iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.927
    Antall liker
    22.040
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er ikke mye som er dypt nok, solid nok og pent nok til elektronikken og platespilleren din uten å koste ganske mye nei.
    Et forsøk verd å prøve å lure suben inn i hjørnet, også lydmessig.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Grattis med sub @iGran !
    Har fundert litt på at du ikke har tatt med de nederste frekvensene tidligere, spesielt med tanke på musikken du spiller og hva som kan skje nederst.
    Tipper at Sands Of Nevada på MK-plata også nyter godt av subwooferen.

    Spent på erfaringene etter hvert med preset vs egne instillinger på delefrekvens og slikt.
    Jeg har bittelitt panikk på dine vegne siden sub-en ikke står midt mellom høyttalerne, men vi er alle forskjellige. 😂 😅
    Ser du har spikes på C20 rett på gulvet? Fliser som underlag som tåler det?

    mvh
    Tusen takk @_RoDa_ ! Jeg har vært litt redd for å forstyrre naboer med sub tidligere, da bass er så uberegnelig hvor den spredes. Men bor nå i en godt lydisolert leilighet så da tok jeg sjansen.
    Haha! Ja, nok er det lett å få litt nevroser da alt ikke står helt ifølge perfekt symmetri 🥴. Men det plager heldigvis meg ikke så mye at jeg ikke klarer å spille musikk 😎.

    Flisene holder fint for spikes, de er ikke helt spissete under så de lager ikke hull, per nå står de i koppene som fulgte med, da jeg bytte for å teste litt.
    20240428_154441.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    ^Det er ikke mye som er dypt nok, solid nok og pent nok til elektronikken og platespilleren din uten å koste ganske mye nei.
    Et forsøk verd å prøve å lure suben inn i hjørnet, også lydmessig.
    Den sub'en har en høyttaler på hver side - så hjørneplassering er ikke å anbefale. Jeg brukes selv sub med samme prinsipp - og den funker best mellom høyttalere når man bruker en stk. Hvor viktig det er å ha den i senter skal jeg ikke si for mye om. Neppe mye hvis man deler lavt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.138
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vet ikke hvor lange høyttalerkabler du har , men ett alternativ til mer gulvplass er å flytte benken nærmere platehylla til venstre og bytte plass på pre-amp og platespiller samt poweramp på gulvet til høyre for benken. Man vil da kunne sentrere sub'en bedre også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.927
    Antall liker
    22.040
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Hvor langt fra sideveggen den må stå står kanskje i instruksjonsboka?
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    @soundscape da får du komme og hjelpe meg å flytte rundt på greiene 🤣 for tungt alene! Har tenkt på samme plassering selv, men dessverre er høyttalerkablene på 2.5m for korte, trenger nok 1.5 meter ekstra for det.

    @Valentino i manualen står det om plassering i hjørne, nær sidevegg og fri plassering fra disse. Mest om ulempene og at det kan bli ujevn bass i hjørne og nær vegg. Så anbefalt er i midten for enklest mulig integrering. Kan godt plassere den i midten. Men vet ikke om det påvirker når poweramp står rett ved.

    Syns det er hyggelig at dere tar dere bryet med å teoretisk flytte rundt på anlegget mitt 🙂.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.729
    Antall liker
    32.959
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Woow og meget spennende😊
    Har tenkt tanker før men nå skjedde det altså🤣 Du har startet på veien til en fullfrekventert anlegg, gratulerer så mye 🎉

    Å skjønner deg godt i din beslutning om at….. prøveperioden ble kortvarig😉
    Dette vil du bare like bedre og bedre, er fort å skru seg bort..men det går fort over og er heldigvis reversibelt😅
    Been there, done that…..og lært etter hvert!
    Kjører selv med 2 stk, har vært innom ingen, en, så to, så en igjen og til slutt ble det 2 av den siste😊
    Kjenner ikke Dynaudio sub 6 men tror gjerne at dette er rett vei sammen med dine flotte stativere! Blir morsomt å følge med og kanskje få en lyttestund ved en anledning🎶

    gismo
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Woow og meget spennende😊
    Har tenkt tanker før men nå skjedde det altså🤣 Du har startet på veien til en fullfrekventert anlegg, gratulerer så mye 🎉

    Å skjønner deg godt i din beslutning om at….. prøveperioden ble kortvarig😉
    Dette vil du bare like bedre og bedre, er fort å skru seg bort..men det går fort over og er heldigvis reversibelt😅
    Been there, done that…..og lært etter hvert!
    Kjører selv med 2 stk, har vært innom ingen, en, så to, så en igjen og til slutt ble det 2 av den siste😊
    Kjenner ikke Dynaudio sub 6 men tror gjerne at dette er rett vei sammen med dine flotte stativere! Blir morsomt å følge med og kanskje få en lyttestund ved en anledning🎶

    gismo
    Tusen takk @gismo ! Haha flere som gått i sub-tanker om anlegget mitt! 😎 Selv lurer jeg mest hvorfor folk ikke støvtørker anleggene oftere 🤣!

    Ja, relativt sett er jeg jo fortsatt fersk i hifi-verden, så alltid interessant å høre andres erfaringer med forskjellige komponenter. Og dine Gravis gjør nok ikke bort seg, å i tillegg så ser de veldig pene ut i anlegget ditt sammen med akustikkspilene. Estetikk er viktig.

    Men føler at anlegget mitt har fått form og spiller godt sammen nå. Så var det jo bare det med streamer da som jeg får litt kritikk for at jeg ikke har 😅.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.299
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et piano-minne

    Når jeg var barn gikk det en tv-serie på SVT om klassisk pianomusikk og komponistene bak verkene - I döda mästares sällskap, med pianisten Hans Pålsson. Jeg ble da fascinert av Pålssons teatralske og livlige fremføring og fortelling av musikken.

    Noen år senere kom CD-boksen på Naxos ut som jeg sparte ukepengen min til. Da hadde jeg nettopp begynt å lære piano på den kommunale musikkskolen.
    Vis vedlegget 1010580

    I en av episodene spilte Pålsson første sats fra Beethovens piano sonat no.8 i c-moll op.13 "Phatétique". Pianoets klang i det store innledende c-moll akkordet som langsamt byggde seg opp til det kommende tremolo, lå nesten som en skygge av mørker kring melodien. Dette berørte meg stort. Jeg gikk til min pianolærer og sa dette vil jeg spille, men da jeg ikke hadde lært å lese noter enda måtte dette vente.
    Vis vedlegget 1010588

    En vinter ikke langt senere så var jeg med foreldrene mine på besøk hos noen bekjente for å gå på vintermarked i Nord Sverige. De nevnte at vi skulle på konsert i det lille tettstedet etterpå. Det var vel ikke mer enn 16 grader varmt i kirken der konserten skulle holdes, og jeg minns jeg satt på hendene for å holde dem varme. Det stod et flygel der så jeg lurte på hva som skulle bli spilt. Ikke mange i publikum. Så kommer en mann med krøllete hår ut, det var Hans Pålsson, og det første han åpnet konserten med var akkurat Phatétique-sonaten. Å høre pianoets klang nesten riste kirken i de mer kraftfulle partierna av sonaten var utrolig heftig, jeg var i noe slags musikalsk sjokk.
    Vis vedlegget 1010594

    Når jeg kom hjem begynte jeg lære meg første sats av sonaten, fikk litt hjelp av mine musikalske pensjonist-naboer, hvilket var en fin støtte når man spilt piano i kun 3 år. Til slutt kunne jeg vise pianolæreren min at jeg visst nok kunne klare av å spille den! Så da fikk jeg lov. Siste året på ungdomsskolen spilte jeg første sats fra sonaten på skoleavsluttningen og fikk musikkstipendet det året.

    Ved opptaksprøve til klassiske pianostudier ved folkehøgskole spilte jeg det samme. Så første del av sonaten fulgte meg videre i livet. Ved andre semester på skolen skulle det komme en gjest professor for å undervise i en såkalt Masterclass i piano, en åpen leksjon med publikum. Jeg skulle da spille Beethovens første piano sonat i f-moll op.2 no.1, første og andre sats blant annet. Det viste seg da at det var Hans Pålsson som skulle undervise. At der og da få koble sammen alle minner fra barndommen, og selv få spille Beethoven for Pålsson var virkelig stort og betydningsfullt for meg . Men jeg var ikke så nervøs, fordi på noen måte hade vi jo møtt hverandre før. Pålsson likte pianospillet mitt og anbefalte meg til å søke til Musikkhøgskolen der han underviste, på den tiden i Malmø.
    Vis vedlegget 1010607

    Kort deretter måtte jeg slutte spille piano grunnet sykdom i håndleddet. Men på mange måter ble sirkelen sluttet allikevel. Begynnelsen med tv-programmet til avsluttet med Masterclass. Og jeg ser tilbake på det med ydmykhet og respekt for musikken, komponisten og pianisten som vekket den videre interessen hos meg.​
    Hei iGrans!
    Takk for en fin beskrivelse av en musikalsk reise. Her er det mye jeg kjenner meg igjen i, selv om vi vokste opp på forskjellig tid og sted. Jeg langt ute på landet der tilgangen på dyktige pianolærere var veldig begrenset, men interessen og entusiasmen var der. Jeg var heldig og hadde dyktige lærere noen år i ungdommen, vi var tre venner som reiste langt sammen for å ta privatundervisning hos ansatte ved Konservatoriet i Bergen, men det tok slutt da sjåføren vår (vi andre var for unge) reiste fra bygda. To timer kjøring hver vei ble for drøyt for travle fedre som ikke helt skjønte fascinasjonen med klassisk. Jeg kom så langt til å prøve meg på noen Beethoven-sonater, og nå etter mange år borte fra klaviaturet tar jeg av og til fram notene på op.13 og op.27/2. Har en drøm om å fikse de hurtige satsene, de to minst kjente satsene i Måneskinnsonaten er noe av det jeg liker best. Og drømmer skal man alltid ha. Trøster meg med et par Mozart-sonater også, og har våget å begynne på Goldberg-variasjonene, langsomt i enerom.
    Altså drev jeg aldri til det nivået du nådde, men hadde flere venner som gjorde det, og noen fikk stor suksess og lever godt som musikere.
    Mye annet du skriver gir også gjenklang hos meg, og jeg håper du fortsetter å dele tanker med oss i denne fine tråden.
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Hei iGrans!
    Takk for en fin beskrivelse av en musikalsk reise. Her er det mye jeg kjenner meg igjen i, selv om vi vokste opp på forskjellig tid og sted. Jeg langt ute på landet der tilgangen på dyktige pianolærere var veldig begrenset, men interessen og entusiasmen var der. Jeg var heldig og hadde dyktige lærere noen år i ungdommen, vi var tre venner som reiste langt sammen for å ta privatundervisning hos ansatte ved Konservatoriet i Bergen, men det tok slutt da sjåføren vår (vi andre var for unge) reiste fra bygda. To timer kjøring hver vei ble for drøyt for travle fedre som ikke helt skjønte fascinasjonen med klassisk. Jeg kom så langt til å prøve meg på noen Beethoven-sonater, og nå etter mange år borte fra klaviaturet tar jeg av og til fram notene på op.13 og op.27/2. Har en drøm om å fikse de hurtige satsene, de to minst kjente satsene i Måneskinnsonaten er noe av det jeg liker best. Og drømmer skal man alltid ha. Trøster meg med et par Mozart-sonater også, og har våget å begynne på Goldberg-variasjonene, langsomt i enerom.
    Altså drev jeg aldri til det nivået du nådde, men hadde flere venner som gjorde det, og noen fikk stor suksess og lever godt som musikere.
    Mye annet du skriver gir også gjenklang hos meg, og jeg håper du fortsetter å dele tanker med oss i denne fine tråden.
    Tusen takk for at du delte dette @ottone ! Ble litt rørt av å lese dette. Når man er ungdom og har en motivasjon uten grenser er det tøft å miste muligheten til å spille. Og som du også skriver når kanskje ikke alle rundt om skjønner hvor mye det betyr. Jeg kommer fra en familie der ingen har hatt noen instrumental bakgrunn, men foreldrene mine skjønte at det var viktig for meg og gjorde det de kunne allikevel med å kjøpe piano og gå på alle konserter under studietiden.

    Utrolig fint at dere allikevel fikk det til å gå på undervisning selvom så langt unna. Og at du fortsatt spiller i dag, for deg fremst. Det jeg lært er at det er det viktigste. Man skal aldri gi opp når det kommer til øving og drømmer hva man vil spille, og det er fine sonater du spiller på. Goldberg er noe jeg selv kan drømme om å kunne spille. Har en Goldberg-period nå og lytter til Glenn Gould, Helmut Walcha, Karl Richter, Scott Ross, Wanda Landowska m.fl.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.746
    Antall liker
    58.997
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vdr streamer (#148)
    Det er vel ingen som har noe med hva du har og ikke har, så det er opp til hver enkelt. 🙂

    Jeg vil likevel si at det er litt sånn som med subwoofer. Du vet ikke hva du har gått glipp av før du har det.
    Man trenger ikke ha streamer som prioritert kilde, og den trenger absolutt ikke være kostbar heller. En kan bli forundret over hvor bra lyd en får ut av selv rimelige greier.
    Streamer er dessuten nokså risikofritt å kjøpe brukt. Enten virker det eller ikke.

    Med en slik platespiller som du har, vil det bli kostbart å finne bedre lydkvalitet med streaming. En forutsetning er at platene er i tipp topp stand. Noe langt fra alle er.

    En stor fordel som alle opplever, er at med et strømmeabonnment som til eks Tidal eller Qobuz, så åpner det seg muligheten til å tre inn i en musikkverden som er enormt stor.
    Man kan lete å finne de utroligste ting, eller du dumper bort i skatter du ikke visste fantes.

    Du som er interessert i klassisk musikk har mulighet til å sammenligne ulike innspillinger av samme verker uten å blakke deg ved å kjøpe alt. Det er dessuten veldig mye som er ganske umulig å få tak i på fysisk format.

    Altså, poenget mitt er at man kan bruke strømming som et verktøy for ny kunnskap og musikkerfaring.
    Dessuten unngå bomkjøp og spare penger, eller bruke dem på sikre kjøp.

    Jeg har pleid å si at det ikke finnes bedre kilde mht pris /prestasjon enn Bluesound node. Nå har det kommet gode alternativer som er enda rimeligere.

    Du kan kanskje koble streamer til dacen i cd - spilleren din? Da kan du få en meget god løsning til relativt få kroner.
    Bare noen tanker. 🙂
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Vdr streamer (#148)
    Det er vel ingen som har noe med hva du har og ikke har, så det er opp til hver enkelt. 🙂

    Jeg vil likevel si at det er litt sånn som med subwoofer. Du vet ikke hva du har gått glipp av før du har det.
    Man trenger ikke ha streamer som prioritert kilde, og den trenger absolutt ikke være kostbar heller. En kan bli forundret over hvor bra lyd en får ut av selv rimelige greier.
    Streamer er dessuten nokså risikofritt å kjøpe brukt. Enten virker det eller ikke.

    Med en slik platespiller som du har, vil det bli kostbart å finne bedre lydkvalitet med streaming. En forutsetning er at platene er i tipp topp stand. Noe langt fra alle er.

    En stor fordel som alle opplever, er at med et strømmeabonnment som til eks Tidal eller Qobuz, så åpner det seg muligheten til å tre inn i en musikkverden som er enormt stor.
    Man kan lete å finne de utroligste ting, eller du dumper bort i skatter du ikke visste fantes.

    Du som er interessert i klassisk musikk har mulighet til å sammenligne ulike innspillinger av samme verker uten å blakke deg ved å kjøpe alt. Det er dessuten veldig mye som er ganske umulig å få tak i på fysisk format.

    Altså, poenget mitt er at man kan bruke strømming som et verktøy for ny kunnskap og musikkerfaring.
    Dessuten unngå bomkjøp og spare penger, eller bruke dem på sikre kjøp.

    Jeg har pleid å si at det ikke finnes bedre kilde mht pris /prestasjon enn Bluesound node. Nå har det kommet gode alternativer som er enda rimeligere.

    Du kan kanskje koble streamer til dacen i cd - spilleren din? Da kan du få en meget god løsning til relativt få kroner.
    Bare noen tanker. 🙂
    Helt klart, jeg er ikke så lett påvirket av hva som kommer inn her i anlegget 😎.

    Enig i det du sier her, at kunne lytte uten å må kjøpe er en stor fordel, selvom man kanskje kjøper enda mer fordi all bra musikk som oppdages! 😅.
    Finnes mye jeg kunne tenkt å høre på uten å kjøpe som sagt.

    Litt kult var at i går så ringte jeg min kjære far som plutselig begynte å spørre meg om streamers, da han ønsket en rimelig. Av det jeg lest her på forumet så virker mange hatt god erfaring med Wiim. Så jeg anbefalte en slik. Samtidig tenkte jeg at kanskje en Wiim hadde holdt for meg nå, til og koble inn på Luxman CD spilleren sin DAC. Vet ikke helt hvor Wiim er sammenlignet med BlueSound.

    Jeg har faktisk et aktivt Qobuz abonnement som jeg bare bruker på mobiltelefonen per nå. Kanskje litt mer valuta for pengene å spille det gjennom anlegget.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.927
    Antall liker
    22.040
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En streamer er våre dagers radio med alle bølgelengder. Kjekk dings altså. Når man har en ledig digitalinngang trenger man vel ikke tenke på annet enn brukergrensesnittet og om det går an å lure den inn i racket?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.746
    Antall liker
    58.997
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Når du har mulighet til å bruke Luxman-DACen og allerede har et Qobus abb. så er du jo nesten i mål. Wiim vil bli en veldig bra løsning. Dac og brukervennlighet er det viktigste. Valentino nevner radio, som er pluss .
    Wiim tar liten plass, hvis den ikke blir brukt er det lett å selge igjen.
    Skulle nesten tro jeg prøver å selge deg noe, men nei. 😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.927
    Antall liker
    22.040
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg overså at du allerede har Qobus. Det er jo å sløse å ikke ha det i anlegget. :)

    Mange er glade i Wiim. Jeg har ikke sett det i bruk selv. Bruker Yamaha MusicCast, men der finnes det ingen produkter som kun er all verdens strømmetjenester inn og digital ut, som en Wiim Mini f.eks.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.452
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bruker en WiiM Pro og kjører signalet via McIntosh MCD12000. Du har vel også digitale innganger på cd-spilleren din og da er det jo nesten gratis å teste ut med en billig streamer. Feks. WiiM Pro koster det samme som en middels MoFi utgivelse og ikke tar den plass heller :)

    Gratulerer med sub btw (y) :giggle:
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg bruker en WiiM Pro og kjører signalet via McIntosh MCD12000. Du har vel også digitale innganger på cd-spilleren din og da er det jo nesten gratis å teste ut med en billig streamer. Feks. WiiM Pro koster det samme som en middels MoFi utgivelse og ikke tar den plass heller :)

    Gratulerer med sub btw (y) :giggle:
    Tusen takk @Dolbytor ! Hvis jeg en gang flytter nordover igjen der den massive snøen fungerer som glava skal jeg vurdere basstårn 😎

    Yes, det er inngang for USB, Coax og Toslink in på Luxman DACen.

    Hva syns du om Wiim-appen, er den enkel å bruke? Pros and Cons?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.729
    Antall liker
    32.959
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk @Dolbytor ! Hvis jeg en gang flytter nordover igjen der den massive snøen fungerer som glava skal jeg vurdere basstårn 😎

    Yes, det er inngang for USB, Coax og Toslink in på Luxman DACen.

    Hva syns du om Wiim-appen, er den enkel å bruke? Pros and Cons?
    Når du allerede har og betaler for Qobuz og har digital inngang på cdp så er du bare litt over 2k unna å teste litt😉

    IMG_3613.jpeg

    Kjør på👍🏼

    gismo
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.452
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk @Dolbytor ! Hvis jeg en gang flytter nordover igjen der den massive snøen fungerer som glava skal jeg vurdere basstårn 😎

    Yes, det er inngang for USB, Coax og Toslink in på Luxman DACen.

    Hva syns du om Wiim-appen, er den enkel å bruke? Pros and Cons?
    Jeg bruker ikke WiiM-appen så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Jeg streamer direkte fra Spotify-appen.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    560
    Antall liker
    669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk @Dolbytor ! Hvis jeg en gang flytter nordover igjen der den massive snøen fungerer som glava skal jeg vurdere basstårn 😎

    Yes, det er inngang for USB, Coax og Toslink in på Luxman DACen.

    Hva syns du om Wiim-appen, er den enkel å bruke? Pros and Cons?
    Må Streameren ha WiFi? det går ikke med LAN?
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    560
    Antall liker
    669
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk @Dolbytor ! Hvis jeg en gang flytter nordover igjen der den massive snøen fungerer som glava skal jeg vurdere basstårn 😎

    Yes, det er inngang for USB, Coax og Toslink in på Luxman DACen.

    Hva syns du om Wiim-appen, er den enkel å bruke? Pros and Cons?
    Qobuz connect finnes ikke, dvs. at det ikke går ann å sortere alfabetisk på mest trolig noen av appene til de forskjellige streamerne. Kan nok få best brukervenlighet ved å bruke PC via USB, hvor man da kan sortere alfabetisk, mm.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    2.551
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Bruke wiim appen, men da på mini. Har ikke pro, så jeg vet ikke om det den samme appen.
    Appen er grei nok den, kunne sikkert hatt mer funksjonalitet.
    Bruker den mot kubuss, og det funker stort sett. Eneste gangene jeg har opplevd litt trøbbel er når 'phonen kobler seg opp på mitt andre wifi nett. Da finner den av forståelige grunner ikke mini'n. For den står på det første nettet...
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Bruke wiim appen, men da på mini. Har ikke pro, så jeg vet ikke om det den samme appen.
    Appen er grei nok den, kunne sikkert hatt mer funksjonalitet.
    Bruker den mot kubuss, og det funker stort sett. Eneste gangene jeg har opplevd litt trøbbel er når 'phonen kobler seg opp på mitt andre wifi nett. Da finner den av forståelige grunner ikke mini'n. For den står på det første nettet...
    Takk for at du deler erfaring med Wiim-mini @duc916 ! Høres jo bra ut det, skal jo kun integrere streamingtjenesten på en funksjonell måte. Burde være samme app til de andre Wiim-modellene.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Makrokosmos
    Wiim Pro
    Strømming er bedre enn Surströmming

    Gått i tankene om en enklere streamer med formålet at kunne oppdage ny musikk, høre på det som ikke er så enkelt å få tak på i fysisk format og på musikk som jeg ikke vil kjøpe. Så når faren min spurte om kjøperåd for det samme anbefalte jeg Wiim Pro Plus som fått gode anmeldelser av brukere på forum og andre steder. Så da la jeg også inn en bestilling på en Wiim Pro.

    20240502_123526.jpg


    Planen var å bruke Coax out fra Wiim Pro til DAC i Luxman D-03X med en enkel kabel fra In-akustik jeg hatt liggende. Det gikk fint å koble opp streamern på nettverket, og jeg ble overrasket over at det var en hel del instillinger å skru på. En fleksibel liten sak dette her.
    20240502_195958.jpg


    Qobuz var lett å få lagt inn, og det at man kan velge sortering på favoritter etter album/artist/lagt inn dato og også filtrere etter musikksjanger var en god funksjon. Også lagt in Soundcloud.

    Screenshot_20240502_151516_WiiM Home.jpg

    Også litt kult at man kan sette alarm i appen til å spille musikk. Godt å bli minnet om at man skal sette seg foran anlegget!

    Syns det spiller fint i anlegget også med streaming nå. Og for at jeg ikke skal bli helt stresset med å bytte tracks hele tida, så slapper jeg av å spiller hele album som jeg ellers gjør med LP og Vinyl. Det passer meg best.

    20240502_194748-COLLAGE.jpg

    Det har blitt strømmet en hel del album i dag.

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.766
    Antall liker
    85.662
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Mye enklere å kjøre Wiim direkte i pre og selge cd til meg og du får med en gul boks surströmming på kjøpet! 😂

    Gratulerer med streaming! 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn