iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.902
    Antall liker
    13.995
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Godt innlegg @iGran
    Jeg gikk for en tid tilbake til en dame for coaching. En av «oppgavene» mine var å høre på musikk. Kun høre på musikk.
    Uten å være «effektiv» og gjøre ting samtidig på tlf/pc/ipad. Det var en slags oppvåkning og vei tilbake til hvor mye som faktisk finnes i musikken når den får full oppmerksomhet og man virkelig er til stede. 😊👍

    mvh
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.512
    Antall liker
    15.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fint innlegg om musikks evner til å koble fra og ha fokus(y) Må innrømme for egen del at dette er mye lettere når jeg spiller vinyl enn når jeg spiller digitalt! Har vel kanskje noe med at jeg er redd jeg skal kløne det til å gleppe plateklamp, bøye stift, skape vinylen o.l.:LOL: Er jo litt Zen å vedlikeholde og bruke en platespiller (Zen and the Art of Motorcycle Maintenance);)☯
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Godt innlegg @iGran
    Jeg gikk for en tid tilbake til en dame for coaching. En av «oppgavene» mine var å høre på musikk. Kun høre på musikk.
    Uten å være «effektiv» og gjøre ting samtidig på tlf/pc/ipad. Det var en slags oppvåkning og vei tilbake til hvor mye som faktisk finnes i musikken når den får full oppmerksomhet og man virkelig er til stede. 😊👍

    mvh
    Takk for at du deler @_RoDa_ , veldig intressant. Fint å høre at det ga godt resultat for deg. Innenfor blant annet traumeterapi så bruker man øvelser som handler om oppmerksomt nærvær på forskjellige lyd i sin omgivelse. Dette for å koble seg til her og nå hvis man sliter med flashbacks o.l. musikk kan også brukes til dette.

    Å være til stede i musikken er en god oppgradering av et hifi-anlegg. 🎶

    Mvh
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Fint innlegg om musikks evner til å koble fra og ha fokus(y) Må innrømme for egen del at dette er mye lettere når jeg spiller vinyl enn når jeg spiller digitalt! Har vel kanskje noe med at jeg er redd jeg skal kløne det til å gleppe plateklamp, bøye stift, skape vinylen o.l.:LOL: Er jo litt Zen å vedlikeholde og bruke en platespiller (Zen and the Art of Motorcycle Maintenance);)☯
    Haha! Ja, altså det er den mørke siden av å prøve være LP-munk, fylle hodet med angst og nevroser for alt som kan gå feil og der det ikke finnes noen annen enn en selv som bærer skyld for uhell. Arvesynden for ødelagte pickups.

    Men som du sier, det blir et annet fokus ved fysisk media vs digital. Den taktile sansen er også viktig, vri og trykke på ting. Trykke på fjernkontrollen til vinyl spilleren 😇.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    33.958
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg lytter stort sett på samme måte enten det er vinyl, CD eller streaming. Synes nesten digitalt gjør det enda enklere å gå i ett med musikken , da man ikke behøver å passe på noe . Jeg spiller også hele album fra A til Å når jeg streamer , sett bort fra de gangene man skal sjekke gjennom nye ting osv.
    Hvis man ønsker å trene seg opp til å lytte mer aktiv vil,jeg anbefale og legge bort både tlf. nettbrett og andre ting som forstyrrer — om kvelden gjerne dempe belysningen i rommet også. Det er virkelig deilig når man glemmer tid og sted og bare flyter av gårde i musikken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.441
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Veldig gode refleksjoner du kommer med der i #40 :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.234
    Antall liker
    23.140
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Veldig bra innlegg! Jeg kjenner meg (dessverre) veldig godt igjen med tanke på mobil/ipad bruk selv om jeg kobler av inn i mellom...😬
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.441
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @iGran.
    Du er i innlegg #40 inne på noe som gjør at jeg høyst trolig spiller mindre musikk enn de fleste andre her inne.
    Jeg har sjelden (nesten aldri) musikk stående på som "bakgrunnsstøy" når jeg driver med noe annet. Ikke engang i bilen.
    I slike tilfeller er det evt radio med noe "intetsigende" som står på.

    Når jeg skal spille musikk, så er det for å enten lytte konsentrert til musikken, eller å koble av til den. I begge tilfeller er da alt annet lagt tilside.
    Dessverre resulterer jo det i at det ikke blir alt for mange timer i løpet av en uke man lytter til musikk, men sånn er det bare - og sånn har det egentlig alltid vært :cool: .
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Synes også det refererte innlegg var bra:) Jeg hører dog på musikk «hele tiden», på treningsturer, på jobb (om jeg kan) på reiser som fly og bilturer, som bakgrunnsmusikk hjemme (Da gjerne en god og avslappende spilleliste som streames) m.m.
    Og i hyggelige sammenhenger aka fest selvsagt! Av naturlige årsaker, så blir det da spilt på lettbrukt utstyr, uten at det frarøver meg gleden over god musikk. (Bortsett fra om det høres fælt ut da)

    Nå har jeg ikke avansert snurre og et bibliotek med plater, men jeg ser at utstyret det spilles musikk på og seremonien og aspektet rundt HiFi helt klart kan gi en større opplevelse. En rolig fredagskveld med uønskede tanker lagt igjen på jobben, godstolen, Luxman utstyr m.m. som presenteres i denne tråden, gode plater, en favoritt i glasset.. Jodda. det fungerer nok dét😊
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet


    Å lytte, må vite, er noe annet enn å høre.
    Lytting foregår på et høyere oppmerksomhets - og bevisthetsnivå, enten man er musiker, lydtekniker, produsent eller musikkelsker hjemme foran anlegget.
    Lytting er et språk, en mentalitet, en metode og en tilstand


    Sitat Jan Omdahl - Afric Pepperbird
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    @iGran.
    Du er i innlegg #40 inne på noe som gjør at jeg høyst trolig spiller mindre musikk enn de fleste andre her inne.
    Jeg har sjelden (nesten aldri) musikk stående på som "bakgrunnsstøy" når jeg driver med noe annet. Ikke engang i bilen.
    I slike tilfeller er det evt radio med noe "intetsigende" som står på.

    Når jeg skal spille musikk, så er det for å enten lytte konsentrert til musikken, eller å koble av til den. I begge tilfeller er da alt annet lagt tilside.
    I dette er jeg akkurat som deg @ptb , hjemme har jeg heller ikke bakgrunnsmusikk på. Derimot så har jeg som oftest noen annen form av lyd på som radio, podd eller youtube. Men da ikke musikkanaler, med unntak for noen musikk dokumentar, og følger med på innholdet samtidig som jeg driver på med annet. Men det er ikke samme aktiv lytting som du sier i sweetspot. Der er det på et annet nivå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Synes også det refererte innlegg var bra:) Jeg hører dog på musikk «hele tiden», på treningsturer, på jobb (om jeg kan) på reiser som fly og bilturer, som bakgrunnsmusikk hjemme (Da gjerne en god og avslappende spilleliste som streames) m.m.
    Og i hyggelige sammenhenger aka fest selvsagt! Av naturlige årsaker, så blir det da spilt på lettbrukt utstyr, uten at det frarøver meg gleden over god musikk. (Bortsett fra om det høres fælt ut da)

    Nå har jeg ikke avansert snurre og et bibliotek med plater, men jeg ser at utstyret det spilles musikk på og seremonien og aspektet rundt HiFi helt klart kan gi en større opplevelse. En rolig fredagskveld med uønskede tanker lagt igjen på jobben, godstolen, Luxman utstyr m.m. som presenteres i denne tråden, gode plater, en favoritt i glasset.. Jodda. det fungerer nok dét😊
    Jeg har alltid vært litt fascinert av dem som kan høre på musikk hele tiden overalt. For meg går det an når jeg går turer på mindre steder eller i skogen. Da har jeg innimellom noe musikk på øret. Men er det masse folk rundt liker jeg det ikke, da blir jeg mer forstyrret.

    Anlegget er et instrument i seg selv som formidler musikken, og det trenger ikke være avansert for at man skal kunne nyte, føle og oppleve musikken. Jeg kan bli begeistret over god komponert musikk i mine ørepropper til 30kr som jeg kjøpte på en turistshop i Torrevieja på ferie, som er koblet til en halvgammel mobiltelefon. Musikkgleden er heldigvis uavhengig av hifi-utstyr. Men anlegget kan hjelpe meg å gå på dybden i musikken på en annen måte.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Veldig bra innlegg! Jeg kjenner meg (dessverre) veldig godt igjen med tanke på mobil/ipad bruk selv om jeg kobler av inn i mellom...😬
    Det er jo en ting hvis man må ha nettbrett/mobil til å styre streamern, men da med kontroll 😎. Ellers helt plutselig kan en sitte der med en digital handlekurv fylt med plater, hifi-komponenter og annet som dukker opp i den digitale-feeden 🙂↔.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3


    Å lytte, må vite, er noe annet enn å høre.
    Lytting foregår på et høyere oppmerksomhets - og bevisthetsnivå, enten man er musiker, lydtekniker, produsent eller musikkelsker hjemme foran anlegget.
    Lytting er et språk, en mentalitet, en metode og en tilstand


    Sitat Jan Omdahl - Afric Pepperbird
    Pretensiøst. HiFi folk ass!! HeHe! Hørte en dame sa noe tilsvarende en gang, uten henvisninger til det musikkrelaterte forøvrig😊
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Et piano-minne

    Når jeg var barn gikk det en tv-serie på SVT om klassisk pianomusikk og komponistene bak verkene - I döda mästares sällskap, med pianisten Hans Pålsson. Jeg ble da fascinert av Pålssons teatralske og livlige fremføring og fortelling av musikken.

    Noen år senere kom CD-boksen på Naxos ut som jeg sparte ukepengen min til. Da hadde jeg nettopp begynt å lære piano på den kommunale musikkskolen.
    Screenshot_20240329_203450_Chrome.jpg


    I en av episodene spilte Pålsson første sats fra Beethovens piano sonat no.8 i c-moll op.13 "Phatétique". Pianoets klang i det store innledende c-moll akkordet som langsamt byggde seg opp til det kommende tremolo, lå nesten som en skygge av mørker kring melodien. Dette berørte meg stort. Jeg gikk til min pianolærer og sa dette vil jeg spille, men da jeg ikke hadde lært å lese noter enda måtte dette vente.
    Screenshot_20240329_210301_Adobe Acrobat.jpg


    En vinter ikke langt senere så var jeg med foreldrene mine på besøk hos noen bekjente for å gå på vintermarked i Nord Sverige. De nevnte at vi skulle på konsert i det lille tettstedet etterpå. Det var vel ikke mer enn 16 grader varmt i kirken der konserten skulle holdes, og jeg minns jeg satt på hendene for å holde dem varme. Det stod et flygel der så jeg lurte på hva som skulle bli spilt. Ikke mange i publikum. Så kommer en mann med krøllete hår ut, det var Hans Pålsson, og det første han åpnet konserten med var akkurat Phatétique-sonaten. Å høre pianoets klang nesten riste kirken i de mer kraftfulle partierna av sonaten var utrolig heftig, jeg var i noe slags musikalsk sjokk.
    Screenshot_20240329_210325_Adobe Acrobat.jpg


    Når jeg kom hjem begynte jeg lære meg første sats av sonaten, fikk litt hjelp av mine musikalske pensjonist-naboer, hvilket var en fin støtte når man spilt piano i kun 3 år. Til slutt kunne jeg vise pianolæreren min at jeg visst nok kunne klare av å spille den! Så da fikk jeg lov. Siste året på ungdomsskolen spilte jeg første sats fra sonaten på skoleavsluttningen og fikk musikkstipendet det året.

    Ved opptaksprøve til klassiske pianostudier ved folkehøgskole spilte jeg det samme. Så første del av sonaten fulgte meg videre i livet. Ved andre semester på skolen skulle det komme en gjest professor for å undervise i en såkalt Masterclass i piano, en åpen leksjon med publikum. Jeg skulle da spille Beethovens første piano sonat i f-moll op.2 no.1, første og andre sats blant annet. Det viste seg da at det var Hans Pålsson som skulle undervise. At der og da få koble sammen alle minner fra barndommen, og selv få spille Beethoven for Pålsson var virkelig stort og betydningsfullt for meg . Men jeg var ikke så nervøs, fordi på noen måte hade vi jo møtt hverandre før. Pålsson likte pianospillet mitt og anbefalte meg til å søke til Musikkhøgskolen der han underviste, på den tiden i Malmø.
    fta63-image-beethoven-at-piano.jpg


    Kort deretter måtte jeg slutte spille piano grunnet sykdom i håndleddet. Men på mange måter ble sirkelen sluttet allikevel. Begynnelsen med tv-programmet til avsluttet med Masterclass. Og jeg ser tilbake på det med ydmykhet og respekt for musikken, komponisten og pianisten som vekket den videre interessen hos meg.​
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.544
    Antall liker
    84.595
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fantasktisk historie, men trist at det måtte ende slik. Håper du får spilt litt uansett, sånn til husbruk! 😉👍
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.895
    Antall liker
    38.782
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flott historie selv om jeg ikke er der når det gjelder klassisk 🤔
    Ha en fin kveld :)

    mvh
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    En stille og rolig kveld.
    Musikk i dempet lys med solnedgang i forgrunnen. Fugler som kvitrer, synger med i musikken.
    En kald vårdag som denne trengs det ikke mer for å skape litt varme i sinn.

    Screenshot_20240402_203104_Photos.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.276
    Antall liker
    6.450
    Sted
    Under stjernene
    Mange flotte innlegg her 😍

    Takk for spark i leggen ang. å være tilstede.
    Nettbrett eller mobiltelefon er en nødvendighet når man streamer, bruker et nettbrett uten annet enn Roon. Oppdaget "plutselig" en kveld at mobilen var i bruk mens jeg spilte vinyl. PC og mobil er derfor bannlyst på musikkrommet.

    PC, nettbrett og særlig mobiltelefonen trenger seg inn på alle arenaer.
    Ser at på f. eks treningssenteret at mobilen er mye i bruk, ikke bare til å bytte på låter, her sjekkes det på sosiale medier og ikke minst å ta selfier.

    Å være til stedet er kanskje stikkordet, uansett om man dusjer, trener, driver på med Yoga eller er ute i naturen.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Mange flotte innlegg her 😍

    Takk for spark i leggen ang. å være tilstede.
    Nettbrett eller mobiltelefon er en nødvendighet når man streamer, bruker et nettbrett uten annet enn Roon. Oppdaget "plutselig" en kveld at mobilen var i bruk mens jeg spilte vinyl. PC og mobil er derfor bannlyst på musikkrommet.

    PC, nettbrett og særlig mobiltelefonen trenger seg inn på alle arenaer.
    Ser at på f. eks treningssenteret at mobilen er mye i bruk, ikke bare til å bytte på låter, her sjekkes det på sosiale medier og ikke minst å ta selfier.

    Å være til stedet er kanskje stikkordet, uansett om man dusjer, trener, driver på med Yoga eller er ute i naturen.
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og egen refleksjon, setter pris på det! 🙂

    Kanskje man burde sette opp et varsel ⚠ i lytterommet så man minner på mobilbruken derinne.

    Jeg har som oftest min mobil på lydløs Men sjekker mobilen regelmessig, men da når jeg vil. Selvfølgelig må man være tilgjengelig innenfor visse tider osv. Men alt med måte.

    Vi lever ikke under tvang av teknikken til alle døgnets tider. Musikken kan få være et fristed fra alt det, tenker jeg.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Fra A-Å (Ö)

    Jeg har lenge tenkt å få sortert det klassiske vinyloteket ordentlig i rekkefølge av komponister. Tidligere var de sortert etter label, CBS, DG, EMI osv. Så etter flere dagers sortering med vinyl overallt i hjemmet er nå alt sortert fra Albinoni til Zelenka.
    20240403_210225~2.jpg


    Neste del i sorteringen blir å ta ut komponist for komponist, og sortere etter forskjellige verk. Det vil si, orkester-, kor-, sang, solo instrumentale verk etc. Men blir enklere da ikke alt må ut av hylla på samme gang.
    20240403_210238~2.jpg


    Skal også få sortert ut en del dubletter som skal gå til salgs. Men jeg liker å holde på og godt å få oversikt, lettere å finne det som skal spilles.
    20240403_210248~2.jpg


    Etter det er gjort blir neste prosjekt å sortere CDs på samme måte. Men alt har sin tid. Og det spilles musikk imellom sortering og plassering.​
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    På besøk i Analog Tempelet

    Etter en hyggelig prat i går på samleplassen for ubotelige audiofiler (Hifi & Vinyl), så ble jeg invitert til å besøke @LMC . Jeg har jo sett bilder på forumet av dette mytomspunna anlegget tidligere, å fått høre mye godt om det fra andre, og lurt selv på hvordan det høres ut så det gjorde jeg mer enn gjerne!

    20240407_141925~2.jpg

    Dette er ikke hvilket DIY-morsomtåbygge-random-dumspterdelerbygg, uten et ekstremt gjennomtenkt anlegg inn i minste detalj uten kompromisser. Og det er noe som også hørtes. Med slik areal blir også lyden gigantisk og utbredt i rommet, som også var stort. I bakrommet kontrolleres kilder og valg av musikk.

    Screenshot_20240407_203857_Photos.jpg

    Her finnes det mange PUs å velge mellom som passer best for musikken. Modifisering av det meste er gjort for å yte sitt aller beste. Vi spilte både Mono og Stereo plater, og da vi begge har interesse for klassisk musikk ble det en hel del av det i dag.

    20240407_204517-COLLAGE.jpg

    Dette anlegget er som gjort får å spille store orkester og korverk. Lydbildet er enormt og pinpointing av solister er utrolig tydelig. I opera der sangerne beveger seg over scenen sker det like naturlig som i Operahuset, selvom jeg ikke kan se dem. Sopraner og tenorer, hadde fyldig og stor klang i stemmene. Når orkesteret spiller på full guffe er det vanskelig å ikke smile litt og dras inn i musikken.

    Screenshot_20240407_205309_Photos.jpg

    Det spiltes også på Studer, Chopins Nocturnes med Arthur Rubinstein. Dette er det nærmeste jeg har hørt ett piano høres ut sammenlignet med virkeligheten. Enda mer ro i hele lydbildet og musikken bare eksisterte i rommet som flytende vann. Dette var også en tidlig innspilling så Rubinstein traff tangentene godt i tillegg.

    Screenshot_20240407_205728_Photos.jpg

    Dette anlegget spilte ikke med imponatoreffekt og bass som overtar og ødelegger alt annet. Uten med enorm dynamikk fra topp til bunn, med en bass som bare lå i bunn som en stabil støtte men kunne slå godt når det trengtes i musikken. Veldig naturlig og mektig. Alt er virkelig tunet til å flettes sammen for å spille musikk uten at noe spesielt tar over. Fokus på det musikalske.

