ICEpower

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fiks autosense/autostandby på de, problem solved.

    Lagde en 6 stk av 1200as2 forsterkere. Alle med autostandby.
    De drar litt effekt bare av å stå på (smps også) og med lite effektiv kjøling blir det noe varmt ja.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Effektiviteten stiger med pådrag på icepower, står i white paper til de. Høy standby effekt, men så flater det ut når man drar på.
    Punkt 9.8

    50% på 50W, 70% på 200W og 80% på 800W på 1200AS2.
    Punkt 9.9 så sier det noe om varme, dras det 600W fra kontakten så leveres det 175W i varme. 800W med litt over 200W i varme. Der ser man også at det blir endel varme effekt på tomgang.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har satt inn vifte med godt hell? Står 12V på hanger bus, men da skal det være 5A sikring og egentlig kun være andre Icepower moduler som kobles til denne. Får jo 12V vifter som har integrert temp sensor og starter på 40C.
    Finner også en temperatur giver integrert der (Vtemp), som går fra 0 til 3V (sensoren styres fra 40C til 120C basert på den høyeste temperaturen av alle sensorene). Men den er dårlig dokumentert på hvilke pinner man finner den? Her kan man evnt. Lage en krets som kobles til som styres fra 0 til 3 V, der Volten varierer med 0-12V så vil en moderne PWM starte på irundt 5V og gå på full hastighet på 12V. DCDC Step-up converter? Det står heller ikke hvor mye strøm man kan dra fra temp giveren.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har også Knedahlˋs 1200as2, 3 kort/6 kanaler i ett kabinett. Selv om det er bra kjøling så blir forsterkeren veldig varm. Selv jeg med "kokkehender" klarer ikke holde på topplokket mer enn 4-5 sekunder. Målte med IR ca 55-58 grader C på topplokket etter mange timer med litt pådrag på lite effektive høyttalere(Quad63). Vet ikke om det er ørene som blir tilvent høyt lydtrykk men føler jeg må vri mer på gassen når forsterkeren er såpass varm. Kan det stemme at den mister effekt/lydvolum når den blir såpass varm?
    Ellers er jeg storfornøyd. Låter helt topp.
    Min 2000as2 x2 i samme kabinettet måler ca 37 grader etter mange timers spilletid. (Målt med ir) Mine står på litt opphøyde føtter, luftehull både over og under i kabinettet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå vet jeg ikke om dette gjaldt Ice-forsterkere, men jeg husker at klasse D i starten ble omtalt med følgende fordeler kontra AB-konstruksjoner:
    - Høy effektivitet, 90-95% utnyttelse av strømtrekket
    - Meget lav varmeutvikling

    Klasse D ble da ofte anbefalt dersom man hadde behov for mye kraft men begrenset med plass, da forsterkeren kunne settes inne i lukkede skap eller stables flere i høyden siden de hadde tilnærmet ingen varmeutvikling.

    Når jeg leser generelt om klasse D nå for tiden så snakkes det relativt mye om høy varmeutvikling og krav til nødvendig lufting.

    Er det slik å forstå at de nyere klasse D-modellene har fått adskillig bedre lyd på bekostning av høyere varmeutvikling (modulene «jobber» hardere) enn tidligere generasjoner?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    1200/2000as er vel avhengig av chassis for kjøling? 700as2 og lavere har integrert kjøling og trenger derfor bare noen luftehull i topplokket.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.919
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har også stusset på dette. Jeg har 4 stk. Midgard Oberon 6.1. blokker som jeg bruker til subbene i begge rommene. De bruker vel ICEpower 1000ASP modulen og de blir knapt nok lukne om de står på "tomgang" eller er i bruk. Så hadde jeg en boks med 3 stk. 2000AS2 moduler i og den ble ganske varm selv om den bare stod på "tomgang". I kinorommet så ligger Midgard blokkene gjemt bak subbene og der kunne jeg ikke hatt disse nye modulene pga. varmeutvikling.

    Her sammenligner jeg monoblokker og en 6-kanals forsterker, men jeg har oppfattet det sånn at selv om du har en monoblokk med disse nye modulene så blir de ganske varme.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har også stusset på dette. Jeg har 4 stk. Midgard Oberon 6.1. blokker som jeg bruker til subbene i begge rommene. De bruker vel ICEpower 1000ASP modulen og de blir knapt nok lukne om de står på "tomgang" eller er i bruk. Så hadde jeg en boks med 3 stk. 2000AS2 moduler i og den ble ganske varm selv om den bare stod på "tomgang". I kinorommet så ligger Midgard blokkene gjemt bak subbene og der kunne jeg ikke hatt disse nye modulene pga. varmeutvikling.

    Her sammenligner jeg monoblokker og en 6-kanals forsterker, men jeg har oppfattet det sånn at selv om du har en monoblokk med disse nye modulene så blir de ganske varme.
    Ein 1200as2 i eit lite kabinett blei definitivt varmere med bare ein kanal tilkoblet uansett bruk enn midgard sine isblokker 😁 veit ikke om snickers bare har gjort ein veldig bra jobb med å designe kjøle løsningen eller om det er modulene som gjør forskjellen. Har opna midgard og sett å i mine amatør øyer så synes jeg kjøle løsning såg veldig bra ut på di.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har luftehull både over og under i kabinettet på min 2x2000as2. Har ennå ikke målt særlig varme, maks temperatur har vært 42 grader.
    1000019569.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ein 1200as2 i eit lite kabinett blei definitivt varmere med bare ein kanal tilkoblet uansett bruk enn midgard sine isblokker 😁 veit ikke om snickers bare har gjort ein veldig bra jobb med å designe kjøle løsningen eller om det er modulene som gjør forskjellen. Har opna midgard og sett å i mine amatør øyer så synes jeg kjøle løsning såg veldig bra ut på di.
    Ja Midgard var nok godt designet, men dette ble sagt å gjelde klasse D generelt. Derfor Pioneer feks kjørte 7 og 9 kanaler med Ice inne i hjemmekinoreceivere også. Rotel hadde også noen tidlig klasse D effektforsterkere.

    Men som HoJ skriver så er det kanskje ikke noe problem hvis konstruktør tar ekstra høyde for god kjøling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Dette er jo haifai, så det er vel åpenbart at varmen fra en forsterker gir den varme lyden.😋
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Klasse D kan ha en effektivitet på irundt og over 90%, men Icepower as modulene er oppe i maks 80%. Se link til datablad tidligere i tråden.
    De nye Icepower modulene drar 40-50W load selv idle og ved lav belastning under 10% effektivitet, sjekk datablad for graf. Icepower er veldokumentert fra produsenten.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Klasse D kan ha en effektivitet på irundt og over 90%, men Icepower as modulene er oppe i maks 80%. Se link til datablad tidligere i tråden.
    De nye Icepower modulene drar 40-50W load selv idle og ved lav belastning under 10% effektivitet, sjekk datablad for graf. Icepower er veldokumentert fra produsenten.
    Takk for info 👍🏻
    Ja er sikkert godt dokumentert hvert produkt for seg, tenkte bare det var lurt å spørre entusiasthjørnet når spørsmålet var mer generelt ift utviklingen/endringen fra tidlige generasjoner.

    Bare lekte litt med tanken på et par monoblokker eller stereoeffekt tilkoblet Marantz-forsterkeren min dersom det kommer noe mer effekttørste høyttalere etter hvert. Hvis de da også kunne være plassert skjult i en tvbenk/skap som det ble snakket om før ville det vært et pluss.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Bare lekte litt med tanken på et par monoblokker eller stereoeffekt tilkoblet Marantz-forsterkeren min dersom det kommer noe mer effekttørste høyttalere etter hvert. Hvis de da også kunne være plassert skjult i en tvbenk/skap som det ble snakket om før ville det vært et pluss.
    Om man har 1kw med strøm som går fra veggen, og 80% effektivitet så regn med å ha 200W varme. Ville uansett sørget for å ha tilgang til luft irundt chassiet, samme hvilken produsent eller klasse ampen er i.
    Har man høy følsomhet på høyttalere, så trenger man ikke veldig mange watt heller og en mindre forsterker kan sikkert gjemmes bort litt. Andre produsenter tilbyr høyere effektivitet på alle laster enn de nye Icepower modulene og bare 4-5W på idle istedet for 40-50W (her går alt bort til varme med mersom 0% effektivitet)..
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    All elektronikk lage varme så lenge det står påslått. Om ikke dette er ønskelig, så må man slå det av eller i standby som @bambadoo sier lengre opp.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Om man har 1kw med strøm som går fra veggen, og 80% effektivitet så regn med å ha 200W varme. Ville uansett sørget for å ha tilgang til luft irundt chassiet, samme hvilken produsent eller klasse ampen er i.
    Har man høy følsomhet på høyttalere, så trenger man ikke veldig mange watt heller og en mindre forsterker kan sikkert gjemmes bort litt. Andre produsenter tilbyr høyere effektivitet på alle laster enn de nye Icepower modulene og bare 4-5W på idle istedet for 40-50W (her går alt bort til varme med mersom 0% effektivitet)..
    Takk igjen for svar

    Bare ser for meg at den andre delen i huset her ønsker seg tvbenk ala dette når vi finner på å flytte i løpet av 2-3 år, og da kunne det vært kjekt å kunne ha effekt stående bak dørene på en av sidene. Men skjære ut bakplate og passe på at det bare er 1 enhet pr hylle slik at det blir litt rett over.

    IMG_4873.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Aller beste frest noen spor/hull i toppen/bakkant av det møbel, så får du ventilert luft av seg selv.:cool:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Aller beste frest noen spor/hull i toppen/bakkant av det møbel, så får du ventilert luft av seg selv.:cool:
    Ja mulig jeg sjekker opp med en lokal møbelsnekker her i Drammen når den tid kommer. Kan fort være verdt investeringen 👍🏻


    Beklager OT
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.919
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er spec på Midgard blokkene. Det oppgis 15,8W på 6.1 blokkene på tomgang og jeg ser ingen grunn til å tvile på dette. Jeg kjenner bare en ørliten lunk når jeg tar på dem. Jeg har så og si alt annet av utstyret styrt via trigger, men 6.1 blokkene står på 24/7 siden av/på knappen er på baksiden. De står luftig og fint i bunnen av racket siden jeg ikke har "vegger" på noen sider av racket, men forsterkeren med 2000AS2 modulene stod på samme sted og det var ganske varmt over forsterkeren selv om den bare stod påslått uten å være i bruk. Jeg husker ikke om kabinettet hadde lufting under, men det ser ut som at jeg hadde samme kabinett som HoJ med god lufting på oversiden i alle fall. Nå er de tydeligvis konstruert sånn og det gjør antageligvis ingen ting, men jeg stusser som sagt litt over den store forskjellen i forhold til Midgard blokkene.

    ABC1A2EC-7435-41F3-880C-0D53A64C3E89.png
    172EB3EE-A0C2-47FA-9171-5774C037DE1B.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min forsterker hadde ikke lufting i bunnen når jeg kjøpte den, og bare en 2000as2, den var vesentlig varmere enn der den er nå med lufting både på bunnen og toppen samt med en 2000as2 modul ekstra montert.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    litt spes at varme som stiger lufter under, har du gjennomtrekk i huset ditt?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    litt spes at varme som stiger lufter under, har du gjennomtrekk i huset ditt?
    Nope, men god lufting er ikke dumt.
    Har du anlegget i et helt stillestående luftrom?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Skal du ventilere vekk luft må du tilføre samme luftmengde som du slipper ut. Elementært dr Watson.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Intet rart med perforert bunnplate på forsterkere, flere produsenter bruker det på sine litt påkostede modeller. Hvor mye forskjell det utgjør på temperatur i praksis har jeg ikke sett noe målinger på.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Jeg har nylig fått en Knedahl forsterker
    2000as1 x 2 i et kabinett med hull under og over. Den blir relativt varm kun i påslått tilstand. Har ikke målt, men det blir varmt på labben.
    Blir ikke så mye varmere i bruk.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Disse Knedahl-produktene, er det noe velkonstruerte greier? Har litt inntrykk av at det er kjøpte kabinetter, hvor kjøpte ICE-moduler er montert inn med litt ledninger og noen kontakter? Eller er det vel-gjennomtenkte kjøleløsninger etc?
    Jeg har ingen erfaring med produktene, jeg er bare nysgjerrig.

    Jeg har Midgard Oberon 6.1 stående, som jeg har eid svært lenge og har vært veldig glad i. De får knapt en lunk når man gir jernet. Nå er imidlertid hele kabinettet en neste stor kjøleribbe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Nå vet jeg ikke om dette gjaldt Ice-forsterkere, men jeg husker at klasse D i starten ble omtalt med følgende fordeler kontra AB-konstruksjoner:
    - Høy effektivitet, 90-95% utnyttelse av strømtrekket
    - Meget lav varmeutvikling

    Klasse D ble da ofte anbefalt dersom man hadde behov for mye kraft men begrenset med plass, da forsterkeren kunne settes inne i lukkede skap eller stables flere i høyden siden de hadde tilnærmet ingen varmeutvikling.

    Når jeg leser generelt om klasse D nå for tiden så snakkes det relativt mye om høy varmeutvikling og krav til nødvendig lufting.

    Er det slik å forstå at de nyere klasse D-modellene har fått adskillig bedre lyd på bekostning av høyere varmeutvikling (modulene «jobber» hardere) enn tidligere generasjoner?
    Generelt går utviklingen på klasse D i retning av både lavere temperatur og mindre forvrengning på nyere modeller.
    Grunnen til at det snakkes om kjøling er at det har blitt laget klasse-D forsterkere der designerne har droppet alt av kjøleribber "fordi de blir jo ikke varme". Brukerne oppfatter det også slik siden boksene ikke blir særlig varme på utsiden. Inni forsterkerne og lokalt på kretskortene kan det allikvel oppstå varme steder som gjør at de feiler etter noen år.
    God luftflyt inni forsterkeren er derfor viktig også på klasse-D selv om man totalt ikke trenger samme kjølekapasitet som en tilsvarende A/B forsterker.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    5.918
    Disse Knedahl-produktene, er det noe velkonstruerte greier? Har litt inntrykk av at det er kjøpte kabinetter, hvor kjøpte ICE-moduler er montert inn med litt ledninger og noen kontakter? Eller er det vel-gjennomtenkte kjøleløsninger etc?
    Jeg har ingen erfaring med produktene, jeg er bare nysgjerrig.

    Jeg har Midgard Oberon 6.1 stående, som jeg har eid svært lenge og har vært veldig glad i. De får knapt en lunk når man gir jernet. Nå er imidlertid hele kabinettet en neste stor kjøleribbe.
    Denne er laget av Knedahl, ser ut som kjøling er tatt hensyn til. I tillegg så tilbyr han vifte montert om du trenger enda mer kjøling.
    1711993019809.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nylig fått en Knedahl forsterker
    2000as1 x 2 i et kabinett med hull under og over. Den blir relativt varm kun i påslått tilstand. Har ikke målt, men det blir varmt på labben.
    Blir ikke så mye varmere i bruk.
    Hva er relativt varmt? Jeg måler med ir-måler - og den har ennå ikke blitt varmere enn 42 grader (nå skrur jeg den av hvis den ikke skal brukes på en stund).
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Andreas Knedahl ICEPOWER 2000AS.
    Der er 2 stereo moduler i hver, og jeg har ikke noget problem med varmen. Der er ingen huller i kabinettet det, fordi jeg ikke vil have støv derind i kabinettet. Modulerne er monteret på siderne. Jeg bruger fødder under og det forbedre udover lyden også køling.
    Det er de bedste forstærkere jeg har. Jeg har to, så i alt 4 styk ICEPOWER 2000AS.

    20240309_193556.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Forbedrer føttene lyden 🫣
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Hva er relativt varmt? Jeg måler med ir-måler - og den har ennå ikke blitt varmere enn 42 grader (nå skrur jeg den av hvis den ikke skal brukes på en stund).
    Hadde jeg visst temperatur så hadde jeg skrevet det. Og jeg har ikke noe å måle med.
    Men det er ikke ubehagelig varmt å ha hånden oppå.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Å måle temperaturen utenpå kabinettet gir bare halve sannheten. Det forteller ingenting om hvor varmt det er lokalt rundt omkring på selve kretskortet.
    Generøst med luftehull over og under hjelper på. Man får da naturlig konveksjon der den varme luften som stiger opp drar inn kald luft fra undersiden. Monteres i tillegg kretskortene vertikalt inne i forsterkeren øker den naturlige konveksjonen en god del. Det er den samme effekten som "trekk" i en pipe.

    Er forsterkeren helt tett setter det større krav til kjøleribber som må frakte varmen ut. Som vi ser på forsterkeren til Sven så den rikelig utstyrt med kjøleribber som holder temperaturen nede. Et stort kabinett hjelper selvfølgelig også på. Men skal man ha helt tett kabinett er varme noe som må testes grundig. Ender lufttemperaturen inni kabinettet på f.eks 50 grader så kan enkelte komponenter fort bli 80 grader, og det er ikke sunt i lengden.

    Dette er bare generelle betraktninger basert på det jeg har sett i forskjellige Ncore og Purifi baserte klasse-D forsterkere og de jeg har bygget selv. ICE-modulene kjenner jeg ikke så godt, så jeg kan ikke uttale meg om disse.

    Det er mange ting som påvirker sluttresultatet og det er den som setter sammen hele forsterkeren som må vurdere om kjølingen er tilstrekkelig. F.eks hvis driftspenningen er lavere så synker kjølebehovet. Typer klasse-D moduler oppfører seg også forskjellig. Og så kommer det selvfølgelig veldig an på bruken. Det er litt forskjell på en russebuss og litt rolig jazz...

    Nå blir det nerdete her, men la gå..
    I forsterkeren til TheShy som er avbildet over satte jeg inn en vifte som starter gradvis opp når den varmeste komponenten passerer 45 grader. Viften følger profilen under.
    1712013791103.png


    Varmen utviklet seg som vist på kurven under. Først uten vifte med moderat effekt, og så med høy effekt og viften aktiv.
    1712013430845.png

    Vi ser at med et musikksignal på 280W peak (35W i snitt) så holder den seg på 45 grader (på det varmeste punktet inni forsterkeren). Dette er med viften frakoblet. Ved moderate effekter er altså ikke viften nødvendig.
    Men når jeg gasset på til 1300W peak (160W i snitt) så stiger temperaturen til 51 grader i løpet av 30 sekunder og da skrus forsterkeren av. Med viften aktiv synker temperaturen til 42 grader selv om forsterkeren jobber såpass hardt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har også målet igjennom luftehullene og på selve kortet, men husker ikke tallene helt, kan ta det når jeg kommer hjem fra ferien.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo legge til at over 10W til høyttalerne fra en hvilken som helst amp, så hører man ikke en vifte uansett selv om den mer eller mindre er rett ved øret.. Det har jo også skjedd utrolig mye med vifter de siste 20 årene både med bedre "kulelagre" og PWM strømstyring etc, det har vært mer fremgang der enn på hifi!

    En vifte sørger gjerne for jevnere temperatur over hele kabinettet og unngår hotspots, og gjerne 20-30C kjøligere driftstemperatur som sørger for en del lengre leveår på utstyret..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Denne er laget av Knedahl, ser ut som kjøling er tatt hensyn til. I tillegg så tilbyr han vifte montert om du trenger enda mer kjøling.
    Vis vedlegget 1011561
    Det der er vel en opsjon med ekstra kjøleribber han har?
    Det er 100 opsjoner der, og det er kjøper som setter kriterier og ikke den som setter det sammen. Det blir liksom noe "hjemmemekk på bestilling" over det synes jeg.
    Det ble tidligere brukt andre kabinetter, om de nye er grunnet pris, kjøling eller mer kvalitetsfølelse vites ikke, men der er det jo også 20 opsjoner.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Det der er vel en opsjon med ekstra kjøleribber han har?
    Det er 100 opsjoner der, og det er kjøper som setter kriterier og ikke den som setter det sammen. Det blir liksom noe "hjemmemekk på bestilling" over det synes jeg.
    Det ble tidligere brukt andre kabinetter, om de nye er grunnet pris, kjøling eller mer kvalitetsfølelse vites ikke, men der er det jo også 20 opsjoner.
    Både ja og nei. Noe bilmerker har også en slik option liste der man kan velge ut utstyr som du vil ha på din bil. Mens noen er ferdig konfigurerte.
    Men jeg litt enig med deg. Sammenlignet med for eksempel Vera forsterkere, så virker Vera som ett mer gjennomtenkt produkt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn