gismo
Æresmedlem
Godt skrevet iGran, enig med deg ang mob, iPad etc som stadig tar vår oppmerksomhet bort fra musikken
gismo
gismo
Takk for at du deler @_RoDa_ , veldig intressant. Fint å høre at det ga godt resultat for deg. Innenfor blant annet traumeterapi så bruker man øvelser som handler om oppmerksomt nærvær på forskjellige lyd i sin omgivelse. Dette for å koble seg til her og nå hvis man sliter med flashbacks o.l. musikk kan også brukes til dette.Godt innlegg @iGran
Jeg gikk for en tid tilbake til en dame for coaching. En av «oppgavene» mine var å høre på musikk. Kun høre på musikk.
Uten å være «effektiv» og gjøre ting samtidig på tlf/pc/ipad. Det var en slags oppvåkning og vei tilbake til hvor mye som faktisk finnes i musikken når den får full oppmerksomhet og man virkelig er til stede.
mvh
Haha! Ja, altså det er den mørke siden av å prøve være LP-munk, fylle hodet med angst og nevroser for alt som kan gå feil og der det ikke finnes noen annen enn en selv som bærer skyld for uhell. Arvesynden for ødelagte pickups.Fint innlegg om musikks evner til å koble fra og ha fokus Må innrømme for egen del at dette er mye lettere når jeg spiller vinyl enn når jeg spiller digitalt! Har vel kanskje noe med at jeg er redd jeg skal kløne det til å gleppe plateklamp, bøye stift, skape vinylen o.l. Er jo litt Zen å vedlikeholde og bruke en platespiller (Zen and the Art of Motorcycle Maintenance)
Nydelig innlegg, og nydelig anlegg!iGrans Mikrokosmos
Hvor begynner det og hvor slutter det?
.......
Musikkreisen går videre.
Med vennlig hilsen,
iGran
I dette er jeg akkurat som deg @ptb , hjemme har jeg heller ikke bakgrunnsmusikk på. Derimot så har jeg som oftest noen annen form av lyd på som radio, podd eller youtube. Men da ikke musikkanaler, med unntak for noen musikk dokumentar, og følger med på innholdet samtidig som jeg driver på med annet. Men det er ikke samme aktiv lytting som du sier i sweetspot. Der er det på et annet nivå.@iGran.
Du er i innlegg #40 inne på noe som gjør at jeg høyst trolig spiller mindre musikk enn de fleste andre her inne.
Jeg har sjelden (nesten aldri) musikk stående på som "bakgrunnsstøy" når jeg driver med noe annet. Ikke engang i bilen.
I slike tilfeller er det evt radio med noe "intetsigende" som står på.
Når jeg skal spille musikk, så er det for å enten lytte konsentrert til musikken, eller å koble av til den. I begge tilfeller er da alt annet lagt tilside.
Jeg har alltid vært litt fascinert av dem som kan høre på musikk hele tiden overalt. For meg går det an når jeg går turer på mindre steder eller i skogen. Da har jeg innimellom noe musikk på øret. Men er det masse folk rundt liker jeg det ikke, da blir jeg mer forstyrret.Synes også det refererte innlegg var bra Jeg hører dog på musikk «hele tiden», på treningsturer, på jobb (om jeg kan) på reiser som fly og bilturer, som bakgrunnsmusikk hjemme (Da gjerne en god og avslappende spilleliste som streames) m.m.
Og i hyggelige sammenhenger aka fest selvsagt! Av naturlige årsaker, så blir det da spilt på lettbrukt utstyr, uten at det frarøver meg gleden over god musikk. (Bortsett fra om det høres fælt ut da)
Nå har jeg ikke avansert snurre og et bibliotek med plater, men jeg ser at utstyret det spilles musikk på og seremonien og aspektet rundt HiFi helt klart kan gi en større opplevelse. En rolig fredagskveld med uønskede tanker lagt igjen på jobben, godstolen, Luxman utstyr m.m. som presenteres i denne tråden, gode plater, en favoritt i glasset.. Jodda. det fungerer nok dét
Det er jo en ting hvis man må ha nettbrett/mobil til å styre streamern, men da med kontroll . Ellers helt plutselig kan en sitte der med en digital handlekurv fylt med plater, hifi-komponenter og annet som dukker opp i den digitale-feeden .Veldig bra innlegg! Jeg kjenner meg (dessverre) veldig godt igjen med tanke på mobil/ipad bruk selv om jeg kobler av inn i mellom...
Pretensiøst. HiFi folk ass!! HeHe! Hørte en dame sa noe tilsvarende en gang, uten henvisninger til det musikkrelaterte forøvrigSitat Jan Omdahl - Afric Pepperbird
Å lytte, må vite, er noe annet enn å høre.
Lytting foregår på et høyere oppmerksomhets - og bevisthetsnivå, enten man er musiker, lydtekniker, produsent eller musikkelsker hjemme foran anlegget.
Lytting er et språk, en mentalitet, en metode og en tilstand
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og egen refleksjon, setter pris på det!Mange flotte innlegg her
Takk for spark i leggen ang. å være tilstede.
Nettbrett eller mobiltelefon er en nødvendighet når man streamer, bruker et nettbrett uten annet enn Roon. Oppdaget "plutselig" en kveld at mobilen var i bruk mens jeg spilte vinyl. PC og mobil er derfor bannlyst på musikkrommet.
PC, nettbrett og særlig mobiltelefonen trenger seg inn på alle arenaer.
Ser at på f. eks treningssenteret at mobilen er mye i bruk, ikke bare til å bytte på låter, her sjekkes det på sosiale medier og ikke minst å ta selfier.
Å være til stedet er kanskje stikkordet, uansett om man dusjer, trener, driver på med Yoga eller er ute i naturen.