Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.340
    Antall liker
    3.475
    Torget vurderinger
    49
    Husker når Quatrofil og SPM var toppmodellene til Nordost, for ca 15år siden.
    20000,- for SPM høyttalerkabel og 12000,- for Quatrofil interconnect, svimlende pris og uoppnåelig for de fleste:)
    Husker disse :) Godt at det har vært en god utvikling vedr kabler. Tenk hvilke kabler vi har om 10-15 år
    Da er de nok så "bra" og avanserte at de kan forlange 2mill for et sett;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Måtte hoppe til slutten etter noen sider.
    Hva er vitsen med tråden??
    Det mases om det samme på hver eneste side her. Null utvikling.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.331
    Antall liker
    11.877
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mulig at hukommelsen lurer meg, men jeg kan ikke huske at noen har sagt at denne eller andre kabler fra Nordost er dårlige kabler. Denne spesifikke kabelen er helt sikkert en OK lavkapasitiv kabel. Det det primært reageres på er fantasiprisen for noe som i realiteten er et slags fleksibelt kretskort med påståtte magiske egenskaper og noen opphausede og mystiske pålimte klosser - av tre.

    Noen har da også gått seg fullstendig fast i at enkelte forsterkere skal være "feilkonstruerte". Sålenge de virker, er det jo ikke feil på de, men at optimale designparametre som stabilitetsmargin med vanskelig last og feks utgangsimpedans ikke har vært hovedfokus under konstruksjonen tør være hevet over tvil. Det er en rekke eksempler på sluttrinn som ikke tåler kapasitiv last, preamps med høy utgangsimpedans som gjør kabelvalg kritisk - nødvendigvis bevisste designvalg som vil påvirke brukssituasjonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.916
    Antall liker
    15.566
    Sted
    Langesund
    Blir litt som i politikken dette. Folk har ofte mer fokus på å finne feil på andre enn å vise fram resultat. Mitt bidrag her kommer om to tre dager - da står det ferdig to hornsubber/basser på den nette størrelse av 860 liter(utvendig).
    Ja vi gale har det godt, du har kjøpt inn rette kabler håper jeg:)
    Ja, det har jeg. Har kjøpt RK 6mm2 i blå og sort. Ser slik ut.
    Vis vedlegget 461105
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Forstår ikke hvordan det kan "slå tilbake på oss selv" når man klart og tydelig poengterer hvor det er mest å hente i signalkjeden fra kilde til lytter?

    Minnes de første sure reaksjonene da det ble påpekt at senere remasters "med utrolig god lyd" var ofre for Loudness War. Etterhvert gikk det opp for folk at dette hadde noe for seg og at "den utrolig gode lyden" som det ble skrytt av i HiFi-bladene var bevisst manipulasjon for at man skulle lures til å tro at "det er blitt mer detaljert".
    Dermed fikk man også oppklart hvordan det var mulig for "vinyl å banke CD". Av den enkle grunn at vinylplater fra gullalderen hadde bedre dynamisk spenn enn remastrede CDer som ble solgt til gullpriser.

    Det ble også påpekt at mange aktive komponenter har kunstig høyt utgangsnivå på signalet, av samme grunn. Når man sammenlignet DACer, for eksempel, kunne man finne på å velge den som hadde høyest utstyring, fordi man lot seg lure av dette. (Det er nesten ikke til å tro hva som er gjort på det området ... faktorer over standard 2VRMS).

    Syns det er fint at det nå er vekt på kilden, lytterommet, høyttalerne og signalbehandlingen. Så må man gjerne kaste seg på å lete med innbilningskraften etter NACHT&TAG forskjeller mellom passive komponenter.

    Tror ikke det "slår tilbake på oss selv". Tvert om, i lengden.
    Mener ikke å spenne ben på opplysningskanalen HFS. Jeg tror det bare stiller aktive brukere her i et dårlig lys ved å reklamere for at slike produkter finnes.
    Snake Oil har vært diskutert og opplyst siden forumets fødsel, men tror ikke det har blitt mindre snake oil i bransjen for det.
    Motsatt: Få trollet ut i lyset, så sprekker det.

    Målet med denne tråden er at eventuelle kjøpere av de nevnte kablene (eller tilsvarende), får opp disse trådene i søkemotoren, slik at de styrer unna overpriset "snakeoil".
    Litt usikker på det. Med en gang man kaller det "trollet" innbyr man ikke akkurat til diskusjon. Man lager diskusjoner mellom "oss og de som er så dumme at de tror". Da tror jeg trollet ditt kryper lenger inn i hulen.

    Husker hvor mye pepper Valhalla fikk i sin tid da den ble lansert uten at det stoppet dem på noen måte.

    Nei, jeg skulle heller ønske folk startet tråder hvor de delte av sin kunnskap om hvordan man skal få god lyd. Føler folk at de får gode nok råd av dere her så faller behovet for kabeloppgraderinger bort. :)
    Da husker vi forskjellig. Det jeg husker med lanseringen av Valhalla kabelen på tidlig 2000-tallet, var påfølgende panegyriske omtaler fra diverse magasiner. Jeg kjøpte selv en Valhalla 2x2m på bruktbørsen i 2007 for 10-12 tusen (for å prøve den) og eide den ca. 1 år. Den gangen hadde jeg et anlegg til 500K, og jeg tenkte at det kanskje var greit å få testet ut om den hadde en positiv virkning. Kabelen gjorde slett ikke noe galt den, dog gav den muligens en betoning i diskantområdet og litt ekstra "snert" til lyden, men har vel mer med den flate konstruksjonen å gjøre, enn at den er dyr.

    Poenget med denne tråden er at prisene på Hifi i dag har tatt helt av, og kabler kan ikke være verdt de prisene som det opereres med nå.

    Jeg synes for ørvig at du overdriver - dikotomien mellom "oss" og "dem" er ikke så sterk som du hevder, for her er også plass til nyanser i kabeldebattene. Det er ikke slik at verken jeg eller mange andre aviser forskjellene mellom kabler- poenget er at disse forskjellene trenger ikke ha noe med pris å gjøre.

    Jeg slutter meg imidlertid til det siste du skriver (selv om det kanskje var ironisk ment fra din side): "Føler folk at de får gode nok råd av dere her så faller behovet for kabeloppgraderinger bort." Da er målet med denne tråden nådd.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Herlige avkontekstualiseringer, ymir.

    Men hvorfor kan du ikke svare på det enkle spørsmål: Er du uenig i at den kabel tråden tok utgangspunkt i er et eksempel på en total latterlighet?

    Burde vi ikke latterliggjøre denne galskap som der kommer til uttrykk?
    Dyr,ja,men latterlig dyr?Nei
    Da er det heller ikke galskap slik jeg ser det,
    og dersom du (dere) ser på latterliggjøring som god pedagogikk og retorikk så er det bare å fortsette.
    Synes det er rart at noen få støvsuger HFS etter kabeltråder for så å bruke samme retorikk år ut og år inn
    med svært dårlig resultat sett i forhold til nær 30 000 medlemer,og får forsette år ut og år inn med å
    definere grupper som idioter,og det uten konsekvenser.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Jeg tipper at de fleste som kritiserer prisen på Nordost Odin 2 i denne tråden egentlig har jævlig god lyst på å eie disse kablene.

    Her er en kandidat til
    Vis vedlegget 461130
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Herlige avkontekstualiseringer, ymir.

    Men hvorfor kan du ikke svare på det enkle spørsmål: Er du uenig i at den kabel tråden tok utgangspunkt i er et eksempel på en total latterlighet?

    Burde vi ikke latterliggjøre denne galskap som der kommer til uttrykk?
    Dyr,ja,men latterlig dyr?Nei
    Da er det heller ikke galskap slik jeg ser det,
    Grei den. Da vet vi at vi er på forskjellige planeter.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Motsatt: Få trollet ut i lyset, så sprekker det.

    Målet med denne tråden er at eventuelle kjøpere av de nevnte kablene (eller tilsvarende), får opp disse trådene i søkemotoren, slik at de styrer unna overpriset "snakeoil".
    Litt usikker på det. Med en gang man kaller det "trollet" innbyr man ikke akkurat til diskusjon. Man lager diskusjoner mellom "oss og de som er så dumme at de tror". Da tror jeg trollet ditt kryper lenger inn i hulen.

    Husker hvor mye pepper Valhalla fikk i sin tid da den ble lansert uten at det stoppet dem på noen måte.

    Nei, jeg skulle heller ønske folk startet tråder hvor de delte av sin kunnskap om hvordan man skal få god lyd. Føler folk at de får gode nok råd av dere her så faller behovet for kabeloppgraderinger bort. :)
    Da husker vi forskjellig. Det jeg husker med lanseringen av Valhalla kabelen på tidlig 2000-tallet, var påfølgende panegyriske omtaler fra diverse magasiner. Jeg kjøpte selv en Valhalla 2x2m på bruktbørsen i 2007 for 10-12 tusen (for å prøve den) og eide den ca. 1 år. Den gangen hadde jeg et anlegg til 500K, og jeg tenkte at det kanskje var greit å få testet ut om den hadde en positiv virkning. Kabelen gjorde slett ikke noe galt den, dog gav den muligens en betoning i diskantområdet og litt ekstra "snert" til lyden, men har vel mer med den flate konstruksjonen å gjøre, enn at den er dyr.

    Poenget med denne tråden er at prisene på Hifi i dag har tatt helt av, og kabler kan ikke være verdt de prisene som det opereres med nå.

    Jeg synes for ørvig at du overdriver - dikotomien mellom "oss" og "dem" er ikke så sterk som du hevder, for her er også plass til nyanser i kabeldebattene. Det er ikke slik at verken jeg eller mange andre aviser forskjellene mellom kabler- poenget er at disse forskjellene trenger ikke ha noe med pris å gjøre.

    Jeg slutter meg imidlertid til det siste du skriver (selv om det kanskje var ironisk ment fra din side): "Føler folk at de får gode nok råd av dere her så faller behovet for kabeloppgraderinger bort." Da er målet med denne tråden nådd.
    Jeg siktet ikke til magasinene, men skriveriene her på HFS fra eksempelvis Ivar Løkken med flere. Enig, Valhalla hadde en litt "merkelig" snert i lyden og var derfor aldri aktuell for min del.

    Helt siden finanskrisen har Hi-fi slitt og det har medført astronomiske priser på symbolprodukter. Sier egentlig veldig lite om hva som skjer i bransjen på mer menneskelig nivå. Hvis de får Oligarker til å finansiere at fotfolket fortsatt har en levende hi-fi bransje i nærmiljøet så er det uproblematisk for meg.

    Synet på hvor mye "Oss og de" diskusjonen er tror jeg alltid vil være øynene som ser. Som trådstarter ville jeg vært overrasket om du så polariseringen med nøytrale øyne.

    På ingen måte ironisk ment. Det er min drøm å lese entusiastiske tekster om nye oppdagelser i søken mot bedre lyd. Er redd du ikke når målet med slike tråder som dette.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.340
    Antall liker
    3.475
    Torget vurderinger
    49
    Kjøpte 2 sett Vallhalla strømkabler nye i esker fra forhandler i Norge med 50% avslag.
    Så det er nok brukbar fortjeneste på den Odin 2 kabelen.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Husker når Quatrofil og SPM var toppmodellene til Nordost, for ca 15år siden.
    20000,- for SPM høyttalerkabel og 12000,- for Quatrofil interconnect, svimlende pris og uoppnåelig for de fleste:)
    Joda, bruker fremdeles xlr interconnecten mellom for og effekt. Ble solgt til meg den gangen med argumentet at NASA brukte slike kabler. Kom levert i en gedigen eske av tre. Fikk den ned mot halv pris grunnet bekjentskap.
     

    geva1

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    35
    Antall liker
    12
    Skal vi se..trenger noen kabler til nytt anlegg...Nordost ODIN 2 såklart til alle komponenter...kun det beste er godt nok!

    1. Høyttalerkabel, 3 m: kr. 459 999,- (https://oslohificenter.no/kabler/hoyttalerkabler/nordost-odin-2-hoyttalerkabel)
    2. ikke bw (!) ok da må jeg ha jumpers: kr. 69 990,- (https://oslohificenter.no/kabler/tilbehor/nordost-odin-2-bi-wire-jumpers)
    3. tonearm kabel: kr. 119 990,- (https://oslohificenter.no/kabler/tonearmskabler/nordost-odin-2-tonearm)
    4. digital kabel: kr. 109 990,- (https://oslohificenter.no/kabler/digitalkabler/nordost-odin-2-digital-bnc-rca)
    5. signalkabler XLR 2 m: kr. 274 990,- (må ha 3, for platesp, dac, pre/power, da blir det kr. 824 970,- (https://oslohificenter.no/kabler/signalkabler/nordost-odin-2-xlr)

    Da mangler jeg bare høyttalere, platespiller, for og effektforsterker, dac og cd-spiller.

    6. Ops, glemte strømkabler! Kun den beste strømmen er godt nok for mitt nye anlegg! (https://oslohificenter.no/kabler/stromkabler/nordost-odin-2-power) ODIN 2 der også såklart, kr. 219 990,- for 2,5 m. Må ha 5, da blir det kr. 1 099 950,-



    Da blir totalen kr. 2 684 889,- for kun kabler i mitt nye anlegg!


    Forresten, noen som har forslag til ht og komponenter som passer til disse kablene?
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.553
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt som i politikken dette. Folk har ofte mer fokus på å finne feil på andre enn å vise fram resultat. Mitt bidrag her kommer om to tre dager - da står det ferdig to hornsubber/basser på den nette størrelse av 860 liter(utvendig).
    Ja vi gale har det godt, du har kjøpt inn rette kabler håper jeg:)
    Ja, det har jeg. Har kjøpt RK 6mm2 i blå og sort. Ser slik ut.
    Vis vedlegget 461105
    Var redd du hadde kjøpt inn noe dritt, dette er langt innenfor.
    Var litt nervøs en stund her, trenger du 10 eller 16 tror jeg at jeg har noe liggende.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det er vel ingen som synes at Odin2 kablene er nøkternt priset, men man må skille på hvilket kundesegment Nordost/OHC ser for seg.
    Hvis man ikke befinner seg i dette segmentet, hvorfor hisse seg slik opp i 9 sider på under et døgn?
    Hvis disse hadde kostet i regionen et par tusen, hvor mange (av de som ikke er forpliktet til et forutinntatt svar) kan si at de ikke vekker kjøpebegjæret i en?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Grisestygge mange av disse Nordost'ene. Fæle farger og bredde som er svært lite estetisk etter mitt syn.
    Smak og behag ;)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De er veldig tynne så det er lett å gjemme de under et gulvteppe. Jeg husker faktisk at Nordost tidligere skrøt av akkurat den egenskapen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    De er veldig tynne så det er lett å gjemme de under et gulvteppe. Jeg husker faktisk at Nordost tidligere skrøt av akkurat den egenskapen.
    ‘Kona utøvet et utilbørlig kjøpepress’ - Det kaller jeg en skikkelig god anskaffelsesgrunn!
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Disse banker nordosten og alle de andre wannabe kablene ned der de hører hjemme, ikke bare låter den bedre men legger man de under parketten får man en genuin dyp-bass reflex og om man henger de i taket i stedet som baffel dempere får man superoppløst diskant og kanskje litt IR*pitring på issen og. Her gjelder det å ta godt i så 1 mill pr watt må well vera "innafor".

    Som en kamerat av meg sa - han jobbet i alarmbransjen på 80 tallet og de tok som kjent godt betalt.
    "Legg på nok avanse til at du rødmer, - gang så med 2....."


    Med Fe Modulasjonsledd mellom lederene. Dreper indusert 50Hz, flux og strøstrømmer. Kan kombineres med laserstrukturert trafoblikk som skjerm og da er prisen kun økt til 2 mill pr watt.

    På lager, leveres at your Theatre next day. Ingen returrett.






     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.553
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen som synes at Odin2 kablene er nøkternt priset, men man må skille på hvilket kundesegment Nordost/OHC ser for seg.
    Hvis man ikke befinner seg i dette segmentet, hvorfor hisse seg slik opp i 9 sider på under et døgn?
    Hvis disse hadde kostet i regionen et par tusen, hvor mange (av de som ikke er forpliktet til et forutinntatt svar) kan si at de ikke vekker kjøpebegjæret i en?
    Ikke meg.
    Fordi jeg har hvert der, prøvd masse forskjellig av kabler. Har aldri gitt meg noe.
    Kan muligens høre noen forskjeller, men det er det.
    Når jeg begynte med akustikk ble det andre boller, det er ikke dyrt heller.
    Sett fra et DIY hjerte
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Det høres kanskje litt penere ut med enfoldige mennesker med læringsvansker enn idioter :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Motsatt: Få trollet ut i lyset, så sprekker det.

    Målet med denne tråden er at eventuelle kjøpere av de nevnte kablene (eller tilsvarende), får opp disse trådene i søkemotoren, slik at de styrer unna overpriset "snakeoil".
    Litt usikker på det. Med en gang man kaller det "trollet" innbyr man ikke akkurat til diskusjon. Man lager diskusjoner mellom "oss og de som er så dumme at de tror". Da tror jeg trollet ditt kryper lenger inn i hulen.

    Husker hvor mye pepper Valhalla fikk i sin tid da den ble lansert uten at det stoppet dem på noen måte.

    Nei, jeg skulle heller ønske folk startet tråder hvor de delte av sin kunnskap om hvordan man skal få god lyd. Føler folk at de får gode nok råd av dere her så faller behovet for kabeloppgraderinger bort. :)
    Da husker vi forskjellig. Det jeg husker med lanseringen av Valhalla kabelen på tidlig 2000-tallet, var påfølgende panegyriske omtaler fra diverse magasiner. Jeg kjøpte selv en Valhalla 2x2m på bruktbørsen i 2007 for 10-12 tusen (for å prøve den) og eide den ca. 1 år. Den gangen hadde jeg et anlegg til 500K, og jeg tenkte at det kanskje var greit å få testet ut om den hadde en positiv virkning. Kabelen gjorde slett ikke noe galt den, dog gav den muligens en betoning i diskantområdet og litt ekstra "snert" til lyden, men har vel mer med den flate konstruksjonen å gjøre, enn at den er dyr.

    Poenget med denne tråden er at prisene på Hifi i dag har tatt helt av, og kabler kan ikke være verdt de prisene som det opereres med nå.

    Jeg synes for ørvig at du overdriver - dikotomien mellom "oss" og "dem" er ikke så sterk som du hevder, for her er også plass til nyanser i kabeldebattene. Det er ikke slik at verken jeg eller mange andre aviser forskjellene mellom kabler- poenget er at disse forskjellene trenger ikke ha noe med pris å gjøre.

    Jeg slutter meg imidlertid til det siste du skriver (selv om det kanskje var ironisk ment fra din side): "Føler folk at de får gode nok råd av dere her så faller behovet for kabeloppgraderinger bort." Da er målet med denne tråden nådd.
    Jeg siktet ikke til magasinene, men skriveriene her på HFS fra eksempelvis Ivar Løkken med flere. Enig, Valhalla hadde en litt "merkelig" snert i lyden og var derfor aldri aktuell for min del.

    Helt siden finanskrisen har Hi-fi slitt og det har medført astronomiske priser på symbolprodukter. Sier egentlig veldig lite om hva som skjer i bransjen på mer menneskelig nivå. Hvis de får Oligarker til å finansiere at fotfolket fortsatt har en levende hi-fi bransje i nærmiljøet så er det uproblematisk for meg.

    Synet på hvor mye "Oss og de" diskusjonen er tror jeg alltid vil være øynene som ser. Som trådstarter ville jeg vært overrasket om du så polariseringen med nøytrale øyne.

    På ingen måte ironisk ment. Det er min drøm å lese entusiastiske tekster om nye oppdagelser i søken mot bedre lyd. Er redd du ikke når målet med slike tråder som dette.
    Ofte når jeg er på diverse forum, leser i papirmagsiner eller nettmagasiner om hifi, så føler jeg meg stadig mer fremmedgjort. Det slike tråder bidrar til er at jeg kan føle meg normal. Jeg slipper å føle at "jeg har havnet på feil klode". Hele den "synlige" delen av bransjen er så gjennomsyret av svada at man må lete, og finne spesialforum som dette for å trenge gjennom svadaen. For folk som ikke er like dedikert og finner oaser som dette, er det bransjens- og magasinenes svada det man møter. Derfor mener jeg slike tråder er på sin plass som en bullshitdetektor, selv om de fleste som deltar har diskutert akkurat det samme hundre ganger før.

    Jeg har vært medlem her siden 2003, og er en av dem som har forandret syn på kabler og annet tilbehør i løpet av den tiden, så misjoneringen har noe for seg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Har det gått sport i å idiotforklare alle andre som ikke gjør og mener akkurat det samme som seg selv her inne på HFS? Utrolig mange tråder om dette nå...
    Og minst halvparten av idiotforklaringene kommer fra kunnskapsforakterne som ikke forstår/vil forstå at den religiøse magien også denne gangen sitter mellom ørene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    Har det gått sport i å idiotforklare alle andre som ikke gjør og mener akkurat det samme som seg selv her inne på HFS? Utrolig mange tråder om dette nå...
    Og minst halvparten av idiotforklaringene kommer fra kunnskapsforakterne som ikke forstår/vil forstå at den religiøse magien også denne gangen sitter mellom ørene.
    Det er din mening og den må du gjerne ha. Om trangen til å idiotforklare alle som ikke mener det samme er så stor at du deltar i alle kabel og duppedings debatter, så sier det nok mere om deg enn om de som du idiotforklarer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Kortvarig, du spiller offerrollen for å skjelle ut dine meningsmotstandere. Det er få som har skjelt ut folk mere enn deg her inne. Du er svartelistet fordi du har vist at du ikke kan oppføre deg. At dine opplevde sannheter betviles som fakta må du akseptere selv om du ikke liker det. Men ditt innlegg er likevel snart slettet. Hvorfor er du så ivrig på å komme inn på festen du ikke er bedt på?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Har det gått sport i å idiotforklare alle andre som ikke gjør og mener akkurat det samme som seg selv her inne på HFS? Utrolig mange tråder om dette nå...
    Og minst halvparten av idiotforklaringene kommer fra kunnskapsforakterne som ikke forstår/vil forstå at den religiøse magien også denne gangen sitter mellom ørene.
    Det er din mening og den må du gjerne ha. Om trangen til å idiotforklare alle som ikke mener det samme er så stor at du deltar i alle kabel og duppedings debatter, så sier det nok mere om deg enn om de som du idiotforklarer.
    Hvem har jeg idiotforklart? Folk som inntar offerrollen når føleriet tar overhånd? Opplever du å være idiotforklart fordi noen er uenige med deg?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    Har det gått sport i å idiotforklare alle andre som ikke gjør og mener akkurat det samme som seg selv her inne på HFS? Utrolig mange tråder om dette nå...
    Og minst halvparten av idiotforklaringene kommer fra kunnskapsforakterne som ikke forstår/vil forstå at den religiøse magien også denne gangen sitter mellom ørene.
    Det er din mening og den må du gjerne ha. Om trangen til å idiotforklare alle som ikke mener det samme er så stor at du deltar i alle kabel og duppedings debatter, så sier det nok mere om deg enn om de som du idiotforklarer.
    Hvem har jeg idiotforklart? Folk som inntar offerrollen når føleriet tar overhånd? Opplever du å være idiotforklart fordi noen er uenige med deg?
    Jeg opplever ingenting jeg, har ikke kabler til en halv million og ikke tenker jeg å kjøpe heller.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Hvem er det jeg har idiotforklart da? I innlegg #192 sier du jo det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    Hvem er det jeg har idiotforklart da? I innlegg #192 sier du jo det.
    Du har litt tungt for det i dag?
    "halvparten av idiotforklaringene kommer fra kunnskapsforakterne som ikke forstår/vil forstå"
    Kanskje på tide å tenke på hva du selv gjør og sier, enn å beskylde alle andre for å være det ene og det andre?
    Det gjelder ikke bare deg altså...
    Og før du tilter og hisser deg enda mere opp, jeg mener også at det skal vanskelig gjøres å rasjonallisere et slikt kjøp. Men om noen har penger, vilje og interesse til å gjøre det, be my guest!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Du sier mye rart. Tilte/hisse opp? Har ikke stått opp en gang, men fikk frokost og kaffe på senga i dag igjen. Er ikke hissig da vet du. Begrepet idiotforklaring sitter litt løst hos deg. Kabel- og andre mystiske lydfenomener har blitt rasjonalisert i et utall innlegg her inne. Hvorvidt man føler seg idiotforklart henger ofte sammen med eget ståsted og evne til å spille offer. At noe kan være idiotisk priset betyr ikke at den som kjøper det er en idiot. Jeg kan godt si at du sier noe idiotisk uten at du er en idiot og vice versa. Som formalrealist er det ikke alltid jeg pakker inn ordene i bomull og det leses skarpere enn det skrives. Når føleriet møter realismen oppstår sunn friksjon ;)

    Ps Jeg har også i mange innlegg forsvart umoralsk høye priser mot svindelbeskyldninger. Tror neppe jeg har benyttet i-ordet i disse diskusjonene heller. Men jeg finner overhode ikke noe rasjonale for å tappe av 460.000 av kontoen i bytte mot en kabel jeg ikke engang finner estetisk tilfredsstillende.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.159
    Antall liker
    16.677
    Torget vurderinger
    2
    Linkwitz ble en gang spurt om hvordan han brukte ørene for å lytte til anlegg. Han viste til en kamerat som han visste alltid forsøkte å være så ærlig som mulig og som utfordret ham til å være det samme:

    We reach independent conclusions from each other. We challenge each other, to keep each other honest.
    It's so easy in sound, to imagine things. As someone has said, if I suggest something that you are going to hear, if I give you a demo, and I tell you what you are going to hear, it's almost impossible for you not to hear what I told you that you are going to hear.
    It's a thing that sales people in high-end audio stores use to great effect, to sell you cables and spikes, and all sorts of stuff. It's very difficult, it's honest, people really hear things, it's happening between your ears. There is no sound in the room, there are only air particles vibrating, air particles impinging on your eardrums, that's all. And then you try to make sense of these vibrating particles. As the saying has it: if a tree falls in the forest, and no one is around to hear it, does it make any sound? No! It doesn't make any sound. Sound is just an illusion ... it is totally constructed in your head.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn