iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Makrokosmos
    Tipper kjøper betalte godt for selve ampen, siden jeg har vært såpass soft 😊
    Men rør og vinyl har jo på få år eksplodert i pris, så lykke til med det.
    Da kan jeg sove rolig i natt med den vitskapen.

Ja ny vinyl har blitt dyrt, glad jeg fikk tak i noen på brukten og ikke måtte kjøpe alt nytt. Da hadde jeg måttet spille på en Crosley i dag.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: vim

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Makrokosmos
    Tesla E88CC Goldpin

20250430_110624.jpg

Da har Electro-Harmonix 6922 blitt byttet til Tesla E88CC Goldpin. Venter litt med konkrete lytteinntrykk da de skal få bli vant til omgivelsene i boksen først. Men det høres positivt ut.

20250430_110630.jpg

Med et audiofilt håndkle lagt ut på arbeidsområdet gikk alt fint. Ingen ble skada og vi brukte ikke visir.
    Tusen takk til @soundscape for ekspertisehjelpen!
    Ble noen timer med musikk så rørene har ihvertfall blitt varme.

Nå står jeg på stasjonen og venter på @ou812rh som skal komme på lyttebesøk. Godt at anlegget nå er endret på slik at vi begge får en førstegangsopplevelse av lyden 😏.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.789
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for noen hyggelige timer , med lunsj og te inkludert :)🎶

i17.jpg

Rørbytte i DAC'en gjorde seg absolutt synes jeg. Den rykket plutselig opp til en større modell. Selv uten noen A/B testing
    så opplevde jeg at det ble mer autoritet, større dynamikk og litt mer kjøtt på beinet.

En direkte sammenligning med vinyl ga et litt smalere og tightere lydbilde enn vinylen (i alle fall på den innspillingen),
    men vinylriggen lå ikke sååå langt foran lenger som jeg har opplevd tidligere. Nå begynner det å bli mer avhengig av
    personlige preferanser. Begge formater spiller i alle fall veldig bra.

i15.jpg
    i16.jpg
    i14.jpg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Der det finnes okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Så var det min tur til å ta turen ut til suburbia og besøke @iGran (IG):) Det skulle egentlig vært omvendt og vært et besøk hos meg, men uten riaa så hadde det besøket blitt litt amputert sånn lydmessig. Vel, jeg tok toget til Solbråtan rett etter jobb og det tok sin tid med de vanlige problemene togtrafikken har her til lands. Ca 30 min. forsinket så var jeg fremme og ble møtt at @iGran. Glad jeg ikke er togpendler i hverdagen🥵

Etter en kort gåtur og vel innlosjert så fikk beskue IG sitt oppsett i all sin prakt. Det hadde vist vært rørbytte i dacen tidligere på dagen og jeg ble fortalt at det hadde gitt positiv effekt på lyden. Siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag så håpet jeg at jeg ville like lyden!
    IMG_7656.jpeg

Jeg spurte om det var noe spesielt IG hadde prioritert og jobbet med i forhold til lyden i oppsettet. Fikk kort fortalt at piano/flygel var viktig og at det skulle høres mest mulig naturlig ut i klang og struktur. Kult, tenkte jeg da jeg hører mye på piano jazz trioer! Første session var med avspilling via streaming. Første spor ut var Berlioz, Symphonie Fantastique. Her fikk jeg høre et stort lydbilde i både bredde, høyde og dybde/perspektiv. Jeg fikk fint illusjonen av de forskjellige raden i orkesteret og det hele spilte uanstrengt. Jeg har fått med meg noen av de tidligere innleggene i denne tråden og diskusjonen om dybde/perspektiv. Etter å ha lest IG sine svar så trodde jeg at lydbilde skulle være trukket enda lengre bakover. Mener å ha lest at IG liker å sitte litt lengre bak i salen og med litt avstand til orkesteret. Dette er jo litt omvendt av det jeg liker da jeg er mer en front row mann. Jeg ble heldigvis gledelig overrasket over at jeg ikke opplevde å sitte så langt bak i ”salen". Fikk fint nærvær med nerve og engasjerende lyd(y) Etter det så var vi innom bl.a et par kor, Bach, vokal og kirkeorgel, lutt m.m. Ble introdusert til noen nye artister som jeg skal sjekke ut mer av(y)
    IMG_7657.jpeg

Så var det matpause og jeg fikk servert kikertgryte med ris og papadums, nam nam😋 Mens vi spiste så skravlet vi om alt fra oppvekst og bakgrunn til musikk og religion. God og mett så tok jeg plass i lytterstolen igjen og nå var det vinylriggen som skulle høres på. Jeg hadde fått beskjed om å gjerne ta med noen skiver så jeg hadde rasket med med the usual suspects på morgenkvisten. Vi byttet på å spille plater annen hver gang og det fungerte veldig bra! Tror begge fikk presentert litt nye impulser og oppdaget noen nye artister og komponister (se spilleliste til slutt). IG har en skikkelig flott og tung spiller. Jeg skal ikke gå inn på detaljer da det har blitt gjort tidligere i tråden, men den troner flott på toppen av racket sammen med Luxman preampen. Mange av de samme lytteinntrykkene jeg fikk med digital avspillingen, men ting var kanskje blitt enda litt større og mer grandiost. God oppløsning og en veldig godt integrert sub👏 Lydsignaturen hadde fin varme og et godt homogent lydbilde. Her blir en ikke lyttetrett! Dette bringer meg til piano/flygel lyden. Hvordan opplevde jeg at IG hadde lyktes med å få frem dette instrumentet med all dens strukturer og klanger? Jeg må si at det har han klart særdeles godt i mine ører. Det jeg satt mest pris på er at det var så fin varme og tyngde i anslagene slik at pianoet/flygelet ikke hørtes lite eller spinkelt ut. Det er det ikke alle oppsett som klarer dette like godt som IG sitt, iberegnet mitt eget👍 Skal jeg dra frem et litt svakt punkt som jeg opplevde så er det kanskje hurtighet. På musikk med mye rytme i form av bass og trommer så mangler det litt hurtighet. En får ikke det ”smekkt" fra basstrengene eller skarptromma som andre oppsett klarer, men igjen dette har med prioriteringer.
    IMG_7659.jpeg

IMG_7658.jpeg

IMG_7660.jpeg

IMG_7661.jpeg

IMG_7662.jpeg

Etterhvert som vi spilte plater så måtte jeg til slutt spørre om IG ikke hadde et godt opptak av Rach 3, siden dette oppsettet er tunet for piano og klassisk? Joda, etter litt graving i hyllene så kom det frem en fin fin versjon👌 Ellers så var Beethovens 5. en høydare i mine ører. Jeg fikk selvfølgelig også servert te i en passende kopp som hevet totalopplevelsen enda et hakk🤣
    IMG_7663.jpeg

Syv og en halv time gikk veldig fort og jeg skulle gjerne vært lengre, men nærmere midnatt var det på tide å ta toget tilbake til sentrum. Takk for en glimrende kveld med fin servering, god musikk og ikke minst godt selskap👍 Jeg koste meg skikkelig og kommer gjerne på besøk igjen!

Fotnote: det ble nesten ikke snakket om lengden på gardinene🤣

Kveldens spilleliste.
    image00000111.jpeg

image00000111 2.jpeg

IMG_7667.jpeg

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for hyggelig besøk @ou812rh ! Det er alltid en risiko å invitere folk man ikke er så kjent med hjem. Kan fort ende opp med at jeg sitter bevisstløs i et hjørne med hendene bakbundet og Luxman forsvinner ut døra 😵💫.

Med med R var det heldigvis ikke noen tegn til noe slikt. Han er interessert og åpen for musikk, hvilket muliggjorde en dag/kveld med masse forskjellige ting som ble spilt 🎶.

Det å spille en plateside hver er et kult konsept som jeg tar med meg videre. Da får man litt mer inntrykk av artisten og musikken enn bare 1 låt. Eller i mitt fall en hel sats av en symfoni/pianokonsert.

Det er også interessant for meg å høre helt annen musikk på anlegget som jeg ikke spiller til daglig, og hvor bra det faktiskt også spiller. Fikk meg noen positive overraskelser i løpet av kvelden 😎.

Også hyggelig at jeg nettopp fikk SMS fra R at han sitter og lytter til Rach 3 med Andsnes. Så jeg anbefalte da samme konsert med Martha Argerich og Chailly 🎹.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Der det finnes okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vart du skræmt av Til fader vor at ende da, @ou812rh?
    He he, nei ikke skremt, men lurte på om ikke organisten hadde litt jazztobakk i pipene til tider😉🤣 Godt gjort av hun som sang å holde melodien og flyten med alle lydene som kom fra det orgelet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn