tenker ikke nødvendigvis på hfs nå...) men langt på vei de fleste velger jo utfra sine forutsetninger også de økonomiske, det de mener er den best lydmessige gevinsten, noe annet ville være å sterkt undervurdere deres motiver og evner.

Selvsagt finner man ikke nirvana "gratis" men ett godt stykke på kan man nok være heldig å komme for "rimelige" penger, men dog....

mvh
Poenget mitt var at noen vil ha problemer med å svelge at ny teknologi kan gi tilsvarende lyd for en brøkdel av det de selv har betalt for sine egne valg av utstyr ;)

Jeg vil påstå at ICE Power ikke er billigere fordi det innebærer dårligere kvalitet enn tradisjonell/eldre teknologi. Jeg mener prisfordelen skyldes at denne teknologien er billigere å produsere, og gir dermed mer for pengene. Typiske argumenter i disse debatter er at man "får ikke Mercedes-kvalitet i en Lada". Dette er en nærmest barnslig tilnærming, som stort sett baserer seg på påstander i forhold til pris.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Var deg jeg spurte ja.
Hva slags materiale er disse laget av?
Hei!
Akkurat det aner jeg ikke!
Muligens bjørk og helt ubehandlet, men de gjør jobben og holder cdene på plass med mellomrom som omtalt slik at de kan stå på høykant (og cdene ligger slik at det blir lett å lese)
Søker du på Ikea så kan du muligens finne ut av det.
Absolutt ikke noe dersom en ønsker å male/lakke de dette p.g.a. formen.
Det er jo ikke mye som synes av de uansett når de etterhvert fylles opp og så kan en bare handle etter behov og de har vært i Ikeas sortiment i mange år nå.
Det er derfor jeg kjøpte ytterliger 7 stykker nå for eventuelt ikke å få fyllt opp hele veggen, dersom de en dag plutselig skulle forsvinne fra deres sortiment.

Mvh.KW

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Hei!
Akkurat det aner jeg ikke!
Muligens bjørk og helt ubehandlet, men de gjør jobben og holder cdene på plass med mellomrom som omtalt slik at de kan stå på høykant (og cdene ligger slik at det blir lett å lese)
Søker du på Ikea så kan du muligens finne ut av det.
Absolutt ikke noe dersom en ønsker å male/lakke de dette p.g.a. formen.
Det er jo ikke mye som synes av de uansett når de etterhvert fylles opp og så kan en bare handle etter behov og de har vært i Ikeas sortiment i mange år nå.
Det er derfor jeg kjøpte ytterliger 7 stykker nå  for eventuelt ikke å få fyllt opp hele veggen, dersom de en dag plutselig skulle forsvinne fra deres sortiment.

Mvh.KW
Så det er trevirke de er laget av, og ikke mdf eller spon?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Poenget mitt var at noen vil ha problemer med å svelge at ny teknologi kan gi tilsvarende lyd for en brøkdel av det de selv har betalt for sine egne valg av utstyr ;)

Jeg vil påstå at ICE Power ikke er billigere fordi det innebærer dårligere kvalitet enn tradisjonell/eldre teknologi. Jeg mener prisfordelen skyldes at denne teknologien er billigere å produsere, og gir dermed mer for pengene. Typiske argumenter i disse debatter er at man "får ikke Mercedes-kvalitet i en Lada". Dette er en nærmest barnslig tilnærming, som stort sett baserer seg på påstander i forhold til pris.
Forskjellen på ressurser som er brukt i selve produktet er marginal. kjøper du "mercedes forsterker" så får bare (kanskje) en litt bedre konstruksjon mens mesteparten av kjøpesummen går tilbake til eiere i form av "royalty" på merket.(Ren profitt).

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
112
Sted
Bærum

Som tidligere nevnt i denne tråden, denne diskusjonen er gammel og intet nytt er kommet fram her heller.
Sjekk tidligere tråder for min og andres vurdering av lydkvalitet, gjentar derfor ikke dette nå.

Likevel noen kommentarer:

Det synes som om de som eier ICE har et stort behov for å argumentere for at det er like bra/bedre enn 5-10 ganger så dyrt utstyr.  Altså forklare prisforskjellene. Mon tro hvorfor dette er så viktig?  Det må da holde å nyte dette opplevde faktum?  Om man anlegger et psykologisk perspektiv på dette er det grunn til mistanke om at lytteren selv er en smule usikker og trenger rasjonelle og teknologiske forklaringer for denne opplevde overlegenhet.  La det ligge, nyt heller det varp du har gjort som har betalt kr. 10.000 og fått mer enn din HiFi venn som hatr betalt kr. 50.000.- !

Jeg gjentar gjerne meg selv på ett punkt.  ICE er fantastisk overlegen på flere parametere.  Nevner i fleng:  Vekt, strømforbruk, varmestråling og størrelse.
Jeg har hatt ICE og gledet meg over disse egenskapene, men som sagt før: På ren lydkvalitet (når det freidig sammenlignes med 5 ganger så dyrt rør utstyr) er jeg ikke med i dette som etterhvert må kunne kalles en menighet med forsvarsmekanismer som overgår de klassiske rør-freakene med god margin....

Ole

XP

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
0
Som tidligere nevnt i denne tråden, denne diskusjonen er gammel og intet nytt er kommet fram her heller.
Sjekk tidligere tråder for min og andres vurdering av lydkvalitet, gjentar derfor ikke dette nå.

Det synes som om de som eier ICE har et stort behov for å argumentere for at det er like bra/bedre enn 5-10 ganger så dyrt utstyr.  Altså forklare prisforskjellene. Mon tro hvorfor dette er så viktig?  Det må da holde å nyte dette opplevde faktum?  Om man anlegger et psykologisk perspektiv på dette er det grunn til mistanke om at lytteren selv er en smule usikker og trenger rasjonelle og teknologiske forklaringer for denne opplevde overlegenhet.  La det ligge, nyt heller det varp du har gjort som har betalt kr. 10.000 og fått mer enn din HiFi venn som hatr betalt kr. 50.000.- !

Jeg gjentar gjerne meg selv på ett punkt.  ICE er fantastisk overlegen på flere parametere.  Nevner i fleng:  Vekt, strømforbruk, varmestråling og størrelse.
Jeg har hatt ICE og gledet meg over disse egenskapene, men som sagt før: På ren lydkvalitet (når det freidig sammenlignes med 5 ganger så dyrt rør utstyr) er jeg ikke med i dette som etterhvert må kunne kalles en menighet med forsvarsmekanismer som overgår de klassiske rør-freakene med god margin....

Ole
Sm bransjkeaktør vil en del mene at undertegnede bør holde seg unna et tema som her er gjenstand for subjektiv meningsutveksling, men jeg tillater meg for en gangs skyld å bemerke at jeg aldri i HiFiSentralens historie har sett et så velplassert og logisk fundert innlegg som det "ole" her kom med.  

HighEnd

www.highend.no

Nordic Distributor of
MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.246
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Men sjekk DEN vinylspilleren da!!!  ;D

Ja den var aldrig særlig vel-lydende dengang den var ny for en 20-25 år siden................ og den har neppe blitt bedre med årene :D............. står ikke helt i stil med resten av anlegget til fyren............. men den snurrer vel rundt og lager lyd så...........

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Ja den var aldrig særlig vel-lydende dengang den var ny for en 20-25 år siden................ og den har neppe blitt bedre med årene  :D............. står ikke helt i stil med resten av anlegget til fyren............. men den snurrer vel rundt og lager lyd så...........
Hmmpf... :mad:
Du kan ha hørt den i et dårlig oppsett da..

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.674
Sted
Østfold
Det virker for meg som om dette er et parts-innlegg og ikke et forsøk på å være nøytral slik det fremstilles som. Snakker vi ikke om at du sammenlikner med ting du selv har ervervet til et langt høyere beløp? Hva med Montana-representanten som helt enkelt aplauderer innlegget og ferdig med det? Eller Rudi som sammenlikner med en Krell som han... ja tilfeldig vis, har selv?

Et typisk innlegg i en debatt inneholdende ICE-power går som følger:
"Jo, ICE er jo bra det. Veier lite, bruker lite strøm osv. Ganske greit i bassen også, men sammenliknet med forsterkeren jeg har så kommer de til kort på musikalske parametre. Men så koster jo forsterkeren min 5 ganger så mye også så da skal det jo bare mangle."

Dette blir bare nok en høna eller egget-diskusjon. Derfor synes jeg innlegget ditt blir like taktløst som innleggene du forsøker å sette søkelys på.

XP

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
0
Det virker for meg som om dette er et parts-innlegg og ikke et forsøk på å være nøytral slik det fremstilles som.
Dette blir bare nok en høna eller egget-diskusjon. Derfor synes jeg innlegget ditt blir like taktløst som innleggene du forsøker å sette søkelys på.
Og dette er jo IKKE noe taktløst partsinnlegg, men HØYST saklig ... ;)

Hva med Montana-representanten som helt enkelt aplauderer innlegget og ferdig med det?
Applauderer gjerne "ole" sin fulltreffer på spikerhodet nok en gang. ;)

"There is no free meal" (sitat, Martin G. DeWulf, Bound For Sound).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Og dette er jo IKKE noe taktløst partsinnlegg, men HØYST saklig ...  ;)

Applauderer gjerne "ole" sin fulltreffer på spikerhodet nok en gang.  ;)

"There is no free meal" (sitat, Martin G. DeWulf, Bound For Sound).
Dette er jo BAMBUS fra ende til annen.

Har nevnt dette tidligere, også i denne tråden. Er det ingen som tenker på følgende parameter i denne sammenligningen:
ICE Power forsterkere er rimeligere i innkjøp enn mye annet de blir sammenlignet med, de blir i de fleste tillfeller laget av små foretak, vi vet slik ca. hva en ASP modul koster, ergo kan vi tenke oss til fortjenesten på dette.
En tradisjonell forsterker, være seg rør eller transistor blir produsert av et større foretak. En del utgifter vil da komme til som f.eks lønnsutgifter til administrasjon, utviklere, markedsføring, royalty på merket som skal betales i prosent av omsetningen + produksjon i et lavkostland, sending rundt halve/hele kloden + at fire salgsledd skal bruke fem-gangen for å oppnå fortjeneste.
Alle disse kostnadene går på bekostning av kvaliteten på produktet, man skal jo tjene på dette.

Jeg spør igjen, i hvilket tillfelle får man mest forsterker for pengene?

O

om.s

Gjest

Ole
Mange gode tanker og poenger her som jeg kan være meget enig i......

mvh

Topp Bunn