    Screenshot_20240407_210137_Photos.jpg

    Jeg har tidligere hørt hornhøyttalere og det har sjeldent imponert meg. Ofte har det blitt for nasalt eller trau-lydende. Disse tingene tenkte jeg ikke en gang på i dette anlegget, tvertimot så fikk hjernen arbeide imot det øynene så og ørene hørte. Dette er det absolut beste horn-oppsettet jeg har hørt hittil.

    20240407_210811-COLLAGE.jpg

    LMC spilte for meg Vareses - Ionisation. Et morsomt og interessant stykke som nok ikke mange klarer å høre på, derfor burde man nettopp utfordre ørene litt for å se om anlegget takler det.

    20240407_163510~2.jpg

    Kalyani Roys sitarspill fikk avslutte musikksessionen, og det var en riktig høydepunkt syns jeg. Vi hørte på mye annet også skal sies. Og timene gikk fort.

    20240407_164427~2.jpg

    Alvis er nok en av de snilleste hundene jeg møtt. Og en så stor hund med tykk pels fungerer nok godt som vandrende akustikk-absorbent. Alvis trivdes best i fanget mitt og i sweetspot, en ekte audiofil hund.

    Tusen takk LMC for en fin dag med god musikk på ditt fantastiske anlegg!

     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk for veldig trivelig besøk.....4 t gikk veldig fort, men vi får ta flere økter
    så kan du opplyse meg i den klassiske verden og jeg deg i jazzen
    så er det noe hypnotisk beroligende med klassisk Indisk musikk og Denon visste allerede på sent 70-tall å lage knallgode PCM opptak
    vi ses snart
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    241
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Makrokosmos
    Luxman D-03X

    Har lenge tenkt å oppdatere avspilling av CD her i anlegget. Primare DVD30 har vært en god og stabil spiller de siste årene, fikk den av min far som hadde hatt den i 20 år, men knappt brukt den. Så på en måte var den som ny, selvom den har levd lenger enn halve livet mitt. Tanken på separat drivverk og DAC var planen først, men da Luxman D-03X dukket opp, som også har innganger til DAC slog jeg til.

    20240412_210349~2.jpg


    Har nå spilt en del timer på den og prøvd all mulig slags musikk. Første intrykket er at den rett og slett er en musikalsk spiller. Hva mener jeg egentlig med det? Alle CD-spillere kan vel spille musikk. Det jeg mener er at det ikke er hifi-parametre som står i fokus her, D-03X har kanskje ikke det siste å si om oppløsning. Men den får deg til å lene deg tilbake, nyte musikken uten å føle at det mangler noe spesifikt. Men ikke at det blir for laid back eller kjedelig. Drar deg inn i musikken uansett hva for sjanger du spiller.

    gb3.jpg

    Luxman D-03X har en høy byggekvalitet selvom det er innstegsmodellen av CD-spillere. På sine 13.2kg er kabinettet bygd ordentlig og ingenting får deg til å tro at dette må være en rimeligere modell av de tiljgenglige. Spilleren går i tillegg veldig tyst. Noe som jeg også liker godt er at man kan bruke zoom knappen på fjernkontrollen slik at man faktiskt kan lese hva som står i displayet på god avstand.

    pb5.jpg

    Jeg har vært uten streamer i 2 år og tenkt at det kunne vært greit å ha. Hovedmediet hos meg er vinyl fulgt av CD. Men tanken på å kunne teste ut musikk uten å måtte kjøpe den har passert flere ganger. Nå har jeg muligheten til å koble på PCn min for å streame via DACen, og av det som ble spilt så var det overraskende god lyd. Så jeg må si at jeg er fornøyd over den nye spilleren etter en hel dag med testing og mye musikk.

    Hadde veldig hyggelig besøk av @soundscape med venn i dag, som hadde med seg CDs som gave for nyervervelsen. Som alltid er det bra musikk men som er nytt for meg. Veldig fint når noen tar seg tid til å finne musikk som passer meg godt.
    20240412_210656~2.jpg


    Nå blir det til å oppdage CD-samlingen på nytt, og det ser jeg frem til med glede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn