iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Wow, for et oppsett, Luxman fra øverste hylle + Confidence 20🤩
    Godt at det ikke bare er jeg som fortsatt kjøper CDer😊 Deler din entusiasme for Keith Jarrett og The Köln concert. Magisk plate!
    Oppdaget tråden din først nå. Her skal det leses🤗
    Har selv akkurat fått Dynaudio Contour Legacy inn dørene og begynt å snuse litt på Luxman forsterkere...
    Du må bare si ifra hvis du er lei av noen av boksene dine!😉
    Hyggelig at du er innom @Finn M ! Blir nok ikke feil med de Dynaudio Contour Legacy, flotte saker det 😊.
    Ja, CD er fullt levende i min verden, spesielt når en finner gode tilbud både nytt og brukt. Foretrekker også CD foran streaming når det kommer til daglig bruk, å sitte med coveret i hånden, lese litt i bookleten er en del av opplevelsen for meg.
    Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet, men hvis du er interessert i å høre/oppleve Dynaudio+Luxman så er det bare å si ifra.
    En kombination som ifølge meg gir mye musikkglede til hva jeg hører på 🎶.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.029
    Torget vurderinger
    6
    Hyggelig at du er innom @Finn M ! Blir nok ikke feil med de Dynaudio Contour Legacy, flotte saker det 😊.
    Ja, CD er fullt levende i min verden, spesielt når en finner gode tilbud både nytt og brukt. Foretrekker også CD foran streaming når det kommer til daglig bruk, å sitte med coveret i hånden, lese litt i bookleten er en del av opplevelsen for meg.
    Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet, men hvis du er interessert i å høre/oppleve Dynaudio+Luxman så er det bare å si ifra.
    En kombination som ifølge meg gir mye musikkglede til hva jeg hører på 🎶.
    Er egentlig fantastisk fornøyd med oppsettet mitt nå: Ayon CD-3sx (CD med preamp) kjørt direkte i Mcintosh MC275 rør effekt + Dynaudio Cont. Legacy, musikalsk, gjennomsiktig og vakkert. Likevel vurderer jeg om litt transistorkrefter f.eks Luxman L-509z, kunne strammet opp bassen litt aller nederst (uten at det er livsviktig, egentlig). Samtidig kunne man med volumkontroller for bass/mellomtone/diskant justere litt i forhold til at enkelte innspillinger er litt fremtredende aller øverst, mens andre er noe mørke. Samtidig kan man rett før leggetid spiller en jazzplate på lavt volum, kunne skru opp litt volumet på bassen til Charlie Haden Nå er jeg egentlig veldig pirkete, vet ikke hvordan du ser på det som har muligheten?

Kunne godt tenkt med å ta et besøk for å høre Luxman + Dynaudio sammen, men problemet er vel at jeg bor i Ålesund... regner med at det er et stykke unna...

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Er egentlig fantastisk fornøyd med oppsettet mitt nå: Ayon CD-3sx (CD med preamp) kjørt direkte i Mcintosh MC275 rør effekt + Dynaudio Cont. Legacy, musikalsk, gjennomsiktig og vakkert. Likevel vurderer jeg om litt transistorkrefter f.eks Luxman L-509z, kunne strammet opp bassen litt aller nederst (uten at det er livsviktig, egentlig). Samtidig kunne man med volumkontroller for bass/mellomtone/diskant justere litt i forhold til at enkelte innspillinger er litt fremtredende aller øverst, mens andre er noe mørke. Samtidig kan man rett før leggetid spiller en jazzplate på lavt volum, kunne skru opp litt volumet på bassen til Charlie Haden Nå er jeg egentlig veldig pirkete, vet ikke hvordan du ser på det som har muligheten?

Kunne godt tenkt med å ta et besøk for å høre Luxman + Dynaudio sammen, men problemet er vel at jeg bor i Ålesund... regner med at det er et stykke unna...
    Ayon er fine greier det, hadde faktisk en Ayon Spirit PA til låns over lenger tid før som spilte veldig bra sammen med CL-1000 og da Heritage Special. Men da jeg er en enkel mann som ikke vil styre for mye med rør over tid ble det M-10X til slutt. Og som du sier, det med kontroll på bass kan ha noe ved seg. Setter pris på transistor effekt når det trengs ved store orkester tutti. Men finnes jo også røroppsett som har det så alt handler vel som alltid om god matching. Når det kommer til tonekontroller så er det et fint tilskudd å ha da jeg lytter på mye gamle innspillinger med klassisk musikk, som iblant kan trenge litt boost oppover og nedover. Tidligere hadde jeg en integrert, Luxman 595SE som jeg brukte loudness knappen på ved lytting sent på kvelden som var perfekt å bruke ved lav volum.

Ja, Ålesund er en bit bort til her litt utenfor Oslo :) men iblant er man jo på sprang utenfor den hjemmelige sfære..

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.029
    Torget vurderinger
    6

Middagen ble servert foran en livekonsert med Steve Hackett i Brighton. En veldig god produksjon i både lys og lyd. Imponert over den 74 år gamle mannen sin teknikk på gitaren. Så det ble naturlig å gå over til å høre på Genesis og Brand X etterpå.
    Vis vedlegget 1041884
    Jeg har vært Genesis fan siden jeg først kjøpte plata Duke i 1979 uten å ha hørt Genesis på forhånd. En kompis sa: kjøp plata, liker du den ikke så gi den til meg. Det viste seg å ikke være nødvendig :)
    Har alle platene deres både på vinyl og CD i hylla.

Har vært to ganger på konsert i England med Steve Hackett og diverse Genesis Revisited konserter, og må bare si at etter det har Genesis platene ikke vært helt det samme. "The Lamb..", "Selling England" og "Trick of the tail" er store plater, men Steve H. er en perfeksjonist og er tro mot originalen men samtidig har han modernisert instrumentbruken. Det er tross alt skjedd ting de siste 50 årene ;)

Du skryter av hans gitarspill. Enig, men surpompene Tony Banks og Mike Rutherford uttalte indirekte at de ikke ville ha han med på gjenforeningskonsertene som ble holdt for noen år siden da de syntes han spilte hardt....!? På 80-tallet var Tony Banks min store helt som keyboardist, men ikke helt enig der....

trick.jpg

LP signert av Steve Hackett etter en av konsertene!

Sist redigert:

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg har vært Genesis fan siden jeg først hørte plata Duke i 1979 uten å ha hørt Genesis på forhånd. En kompis sa: kjøp plata, liker du den ikke så gi den til meg. Det viste seg å ikke være nødvendig :)
    Har alle platene deres både på vinyl og CD i hylla.
    Har vært to ganger på konsert i England med Steve Hackett og diverse Genesis Revisited konserter, og må bare si at etter det har Genesis platene ikke vært helt det samme. "The Lamb..", "Selling England" og "Trick of the tail" er store plater, men Steve H. er en perfeksjonist og er tro mot originalen men samtidig har han modernisert instrumentbruken. Det er tross alt skjedd ting de siste 50 årene ;)
    Hyggelig at du leser gjennom tråden @Finn M :). Da er du en innbiten Genesis/Hackett-fan med andre ord! Jeg har jo egentlig ikke peiling på dette, men takk vare @soundscape blir jeg både introdusert og lært gjennom prog og rock-historien. Spør meg heller hvorfor Jean-Baptiste Lully døde 1687 :cool:. Tror faktisk Soundscape også har slått an en prat med Hackett hvis jeg ikke minnes helt feil, og Steve virker å være en oppegående mann. Har lyttet gjennom noen album Hackett gjort med Djabe, og det likte jeg godt, spesielt "The Magic Stag".

Sist redigert:

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    4 års jubileum

Nå i februar er det 4 år siden jeg fikk min første forsterker levert, å jeg begynte på hifi-reisen. Tidligere hadde jeg bare spilt musikk på min gamle men fine Yamaha hjemmekinoreceiver. Jeg brukte lang tid før jeg gjorde mitt første kjøp, og spanderte mange timer rundt om i Oslos hifi-butikker. Jeg ble veldig godt mottatt i de butikker som ikke var så snobbete skal tillegges. Å kunne få sitte å styre musikken selv i 2-3 timer gir så mye mer enn å bare få høre noen få demo-tracks du selv ikke har valgt. Det er jo tross alt en selv som skal leve med anlegget.

Et av de første minnene av wow-opplevelser jeg hadde var når jeg hørte på et par Monitor Audio stativhøyttalere, en instegsmodell som spilte veldig åpent og med luftig, dette hadde jeg aldri opplevd før! Butikkeieren som var positiv til min entusiasme fortsatte med å bytte mellom 4-5 par av høyttalere for at jeg skulle få en insikt om hvor forskjellig ting kunne bli, fra Monitor Audio, Sonus Faber til Klipsch. Noe som også slog meg var at det først opplevdes nesten slitsomt å høre så mye mer detaljer enn jeg var vant med fra tidligere. Det trengtes tid for å finne meg i musikken og plassere ting som ellers tidligere ikke vært særlig hørbare.

Yamaha.jpg

Selvom jeg ble imponert over høyttalerne jeg hadde hørt var jeg fortatt usikker på om jeg skulle gå for et hodetelefonanlegg. Mest fordi jeg ikke ønsket å forstyrre naboer og uansett ikke spiller særlig høyt. Så det ville jeg teste ut først, men med mulighet for å bytte. Så min første forsterkere ble en Yamaha AS-2200, som også hadde en grei hodetelefonforsterkerdel, sammen med Sennheiser HD 800S, og kildene var en Yamaha- CDS-300 og NP-303 streamer . Jeg likte det jeg hørte og spilte masse cds, men ønsket om å få ut lyden i rommet mer ble påtagelig. Så etterhver ble det høyttalere allikevel. En Topping D70S fant også veien in for å teste litt hva for forskjell mellom DAC:ene kunne være. Min første platespillere ble en Thorens TD 402 DD med en Ortofon 2M Blue pickup, med Primare R15 RIAA.

Dynaudio S40 HS.jpg

Valget av høyttalere falt på Dynaudio Special 40, som jeg hadde glede av først. Jeg bodde i en langsmal leilighet så med 1.75m mellom høyttalere og lyttestolen var det relativt nærfelt. Etterhvert ble det oppgradering til Dynaudio Heritage Special, jeg hadde nå hørt hvor mye bedre ting kunne bli på alla parameter med å gå oppover i hierarkiet. Detsamme gjaldt forsterkeri, så et trinn opp så ble det en Yamaha AS-3200. Dette anlegget som jeg nå satt sammen spilte egentlig bra og ikke noe som plaget meg..

Luxman 595SE.jpg

Men etter å ha lest mye om klasse-A forsterkere ble jeg nysjerrig på hvordan det kunne oppleves og høres ut. Når det senere ble snakk om at Luxman skulle lansere en jubileumsmodell som just var en klass-A integrert med bare 300 eksemplar til EU/Amerika ble jeg interessert. Så etter litt ventetid stod den i stuen min, og Yamahaen fikk reise videre. Denne trivdes jeg veldig godt med lydmessig, en god fylde i lyden men ikke svulstig og med litt varme i tonen. Men noen ting plaget meg litt.. Jeg ønsker nemlig miminalt av lys og lamper/displayer når jeg lytter, særlig i mørker (dessverre McIntosh du får aldri komme på besøk 😅 ). Og det ble skikkelig varmt i stuen med forsterkeren på noen timer, i tillegg så krevde sommerlyttingen tilpasset kledsel. Og da jeg ikke hadde plass for flere forsterkere måtte jeg tenke om litt.

CL-1000.jpg

I mellomtiden hadde jeg også fått interesse av å teste noe med rør i for å få litt mer illusion om holografi i lydbildet. I begynnelsen var jeg litt hekta på målinger og leste mye på ASR, men fant fort ut at det ikke ga meg det jeg ønsket lydmessig i lengden av å følge den oppskriften. Med det sagt er det fortsatt fint om ting måler bra og er konstruert på en gjennomtenkt måte og ikke kun med magi. Men rør og ASR er vel ikke beste venner muligens. Tanken om å ha separate komponenter var også tiltalende med henhold til litt mer frihet å bytte på ting hvis det skulle være ønskelig. Så når Luxman CL-1000 kom på tal ble det fort noe jeg kunne tenke meg, sammen med et Luxman M-10X effekttrinn. Jeg har vel funnet ut at rør i pre og transistor effekt fungerer godt sammen, og er litt av det beste fra de to leir, for min del. Da trenger jeg ikke å styre med dyre utgifter med å bytte rør alt for ofte. Men med det sagt liker jeg sterkt hele røroppsett, er heftig det.

Thorens 124DD.jpg

Da jeg alltid likt retro-design på hifi ble platespilleren TD 402 DD etterhvert en TD 1601 og videre en Thorens TD 124 DD. Begynte med Phasemation PP-200 pickup som etthervert ble PP-300 og i dag er en PP-500. Hadde også en stepup fra Phasemation T-550, som i dag bor hos en fornøyd eier i Wien. Siden platespilleren er i sentrum hos meg så må man jo også ha litt plater. Når jeg begynte for 4 år siden hadde jeg nok 10st plater. Under covid-årene når mange renset kjeller og boder på blant annet LPs passet jeg på. Til lite og ingenting bygget jeg opp min klassiske samling til i dag nærmere 2-3000 plater, har mistet tellingen mildt sagt. Så det har ikke bare vært hifi-komponenter som blitt fraktet inn i heimen her.

I11.jpg

Forrige år erstattet Kuzma Stabi-M med Kuzma 4Point 12" arm Thorens-spilleren, da jeg ikke er redd for å bruke strikk :cool:.
    Minimalisten i meg plages fra og til over å eie noe som helst i størrelsen av et hifi-anlegg og platesamling. Men hver gang jeg slår igang anlegget så forsvinner de tankene fort, og overgår heller til en takknemlighet over å kunne lytte til musikk på denne måten.

Jeg er fornøyd med hva for slags anlegg jeg har fått ihop på disse 4 årene, og hver komponent som gått ut herfra har lært meg noe nytt om gjengivelsen av musikken. Mange her på forumet har 20-50 års erfaring av hifi, så jeg lurer på hvordan anlegget mitt ser ut når jeg fyller 50 år. Vi får se, det er fortsatt langt til da.

Om det blir noen endringer i år vet jeg heller ikke enda, noen tanker finnes. Men det krever sin betenkningstid for å gjøre utskiftninger her i Mikrokosmos.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Gøy å lese også, i tillegg til å ha hørt historien. Du har gjort noen ordentlige klyv i disse 4 årene og har en fantastisk flott anlegg.
    mvh
    Tusen takk @_RoDa_ ! Det er i inspirerende samtaler som med deg og Atle sist, som jeg både blir mer bevisst på hva/hvorfor og hvordan jeg ser ting foran meg. Når det kommer til å ta være på opplevelsen med musikken🙏🏽.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.954
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du skriver fint, og jeg synes du har rukket å gjøre mange goder erfaringer på kun 4 år. 🙂
    Og sope sammen en slik gedigen platesamling på noen få år er imponerende!

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Du skriver fint, og jeg synes du har rukket å gjøre mange goder erfaringer på kun 4 år. 🙂
    Og sope sammen en slik gedigen platesamling på noen få år er imponerende!
    Takk for vennlige ord @bluesbreaker 😊. Ja, det ble mange turer med buss og t-bane for å hente mye av det.. var nok i best fysisk form da også takk vare det 😅.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Da har du vel fått et par doser med Camel (bandet altså, ikke sigarettene :cool: ) også håper jeg.
    Haha, passiv camel-røyk har jeg nok fått i meg gjennom årene. Men bandet Camel er jeg ikke kjent med. Hva for album anbefaler du å starte med @ptb ?

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.931
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Artig å lese om reisen, men hva skjedde med Confidence 20 på turen?

Sist redigert:

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Artig å lese om reisen, men hva skjedde med Confidence 20 på turen?
    Takk for det @vim ! Hyggelig at du spør, har kanskje ikke skrevet så mye om det i denne tråden. Så da får det bli ett inlegg om det snart. Godt å få reflektere litt mer over det valget også, da det tross alt er de som transporterer lyden ut i rommet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Haha, passiv camel-røyk har jeg nok fått i meg gjennom årene. Men bandet Camel er jeg ikke kjent med. Hva for album anbefaler du å starte med @ptb ?
    Moonmadness er jo allerede nevnt. The Snow Goose og Rain Dances bør også nevnes, men de Camel album som jeg setter høyest er: Nude, Harbour of Tears og Stationary Traveller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn