Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Kan det være at både kunden og jeg som selger foretrakk den rimeligste underbevisst pga at vi ikke hadde råd til å kjøpe den til dobbel pris?
    Altså at det ikke var bedre lyd i den ene enn den andre allikevel? Kan godt være.

    Nei, nå tar jeg å quoter et lite utdrag av et innlegg for å prøve å sukre min mening om noe.. Stiller deg og din mening i et godt lys må jeg si..


    Men du åpner jo for at preferansen for kabelen kanskje skyldes noe annet enn at den låt bedre, eller har jeg misforstått?
    Ja det har du definitivt. Prøv å les en gang til uten din vanlige forutintatthet og ønske om at det ikke skal være forskjell..
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    OK, så var den billigste best. Det er flott.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Sagt det før, og sier det igjen; Er godt over middels rart at de som mener det ikke er hørbar forskjell på noe syns de må "idiotforklare og omvende" de som mener noe annet. Kan ikke huske å, noensinne, ha sett at det motsatte har skjedd ..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.330
    Antall liker
    11.876
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det tror jeg kommer an på ståsted - miit inntrykk er vel at kabelforkjemperne er de mest aggresive. Jeg er vel heller ikke helt sikker på at noen direkte er blitt kalt for idioter. Utgangspunktet var og er at det var prisen som er idiotisk, men svært mange av forkjemperne har dessverre tatt dette til seg som at de er de som er idiotene...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Tja, har aldri sett det som spesielt oppløftende å få høre at man har for dårlig hørsel eller dårlig anlegg hvis kabeloppgraderingen ikke opplevdes formidabel.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Det tror jeg kommer an på ståsted - miit inntrykk er vel at kabelforkjemperne er de mest aggresive. Jeg er vel heller ikke helt sikker på at noen direkte er blitt kalt for idioter. Utgangspunktet var og er at det var prisen som er idiotisk, men svært mange av forkjemperne har dessverre tatt dette til seg som at de er de som er idiotene...
    Det er fullstendig insane at en kabel/ledning koster en årslønn for flesteparten av oss og det er vel alle enige om? Det som er rart, syns jeg, er at kampen om det faktisk kan finnes forskjell fortsetter med samme styrke på tross av at det er kollektiv enighet om at den fins.

    Eller, det var tidligere snakk om det i tråden. Hvor bra stereo, evt ører, skal til. Her har vi jo fasit. De som ikke hører forskjell har enten ikke bra nok ører eller stereo. :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Noen mangler til og med de for andre alltid tilstedeværende stemmene i hodet. Da er det ikke rart at det butter.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.081
    Antall liker
    5.017
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Det var nettopp dette jeg utfordret kvasi på. Siden det drøyer med svar fra den kanten er det kanskje andre som tar utfordringen: Hva er "bra nok" når det gjelder hørsel og anlegg?
    Ikke alltid det er like lett å forstå spøken :)
    Uansett kom det jo fram ganske fornuftige svar, da. Så neste gang noen spyr ut et eller annet om at anlegget ikke er godt nok, bør man samtidig vise til at man har testet sitt eget anlegg opp mot Recommendation ITU-R BS.1116-3 :D
    Har du kikket gjennom dette, IvarT og dannet deg et bilde av hvor komplekst det vil være å gjøre dette?
    Det virker veldig enkelt å slenge ut en dok. referanse og deretter si ‘dett var dett’
    På meg virker dette helt meningsløst å gjennomføre i praksis og vil gjerne se den som tar fatt på dette.
    Man trenger ikke et 100 siders dokument for å dokumentere at våte ullsokker er mer ubehagelig å ha på seg enn tørre, men det er jo den krampaktige og omstendelige bevisbyrden på den minste (selvsagte) ting her inne.
    Give me a break :confused:
    Nå har du vel fått deg en god "break" siden jeg har vært offline et par dager :)

    Det virker ikke som om du fikk med deg et tillegg som jeg redigerte inn på et tidligere svar, så jeg får vel gjenta det da:
    Anlegget [mitt] er altså ikke spesielt imponerende eller dyrt. I min tid som kabeltroende hadde jeg et enda dårligere anlegg, men likevel kom disse eq-effektene av kablene fram som ga meg de velkjente 'wow-opplevelsene'. Dermed tilsier min erfaring at man ikke trenger svindyre rigger for at et anlegg skal kunne 'avsløre' kabelforskjeller. Derimot handler det mer om de elektriske egenskapene til komponenter og kabling. Selv om dette sannsynligvis vil provosere unødvendig mye, vil jeg snu litt på spørsmålet: Hva er "godt nok" av elektriske egenskaper for at et anlegg skal være immunt mot hørbare kabelforskjeller?
    Merk også at det ikke er jeg som har introdusert "kvaliteten på anlegg og/eller ører" som et påstått kriterium for å kunne detektere eventuelle hørbare forskjeller mellom kabler. Og jeg trenger ikke Recommendation ITU-R BS.1116-3 for å kunne detektere eventuelle hørbare forskjeller mellom kabler, det har du helt rett i.

    Men min erfaring tilsier at kvaliteten på anlegget heller ikke har så stor betydning når det gjelder å detektere eventuelle hørbare forskjeller mellom kabler. Det "enda dårligere anlegget" som jeg nevner ovenfor i sitatet besto altså av et par høyttalere som hadde en nypris på 19 000 kr per par (Spendor A3), og noe brukt elektronikk i budsjettklassen (Naim Nait XS og Rega Dac).

    Poenget mitt er at argumentet om at anlegget og/eller ørene ikke er gode nok i de tilfellene man ikke hører forskjeller mellom kabler, er basert på en frustrasjon over at man ikke har noe (mer) kunnskapsbasert å komme med, og man kommer da med et ikke-argument. Motstanden mot å komme med et svar/sette en standard for hva som er "godt nok" bare understreker at dette er et ikke-argument. Et mer kjent begrep for slik argumentasjonsteknikk er vel trolling.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jepp. Da kjører vi på. Det ble anbefalt å skjøte på høyttalerkablene med jumpere i hver ende for at ikke vibrasjoner fra høyttaler og forsterker skulle forplante seg til høyttalerkablene. Da er vi, med 3 mill fra før, og biamp, og dermed 4 sett av skjøtestykker, oppe i 3.280.000,-. Men, man bør vel ha Sort cones, strømboksene, stikkontaktfiltrene, kabelløfterne og denslags. Det drar seg til, med andre ord.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I min tid som kabeltroende hadde jeg et enda dårligere anlegg, men likevel kom disse eq-effektene av kablene fram som ga meg de velkjente 'wow-opplevelsene'. Dermed tilsier min erfaring at man ikke trenger svindyre rigger for at et anlegg skal kunne 'avsløre' kabelforskjeller. Derimot handler det mer om de elektriske egenskapene til komponenter og kabling. Selv om dette sannsynligvis vil provosere unødvendig mye, vil jeg snu litt på spørsmålet: Hva er "godt nok" av elektriske egenskaper for at et anlegg skal være immunt mot hørbare kabelforskjeller?
    Det har vi jo en hel tråd om. En oppsummering her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ved siden av irrasjonaliteten i det hele, så har vi også obskøniteten. Den eneste «rasjonalitet» er effektiviteten i bedraget.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde glatt gått for den der «staur og stein» saken til bare 400 lapper. Da hadde jeg nok fått på en trang hvit trøye med remmer samt gratis kost og losji en stund framover.
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Kr. 459990,-
    Vis vedlegget 464559

    Kr. 400000,-
    Vis vedlegget 464560

    Samme greia:)
    Rett og slett komisk dette hatet mot Nordost Odin. De såkalte skeptikerne bare fortsetter å henge ut produktet og butikken som selger det. Er det forrakt for det uåpnåelige? Det er vel ingen her på sentralen som er i målgruppa for dette produktet, så hva er poenget?

    Hvis noen kjøper 3 meter kabel for prisen av en premium bil, så må da det være helt ok. Det er jo deres egne penger. Men jeg ville sansynlighvis ikke gjort det, om jeg hadde pengene.
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Det er vel ingen her på sentralen som er i målgruppa for dette produktet, så hva er poenget?
    Hvorfor stille spørsmål om ting som allerede er besvart?
    Fordi du og de andre bare fortsetter å gnåle om ting som er utdebatert for lenge siden. Men det skal dere ha. Dere er standhaftige.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen her på sentralen som er i målgruppa for dette produktet, så hva er poenget?
    Hvorfor stille spørsmål om ting som allerede er besvart?
    Fordi du og de andre bare fortsetter å gnåle om ting som er utdebatert for lenge siden. Men det skal dere ha. Dere er standhaftige.
    Så du spør om ting du allerede vet svaret på? Et slags retorisk spørsmål, med andre ord. Avansert!
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Det er vel ingen her på sentralen som er i målgruppa for dette produktet, så hva er poenget?
    Hvorfor stille spørsmål om ting som allerede er besvart?
    Fordi du og de andre bare fortsetter å gnåle om ting som er utdebatert for lenge siden. Men det skal dere ha. Dere er standhaftige.
    Så du spør om ting du allerede vet svaret på? Et slags retorisk spørsmål, med andre ord. Avansert!

    Nei, jeg vet jo ikke det. Det er jo derfor jeg spør. Her prøver vi ikke å virke mer intellektuelle enn vi er. Rene ord for pengene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rett og slett komisk dette hatet mot Nordost Odin. De såkalte skeptikerne bare fortsetter å henge ut produktet og butikken som selger det. Er det forrakt for det uåpnåelige? Det er vel ingen her på sentralen som er i målgruppa for dette produktet, så hva er poenget?
    Hat er vel litt sterkt sagt, men de stiller seg jo litt lagelig til for hogg med slik prising av et tulleprodukt. Jeg har forsåvidt råd til å kjøpe sånt om jeg ville, men ser ingen grunn til å gjøre det. Du sier jo at du selv heller ikke ville kjøpt noe slikt om du hadde råd, så hva er da problemet med at ingen av oss ser opp til dette tulleproduktet til en latterlig pris?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men det er ingen stor hemmelighet at rengjøring av kontakter, f eks ved å dra dem ut og plugge dem inn igjen for å fjerne oksydskikt en gang pr år eller så kan ha en god effekt. (Det kan i seg selv forklare mange opplevde forbedringer ved "kabeloppgraderinger".) Det er heller ikke dumt å sortere signalkabler separat fra strømkabler, og å se til at eventuelle kryssinger mellom dem skjer i mest mulig rett vinkel. Jeg bruker også buntestrips for å holde like ledninger samlet og på avstand fra ting som kan påvirke. Strengt tatt beskriver ikke kmolds noe annet enn hva jeg selv ville gjort, men jeg er kanskje mer villig til å kutte kabler og lodde dem sammen igjen i riktig lengde heller enn å ha unødvendige lengder liggende. Bra anlegg, forresten.
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    W

    WayAhead

    Gjest
    Holder dere nå på å evaluerer regler for hvordan kranglen skal krangles?

    Beating a dead horse to life? Sånn at dere kan begynne forfra?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Men det er allerede besvart i denne tråden. Det var derfor jeg undret. Men du leser kanskje ikke tråden?

    Ett av mange forslag til svar: http://www.hifisentralen.no/forumet...n-en-halv-million-hos-ohc-32.html#post2607544
    Jammen det skriver jeg jo lenger oppe. Og jo, jeg leser da tråden med stor interesse. Det må virkelig skjære i hjertet for noen att prisen på Odin er så utenfor rekkevidde.
    Hvorfor skal det skjære i hjertet at man ikke vil bruke så mye penger på en liten stump ledning når man ikke vil ha den? Dette handler ikke om misunnelse, det er en ren villfarelse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.081
    Antall liker
    5.017
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det forakt for det uopppnåelige? Det er vel ingen her på sentralen som er i målgruppa for dette produktet, så hva er poenget?
    Allerede i åpningsinnlegget i denne tråden blir dette besvart. Forakt er det, ja, eller, som trådstarter formulerte det: "oppskriften på forakt".
    Folk må få lov til å gjøre hva de vil med pengene sine, men dette er oppskriften på forakt for hele hifi-bransjen og bortfall av yngre generasjoner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn