Matrix Audio Element S
Streaming Transport
For snart 1 år siden så kom streamern Wiim Pro inn i anlegget. Da jeg mest spiller vinyl og cd går det litt i perioder med streaming. Ser det fortsatt som et godt verktøy for å oppdage ny musikk, men også for å høre på ting som jeg ellers ikke vil ha i samlingen i fysisk format. Abonnement på Qobuz pauses fra og til når jeg ikke bruker det.
Samtidig har jeg lurt på hva en bedre streamer kan gjøre i anlegget, og har ønsket å flytte Wiim over til hodetelefonanlegget på soverummet. Så har gått i tankene om å oppgradere en tid. Sett på forskjellige alternativer fra Auralic, HiFi Rose, Eversolo, Aurender o.l. Mine krav var at jeg ikke ønsker en stor display, ikke DAC, preamp eller andre funksjoner og må ha wifi. Ikke heller trenger jeg lagringsplass for filer eller rippede cds. I
@Karmana sin tråd var det noen som nevnte Matrix Element S som et alternativ for en tid siden, og da jeg ikke var kjent med merket så ble det å lese meg opp på det. Hva jeg fant på nett fra brukerforum var at flere var veldig fornøyd med denne streaming transporten etter seneste oppdateringene, i firmware og app. Så jeg ble mer nysjerrig på dette produktet.
Etter å ha fått Canor DAC 2.10 i hus ble det også mer interessant å se hva en ren streaming transport kan gjøre. Jeg skal innrømme at jeg er litt skeptisk til hva en kan oppnå med en streamer i forskjellige prisklasser, såfremt den er laget av kvalitet. Men i går mottok jeg Matrix Element S som kom godt innpakket i dobbelt eske.
Streamern var større enn jeg hadde sett for meg, en ordentlig sak i alu-chassi, med kjøleribber på sidene. Det tok ikke lenge før den var oppe å spilte musikk. MA Remote appen virker uten problem og har integrering for Qobuz som jeg bruker. Jeg har koblet den til Canor DAC via USB-out, og når man gjør det så blir de andre optisk/coax utgangene avslått. Altså full fokus på det eneste streamingtransporten skal gjøre, formidle signal videre til DAC.
Element S har 2 femtosecond clocks fra Accusilicon som fungerer som referensklokke som koordineres av FPGA. Har foreløpig ikke testet om reclocking-funksjonen i DAC gjør noen større forskjell. Lar streamingtransporten spille som den ønsker til å begynne med, også uten oppsampling i DAC.
Streamern trenger ikke å brukes fysisk ved av/påslag og for å kontrollere den. Da dette gjøres fra appen, hvilket er fint da jeg slipper polere displayet grunnet fingeravtrykk hele dagene og kan heller lytte på musikk istedet. Og med et trykk på månen så er displayet av helt. Iblant kan det være fint å slippe skjermlys.
Har fått spilt noen timer på den og brukeropplevelsen er veldig bra. Mye handler om brukergrensesnitt når det kommer til forskjellige streamer, det hjelper meg lite hvis en streamer er fantastisk men appen er dårlig. Men her er Matrix på linje med Wiim syns jeg, og det er fint at det kommer oppdateringer fra og til. Lydkvaliteten har jeg ikke noe å utsette på, men vil heller ikke si at det er ekstreme forskjeller fra Wiim. Men heller en mer tydelighet når det kommer til opplevelse av timing i musikken, og romfølelse. Om det har med lavere nivå av jitter/støy eller bedre klokke i den kan jeg ikke si noe om. Men det trenger jeg jo heller ikke å gjøre, da jeg bare skal lytte og nyte av musikken.
Føler nå at jeg har fått den digitale delen av anlegget opp et par hakk med Canor og Matrix sin ankomst, og er meget fornøyd over resultatet.
Hva planene videre i anlegget blir återstår at se, det eneste jeg vet om er at det fremover skal spilles masse musikk.