iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.107
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer!
    Gøy å lese om en ukjent seriøs dac 🙂
    Mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Gratulerer med spennende valg!
    Enig med deg om chip. Har hørt det samme om EMM chipper. Min erfaring er at lydkvaliteten handler om implementering og resten av boksen 😊
    Tusen takk @Karmana ! Ja det har nok som du sier om implementering og den analoge delen sin kvalitet. Da kanskje forskjellige chiper har mindre betydning i det store hele.

Man kan jo tenke at det er litt dumt å prøve noe man opplevd mindre bra i en annen komponent. Men tok sjansen og det ble veldig bra. Samme sjanse skal man ikke gi suströmming! Kanskje derfor jeg bor i Norge.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.991
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ohhh, lekker digitaltilanalogboks! Gratulerer!
    Det var den du skulle sende nordover, ikke sant?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.107
    Torget vurderinger
    10
    Takk for det @bia ! Hade kanskje vært kult å lese om enn kjent useriøs dac også når vi går inn i helgen. 😎
    Det har vært litt hektisk i det siste, men kanskje det blir litt tid før neste helg 👍

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.523
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis! Nytt merke på arenaen dette? Tror @X-Cell har en rørforsterker derfra?
    Er det intern DAC i Luxman denne erstatter?

mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Grattis! Nytt merke på arenaen dette? Tror @X-Cell har en rørforsterker derfra?
    Er det intern DAC i Luxman denne erstatter?

mvh
    Takk for det @_RoDa_ !
    Canor har holdt på siden 1995, men har vel ikke laget massevis av produkter som jeg skjønt, og kommet opp på den større hifi-radar seneste årene.
    Canor erstatter Luxman DACen i CD-spilleren. Men begge er koblet in på anlegget så kan fortsatt brukes.
    Siden du spurte kom jeg å tenke på at mitt aller første innlegg her på sentralen faktiskt handlet om dette.
    Hva som gir best resultat; CD med innbygget DAC eller CD-transport + DAC.

Jeg har ikke en "ren" transport å prøve med, og er ikke helt sikker på at jeg trenger det heller.
    Så foreløpig får Luxman være både og.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for gratulasjoner og til alle som er innom!
    Hyggelig å kunne dele med andre som forstår hvor stor endring det blir på livskvaliteten når en komponent kommer inn i anlegget 😎.

Ellers ser også Mars ut å bli en bra hifi-måned. Noen fler besøk og Oslo Hifi Show i planeringen.

God helg! 🎶

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med, for meg i alle fall, et de mere spennende merker på hifi fronten!!!!
    Som du sier, de har holdt på siden 95 men ikke så voldsomt utbredt her på berget.
    Hørt noen amper fra dem, både rør og transer og begge to meg gode vibber etter lytte sesamser🤗🎶
    Den dac’n der, ikke hørt dessverre, men du gir mæ trua på at dette er særs bra😊
    Håper å få hørt denne en gang👍🏼😇

gismo

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Gratulerer med, for meg i alle fall, et de mere spennende merker på hifi fronten!!!!
    Som du sier, de har holdt på siden 95 men ikke så voldsomt utbredt her på berget.
    Hørt noen amper fra dem, både rør og transer og begge to meg gode vibber etter lytte sesamser🤗🎶
    Den dac’n der, ikke hørt dessverre, men du gir mæ trua på at dette er særs bra😊
    Håper å få hørt denne en gang👍🏼😇

gismo
    Takker og bukker @gismo ! Hyggelig å høre at du har god opplevelse av Canor, dette er første gangen for meg med merket. Har spilt igjennom 7 album i dag og liker det jeg hører godt 🎶.

Du er alltid er velkommen hit, som du vet 😊

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Noen umiddelbare lytteinntrykk du vil dele?
    Hyggelig at du spør.
    Lyden skrangler ikke som noe løse deler i telefonen min 😏.

Har presset anlegget ganske så hardt i dag på høy volum. Med forskjellige ting som Sahara desert blues, strykekvartetter, gigantiske orkesterverk, funk jazz, brass house, filmmusikk, piano solo. Fra 100 år gamle innspillinger til nye i år.

Det ord som dukker opp når jeg reflekterer over hva jeg hører er et godt flow. Musikken får være som den vil i både uttrykk og opplevelse, med en veldig god tonalitet og klang. Synergien med resten av anlegget virker spot on. Ingen tendenser til å bli lyttetrett men fortsatt fullt detaljert og tydelighet der det trengs.

Det er de inntrykkene jeg sitter igjen med nå etter å ha spilt sirka 15 timer totalt siden jeg fikk den i hus.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.561
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med DAC fra Canor.
    Har aldri hørt noen DAC fra denne produsenten, men vet at forsterkerne ikke gjør bort seg, og tenker at de har styr på porteføljen sin.
    @srtorp har en AI 1.10, integrert forsterker, som spiller veldig bra med Blumenhofer Genuin fs 3. Liker den kombinasjonen godt. Låter veldig klart og tydelig og nokså sprekt uten at det blir for pågående eller hardt. Forsterkeren er velbygd, sobert og funksjonelt design.
    Veldig praktisk med store tall på displayet som viser volum. Hvis DAC en holder samme standard vil jeg tro det låter bra.

Så vidt jeg husker lager Canor en del ting for andre produsenter, noe de har gjort i mange år før de lanserte produkter under eget navn.
    Endpoint tok vel over dette merket fra Audiocom for ca ett år sida tror jeg.
    Kult med noe som er europeisk. Bra om dette merket får etablert seg, så håper du blir fornøyd med valget. 🙂

Fikk flott omtale i hifi news. Den har du sikkert lest allerede. 😊

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer med ny dac!

Nå kjenner ikke jeg dette produktet, så det er ikke gitt at min erfaring med 6922 er direkte overførbar, men i alle de produktene jeg har, og har hatt, hvor det sitter 6922/ECC88, så har det vært veldig, veldig mye å hente på rørrulling. Og det skulle ikke forundre meg om du finner noe du liker bedre enn EH. Eneste ulempen er at NOS 6922/ECC88 har fått en stygg pris etterhvert.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.509
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    82
    Gratulerer med ny dac!

Nå kjenner ikke jeg dette produktet, så det er ikke gitt at min erfaring med 6922 er direkte overførbar, men i alle de produktene jeg har, og har hatt, hvor det sitter 6922/ECC88, så har det vært veldig, veldig mye å hente på rørrulling. Og det skulle ikke forundre meg om du finner noe du liker bedre enn EH. Eneste ulempen er at NOS 6922/ECC88 har fått en stygg pris etterhvert.
    Ikke sett griller i hue på gutten dag 2 da Fosse, nå får ikke han sove på en stund🤭😂

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Jeg unner trådeier alle de samme utfordringene og kvalene vi andre har. Rør er en vidunderlig anledning til å rote seg bort, oppleve nirvana og bruke masse penger på noe som blir liggende i en skuff. Det sagt så må jeg helt tilbake til Graaf GM20 med dårlig printbane før hi-fi gav meg dårlig nattesøvn.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Gratulerer med ny dac!

Tusen takk @Fosse ! Det er absolutt et interessant tema å få teste andre rør med tiden. Av hva jeg har skjønt så er 6922 utbytbare med ECC88. Sitter også per nå 6x E88CC JJ Electronics i Luxman CL-1000 preamp, som jeg ikke prøvd noe andre rør i til nå.
    Jeg tar gjerne imot anbefalinger på ekvivalente rør, og hvordan du opplever dem lydmessig :) .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Gratulerer med Dac fra Canor, hilsen en som er veldig fornøyd med sin Canor Ai1.10
    Takk for det @srtorp ! Du var jo den første jeg snakket med som faktiskt hadde noe fra Canor, på messen i Asker forrige år. Så det bekreftet det jeg hadde lest om komponentene dems utifra din begeistring av forsterkeren. Kos deg videre med musikken, tenker at det spiller fint på dine Blumenhofer! :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Tusen takk @Fosse ! Det er absolutt et interessant tema å få teste andre rør med tiden. Av hva jeg har skjønt så er 6922 utbytbare med ECC88. Sitter også per nå 6x E88CC JJ Electronics i Luxman CL-1000 preamp, som jeg ikke prøvd noe andre rør i til nå.
    Jeg tar gjerne imot anbefalinger på ekvivalente rør, og hvordan du opplever dem lydmessig :) .
    Det stemmer nok at det er JJ som sitter i Luxman. Satt JJ i min EQ-500 også (men ikke 6922).

Hvilke rør som er best vil kunne variere fra komponent til komponent, og ikke minst fra anlegg til anlegg (trenger lyden å strammes opp, eller trengs det mer varme). Det er derfor ikke gitt at mine erfaringer er direkte overførbare til dine komponenter og ditt anlegg. Uansett: jeg har alltid likt Tesla E88CC Gold Pin (de med gul skrift). Alt fra Philips MiniWatt har jeg likt, uansett rørtype. Jeg har ofte søkt mer varme og kropp i mine anlegg, og har derfor ofte ikke foretrukket Telefunken. Men er luft, oppløsning og detaljer målet blir det annerledes.

Jeg ville startet med å finne ut hvilke rør som har hvilken funksjon slik at du f.eks kan starte med å bytte to-og-to. Det kan godt hende at du vil oppleve at bytte av to av rørene gjør mye lydmessig, mens bytte av to andre nesten ikke hørbart, og da er det greit å bruke kruttet der det betyr noe. I min Hovland HP-100 var JJ svært gode, så igjen, vanskelig å forutsi. Mener jeg bruker Cifte og MiniWatt i min Luxman EQ-500 nå (men må innrømme at det er lenge siden jeg har rullet rør på noe som helst.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    jeg har alltid likt Tesla E88CC Gold Pin (de med gul skrift). Alt fra Philips MiniWatt har jeg likt, uansett rørtype. Jeg har ofte søkt mer varme og kropp i mine anlegg, og har derfor ofte ikke foretrukket Telefunken. Men er luft, oppløsning og detaljer målet blir det annerledes.

Jeg ville startet med å finne ut hvilke rør som har hvilken funksjon slik at du f.eks kan starte med å bytte to-og-to. Det kan godt hende at du vil oppleve at bytte av to av rørene gjør mye lydmessig, mens bytte av to andre nesten ikke hørbart, og da er det greit å bruke kruttet der det betyr noe.
    Takk for delte erfaringer @Fosse setter pris på det. Skal gjøre litt research, å sjekke opp nevnte rør. Mye å sette seg inn i her 🙂. Men fint å kunne tune lyden i ønskelig retning med å bytte rør etterhvert.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    20250302_101935~2.jpg

Begynner formiddagen foran anlegget.
    Trives godt med å kunne se ut på trærne som beveger seg til musikken.

20250302_102851~2.jpg

Ble et besøk til bruktbutikken i går. Fant mye bra som jeg ikke hadde fra før av. Så gleder meg til å spille gjennom disse fremover.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Morsomt å lese om de erfaringer om rørene du kan tune med på din nye dac iGran👍🏼
    Vil tro at dette oppleves forskjellig fra komponent til komponent og hele systemet forøvrig som Fosse sier her😉
    Akkurat disse 6922/ECC88 hadde jeg også 8-9år erfaring med i pre-delen på min tidligere Einstein hybrid amp😊
    Her kunne man dra signaturen i forskjellige retninger, helt klart.
    Endte vel til slutt opp med 2-3 sett (á 4 rør) som jeg i mitt oppsett likte best.
    Blandt de var også de nevnteTesla E88CC Gold Pin (de med gul skrift)😉
    Mye morsomt (og kostbart) venter deg😅🤗

gismo

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Morsomt å lese om de erfaringer om rørene du kan tune med på din nye dac iGran👍🏼
    Vil tro at dette oppleves forskjellig fra komponent til komponent og hele systemet forøvrig som Fosse sier her😉
    Akkurat disse 6922/ECC88 hadde jeg også 8-9år erfaring med i pre-delen på min tidligere Einstein hybrid amp😊
    Her kunne man dra signaturen i forskjellige retninger, helt klart.
    Endte vel til slutt opp med 2-3 sett (á 4 rør) som jeg i mitt oppsett likte best.
    Blandt de var også de nevnteTesla E88CC Gold Pin (de med gul skrift)😉
    Mye morsomt (og kostbart) venter deg😅🤗

gismo
    Hyggelig å høre at du også har hatt god erfaring med å rulle rør, og de nevnte Tesla-rørene @gismo . Alltid bra med empiri 😊.

Hehe ja kostbart kan det fort bli om man ikke lar seg bremses av att man også må ha litt mat og et sted å bo på. Men et anlegg i telt som går på solceller kanskje ikke er helt feil lenger frem.. 😎

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....

Vis vedlegget 1102229
    Ble et besøk til bruktbutikken i går. Fant mye bra som jeg ikke hadde fra før av. Så gleder meg til å spille gjennom disse fremover.
    Herlig. Du må ha en fin bruktbutikk. Der var det mye kjent snadder. Cleveland Quartet med Beethoven ser jeg alle 6, det er en juvel. Robert Shaw med kor i Atlanta på Telarc liker jeg alltid. Her har du nytelse i lang tid framover.
    Jeg samler på Bach cellosuiter men den innspillingen med stolen har jeg aldri sett før. Ser ut som franske Naïve, det er ofte veldig bra, så nå ble jeg nysgjerrig. Hvem spiller?

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Herlig. Du må ha en fin bruktbutikk. Der var det mye kjent snadder. Cleveland Quartet med Beethoven ser jeg alle 6, det er en juvel. Robert Shaw med kor i Atlanta på Telarc liker jeg alltid. Her har du nytelse i lang tid framover.
    Jeg samler på Bach cellosuiter men den innspillingen med stolen har jeg aldri sett før. Ser ut som franske Naïve, det er ofte veldig bra, så nå ble jeg nysgjerrig. Hvem spiller?
    Takk for hyggelig tilbakemelding @ottone ! Godt å høre at det var bra valg av musikk, jeg sjanset som sagt på mye av det. Er ikke kjent med hverken Cleveland Quartet eller med Shaw fra før av, har ikke hørt gjennom disse enda. Det stemmer at det er Naïve, cellisten med stolen heter Peter Bruns, og det er en særdeles fin inspilling både i lydkvalitet og fremføring av musikken, også nytt for meg. Har mest vært vant med Rostropovich og Casals gjennom årene.
    Hvilken favoritter har du i cellosviterna?

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.951
    Sted
    Makrokosmos
    Matrix Audio Element S
    Streaming Transport
    Matrix Element S.jpg

For snart 1 år siden så kom streamern Wiim Pro inn i anlegget. Da jeg mest spiller vinyl og cd går det litt i perioder med streaming. Ser det fortsatt som et godt verktøy for å oppdage ny musikk, men også for å høre på ting som jeg ellers ikke vil ha i samlingen i fysisk format. Abonnement på Qobuz pauses fra og til når jeg ikke bruker det.

Samtidig har jeg lurt på hva en bedre streamer kan gjøre i anlegget, og har ønsket å flytte Wiim over til hodetelefonanlegget på soverummet. Så har gått i tankene om å oppgradere en tid. Sett på forskjellige alternativer fra Auralic, HiFi Rose, Eversolo, Aurender o.l. Mine krav var at jeg ikke ønsker en stor display, ikke DAC, preamp eller andre funksjoner og må ha wifi. Ikke heller trenger jeg lagringsplass for filer eller rippede cds. I @Karmana sin tråd var det noen som nevnte Matrix Element S som et alternativ for en tid siden, og da jeg ikke var kjent med merket så ble det å lese meg opp på det. Hva jeg fant på nett fra brukerforum var at flere var veldig fornøyd med denne streaming transporten etter seneste oppdateringene, i firmware og app. Så jeg ble mer nysjerrig på dette produktet.

MS2.jpg

Etter å ha fått Canor DAC 2.10 i hus ble det også mer interessant å se hva en ren streaming transport kan gjøre. Jeg skal innrømme at jeg er litt skeptisk til hva en kan oppnå med en streamer i forskjellige prisklasser, såfremt den er laget av kvalitet. Men i går mottok jeg Matrix Element S som kom godt innpakket i dobbelt eske.

MS1.jpg

Streamern var større enn jeg hadde sett for meg, en ordentlig sak i alu-chassi, med kjøleribber på sidene. Det tok ikke lenge før den var oppe å spilte musikk. MA Remote appen virker uten problem og har integrering for Qobuz som jeg bruker. Jeg har koblet den til Canor DAC via USB-out, og når man gjør det så blir de andre optisk/coax utgangene avslått. Altså full fokus på det eneste streamingtransporten skal gjøre, formidle signal videre til DAC.

Screenshot_20250306_193727_Chrome.jpg

Element S har 2 femtosecond clocks fra Accusilicon som fungerer som referensklokke som koordineres av FPGA. Har foreløpig ikke testet om reclocking-funksjonen i DAC gjør noen større forskjell. Lar streamingtransporten spille som den ønsker til å begynne med, også uten oppsampling i DAC.

MA app.jpg

Streamern trenger ikke å brukes fysisk ved av/påslag og for å kontrollere den. Da dette gjøres fra appen, hvilket er fint da jeg slipper polere displayet grunnet fingeravtrykk hele dagene og kan heller lytte på musikk istedet. Og med et trykk på månen så er displayet av helt. Iblant kan det være fint å slippe skjermlys.

Har fått spilt noen timer på den og brukeropplevelsen er veldig bra. Mye handler om brukergrensesnitt når det kommer til forskjellige streamer, det hjelper meg lite hvis en streamer er fantastisk men appen er dårlig. Men her er Matrix på linje med Wiim syns jeg, og det er fint at det kommer oppdateringer fra og til. Lydkvaliteten har jeg ikke noe å utsette på, men vil heller ikke si at det er ekstreme forskjeller fra Wiim. Men heller en mer tydelighet når det kommer til opplevelse av timing i musikken, og romfølelse. Om det har med lavere nivå av jitter/støy eller bedre klokke i den kan jeg ikke si noe om. Men det trenger jeg jo heller ikke å gjøre, da jeg bare skal lytte og nyte av musikken.

Føler nå at jeg har fått den digitale delen av anlegget opp et par hakk med Canor og Matrix sin ankomst, og er meget fornøyd over resultatet.
    Hva planene videre i anlegget blir återstår at se, det eneste jeg vet om er at det fremover skal spilles masse musikk.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.305
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med veldig god streamer. Det var nok jeg som nevnte den :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn